Spring naar bijdragen

Waren alle pausen goed ?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 238
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Wat is jou definitie van goed?

Elke paus zal de intentie hebben gehad om goed te zijn. Maar aangezien ik de paus als een 'normaal' mens zie, denk ik dat elke paus fouten heeft gemaakt.

En dan denk ik met name aan de periode tijdens de 2e Wereld Oorlog (komt goed naar voren in de film Amen)

Link naar bericht
Deel via andere websites

"Goed" of "fout" hangt af van de 'persoonlijke agenda' van de paus. De 'zwarte periode' was voornamelijk in de tijd dat de paus zware politieke invloed wilde hebben. In de geschiedenis zijn veel pausen geweest die mede-verantwoordelijk waren voor zwarte episodes in het christendom. Bijvoorbeeld de kruistochten en de zware politieke invloed ten tijde van de inquisitie.

Daarom vond ik het ook correct dat paus Johannes Paulus II in de beginperiode van zijn ambt zware kritiek had op de "politieke bisschopen" in zuid-amerika.

Kerk en staat moeten gescheiden blijven. Dat wil niet zeggen dat de staat niet kan beslissen om bepaalde etische normen en waarden van de kerk over te nemen om de samenleving te sturen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier zijn een tweetal pauzen die m.i. niet bepaald goed waren, maar er zijn er nog meer...:

In 1252 gaf paus Innocentius IV zijn inquisiteurs toestemming om vermeende ketters door middel van ingenieuze martelwerktuigen tot een bekentenis te dwingen. Ketters die slechts met moeite berouw toonden, werden levenslang in een kerker opgesloten waar ze 'op het water van droefheid en het brood van ellende' vergiffenis van God konden verkrijgen. Lichtere gevallen kregen een 'alternatieve' straf opgelegd. Zij moesten zich bijvoorbeeld regelmatig in alle kerken van de stad laten afranselen of ze moesten tien lange pelgrimstochten voltooien. Verstokte ketters werden overgeleverd aan de wereldlijke autoriteiten om te worden verbrand.

Paus Innocentius VIII gaf in 1484 het sein tot een grootscheepse heksenvervolging, die meer dan twee eeuwen zou duren. Zijn bul werd twee jaar later opgenomen in de Malleus Maleficarum (Heksenhamer), het eerste handboek voor heksenjagers, dat dank zij de uitvinding van de boekdrukkunst een ruime verspreiding vond. De ketterjacht werd geleidelijk vervangen door de heksenjacht, waaraan in de 16de eeuw ook de protestanten volop begonnen deel te nemen. De heksen werden nog wreder behandeld dan de ketters: ze kregen meestal geen kans om aan de brandstapel te ontkomen.

De aangeklaagden waren dikwijls oudere, alleenstaande vrouwen die voor hun levensonderhoud deels afhankelijk waren van hun buurtgenoten. Ze zagen er wat angstaanjagend uit, gedroegen zich afwijkend en waren geneigd voor zichzelf op te komen door hun buren uit te schelden of te bedreigen. Als je zo'n kwaadaardig mens een kan melk weigerde en vervolgens getroffen werd door een storm die je oogst ruïneerde, door impotentie of door een sterfgeval in je familie, dan lag het voor de hand om dit onfortuin aan de kwade krachten van de toverkol toe te schrijven. Ook vroedvrouwen en beoefenaars van de volksgeneeskunst werden vaak van zwarte magie verdacht.

http://www.skepsis.nl/heksen.html

Link naar bericht
Deel via andere websites

God/Christus red ook levens door mensen daarvoor te gebruiken.

Geestelijk gezien is Christus de enige die de mens kan Redden, maar als instument om mensen te bereiken met Zijn Woord gebruikt hij ook mensen knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Van de website van het Bisdom Roermond:

Naast uitstekende herders zaten er ook heel erg foute mannen bij: zo was er bijvoorbeeld iemand bij die opdracht gaf tot moord op zijn tegenstander, een aantal was meer belust op geld dan op geloof, ongeveer een dozijn pausen waren nog geen maand benoemd of ze stierven al een – al dan niet omstreden – dood. Enkele waren zo gehaat, dat ze niet door Rome heen mochten met hun begrafenisstoet.

De tiende eeuw is een eeuw van moreel verval geweest. De adel van Rome, pausen en tegenpausen waren gewikkeld in intriges, moorden en gewelddaden. Toch hebben die het gezag van de Pontifex Romanus niet wezenlijk geschaad. Het onderscheid van Augustinus tussen ambt en ambtsdrager was blijkbaar diep in de christenheid doorgedrongen

(andre bogaert)

Dat is het leuke van de RKK. Ze erkennen ten volle de feilbaarheid van de mens en hebben daarin voorzien door een verschil te maken tussen het ambt van paus en de persoon die paus is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Haha... alle pausen goed?! Was het maar zo'n feest.

Ik heb nog een leuk boekje voor je liggen:

Jean Mathieu-Rosay, De ware geschiedenis van de Pausen; van het Hemelse rijk van God tot de aardse rijken der koningen,

Dit is een stukje uit een werkstuk dat ik heb gemaakt over de investituurstrijd:

De toestand in de roomse kerk was niet om hoog van op te geven aan het begin van de 11e eeuw. Als reactie op de wanorde stonden er hervormers op, die de Kerk wilden veranderen. Achteraf wordt de 11e eeuw beschreven als het grootste keerpunt in de theologie over de kerk. Dit is nauw verwant met personen uit Cluny, maar wordt belichaamd door Gregorius VII.

De rooms-katholieke kerk werd aan het begin van de 11e eeuw beheerst door alle mogelijke zondige praktijken van pausen en bisschoppen. Een goed voorbeeld daarvan is paus Johannes II. Hij vond de dood nadat de echtgenoot van de vrouw waar hij die dag het bed mee deelde hem met een ijzeren pook had bewerkt, zonder te zien dat het de paus was, aangezien die zich onder de dekens had verstopt.

Diezelfde paus had eens een paard tot senator gemaakt, en een stalknecht tot diaken. De periode voordat Gregorius VII aan de macht komt wordt dan ook getypeerd door “overweldige interne en externe problemen: (…) simonie, nepotisme, schendingen van het priesterlijk celibaat, en de bemoeienis van de wereldse vorsten met de benoeming en installatie van bisschoppen en abten (lekeninvestituur).†Hier zijn wij een oorzaak voor de investituurstrijd.

Er waren pausen die hun titel kregen op 13-jarige leeftijd, of die minder dan een jaar over de kerk regeerden. In de honderd jaar vóór Gregorius VII waren er 23 pausen geweest; de gemiddelde zittijd was dus iets meer dan vier jaar. Twaalf van de 23 pausen werden aangesteld door de plaatselijke aristocratie, elf er van door de Duitse keizers. De titel van paus was weinig eer meer waard in deze tijden. Ambten werden verkocht, en gaven een machtsstatus, maar het waren zeker niet meer de gerespecteerde titels voor mensen die jarenlang de Bijbel bestudeerd hadden, of zeer godgeleerd en vroom waren. Er werden ook veel politieke spelletjes gespeeld. Zo heeft Hendrik III een flinke vinger in de pap gehad als het ging om de keuze van de paus in zijn tijd. Maar ook de eerder genoemde paus Johannes XII was bereid veel te doen om macht te verkrijgen. Nadat hij een pact had gesloten met Otto I, en die zelfs nog onderweg was naar huis, stuurde hij de Grieken, Hongaren en zelfs de Saracenen een brief om een front te vormen tegen Otto.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een hoop pausen in de middeleeuwen deugden voor geen meter. Een hoop namen het niet zo nauw met het celibaat (het is dus zo dat doodsoorzaak nr 1 onder pausen geslachtziektes zijn) en verwekten vele "neven". Deze neven die dus eigenlijk gewoon buitenechtelijke zonen waren werden vervolgens tot kardinaal benoemd, etc. Hier komt dus het woord nepotisme vandaan.

Er zijn dus pausen die vermoord zijn, nadat ze betrapt werden met de vrouw van een ander in bed, door de echtgenoten.

Voor meer informatie verwijs ik naar "Het seksleven van de pausen" geschreven door Nigel Cawthorne

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 04 april 2005 19:13:49 schreef Kate het volgende:

[...]

Hoe kan een mens levens redden? Alleen Christus kan dat!

Nou als een paus zegt dat mensen condooms moeten gaan gebruiken om ze tegen aids te beschermen dan doenj de meeste dat kijk naar afrika ( even een recent iets) Daar door zijn er weer duizenden misschien wel miljoenen doden gevallen.

En daar luisteren ze ook naar wat de paus gezegd heeft of nog gaat zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 04 april 2005 21:06:11 schreef Eru Iluvatar het volgende:

Lees dit:

Jean Mathieu-Rosay, De ware geschiedenis van de Pausen; van het Hemelse rijk van God tot de aardse rijken der koningen,

het behandelt ze een voor een, puur feitelijk, en beoordeel het zelf.

Hee dat lijkt me een goed boek maar wordt er daadwerklijk ook de waarheid vertelt? zo ja dan ga ik hem zeker lezen. en alvast bedankt.

Ik weet gelukkig al een hoop over de ware kerkelijke geschiedenis maar meer is altijd welkom.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
daarom zeg ik ook welke waren er goed en welke waren er fout?

Je verwacht toch niet dat ik hier een lijstje ga maken waarin ik de pausen ga verdelen in goed en kwaad he? Je kunt zelf opzoeken wat iedere paus gedaan heeft en een eigen oordeel vellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 04 april 2005 20:58:18 schreef The Black Mathematician het volgende:

Een hoop pausen in de middeleeuwen deugden voor geen meter. Een hoop namen het niet zo nauw met het celibaat (het is dus zo dat doodsoorzaak nr 1 onder pausen geslachtziektes zijn)

Is dat zo? Hahaha, wat een ontzettend frappant en hilarisch feit is dat dan. puh2.gifbig-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja helemaal hilarisch is het als je er achter komt dat veel heksen die door de kaholieken werden verhoord en vermoord ook eerst uitvoerig verkracht werden.

Je zou je bijna afvragen of een demon zich niet als god voor heeft gedaan en al de katholieken voor de gek heeft gehouden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 04 april 2005 22:25:43 schreef Aleister Crowley het volgende:

Tja helemaal hilarisch is het als je er achter komt dat veel heksen die door de kaholieken werden verhoord en vermoord ook eerst uitvoerig verkracht werden.

Je zou je bijna afvragen of een demon zich niet als god voor heeft gedaan en al de katholieken voor de gek heeft gehouden?

IDD en er is nog veeeeel meeeeeer

was die demon niet gewoon een mannetje wat aan de top stond? en bang was dat de kerk zn macht zou verliezen??

toen der tijd heb ik het over he, nu zijn ze niet meer bang omdat het al zo geintregeerd is over de wereld bevolking, niet over de hele wereld bevolking maar je snapt me wel knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid