Spring naar bijdragen

Paul Washer


Aanbevolen berichten

Dankzij Jepk kreeg ik de volgende video te zien:

De film duurt een uur en ik heb nu z'n beetje 20 minuten aangehoord.

Wat voor een invloed heeft z'n preek op jou (in het algemeen).En ben je het met hem eens. Zo ja waarom, en als je dat niet bent, waarom niet? Het is een bapisten (southern?) gemeente waar deze preek zich afspeelt.

Ik hoop dat we hier ook verder kunnen praten waar we in het gesloten topic gebleven waren: link

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 96
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

@ Thorgrem

Zou je in je post aan kunnen geven waar de preek over gaat en wellicht andere relevante punten aan kunnen geven? Het is namelijk niet praktisch om een discussie te beginnen over een preek die een uur lang is en eerst nog eens bekeken zou moeten worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zaterdag 10 februari 2007 15:16:07 schreef TimonK het volgende:

@ Thorgrem

Zou je in je post aan kunnen geven waar de preek over gaat en wellicht andere relevante punten aan kunnen geven? Het is namelijk niet praktisch om een discussie te beginnen over een preek die een uur lang is en eerst nog eens bekeken zou moeten worden.

Niet? puh2.gif

De preek gaat er z'n beetje over wat het zoal inhoud om een goed christen te zijn om gered te worden. Dat je moet haten wat God haat en moet lief hebben wat God lief heeft. En natuurlijk dat de meeste christenen eigenlijk stiekum helemaal geen christenen zijn maar slechts wanabee's.

Edit: voor de mensen met intresse de eerste en laatste 10 minuten zijn het leukst. Vooral de laatste 10 want dan begint het grote tranen trekken. Plus dat leden op kunnen staan als ze denken dat ze al die tijd geen echte christenen zijn geweest. Die mogen vervolgens naar voren komen voor een persoonlijk gesprekje.

Wat ben ik blij dat ik er al van af kom met een "Door mijn schuld, door mijn schuld, door mijn grote grote schuld, enz enz" beleiden samen met de mede parochianen en dus niet publiekelijk aan de schandpaal genageld wordt tijdens de viering.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik ben die preek nu aan het luisteren

het klinkt wel goed

sommige dingen spreken me heel erg aan, eigelijk nosmile.gif

op een gegeven moment verteld hij over een martelaar, die sterft voor Jezus. en dan zegt hij: "en jij noemt jezelf radicaal omdat je een christelijk t-shirt draagt"

nu draag ik geen christelijk t-shirt, maar die manier van denken herken ik wel.

ik vind het wle goed, al luister ik het maar met een half oor, later zal ik wel geinterresseerder luisteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 15:21:21 schreef Thorgrem het volgende:

[...]

Wat ben ik blij dat ik er al van af kom met een "Door mijn schuld, door mijn schuld, door mijn grote grote schuld, enz enz" beleiden samen met de mede parochianen en dus niet publiekelijk aan de schandpaal genageld wordt tijdens de viering.

Jij bent dan ook geen echte christen knipoog_dicht.gif

Even serieus. Ik heb nog niets van de preek gehoord maar ik voorspel dat ik het niets vind, wellicht een beetje lachwekkend (of triest). Is die Washer toevallig voorganger van een gemeente die fanatiek aan 'tienden' doet?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 19:25:33 schreef JoostG het volgende:

Dat bedoel ik ook met 'triest'

Ok flower.gif

Samengevoegde post 10-2-2007 19:28:22:

Quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 16:58:08 schreef Jippiej het volgende:

ik ben die preek nu aan het luisteren

het klinkt wel goed

sommige dingen spreken me heel erg aan, eigelijk
nosmile.gif

op een gegeven moment verteld hij over een martelaar, die sterft voor Jezus. en dan zegt hij: "en jij noemt jezelf radicaal omdat je een christelijk t-shirt draagt"

nu draag ik geen christelijk t-shirt, maar die manier van denken herken ik wel.

ik vind het wle goed, al luister ik het maar met een half oor, later zal ik wel geinterresseerder luisteren.

Dat is natuurlijk goed mogelijk dat het je wel aanspreekt. De beste man is natuurlijk niet voor een lege zaal aan het spreken.

Maar hoe bedoel je radicaal? Bij mij heeft dat een nogal negatieve bijklank.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach, over het algemeen zal ik het wel niet met deze man eens zijn. Toch zit er wel iets interessants in wat die man zegt. En is zijn kritiek op sommige mensen die zich christen noemen terecht. Ik heb geen tijd en zin om dat hele stuk af te gaan kijken, maar wat ik in de eerste 15 minuten heb opgevangen klinkt niet als totale non-sense in mijn oren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 19:32:38 schreef Raido het volgende:

Wat ik mij eigenlijk afvraag.. wat heb ik (wij) van doen met een zekere Paul Washer ergens in Amerika. Of zouden ze op
ook praten over 'Kardinaal zus' of 'Dominee Moerkerken'..

Je linkje werkt niet knipoog_dicht.gif

Maar wat wij er mee van doen hebben? De hele evangelische beweging is toch ontstaan in de VS en over komen waaien? Ik weet niet wat de invloed is van de Amerikaanse evangelische bewegingen op de Nederlandse. Misschien zitten ze samen in een overkoepelende organisatie?

En ik kwam toevallig op deze link via een user, vandaar.

Maar is dit soort preken gebruikelijk in een evangelische gemeente?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is geen evangelische gemeente maar een jongerendag. Ik luister/kijk nu 3.06 minuten (Hester was na 2 minuten al wat zeker van manipulatief gedrag), ik kan alleen maar verwonderd luisteren naar zijn eerlijkheid..

Hij is wel enorm begaan met zijn boodschap (spreken als iemand die elke dag zou kunnen sterven) dat is wel iets wat ik zo nu en dan mis bij predikanten die ik ken. Bewogenheid in zijn stem..

Bloedeerlijk zeggen dat er dingen zullen zijn waarvan je boos wordt, die je zult negeren en waarvan je zult zeggen dat hij daarover geen recht van spreken heeft. Hij is terughoudend, hij weet dat voorgangers valse leraren zijn (en dat weten velen niet van zichzelf) en hij zal daarvoor schuldig voor God om zijn, omdat hij verkeerde dingen als waarheid neerzet. (Die terughoudendheid mis ook wel eens in mijn kerk, of in welke kerk dan ook, neem alleen de gereformeerde storming, zoveel verschillen en wat is de waarheid?)

Máár zegt hij, als ik niet vertel wat ik denk dat waar is en jullie verwerpen het en het is toch waar, dan zijn jullie schuldig voor God. (enorm waar..) dan is het niet meer een probleem tussen jou en mij, maar tussen jou en God. Dus vraag je altijd af of ik (of welke voorganger dan ook) een valse profeet is, of verteld hij de waarheid? (Paulus zegt dat wij onze voorgangers moeten toetsen aan de Schrift).

Samengevoegde post 10-2-2007 19:47:46:

Nu al 5 minuten knipoog_dicht.gif

Zijn gebed... zo doordrongen van eenvoudigheid en kennis van zijn kleinheid (komt ook voor in mijn gemeente, en ik vind dat zó mooi). Hij refeerd aan Ezechiel (de vallei met dorre doodsbeenderen), open de ogen van al deze mensen, schenk ze genade.. breng ze in uw koninkrijk enkel om Uw Naam groot te maken. We kunnen niet wachten tot wij onze ogen open doen, we zullen het nooit. Maar wilt u onze ogen openen (afhankelijkheid). We moeten niet afwachten maar verwachten maar ook niet grijpen (zoals mensen de Ark van het verbond aanraakten en dood neervielen).

Alleen Hoop in Christus

Samengevoegde post 10-2-2007 20:02:59:

12 Minuten

Hij zegt dat als wanneer je bid of Jezus in je hart komt hij dan niet definitief komt (ik denk dat hij niet de afval der heiligen bedoeld) maar de laksheid die al bestond in de evangelicale en protestantse kerken maar die nu ook in baptistengemeentes in sluipt.

Nee, wie God vraagt om te komen, en Hij wil komen en Hij komt die zal Hem niet kwijtraken, maar een keer een gebedje doen en daarom vragen en daarmee klaar zijn, dát is denk ik waar hij op wijst; en ook dat... herken ik weer enorm. Als God in je leven komt ga je de zonde haten, de wereld vlieden..

Je kunt niet leven als de wereld niet van twee kanten eten, geen twee heren dienen. Je moet niet leven als de overgrote meerderheid van amerikanen die zegt christen te zijn, je moet leven als Jesus Christus.

*applaus* nosmile.gif wie klapt er nou voor een voorganger...

Wow.. wat scherp nosmile.gif 'ik weet niet waarom je klapt, want het gaat over JOU'.

Nog een scherpe conclusie/sketch. 'Een jongere uit een christelijke kerk komt bij een pastoor of jeugdwerker en zegt 'ik weet niet of ik gered ben', de jeugdwerker vraagt dan de standaardvraag 'heb je wel eens gebeden of Jezus in jou hart wil komen', de jongere antwoord met 'jawel, dat heb ik wel gevraagd'. De jeugdwerker antwoord dan met 'dan moet je bidden dat Satan je met rust wil laten omdat hij je aanvalt'..

*Hij doelt op de levensheiliging het automatisme 'ik vraag dus komt Jezus'..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zit nu op 20.04 maar ik zal even doorspoelen naar die laatste 10 minuten dan knipoog_dicht.gif

Ik typ niet alles meer, omdat ik dan telkens moet pauzeren anders, maar het zet mij stil. Hij zegt bijvoorbeeld dat het geen 'single-issue' is, 'ja ik heb een keer gezondigd' of 'ik heb gezondigd' het is 'ik heb alleen maar gezondigd'..

Maar God kan toch niet haten omdat Hij liefde is.. Nee God moet jou (zondige mens) haten omdat Hij Liefde is..

Dat is net als met christenen. Christen haten abortus omdat ze het leven van kleine kinderen liefhebben. En God haat het, dus een christen haat het.

Er zijn mensen die zeggen dat het kruis het symbool is van God hoe veel waard de mens is, nee dat is het niet. Het is het symbool voor een de dood van God, voor onze zonden.

Je bent niet gered omdat je een gebedje doet als 'wilt U in mijn hart komen' het is geen 'magical word' maar je wordt gered omdat je geloofd, hoopt en verwacht.. het evangelie en je zonden haat.

Het gaat om continuiteit. 'Ik heb gebeden, ik heb verwacht ik heb geloofd' dus dan zit het wel goed. Nee zegt Hij je moet daarin door gaan 'bid, verwacht, geloof niet alleen vorig jaar... maar NU'. Wat wij vergeten is het volgende, we blijven bij 'de poort is nauw' en brengen mensen tot Christus, maar we vergeten het 'en de weg is smal', de weg achter de poort.. *levensheiliging, wandel, hoop en verwachting alleen op Hem vertrouwen*

Welke obsessie voor Satan, ik heb hem nog niet horen freaken over Satan.. Alleen over de eeuwigheid (nee niet freaken) maar eerlijk zijn. Dat er Hel en Hemel is, en dat dat gepreekt moet worden. Dat God een God van Wraak is, een God van Toorn..

Ik vind het tot nu toe nog steeds evenwichtig (bij mijn kerk hangt het net wat meer richting hel, ahoewel ... het valt best mee).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb de laatste tien minuten gezien. Je weergave in de beginposting herken ik niet. Paul vraagt nergens aan mensen of ze naar voren willen komen om een gesprekje met hem te hebben..

Hij zegt 'stel dat ik zou vragen iedereen die voelt dat hij zonder God leeft en voor Hem wil leven maar altijd als een 'nepchristen' heeft geleefd hoeveel zouden er dan komen? Waarom zou je naar mij komen? Waarom zou je met mij afspreken? Waarom zou je het via mij op een akkoordje gooien. Nee, ik vraag dat niet aan jullie..

Ga naar je huis en leef als een christen, leef zoals een Bijbel zegt hoe een christen moet leven en geloof dat Christus in je leeft en als dat echt zo is, dan zul je dat merken. Als het nu januari is en februari leef je goed, maar het verzwakt.. geloof! Hij wil er zijn, maar als het maart is en je geloofd het allemaal wel...

God laat niet varen wat zijn hand begon, vertrouw, wees heilig en lees de Bijbel (ook voor je leven in praktijk). Ik kan alleen maar zeggen dat God mij enorm geraakt heeft door deze man. Ik ken deze manier van (uiterlijke) prediking niet, bij ons gaat het er wat anders aan toe.. Maar de boodschap...

Hij zou zo kunnen preken op een jongerenavond van een Gereformeerde Gemeente, alleen spreekt hij met meer bewogenheid dan wat ik gewend bent en minder mystificaties als waar ik in mijn kerk tegen aanloopt. Hij is veel gunnender, maar zegt eerlijk waar het op staat.

Ik ken de evangelische stroming niet, ik ken het southern-baptism niet, maar naar ik vermoed grijpen hun heel wat terug op de puriteinse en baptistische predikers in Engeland zoals Spurgeon, Philphot, Thomas Boston en McCheney waar in mijn kerk ook veel verwezen wordt.. En dat merk je..

Ik heb de eerste 20 en de laatste 10 minuten gezien, en ik kan dit niet zien als 'standaard evangelisch', het is niet wat ik gewend ben.. Het is voor mij een verrassing...

Dank je Thorgrem voor de tip knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zaterdag 10 februari 2007 20:32:35 schreef Raido het volgende:

Ik heb de laatste tien minuten gezien. Je weergave in de beginposting herken ik niet. Paul vraagt nergens aan mensen of ze naar voren willen komen om een gesprekje met hem te hebben..

Jawel, dat doet hij wel. De mensen staan op. En na afloop moeten zij naar voren komen zodat ze een gesprek kunnen hebben. Dit zie je verder niet, maar dat heb ik ook niet beweerd.

Feit is dat er mensen opstaan, dat die vervolgens weer gaan zitten en dat de voorganger vraagt of ze (na de preek of dienst) naar voren willen komen voor een gesprek.

Quote:

Dank je Thorgrem voor de tip
knipoog_dicht.gif

Graag gedaan. Maar die eer komt mij niet toe. Jepk heeft de link gepost.

Misschien is het dan ook wel eens tijd dat ik vertel wat ik er van vind. Ik vind dat de man een best toneelstukje speelt. Het komt op mij heel erg gemaakt over, vooral die laatste 10 minuten.

Over het southern-baptism weet ik niet veel. Maar als ik me niet vergis staat het ten grondslag voor de KKK (en daarmee bedoel ik nu niet de kathechismus knipoog_dicht.gif), de aartsvijand van de joden,zwarten en katholieken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar vooral om zo een voorbeeld te zijn van hoe pastors, dominees of jeugdwerkers moeten omgaan met jongeren. Het grijpt wat terug op het voorbeeld van de jongere en de jeugdwerker waar de jeugdwerker zegt 'ga maar naar huis en bid of satan weg wil gaan'..

Wat hij laat zien is dat we moeten luisteren, troosten, bidden etcetra zolang als het nodig is. Desnoods de hele nacht (dat heeft tot nu toe maar één iemand voor mij gedaan en dat was een diaken/jeugdleider/kampleider op mijn laatste kamp in Toscane) en het is zo enorm goed..

* Raido wil helemaal geen oordeel vellen over Southern Baptists, Rick Warren is er ook een (van Doelgericht Leven) dat boekje is best goed, maar het is wel van het niveau als je dit doet dan komt het goed, waar ik het niet zo op heb..

Maar deze lezing vind ik best goed, het is niet de manier van kerken zoals ik het ken, maar dit doet mij denken aan jongerenconferenties waar ik heen ga. Binnenkort de Winterconferentie van mijn kerk (te Gorssel).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 15:09:03 schreef Thorgrem het volgende:

Dankzij Jepk kreeg ik de volgende video te zien:

De film duurt een uur en ik heb nu z'n beetje 20 minuten aangehoord.

Wat voor een invloed heeft z'n preek op jou (in het algemeen).En ben je het met hem eens. Zo ja waarom, en als je dat niet bent, waarom niet? Het is een bapisten (southern?) gemeente waar deze preek zich afspeelt.

Ik hoop dat we hier ook verder kunnen praten waar we in het gesloten topic gebleven waren:

Waar deze preek over gaat is dat er zoveel christenen zijn,die zelfs tekenenen en wonderen doen in de naam van de Here Jezus maar niet het Koninkrijk van God binnen zullen gaan, omdat God ze niet gekend heeft.

Hoeveel christenen zeggen niet dat zij de Here Jezus kennen, maar is dat nu zo belangrijk?iedereen kan zeggen dat hij of zij de Here Jezus kent.Maar veel belangrijker is het dat de Here Jezus jou kent!!!

De kern van zijn boodschap is, dat er een vals evangelie wordt verkondigt in de kerken van de USA,maar dat kan je ook zeggen van Nederland(mijn opinie)

Er wordt verkondigt, geloof je dat de Here Jezus voor jouw zonden gestorven is,ja,geef dan je hart maar aan de Here Jezus, wil je dat, ja, nou dan ben je gered, je hebt eeuwig leven ontvangen.

Zo is het helemaal niet, je moet geloof hebben in de Here Jezus en je moet je bekeren van je zonden, en vooral je moet je blijven bekeren van je zonden, je moet de zonden gaan haten net zoals God dat doet.

Helaas is het zo dat mensen geloven in de Here Jezus, maar zich totaal niet bekeren van hun zonden, nee zij spiegelen zich aan anderen zogenaamde christenen, en leven in een valse vrede.

Er is één spiegel en dat is het Woord van God, bewerk je behoudenis met vreze en beven.Ontzag voor de Heer hebben, is iets heel anders dan wat je nu ziet bij de tegenwoordigen christenen.

Ik hoop dan ook dat de christenen in Nederland en waar dan ook wakker zullen worden, zodat zij niet verloren zullen gaan.En ik betrek dit ook op mijzelf, voordat jullie denken, wat denk die mafketel wel!!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik herken de stijl van spreken opzich wel, het is denk ik redelijk standaard in evangelische/pinkster/baptisten kringen.

Een beetje afhankelijk van de mate van activiteit van de gemeente denk ik.

Maar de opbouw van opzwepend en steeds harder spreken, en dan weer rustig, tot een steeds grotere climax met aan het eind een zogenaamde 'altar-call' is wel bekend.

Vaak gaat het laatste dan onder begeleiding van wat emotionele muziek. Ik wil daarbij niet speciaal af doen aan de boodschap, daar ik denk dat die wel voor veel christenen (ook in dit land) geld.

Maar ik denk dat als je die manier van preken gewend ben, het je niet speciaal zoveel zal doen. In alles is altijd gewenning.

Maar de waarheid spreekt altijd voor zichzelf, en hoe hard hij ook gezegd wordt, als je niet wilt horen, zul je ook niet horen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar zijn we niet allemaal zondig en zondigen we niet allemaal dagelijks? Ondanks dat wij het niet willen natuurlijk.

Hoe kun je je totaal bekeren van de zonden?

Wat is je definitie van christen Jepk? Zou je dat helder willen neerzetten voor mij?

En in welke kerken in de USA (of Nederland) wordt er dan een vals evangelie verkondigd, en hoe weet je zo zeker dat dat niet in deze kerk gebeurd?

Zoveel vragen....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 20:50:45 schreef Thorgrem het volgende:

Maar zijn we niet allemaal zondig en zondigen we niet allemaal dagelijks? Ondanks dat wij het niet willen natuurlijk.

Hoe kun je je totaal bekeren van de zonden?

1 Johannes 3:3 Ieder die dit vol vertrouwen van hem verwacht maakt zich rein, zoals ook Jezus rein is. 4 Ieder die zondigt overtreedt Gods wet, want zondigen is Gods wet overtreden. 5 U weet dat Jezus verschenen is om de zonden weg te nemen; er is in hem geen zonde. 6 Ieder die in hem blijft, zondigt niet. Ieder die zondigt, heeft hem nooit gezien en kent hem niet.

7 Kinderen, laat niemand u misleiden: wie rechtvaardig leeft is een rechtvaardige, zoals ook Jezus rechtvaardig is, 8 en wie zondigt komt uit de duivel voort, want de duivel heeft vanaf het begin gezondigd. De Zoon van God is dan ook verschenen om de daden van de duivel teniet te doen. 9 Wie uit God geboren is zondigt niet, want Gods zaad is blijvend in hem. Hij kán zelfs niet zondigen, want hij is uit God geboren. 10 Hieraan is te zien wie kinderen van God en wie kinderen van de duivel zijn: wie niet rechtvaardig leeft, komt niet uit God voort. Hetzelfde geldt voor wie zijn broeder of zuster niet liefheeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar volmaakte mensen bestaan niet. Ieder mens is zondig en heeft de genade en vergeving van God nodig.

Dus eigenlijk bestaan er helemaal geen christenen als ik het goed begrijp.

DEEL III: HET LEVEN IN CHRISTUS

       EERSTE SECTIE: DE ROEPING VAN DE MENS: HET LEVEN IN DE GEEST

              EERSTE HOOFDSTUK: De waardigheid van de menselijke persoon

                     ARTIKEL 8: De zonde

IV. De zwaarte van de zonde: doodzonde en dagelijkse zonde

1855

De doodzonde vernietigt de liefde in het hart van de mens door een zware inbreuk op Gods Wet; ze wendt de mens van God af, die zijn uiteindelijk doel en zijn zaligheid is, door aan een minder goed de voorkeur te geven boven Hem.

De dagelijkse zonde laat de liefde bestaan, ook al beledigt en kwetst ze die.

DEEL III: HET LEVEN IN CHRISTUS

       EERSTE SECTIE: DE ROEPING VAN DE MENS: HET LEVEN IN DE GEEST

              EERSTE HOOFDSTUK: De waardigheid van de menselijke persoon

                     ARTIKEL 8: De zonde

IN HET KORT

1875

Een dagelijkse zonde is een morele ongeordenheid, die te herstellen is door de liefde die in ons blijft bestaan.

http://www.stvitus.nl/kkk/home_fr_kkk.asp?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid