Spring naar bijdragen

[Algemeen] Belijdenistopic


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 212
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Ik heb een vraagje,

ik zou eigenlijk wel belijdenis willen doen, maar bij ons in de kerk gebeurd dat maar heel weinig en als er een belijdenis is zijn het meestal al ouderen. Er is volgens mij zelfs niet zoiets als belijdenis categesatie. Daardoor voel ik me nogal ongemakkelijk als ik toch belijdenis zou willen doen.

Hoe gaat dat bij jullie? En hebben jullie misschien tips?

Hey Lianne,

Ik herken wat jij schrijft. Ik zit zelf ook in een (behoorlijk) lichte variant van een PKN kerk en als er bij ons belijdenis wordt gedaan, zijn het ook alleen maar ouderen... En dan is het best wel lastig ja om als jongere die keuze te maken!!

Is het bij jullie in de kerk sowieso zo dat er nauwelijks jongeren betrokken zijn, of doen die gewoon geen belijdenis??

Ik heb afgelopen jaar belijdenis gedaan en er was nog een meisje van mijn leeftijd!! Was ik echt door verrast en zo zie je maar weer, het kan allemaal nog best meevallen! Misschien dat als jij belijdenis gaat doen, je anderen wel tot hetzelfde toe aanzet!smile.gif Zou toch mooi zijn!!

Naar mijn idee moet je belijdenis doen als jij zelf het idee hebt dat je eraan toe bent... en of dat nou op je 18e is of op je 80e!

Je dominee of (jeugd)ouderling kan je vast verder helpen!! Succes ermee!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij ons is het zo dat het minste wat van je wordt verwacht dat je verlangt naar een relatie met God, dan mag je ook belijdenis doen. Ookal is dit een belijdenis van het hoofd, daar moet hart nog bij.

Je kunt en moet echter ook andere dingen belijden dan alleen 'Ik geloof dat Christus voor mijn zonden gestorven is', belijden is naspreken, het Woord van God naspreken, misschien alleen met je mond dat is niet genoeg, maar dat is ook 'goed'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee inderdaad. Alleen zij die gemeenschap hebben aan het Offer van Christus knipoog_dicht.gif


Samengevoegd:

Ik denk dat ik het anders moet stellen. Als je belijdenis hebt gedaan wil dat niet automatisch zeggen dat je aan het avondmaal gaat. Je mag wel, zeker. Echter, dat weet je zelf, heb je gemeenschap aan het Offer van Christus?

Dat wordt niet (direct) zo gevraagd in je belijdenis, het minste is het verlangen naar (bekommerd met je heil knipoog_dicht.gif) de gemeenschap aan de Offerande van Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb een vraagje,

ik zou eigenlijk wel belijdenis willen doen, maar bij ons in de kerk gebeurd dat maar heel weinig en als er een belijdenis is zijn het meestal al ouderen. Er is volgens mij zelfs niet zoiets als belijdenis categesatie. Daardoor voel ik me nogal ongemakkelijk als ik toch belijdenis zou willen doen.

Hoe gaat dat bij jullie? En hebben jullie misschien tips?

Misschien een beetje laat, maar bij mij in de kerk gebeurd het ook maar heel weinig en zoals het er nu naar uitziet ben ik ook de enige en de jongste in iig de afgelopen 10 jaar (verder weet ik niet). Maar ik heb het gewoon de dominee vertelt dat ik het wil doen en draai nu waarschijnlijk het eerste half jaar mee in de "gewone" 18+ groep en daarna iets specifieker.

Ik had dus gister mijn eerste kattenbakavond voor dit seizoen en er waren maar heel weinig mensen en dus niemand anders die belijdenis gaat doen. Maar ik denk wel dat ik eindelijk een poos goede catechesatie ga krijgen party.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...

ik volg nu een tijdje belijdeniscatechesatie en ik vind het echt leuk. We hebben goede avonden en dominee doet echt z'n best om ons na te laten denken. En ik ben ook hard aan het nadenken. Vanavond alle relevante topics op dit forum afgestruind en toch moet me iets van het hart.

Gevoelsmatig komt belijdenis doen op me over als dat ik een streep door de rest van mijn leven moet zetten en niet meer terugkan. Ik heb er voor gekozen als een orthodoxe protestant door het leven te gaan en dat doe ik ook, maar toch heb ik het idee dat ik met het doen van belijdenis mijzelf de mogelijkheid tot een "ander" leven ontneem (en sommige familieleden hebben een "ander" leven). Ik wil en kan best van seks, drank en drugs afblijven, zolang de mogelijkheid maar heb er voor te kiezen. Aan de andere kant ervaar ik ook dat ik niet op eigen kracht nee kan zeggen tegen de grote hoeveelheid verleidingen waar ik in mijn leven bloot aan sta en dat het toch God is die mij kracht geeft en dat puur Gods genade maakt dat ik uberhaupt nog in de kerk zit. Als ik belijdenis doe, geef ik die "vrije wil" voor zover deze niet is aangetast door zonde dan ook aan God?

edit: om ff wat duidelijker te zijn, hoe kan je ever beloven tegen de zonde te strijden als de wereld zo hard aan je trekt? Dat is toch niet geloofwaardig als je nog met een been in de wereld (lees familie) staat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Christenen leven in de wereld, ze hebben niet een eigen wereld. Je zal altijd met minstens een been en eigenlijk denk ik met twee benen in de wereld blijven staat. Dat is ook niet slecht, wij zijn geen Christenen om ons van de wereld af te zonderen.

Dat de wereld aan je trekt, tjah dat zal de rest van dit leven zo blijven denk ik, het is zo dat de duivel/satan ons niet zo graag naar God toe ziet gaan en ons dus blootstelt aan allerlei verleidingen. Maar je zegt het zelf, God geeft jou de kracht om de verleidingen te weerstaan en dat zal niet veranderen doordat je belijdenis doet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

wat wil je weten? moet je een boekje volgen, of wordt er van je verwacht dat je vragen stelt bij cat? Het scheelt al als je van het boekje kan afwijken. Verder zou ik dit probleem met je dominee bespreken en gewoon vragen of hij nog wat goede boeken weet zodat je je meer in de achtergrond van de hervormde kerk kan verdiepen. Dat kunnen algemene theologische werken zijn, maar ook specifieke boeken.


Samengevoegd:

een mooi boek om als verdieping mee te beginnen, is "christelijke theologie" van Alister McGrath. Dat boek is wel een duur grapje....

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Ik denk dat ik het maar "gewoon" ga doen. Belijdenis.

Ik weet nog steeds niet of het allemaal goed is, ik weet nog steeds niet of "mijn" kerk het beste in de buurt komt van de "ware" kerk.

Maar ik geloof en dat mag ik dan ook belijden.

Ik geloof, kom mijn ongeloof te hulp. Dat blijf ik bidden, want goed doe ik het niet, maar ik doe meestal mijn best.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik denk dat ik het maar "gewoon" ga doen.

Gefelicteerd. smile.gif

Quote:
Belijdenis.

Ik weet nog steeds niet of het allemaal goed is, ik weet nog steeds niet of "mijn" kerk het beste in de buurt komt van de "ware" kerk.

Stel de vraag eens aan je dominee hoe hij dat begrip "ware kerk" uitlegt. Van een Rooms-Katholiek krijg je een heel ander antwoord dan van een protestant.

Quote:
Maar ik geloof en dat mag ik dan ook belijden.

yes.gifthumbsup.gif

Quote:
Ik geloof, kom mijn ongeloof te hulp. Dat blijf ik bidden, want goed doe ik het niet, maar ik doe meestal mijn best.

Iedereen houdt een stukje ongeloof, ook al heb je belijdenis gedaan. Je getuigt ten overstaan van de gemeente dat je gelooft en dat je het geloof belijd (eigen gemaakt hebt). Pas nadat je belijdenis hebt gedaan gaat het beginnen zeggen ze wel eens. smile.gif

Laat je niet weerhouden om in hokjes te denken, ga voor jezelf na waarom je belijdenis wilt doen en schrijf voor jezelf eens een belijdenis op (getuigschrift), dat maakt het vaak ook helderder voor jezelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik zit ook met de vraag of ik er klaar voor ben om belijdenis te gaan doen.

Geloof je en kan je dat beamen, onderschrijf je de Apostolische Geloofsbelijdenis? Zo ja, waarom dan nog wachten?

Quote:
Of dat ik nog een jaar ga wachten.

Dat zei je vorig jaar ook. flower.gif

Quote:
Volg op dit moment wel belijdenis catechisatie.

Goed dat is al een stap en stel daar je moeilijke vragen. Belijden is het beamen van je doop, het ja zeggen tegen God, waarom zou je daar nog op wachten. Het willen hebben van een bepaalde mate aan kennis (herkenbaar) is ook inherent aan deze maatschappij en de invloed van het pietisme. Denk dan aan de woorden van Christus om te het geloof als een kind te hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Gefelicteerd.
smile.gif

Dankjewel smile.gif

Quote:
[...]Stel de vraag eens aan je dominee hoe hij dat begrip "ware kerk" uitlegt. Van een Rooms-Katholiek krijg je een heel ander antwoord dan van een protestant.

Als het goed is gaat het morgen over de kerk tijdens catechisatie, ik was dus ook zeker van plan om dat te gaan vragen, nou ja hopen dat het er vanzelf op komt en anders vragen smile.gif

Quote:
[...]Iedereen houdt een stukje ongeloof, ook al heb je belijdenis gedaan. Je getuigt ten overstaan van de gemeente dat je gelooft en dat je het geloof belijd (eigen gemaakt hebt). Pas nadat je belijdenis hebt gedaan gaat het beginnen zeggen ze wel eens.
smile.gif

Ja dat weet ik en als ik vorig jaar aan het begin van het seizoen had geglooft en we een dominee hadden gehad, had ik met Pinksteren veel makkelijker ja kunnen zeggen als nu.

En het geloof eigen gemaakt hebben, in de zin van kennis, nee dat kan ik nooit, maar ik kan wel met hart en ziel zeggen dat Hij mijn Vader is en dat Hij voor mij sterft, dat mijn zonden zijn vergeven omdat Jezus ook voor mij aan het kruis is gestorven is en dat de Heilige Geest in mij is.

Quote:
Laat je niet weerhouden om in hokjes te denken, ga voor jezelf na waarom je belijdenis wilt doen en schrijf voor jezelf eens een belijdenis op (getuigschrift), dat maakt het vaak ook helderder voor jezelf.

Dat ga ik eens doen. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

* marliesje was helemaal vergeten hier een berichtje te posten

Maar ik heb begin deze maand ook besloten dat ik belijdenis ga doen met pinksteren. Ik heb zo'n bizarre levensloop dat het best wel appart is dat ik mezelf uberhaupt christen kan en mag noemen. Ik kan voor mijn beleving niets anders dan ja-zeggen tegen God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eigenlijk ben ik wel benieuwd naar de belijdenisvragen waar jullie ja op gaan zeggen, ja op hebben gezegd.

Dit zijn de vragen die bij ons gebruikt schijnen te worden:

Belijdenis-vragen

Ten eerste: belijdt u te geloven in God, de Vader, de Almachtige, Schepper van hemel en van aarde, en in Jezus Christus, Zijn eniggeboren Zoon, onze HERE, en in de Heilige Geest?

Ten tweede: aanvaardt u de roeping om als lidmaat van de gemeente, die God zich in Christus tot het eeuwige leven verkoren heeft, door Zijn genade tegen de zonde en de duivel te strijden, uw Heiland te volgen in leven en sterven, Hem te belijden voor de mensen en met blijdschap te arbeiden in Gods Koninkrijk?

Ten derde: wilt u, in de gemeenschap van de Protestantse Kerk in Nederland en onder haar opzicht, getrouw zijn onder de bediening van het Woord en van de sacramenten, volharden in het gebed en in het lezen van de Heilige Schrift en wilt u met de u geschonken gaven meewerken aan de opbouw van de gemeente van Christus?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid