Spring naar bijdragen

Mode door de eeuwen heen


Dit is...  

  1. 1. Dit is...

    • Een doelloos topic; er valt niets te discussieren
      11
    • drie keer niets, want de plaatjes doen het niet
      0
    • leuk, want nu kan ik mode bewonderen
      6
    • super, want nu kan ik mijn smaak showen
      2


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 63
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik ben volledig gek op mode, ik heb dan ook een aantal boeken over mode, waarvan ik er zo meteen eentje ga aanraden, is dat niet fijn.

www.taschen.com/pages/en/catalogue/books/design/all/reviews/1/04401.htm

Twee boeken in één kaft, het eerste (en dikste) gaat over mode in de 18de en 19de eeuw, met een vrij beperkte (Engelse) uitleg over de trends en evoluties in die tijd, en een massa tekeningen en foto's van authentieke kledij uit die tijd, prachtig gewoon. Het tweede boek gaat over mode in de 20ste eeuw, maar het bespreekt wel de designers, de standaard kledij die de gemiddelde mens draagt komt niet zo aan bod, maar die extravagante designerspullen zijn wel ongelooflijk leuk om te zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nog een aanradertje:

www.nnbh.com/nurpage.cgi?nur=450&sort=alfa&find=9036615275#9036615275

(derde boek)

Het handboek voor de klassieke damesmode, die titel zegt eigenlijk al genoeg, het gaat dus over de meer deftige en conservatieve vrouwenkledij. Het boek is vooral geschreven als handleiding voor de dame van nu, met tips ivm kledij, accessoires, make-up enzovoort, maar de geschiedenis van de damesmode en make-up komt ook aan bod. Het boek is nogal tuttig geschreven en wil echt voorschrijven wat een dame is en wat een dame niet is, maar het blijft leuk om te lezen. Er staat ook een hoop interessante informatie in over verschillende soorten stoffen en over hoe allerlei dingen gemaakt worden, van stoffen tot schoenen en designer-handtassen.

Ik ben trouwens verliefd op de zwarte trouwjurk uit het voorlaatste hoofdstuk. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 year later...

Mooi Ann! smile.gif

Ik heb nu niet echt tijd, maar ik zoek straks of morgen wel eens naar mooie foto's. Ik heb nogal een enorm zwak voor Victoriaans enzo (nuja, ik ben allicht één van de weinige personen die wel een stuk of 30 waaiers heeft maar geen jeans widegrin.gif), maar ook bepaalde stijlen uit de 20ste eeuw vind ik geweldig. Ik heb redelijk wat seventies en eighties vintage in mijn kast hangen, eigenlijk zou ik eens foto's moeten nemen van een aantal van mijn eigen stuks maar ik heb helaas geen camera.

Nuja, misschien hebben jullie ook gewoon geen zin om gespamt te worden met mijn hoepelrokken enzo. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

uhm........even een stom vraagje........ik heb al heel lang een paarse gothicrok in de kast liggen met zwart kant er over heen. Nu wil ik daar een nieuwe top bij kopen.....maar ik wil geen strak lijfje. Wat zal ik kopen? Die rok is gewoon te mooi om in de kast te laten hangen smile.gif

En ik heb ook nog een glimmende lange grijze wijde rok, wat moet ik daarbij kopen zodat ik hem ook nog naar de kerk aan kan?

en kan je in een hervormde kerkdienst wel aan komen met een gothicrok? of is dat niet gepast?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

uhm........even een stom vraagje........ik heb al heel lang een paarse gothicrok in de kast liggen met zwart kant er over heen. Nu wil ik daar een nieuwe top bij kopen.....maar ik wil geen strak lijfje. Wat zal ik kopen? Die rok is gewoon te mooi om in de kast te laten hangen
smile.gif

En ik heb ook nog een glimmende lange grijze wijde rok, wat moet ik daarbij kopen zodat ik hem ook nog naar de kerk aan kan?

en kan je in een hervormde kerkdienst wel aan komen met een gothicrok? of is dat niet gepast?

Je kan alleen naar de kerkdienst als gothic verkleed als de desbetreffende kerk is gebouwd in gotische stijl, lijkt me.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

en kan je in een hervormde kerkdienst wel aan komen met een gothicrok? of is dat niet gepast?

Als ik jou was zou ik dat gewoon is in je kerk vragen.

En als tip: Ga het dan niet over een 'gothic jurk' hebben, maar over de klassieke benaming (als het in victoriaanse style is, noem het dan een victoriaanse jurk). Want die benaming is dan wel volledig correct, maar is niet een gekleurde/beladen term.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zo lang je er redelijk klassiek en verzorgd uitziet denk ik niet dat ze op vele plaatsen een probleem maken van een lange rok. Je kan bijvoorbeeld zo'n lange rok gewoon combineren met nette laarsjes, een blouse en subtiele make-up, ik kan me niet voorstellen dat zoiets echt ongepast is in een kerk. Als je meer voor een uitgesproken gothic look gaat, wat opvallender en donkerder enzo, zal het voor sommige mensen misschien wel vreemd overkomen en dan moet je je afvragen in hoeverre je het zelf gepast vindt om naar de kerk te gaan in kledij die sommige kerkgangers kan provoceren, zoiets kun je zelf denk ik beter inschatten dan wij aangezien jij je kerk, je mede-kerkgangers en je eigen kleerkast het beste kent.

Link naar bericht
Deel via andere websites

nee het is niet mijn bedoeling te provoceren en dat zal ik ook nooit doen in de kerk.

Ben vanmiddag trouwens in een lange zilverkleurige rok, met een zwart jasje en zwartje sjaal naar de kerk geweest......vond ik wel stoer...

hopelijk durf ik volgende week wel m'n gothic rok aan te trekken en als ik dat doe dan zal dat idd met laarsjes, een net jasje en subtiele make up zijn. Ik ben namelijk geen gothic en wil mensen al helemaal niet als zodanig provoceren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klinkt als een mooie, nette outfit, zal vast prima zijn. smile.gif

En nu ga ik eens wat mooie mode-door-de-eeuwen-heen-foto's zoeken. puh2.gif


Samengevoegd:

Civil war en Victoriaanse jurken, geleend van de site link . Dit zijn uiteraard reproducties, kleren die echt negentiende-eeuws zijn zien er niet meer zo nieuw uit.

promenade2.JPG

civilblk2.jpg

bluevictorian5.JPG

Voor de vorm van zo'n jurken draag je er uiteraard een korset onder en een hoepelrok (voor de brede, ronde civil war-rokken) of een bustlerok (voor de Victoriaanse 'dikkepoepenrokken') met nog een paar onderrokken. Een dame in ondergoed zag er dus zo uit:

ruffledpetticoat1.jpg

En dan werk je het geheel nog af met een mooi accessoire, zoals deze hoed:

vicdinnerhat2.jpg

De mode is tegenwoordig zo belachelijk eenvoudig en saai geworden in vergelijking met dat, ook al is het nu ontegensprekelijk praktischer. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jaren '20, '30 en '40, echt vintage (dus geen reproducties) van de website link .

2769a.jpg

2183g.jpg

6498c.jpg

1740b.jpg

2093c.jpg

Van de voorbije 50 jaar is zo veel te vinden dat ook nu nog betaalbaar en in goede staat is, daar kom ik later wel eens mee spammen. knipoog_dicht.gif


Samengevoegd:

Quote:

die victoriaanse stijl is zoo mooi *kwijl*

Ik vind het ook prachtig, maar die reproductiejurken kosten zooooo ongelooflijk veel! Ik heb wel een hoepelrok en een aantal korsetten, blouses en rokken en een paar enkellaarsjes in Victoriaanse stijl, maar het blijft toch bij een hededaagse, versimpelde versie, zo'n 'echte' jurk kan ik helaas niet betalen. Gelukkig heb ik tweedehands een prachtige jurk met blote schouders, sleep en verschillende lagen in de rok kunnen vinden, het is niet authentiek Victoriaans maar past wel erg goed bij de stijl, zeker met de juiste accessoires. Het enige nadeel is dat zo'n sleep erg onpraktisch is, ik heb de jurk dus nog niet vaak kunnen dragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
Gast Anon_phpbb

Hallo allemaal, ik ben op zoek naar laaarsjes in victoriaanse stijl, dus met vetersluiting, hakje, niet te hoog en liefst met een kanten randje.

Weet iemand waar ik ze kan vinden?

Alvast bedankt, Groetjes!!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid