Spring naar bijdragen

[Algemeen] Belijdenistopic


Aanbevolen berichten

@Snuffie: Ik doe belijdenis omdat: Ik overtuigd ben dan God mijn Vader wil zijn en dat hij voor mij zorgt. Hij Jezus gezonden heeft die het beeld is wat God ons geeft van zich zelf, voor al mijn zonden gestorven is én de dood heeft overwonnen. Dat de Geest is gestuurt en in mijn hart woont om elke dag te belijden dat God almachtig.

Mijn daden zijn ook wel eens ver te zoeken. Ik houdt me vast aan de woorden van Calvijn (geloof ikverbaasd.gif) "Soms geloof ik met heel mijn hart, soms geloof ik met mijn verstand en soms geloof ik dwars tegen mezelf in" Geloven is niet altijd met hart en ziel, je hebt ook je dallen om vervolgens een top te berijken. Geloven gaat bij mij met pieken en dalen maar gelukkig gaat het niet om mij maar om God. Hij zal altijd bij mij blijven en altijd voor me zorgen. Wat ik ook doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 212
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Bij ons houdt belijdenis doen het volgende in:

- je zegt ja op het feit dat je gelooft in het bestaan van God, Jezus en de Heilige Geest.

- je zegt ja tegen het feit dat jij Gods plan voor jouw leven wilt volgen

- je zegt ja tegen het feit dat je wilt blijven volharden in bijbellezen en bidden en dat je er alles aan wilt doen om te blijven groeien in je relatie met God.

Daarnaast zeg je tot op zekere hoogte ook ja tegen de kerk, bij mij dus de PKN en dat je je taak in deze gemeente wilt vervullen. Daar heb ik nog een beetje moeite mee, maar denk dat ik 1e pinksterdag toch ja ga zeggensmile.gif

Je hoeft alleen maar te antwoorden met ja, maar als je een getuigenis zou willen geven zou je daar bij ons vrij in zijn. Weet niet of dat in andere kerken ook geldt...?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er worden een aantal vragen gesteld die je (zoals het hoortpuh2.gif) beantwoord met ja. Bij ons in de kerk is er altijd mogelijkheid tot het geven van je getuigenis, wil je dat niet dan hoeft dat niet. Over het algemeen zijn er wel een aantal die een getuigenis geven maar ook een aantal die het niet doen. Oftewel het is compleet vrij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

sorry.. duurde even voor ik terug was hier..

ik moet voor dinsdag n brief aan de dominee schrijven over het wel of niet doen van belijdenis.. ik zit er dan nog niet aan vast, ik kan alsnog veranderen erna, maar eigenlijk wil ik t voor mezelf vast hebben staan..

dr zijn idd 3 vragen waar ik ja op moet antwoorden.. (als iemand interesse heeft wil ik ze evt wel posten..) n getuigenis geven weet ik eigenlijk niet of ze dat bij ons doen.. ik weet wel dat we zelf mogen zeggen als we iets in de dienst willen, vorig jaar heeft er iemand n lied gezongen..

@ SLL, dankje voor je reactie.. k wou dat ik dat zo kon zeggen..maar ik heb er soms zoveel moeite mee om te zeggen dat Jezus ook voor mij gestorven is.. die uitspraak van Calvijn (?) is wel heel mooi..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik doe zo'n beetje elke week belijdenis.
smile.gif

Wij in de CGK ook. "Een ieder spreke met mij in zijn of haar hart: Ik geloof in... etc."

@SLL: Ik heb in juni 2003 belijdenis gedaan in de CGK. Wij mochten aangeven welke liederen wij mooi vonden, we kregen allemaal een deel van het bloemstuk, een boek van de kerkenraad en een boek van de dominee. Verder zong de zondagsschool een liedje voor ons. Na de dienst kon iedereen feliciteren (ik had serieus een blauwe plek op mijn hand daarna widegrin.gif) en toen gingen we nog thuis met een klein groepje de belijdenis vieren.

Mijn zwager doet ook met pinksteren belijdenis, maar ik kan er niet bij zijn omdat mijn koor een optreden heeft. cry.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

na nog n aantal gesprekken met verschillende mensen heb ik zojuist de brief aan de dominee geschreven, met daarin dat ik (dit jaar nog) geen belijdenis ga doen. Aan de ene kant denk ik dat het goed is, gezien t feit dat ik over verschillende dingen nog twijfelde, aan de andere kant vind ik t jammer.. ik was er echt aan begonnen met het idee: ik ga belijdenis doen, ik vind het een hele fijne groep waar ik in zit, en ik vind het jammer die groep het dan wel te zien doen, terwijl ik er dan niet bij ben..

En waar ik ook tegenop zie: allemaal mensen die dan vragen 'oh, waarom niet?' daar heb ik ook echt geen zin in..

zucht.. precies wat ik in het begin van de brief schreef: wat ik ook schrijf, ik weet dat ik eraan zal twijfelen of het wel de juiste keuze is...

ik zal nu stoppen dit topic te vullen met mijn twijfels ed.. iedereen die belijdenis gaat doen nog n hele fijne dienst gewenst flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er is volgens mij ook ruimte voor jou twijfels in dit topic hoor snuffie. Ik snap je twijfel heel goed.

Bij mij gaat het nog wel een tijdje duren, omdat we later zijn begonnen, wil de groep toch niet straks al belijdenis doen. Achja. Daarnaast weet ik niet of ik belijdenis wil doen met de groep, vanwege ingewikkelde predikant problemen. Is het heel onchristelijk om belijdenis te willen doen bij iemand anders dan je wijkpredikant? Niet perse uit woede ofzo, maar ik zou me er gewoon zo niet fijn bij voelen. Bah.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er is in dit topic idd vrijheid om over je twijfels rond belijdenis te praten. eigenlijk alles om en rond belijdenis.

Donderdag krijgen wij te horen of we een band hebben party.gif Van een meisje in onze groep. Dat zou echt super vet zijn. Het komt nu ineens allemaal heel dicht bij. Volgende week laatste keer cat en daarna alles voorberijden enzo widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Is het heel onchristelijk om belijdenis te willen doen bij iemand anders dan je wijkpredikant? Niet perse uit woede ofzo, maar ik zou me er gewoon zo niet fijn bij voelen. Bah.

Snap ik wel hoor, het is iets waar je je misschien overheen zou moeten zetten, maar je krijgt wel van die persoon de zegen mee en als jij je daar niet fijn bij voelt is zo'n hele belijdenisdienst voor jou niet fijn. Ik weet eigenlijk niet of het überhaupt wel mogelijk is om bij een andere predikant/andere gemeente belijdenis te doen. Volgens mij wordt je met die belijdenis namelijk ook volwaardig lid van de gemeente. Pin me daar niet op vast, ik ben alweer even evangelisch, dus ik weet niet meer zo goed hoe het ook alweer in de PKN zat...

Link naar bericht
Deel via andere websites

bij ons is het zo dat als je belijdenis doet, je daarna als lidmaat van de gemeente wordt ingeschreven in de boeken van die kerk waar je belijdenis doet, om precies te zijn bij ons: in de boeken van de hervormde kerk 's-Gravenzande (want we zijn nog niet helemaal gefuseerd met de gereformeerde kerk)..

net gehoord op catechisatie.. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

eindelijk zijn alle twijfels echt, echt helemaal weg.. geen getwijfel meer: heb ik wel de goede keuze gemaakt? Moet ik het wel of niet doen?

ik ga wel belijdenis doen.. k weet t nu wel zeker.. k heb vanmiddag enorm spijt gekregen van mijn (voorlopige) nee.. en nu ben ik een nieuwe brief aan het schrijven naar onze dominee.. misschien dat t een beetje vreemd overkomt dat ik nu ineens wel wil, maar ik weet t nu echt heel zeker..

*ben gelijk helemaal bij..*

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Quote:

ff een vraagje, ik heb een charismatische achtergrond, ben zowel volwassen als klein kind gedoopt. ik ga op dit moment naar een hervormde gemeente waar ik me bij aan zou willen sluiten. wat denken jullie, zou ik nog een keer belijdenis moeten doen?

Je belijdenis is een beaming van je doop en het je aansluiten bij je gemeente. Belijdenis geeft je overigens ook toegang aan 't avondmaal in je gemeente wat wel prettig is. Ik denk dat je geen strobreed in de weg staat om belijdenis te doen. Behalve dat ze hoogst waarschijnlijk ik je nieuwe gemeente niet erg blij zijn met je volwassendoop. Altands dat ligt ook weer aan je gemeente.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik bedoel: hoe ging het 'verhoor'? puh2.gif

Bij mij moest ik het eerst aanvragen en daarna kwamen de tienerleiders (omdat ik daar toen onder viel) bij mij thuis om met mij en mijn ouders te praten. Ik moest vertellen waarom ik me wilde laten dopen, hoe ik God zie en er werden ook vragen gesteld aan mijn ouders of ze een verschil in me gemerkt hadden enzo. En aan de hand daarvan werd dan een beslissing gemaakt zeg maar smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik had het met nog 2 andere die belijdenis gingen doen. De dominee en 2 ouderlingen vroegen van alles over wat God voor je betekend en wie Jezus voor je is. En ook (zoals de echte greformeerde dat doen knipoog_dicht.gif) naar de formulieren van eenheid ed. Heb me gered en mag belijdenis doen widegrin.gif En ik heb zelfs heel hard gelachen. Maar onze dominee is dan ook gewoon grappig widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid