Spring naar bijdragen

[Algemeen] Belijdenistopic


Aanbevolen berichten

  • 3 weeks later...
  • Antwoorden 212
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Andreas en Gilrea van harte gefeliciteerd!

Hoe was het?

Gilrea, je hebt al aangegeven dat het mooi was. Hoe was de dienst verder?

Mooie liedjes, heb je zelf ook nog wat gezegd of gedaan?

Wij hebben donderdag de avond met mensen van de kerkenraad en over 2 weken belijdenisdienst.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...
  • 2 months later...

Belijdenis wordt voorafgegaan aan cathegisatie.

Belijdeniscathegesiatie duurt meestal een seizoen, maar vaak zijn daar al jaren 'gewone' cathegisatie voor af gegaan.

Net voor je belijdenis is er een aannamingsavond, een gesprek met de kerkraad voor hun goedkeuring.

Daarna doe je belijdenis, meestal op palmpasen, Pasen of Pinksteren. Dan geef je antwoord op de vragen die al eerder in dit topic ter sprake zijn gekomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Belijdenis wordt voorafgegaan aan cathegisatie.

Belijdeniscathegesiatie duurt meestal een seizoen, maar vaak zijn daar al jaren 'gewone' cathegisatie voor af gegaan.

Net voor je belijdenis is er een aannamingsavond, een gesprek met de kerkraad voor hun goedkeuring.

Daarna doe je belijdenis, meestal op palmpasen, Pasen of Pinksteren. Dan geef je antwoord op de vragen die al eerder in dit topic ter sprake zijn gekomen.

Dank tot zover.

Ik zal het topic nog even teruglezen i.v.m. die belijdenisvragen.

Deze vond ik bij het teruglezen. Zijn dit alle belijdenisvragen die gesteld worden? En zijn die overal hetzelfde?

:

- je zegt ja op het feit dat je gelooft in het bestaan van God, Jezus en de Heilige Geest.

- je zegt ja tegen het feit dat jij Gods plan voor jouw leven wilt volgen

- je zegt ja tegen het feit dat je wilt blijven volharden in bijbellezen en bidden en dat je er alles aan wilt doen om te blijven groeien in je relatie met God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De vragen zijn iets uitgebreider

Quote:
Belijdenis-vragen

Ten eerste: belijdt u te geloven in God, de Vader, de Almachtige, Schepper van hemel en van aarde, en in Jezus Christus, Zijn eniggeboren Zoon, onze HERE, en in de Heilige Geest?

Ten tweede: aanvaardt u de roeping om als lidmaat van de gemeente, die God zich in Christus tot het eeuwige leven verkoren heeft, door Zijn genade tegen de zonde en de duivel te strijden, uw Heiland te volgen in leven en sterven, Hem te belijden voor de mensen en met blijdschap te arbeiden in Gods Koninkrijk?

Ten derde: wilt u, in de gemeenschap van de Protestantse Kerk in Nederland en onder haar opzicht, getrouw zijn onder de bediening van het Woord en van de sacramenten, volharden in het gebed en in het lezen van de Heilige Schrift en wilt u met de u geschonken gaven meewerken aan de opbouw van de gemeente van Christus?

Volgens mij wil de precieze manier van vragen stellen nog wel een klein beetje verschillen, maar de lijn is hetzelfde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De vragen zijn iets uitgebreider

[...]

Volgens mij wil de precieze manier van vragen stellen nog wel een klein beetje verschillen, maar de lijn is hetzelfde.

Die vragen zijn inderdaad wat vollediger, bedankt hiervoor.

Als baptist is dit allemaal interessante stof knipoog_dicht.gif , dan kan ik me een beetje verdiepen hoe dat allemaal in zijn werk gaat als mensen belijdenis doen. Ik heb nog wat andere betogen teruggelezen op dit topic ter informatie en dat is erg leerzaam moet ik zeggen. (want ik kom nu pas net even kijken bij dit onderwerp)

Uiteraard denk ik er wel iets anders over, maar daar is het me niet om te doen. Ik wil me gewoon eens verdiepen in andermans standpunten.

Bedankt voor alle antwoorden tot dusver. Als ik er in de toekomst nog vragen over heb weet ik tenminste bij wie ik terrecht kan. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Die vragen zijn inderdaad wat vollediger, bedankt hiervoor.

Er is een gehele liturgie voor het doen van belijdenis en een formulier. Vandaar ook dat er catechese gegeven wordt om het onderricht te geven en je bewust te maken waarop je ja zegt. Zo is dat ook in de baptisten gemeenten, alwaar je ook een vorm van catechese heb voorafgaande aan de doop.

Catechese is voor de vorming en aan het einde van het proces vind er een gesprek plaats met de ouderling of de kerkenraad om te bezien of je zeker van je zaak bent. Het is iets wat niet lichtvaardig opgepakt wordt, maar waar de tijd in gestoken wordt ter vorming van de persoon in kwestie. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid