Spring naar bijdragen

Centraal politiek topic


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]Tjups, blinddoek voor en hakken maar. Van een kale kip kan je niet plukken. Er zijn genoeg overheidsdiensten die al zeer efficiënt werk leveren. Het is onzin om generaal 10% te eisen.

weet ik wel, maar ik denk dat er gemiddeld makkelijk 10% bespaard kan worden binnen overheidsdiensten. Er wordt nu vaak veel te makkelijk omgesprongen met subsidies en geld voor onderzoeken naar onderzoeken. Ik denk dat daar eerst naar gekeken had moeten worden en dan pas naar het makkelijke middel van belastingverhoging.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 397
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Of een trein daadwerkelijker beter voor het milieu is, daar zijn de meningen over verdeeld. Treinen dragen niets bij aan de afnames van file's aangezien de treinen nu al overvol zijn, veel treinen niet langer gemaakt kunnen worden ivm de paronlengte, het spoorwegnet nu al zwaar belast is.

Ik ben geen mileu expert. Maar wat ik tot nu toe verneem is dat het idd beter is. Treinen gebruiken elextriciteit, waarvan ik denk dat de luchtvervuiling van centrales minder is dan de uitstoot van auto's (springen efficienter om, bij auto's gaat er veel energie verloren. Tevens denk ik dat centrales betere filters hebben). Daarbij gebruiken treinen de ruimte efficiënter dan mensen die in auto's rijden.

Daarbij vervuilen files enorm.

Dat het spoor niet deugt klopt, en dat moet dus ook aangepakt worden. Waarom zou je nu de trein pakken? Het is duurder dan de auto, je hebt vaak last van vertraging en rond de spits zitten ze overvol.

Dus moeten ze het OV eens aanpakken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]weet ik wel, maar ik denk dat er gemiddeld makkelijk 10% bespaard kan worden binnen overheidsdiensten. Er wordt nu vaak veel te makkelijk omgesprongen met subsidies en geld voor onderzoeken naar onderzoeken. Ik denk dat daar eerst naar gekeken had moeten worden en dan pas naar het makkelijke middel van belastingverhoging.

Dat ben ik met je eens. Maar het is heel moeilijk om uit te vogelen waar dingen precies mis gaan. Wat mij betreft stel je een permanente efficiency commissie aan. Waar een aantal mensen fulltime dit soort dingen in de gaten houden. Dan heb je in het begin meer bureaucratie, maar het zal op de duur tot een verbetering leiden. Een onafhankelijke commissie kijkt daar altijd beter naar als een manager die zelf ook in de afdeling staat. En misschien wel onderdeel van het probleem is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik ben geen mileu expert. Maar wat ik tot nu toe verneem is dat het idd beter is. Treinen gebruiken elextriciteit, waarvan ik denk dat de luchtvervuiling van centrales minder is dan de uitstoot van auto's. Daarbij gebruiken treinen de ruimte efficiënter dan mensen die in auto's rijden.

Daarbij vervuilen files enorm.

Ik ben ook geen expert. smile.gif

Electriciteit kan schoner zijn, veel schoner zelfs. Maar aangezien wij in Nederland kolencentrales uit het jaar 80 voor Christus gebruiken is het super milieu vervuilend. Het zou mooi schoon zijn als we kern energie gingen gebruiken. Maar helaas, links wil wel milieu vriendelijk zijn, dat is zelfs hun handelsmerk geworden. Maar schone energie willen ze blijkbaar niet.

Files vervuilen idd enorm. Daarom moet het wegennet ook uitgebreid worden. Maar ook hier zit links tegen. Want die willen de wegen niet verbreden, nee die hebben liever honderden kilomters file, dag in dag uit op steeds dezelfde knooppunten.

Quote:

Dat het spoor niet deugt klopt, en dat moet dus ook aangepakt worden. Waarom zou je nu de trein pakken? Het is duurder dan de auto, je hebt vaak last van vertraging en rond de spits zitten ze overvol.

Dus moeten ze het OV eens aanpakken.

De trein is voor mij gratis, en nog ga ik liever met de auto. Ook al zou het op tijd rijden en ik wel eens een zitplaats zal hebben en zal de aansluiting wel eens voor mij gunstig uitpakken. Dan nog ga ik liever met de auto.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Dat ben ik met je eens. Maar het is heel moeilijk om uit te vogelen waar dingen precies mis gaan. Wat mij betreft stel je een permanente efficiency commissie aan. Waar een aantal mensen fulltime dit soort dingen in de gaten houden. Dan heb je in het begin meer bureaucratie, maar het zal op de duur tot een verbetering leiden. Een onafhankelijke commissie kijkt daar altijd beter naar als een manager die zelf ook in de afdeling staat. En misschien wel onderdeel van het probleem is.

Opzich geen slecht idee inderdaad, zo'n commissie kan makkelijk overheidsinstanties met elkaar vergelijken. Maar dan zul je tegelijkertijd het makkelijker moeten maken om mensen een andere functie aan te bieden of te ontslaan als ze blijken het onderdeel van het probleem te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ben ook geen expert.
smile.gif

Electriciteit kan schoner zijn, veel schoner zelfs. Maar aangezien wij in Nederland kolencentrales uit het jaar 80 voor Christus gebruiken is het super milieu vervuilend. Het zou mooi schoon zijn als we kern energie gingen gebruiken. Maar helaas, links wil wel milieu vriendelijk zijn, dat is zelfs hun handelsmerk geworden. Maar schone energie willen ze blijkbaar niet.

Die oude rotzooi sluiten en nieuwe centrales bouwen zou ook wel wat helpen.

Probleem met kernenergie is dat het niet een oplossing voor de hele lange termijn is. Ook uranium raakt ooit eens op. Daarbij is het een hele dure vorm van energie. Je moet de zooi schoon houden, extra beschermen, rotzooi voor millennia veilig opruimen. En dan levert het ook nogal wat narigheid op in de uranium mijnen, dat is niet bepaald gezond werk.

En dan nog het probleempje dat je afval moet opslaan. Dat spul blijft langer gevaarlijk dan dat een samenleving op aarde ooit bestaan heeft. Dus hoe kun je daar ooit de veiligheid van garanderen.

Voor een lange termijn oplossing zag ik eens in een documentaire een techniek van thuis centrales. Iedereen heeft zonnepanelen, die waterstof opwekken. Waterstof is vervolgens te gebruiken als energie bron (je kunt er zelfs auto's op laten rijden). Rest energie kan door verkocht worden. Waterstof kent alleen waterdamp als afvalstof, is dus niet schadelijk.

De techniek bestaat (in tegenstelling tot bruikbare kernfusie), probleem is dat het door ontwikkelen nog wel een flinke tijd zou kosten en een hoop investeringen vraagt.

Quote:

Files vervuilen idd enorm. Daarom moet het wegennet ook uitgebreid worden. Maar ook hier zit links tegen. Want die willen de wegen niet verbreden, nee die hebben liever honderden kilomters file, dag in dag uit op steeds dezelfde knooppunten.

Het kritiekpunt daarop wat ik hoorde is dat het tot nu toe niet echt de files heeft opgelost. De gewonne ruimte vult dan weer. Tot nu toe is dat iig zo gegaan.

Quote:

De trein is voor mij gratis, en nog ga ik liever met de auto. Ook al zou het op tijd rijden en ik wel eens een zitplaats zal hebben en zal de aansluiting wel eens voor mij gunstig uitpakken. Dan nog ga ik liever met de auto.

In dat geval zal de trein voor mij wel een stuk positiever zijn. Zeker voor bestemmingen waar je de auto moeilijk kwijt kunt. (Nu gebruik ik ook de trein, maar meer tegen wil en dank met de OVjaarkaart)

Nog een voordeel van de trein is trouwens dat je ook werktijd kan in laten gaan (gewoon de laptop meenemen), maak je de reistijd ook een stukje nuttiger.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kernfusie schijnt erg veel belovend te zijn.

Met die file's loopt de overheid altijd zo achter de feiten aan dat het lijkt alsof het dweilen met de kraan open is. Toch zul je op een gegeven moment wel genoeg wegen voor de bevolking hebben. En het gaat ook niet om de wegen zelf, maar meer om de knooppunten, de op en af ritten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Opzich geen slecht idee inderdaad, zo'n commissie kan makkelijk overheidsinstanties met elkaar vergelijken. Maar dan zul je tegelijkertijd het makkelijker moeten maken om mensen een andere functie aan te bieden of te ontslaan als ze blijken het onderdeel van het probleem te zijn.

Aan de versoepeling van het ontslagrecht wordt gewerkt. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dost, ze hebben iig wel iets aan het achterstallige onderhoud gedaan, en hier end aar idd knelpunten aangepakt. Moet je nagaan hoe slecht de situatie nu zou zijn als we niet 5 jaar een rechtse regering hadden gehad.

Links alternatief voor Afghanistan / 'geef Kaboel defensiegeld'

GroenLinks, SP en vredesbeweging: geef Kaboel defensiegeld, geen militairen

Het geld dat nu wordt besteed aan de missie in Afghanistan moet rechtstreeks aan Kaboel worden gegeven, menen GroenLinks en SP.

De militaire aanwezigheid van de Navo in Afghanistan moet worden gestopt in plaats van verlengd. De miljoenen van de huidige Isaf-missie kunnen beter rechtstreeks aan de regering in Kaboel worden gegeven, die daarmee eindelijk meer eigen soldaten en politieagenten kan inzetten om de taliban te bestrijden.

De oppositiepartijen SP en GroenLinks stellen dat voor in een gezamenlijk plan voor Afghanistan, dat ze maandag presenteren. Het initiatief wordt gesteund vanuit de vredesbeweging, zoals door de actiegroep Stop de Oorlog en Kerk en Vrede.

Ze komen met het ’alternatief’ voor de huidige geweldspiraal in Zuid-Afghanistan in de aanloop naar een kabinetsbesluit over voortzetting van de missie. Het kabinet wil op z’n minst een deel van de Nederlandse troepen na 1 augustus 2008 langer in Uruzgan stationeren dan de afgesproken twee jaar.

SP en GroenLinks waren vorig jaar al tegen de uitzending. GroenLinks-fractievoorzitter Halsema zegt, na een bezoek deze week aan Uruzgan, dat de veiligheidssituatie voor de bevolking er het afgelopen jaar niet beter op is geworden. De geplande wederopbouw in de regio rond Kamp Holland verloopt matig. „Wij zijn niet genegen voor verlenging van de missie te stemmen, want dat levert niets op.â€

SP-woordvoerder Van Bommel zegt dat president Karzai veel meer financiële armslag van de rijke landen moet krijgen om zelf voldoende militairen en politie naar de onrustige zuidelijke provincies te sturen. „Voor het geld van één Nederlandse militair kun je tien Afghanen sturen, die dan nog een fatsoenlijk salaris krijgen ook.†De Navo-landen oefenen al geruime tijd politieke druk uit op de regering in Kaboel om zelf meer troepen in te zetten. In het plan van SP en GroenLinks wordt daar een forse pot met geld naast gezet.

Het initiatief van de twee oppositiepartijen en de vredesbeweging gaat in tegen het voornemen in politiek Den Haag om de missie in Uruzgan te verlengen: Nederland kan de Navo-bondgenoten moeilijk in de steek laten. CDA en PvdA houden zich, in afwachting van het kabinetsbesluit dit najaar, nog op de vlakte.De VVD eist zekerheid over 400 miljoen euro extra voor defensie.

Hoe moeizaam de opbouwprojecten verlopen, ontdekte een groep Kamerleden de afgelopen week aan den lijve. Ze konden niet mee met patrouilles buiten de hekken van de Nederlandse basis bij Tarin Kowt omdat de situatie te onveilig was.

Bron: link

Wat een heerlijk naieve donders zijn het toch he. Dit kun je toch totaal niet meer serieus nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Conclusie: ik heb gelijk
widegrin.gif

Waarom? De ander is anders en kan dus onmogelijk gelijk hebben.
smile.gif

Juist ja, jij snapt het. Hoe zeer ik de energie die Dost er in steekt ook waardeer (tenminste iemand die nog reageerd), bij voorbaat stond mijn mening al onverzettelijk vast. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De conclusie is dus dat rechts en links allebei niks aan het fileprobleem doen. Allebei beweren ze het op te willen lossen, en bij allebei blijft het bij loze woorden.

Het blijft niet bij loze woorden. Er wordt hard gewerkt aan het fileprobleem er zijn plannen overheen gegaan en er is al enorm veel energie in gestoken. Het probleem zit echter zo diep dat geen van de plannen een structurele optie bieden. Dat is wezenlijk iets anders als 'het blijft bij loze woorden'.

Quote:
En allebei zullen ze de schuld geven aan het feit dat ze compromissen moeten sluiten.

Nou, nee, behalve Thorgem heb ik weinigen dit als excuses in de mond horen nemen.

Quote:
Als files voor de VVD belangrijk zijn, dan sluiten ze op dat punt geen compromissen. Want ook dat soort punten mag je altijd aanvoeren bij kabinetsformaties (neem de hypotheekrente, dat is voor de VVD wél een punt waarop geen compromissen gesloten zullen worden). Tweede conclusie: files zijn voor de VVD niet belangrijk genoeg.

Wat een onzin, een keiharde opstelling op het gebied van het fileprobleem was bij de VVD niet nodig. Compromissen sluiten was er niet bij. Er was een aardige consensus in de kabinetten Balkenende I-II-III over de aanpak. Dan is een harde opstelling nergens voor nodig. Bovendien zal de VVD ook al stelt ze zich nog zo keihard op nooit het fileprobleem oplossen. Een dergelijk realiteitsbesef dicht ik de liberalen nog wel toe. Zowel je eerste als tweede conclusie kunnen naar het rijk der fabelen worden verwezen.

Wel moet ik uiteraard erkennen dat de aanpak, linksom of rechtsom, faalt.


Samengevoegd:

Quote:

Wat een heerlijk naieve donders zijn het toch he. Dit kun je toch totaal niet meer serieus nemen.

Ach, de gedachte erachter is nog wel aardig. De mogelijkheid overwegen doet iedereen die zich met de materie bezighoudt wel. Maar die verwerpt het ook direct weer als er direct vrij grote bezwaren opkomen. Het materiaal, de expertise, de politieke instabiliteit, de geringe ervaring van de troepen etc. etc.

Blijven in Afghanistan is een missie die Nederland moet aangaan. En verregaande samenwerking met de Afghaanse overheid en het leger is daarbij gewenst.


Samengevoegd:

Quote:

broeders, broeders toch. Wat ben ik blij dat zij die de heilige wijdingen ontvangen zich verre van politiek moeten houden
widegrin.gif

Dat was de paus zeker vergeten toen ie de oorlog in Irak veroordeelde puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Energienota gaat 10 tot 20 euro omhoog

05 sep 2007, 18:34

Door een hogere ecotax gaat de energierekening van een gemiddeld huishouden volgend jaar tussen de tien en twintig euro omhoog. Dit zou blijken uit nog vertrouwelijke stukken van het Ministerie van VROM, zo meldt de NOS.

Nederland moet beter met energie omgaan: het kabinet wil dat we elk jaar twee procent op energie besparen. Bovendien moet over dertien jaar, in 2020, twintig procent van alle energie duurzaam zijn opgewekt.

Een van de doelen om dat te bereiken is een subsidie op zonnepanelen, die eerder was afgeschaft maar nu voor particulieren weer terugkeert. VROM overweegt nog op een extra belasting voor lawaaiige brommers.

Eerder lekte al uit dat de belastingen op vliegtickets en diesel omhoog gaan. Op Prinsjesdag worden alle maatregelen bekend.

Bron: link

Dat kon er ook nog wel even bij. Ik ben benieuwd hoe lang het Nederlandse volk nog wenst te bukken voor deze witteboordcriminelen in Den Haag. Ik hoop dat Bos in een gepanserde wapen onder politie begeleiding naar de tweede kamer rijd en niet op zijn fietsje, anders wordt hij ter plekke gelyncht door een uitzinnige menigte als hij al zijn lastenverzwarende plannen heeft gepresenteerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid