Spring naar bijdragen

Scholier overlijdt na 'comazuipen'.


Verantwoordelijke:  

  1. 1. Verantwoordelijke:

    • De jongen
      10
    • De ouders en de jongen
      2
    • Het dranklokaal en de jongen
      27
    • De ouders, het dranklokaal en de jongen
      1
    • De ouders
      2
    • Het dranklokaal
      1
    • Anders, nl: (in post)
      3


Aanbevolen berichten

Allereerst is het in Nederland ook een probleem. Mijn zoon heeft er net een werkstuk over geschreven. Er wordt op verjaardagsfeestjes van groep 8 leerlingne al breezers gedronken. Die zijn dan door de ouders aangeschaft. Ook in mijn omgeving zijn er stapels ouders die denken dat ze thuis hun limiet wel leren kennen en dan minder risico lopen. Of ouders die er geen kwaad in zien zo af en toe zo'n breezertje.

Maar gewoon vertellen wat alcohol doet met je hersens en je lichaam is er niet bij.

Mijn kinderen mochten vanaf hun 14e een slokje proeven van mix-drankjes, het uiterlijk bestuderen, zodat ze weten hoe een cola met de diverse ticcen te herkennen, zodat ze niet stiekem dronken gevoerd worden.

Ik heb ze laten zien dat in een glas bier of een glas wijn even veel alcohol zit. Ik heb ze laten uitrekenen hoeveel een flesje breezer is in vergelijking tot een glas bier.

En ik heb ze verteld dat als je op eenfeestje moet drinken om het gezellig te hebben, het feestje gewoon niet gezellig is en dat drank daar niks aan veranderd.

Ik heb ze verteld dat iedereen wel eens een keer dronken wordt, dat dat ook al van 1 pilsje kan, als je niet lekker in je vel zit.

Ik heb ze verteld dat twee alcoholische consumpties genoeg is voor de eventuele positieve effecten.

Maar dat schijnt een uitzondering te zijn. De meeste kinderen in mijn kinderen hun klas mogen van hun ouders voor het grootste deel al vanaf hun 14e drinken en zeker een derde deel mocht op feestdagen al vanaf hun 12e drinken.

Ook zien kinderen ouders vaker drinken dan vroeger. In veel gezinnen is 's avonds twee glaasjes wijn op elke dag van de week gebruikelijk. De kinderen krijgen het beeld dat alcohol normaal is, net zo normaal als een kop koffie.

Uit onderzoek is gebleken dat het voorbeeld gedrag van ouders en de houding van ouders tov drinken van hun kinderen uitermate doorslaggevend is mbt het latere drinkgedrag.

Is het de schuld van de ouders? Je weet niet welke h ouding die ouders hebben gehad. Isdus niet te beoordelen.

Is het de schuld van de jongen...Tja, welke voorlichting heeft hij gehad.

Is het de schuld van de groep...tja, er is sprake van groepsdruk bij zulke activiteiten en/of van aanmoediging om er nog eentje te nemen.

Is het de schuld van het lokaal...Deels, maar de kans is groot dat er steeds andere mensen drankjes kwamen halen en als het erg druk is, dan zie je niet alles. Maar in principe heeft de caféhouder de plicht niet meer te schenken aan iemand die al in kennelijke staat is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 104
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Als eerste. Ik hoop dat dit een les is voor iedereen.

Ten tweede. Ik las pas bij de GGZ over een onderzoek waarin naar voren kwam dat kinderen waar thuis veel over alcohol gepraat werd, die meer dronken dan kinderen waar niet gepraat werd. Dus de praat-cultuur in Nederland werkt niet overal voor!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Veel ouders zijn ronduit negatief over roken. Sommige ouders komen zelfs met middelen 'geen rijbewijs als je 18 bent', of zakgeld verlaging. Het is algemeen bekend dat roken slecht voor je is en nogal verslavend is. Voorlichting geven ze al op de basisschool.

Toch zijn er een hele hoop rokende jongeren. De jongsten roken heel stiekem zodat de ouders er niet achter zouden komen. En een hoop konden een paar jaar voor ze roken ook prima vertellen hoe slecht roken wel niet is.

En wat is de link met alcohol?

Kennelijk zijn strenge ouders en goede voorlichting ook geen garantie. En dan te bedenken dat roken een veel slechter imago heeft dan alcohol.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De Europese Unie is schuldig, alcohol is harddrugs en zou overal verboden moeten worden.

Liever niet zeg. nosmile.gif

Besides, je weet dat de VS dat ook geprobeerd heeft en hoe dat afliep? rofl.gifwidegrin.gif

Quote:
Best bizar trouwens dat je 52 tequila weg kan werken, zonder al eerder van je stoel te vallen.

Tja? Heel vlug achter elkaar voordat je wat ervan gaat merken?

Maar dat nog, zou je verwachten dat iemand voor die tijd zal overgeven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Veel ouders zijn ronduit negatief over roken. Sommige ouders komen zelfs met middelen 'geen rijbewijs als je 18 bent', of zakgeld verlaging. Het is algemeen bekend dat roken slecht voor je is en nogal verslavend is. Voorlichting geven ze al op de basisschool.

Toch zijn er een hele hoop rokende jongeren. De jongsten roken heel stiekem zodat de ouders er niet achter zouden komen. En een hoop konden een paar jaar voor ze roken ook prima vertellen hoe slecht roken wel niet is.

En wat is de link met alcohol?

Kennelijk zijn strenge ouders en goede voorlichting ook geen garantie. En dan te bedenken dat roken een veel slechter imago heeft dan alcohol.

Voorleven helpt beter dan streng zijn. Voorlichten helpt ook, maar groepsdruk, onzekerheid spelen ook een rol.

Ouders die zeggen hier jongen steek maar op als het kind 12 is zijn denk ik ondertussen een zeldzaamheid. Ouders die zeggen, hier jongen, je bent 12 wil je ook een biertje/breezer zijn een stuk minder zeldzaam. Ouders die het vriendje willen zijn van hun kinderen en kinderen die zeggen, ja maar iedereen heeft breezer op zijn verjaardag, ik wil ook, anders komt er helemaal niemand...en ouders die daar intrappen.

Ik kom ze dagelijks tegen. En ik vind het eerlijk gezegd schokkend als ik een vriendin hoor zeggen "Ach, zo'n breezertje, dat kan toch best af en toe"

Link naar bericht
Deel via andere websites

We doen nou of dit iets is wat wekelijks voorkomt en geheel uit de lucht komt vallen. Ook 10 jaar geleden toen ik 15 was zopen mensen zich al klem tot kotsend toe, en dat deden ze ook 30 jaar geleden in mijn vaders tijd, en als ik de verhalen zo hoor ook in mijn opa's tijd. Alleen toen hoorde je er niets van en werd er niet zo'n drukte van gemaakt.

Dit geval is echt wel een uitzondering, en geen eens in Nederland gebeurd. En omdat het beschikbaar is, is de overheid maar schuldig? Je drinkt het toch zelf op? Alle keren dat ik dronken was had ik dat geheel aan mijzelf te danken. En ja ook na 10 bier kun je wel nagaan dat het beter is om te stoppen.

Ik vind het trouwens erg egocentrisch van degene die een verbod op alcohol willen. Omdat een paar zich niet kunnen inhouden moeten miljoenen boeten die af en toe een lekker drankje willen drinken.

Daarnaast maak je het alleen maar erger als je het verbied. Zoals Gortaur al aangaf verliep de drooglegging in de VS zeer slecht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik vind dat iedereen verantwoordelijk is.

De ouders: die gaan toch hun kind niet zo opvoeden dat hij ook maar denkt dan zo veel alcohol goed is...

De jongen, die is gewoon ff niet goed bij zijn hoofd op dat moment.

De bar; 52 tequila moet opgevallen zijn, wie houdde anders de tel bij?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ik vind dat iedereen verantwoordelijk is.

Ik niet. Ik geloof in de eigen verantwoordelijkheid van alle mensen die geestelijk niets mankeren.

Quote:

De ouders: die gaan toch hun kind niet zo opvoeden dat hij ook maar denkt dan zo veel alcohol goed is...

Ik was niet bij de opvoeding. Maar het lijkt me niet dat de ouders verteld hebben dat 52 drankjes een goed idee was. Ik vind het een erg zware uitspraak voor iets waar wij geen weet van hebben.

Quote:

De jongen, die is gewoon ff niet goed bij zijn hoofd op dat moment.

Juist.

Quote:

De bar; 52 tequila moet opgevallen zijn, wie houdde anders de tel bij?

Als ik in mijn stamkroeg kom dan wordt er voor die avond een rekening geopend. Alles wat er op mijn naam besteld wordt wordt opgeschreven op een papiertje en aan het eind van de avond betaal je de rekening.

En welk mens verwacht nou dat iemand 52 drankjes naar binnen werkt. De barkeeper kan goed gedacht hebben dat het voor de hele groep besteld werd. Een kroeg is vaak erg druk en redelijk donker, het overzicht behouden voor een barkeeper is vaak onmogelijk. De man/vrouw heeft zijn/haar handen vol aan de mensen die aan de bar een drankje bestellen.

Daarnaast kan het een schatting zijn van vrienden, of een telling van de lege glazen als die niet opgehaald of weggebracht zijn.

Dus talloze mogelijkheden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

nou ik had er nog nooit van gehoord

het is dus ´coowl´ om jezelf in een coma te zuipen
verbaasd.gif

ja het schijnt..

het is cool om je eigen leven op het spel te zetten om je zo te kunnen 'bewijzen' tegenover je 'vrienden'

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar dat coma-zuipen is een hype he, dus ik vind dat je als bar daar wel een beetje rekening mee mag houden, ook al is het praktisch misschien niet te doen....

Ik ga regelmatig uit en heb minder dan een half jaartje geleden nog vertrouwlijke gesprekken met 2de klassers van het voortgezet onderwijs gehad over oa alcohol gebruik. Ik heb nog nooit gehoord van coma-zuipen, behalve tot een maandje geleden een artikeltje in de krant dat het in Duitsland wel voorkwam, maar dat het al minder werd. Tot dusver heb ik geen Nederlandse berichtgeving hierover gehoord of gelezen.

Dus van een hype kan geen sprake zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wanneer is iets een hype/rage?

ra·ge (de ~, ~s)

1 iets dat op zeker ogenblik sterk in de mode is => hype

Wat de media doet is het veel zwaarder laten lijken dan het is om zo sensationeler nieuws te kunnen maken. Ook wel hypen genoemd.

hy·pen (ov.ww.)

1 via de media tot hype maken

Ik heb geen indicaties gezien/gehoord dat dit op dit moment ook daadwerkelijk in de mode is. Zal dat het wel zijn dan zouden de kranten er nu vol van staan inc verhalen van jongeren die het gedaan hebben en verhalen over overleden jongeren. Dit is niet het geval. Het artikel in de openings post is het enige concrete artikel dat ik kan vinden over iemand die overleden is na comazuipen.

Daarnaast schijnt het helemaal niet te spelen in Nederland, maar enkel in Duitsland.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wanneer is iets een hype/rage?

ra·ge (de ~, ~s)

1 iets dat op zeker ogenblik sterk in de mode is => hype

Wat de media doet is het veel zwaarder laten lijken dan het is om zo sensationeler nieuws te kunnen maken. Ook wel hypen genoemd.

Het is wel degelijk mode, alleen niet hier in Nederland..

Het gebeurd de laatste tijd vaker en vaker bij onze oosterburen

Quote:
Daarnaast schijnt het helemaal niet te spelen in Nederland, maar enkel in Duitsland.

dus dan kan het geen hype meer zijn? verbaasd.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het is wel degelijk mode, alleen niet hier in Nederland..

Het gebeurd de laatste tijd vaker en vaker bij onze oosterburen

Dus omdat het vaker gebeurd is het een hype? Als er het komende halfjaar elke dag weer een electrische tandeborstel meer verkocht wordt dan is de electriche tandeborstel een hype?

Wat de media kan doen om het tot een hype te maken is het meer onderzoeken zodat er idd meer verhalen naar boven komen. Dan lijkt er al snel een toename te zijn, dat terwijl er feitelijk helemaal geen toename is.

Als de media bijvoorbeeld morgen naar Rusland zouden kijken zullen ze tot de conclusie komen dat het daar ook een 'hype' is. Is het dan plots een Europeese rage?

Quote:
[...]

dus dan kan het geen hype meer zijn?
verbaasd.gif

Dat heb ik nergens gezegd. Ik vind alleen de veroordelingen veel te zwaar en zonder enige overweging of voetnoot dat het zich niet in Nederland afspeeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ik heb ook niet geezegd dat het in nederland afspeelt, ik zei dat de barman had kunnen weten dat het een rage/hype/fenomeen/nieuwe hobby was, en dat het in praktijk moeilijk te bestrijden valt misschien.

Dus je bent het eens dat het in de praktijk moeilijk te bestrijden is. En zonder een woord van de barkeeper in kwestie gehoord te hebben veroordeel je hem al en wil je hem de dood van een jongeman in de schoenen schuiven.

Ik zie hier een tegenstreidigheid.

A de barkeeper kon er weinig tot niets aan doen, maar b hij is wel schuldig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dus omdat het vaker gebeurd is het een hype? Als er het komende halfjaar elke dag weer een electrische tandeborstel meer verkocht wordt dan is de electriche tandeborstel een hype?

yes.gif

Quote:
Wat de media kan doen om het tot een hype te maken is het meer onderzoeken zodat er idd meer verhalen naar boven komen. Dan lijkt er al snel een toename te zijn, dat terwijl er feitelijk helemaal geen toename is.

Als de media bijvoorbeeld morgen naar Rusland zouden kijken zullen ze tot de conclusie komen dat het daar ook een 'hype' is. Is het dan plots een Europeese rage?

waar haal je je info vandaan dat er geen toename is.. dat veronderstel je ook maar..

Quote:
[...]

Dat heb ik nergens gezegd. Ik vind alleen de veroordelingen veel te zwaar en zonder enige overweging of voetnoot dat het zich niet in Nederland afspeeld.

het zal zich ook vast wel in nederland afspelen, maar nog niet in de mate als het in Duitsland wordt gedaan.. aangezien er daar al meer en meer slachtoffers gaan vallen

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid