Spring naar bijdragen

kiezen om kinderloos te blijven


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 82
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Inderdaad, bij ons is een kuis leven een even belangrijke roeping als het huwelijk.
smile.gif

het gaat niet om een kuis leven puh2.gif ik woon samen. we zijn ook niet van plan te trouwen. en we willen geen kinderen. dat zijn niet echt dingen die de meeste gelovigen doen. maar ja ik ga ook niet naar de kerk. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

De opdracht aan Jakob was in Gen 35:11 - En God zeide tot hem: Ik ben God, de Almachtige, wees vruchtbaar en word talrijk; een volk, ja een menigte van volken, zal uit u ontstaan, en koningen zullen uit uw lendenen voortkomen.

Dat was een opdracht voor Jakob. Ik heb nergens Jezus de opdracht zien geven aan ons, dat wij verplicht zijn ons te vermenigvuldigen. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

het gaat niet om een kuis leven
puh2.gif
ik woon samen. we zijn ook niet van plan te trouwen. en we willen geen kinderen. dat zijn niet echt dingen die de meeste gelovigen doen. maar ja ik ga ook niet naar de kerk.
puh2.gif

Aha. Nou ja, om antwoord te geven op je vraag, het is zonder meer onChristelijk. smile.gif


Samengevoegd:

Quote:

Dat was een opdracht voor Jakob. Ik heb nergens Jezus de opdracht zien geven aan ons, dat wij verplicht zijn ons te vermenigvuldigen.
smile.gif

Dat klopt, kuisheid is een verdienste, Jezus was dat naar alle waarschijnlijkheid ook. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zijn volgens de katholieke Kerk verschillende roepingen die je als gelovige kunt ontvangen. Je kunt samen met een levenspartner een roeping tot het huwelijk hebben. In dat geval is het de bedoeling dat jij en partner onder andere open staan voor vruchtbaarheid. Kinderen dus, maar hoeveel en wanneer is aan jullie. Mits op volstrekt natuurlijke wijze mag er aan gezinsplanning worden gedaan.

Je kunt ook ongehuwd blijven en dan zitten kinderen er logischerwijs niet in. Immers, geen huwelijk = geen seks. Maar je kunt ook een roeping tot het celibaat krijgen, wat inhoudt dat je je zódanig tot God wijdt, dat het huwelijk geen optie meer is. Dus kinderen logischerwijs ook niet. Priesters hebben automatisch die roeping. De vraag is dus: welke roeping heb jij (of jullie) van God ontvangen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

ja christelijk of onchristelijk, het is idd gewoon een keuze. ikzelf wil geen seks en geen man dus dan is het ook logisch dat ik geen kinderen zal krijgen.Dus als je het bekijkt zoals robertF dan zou mijn roeping celibaat zijn.puh2.gif Misschien zal ik wel adopteren dus dat zie ik dan wel.

maar bvb Paulus, die had toch ook geen kinderen of wel? en die had ook geen vrouw

waarom staan jullie namen en die tekst trouwens omgekeerd?


Samengevoegd:

huh nu staat mijnnaam ook omgekeerd....waarom?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het al dan niet ontvangen van kinderen heeft allereerst te maken wat Gods gift aan jou. Maar daarnaast is het ook aan ons mensen meegegeven als verantwoordelijkheid om te kiezen.

En dan gaat het er bij die laatste vooral om waarom je tot die keus komt. Is dat om carriere te maken? Of misschien omdat je jezelf niet als opvoeder ziet? Of tijd en ruimte vrij houden voor bijv zendingswerk? De intentie zal uiteindelijk veel meer de doorslag geven dan het pure feit van kinderloosheid.

God is in elk geval nergens in Zijn Woord denigrerend naar hen die geen kinderen hebben!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Kinderen zijn een zegen van God, nergens vind je een andere gedachte in de Schrift dan deze. Het is dan ook niet aan ons om te beslissen hoeveel we er "nemen".

waarom niet? je mag toch zelf wel bepalen of je ze wilt of niet? en misschien willen mijn vriend en ik in de toekomst wel kinderen maar niet van onszelf. wij vinden adoptie veel mooier omdat je dan een kind een kans geeft die er al is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

waarom niet? je mag toch zelf wel bepalen of je ze wilt of niet?

Is het aan ons om te kiezen welke van Gods zegeningen we wel willen en welke niet?

Quote:
...en misschien willen mijn vriend en ik in de toekomst wel kinderen maar niet van onszelf. wij vinden adoptie veel mooier omdat je dan een kind een kans geeft die er al is.

Adopteren is heel nobel. Maar waarom wil je, je liefde betonen aan een ander kind, en tegelijkertijd de levende belichaming van jullie liefde voor elkaar afwijzen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Is het aan ons om te kiezen welke van Gods zegeningen we wel willen en welke niet?

[...]

Adopteren is heel nobel. Maar waarom wil je, je liefde betonen aan een ander kind, en tegelijkertijd de levende belichaming van jullie liefde voor elkaar afwijzen?

om eerlijk te zijn zie ik een kind niet als een zegening.(kan ook aan mijn leeftijd liggen, misschien komt dat nog puh2.gif ) en moeten we dan maar met zijn allen doorfokken? als je naar de wereld kijk dan wordt er zoveel natuur weggehaald voor o.a. woningen voor de mensen. misschien moeten we wat meer aan de rest denken. vroeger waren er minder mensen dus ik snap wel dat het toen anders werdt gezien maar nu lijkt het wel alsof er niets overblijfd van Gods andere scheppingen.

bossen, velden alles moet plaats maken voor de mens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

om eerlijk te zijn zie ik een kind niet als een zegening.(kan ook aan mijn leeftijd liggen, misschien komt dat nog
puh2.gif
) en moeten we dan maar met zijn allen doorfokken?

Tja, als je een kind ziet als een "fokproduct" dan kan ik me daar wat bij voorstellen.

Quote:
als je naar de wereld kijk dan wordt er zoveel natuur weggehaald voor o.a. woningen voor de mensen. misschien moeten we wat meer aan de rest denken. vroeger waren er minder mensen dus ik snap wel dat het toen anders werdt gezien maar nu lijkt het wel alsof er niets overblijfd van Gods andere scheppingen.

bossen, velden alles moet plaats maken voor de mens.

Dat ligt aan de mentaliteit van de mens, niet aan de hoeveelheid mensen. De wereld bied genoeg voor alle mensen en dieren, maar wij gaan er verkeerd mee om. Misschien kan je beter je kinderen goed opvoeden in de hoop op een nieuwe generatie en een betere wereld, in plaats van ze dan maar gewoon "niet te nemen".

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Tja, als je een kind ziet als een "fokproduct" dan kan ik me daar wat bij voorstellen.

[...]

Dat ligt aan de mentaliteit van de mens, niet aan de hoeveelheid mensen. De wereld bied genoeg voor alle mensen en dieren, maar wij gaan er verkeerd mee om. Misschien kan je beter je kinderen goed opvoeden in de hoop op een nieuwe generatie en een betere wereld, in plaats van ze dan maar gewoon "niet te nemen".

dat is niet de enige reden hoor. ik zie mezelf gewoon ook niet met een kind. ik geniet van mijn vrijheid en van de tijd die mijn vriend en ik met elkaar hebben. met een kind wordt alles anders en ik denk niet dat ik dan gelukkig zou kunnen zijn. alleen de gedachte al om een kind te krijgen krijg ik geen lucht meer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

dat is niet de enige reden hoor. ik zie mezelf gewoon ook niet met een kind. ik geniet van mijn vrijheid en van de tijd die mijn vriend en ik met elkaar hebben. met een kind wordt alles anders en ik denk niet dat ik dan gelukkig zou kunnen zijn. alleen de gedachte al om een kind te krijgen krijg ik geen lucht meer.

Geloof me... als er iemand niks met kinderen heeft ben ik het wel. widegrin.gif Maarja... het moet er uiteindelijk niet om gaan wat ik wil, maar wat God wil.

Ik heb trouwens ook makkelijk praten, aangezien ik de eeuwige vrijgezel ben... bloos.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Geloof me... als er iemand niks met kinderen heeft ben ik het wel.
widegrin.gif
Maarja... het moet er uiteindelijk niet om gaan wat ik wil, maar wat God wil.

Ik heb trouwens ook makkelijk praten, aangezien ik de eeuwige vrijgezel ben...
bloos.gif

u bent priester of zo? sorry ik weet er niet veel van puh2.gif . waarom mogen sommige mensen die van de kerk zijn niet trouwen? mag alleen God hun liefde krijgen ofzo?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid