Spring naar bijdragen

Paul Washer


Aanbevolen berichten

Quote:

Op zaterdag 10 februari 2007 23:39:27 schreef Raido het volgende:

[...]Technisch gezien is dat dus onjuist. Ik denk dat je gewend bent aan Statenvertaling-termen en daar komt het Woord van God dus ook in voor. In de Bijbel wordt er met 'Woord van God' echter niet de Bijbel bedoeld, maar Jezus Christus.

Je mag de Bijbel dan wel Woord van God noemen omdat het geïnspireerd is, maar je kunt beter de term Boek van God of Heilige Schrift gebruiken dat is meer van toepassing. In de Bijbel kom je in aanraking met het Woord van God, maar de Bijbel is niet het Woord van God, dat is Christus.

Maar eigenlijk is dat behoorlijk offtopic.

'Technisch' hoor...

Overigens wordt er in de bijbel als er gesproken wordt over Gods Woord vaak ook gedoeld op de wet van Mozes of op een profetie. Met name in het Oude Testament. De term 'Woord van God' wordt dus op meerdere manieren gebruikt. Het is helemaal niet onjuist om de benaming het Woord van God voor de Bijbel te gebruiken.

Ook 'technisch' niet nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 96
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op zondag 11 februari 2007 00:08:40 schreef Raido het volgende:

Het 'Woord van God' is de belofte, Jezus Christus is de vleesgeworden belofte. Ik bedoelde enkel dat je om verwarring te voorkomen niet de term 'Het Woord van God' voor Bijbel moet gebruiken omdat het in de Bijbel voor iets anders gebruikt wordt.

In de Bijbel wordt het dus voor meerdere dingen gebruikt. Ik denk dat de benaming 'Woord van God' moeiteloos op de Bijbel toegepast kom worden. Temeer omdat de logische eerste verbinding is die mensen bij die term hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

GenW: Bedoel je niet dat Jezus zegt: In het ''Heilige Schrift'' staat? (ofzoiets, iig iets met Schrift dacht ik)

Plus, kijk naar Johannes 1 en kom dan tot de conclusie dat het Woord van God levend geworden is onder de naam Jezus Christus. (tenminste dat is mijn conclusie)

1 In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. 2 Dit was in den beginne bij God. 3 Alle dingen zijn door het Woord geworden en zonder dit is geen ding geworden, dat geworden is. 4 In het Woord was leven en het leven was het licht der mensen; 5 en het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet gegrepen.

Met name het dikgedrukte stukje getuigt, in mijn ogen, ervan dat het Woord levend is geworden. Jezus is het Licht. Door Jezus is de schepping ontstaan (ja ook door God en ook door de Heilige Geest). Jezus is dus het Licht en het Licht heeft de duisternis overwonnen (door het kruis en opstanding). En waar leid jij uit af dat het Woord van God ook de bijbel is. Staar je je dan niet blind op het woordje ''woord''?

Edit: Ik heb gisteravond Paul Washer gekeken/geluisterd. Ik vond het wel mooi om te horen aangezien hij wel erg achter zijn woorden staat. Met veel dingen kan ik er wel in mee gaan. Alleen kon ik het niet zo fijn pakken als hij huilend gaat bidden (naja half snikkend dan). Ik weet niet. Dat vond ik wat raar overkomen op mij eigenlijk. Maar ik kan het heel erg waarderen hoe hij het zegt ik kan namelijk wel merken dat het uit zijn hart komt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 19:42:40 schreef Raido het volgende:

Het is geen evangelische gemeente maar een jongerendag. Ik luister/kijk nu 3.06 minuten (Hester was na 2 minuten al wat zeker van manipulatief gedrag), ik kan alleen maar verwonderd luisteren naar zijn eerlijkheid.

Uhm, even voor de duidelijkheid: ik denk niet dat deze meneer bewust loopt te manipuleren, hij komt alleen op mij wel over als een man die een zaal vol mensen achter zich aan krijgt niet eens om wat hij zegt, maar om hoe hij het zegt. Wat hij zegt is zeker geen onzin en ik was onder de indruk van zijn gebed en de openheid waarmee hij voor die zaal staat. Zijn boodschap is ook helder, mag er absoluut zijn en is misschien ook wel noodzakelijk. Ik ben alleen altijd erg op mijn hoede voor goede sprekers. Niet om de spreker, maar om het publiek. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 11 februari 2007 12:39:14 schreef Hester het volgende:

[...]Uhm, even voor de duidelijkheid: ik denk niet dat deze meneer bewust loopt te manipuleren, hij komt alleen op mij wel over als een man die een zaal vol mensen achter zich aan krijgt niet eens om wat hij zegt, maar om
hoe
hij het zegt. Wat hij zegt is zeker geen onzin en ik was onder de indruk van zijn gebed en de openheid waarmee hij voor die zaal staat. Zijn boodschap is ook helder, mag er absoluut zijn en is misschien ook wel noodzakelijk. Ik ben alleen altijd erg op mijn hoede voor goede sprekers. Niet om de spreker, maar om het publiek.
knipoog_dicht.gif

Ben ik helemaal met je eens, als je begrijpt dat de boodschap die hij brengt vaak niet in dank wordt afgenomen,hij is ook nooit meer terug gevraagd om daar te komen spreken, dat wil wel wat zeggen.De meeste predikers van tegenwoordig praten de mensen naar hun mond, nee de waarheid laten zien is iets heel anders.Daarom heb ik ook Paul Washer in de aandacht gebracht, omdat het levens veranderend kan zijn !!ja kan zijn, je moet wel je hart gaan openen voor deze preek, en gaan toepassen in je leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 11 februari 2007 14:00:54 schreef Jepk het volgende:

[...]

Ben ik helemaal met je eens, als je begrijpt dat de boodschap die hij brengt vaak niet in dank wordt afgenomen,hij is ook nooit meer terug gevraagd om daar te komen spreken, dat wil wel wat zeggen.De meeste predikers van tegenwoordig praten de mensen naar hun mond, nee de waarheid laten zien is iets heel anders.Daarom heb ik ook Paul Washer in de aandacht gebracht, omdat het levens veranderend kan zijn !!ja kan zijn, je moet wel je hart gaan openen voor deze preek, en gaan toepassen in je leven.

En hoe pas jij dat zo ongeveer dan toe in je leven?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Samengevoegde post 11-2-2007 14:14:30:

Door je af te scheiden van de wereld, neem tijd voor God, door gebed,de Bijbel lezen, en vooral blijven bekeren van je zonden.

Een goede kerk zoeken die in overeen stemming met de Bijbel de wereld wilt bereiken, doe aan evangelisatie, daardoor ga je groeien in je geloof

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 11 februari 2007 14:12:21 schreef Jepk het volgende:

Samengevoegde post 11-2-2007 14:14:30:

Door je af te scheiden van de wereld, neem tijd voor God, door gebed,de Bijbel lezen, en vooral blijven bekeren van je zonden.

Een goede kerk zoeken die in overeen stemming met de Bijbel de wereld wilt bereiken, doe aan evangelisatie, daardoor ga je groeien in je geloof

Kun je dat scheiden van de wereld wat meer uitleggen? Leef je in een klooster en heb je normaal gesproken geen contact met de buitenwereld?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 11 februari 2007 14:20:40 schreef Bronze het volgende:

hier een hele lijst met preken van hem wel allemaal engelstalig

Dank je wel Bronze. Misschien is het wel een goed idee om hier een algemeen preken topic van te maken.

Als ik tijd over heb zal ik er eens naar kijken. Ik hoop alleen dat ze wat korter zijn dan een uur knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 11 februari 2007 14:19:48 schreef Thorgrem het volgende:

[...]

Kun je dat scheiden van de wereld wat meer uitleggen? Leef je in een klooster en heb je normaal gesproken geen contact met de buitenwereld?

De wereld heeft geen aantrekkings kracht meer op je, je kunt er weerstand tegen bieden bijv je laat je niet leven door de media en TV, alle seks voor en buiten het huwelijk is zonden, iedere verslaving is gebondenheid dus wil je dat niet, enzzzzzzz,Er is een groot verschil tussen de mensen die door de Here Jezus God kennen en de mensen die voor zichzelf leven, omdat zij God niet kennen.

En natuurlijk heb ik contact met de buitenwereld, ik doe heel veel aan evangelisatie, maar die mensen hebben totaal geen invloed op mijn geloofs leven, want dat is gebaseerd op het Woord van God en niet op anderen mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 11 februari 2007 15:25:52 schreef Jepk het volgende:

[...]

De wereld heeft geen aantrekkings kracht meer op je, je kunt er weerstand tegen bieden bijv je laat je niet leven door de media en TV, alle seks voor en buiten het huwelijk is zonden, iedere verslaving is gebondenheid dus wil je dat niet, enzzzzzzz,Er is een groot verschil tussen de mensen die door de Here Jezus God kennen en de mensen die voor zichzelf leven, omdat zij God niet kennen.

En natuurlijk heb ik contact met de buitenwereld, ik doe heel veel aan evangelisatie, maar die mensen hebben totaal geen invloed op mijn geloofs leven, want dat is gebaseerd op het Woord van God en niet op anderen mensen.

Dank je voor je antwoord. Kun je vertellen hoe je dit concreet in je leven toepast? Kijk je bijvoorbeeld wel tv, of internet?

Je zegt dat je evangeliseerd, maar dat niemand invloed heeft op je geloofsleven. Het is dus meer eenrichtingsverkeer en als iemand iets anders ziet dan..? Toch vreemd omdat dit een forum is waar dialoog in 2 richtingen wordt gevoerd, om zo van elkaar te leren.

Maar als niemand invloed heeft op je geloofsleven hoe komt het dan dat je Paul Washer bewonderd? Of heeft hij wel invloed op je geloofsleven?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het gemakkelijk om Paul af te vallen vanwege zijn misschien wat emotionele manier van preken. Het is ook gemakkelijk om het af te doen als geestelijke manipulatie. Toch wil ik proberen vaker mensen voordeel van de twijfel te geven. Waarom? Omdat ik bij mijzelf merk dat ik alleen maar bitterder wordt als ik weer meen zo iemand te moeten kraken. En ik mijzelf zo de door mijzelf gehate ik-doorzie-alles-houding aanneem.

Daarom heb ik vooral geprobeerd te luisteren naar de inhoud van de preek. Het is een modernere variant op de goede oude donderpreek, waar de gelovigen weer werden bepaald bij de toorn van God en waarin de gelovigen geprikkeld werden zich te bekeren en niet te verflauwen in de geloofsijver. In de brieven van Paulus zie je ook regelmatig zulke donderpreken, waarin hij ook emotioneel reageert. De christelijke traditie heeft wel meer van zulke vurige predikers gekend.

Paul zegt rake dingen in zijn preek. Een sterke opmerking vond ik dat het er niet om gaat dat jij Jezus kent, maar dat Jezus jóú kent. En dat goede christenen vooral herkenbaar zijn aan hun vruchten. Jakobus ageerde ook al tegen christenen die meenden dat geloof alleen voldoende was. Nee, geloof moet vrucht dragen, het moet gepaard gaan met werken, met absolute gehoorzaamheid. Anders is het dood en rijp voor de hel. Niet hij die alleen "Heer, Heer" zegt...

Paul is dan wel geen katholiek (niemand is volmaakt knipoog_dicht.gif), maar ik denk dat deze boodschap welhaast universeel is en in elke kerk wel gepreekt kan worden. Christenen herken je aan hun vruchten. Na de nauwe poort komt ook een nauw pad. Als een echte aanvaring met een vrachtwagen je nogal veranderd, hoeveel termeer zou Jezus je dan moeten veranderen, Hij die groter dan een vrachtwagen is? Met alleen Jezus in je hart bidden kom je er niet. God is ook de God van toorn en de God van het Oordeel.

We moeten ons blijven realiseren dat niet elke christen die niet die radicale levensstijl aanhoudt, onwelwillend is. En dat we slechts radicaal mogen zijn in liefde, vreugde, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid en zelfbeheersing. Maar Paul op grond van zijn preekstijl, denominatie of radicale boodschap afserveren lijkt mij geen goed idee. Liever onderzoek ik eerst hoe het dan met míjn levensstijl staat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb flinke stukken aangehoord, en moet zeggen dat de man, inderdaad, een vrij begiftigde spreker is. Er was weinig voor mij in te herkennen of te vinden, daar ik niet echt tot de beoogde doelgroep behoor, maar ik moet wel zeggen dat ik de notie van het gered worden door middel van het ('oprecht') nazeggen van een enkel, voorgekauwd gebedje tot Jezus herken, en altijd al een enigzins vreemde abstractie van het Christendom heb gevonden..

Link naar bericht
Deel via andere websites

lees Job 42:3-:6

Hij geloofde door horen en zeggen, maar nu God tot Hem gesproken had geloofde hij uit ervaring, zo geloven wij ook eerst van de Bijbel (of sommige zonder) en daarna geloven wij uit ervaring, omdat we God's stem leren te verstaan en door alle levenservaringen heen leren wij te geloven zoals Job uiteindelijk geloofde en zelfs verder.

Ik hoop dat je me een beetje begrijp.

Vraag de rest maar via profiel want het is een beetje offtopic hier.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid