Spring naar bijdragen

Waren alle pausen goed ?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 238
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik weet wel een voorbeeld van een slechte paus. Ik weet z'n naam niet (wil ik ook niet, schurk). Maar die gast was zo pedofiel als wat. De meeste pauzen waren zo hypocriet als wat. In plaats van voor het volk te zorgen vulden ze hun eigen maag en eigen onderkomen. Het volk werd uitgebuit voor de 'kerk', waarbij werd vergeten dat de 'kerk' alle christenen zijn en niet een gebouw.

De vraag is: waren er ook goede pauzen? Ik denk dat ze zeldzaam waren. De meesten waren alleen op macht en geld belust.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Ik weet wel een voorbeeld van een slechte paus. Ik weet z'n naam niet (wil ik ook niet, schurk). Maar die gast was zo pedofiel als wat. De meeste pauzen waren zo hypocriet als wat. In plaats van voor het volk te zorgen vulden ze hun eigen maag en eigen onderkomen. Het volk werd uitgebuit voor de 'kerk', waarbij werd vergeten dat de 'kerk' alle christenen zijn en niet een gebouw.

De vraag is: waren er ook goede pauzen? Ik denk dat ze zeldzaam waren. De meesten waren alleen op macht en geld belust.

Sjaloom Zion13,

Heel gemakkelijk gezegd zo, alleen jammer dat je het zo weinig staaft met bronnen enzo. Dat zou de boel kwalitatief namelijk zoveel beter maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sorry, niet aan gedacht. Ik zal eens bronnen zoeken, heb ik wat te doen knipoog_dicht.gif

Edit: Dat valt nog best tegen. Van de pausen worden allemaal van die dingen opgeschreven wat ze hebben gedaan aan de geschiedenis, maar niet hoe ze waren in het dagelijks leven. Ik heb die informatie voor een groot deel met kunstgeschiedenis en geschiedenis. In de tijd van de Reformatie. De Kerk was enorm hypocriet en de protestanten gingen er tegenin. Er werd een inquisitie opgericht om deze 'ketters' neer te halen, maar de Reformatie was te sterk. Maar wat hypocriet gedrag in de katholieke kerk betreft, dat is algemeen bekend. Hier ga ik niet mee zeggen dat de katholieke kerk fout is. Er zijn fouten gemaakt, dat gebeurt overal. Het is alleen wel jammer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In 1032 werd Benedictus IX op veertienjarige leeftijd tot paus gekozen.„Hij was een schandvlek voor de Stoel van Petrusâ€, zegt The Catholic Encyclopedia ons.

Anderen berichten dat hij „een van de losbandigsten was die ooit de post hebben bekleedâ€. Wegens zijn „losbandig leven†werd hij in 1044 door een van de partijen in Rome uit zijn ambt ontzet en werd „te midden van de grootste wanorde†Silvester III als paus gekozen.

Benedictus IX keerde echter in hetzelfde jaar terug en slaagde erin de pasgekozen Silvester III te verdrijven.Vervolgens wilde hij in het huwelijk treden, maar de vader van zijn aanstaande bruid weigerde zijn toestemming te geven zolang Benedictus niet als paus aftrad, waarin deze vervolgens toestemde.

Aangezien hij hierdoor evenwel geen bron van inkomsten meer zou hebben, verkocht hij zijn pausschap voor een grote som geld aan zijn peetoom, Johannes Gratianus, die vervolgens op juiste wijze werd gekozen en de naam Gregorius VI aannam.

Toen Benedictus uiteindelijk zijn bruid echter toch niet bleek te kunnen krijgen, herriep hij zijn koopovereenkomst en trachtte hij Gregorius VI, aan wie hij het pausschap had verkocht, af te zetten.

Ten aanzien van deze situatie verklaart The Catholic Encyclopedia: „Vooral de toestand van Rome was beklagenswaardig. In de St.-Pieterskerk, de Lateraan-kerk en de basiliek van St.-Maria-de-Meerdere zaten drie concurrerende pausen.

Twee van hen, Benedictus IX en Silvester III, vertegenwoordigden wedijverende partijen van de Roomse adel. De derde, Gregorius VI, nam een bijzondere positie in†— hij had het pausschap ontvangen door er een hoge prijs voor te betalen en was zelfs als paus gekozen, en nu wilde degene die hem het pausschap had verkocht, dit terug hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 03 augustus 2006 20:17:54 schreef Zion13 het volgende:

Ik weet wel een voorbeeld van een slechte paus. Ik weet z'n naam niet (wil ik ook niet, schurk). Maar die gast was zo pedofiel als wat. De meeste pauzen waren zo hypocriet als wat. In plaats van voor het volk te zorgen vulden ze hun eigen maag en eigen onderkomen. Het volk werd uitgebuit voor de 'kerk', waarbij werd vergeten dat de 'kerk' alle christenen zijn en niet een gebouw.

De vraag is: waren er ook goede pauzen? Ik denk dat ze zeldzaam waren. De meesten waren alleen op macht en geld belust.

Er zijn maar een stuk of 12 echt slechte pausen geweest van de 266. Ondanks dat het er natuurlijk 12 te veel waren maken ze maar een procent of 5 uit van het totaal.

Maar ik wacht met smart op je bewijzen voor de beschuldigingen die je hier uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 03 augustus 2006 20:41:57 schreef Thorgrem het volgende:
Er zijn maar een stuk of 12 echt slechte pausen geweest van de 266. Ondanks dat het er natuurlijk 12 te veel waren maken ze maar een procent of 5 uit van het totaal.

Maar ik wacht met smart op je bewijzen voor de beschuldigingen die je hier uit.

Hai,

Zelf ben ik niet bekend met pausen enzo, maar hoe maak je onderscheid in pausen, dan de een "slecht" is en de ander niet? Dat oordelen ligt dan toch niet bij ons maar bij God?

Ik ben ook benieuwd naar de bewijzen over de beschuldigingen die gedaan worden...

Quote:
Op donderdag 03 augustus 2006 21:13:42 schreef Aimé het volgende:
Kan jij ons niet eens wat vertellen over Paus Alexander VI ?

Aime, zou je dit misschien op een vriendelijke manier willen vragen zonder de ondertoon die er nu in zit? Zou erg prettig zijn...

Tevens, ik kan me zo voorstellen dat Tom niet gaat antwoorden als het op deze manier gevraagd wordt.

Liefs diaan

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dan als tijdelijk goedmakertje voor Aime roep ik een andere paus op het podium:

Paulus VI

Pope_Paul_VI._1967.jpg

Heeft de Tiara afgeschaft. Misschien vreemd, maar ik zie dat als iets groots. Een best gedurfde zet.

Deze man heeft veel gedaan voor de oecomenische beweging.

En menig naar emancipatie strevende vrouw zal hem waarderen door dat hij twee vrouwen tot "kerkleraar" heeft verklaard.

Hij vroeg in zijn encycliek "Populorum progressio" aandacht voor de arme landen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
[...]Hai,

Zelf ben ik niet bekend met pausen enzo, maar hoe maak je onderscheid in pausen, dan de een "slecht" is en de ander niet? Dat oordelen ligt dan toch niet bij ons maar bij God?

Sjaloom Diana,

Ik denk dat je deze "keuring" het beste als volgt kunt zien:

We mogen niet oordelen over elkaar, maar elk bedrijf heeft een soort profiel waaraan een goede directeur voldoet. Daarop en op de regels binnen het bedrijf kunnen directieleden worden getoetst. Daarmee wordt dan niet per se de persoon beoordeeld, maar wel zijn functioneren als directeur.

Nu heeft de RKK een groot aantal wetten en voorschriften waar ook de paus zich aan moet houden. Een paus kan dus niet zomaar doen en laten wat hij wil. Uiteraard dient de paus daarbij een zo onberispelijk mogelijk christelijk leven te leiden. Dat is ook een vereisde die in de bijbel over kerkleiders staat.

Welnu, we kunnen dus natuurlijk nooit helemal over eem paus oordelen. Maar als een paus constant de regels van de kerk aan zijn laars lapt, verschillende doodzonden begaat zonder enige berouw en gebrand is op macht en materialisme, dan mag je op grond van de kerkelijke regels en het kerkelijk geloof vaststellen dat deze paus zijn werk niet doet.

Maar als een paus zich juist wel aan alle regels houdt, een lichtend voorbeeld is voor de gelovigen, enorm veel positieve ontwikkelingen in het geloofsleven van de kerk teweeg heeft gebracht en niets anders wilde dan God en Zijn Kerk te dienen, dan mag je best spreken over een goede paus. Je ziet ook vaak wel het verband tussen het gedrag van de paus en het gedrag van de kerk.

Het is dus puur een kwestie van het gedrag van een paus vergelijken met wat de RKK van een paus verwacht en uiteraard ook wat God van een dienaar van Hem mag verwachten. We kunnen dan nooit over het hart van een paus oordelen, maar wel over zijn daden en zijn functioneren. Net zoals bij een bedrijf met haar directie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zijn vast ladingen pausen die niet goed waren. Zo lees ik op het moment een gewoon jeugdboek met als thema de 100 jarige oorlog tussen Frankrijk en Spanje. De paus in die tijd hadden een gouden handeltje in overeenkomsten die mensen konden kopen zodat ze in de hemel zouden komen. Deze paus was overigens paus Urbanus, maar toen ik op wikipedia keek, kwam ik er nogal een lading tegen, dus welke het precies geweest is, ik heb geen flauw idee...

Maar pausen zijn behalve paus, ook gewoon mens en mensen maken nou eemaal (grove) fouten.

Dus nee, vast niet alle pausen zullen goed zijn geweest. Ik geloof zelfs niet dat een mens 100% goed k?zijn, ze kunnen er wel naar streven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 03 augustus 2006 20:28:43 schreef Zion13 het volgende:

Edit: Dat valt nog best tegen. Van de pausen worden allemaal van die dingen opgeschreven wat ze hebben gedaan aan de geschiedenis, maar niet hoe ze waren in het dagelijks leven. Ik heb die informatie voor een groot deel met kunstgeschiedenis en geschiedenis. In de tijd van de Reformatie. De Kerk was enorm hypocriet en de protestanten gingen er tegenin. Er werd een inquisitie opgericht om deze 'ketters' neer te halen, maar de Reformatie was te sterk. Maar wat hypocriet gedrag in de katholieke kerk betreft, dat is algemeen bekend. Hier ga ik niet mee zeggen dat de katholieke kerk fout is. Er zijn fouten gemaakt, dat gebeurt overal. Het is alleen wel jammer.

Geloof je dat nu zelf? Je zou beter moeten weten als de eenzijdige Reformatie-versie van het verhaal te geloven... geen enkel verhaal dat door de bril van een van de partijen wordt bekeken wordt correct verteld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid