Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:
Op donderdag 03 november 2005 11:13:25 schreef Jo-kind het volgende:

Jij bent helemaal niet geroepen om een wereldtocht te houden en jezus te zoeken, als de heilige geest wilt dat jij weet waar jezus is zegt hij dat wel. Waar jij toe geroepen bent is leven door de Geest en aldoende de geboden van Jezus doen met dit in je achterhoofd:Wat gij voor 1 dezer minste mijner broeders doet, hebt gij voor mij gedaan. want Hij heeft zijn beste wijn net als op Kana's bruiloft, die symbolisch is voor de echte opname-bruiloft, voor het laatst bewaard.

Wat bedoel je dan met je opmerking dat Jezus er al is Joeri..?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 98
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

  • 9 months later...

Quote:
Jeffrey

Maar Raido nog ff 1 vraag dan. Uit je posts leid ik af dat jij het niet zo gelooft. Hoe zie jij het dan? Of leid ik dat verkeerd af uit je posts?

Ik geloof het inderdaad niet zo, maar zoals ik al zei wat ik wel geloof weet ik niet; dat zie ik dan wel weer. Er staat bijvoorbeeld ook dat de kleinkinderen van de mensen die de oprichting van de Staat Israel mee hebben gemaakt de wederkomst zullen meemaken. (waar en hoe weet ik écht niet)..

Dat is dus best binnenkort; als je dat zo geloofd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 08:30:21 schreef Raido het volgende:

[...]Ik geloof het inderdaad niet zo, maar zoals ik al zei wat ik wel geloof weet ik niet; dat zie ik dan wel weer. Er staat bijvoorbeeld ook dat de kleinkinderen van de mensen die de oprichting van de Staat Israel mee hebben gemaakt de wederkomst zullen meemaken. (waar en hoe weet ik écht niet)..

Dat is dus best binnenkort; als je dat zo geloofd.

Klopt smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 09:29:48 schreef Raido het volgende:

Wat dus inhoudt dat we als bliksem Bijbels moeten vertalen omdat iedereen het Woord zal hebben gehoord in zijn eigen taal
engel.gif

Ik gooi het even over een andere boeg. Mijn docent Bijbelse Wijsbegeerte heeft ons verteld dat *ergens* in de bijbel staat (als ik t goed heb paulus) dat men door de schepping het ontstaan van (een) God niet kan ontkennen en op die manier hoort iedereen het Woord.

Ik ben het er zelf niet mee eens, maar heeft iemand hier wel eens van deze verklaring gehoord en kan mij deze uitleggen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
[...]

Ik gooi het even over een andere boeg. Mijn docent Bijbelse Wijsbegeerte heeft ons verteld dat *ergens* in de bijbel staat (als ik t goed heb paulus) dat men door de schepping het ontstaan van (een) God niet kan ontkennen en op die manier hoort iedereen het Woord.

Ik ben het er zelf niet mee eens, maar heeft iemand hier wel eens van deze verklaring gehoord en kan mij deze uitleggen?

Sjaloom Joëlle,

De katholieke kerk gelooft heel sterk dat je uit schepping en rede het bestaan van God kunt halen. Dus inderdaad, ook de natuur verteld het evangelie op haar eigen wijze. Door enkel de natuur te aanbidden, zonder te weten van het evangelie, kún je dus al heel ver zijn in je begrip van Gods heilsplan in de wereld. Er valt dus werkelijk enorm veel te leren uit alleen al de natuur.

Maar omdat de mens van nature niet kan weten van Gods heilsmysterie, is desondanks direkte openbaring nodig: van God tot mens. Katholieken gebeuren dat dat door bijbel en overlevering gebeurd, waarbij de Kerk het leergezag heeft, protestanten houden het bij (voornamelijk) de bijbel. Wanneer je die openbaring hebt, zul je pas écht begrijpen wat de schepping al miljarden jaren verkondigt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 10:10:31 schreef RobertF het volgende:

[...]Sjaloom Joëlle,

De katholieke kerk gelooft heel sterk dat je uit schepping en rede het bestaan van God kunt halen. Dus inderdaad, ook de natuur verteld het evangelie op haar eigen wijze. Door enkel de natuur te aanbidden, zonder te weten van het evangelie, kún je dus al heel ver zijn in je begrip van Gods heilsplan in de wereld. Er valt dus werkelijk enorm veel te leren uit alleen al de natuur.

Maar omdat de mens van nature niet kan weten van Gods heilsmysterie, is desondanks direkte openbaring nodig: van God tot mens. Katholieken gebeuren dat dat door bijbel en overlevering gebeurd, waarbij de Kerk het leergezag heeft, protestanten houden het bij (voornamelijk) de bijbel. Wanneer je die openbaring hebt, zul je pas écht begrijpen wat de schepping al miljarden jaren verkondigt.

De natuur is ook mijn basis geweest om te gaan geloven, heel bizar maar de natuur heeft me altijd zo geboeid, van jongs af aan..(ik heb 18 jaar geen geloof gehad) Ik kon me niet voorstellen dat de natuur zomaar ineens er kon zijn..Alles zit zo perfect in elkaar, prachtig gewoon. de Heer had er echt een kunstwerk van gemaakt..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Het probleem is.... waarom dan niet geloven in de Oranjestrepige Universumdraak die het allemaal heeft uitgepoept? of het Vliegende Spagettimonster? Uit de natuur weet je namelijk niet 'welke God'.

Sjaloom Raido,

En dáárvoor is er dus de openbaring door Zijn Woord. Maar je moet eens opletten hoeveel raakvlakken veel religies met één of meerdere aspecten van het christendom heeft. Monotheïsme, een hoge moraal, een offercultus, goden die mensen worden... je komt dat soort zaken ook vaak tegen in andere godsdiensten.

God laat de onwetende mens blijkbaar dus niet helemáál onwetend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 10:17:02 schreef Raido het volgende:

Het probleem is.... waarom dan niet geloven in de Oranjestrepige Universumdraak die het allemaal heeft uitgepoept? of het Vliegende Spagettimonster? Uit de natuur weet je namelijk niet 'welke God'.

Ja, dat vind ik ook. De mens heeft uit zichzelf een drang naar het zoeken van 'een goddelijkheid', maar voor de een is dat het vliegende spaghetti monster, voor de tweede boedha en voor nummer 3 is dat Allah.

Dus moet er wel zending blijven et, wil iedereen van onze God gehoord hebben. *lijkt me* Ofwel, zolang nog niet overal het evangelie is gebracht kan de opname niet komen. Of denk ik nou te zwart-wit?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 10:17:02 schreef Raido het volgende:

Het probleem is.... waarom dan niet geloven in de Oranjestrepige Universumdraak die het allemaal heeft uitgepoept? of het Vliegende Spagettimonster? Uit de natuur weet je namelijk niet 'welke God'.

Nee, natuurlijk niet. Maar op basis daarvan ben ik gaan onderzoeken wat voor mij een goede verklaring was. Ik neem niet zomaar klakkeloos aan wat er gezegd wordt. En naar onderzoek is voor mij de Bijbel de waarheid smile.gif

Quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 10:24:05 schreef Joëlle het volgende:

[...]

Ja, dat vind ik ook. De mens heeft uit zichzelf een drang naar het zoeken van 'een goddelijkheid', maar voor de een is dat het vliegende spaghetti monster, voor de tweede boedha en voor nummer 3 is dat Allah.

Dus moet er wel zending blijven et, wil iedereen van onze God gehoord hebben. *lijkt me* Ofwel, zolang nog niet overal het evangelie is gebracht kan de opname niet komen. Of denk ik nou te zwart-wit?

Daar ben ik het mee eens. Ik denk ook dat eerst de evangelie over de hele wereld gebracht moet worden voordat er een opname kan komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 schreef Michiel het volgende:

Ja, dat is opname. Op dat moment onstaat de complete chaos op de wereld, want Christenen zijn niet meer hier. De wereld komt eigenlijk tot een stop. In Openbaringen kan je lezen dat dan de anti-Christ opstaat om de orde te herstellen en dit 3 jaar goed gaat en daarna de hel uitbreekt.

Waar staat dat?

Mazzel,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

Robert schreef:

Quote:

Maar in de vroege christelijke kunst kom je het niet tegen. Terwijl christenen destijds bepaald niet beroerd waren om ?es uit te beelden wat ook maar enigszins tot de verbeelding sprak. Terwijl zoiets zinneprikkelends als een Opname toch een zeer dankbaar onderwerp zou moeten zijn voor vele schilderijen en beelden.

De vraag daarom is hoe betrouwbaar en orthodox deze theorie is. Je kunt hem vast en zeker uit de bijbel halen, maar sekten kunnen hun dwalingen ook uit de bijbel halen. Dat zegt niets dus. Ik denk dat we daarom maar niet t?nthousiast deze theorie moeten willen omarmen.

Wie weet Robert.

Aan de andere kant, de Joden hadden kennelijk toch ook een ander beeld over de Messias. Jezus voldeed voor velen toch niet bepaald aan de verwachtingen. Zelfs niet altijd bij Zijn eigen aanhang. That includes zijn discipelen.

Dus je kunt net zo goed ook bij de uitleg van vroegah kanttekeningen zetten. Sterker nog, mensen die Jezus bij hun leven al terug verwachtten.

Je haalt de geschiedenis aan, wat betreft de ideeën rond dit geheel. Maar ik heb wel teksten uit de middeleeuwen gelezen Robert, maar dat is niet echt een sterk argument voor je stelling denk ik. Zo was er een sterke verwachting in de 11e eeuw. Er werden tekenen gezien, rampen aangekondigd. Het einde naderde en de antichrist zal opstaan.

Exact het zelfde kun je uiteraard over het beeld in deze huidige tijd zeggen natuurlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Gorthaur,

Quote:
Aan de andere kant, de Joden hadden kennelijk toch ook een ander beeld over de Messias. Jezus voldeed voor velen toch niet bepaald aan de verwachtingen. Zelfs niet altijd bij Zijn eigen aanhang. That includes zijn discipelen.

Dus je kunt net zo goed ook bij de uitleg van vroegah kanttekeningen zetten. Sterker nog, mensen die Jezus bij hun leven al terug verwachtten.

Het aardige echter is dat de allereerste christenen bekend waren met de apocalyptische manier van schrijven. De apocalyptische schrijfwijze is een stijl die wij niet meer kennen, laat staan toepassen. Je zou dus mogen verwachten dat de eerste christenen iets meer verstand hadden van hoe het boek Openbaringen gelezen zou moeten worden dan wij nu.

Bovendien geloof ik dat Christus Zijn Kerk nu direkt leidt door de Heilige Geest en ons nimmer zomaar laat dwalen. En ons ook niet wil verwarren door opeens met iets angstwekkends als een Opname te komen. In een toch al verdeeld christendom is bovendien nóg meer verwarring stichten denk ik wel het laatste wat Hij wil.

Quote:
Je haalt de geschiedenis aan, wat betreft de ideeën rond dit geheel. Maar ik heb wel teksten uit de middeleeuwen gelezen Robert, maar dat is niet echt een sterk argument voor je stelling denk ik. Zo was er een sterke verwachting in de 11e eeuw. Er werden tekenen gezien, rampen aangekondigd. Het einde naderde en de antichrist zal opstaan.

Zulke hoge verwachtingen zijn er altijd geweest, maar wordt er in die teksten dan ook echt over een Opname gesproken zoals deze nu door veel christenen wordt beleden?

Quote:
Exact het zelfde kun je uiteraard over het beeld in deze huidige tijd zeggen natuurlijk.

Kijk, door alle eeuwen heen zijn er altijd wel bijzonder kleurrijke teksten geweest die afweken van het algemeen beleden geloof. Vreemde vogels met iets teveel fantasie zijn van alle tijden. Maar zij staan gelukkig niet representatief voor hetgeen er algemeen beleden werd en wordt. En ik denk dat je dáár naar moet kijken: wat was algemeen geloof?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op vrijdag 11 augustus 2006 13:41:16 schreef RobertF het volgende:

Het aardige echter is dat de allereerste christenen bekend waren met de apocalyptische manier van schrijven. De apocalyptische schrijfwijze is een stijl die wij niet meer kennen, laat staan toepassen. Je zou dus mogen verwachten dat de eerste christenen iets meer verstand hadden van hoe het boek Openbaringen gelezen zou moeten worden dan wij nu.

Tussen begrijpen en begrijpen zit een verschil.

Je kunt wel de schrijfstijl begrijpen, maar nog steeds het inhoudelijk niet begrijpen. Dit omdat het over zaken gaat die nog moeten komen. Wellicht is het boek pas echt te bergijpen als wat er beschreven is het heden is. Dat het dan pas duidelijk is.

Die eerste christenen zullen trouwens het zelfde probleem bij zich dragen, nl. dat Openbaringen niet op zich zelf staat. Het hangt sterk tegen geschriften als Daniël aan.

En wat was de uitleg van de eerste christenen? Zou dat niet vooral in toepassing zijn geweest op het nu van hun? Dus Nero? En gelijk hebben ze trouwens. Toch zien veel christenen er ook een profetie in naar wat nog komen gaat.

En wat geloofden die eerste christenen wat de betekenis van Openbaringen was?

Daarbij wil ik trouwens toevoegen dat juist men vroeger bij de tot stand koming van de canon Openbaringen een omstreden boek was, en er juist over werd gediscuseerd of het uberhaupt wel in de bijbel thuis hoort.

Quote:

Bovendien geloof ik dat Christus Zijn Kerk nu direkt leidt door de Heilige Geest en ons nimmer zomaar laat dwalen. En ons ook niet wil verwarren door opeens met iets angstwekkends als een Opname te komen. In een toch al verdeeld christendom is bovendien nóg meer verwarring stichten denk ik wel het laatste wat Hij wil.

Als Christus Zijn Kerk leidt, dan is het toch aan Hem om met angstvallige zaken als een opname te komen? En niet aan ons om te bepalen of Hij dat wel of niet mag?

Je zou het ook kunnen uitleggen als waarschuwing op wat komen staat. En laten we eerlijk zijn. Die waarschuwing is al zou oud als de bijbel. De gelijkenis van die meisjes met olie lampjes. Dat Hij komt als een fief in de nacht. Etc.

Wat dat betreft is er niks angstwekkends aan een opname.

En dan vergeet ik nog je plotselinge dood erbij te halen.

Dat soort zaken is het zelfde. Maar nu is er een plaatje bijgekomen van de opname. Maar het "angstwekkende" bestond voor dat opname plaatje ook al.

Quote:

Zulke hoge verwachtingen zijn er altijd geweest, maar wordt er in die teksten dan ook echt over een Opname gesproken zoals deze nu door veel christenen wordt beleden?

Nee, maar wel weer andere dingen die we nu ook niet meer geloven. Ik bedoel te zeggen dat er geen constante is aan een openbaring beeld, maar dat het nu plots 200 jaar geleden opeens veranderd.

Quote:

Kijk, door alle eeuwen heen zijn er altijd wel bijzonder kleurrijke teksten geweest die afweken van het algemeen beleden geloof. Vreemde vogels met iets teveel fantasie zijn van alle tijden. Maar zij staan gelukkig niet representatief voor hetgeen er algemeen beleden werd en wordt. En ik denk dat je dáár naar moet kijken: wat was algemeen geloof?

Robert, we hebben het over de 11e eeuw. Daar zijn maar weinig documenten van bewaard gebleven. Alleen maar wat documentjes uit kloosters en van bisschoppen.

Dus dan mag je raden van wie die "kleurrijke teksten" afkomstig zijn. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op vrijdag 11 augustus 2006 00:59:55 schreef Raymond het volgende:

Even over die 3 jaar.. dat moet toch 2 x 3,5 jaar zijn? Eerst een tijd, tijden en een halve tijd, oftewel 3,5 jaar. En daarna twaalfhonderdzestig dagen wat 3,5 jaar is. En voor die 7 jaar zou de opname zijn.

Dit klinkt erg vaag. Maar leg Daniel en Openbaringen eens goed naast elkaar.

Misschien goed om de tekst er even bij te nemen:

'1 Vervolgens kreeg ik een rietstengel als meetstok, met de opdracht: ‘Neem de maten op van Gods tempel en van het altaar, en tel degenen die God daar aanbidden. 2 De voorhof buiten de tempel moet je overslaan. Meet die niet op, want hij is bestemd voor de heidenen, die de heilige stad tweeënveertig maanden lang zullen vertrappen. 3 Ik zal mijn twee getuigen opdracht geven om te profeteren. Gedurende twaalfhonderdzestig dagen zullen ze dat doen, gehuld in een boetekleed. 4 Zij zijn de twee olijfbomen en de twee lampenstandaards die voor de Heer van de wereld staan. 5 Als iemand hun kwaad wil doen, komt er vuur uit hun mond, dat hun vijanden verteert; op die manier zal iedereen die hun kwaad wil doen moeten sterven. 6 Zij hebben de macht om de hemel te sluiten, zodat er geen regen valt zolang zij profeteren. Ook hebben ze de macht om water in bloed te veranderen. Verder kunnen ze de aarde treffen met alle mogelijke plagen, zo vaak ze maar willen. 7 Wanneer zij hun getuigenis hebben afgelegd, zal het beest dat uit de onderaardse diepte opstijgt de strijd met hen aanbinden, hen overwinnen en hen doden. 8 Dan liggen hun lijken op het plein van de grote stad die in figuurlijke zin Sodom of Egypte heet, de stad waar ook hun Heer gekruisigd is. 9 Gedurende drieëneenhalve dag komen er mensen uit alle landen en volken, van elke stam en taal, om hun lijken te zien, en zij dulden niet dat ze begraven worden. 10 De mensen die op aarde leven juichen om de dood van de twee profeten, en opgetogen sturen ze elkaar geschenken, want die profeten waren een grote kwelling voor hen geweest.’'

Er staan hier drie verschillende tijden vermeld, te weten: 42 maanden, 1260 dagen en 3,5 dag.

Het is onmogelijk om op deze getallen een berekening los te laten, want zoals de schrift leert 'komt het niemand toe de tijd of gelegenheid te weten'.

De exacte periode waarover in dit deel gesproken wordt is niet aan te duiden, maar wel kunnen we uit de tekst opmaken wat er met dit gedeelte wordt bedoeld.

42 maanden = 3,5 jaar

1260 dagen = (ervan uitgaande dat een bijbels jaar 360 dagen telt) 3,5 jaar

In vers 6 van dit gedeelte worden we herinnerd aan de geschiedenis van Elia, waarvan we in Jakobus 5 lezen:

'17 Elia was een mens als wij, en nadat hij vurig had gebeden dat het niet zou regenen, is er drieëneenhalf jaar lang geen regen gevallen op het land. 18 Toen bad hij opnieuw, en de hemel gaf regen, en het land bracht zijn vrucht weer voort.'

Wij weten dat Jezus op aarde vóór Zijn hemelvaart ongeveer 3,5 jaar het evangelie heeft gepredikt.

Deze tijden zijn geen toevalligheden, maar kunnen gezien worden als door de Eeuwige bestemde perioden voor Zijn werk met de mensen.

De vraag is nu of de periode van 1260 dagen waarin het getuigenis van Jezus wordt uigedragen (de twee getuigen profeteren gedurende die periode) en de periode van 42 maanden waarin de heilige stad vertrapt wordt achter elkaar plaatshebben, of tegelijkertijd. Mijn visie is dat deze perioden tegelijkertijd plaatsvinden, want we zien altijd in de bijbel dat als de Eeuwige ergens werkt, de satan daar ook aanwezig is om alles weer teniet te doen. De perioden zijn ook tenslotte allebei even lang, want 42 maanden = 1260 dagen.

Je zou je af kunnen vragen waarom er dan een onderscheid gemaakt wordt tussen het getal in maanden en het getal in dagen. Het antwoord daarop kan simpel zijn. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen het werk van de Eeuwige en het werk van de satan.

Wanneer er gesproken wordt over 'dagen' (zie bijvoorbeeld ook Genesis 1), dan gaat het over het werk van de Allerheiligste. Wanneer er gesproken wordt over maanden, gaat het om het werk van satan, wat ons in Openbaringen 13 duidelijk gemaakt wordt, want daar staat:

'5 Het beest kon zijn bek gebruiken voor grootspraak en godslasteringen, en dat tweeënveertig maanden lang.'

Vanaf vers 7 spreekt Openbaring 11 ervan dat het getuigenis dood op de straten ligt. Deze periode waarin het ware getuigenis 'dood' zal zijn duurt echter niet lang, want het vervolg zegt:

'11 Maar toen de drieëneenhalve dag voorbij waren, voer er een levensgeest uit God in hen en kwamen ze weer overeind. Iedereen die hen zag werd doodsbang. 12 Er klonk een luide stem uit de hemel, die tegen hen zei: ‘Kom hierboven.’ Toen stegen ze in de wolk op naar de hemel, voor het oog van hun vijanden.'

Hier wordt geproken over een periode van 3,5 dag, wat dus eigenlijk maar een fractie is van 3,5 jaar.

De oplettende lezer zal zien dat hier niet wordt beschreven dat de twee getuigen door de Eeuwige weer overeind werden geholpen, maar dat zij dat zelf doen 'en kwamen ze weer overeind...' Op het moment dat de levensgeest uit G*d in hen komt moeten ze uit zichzelf overeind komen. Dat is ook dé boodschap die Jezus verkondigde: wees bereid, want u weet het moment niet waarop Hij wederkomt. Het uit zichzelf overeind komen vergt dat wij bereid moeten zijn op dat ogenblik dat de Eeuwige ons daarvoor wil gebruiken.

Quote:
Vanaf Daniel 10 gaat het over de eindtijd.

Daniel krijg een visioen. Hij wordt zo overmand door het visioen dat hij er 3 weken niet normaal van kan eten of drinken. Dan komt een engel tot Daniel. Hij legt hem uit over toekomstige leiders en oorlogen en vervolgens over hoe de eindtijd is. Dan verteld hij het volgende:

Het zal een tijd van verdrukking zijn, zoals er niet geweest is sinds er volken bestaan. In die tijd zal je volk worden gered: allen die in het boek zijn opgetekend. 2 Velen van hen die slapen in de aarde, in het stof, zullen ontwaken, sommigen om eeuwig te leven, anderen om voor eeuwig te worden veracht en verafschuwd. 3 De verlichten zullen stralen als het fonkelende hemelgewelf, en degenen die velen tot gerechtigheid hebben gebracht als de sterren, voor eeuwig en altijd.

Dan vraagt Daniel hoelang het vanaf het begin van het einde, tot het einde zal duren. De engel zegt: E?tijd, een dubbele en een halve tijd.

Daniel snapt dit niet en vraagt om uitleg. Waarop de engel het duidelijk uitlegt: En vanaf het moment dat het dagelijks offer wordt afgeschaft en een verwoesting brengend afgodsbeeld is opgericht, zullen er twaalfhonderdnegentig dagen verstrijken.

En daarna: Gelukkig is de mens die blijft wachten en dertienhonderdvijfendertig dagen bereikt. Dat is dus 2 x 3,5 jaar.

Hier kom je in de knoei met deze berekening. Er wordt hier gesproken over 1290 dagen en dat is omgerekend méér dan 3,5 (bijbels) jaar.

Het dagelijks offer is in 166 voor Christus werd afgeschaft en toen is er een beeld van Zeus in de tempel geplaatst. Dat was twee jaar na de verovering van Israel door Syrië. De periode van 1290 dagen is dus aangevangen vanaf 166 vC. Daarbij komt dat wij geen berekening kunnen maken van die 'dagen', simpelweg omdat het bepaalde perioden zijn die in tijdsduur alleen bij de Allerhoogste bekend zijn.

De enige berekening die wel gemaakt kan worden, is er een die zichzelf al 'bewezen' heeft. Die vinden we in Daniël 9:

'24 Zeventig weken zijn vastgesteld voor je volk en je heilige stad, voordat aan de overtredingen een einde komt en de zonden zijn afgesloten, voordat het wangedrag is vergolden en eeuwige gerechtigheid is gebracht, voordat het profetisch visioen bezegeld is en het allerheiligste gewijd. 25 Je moet weten en begrijpen: Vanaf het ogenblik waarop het woord is uitgegaan dat Jeruzalem hersteld en weer opgebouwd zal worden tot het tijdstip waarop een gezalfde vorst verschijnt, zullen zeven weken verstrijken; en het herstel en de wederopbouw van de stad, met pleinen en wallen en al, zal tweeënzestig weken duren, en het zal een tijd van verdrukking zijn. 26 Na de tweeënzestig weken zal een gezalfde worden vermoord, zonder dat iemand het voor hem opneemt. Het volk van een toekomstige vorst zal verderf brengen over de stad en het heiligdom. Hij zal zijn einde vinden in een overstroming. Tot aan het einde van de strijd zullen er verwoestingen zijn, zoals is vastgesteld. 27 Hij zal een sterk bondgenootschap sluiten met velen, één week lang. De helft van de week zal hij offers noch gaven laten brengen, en boven op het altaar zal een verwoesting brengende gruwel te zien zijn, totdat het aangekondigde einde van die verwoestende kracht komt.’'

Er wordt geproken over 70 weken (eigenlijk gaat het om 70 zeventallen). Dit zijn zogenoemde 'jaarweken', want als Daniël in zijn boek over normale weken spreekt, gebruikt hij de bewoording: 'dagen van de week' (overigens is in de NBV verzuimd dit op deze manier te vertalen).

70 (jaar)weken = 490 jaar.

We lezen dat er gerekend moet worden vanaf het tijdstip dat er toestemming werd gegeven om de tempel te herbouwen. Dat was in 457 vC, wat op te maken valt uit Ezra 7.

Verder staat er dat de Messiach na 7 + 62 = 69 jaarweken, dat is dus 483 jaar, aan Israel bekendgemaakt zou worden.

Rekenen we 483 jaar vanaf 457 vC, dan komen we uit op het jaar 26. Met de correctie van 4 jaar (de abt Dionysius Exiguus heeft zich verrekend bij het maken en invoeren van de kalender), dan komen we op precies het jaar 30 uit. Wij weten dat Jezus op 30-jarige leeftijd door Johannes is gedoopt, waarna Hij Zijn evangelieprediking begon.

Daarna zou de Messiach ter dood gebracht worden, maar dat zou niet voor Hemzelf zijn, maar Hij zou op de helft van een jaarweek (dus na 3,5 jaar) de offers laten ophouden. Dat is ook gebeurd, want na Zijn evangelieprediking van 3,5 jaar is Jezus ter dood gebracht en is er sindsdien geen offer meer nodig; Jezus is tenslotte Zelf het 'gedurig offer'.

Dan is er tenslotte nog in Daniël 8 een periode van 2300 dagen terug te vinden, waarbij de engel benadrukt dat het visioen wat Daniël daarbij ontvangt 'ziet op de tijd van het einde'.

Deze 2300 dagen kunnen dus geen letterlijke dagen zijn, want dat was niet de tijd van het einde.

In Ezechiel 4 staat:

'5 één dag voor elk jaar dat het volk van Israël schuldig is geweest.'

In hoofdstuk 9 van Daniël spreekt de engel van het visioen dat Daniël heeft ontvangen. Echter, in hoofdstuk 9 heeft Daniël helemaal geen visioen gehad, dus moet dit wel terugslaan op het visioen in hoofdstuk 8. En de engel zegt:

'24 Zeventig weken zijn vastgesteld voor je volk en je heilige stad'.

De vertaling is hier niet helemaal juist. Het Hebreeuwse woord 'n'chtak' betekent afsnijden. Er staat eigenlijk dat zeventig weken zijn afgesneden en de enigeperiode waarvan die 70 weken (of zoals eerder gezegd 490 jaar) afgesneden kan zijn, is de 2300 jaar die in Daniël 8 genoemd worden.

Dat houdt in dat 2300 jaar vanaf 457 vC. (met correctie) uitkomt op 1847. Volgens Daniël is sinds dat jaar het heiligdom, de tempel van de Eeuwige, weer hersteld.

Nou alleen nog even googlen wat er in 1847 binnen het grote G*dswerk is gebeurd.

Quote:
Dan Openbaringen.

...

Zie al het bovenstaande.

Mazzel,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 year later...

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid