Hopper 840 Geplaatst 25 minuten geleden Rapport Share Geplaatst 25 minuten geleden 5 minuten geleden zei IKBENANDERS: Zoals vaak – en zo ook hier – sluit het één het ander niet uit. Een antwoord van niks. De (absolute) waarheid is kenbaar of de waarheid is niet kenbaar. Daar tussen zit niks. Maar ik heb reeds mijn onderzoek gedaan, N. Cusanus is populair bij de antroposofen. En de (absolute) waarheid verdraagt zich niet met het reïncarnatie-idee. P.S. De absolute waarheid is het zien zelf, zoals Meister Eckhart zei: "Het oog waarin ik God zie, is hetzelfde oog waarin God mij ziet. Mijn oog en Gods oog, dat is één oog en één zien en één liefhebben". Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.564 Geplaatst 22 minuten geleden Rapport Share Geplaatst 22 minuten geleden 3 uur geleden zei IKBENANDERS: Het was ter info in de context van … In relatie tot van Cusa als jurist, naar ik lees werd hem pantheïsme verweten. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
IKBENANDERS 5 Geplaatst 20 minuten geleden Rapport Share Geplaatst 20 minuten geleden Zojuist zei TTC: In relatie tot van Cusa als jurist, naar ik lees werd hem pantheïsme verweten. Yep. En daar zijn ze ook weer snel op teruggekomen. Dit omdat hij goed kon uitleggen waarom hier bij hem geen sprake van was. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.564 Geplaatst 16 minuten geleden Rapport Share Geplaatst 16 minuten geleden 4 minuten geleden zei IKBENANDERS: Yep. En daar zijn ze ook weer snel op teruggekomen. Dit omdat hij goed kon uitleggen waarom hier bij hem geen sprake van was. Wie zijn ze? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
leren_schoen 59 Geplaatst 14 minuten geleden Rapport Share Geplaatst 14 minuten geleden @Najreb1956 wat ik niet zal doen is zulke mensen je geloof laten bepalen. Heb zelf meer geloof erin. Ik zie dat je wel oprecht ben Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
IKBENANDERS 5 Geplaatst 14 minuten geleden Rapport Share Geplaatst 14 minuten geleden (bewerkt) 2 minuten geleden zei TTC: Wie zijn ze? Uit de inleiding van Over de wetende onwetendheid: Citaat ‘Hoewel het te ver voert om op deze plaats uitgebreid in te gaan op de inhoud van de woorden- en pennenstrijd die volgde op de publicatie van Over de wetende onwetendheid wil ik één aspect ervan benoemen, namelijk het feit dat Cusanus eerst door Johannes Wenck en later nog door diverse anderen beschuldigd is van pantheïsme. Over de vraag, of deze kritiek al dan niet terecht is, behoeft geen onduidelijkheid te bestaan, want gelukkig nam Cusanus de argumenten die tegen Over de wetende onwetendheid werden ingebracht volstrekt serieus en brachten deze hem ertoe een uitgebreide verdediging te schrijven. Deze verscheen onder de titel Apologia doctae ignorantiae, – overigens pas in 1449, dus negen jaar na de publicatie van Over de wetende onwetendheid. Het is in deze verdediging dat Cusanus – op een soms venijnige manier – ingaat op en afrekent met zijn criticasters. Aangaande de beschuldiging van pantheïsme betoogt hij, dat God inderdaad het wezen (essentia) is van alle zijnden, maar dat dit niet betekent dat Hij er deel van uitmaakt. Tegenover het pantheïstische argument stelt Cusanus dus het panentheïstische en biedt zo ruimte aan de transcendentie [Transcendent: de grens van de zintuiglijke waarneming te boven gaand.] in het hart van de immanentie. God is aanwezig in ieder schepsel, maar dan wel zodanig dat Hij op geen enkele wijze met dat schepsel te vereenzelvigen is. Hij is aanwezig op elke plaats, zonder dat Hij daarbij gelokaliseerd kan worden, op een niet-ontische [Ontisch: betrekking hebbend op het zijn.] wijze aanwezig in ieder zijnde.’ 13 minuten geleden bewerkt door IKBENANDERS Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.564 Geplaatst 10 minuten geleden Rapport Share Geplaatst 10 minuten geleden 3 minuten geleden zei IKBENANDERS: Uit de inleiding van Over de wetende onwetendheid: De Bijbel bevestigt het pantheïsme (Handelingen 17:28, Jeremia 23:24). Volgens anderen is Handelingen 17:28 niet pantheïstisch, maar panentheïstisch. Volgens Jacqueline Lagrée zou Handelingen 17:28 pantheïstisch kunnen zijn, maar panentheïsme is een nauwkeurigere omschrijving van wat pantheïsme wordt genoemd. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
IKBENANDERS 5 Geplaatst 6 minuten geleden Rapport Share Geplaatst 6 minuten geleden 3 minuten geleden zei TTC: De Bijbel bevestigt het pantheïsme (Handelingen 17:28, Jeremia 23:24). Volgens anderen is Handelingen 17:28 niet pantheïstisch, maar panentheïstisch. Volgens Jacqueline Lagrée zou Handelingen 17:28 pantheïstisch kunnen zijn, maar panentheïsme is een nauwkeurigere omschrijving van wat pantheïsme wordt genoemd. Je ziet dus hoe snel hier sprake van kan zijn in de ogen van anderen. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.564 Geplaatst 5 minuten geleden Rapport Share Geplaatst 5 minuten geleden Zojuist zei IKBENANDERS: Je ziet dus hoe snel hier sprake van kan zijn in de ogen van anderen. Ja, het is als over de haag kijken en hetzelfde lezen, maar plots is dat toch niet hetzelfde. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
IKBENANDERS 5 Geplaatst 4 minuten geleden Rapport Share Geplaatst 4 minuten geleden Zojuist zei TTC: Ja, het is als over de haag kijken en hetzelfde lezen, maar plots is dat toch niet hetzelfde. Idd. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten