Spring naar bijdragen

Centraal politiek topic


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 397
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Weet je wat ik altijd zo raar vind, als er b.v. een nieuwe politieke partij aan de macht komt, in dit geval dus de CU. Men gaat vol frisse moed beginnen, maar na een tijdje is het dezelfde saaie, trage partij als alle andere partijen en gaat er niets nieuws vanuit.

Misschien is het wel het hele sfeertje op het binnenhof ofzo, maar daadkrachtig aanpakken van problemen daar hoef je vanuit Den Haag niet op te rekenen. Moet ook eerlijk zeggen, ik denk dat als je minister bent, het ontzettend lastig is dat je altijd met de tweede kamer te maken hebt en niet rechtstreeks een probleem kunt aanpakken.


Samengevoegd:

By the way Thorgrem, had je inmiddels al een keuze gemaakt bij welke partij jij je gaat aansluiten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Vier jaar geleden sloeg de achterban nog op tilt alleen al bij de gedachte aan regeren met de PvdA, nu is het een feit.

"De achterban" sloeg niet op tilt.

Ik ken mensen uit die achterban die toen al vond dat de cu meer te zoeken heeft bij het pvda dan bij de vvd. Mensen die maar wat blij waren dat die coalitie met de vvd niet door ging. Hun lidmaatschap ook opgezegd zouden hebben als de cu in het vorige kabinet (met die koers!) had gezeten. Maar dat is natuurlijk achetrafgepraat.

Opzich is die partij ook niet echt veranderd maar is er op den duur wel media aandacht voor gekomen die bepaalde accenten ging leggen.

CU is imo ook nooit "klein rechts" geweest maar eerder "centrum links". Maar dat beeld heeft er denk ik ook met een bepaald beeld in de media te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Extra zetel SP door ongeldige stem GroenLinks

dinsdag 29 mei 2007 12:40

Een ongeldige stem van een GroenLinks-Statenlid in de provincie Noord-Holland levert de SP een extra zetel op in de Eerste Kamer.

De SP, bij de Provinciale Statenverkiezingen van twee maanden geleden toch al de grootste winnaar, gaat van vier naar twaalf zetels. GroenLinks levert een zetel en houdt vier zetels over in de Senaat. Dat blijkt uit de eerste officieuze uitslagen.

Tegelijk

Vanochtend hebben de leden van de Provinciale Staten de leden van de Eerste Kamer gekozen. Om te voorkomen dat het stemgedrag in de ene provincie dat in een andere zou beïnvloeden, werd voor het eerst overal tegelijk gestemd.

De PvdA gaat van negentien naar veertien zetels, de VVD blijft op vijftien zetels staan. Het CDA zakt van 23 naar 21 zetels en ChristenUnie wint er drie en eindigt op vijf. De coalitiepartijen behouden een meerderheid in de Senaat met 40 van de 75 zetels.

Een zetel

D66, de SGP, de Onafhankelijke Senaatsfractie en de Partij voor de Dieren hebben in de nieuwe samenstelling van de Eerste Kamer een zetel. De Lijst Pim Fortuyn leverde zijn enige zetel in en verdwijnt uit de Senaat.

De verdeling van de 75 zetels volgt ongeveer de uitslag van de Provinciale Statenverkiezingen. Donderdag maakt de Kiesraad de offciële uitslag van de stemming bekend. De Eerste Kamer wordt op 12 juni geïnstalleerd.

Door Anna Dijkma

Bron: link

crysmile.gif Echt te dom voor woorden. Hoe moeilijk kan het zijn om zo'n stem formuliertje in te vullen. Als ze zelfs dat niet kunnen zie ik het somber in voor de politici van Groenlinks.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Op het nieuws kwam net dat ipv van 1 hokje, er 7 hokjes aangekruist waren op het stembiljet. Dat is dus opzet geweest, en geen foutje.

Dat GL daarvoor gestraft word, is begrijpelijk, maar waarom komt die vervallen zetel dan bij de SP ?

(vind ik verder prima, maar hoe bepaald men dat)

Ik denk dan dat de SP net op het randje zat om die extra zetel in de wacht te slepen.

Waarom zou je je eigen partij met opzet zoveel schade toedoen? Ik bedoel er waren al niet bijzonder veel mensen die GL serieus namen, en nu zullen er nog minder zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Ik bedoel er waren al niet bijzonder veel mensen die GL serieus namen,

Ik neem GroenLinks wel serieus. En als het om de provinciale staten gaat, neem ik GL veel serieuzer dan de SP.

Er klagen veel mensen dat het zo oneerlijk is dat de SP nergens in de Gedeputeerde Staten is gekomen, maar wat ze er niet bij vertellen is dat de SP niet altijd serieus meedoet. In Gelderland kwamen de SP-leden van de Provinciale Staten vaak niet opdagen, omdat ze de Provinciale Staten maar niks vonden. Vind je het gek dat andere partijen dan niet met ze willen regeren? Dan heb ik dat opzicht liever GroenLinks.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Statenlid GroenLinks bekent ongeldige stem

donderdag 31 mei 2007 19:03

De leugenaar heeft zich gemeld. Nadat de GroenLinks-leden van de Provinciale Staten in Noord-Holland de afgelopen dagen allemaal bij hoog en laag ontkenden een ongeldige stem te hebben uitgebracht, heeft Cheryl Braam haar daad nu bekend.

In een verklaring zei Braam vandaag dat ze dinsdag bij het kiezen van de Eerste Kamer-leden 'erg gespannen was door omstandigheden van persoonlijke aard’ en zich daarom 'vergiste bij het invullen van haar stembiljet'.

In paniek

Vervolgens raakte het Statenlid naar eigen zeggen in paniek en vulde toen maar alle hokjes in. Braam zegt zich niet gerealiseerd te hebben wat de gevolgen van haar daad zouden zijn.

De actie van Braam zorgt ervoor dat GroenLinks een zetel minder krijgt in de Eerste Kamer. De SP krijgt dankzij het GroenLinks-lid nu een extra senator.

Opzet

GroenLinks-voorzitter Henk Nijhof zei dinsdag tegen elsevier.nl dat hij vermoedde dat er opzet in het spel was. 'Iemand heeft of per ongeluk, of expres verkeerd gestemd. Omdat het wel heel dom is als iemand zeven hokjes rood maakt, vind ik het aannemelijker dat dit met opzet is gedaan.'

De fractievoorzitter van de partij in Noord-Holland, Harmen Binnema, zei woensdag in de fractievergadering alle vier de andere GroenLinks-Statenleden op de man af en 'indringend' te hebben gevraagd of hij of zij verantwoordelijk was voor de ongeldige stem. Ze ontkenden allemaal.

Bron: link

....... crysmile.gif (meer hoef ik niet te zeggen denk ik)

Owja, een foto van dit heldere licht is misschien ook wel leuk. Dan weet je op wie je niet moet stemmen.

groenlinks-braam_200.jpg

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Cheryl Braam uit Statenfractie GL

GroenLinks Statenlid Cheryl Braam gaat als zelfstandige fractie verder in de Provinciale Staten van Noord-Holland.

Ze heeft besloten geen gehoor te geven aan het verzoek van de Statenfractie GroenLinks om haar zetel ter beschikking te stellen. De fractie "betreurt deze stap ten zeerste, omdat die vindt dat de zetel aan GroenLinks toebehoort", aldus fractievoorzitter Harmen Binnema vandaag.

Verkiezingen

Op 29 mei stemde Cheryl Braam verkeerd bij de Eerste Kamerverkiezingen. Na de vaststelling van de officiële uitslag door de Kiesraad bleek dat de Partij voor de Dieren een extra zetel zou hebben gekregen als Braam wel goed had gestemd. Braam verklaarde dat ze bij de stemming erg gespannen was door "omstandigheden van persoonlijke aard". Daarom zou ze zich hebben vergist bij het invullen van haar stembiljet.

Bron: link

En daarna zeker ook nog twee jaar wachtgeld trekken....

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Politici frauderen op grote schaal in Bijlmer

donderdag 28 juni 2007 13:13

Zeker zeven politici in Amsterdam-Zuidoost hebben beslist over het verstrekken van subsidies aan stichtingen waar zij, naar later bleek, zelf een belang in hadden.

Dat blijkt uit een vandaag gepubliceerd rapport van de Rekenkamer Stadsdelen Amsterdam. De Rekenkamer onderzocht de gangen van de 66 politici die in de periode 2004 tot 2006 in het Amsterdamse stadsdeel werkten, naar aanleiding van een artikel in de Volkskrant.

Het dagblad meldde vorig jaar oktober dat zeker negen PvdA'ers in het stadsdeel Zuidoost zich schuldig maken aan belangenverstrengeling. Ook zou het stadsdeel nauwelijks controleren hoe de welzijnsinstellingen omgaan met subsidies.

Allochtonen

De zeven politici bij wie nu is aangetoond dat zij een dubbele pet dragen, beslisten mee over het geven van overheidsgeld aan hun eigen organisaties, die voornamelijk hulp verleenden aan allochtonen. Vijf van de schuldig bevonden politici zijn PvdA'ers, die nog steeds in de stadsdeelraad zitten.

De andere twee zijn ex-deelraadleden: een PvdA'er die later overstapte naar Leefbaar Zuidoost en een SP'er.

Vier van de zeven politici profiteerden ook nog eens persoonlijk van het overheidsgeld, stelt de Rekenkamer. PvdA'er Andre Bhola gaf een cursus aan en schreef een toneelstuk voor verschillende stichtingen, waar hij 7.500 euro vergoeding voor kreeg. Ook diende Bhola diverse moties in om subsidies te verlenen aan organisaties waarin hij zelf een belang had.

Door Claudia van Zanten

Bron: link

Waarom lees ik in dit bericht niet dat deze mensen vervolgd zullen worden? Het is toch een schande dat dit schijnbaar zonder consequenties blijft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Blijkbaar zijn er toch wat magere consequenties aan verbonden. Ik hoop echter dat ze strafrechtelijk vervolgd worden.

Corrupte raadsleden Bijlmer uit PvdA-fractie

woensdag 4 juli 2007 08:56

De PvdA in Amsterdam Zuidoost heeft drie sjoemelende deelraadsleden uit de fractie gezet. Fractievoorzitter Lourens Burgers maakte dat dinsdagavond bekend tijdens een chaotische vergadering van de stadsdeelraad.

Dit besluit volgt op een vorige week verschenen rapport van de Rekenkamer Stadsdelen Amsterdam. Daaruit blijkt dat de drie zich schuldig hebben gemaakt aan belangenverstrengeling en daar persoonlijk financieel van hebben geprofiteerd. Het is volgens de PvdA Zuidoost nog onduidelijk of zij aanblijven als onafhankelijke raadsleden.

Contra-expertise

De raadsleden worden tot het einde van de raadsperiode uit de fractie gezet onafhankelijk van de conclusie van de uitslag van een ?contra-expertise' die wordt uitgevoerd door ?een gerenommeerd bureau'. Dat nieuwe onderzoek, dat de PvdA zelf betaalt, moet eind augustus klaar zijn.

Een van de geschorste PvdA'ers is voorzitter Andre Bhola van de stadsdeelraad. Hij blijft erbij dat hij geen persoonlijk gewin heeft geboekt. ?Er is sprake van een aantoonbaar foute conclusie. De Rekenkamer moest belangenverstrengeling onderzoeken en ik krijg de indruk dat de Rekenkamer die ook wilde vinden,? aldus Bhola. Volgens lokale zender AT5 legde hij het voorzitterschap neer, maar benadrukte wel dat het wat hem betreft tijdelijk was.

'Voor schut gezet'

De oppositie in de deelraad haalde hard uit naar de PvdA. ?De partij heeft door haar handelwijze Zuidoost en haar raadsleden behoorlijk voor schut gezet,? aldus Mart van de Wiel van de Onafhankelijke Partij Zuidoost. Ook het plan van de PvdA voor een nieuw onderzoek viel niet in goede aarde. ?Is de PvdA-fractie zo door en door verrot dat ze de Rekenkamer niet vertrouwt en om een contra-expertise vraagt?? vroeg Henk de Boer van het CDA.

De oppositiepartijen dienden een motie in om de PvdA'ers op te roepen definitief af te treden. Deze motie werd niet aangenomen omdat de PvdA een meerderheid heeft in de stadsdeelraad.

Door Anna Dijkman

Bron: link

Artikel uit Trouw:

Amsterdam Zuidoost / Omstreden PvdA-ers geven zetels niet op

Seije Slager

De PvdA in Amsterdam ZuidOost trekt het rekenkameronderzoek naar belangenverstrengeling in twijfel. De fractie start een tegenonderzoek.

PvdA-fractievoorzitter Lourens Burgers van Amsterdam Zuid-Oost wekte gisteravond beroering. Burgers wil, nadat de Rekenkamer een vernietigend rapport schreef over belangenverstrengeling en zelfverrijking van de fractieleden, een tegenonderzoek laten houden. Een rumoerige schorsing van de vergadering van de stadsdeelraad was het gevolg. De andere partijen toonden niets dan hoon voor de opstelling van de PvdA.

De PvdA zet wel drie leden van Surinaamse afkomst op non-actief: de fractieleden Bhola, Eckhardt-Angna en Doest, die in het rapport van de Amsterdamse Rekenkamer van zelfverrijking worden beschuldigd.

Als de beschuldigingen ook in het tegenonderzoek juist blijken, wil Burgers de drie definitief uit de fractie zetten. Maar volgens Bhola was de Rekenkamer erop uit om belangenverstrengeling te vinden, en zijn de conclusies ?onjuist?.

Raadslid Van de Wiel van de Onafhankelijke Partij Zuidoost oogstte applaus van de publieke tribune met zijn veroordeling van de PvdA. ?Voor de zoveelste keer praten we hier over integriteitskwesties. Steeds gaf de PvdA aan dat ze niet wilde ingaan op geruchten. Nu ligt er eindelijk een doorwrocht rapport en nu trekt u dat rapport weer in twijfel met een eigen tegenonderzoek. Ik vind dat meer dan schokkend.?

Burgers reageerde op de schimpscheuten met uiteenzettingen over de ?methodologie van wetenschappelijk onderzoek?: ieder onderzoek kan volgens hem herhaald worden, daar worden de conclusies alleen maar sterker van.

Een ?gotspe? vond de SP, die sprak over de ?mantel der liefde maatje XL? en ook CDA-raadslid De Boer hekelde de lankmoedige houding van de PvdA: ?Kijk ze daar eens zitten, die raadsleden. Als tamme mussen op een dakpan.? Op het bezwaar van de voorzitter dat er in de zaal ?met respect? over de mensen gesproken diende te worden, volgde een bits ?ik heb het niet over de mensen?.

De oppositie diende een lading moties tegen het door de PvdA gedomineerde dagelijks bestuur en tegen de opstelling van de PvdA, maar die waren bij het ter perse van deze krant nog niet in stemming genomen.

Voor PvdA-voorzitter Ruud Koole en Amsterdams partijleider Lodewijk Asscher staat buiten kijf dat het rekenkameronderzoek ?feitelijk juist? is. Zij dringen er bij de betreffende fractieleden dan ook op aan hun conclusies te trekken. Als die personen hun zetel niet opgeven, zal de partij maatregelen nemen. ?Er zijn binnen de PvdA ook procedures om fractieleden af te zetten.?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Een nieuwe rel is geboren:

Rel in kabinet over ontmoeting met Hamas

zaterdag 14 juli 2007 07:56

Linkse Tweede Kamerleden hebben een rondreis door het Midden-Oosten 'gekaapt' door vrijdagavond plotseling een ontmoeting in te lassen met een hoge gezant van de terroristische Hamasbeweging.

Kamerleden van PvdA, SP en GroenLinks ontmoetten vrijdag in de Syrische hoofdstad Damascus een leider van de radicaal-islamitische Hamas, een terroristische beweging waarmee het kabinet, in lijn met de Europese Unie, geen banden onderhoudt.

Afspraken

Premier Jan Peter Balkenende (CDA) en zijn partijgenoot, minister van Buitenlandse Zaken Maxime Verhagen, lieten vrijdag na de ministerraad weten dat ze de ontmoeting betreuren. Die is in strijd met afspraken dat er geen contact met Hamas zou zijn tijdens de reis.

'Het fietst dwars door het EU-beleid heen en is in strijd met wat de Kamer de regering heeft opgedragen om te doen,' zei Karien van Gennip (CDA). 'We konden ze niet tegenhouden, als ze dat in hun vrije tijd willen doen. Maar ik vind het niet verstandig. We hebben afgesproken niet met Hamas te praten.'

Kaping

Kamerlid Hans van Baalen (VVD) vindt dat de linkse partijen de delegatie hebben gekaapt. 'We hebben allemaal afgesproken dat we Hamas niet zouden ontmoeten. Nu staat morgen in de kranten dat zij met Hamas hebben gesproken en verder niets over deze reis,' aldus Van Baalen, die 'een stevig gesprek' wil voeren met de verantwoordelijke Kamercommissie.

PvdA-Kamerlid Van Dam vindt de dialoog met Hamas juist belangrijk. 'Je moet met iedereen spreken om een compleet beeld te hebben. Hamas speelt een sleutelrol.'

Door Bas Benneker

Bron: link

Daar kun je wat mee. Kamerleden die alle afspraken op Nederlands en Europees niveau aan hun laars lappen en heulen met de vijand.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mwah, heulen met de vijand gaat me wat ver. Het Vaticaan kletst ook nog gewoon met Robert Mugabe. Ik kan me daar het nut wel van voorstellen. Wat ik links echter verwijt, is dat ze met Hamas gaan praten (puur omdat rechts daar zo op tegen is natuurlijk), maar ondertussen Mugabe mijden als de pest. Kortom ze zijn hypocriet.

Nieuwe ontwikkelingen die het zo mogelijk nog onbegrijpelijker maken.

Links ruilt vluchtelingen voor Hamas

AMSTERDAM - De linkse Nederlandse parlementariërs die vorige week in het midden oosten tegen alle afspraken in met de terroristen van Hamas gingen praten, hebben daarvoor een gesprek met mensenrechtenactivisten bot onderbroken. Een gesprek met de organisatie die Israël van de kaart wil vegen, vonden ze belangrijker dan persoonlijke verhalen van politiek onderdrukten in het midden oost

Delegatieleider Henk-Jan Ormel (CDA) heeft zich daar bijzonder aan geërgerd, zo zei hij tegen Radio 1. Volgens hem waren de politieke vluchtelingen die wilden praten met de Nederlandse parlementariërs met gevaar voor eigen leven gekomen. De andere delegatieleden van de vaste kamercommissie buitenlandse zaken hebben de volgens Ormel harverscheurende verhalen tot het laatste woord respectvol aangehoord. 'De rillingen liepen je over de rug', aldus Ormel.

De leden van de SP, PvdA en Groenlinks zaten toen al op de thee bij een vertegenwoordiger van de Hamas. De linkse partijen wilden ook wel eens de andere kant aan het woord laten. 'Onbegrijpelijk dat de andere collega's niets doen', zei PvdA'er Martijn van Dam achteraf. Minister Verhagen heeft meermalen gezegd: 'Ik praat niet met terroristen'. Voordat de kamercommissie op reis ging, was volgens Ormel nadrukkleijk afgesproken dat niet met de Hamas gesproken zou worden.

Bron: link

Echt te schandalig voor woorden. Dit is beneden alle peil. Ik neem aan dat deze delegatie de reiskosten enzo vergoed heeft gekregen. Ik zou willen dat de linkse deelnemers van deze delegatie die het Nederlandse volk overduidelijk niet dienden en mensen geschoffeerd hebben die met gevaar voor eigen leven zijn gekomen, de reis tot op de laatste cent uit eigen zak betalen en vervolgens hun kamer functie opgeven.

Ik ben benieuwd of dit no serieus gaat doorwerken in de regering.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Je hebt de media nodig om hier een rel van te maken en de media hebben vermoedelijk wel begrip voor de linkse rakkers die dit hebben gedaan. Dus ik denk dat het allemaal weer vergeten is over een week.

Daar heb je gelijk in want weer zwijgen de zichzelf kwaliteits kranten noemende kranten weer als het graf.

Enkel de Telegraaf en Elsevier brengen dit grote schandaal aan het licht.

Ik snap ook niet dat de publieke zenders niet opgedoekt worden. Blijkbaar is het niet meer dan een speelbal van links en dient dus slechts de helft van de bevolking.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid