Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Shalom Levi,

Quote:
In Korinthe 14 zegt Paulus dat iemand die in klanktaal spreekt daar inderdaad alleen zelf baat bij heeft, maar hij wijst er duidelijk op dat deze gave eigenlijk helemaal geen nut heeft, tenzij iemand het uitlegt. In vers 13 komt dit het meest duidelijk naar voren:

'Daarom moet iemand die in klanktaal spreekt bidden om de gave die te kunnen uitleggen. '

Het is jammer om te zien dat iedereen zo vol is van gaven die geen nut hebben, maar dit uitdragen als een absolute
must
, terwijl de absolute
must
volgens Paulus is dat er iemand moet zijn die het uitlegt.

Wat wil het dan zeggen dat er zoveel gemeenten zijn waarin allemaal mensen zijn die in klantaal spreken, maar waar er niemand is om het uit te leggen?

Komt dan mischien het vervolg van Korinthe 14 aan bod:

'Er staat in de wet: ?Ik zal tot dit volk spreken door mensen die vreemde talen spreken, door de mond van vreemdelingen, en zelfs dan zullen ze niet naar mij luisteren ? zegt de Heer.?' ?

Mazzel,

Levi

Het ogenschijnlijke gemak waarmee hier gepraat wordt over het ontvangen van deze gave zet mij aan het denken. Jij refereert aan een tekst uit verder op in Korinthiërs 14, maar wat te denken van de eerste vijf verzen die Pualus schreef:

"1 Jaag de liefde na en streef naar de gaven van de Geest, vooral naar die van de profetie. 2 Iemand die in klanktaal spreekt, spreekt niet tot mensen maar alleen tot God. Niemand kan hem verstaan, want door toedoen van de Geest spreekt hij onbegrijpelijke taal. 3 Maar iemand die profeteert spreekt tot mensen, en wat hij zegt is opbouwend, troostend en bemoedigend. 4 Iemand die in klanktaal spreekt is daar alleen zelf bij gebaat; iemand die profeteert doet dat ten bate van de gemeente. 5 Ik zou willen dat u allen in klanktaal kon spreken, maar ik wil nog liever dat u profeteert. Iemand die profeteert is nuttiger dan iemand die in klanktaal spreekt, tenzij hij uitlegt wat hij zegt, zodat de gemeente er baat bij heeft."

Als mensen zo makkelijk in klanktaal kunnen praten of het verwerken in liederen, waar zijn dan de mensen met de talenten gebleven om te vertalen? Spreken in klanktaal is alleen nuttig voor jezelf, omdat je niet tot anderen spreekt en als je dat wel doet dan moet het vertaald worden.

Het lijkt me dan ook enigsinds stug dat klanktaal ala minuut en op commando beschikbaar is, wat wel uit dit topic en dergelijke ervaringen naar voren komt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 733
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op donderdag 24 augustus 2006 09:31:28 schreef kimberly-18 het volgende:

ik kan het in iedegeval niet zomaar.. ja de eerste keer, maar het lukt me niet zo maar.. k denk dat ik echt zeer vervuld moet zijn voor er ook maar tongen-woord uit komt... maar ja, dat ben ik...

min vraag: hoe begin je er mee? klein verslag zou ik wel tof vinden!

Je begint ermee zoals je met elke gave 'begint'.

1. Zorgen dat je de Heilige Geest hebt ontvangen (op de manier zoals in de bijbel omschreven).

2. Bidden dat de Eeuwige de gave(n) die Hij je gegeven heeft openbaar wil maken.

Mazzel,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 24 augustus 2006 12:11:23 schreef Michie23 het volgende:

3. Het gewoon (in geloof) doen.

Als het een Godsgave zou zijn denk ik eerder is dat nummer 3. : Wachten tot God het in je doet. Is.knipoog_dicht.gif Anders is het gewoon een werk van jezelf en zeg je maar dat God het doet. Maarja, als je dat ook oprecht gelooft zie je dat verschil natuurlijk niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 24 augustus 2006 12:28:10 schreef Michie23 het volgende:

Wachten kan, maar sommigen wachten dan jarenlang. Stel ik vraag om een gave van genezing ga ik niet in m'n stoel zitten wachten totdat er iemand met een rolstoel langskomt. Nee, soms wordt er om een actieve houding gevraagd.

Maar natuurlijk, Maar wie zegt dat die vraag van God komt? Dat het je beter uitkomt begrijp ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 24 augustus 2006 12:11:23 schreef Michie23 het volgende:

3. Het gewoon (in geloof) doen.

Precies, want als Jezus tegen Zijn leerlingen zegt dat zij in Jeruzalem moeten blijven totdat de Heilige Geest komt en hen zal vervullen, dan bedoelde Hij eigenlijk: wacht maar tot het pinksterfeest en ga dan gewoon uit jezelf in klanktaal praten... hamer.gif

Een gave (het woord zegt het al) is iets wat je ontvangt. En het is aan de Gever om het aan je te geven op een moment dat het Hem uitkomt.

Mensen weten altijd de boel danig in de war te schoppen, omdat we denken dat we maar uit ons zelf iets moeten gaan doen. Zo hakt Petrus een oor af van een vijand, terwijl hij die natuurlijk eigenlijk lief zou moeten hebben... En Mozes werd een moordenaar door uit zichzelf te denken dat Israel verlost moest worden uit de slavernij.

Wat mensen moeten doen, is bidden en afwachten tot de dag komt waarop de Gever je aanraakt en je wil gebruiken in Zijn werk. Dat zou een hoop ongelukken schelen.

Mazzel,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 24 augustus 2006 12:52:34 schreef Levi het volgende:

[...]

Precies, want als Jezus tegen Zijn leerlingen zegt dat zij in Jeruzalem moeten blijven totdat de Heilige Geest komt en hen zal vervullen, dan bedoelde Hij eigenlijk: wacht maar tot het pinksterfeest en ga dan gewoon uit jezelf in klanktaal praten...
hamer.gif

Mazzel,

Levi

De Geest is tot op dat moment niet uitgestort, totaal niet van toepassing op de huidige situatie dus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 24 augustus 2006 13:11:37 schreef Michie23 het volgende:

[...]

De Geest is tot op dat moment niet uitgestort, totaal niet van toepassing op de huidige situatie dus.

En wie zegt dat de Heilige Geest op jou wel is uitgestort?

Daarbij: je hebt het tweede deel van mijn post selectief niet beantwoord...

Mazzel,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

thorgrem je kan me wegshoppen, maar lees je bijbel, als je de heilige geest niet hebt, ga je niet naar de hemel, dus bid je in de geest zodat je God kan aanbiddem, anders bid voor de Geest zodat je Behouden kan worden, anders is je leven een tijd verdrijf, lees de bijbel , geloof een kerk of een instantie maar het woord van God

Link naar bericht
Deel via andere websites

Begrijp ik nu goed dat dit "praten in tongen" gewoon gebrabbel is? Ik dacht dat men vreemde talen ineens vloeiend sprak. DAT zou een gave van de Heilige Geest kunnen zijn, maar wat moet je met gebrabbel?

God gaf de apostelen de gave om in andere talen te kunnen spreken om hun boodschap te kunnen prediken aan andere volken. Er zat een bedoeling achter. Wat zou de bedoeling zijn van "tongentaal"?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 28 augustus 2006 16:39:24 schreef Spiritfilled het volgende:

thorgrem je kan me wegshoppen, maar lees je bijbel, als je de heilige geest niet hebt, ga je niet naar de hemel, dus bid je in de geest zodat je God kan aanbiddem, anders bid voor de Geest zodat je Behouden kan worden, anders is je leven een tijd verdrijf, lees de bijbel , geloof een kerk of een instantie maar het woord van God

Thorgrem schopt je helemaal niet weg, hij schopt het TOPIC naar boven.

Waar in de Bijbel staat dat het spreken in tongen een voorwaarde is om een ware christen te zijn? Tongentaal is 1 van de gaven van de Geest. Hij is ook niet verheven boven die andere gaven. Er wordt wel gezegd dat we moeten streven naar de gave van profetie, maar over tongentaal niks van die strekking. Heb jij de gave van een groot geloof? Van genezing? Van profetie? Nee? Dan ben je volgens jouw restricties dus geen christen!

Gelukkig werkt het niet zo en is God genadig voor een ieder die het offer van Jezus aanneemt en Hem wil volgen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

het was niet bedoelt voor prediken!, vreemde talen is niet verstaanbaar lees 1korinthe14:2 en romeinen8:26, in handelingen2, waren er inderdaad mensen die watdingen verstonden, maar dat is nog steeds zo, maar in handelingen2 lees je ook dat het ook niet 100% begrepen werd in handelingen2:11 of ergens daar, er was een vrouw keer in onze gemeente en die zei dat er een paar worden arabisch klonken en gezegd werd, het waren maar een paar, maar het spreken is niet voor prediken, lees je nergens!, het is voor opbouw voor jezelf judas:20!

Link naar bericht
Deel via andere websites

lees handelingen2:38, en 1korinthe12, is voor de samenkomst niet voor de individue, markus16:17-19 zegt een gelovige kan je herkennen door bepaalde tekenen, want als je de heilige geest ontvangt kun je uiteraard in tongen spreken, maar ook duivels verdrijven , en je hebt bescherming van god en je kunt voor de zieken bidden dit is 1 pakket, maar het spreken in tongen is als manifistatie van het ontvangen van de heilige geest, handelingen2:4, handelingen10:44-45, handelingen19:6

Link naar bericht
Deel via andere websites

zowiezo er staat 1 duidelijk geschrift dat we Wel in vreemde talen moeten bidden(tongentaal) jezus zegt in johanes4:24 dat we de Vader in Geest en Waarheid moeten aanbidden Geest staat uitgelegd in 1korinthe14:14 dus als je niet in vreemde talen(tongentaal) Goed kan aanbidden ben je geen Ware aanbidders volgens Jezus Christus, de Schriften getuigen van dit feit sorry!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het evangelie zaligheid boodschap bestaat uit twee dingen:

bekeren,dopen onderwater, heilige Geest ontvangen, met bewijs van vreemde talen

Voorbeeld:

handelingen19:1-6

Zou kwam Paulus met het evangelie, zijn eerste vraag!, hebt je HG ontvangen?, tweede vraag? hoe bent je gedoopt, het evangelie in een notendop!, Prijs de Heer!

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid