Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Na 125 jaar einde bouw Sagrada Familia in Barcelona in zicht

Geplaatst door Ton Huitink op

do 22 mrt '07 om 12:31u (Bron: PZC)

BARCELONA (RKnieuws.net) - De bouw van de Sagrada Familia in Barcelona, de ’boetetempel’ van Antoni Gaudi, is in een beslissende fase beland. "De jeugd van nu zal nog kunnen meemaken dat de kerk klaar is", claimt Joan Rigol, voorzitter van het bouwcomité.

Precies 125 jaar na de legging van de eerste steen is de befaamde ’kerk’ middelpunt van felle discussies. Want als de ideeën van de modernistische architect worden uitgevoerd moeten flats in twee straten worden afgebroken, een paar honderd woningen.

Bron (en rest van het artikel): link

Het schijnt dus zijn voltooiing te naderen. Maar volgens mij had Barcelona al een kathedraal. Weet iemand hoe dit zit?

Voor degene die het bouwwerk niet kennen.

sagrad2.jpg

Sagrada%20Familia%20air.jpg

Sagrada%20Familia.jpg

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 54
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

de rest van het artikeltje is wel handig voor de beeldvorming..

De huizen zijn in de jaren zeventig illegaal gebouwd op de groenstrook die was bestemd als plein voor de Sagrada Familia. Het toenmalige stadsbestuur gedoogde de bouw in de veronderstelling dat het niet zo’n vaart zou lopen met de constructie van de tempel. Maar door nieuwe technieken en meer geld raakte de bouw van de kathedraal in een stroomversnelling.

De huidige architect, Jordi Bonet, vindt dat het gemeentebestuur het probleem maar moet oplossen. "Dat is verantwoordelijk voor de speculatie en fraude die in die jaren tot de bouw hebben geleid." Bonet, die de afgelopen 22 jaar de leiding had, heeft een internationale prijsvraag uitgeschreven voor de invulling van de omgeving en de toegang tot de kathedraal. Gaudi had een brede omhooglopende toegang op het oog lopend vanaf de grote boulevard Diagonal. Maar op die plek staan nu flats. De bewoners hebben al gedreigd met schadeclaims als ze weg moeten.

flats staan er illegaal, da's sowieso niet in de haak. Maar om ze af te breken om 'r een toegangsweg van te maken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

de rest van het artikeltje is wel handig voor de beeldvorming..

De huizen zijn in de jaren zeventig illegaal gebouwd op de groenstrook die was bestemd als plein voor de Sagrada Familia. Het toenmalige stadsbestuur gedoogde de bouw in de veronderstelling dat het niet zo’n vaart zou lopen met de constructie van de tempel. Maar door nieuwe technieken en meer geld raakte de bouw van de kathedraal in een stroomversnelling.

De huidige architect, Jordi Bonet, vindt dat het gemeentebestuur het probleem maar moet oplossen. "Dat is verantwoordelijk voor de speculatie en fraude die in die jaren tot de bouw hebben geleid." Bonet, die de afgelopen 22 jaar de leiding had, heeft een internationale prijsvraag uitgeschreven voor de invulling van de omgeving en de toegang tot de kathedraal. Gaudi had een brede omhooglopende toegang op het oog lopend vanaf de grote boulevard Diagonal. Maar op die plek staan nu flats. De bewoners hebben al gedreigd met schadeclaims als ze weg moeten.

flats staan er illegaal, da's sowieso niet in de haak. Maar om ze af te breken om 'r een toegangsweg van te maken?

Niet zo heel relevant voor mijn topic. Ik heb het niet voor niets weggelaten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach. Een kleine aanpassing in het originele ontwerp lijkt me toch niet zo'n punt, aangezien het om de toegangsweg gaat en niet de kerk zelf.

Ik vind het een machtig mooi bouwwerk (hoewel ik het nog niet met eigen ogen heb gezien).

Ben zeer benieuwd hoe dat er uit gaat zien als het klaar is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De kathedraal van Barcelona is prachtig. Ben er nog geweest in 2005.

Maar ik hoor er van op dat de Sagrada Familia afkomt. Het is nog een grote bouwput. Maar ik vind hem wel erg mooi. De boomvorm in de pilaren binnen, de verschillende soorten gesteenten, en het prachtige beeldhouwwerk aan beide zijden, aan de ene kant heel figuratief en aan de andere kant heel gestileerd, daar waar het lijden en sterven van Christus wordt uitgebeeld.

lacatedral.jpg

De bestaande kathedraal

200px-Sagrada_familia_passion_door.jpg

en een detail van de Sagrada

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

In Nederland zou het een disco, apartmentencomplex of tapijhadel worden...
nooo.gif

In Nederland staan maar twee bouwwerken die oorspronkelijk bedoeld zijn als kathedraal. Een daarvan is nog in gebruik als kathedraal, de ander is in 1580 onteigend en sinds die tijd een protestantse kerk (de Dom te utrecht). Dus nee in Nederland komt niet zo snel een echte kathedraal leeg te staan. smile.gif

En eigenlijk zal elke katholieke kerk die onttrokken wordt aan de eredienst afgebroken moeten worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En eigenlijk zal elke katholieke kerk die onttrokken wordt aan de eredienst afgebroken moeten worden.

Wat dan volkomen begrijpelijk is, maar eigenlijk ook wel heel jammer zou zijn als dat zou gebeuren. Want zo'n grote kathedraal of oude kerk is een geloofsgetuigenis van jewelste, gemaakt van stenen. Ze komen voort uit het volk. Generaties lang hebben tot eer van God gebouwd en gezwoegd aan zo'n kerk en veel geld en goederen ervoor gegeven en niet omdat ze gedwongen werden. En omdat de tijd ook voortgaat, zie je ook soms wat nieuwer is en wat ouder. Soms zie je zelfs verschillende stijlen door elkaar heen in één gebouw.

Er zijn dus vele mensen geweest die hebben meegebouwd aan zo'n kerk, maar nooit het eindresultaat hebben gezien. Een echt oud, groot kerkgebouw is omgeven door talloze anekdotes, verhalen en dramatische gebeurtenissen tijdens én na het bouwen. Zo'n gebouw draagt ook de geschiedenis van de parochie mee, die dan vaak ook al eeuwenlang bestaat. Sommige christenen zeggen dat het gebouw niet belangrijk is, maar inmiddels ben ik van dat idee een beetje afgestapt. Een grote kathedraal is juist hét getuigenis van een Godsgeloof waarvoor uit liefde gezwoegd en gegeven is.

Het lijkt me geweldig als de Sagrada Familia af zou komen. Want als er één gebouw een opmerkelijke en lange historie kent, is het dit indrukwekkende bouwwerk wel. Een geschiedenis die tot op de dag van vandaag doorgaat. Stel je eens voor dat de Sagrada Familia onttrokken aan de eredienst zou zijn en conform de officiele regels van de Kerk zou worden gesloopt... Volgens mij zou dat niet eens kúnnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vorig jaar toen ik in barcelona was, zijn we ook bij de sagrada geweest en eerlijk gezegd viel het mij behoorlijk tegen.. een enorme bouwput. mij is toen ook verteld door een lokale gids dat de bouw zeker nog een aantal jaren ging duren, en dat ik (als 19jarige)het waarschijnlijk niet mee zal maken dat de sagrada volledig klaar is. over hoe relevant deze informatie is, doe ik dus ook geen uitspraak over. de buitenklant was wel heel mooi, alleen de binnenkant vond ik een beetje jammer.. knipoog_dicht.gif

Maar wie weet als het klaar is big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Wat dan volkomen begrijpelijk is, maar eigenlijk ook wel heel jammer zou zijn als dat zou gebeuren. Want zo'n grote kathedraal of oude kerk is een geloofsgetuigenis van jewelste, gemaakt van stenen. Ze komen voort uit het volk. Generaties lang hebben tot eer van God gebouwd en gezwoegd aan zo'n kerk en veel geld en goederen ervoor gegeven en niet omdat ze gedwongen werden. En omdat de tijd ook voortgaat, zie je ook soms wat nieuwer is en wat ouder. Soms zie je zelfs verschillende stijlen door elkaar heen in één gebouw.

Er zijn dus vele mensen geweest die hebben meegebouwd aan zo'n kerk, maar nooit het eindresultaat hebben gezien. Een echt oud, groot kerkgebouw is omgeven door talloze anekdotes, verhalen en dramatische gebeurtenissen tijdens én na het bouwen. Zo'n gebouw draagt ook de geschiedenis van de parochie mee, die dan vaak ook al eeuwenlang bestaat. Sommige christenen zeggen dat het gebouw niet belangrijk is, maar inmiddels ben ik van dat idee een beetje afgestapt. Een grote kathedraal is juist hét getuigenis van een Godsgeloof waarvoor uit liefde gezwoegd en gegeven is.

Het lijkt me geweldig als de Sagrada Familia af zou komen. Want als er één gebouw een opmerkelijke en lange historie kent, is het dit indrukwekkende bouwwerk wel. Een geschiedenis die tot op de dag van vandaag doorgaat. Stel je eens voor dat de Sagrada Familia onttrokken aan de eredienst zou zijn en conform de officiele regels van de Kerk zou worden gesloopt... Volgens mij zou dat niet eens kúnnen.

Nee ok, bij zulke bouwwerken kan ik me dan wel voorstellen dat als het onttrokken wordt aan de eredienst dat deze niet afgebroken worden. Maar dan moet er een passende bestemming voor gevonden worden. Het liefst een bestemming die ook toestaat dat de kerk snel weer omgebouwd kan worden voor als deze weer opgenomen moet worden in de eredienst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Nee ok, bij zulke bouwwerken kan ik me dan wel voorstellen dat als het onttrokken wordt aan de eredienst dat deze niet afgebroken worden. Maar dan moet er een passende bestemming voor gevonden worden. Het liefst een bestemming die ook toestaat dat de kerk snel weer omgebouwd kan worden voor als deze weer opgenomen moet worden in de eredienst.

Sjaloom Thorgrem,

Dat lijkt mij ook vanzelfsprekend. Liefst een bestemming waarin de geschiedenis achter het gebouw wordt geëerd en verteld en inderdaad, een bestemming die altijd weer ruimte kan maken voor Gods aanwezigheid in de Mis.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Verontwaardigde reacties op bouw treintunnel bij kathedraal

Geplaatst door Theo Borgermans op

wo 2 mei '07 om 11:54u

BARCELONA (RKnieuws.net) - De aanleg van een treintunnel op luttele meters van de kathedraal van de Sagrada Familia in Barcelona, het nog steeds in aanbouw zijnde meesterwerk van de architect Antonio Gaudi, lijkt door te gaan.

Zowel de burgemeester als de verantwoordelijke stedenbouwkundigen van de Spaanse stad gaan akkoord met de aanleg. De tunnel moet voor een vlotte treinverbinding zorgen tussen Madrid en Barcelona en het buitenland.

De aankondiging van de bouw zorgt voor verontwaardigde reacties uit binnen- en buitenland. De huidige hoofdarchitect van de Sagrada Familia, Jordi Bonet i Armengol, zegt dat hij met stomheid is geslagen door de brutaliteit van het voorstel. Hij spreekt van „een culturele aanval op het hoogste niveau.†Deskundigen, onder wie architecten en ingenieurs uit de hele wereld, vrezen dat de graafwerken de funderingen en bijgevolg de stabiliteit van de kathedraal in gevaar brengen.

Bron: link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat dan volkomen begrijpelijk is, maar eigenlijk ook wel heel jammer zou zijn als dat zou gebeuren. Want zo'n grote kathedraal of oude kerk is een geloofsgetuigenis van jewelste, gemaakt van stenen.

Het is gewoon cultuurverwoesting. nooo.gif

Waarschijnelijk in Nederland ook onmogelijk als de kerk op een monumentenlijst staat. Maar al zou dat niet zo zijn, dan nog is het alleen al doodzonde als het een historisch gebouw is en dat dan zou worden afgebroken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ben het trouwens helemaal eens met Mr. Emilio. Die kerk is mooi van lelijkheid.

Ik ben zelf meer weg van Romaans, Gotiek, (barrok, al hoewel soms wat kitch), etc. Ook moderne architectuur.

Maar deze stijl spreekt me niet aan. Te pompeus, te overdreven en bovenal, ik vind de stijl gewoon echt niet mooi. Maar indrukwekkend is het wel.

De 'Catedral de Santa Eulàlia' vind ik mooier.

Link naar bericht
Deel via andere websites

_O_ Samen met de kathedraal van Canterbury de mooiste kerk die ik ken. Echt prachtig.

Toen mijn vrouw en ik er waren stond er dat de planning was dat hij in 2021 klaar zou zijn... Dat is in ieder geval wel de bedoeling, want dan kan ik er mooi voor mijn 40e verjaardag heen knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het mooie van de Sagrada is ook, dat het niet door de overheid gefinancierd is. De Sagrada Familia is op giften gebouwd.

Ik ben er zelf 2 keer gweest en ik moet zeggen dat het een erg mooie kerk is. Er is veel oog voor detail en ook veel symboliek. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Bouw Sagrada Familia zonder vergunning

AMSTERDAM - Aan de Sagrada Familia, de nog altijd niet voltooide kathedraal in Barcelona van de architect Antoni Gaudi, wordt al meer dan honderd jaar gebouwd zonder vergunning. Dat hebben bronnen in het stadhuis van Barcelona toegegeven, meldde de krant El Pais vrijdag.

Gaudi diende in 1883 zijn ontwerp voor de kerk in en twee jaar later kwam hij met een enigszins gewijzigd voorstel. Twee keer kreeg hij een bouwvergunning. Op twee latere verzoeken om de bouwplannen te wijzigen, in 1916 en 1990, reageerden de autoriteiten echter nooit.

Voor de Sagrada Familia gelden andere regels dan voor normale gebouwen, omdat het zo'n bijzonder bouwwerk is, zei een bron op het stadhuis volgens de krant. De kerk, die alom wordt gezien als Gaudi's meesterwerk, trok vorig jaar ruim twee miljoen bezoekers.

Bron: link

Zouden ze alsnog de vergunningen krijgen of moeten ze het afbreken en opnieuw een aanvraag indienen? hamer.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid