Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:
Op maandag 28 augustus 2006 16:55:48 schreef Spiritfilled het volgende:

zowiezo er staat 1 duidelijk geschrift dat we Wel in vreemde talen moeten bidden(tongentaal) jezus zegt in johanes4:24 dat we de Vader in Geest en Waarheid moeten aanbidden Geest staat uitgelegd in 1korinthe14:14 dus als je niet in vreemde talen(tongentaal) Goed kan aanbidden ben je geen Ware aanbidders volgens Jezus Christus, de Schriften getuigen van dit feit sorry!

1 Korinthe 14: 14:

14 Wanneer ik namelijk in klanktaal bid, bid ik weliswaar met mijn geest, maar doe ik niets nuttigs met mijn verstand.

Ik weet nog niet zo net of het hier wel om de Geest (met een hoofdletter dus) gaat. Waarom zou Paulus dat dan niet expliciet zeggen. Nergens zegt Jezus expliciet dat aanbidden in tongen moet geschieden.

En dit overbekende bijbelvers dan nog even: Johannes 3: 16:

16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.

Er staat niet "opdat een ieder die Hem in tongen aanbidt" etc. !

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 733
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Het bewijs dat je "De Gave" van de heilige geest hebt ontvangen is het spreken in vreemde talen, zoals je kunt lezen in handelingen10:44-46 lees vers45!, Petrus persoonlijk door JC aangesteld wist dat zij ook "De Gave" van de heilige geest hebben ontvangen hoe wist hij dat?, want zij SPRAKEN IN VREEMDE TALEN, gelukkig hebben we de geschriften nog!, anders zouden iedereen onzin geloven prijs de Here

Link naar bericht
Deel via andere websites

1 kor 12

8 Want aan de een wordt door de Geest gegeven met wijsheid te spreken, en aan de ander met kennis te spreken krachtens dezelfde Geest; 9 aan de een geloof door dezelfde Geest en aan de ander gaven van genezingen door die ene Geest; 10 aan de een werking van krachten, aan de ander profetie; aan de een het onderscheiden van geesten, en aan de ander allerlei tongen, en aan weer een ander vertolking van tongen. 11 Doch dit alles werkt één en dezelfde Geest, die een ieder in het bijzonder toedeelt, gelijk Hij wil.

deze tekst alleen al laat naar mijn mening duidelijk zien dat het geen 'must' is om in tongen te spreken. Jammer dat er toch altijd mensen zijn die denken dat je iets bijzonders moet kunnen voordat je jezelf christen kunt noemen. Ik geloof echter nog steeds dat Jezus alles al voor mij gedaan heeft en dat ik dat geschenk alleen maar hoef aan te nemen. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 28 augustus 2006 17:06:02 schreef Spiritfilled het volgende:

jezus spreekt over het aanbidden in de geest, en paulus legt uit dat het vreemde talen zijn, Heh er zijn zoveel geschriften die getuigen dat de heilige geest en spreken in tongen gepaard hand in hand gaan, alleen het probleem willen wij het accepteren?

juist... dus zullen we wat Paulus zegt in het gedeelte dat ik noemde dan maar gewoon vergeten en onze eigen invulling aan de bijbel geven? verbaasd.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 28 augustus 2006 17:05:38 schreef hopeloos het volgende:

1 kor 12

8 Want aan de een wordt door de Geest gegeven met wijsheid te spreken, en aan de ander met kennis te spreken krachtens dezelfde Geest; 9 aan de een geloof door dezelfde Geest en aan de ander gaven van genezingen door die ene Geest; 10 aan de een werking van krachten, aan de ander profetie; aan de een het onderscheiden van geesten, en aan de ander allerlei tongen, en aan weer een ander vertolking van tongen. 11 Doch dit alles werkt één en dezelfde Geest, die een ieder in het bijzonder toedeelt, gelijk Hij wil.

deze tekst alleen al laat naar mijn mening duidelijk zien dat het geen 'must' is om in tongen te spreken. Jammer dat er toch altijd mensen zijn die denken dat je iets bijzonders moet kunnen voordat je jezelf christen kunt noemen. Ik geloof echter nog steeds dat Jezus alles al voor mij gedaan heeft en dat ik dat geschenk alleen maar hoef aan te nemen.
smile.gif

Amen zuster! Die tekst zegt alles. Spreken in tongen is GEEN voorwaarde!

Link naar bericht
Deel via andere websites

de Gave van de Heilige Geest is een voorwaarde!, hoe weet je dat je dit hebt ontvangen, lees handelingen10:44-45 , handelingen2:38, lees markus16:17=gelovige=geestvervulde, is handelingen19:6,

Deze vraag moeten we ons stellen hebben we de Gave van de Heilige Geest ontvangen?, ja en hoe weten we dat? hoe wist Petrus dat, als dit niet overeenkomt als wat hun toen zagen hebben we namelijk niks ontvangen laten we in de geschriften blijven niet afwijken aub voor uw eigen zaligheid

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmmm, beetje subjectief bewijs dan hè, dat tongenspreken en dat wonderen doen? Ik bedoel, in andere religies worden ook wonderen gedaan en zelfs nog in tongen gesproken. Dus om nou te zeggen dat iemand christen is als hij tongenspreekt... Ik zou als jury niet van dat bewijs overtuigd raken, zeg maar. Bovendien kun je het tongenspreken nog faken ook.

Gelukkig heeft God ons een objectiever teken gegeven, of zelfs een sacrament. Juist, het Doopsel (of de Doop, dat mag ook). Eenmaal geldig gedoopt (en daar zijn ook weer heerlijk objectieve voorwaarden voor), dan ben je wedergeboren en van die vervelende erfzonde verlost. Kortom: je bent dan christen.

En als je dan ook nog de Heilige Geest krijgt toegediend, dan sta je al helemaal mooi aan het begin van een nieuw en vooral eeuwig leven met de Heer. En ook die Heilige Geest wordt geheel zichtbaar voor iedereen toegediend. Zo eenvoudig werkt het bij God. Niks geen subjectieve, vage bewijzen, maar gewoon duidelijk, objectief en voor iedereen zichtbaar.

Dus nee, je kunt wedergeboren zijn, de Heilige Geest ontvangen hebben en tóch het tongenspreken niet beheersen. Ieder zijn gave, zo zegt Paulus, dus doe maar niet zo moeilijk. Bewijs dient objectief, meetbaar en voor iedereen zichtbaar te zijn en God heeft daar ruimschoots in voorzien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus Zegt in johannes3:5 WederomGeboren uit water en Geest dus gedoopt door volledige onderdompeling en Geest ontvangen en vers 8 zegt Hij dat Als iemand uit de Geest Geboren is, dat Hij Hoorbaar is Gelijk de Wind te horen is , maar niet Zichtbaar, Hij is Hoorbaar!!, Johannes3:8(StatenVertaling)!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Spreken in tongen(letterlijk,en duidelijke verwijzingen erna!)

markus16:17

Johannes3:8

Johannes4:24+1korinthe14:14= uitleg van het bidden in geest? wat is dat de Bijbel zegt duidelijk wie niet in de Geest(tongentaal) aanbid is Geen ware Aanbidder oftewel geen christen , geen Kind van God, Komt christus niet toe , want hij hebt "de Gave" van de Heilige Geest niet romeinen8:9, handelingen2:38, handelingen10:44-45

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
"Spiritfilled" schreef het volgende:

het was niet bedoelt voor prediken!, vreemde talen is niet verstaanbaar lees 1korinthe14:2

Daat staat dit:

Quote:
"NWT" schreef het volgende:

14 Streeft de liefde na, doch blijft U beijveren de geestelijke gaven te verkrijgen, maar bij voorkeur dat GIJ moogt profeteren. 2 Want wie in een taal spreekt, spreekt niet tot mensen, maar tot God, want niemand luistert, doch hij spreekt heilige geheimen door de geest. 3 Maar wie profeteert, bouwt door zijn spreken mensen op en moedigt hen aan en vertroost hen. 4 Wie in een taal spreekt, bouwt zichzelf op, maar wie profeteert, bouwt een gemeente op. 5 Nu zou ik wel willen dat GIJ allen in talen spreekt, maar ik heb liever dat GIJ profeteert. Ja, wie profeteert, is groter dan wie in talen spreekt, tenzij hij het ook vertaalt, opdat de gemeente opgebouwd wordt. 6 Maar stel nu, broeders, dat ik tot U kwam en in talen sprak, waarin zou ik U dan van nut zijn als ik niet tot U sprak hetzij met een openbaring of met kennis of met een profetie of met een lering?

7 Nu is het zo dat de onbezielde dingen geluid geven, hetzij een fluit of een harp; indien ze tussen de tonen geen intervallen doen horen, hoe zal men dan weten wat er op de fluit of op de harp wordt gespeeld? 8 Want waarlijk, wie zal zich voor de strijd gereedmaken als de trompet een onduidelijk signaal geeft? 9
Zo is het ook met U: indien GIJ door middel van de tong geen gemakkelijk te begrijpen woorden spreekt, hoe zal men dan weten wat er wordt gesproken? GIJ zult feitelijk in de lucht spreken.
10 Nu zijn er in de wereld ik weet niet hoeveel soorten van spraakklanken, en toch is geen enkele [soort] zonder betekenis. 11 Indien ik dan de kracht van de spraakklank niet begrijp, zal ik een buitenlander zijn voor degene die spreekt, en degene die spreekt, zal een buitenlander voor mij zijn.

19
Niettemin zou ik in een gemeente liever vijf woorden met mijn verstand spreken, om ook anderen mondeling te onderrichten, dan tienduizend woorden in een taal
.

20 Broeders, wordt geen jonge kinderen in verstandelijke vermogens, maar weest kleine kinderen ten opzichte van het slechte; wordt daarentegen volwassen in verstandelijke vermogens. 21 In de Wet staat geschreven: „’Met de taal van buitenlanders en met de lippen van vreemden wil ik tot dit volk spreken, en toch zullen zij zelfs dan geen acht op mij slaan’, zegt Jehovah.†22
Talen zijn bijgevolg niet tot een teken voor de gelovigen, maar voor de ongelovigen, terwijl profeteren niet voor de ongelovigen, maar voor de gelovigen is
. 23 Indien daarom de gehele gemeente op één plaats samenkomt en zij allen in talen spreken, maar er gewone mensen of ongelovigen binnenkomen, zullen zij dan niet zeggen dat GIJ waanzinnig zijt?

Niet echt positief richting het "spreken in talen".

Quote:
en romeinen8:26, in handelingen2, waren er inderdaad mensen die watdingen verstonden, maar dat is nog steeds zo, maar in handelingen2 lees je ook dat het ook niet 100% begrepen werd in handelingen2:11 of ergens daar, er was een vrouw keer in onze gemeente en die zei dat er een paar worden arabisch klonken en gezegd werd, het waren maar een paar, maar het spreken is niet voor prediken, lees je nergens!, het is voor opbouw voor jezelf judas:20!

Rom 8:26:

Quote:
"NWT" schreef het volgende:

26 Evenzo komt ook de geest onze zwakheid te hulp; want wij weten niet waarvoor te bidden naar het nodig is, maar de geest zelf pleit voor ons met onuitgesproken verzuchtingen.

Staat niets over in.

Handelingen 2:11:

Quote:
"NWT" schreef het volgende:

5 Nu woonden er in Jeruzalem joden, eerbiedige mannen, die afkomstig waren uit elk van de natiën die er onder de hemel zijn. 6 Toen dan dat geluid ontstond, kwam de menigte bijeen en was verbijsterd, daar iedereen hen in zijn eigen taal hoorde spreken. 7 Ja, zij waren verbaasd en gingen zich verwonderen en zeiden: „Ziet, zijn niet allen die daar spreken, Galileeërs? 8 Hoe komt het dan dat een ieder van ons zijn eigen taal hoort, waarin wij werden geboren? 9 Parthen en Meden en Elamieten, en de bewoners van Mesopotamië, en Judéa en Kappadócië, Pontus en het [district] Asia, 10 en Frygië en Pamfylië, Egypte en de streken van Libië, dat bij Cyrene ligt, en de hier tijdelijk verblijvende mensen uit Rome, zowel joden als proselieten, 11 Kretenzers en Arabieren, wij horen hen in onze talen over de grote daden van God spreken.â€

Gaat over het profeteren in talen van andere volkeren, zodat zij hen kunnen verstaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Markus 16:17:

Quote:
"NWT" schreef het volgende:

17 Voorts zullen deze tekenen hen vergezellen die geloven: Met gebruikmaking van mijn naam zullen zij demonen uitwerpen, zij zullen in talen spreken, 18 en met hun handen zullen zij slangen opnemen, en als zij iets dodelijks drinken, zal het hun in het geheel niet schaden. Op zieken zullen zij hun handen leggen en zij zullen beter worden.â€

19 Nadat de Heer Jezus dan aldus tot hen had gesproken, werd hij ten hemel opgenomen en ging aan de rechterhand van God zitten. 20
Zij trokken er derhalve op uit en predikten overal
, terwijl de Heer met hen meewerkte en de boodschap kracht bijzette door de tekenen waarvan ze vergezeld ging.

Ze spraken in vreemde talen om te kunnen prediken.

1 Johannes 3:8:

Quote:
"NWT" schreef het volgende:

8 Wie zonde beoefent, spruit uit de Duivel voort, want de Duivel zondigt reeds van [het] begin af. Hiertoe werd de Zoon van God openbaar gemaakt, namelijk om de werken van de Duivel te verbreken.

Ehhmmm... ???

1 Johannes 4:24:

Quote:
"NWT" schreef het volgende:

...

Staat niet in mijn Bijbel, klopt je verwijzing?

1 Korinthiers 14:14:

Quote:
"NWT" schreef het volgende:

13 Laat daarom degene die in een taal spreekt, bidden dat hij kan vertalen. 14 Want indien ik in een taal bid, bidt mijn [gave van de] geest, maar mijn verstand is onvruchtbaar. 15 Wat dan te doen? Ik zal bidden met de [gave van de] geest, maar ik zal ook bidden met [mijn] verstand. Ik zal lofzingen met de [gave van de] geest, maar ik zal ook lofzingen met [mijn] verstand. 16 Hoe zal anders wanneer gij met een [gave van de] geest lof brengt, degene die de plaats van de gewone persoon inneemt, „Amen†zeggen op uw dankzegging, daar hij niet weet wat gij zegt? 17 Gij spreekt weliswaar een voortreffelijk dankgebed uit, maar de ander wordt niet opgebouwd. 18 Ik dank God dat ik in meer talen spreek dan GIJ allen.

Hier wordt weer gesuggereerd dat het om vreemde talen gaat, die men zelf niet kan begrijpen. Geen gebrabbel, maar chinees oid.

Quote:
"Spiritfilled" schreef het volgende:

wat is dat de Bijbel zegt duidelijk wie niet in de Geest(tongentaal) aanbid is Geen ware Aanbidder oftewel geen christen , geen Kind van God, Komt christus niet toe , want hij hebt "de Gave" van de Heilige Geest niet

Lijkt me onzin. Eens kijken naar de passages die je opgeeft.

Romeinen 8:9:

Quote:
"NWT" schreef het volgende:

9 GIJ echter zijt niet in overeenstemming met het vlees, maar met de geest, indien althans Gods geest werkelijk in U woont. Maar als iemand Christus’ geest niet heeft, dan behoort hij hem niet toe.

Dat gaat niet over het spreken in talen. Volgende.

Handelingen 2:38:

Quote:
"NWT" schreef het volgende:

38 Petrus [zei] tot hen: „Hebt berouw, en laat een ieder van U worden gedoopt in de naam van Jezus Christus tot vergeving van UW zonden, en GIJ zult als vrije gave de heilige geest ontvangen.

Spreken in talen zie ik weer niet? Volgende.

Handelingen 10: 44-45:

Quote:
"NWT" schreef het volgende:

44 Terwijl Petrus nog over deze zaken sprak, viel de heilige geest op allen die het woord hoorden. 45 En de getrouwen die met Petrus waren meegekomen en die tot de besnedenen behoorden, stonden verbaasd, omdat de vrije gave van de heilige geest ook op mensen uit de natiën werd uitgestort. 46
Want zij hoorden hen in talen spreken en God grootmaken.

Ze begrepen wat werd gezegd, ze hoorden hen immers God grootmaken.

Dus dit:

Quote:
"Spiritfilled" schreef het volgende:

wat is dat de Bijbel zegt duidelijk wie niet in de Geest(tongentaal) aanbid is Geen ware Aanbidder oftewel geen christen , geen Kind van God, Komt christus niet toe , want hij hebt "de Gave" van de Heilige Geest niet

Is gewoon niet te funderen met de passages die je aanhaalt. Het lijkt me onzin.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja het lijkt mij ook onzin om te beweren dat je in tongen moet kunnen spreken om Christen te zijn. En naast dat het in mijn ogen gewoon lariekoek is is het ook nog eens een belediging voor al die duizenden duizenden goede Christenen die de gave van het tongen spreken niet hebben.

Het komt op mij over als een clubje mensen wat zichzelf veel beter vind dan de rest omdat ze kunnen tongen spreken en om dat te bewijzen maar even creatief zijn gaan zoeken in de Bijbel.

Spiritfilled van welke stroming/kerk gemeenschap heb je deze radicale ideeën?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

Quote:
Op donderdag 12 juni 2003 23:09:00 schreef Stefan het volgende:

Paulus zegt inderdaad dat in tongen spreken een van de mindere gaven is, en het is inderdaad zo dat je jezelf ermee sticht, alleen als het uitgelegt kan worden kun je de gemeente er mee stichten zo niet dan heb je er niks aan en is het niet bevordelijk voor de evangelisatie zie de tekst 1 Corintiers 14:6-25. hier staat alles duidelijk in.

Tongentaal is de enige gave van de geest die jezelf kan opwekken. Ik kan het spreken wanneer ik wil, alle overige gaven kan je zelf niet starten maar alleen indien de heilige geest dit vrijgeeft.

De duivel wil ons doen geloven dat tongentaal een van de minste gaven is maar helaas is dat niet het geval en

Paulus zegt dat ook nergens.

Als je spreekt in tongen dan bid je in de geest. Het enige offensieve wapen van de wapenuitrusting van God, de rest is allemaal voor verdediging.

Ef 6:

17 En neemt den helm der zaligheid, en het zwaard des Geestes, hetwelk is Gods Woord.

18 Met alle bidding en smeking, biddende te allen tijd in den Geest, en tot hetzelve wakende met alle gedurigheid en smeking voor al de heiligen;

Dit is de geest van God die spreekt in ons, de heilige geest. Waarom zou dit nu juist als het zwaard worden aangeduid? Ook kan je niet voor eigen belang bidden aangezien je niet weet wat je bidt. Het spreken in tongen bouwt jezelf op en anderen, wie weet bidt je op dat moment wel voor iemand in een ander land.

Zowel de eerste gemeente als Paulus baden heel vaak in tongen, wellicht moeten we ons weer eens wat meer richten op de leer van Paulus en de kracht van tongen.

Ook Timotheus krijgt van Paulus het volgende te horen:

2 Tim 1:

6 Om welke oorzaak ik u indachtig maak, dat gij opwekt de gave Gods, die in u is, door de oplegging mijner handen.

Wat gebeurde er bij de oplegging van handen?

Hand 19:

6 En als Paulus hun de handen opgelegd had, kwam de Heilige Geest op hen; en zij spraken met vreemde talen, en profeteerden.

Dus als Paulus zegt tegen Timotheus dat hij de gave Gods moet opwekken, over welke van de twee gaat het dan? Profeteren is niet iets wat je zelf kan opwekken, alleen tongen spreken komt dus in aanmerking.

Laten we net als Timotheus de gave in ons opwekken. God heeft deze gave niet voor niets aan ons gegeven. Het is een directe lijn met God en de geest in je weet wat je nodig hebt. Daarnaast wordt de geest niet gehinderd door ons eigen verstand en emoties.

Grooet,

Dave

Samengevoegde post 25-9-2006 16:26:48:

Quote:
Op maandag 28 augustus 2006 17:11:24 schreef Spiritfilled het volgende:

de Gave van de Heilige Geest is een voorwaarde!, hoe weet je dat je dit hebt ontvangen, lees handelingen10:44-45 , handelingen2:38, lees markus16:17=gelovige=geestvervulde, is handelingen19:6,

Deze vraag moeten we ons stellen hebben we de Gave van de Heilige Geest ontvangen?, ja en hoe weten we dat? hoe wist Petrus dat, als dit niet overeenkomt als wat hun toen zagen hebben we namelijk niks ontvangen laten we in de geschriften blijven niet afwijken aub voor uw eigen zaligheid

Of je nu wel of niet in tongen spreekt is zeker geen belemmering voor je redding. Je redding komt door het aannemen van Jezus en niet door het spreken in tongen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

er zijn toch 9 gaven en 1 vrucht, die bestaat uit 9 delen?

En ik denk dat het spreken in tongen wel een deur is naar andere bovennatuurlijke gaven?

Bv dat God openbaring/kracht gaat geven als ik een tijd in tongen bid voor iets.... Woord van kennis, profetie, een genezing etc.

Ow, dat zeg ik allemaal weer helemaal verkeerd. Maar jullie snappen wel wat ik bedoel toch?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gal. 5:22: De vrucht van de Geest =

Er is er maar eentje.

Die dat allemaal bewerkt! Liefde is de kern!

Samengevoegde post 25-9-2006 16:48:04:

Quote:
Op maandag 25 september 2006 16:41:37 schreef hopeloos het volgende:

maar je weet toch niet waarvoor je bidt als je in tongen bidt
verbaasd.gif

tenminste, dat stelt Dave toch?

* hopeloos begrijpt er niets meer van...

Klopt, je weet niet waar je voor bidt, maar je kan door tongentaal wel ergens naartoe geleid worden.

Kzal even een stukkie kopiëre.

(samenvatting van een hoofdstuk uit Voorbede van Dutch Sheets, hoofdstuk heet 'de vlinderzalving'

'De sleutel tot succes in voorbede is samenwerking met de Heilige Geest.

De HG wil ons helpen in ons gebed. Rom. 8:26-28

Bidden in de Geest

Wij weten lang niet altijd waar we voor moeten bidden. Soms ervaren we heel sterk dat we moeten bidden en kunnen we ergens uren lang voor bidden in de geest (in dit geval in tongen). Hoezo zwak… maar de Heilige Geest wil dat krachtig gebruiken. Hij kan kracht verlenen aan die gebeden en het zo leiden dat het heel doeltreffend is.

PAGA (hebreeuwse woord voor voorbede) = neerstrijken op, of toevallig landen.

Als we bidden in de geest, bidden in zwakheid, kunnen we toevallig landen op dé juiste plaats. Zoals een vlinder neerstrijkt op een bloem. Van hot naar her… waar land je op? VB: voorganger was in een samenkomst geleid om in de Geest te gaan bidden, dat duurde wel 15 minuten en hij was beetje zenuwachtig dat het zo lang duurde… tot er een vrouw naar voren kwam die hem vertelde dat hij in het dialect van haar dochter verteld had dat haar doodzieke dochter genezen was!

Het lijkt alsof we er door toeval komen, maar God heeft ons er naar toe geleid.

Vb: Jacob kwam toevallig, na een lange tocht bij Bethel. In de oorspronkelijke vertaling staat dat dat dé plaats was. Namelijk de poort naar de hemel. Voor hem was het gewoon een plaats om de nacht door te brengen. God had andere plannen.

PAGA = in de roos schieten. Misschien blind, maar als je het overgeeft aan de heilige Geest ben je een scherpschutter!

We moeten samen met de Heilige Geest standhouden tegen (Grieks: sunantilambanomai, spreek maar in tongen om het uit te spreken ;-))

De Heilige Geest doet dat niet voor ons maar met ons.'

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid