Spring naar bijdragen

[Algemeen] Belijdenistopic


Aanbevolen berichten

belijdenis doen is iets in de protestantse kerk. Je zegt dan voor God en de gemeente dat je gelooft. Dan wordt je ook gezegend en krijg je een tekst mee. Vanaf het moment dat je belijdenis heb gedaan mag je avondmaal doen. Al is dat niet in alle gemeentes zo.

Dat is belijdenis in het kort

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 212
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Wel, die korte versie wist ik wel zo ongeveer, maar ik kan me niet echt goed voorstellen hoe zo'n belijdenis verloopt, wat voor belang er aan gehecht wordt, enzovoort. Ik denk dat ik te weinig voeling heb met het protestantisme om de plaats van zo'n belijdenis correct in te kunnen schatten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wel, die korte versie wist ik wel zo ongeveer, maar ik kan me niet echt goed voorstellen hoe zo'n belijdenis verloopt, wat voor belang er aan gehecht wordt, enzovoort. Ik denk dat ik te weinig voeling heb met het protestantisme om de plaats van zo'n belijdenis correct in te kunnen schatten.

Gewoon een soort Vormsel, maar dan anders. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Misschien staat er ergens een belijdenisformulier online?

* NienkeJ gaat op zoek

Hebbes!

Zal ik dan maar het gkv forumulier hier neergooien? clown.gif

FORMULIER VOOR DE OPENBARE GELOOFSBELIJDENIS

Geliefden in onze Here Jezus Christus,

U bent hier verschenen voor God en zijn heilige gemeente, om uw doop te beamen, uw geloof te belijden en zo toegang te krijgen tot het avondmaal van onze Here Jezus Christus. Antwoord daarom oprecht op de volgende vragen

Ten eerste:

Gelooft u in God de Vader de Almachtige Schepper van de hemel en de aarde, en in Jezus Christus, zijn eniggeboren Zoon, Onze Here en in de Heilige Geest als de Drie-enige God van uw doop?

Ten tweede:

Belijdt u dat de leer van het Oude en het Nieuwe Testament die in de Apostolische Geloofsbelijdenis is samengevat en hier in de christelijke kerk geleerd wordt, de ware en volkomen leer van de verlossing is? En belooft u bij de belijdenis van deze leer door Gods genade te blijven in leven en sterven?

Ten derde:

Aanvaardt u de belofte en verplichting van Gods genadeverbond, waarvan uw doop teken en zegel is?

U vraagt nu de toegang tot het Heilige Avondmaal. Belijdt u uit de kracht van de Heilige Geest, dat u vanwege uw zonden u voor God verootmoedigd; dat u uw leven buiten uzelf in Jezus Christus, de enige Verlosser zoekt; en dat het uw hartelijk begeerte is God en de naaste lief te hebben, met de wereld te breken, uw oude natuur te doden en Godvrezend te leven?

Ten vierde:

Belooft u dienstbaar te zijn aan de opbouw van de gemeente, Woord en sacrament trouw te gebruiken en u aan de kerkelijke terechtwijzing te onderwerpen, indien u zich -waarvoor God u genadig beware- in leer of leven misgaat

Wat is hierop uw antwoord?

(Antwoordsmile.gif Ja.

(Het antwoord wordt door ieder afzonderlijk gegeven, nadat zijn of haar naam genoemd is.)

klik

ik heb m ooit overgetypt (dit is overigens de nieuwe en aangepaste versie)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ooooooh. widegrin.gif

Wel, dan ben ik blij dat jullie belijdenis zo belangrijk voor jullie is, mijn vormsel was niet veel soeps. Ik vond het vooral erg genant dat ik zo'n lang wit habijt aan moest.

Nienke, bedankt, ga ik dadelijk eens bekijken. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ja
smile.gif

Waarom dat dan? Je hebt je toch al laten dopen?

Laat ik dt even anders formuleren, Diana, zou je me willen vertellen waarom je belijdenis gaat doen terwijl je je al hebt laten dopen? Dit is de eerste keer dat ik dat van 'dichtbij' meemaak.

Link naar bericht
Deel via andere websites

toch best apart.. wij hebben weer een ander formulier voor de openbare belijdenis van het geloof dan die twee die hier al staan..

kijk maar

en ook maar drie vragen:

* Ten eerste: Belijdt u te geloven in God, de Vader, de Almachtige, Schepper van hemel en aarde, en in Jezus Christus, Zijn eniggeboren Zoon, onze Heere, en in de Heilige Geest

* Ten tweede: Aanvaart u de roeping om, als lidmaat van de Gemeente, die God zich in Christus ten eeuwigen leven verkoren heeft, door Zijn genade tegen de zonde en de duivel te strijden, uw Heiland te volgen in leven en in sterven, Hem te belijden voor de mensen en met blijdschap te arbeiden in Zijn Koninkrijk?

* Ten derde: Wilt u, in de gemeenschap van de Protestantse Kerk in Nederland en onder haar opzicht, getrouw zijn onder de bediening van het Woord en van de sacramenten, volharden in het gebed en in het lezen van de Heilige Schrift en naar de u geschonken gaven medewerken aan de opbouw van de Gemeente van Christus?

Wat is daarop uw antwoord?

Antwoord: JA.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Verstand komt met de jaren.
devil.gifpuh2.gif

Wie zal het zeggen... *lol*

Nou, ik denk dat overdoop niet bestaat/ kan, zoals dat ook in het topic over de overdoop beschreven is door verschillende mensen. Ook ben ik voor mezelf tot de conclusie gekomen de de evangelische beweging het uiteindelijk niet voor mij is, dat ik er een basis mis (wat ik overigens al heel lang had onbewust).

Ook omdat ik in mijn huidige kerk voor het avondmaal belijdenis gedaan moet hebben. Ik zie avondmaal als een opdracht en niet als iets vrijblijvends en wil daar belijdenis voor doen, om God gehoorzaam te kunnen zijn.

Ik wil er alleen niet verder over uitwijden in dit topic omdat ik denk dat het dan off topic gaat en er zijn al andere topics voor.

Groetjes Diana

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...

Ik heb een vraagje,

ik zou eigenlijk wel belijdenis willen doen, maar bij ons in de kerk gebeurd dat maar heel weinig en als er een belijdenis is zijn het meestal al ouderen. Er is volgens mij zelfs niet zoiets als belijdenis categesatie. Daardoor voel ik me nogal ongemakkelijk als ik toch belijdenis zou willen doen.

Hoe gaat dat bij jullie? En hebben jullie misschien tips?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb een vraagje,

ik zou eigenlijk wel belijdenis willen doen, maar bij ons in de kerk gebeurd dat maar heel weinig en als er een belijdenis is zijn het meestal al ouderen. Er is volgens mij zelfs niet zoiets als belijdenis categesatie. Daardoor voel ik me nogal ongemakkelijk als ik toch belijdenis zou willen doen.

Hoe gaat dat bij jullie? En hebben jullie misschien tips?

Ik weet niet hoe het gaat bij jou in de kerk, sterker ik weet geen eens welke kerk. smile.gif

Ik zie dat je 18 bent, op zich is dat wel een mooie leeftijd denk ik om over zoiets serieus na te denken. Spreek je dominee eens aan en leg het hem/haar voor. Ik ben ervan overtuigd dat hij/zij enthousiast zal reageren en je verder kan en wil helpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid