Najrebii 3 Geplaatst gisteren om 16:59 Rapport Share Geplaatst gisteren om 16:59 Op 12-8-2025 om 09:43 zei Hopper: De menswording van God staat inderdaad nergens in de Bijbel. Er staat "En het Woord is vlees geworden". Er staat niet "En God is vlees geworden". Als Johannes het laatste had bedoeld, dan had hij dat wel zo geschreven. En in die foutieve aannames van sommige gelovigen, krijg je opeens een geheel andere Jezus. Dan gaan ze zelfs Jezus aanbidden. Dat zou Jezus zelf nooit doen, hij waste de voeten van zijn leerlingen. Het Woord (Joh 1:1) is het spreken van God, wat zou het anders moeten zijn? Maar door de leer van de drie personen is het monotheïsme verlaten, de kerk heeft van het christendom iets anders gemaakt als wat Jezus gepredikt heeft. Overal tref je verzen aan waarin Jezus ontkent God te zijn, maar de kerk wist het beter dan Jezus zelf. Dat dit al vele eeuwen gaande is, is verbijsterend. Jezus zegt zelf al: Ik en de Vader zijn Een (en niet twee). Maar de Vader is meerder dan Ik. En Ik doe niets uit Mijzelf, ik doe wat ik de Vader zie doen. U noemt Mij goed? Alleen God is goed. (Ook al een ontkenning van Jezus dat hij God is) Dat laatste is dus niet waar.. Het is juist een bevestiging.. Tevens schreef Paulus dat Jezus zonder zonde was. Dus God, want alleen God is zonder zonde. Je doet alsof de Bijbel een tekst is geschreven door 1 mens. Die dus overal en atijd dezelfde mening of theologie had en dat is niet zo. Iedereen weet dat Johannes het jonste evangelie is, waar Jezus al meer getheologiseerd was. Vandaar "het Woord" is vlees geworden.. Tevens is het dom en kinderlijk om te denken dat het Woord het spreken van God is. Logos is heel wat meer dan dat. En Woord is gewoon de vertaling van LOGOS. Zou je eens over moeten lezen, heel verhelderend. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 839 Geplaatst 23 uur geleden Rapport Share Geplaatst 23 uur geleden 1 uur geleden zei Najrebii: Dat laatste is dus niet waar.. Het is juist een bevestiging.. Tevens schreef Paulus dat Jezus zonder zonde was. Dus God, want alleen God is zonder zonde. Je doet alsof de Bijbel een tekst is geschreven door 1 mens. Die dus overal en atijd dezelfde mening of theologie had en dat is niet zo. Iedereen weet dat Johannes het jonste evangelie is, waar Jezus al meer getheologiseerd was. Vandaar "het Woord" is vlees geworden.. Tevens is het dom en kinderlijk om te denken dat het Woord het spreken van God is. Logos is heel wat meer dan dat. En Woord is gewoon de vertaling van LOGOS. Zou je eens over moeten lezen, heel verhelderend. Lukas 18:19. En Jezus zei tegen hem: Waarom noemt u Mij goed? Niemand is goed behalve Eén, namelijk God. Zo is de tekst in de HSV. Jezus zegt hier zelf ook dat God Eén is en dat alleen wat Eén goed is. Jezus was wel zonder zonde, dat klopt. Maar zonder zonde zijn is wat anders dan God zijn. Van God is er maar Een en daarom is God (synoniem aan) Een. Jammer voor de kerkelijk gelovigen, zij geloven al eeuwenlang iets anders dan dat Jezus leert. Citaat Je doet alsof de Bijbel een tekst is geschreven door 1 mens. Die dus overal en atijd dezelfde mening of theologie had en dat is niet zo. Iedereen weet dat Johannes het jongste evangelie is, waar Jezus al meer getheologiseerd was. Vandaar "het Woord" is vlees geworden.. Dat is mij uiteraard bekend, ik weet niet eens hoeveel auteurs de Bijbel heeft. En dat pseudo-Johannes geheel anders schreef dan de Synoptische Evangelisten is ook bekend. Het komt er op neer dat de schrijf en uitdrukkingsvaardigheid van pseudo-Johannes groter was dan de andere drie. Pseudo-Johannes was wellicht wat intelligenter? In combinatie met geestelijke kennis uiteraard. Zelf denk ik dat de Evangelisten alle vier ook geïnspireerd zijn geweest door de Heilige Geest. Citaat Tevens is het dom en kinderlijk om te denken dat het Woord het spreken van God is. Logos is heel wat meer dan dat. En Woord is gewoon de vertaling van LOGOS. Zou je eens over moeten lezen, heel verhelderend. Dat (Logos) heb ik hier vaak zelf geschreven, de Logos was reeds bekend bij de oude Joden en de oude Grieken, de oude Egyptenaren enz. Logos is geen nieuw begrip wat zomaar samen met Jezus opdook. Dat zegt Jezus zelf ook: ik ben eer Abraham was. De Logos is een Oerbeginsel, het Spreken is een dynamisch proces waarbij God's Woord, of "sprekende werking", voortdurend in de schepping werkt en tegelijkertijd in de menselijke ziel aanwezig is. Het Woord is de wijze waarop Jezus in de menselijke ziel spreekt. Anders gezegd: de Vader spreekt als de Zoon in de mens. Spreker en het Gesprokene zijn één in het uitspreken, maar toch is de Vader meerder dan de Zoon. God is een Licht in Zichzelf en Jezus treedt met het 'spreken' naar buiten: het Licht der wereld. Wie met Jezus wandelt, wandelt in dat Licht. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Najrebii 3 Geplaatst 4 uur geleden Rapport Share Geplaatst 4 uur geleden 18 uur geleden zei Hopper: Lukas 18:19. En Jezus zei tegen hem: Waarom noemt u Mij goed? Niemand is goed behalve Eén, namelijk God. Zo is de tekst in de HSV. Jezus zegt hier zelf ook dat God Eén is en dat alleen wat Eén goed is. Jezus was wel zonder zonde, dat klopt. Maar zonder zonde zijn is wat anders dan God zijn. Van God is er maar Een en daarom is God (synoniem aan) Een. Jammer voor de kerkelijk gelovigen, zij geloven al eeuwenlang iets anders dan dat Jezus leert. Nee je kan het ook lezen als een bevesting van Jezus zijn Goddelijkheid. Hij zegt namelijk niet dat Hij niet goed is.. Als je goed leest snap je dat.. Wat is overigens het verschil tussen goed zijn en zonder zonde? Behelst zonder zonde zijn juist niet dat je goed bent? Zonder zonde kan je niet kwaad zijn of het kwaad zijn dus je bent goed. Tevens lees jij nooit de Bijbel en vooral niet het OT. Waarin God niet Een is. Waarom denk je dat dan God op Aarde wandelde met Adam? Iets dat een is kan niet wandelen. Dat er van God maar 1 is is een aanname overigens. Die nergens op gebaseerd is behalve "Bijbel said so". Als de Bijbel claimde dat God met zijn zevenen is had je gezegd "Logisch dat God met zijn Zevenen is".. Zoals de Letterknecht. 18 uur geleden zei Hopper: Dat is mij uiteraard bekend, ik weet niet eens hoeveel auteurs de Bijbel heeft. En dat pseudo-Johannes geheel anders schreef dan de Synoptische Evangelisten is ook bekend. Het komt er op neer dat de schrijf en uitdrukkingsvaardigheid van pseudo-Johannes groter was dan de andere drie. Pseudo-Johannes was wellicht wat intelligenter? In combinatie met geestelijke kennis uiteraard. Zelf denk ik dat de Evangelisten alle vier ook geïnspireerd zijn geweest door de Heilige Geest. Waarom doe je dan alsof de Bijble uit 1 mond spreekt. Want dat doet de Bijbel alles behalve. Op pagina zes staat A en op pagina 213 staat iets dat daar met in contradictie is. Tevens kan je dus ook niet claimen dat Jezus dit gezegd heeft, want het staat in Johannes.. Er waren geen secretarres die met een typemachine alles wat Jezus zei uittypten en later op papier stelden. Johannes is het jongst, geschreven door een "Johannes gemeente". Dit was al 90nC en toen was het christendom meer uitgekristalliseerd. Geen wonder dar men dus Jezus in de mond heeft gelegd over het Woord en dat Jezus eerder was dan Abraham. Dit soort teksten lees je in de normalere evangelieen niet terug. Dat de vier geinspireerd zijn door de Heilige Geest komt op mij heel vroom over. Maar geloof me, als ik zou vragen "wat bedoel je daarmee" komt er niks zinnigs uit. Je bent echt een christen geworden, zo'n orthodoxe.. Voor wie de Bijbel heilig is, en de Waarheid.. Met hoofdletter W. 18 uur geleden zei Hopper: Dat (Logos) heb ik hier vaak zelf geschreven, de Logos was reeds bekend bij de oude Joden en de oude Grieken, de oude Egyptenaren enz. Logos is geen nieuw begrip wat zomaar samen met Jezus opdook. Dat zegt Jezus zelf ook: ik ben eer Abraham was. De Logos is een Oerbeginsel, het Spreken is een dynamisch proces waarbij God's Woord, of "sprekende werking", voortdurend in de schepping werkt en tegelijkertijd in de menselijke ziel aanwezig is. Het Woord is de wijze waarop Jezus in de menselijke ziel spreekt. Anders gezegd: de Vader spreekt als de Zoon in de mens. Spreker en het Gesprokene zijn één in het uitspreken, maar toch is de Vader meerder dan de Zoon. God is een Licht in Zichzelf en Jezus treedt met het 'spreken' naar buiten: het Licht der wereld. Wie met Jezus wandelt, wandelt in dat Licht. Tjonge tjonge zeg, ik doe het bijna in mijn broek van weemoed en aanbidding.. Maar nogmaals: Jezus heeft niet gezegd wat het Johannes evangelie hem in de mond legt (althans, die kans is heel klein). Dat Jezus zichzelf zogenaamd het Licht der wereld noemt is ook niet waar waarschijnlijk, en zou Jezus dit wel gezegd hebben dan is het hoogmoedig. Net als stellen "IK ben het Licht, De Weg en het Leven". Mensen die dit vandaag de dag zouden zeggen worden opgesloten. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 839 Geplaatst 2 uur geleden Rapport Share Geplaatst 2 uur geleden Hallo Berjan, De Bijbel spreekt uit één mond en tevens uit diverse monden. Dat heb ik je al verteld, de diverse auteurs zijn geïnspireerd door de Heilige Geest. Ook in het OT is God Een, daar heb ik de forumgemeenschap al vaker op gewezen. Ik ga dat niet herhalen, ik zie liever dat een ander het ook eens ziet staan in het OT. Voorts is Jezus wel degelijk het Licht der wereld, maar dat voert te ver om er over in gesprek te gaan met ongelovigen. Maar geloof mij niet, geloof Jezus! Je zit nog teveel in de ratio, wat dat betreft lijk je op mentaal gelovigen. Mentaal gelovigen en ongelovigen hebben meer met elkaar gemeen dan ze zelf denken. Ze zitten namelijk beiden gevangen in hun denken. Maar hou goede moed. Je hebt het geloof nog niet helemaal los gelaten , anders dan zou je hier niet schrijven. Ik heb ook lang geloofd dat ik een ongelovige was. In werkelijkheid had ik alleen maar het kerkelijk geloof losgelaten. En daar is niks aan verloren geweest, in de mystiek gaat het om ontvankelijkheid voor God. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten