Jon. 0 Geplaatst 12 uur geleden Rapport Share Geplaatst 12 uur geleden (bewerkt) 3 uur geleden zei Breuk: Leg aub eens in je eigen woorden uit, wat hij dan beschrijft… en leg ook eens uit hoe jij Jezus ziet. Wie of wat is het geestelijk Lichaam van Christus. Een persoonlijke vraag aan @sjako. Sta jij dichter bij traditionele christelijke opvattingen (de personen die vanuit verschillende kerken hier vertegenwoordigd zijn) of meer mystieke, gnostische opvattingen van individuen (die tegenwoordig vaak niet tot een geloofsgemeenschap behoren). Sjako heeft het heel duidelijk aangegeven. Hopper ook. Wat je tweede alinea betreft een vrijblijvend advies: stop liever met de inquisitiementaliteit. 12 uur geleden bewerkt door Jon. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Breuk 378 Geplaatst 4 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 4 uur geleden (bewerkt) 7 uur geleden zei Jon.: Sjako heeft het heel duidelijk aangegeven. Hopper ook. Wat je tweede alinea betreft een vrijblijvend advies: stop liever met de inquisitiementaliteit. 7 uur geleden bewerkt door Jon. Ik becommentarieer de 3 punten van Sjako en laat zien dat ze alle 3 niet kloppen. Jij maakt je er wel heel gemakkelijk vanaf. Ik heb ook aangegeven dat de drie eenheid een essentieel en cruciaal onderdeel is van het christelijke geloof. Het gaat hier om een kernpunt. Het ontkennen of belachelijk maken (puntmutsjes) zonder een (degelijke) onderbouwing is juist de blasfemische aanval die hier gebeurt. Jezus komt niet met geweld maar wel met een tweesnijdend zwaard (Openbaring) uit zijn mond. In die teksten zie je opnieuw dat Jezus allerlei kenmerken krijgt die ook aan God de Vader worden toegekend. Ik vraag jou dus opnieuw, kom met een brede bijbelse onderbouwing die de drie eenheid onderuit haalt en stop met zielig doen over een inquisitiementaliteit. Dit is een forum* waar je bent (zonder je fatsoenlijk voor te stellen). Openbaring 1:16 En Hij had zeven sterren in Zijn rechterhand en uit Zijn mond kwam een tweesnijdend scherp zwaard; en Zijn gezicht was zoals de zon schijnt in haar kracht. 17. En toen ik Hem zag, viel ik als dood aan Zijn voeten, en Hij legde Zijn rechterhand op mij en zei tegen mij: Wees niet bevreesd, Ik ben de Eerste en de Laatste, 18. en de Levende, en Ik ben dood geweest en zie, Ik ben levend tot in alle eeuwigheid. Amen. En Ik heb de sleutels van het rijk van de dood en van de dood zelf. *Credible heeft als basis het christelijk geloof, zoals dat kernachtig wordt beschreven in de Apostolische Geloofsbelijdenis. (https://credible.nl/faq/#faq1i2) 8 uur geleden zei Hopper: Ik en de Vader zijn één. Het viel me ook op hoe Johannes 17 de geloofsbelijdenis is van de drie eenheid. Ik heb ook het idee dat jij het niet snapt, want je haalt steeds die teksten aan en ontkent ze daarna weer. Ik probeer te achterhalen waarom jij Jezus niet als God de Zoon kan zien en dus de eenheid weer gaat ontkennen. Bij jou moet God in een goddelijke hoge sfeer blijven, waar je naar toe moet groeien en dat met geheime, mystieke, geestelijke kennis? Dat is juist wat de drie eenheid niet zegt. God wordt mens en daalt juist af in onze wereld. Johannes 3:16 Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. 17. Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden. Filippenzen 2:5 Laat daarom die gezindheid in u zijn die ook in Christus Jezus was, 6. Die, terwijl Hij in de gestalte van God was, het niet als roof beschouwd heeft aan God gelijk te zijn, 7. maar Zichzelf ontledigd heeft door de gestalte van een slaaf aan te nemen en aan de mensen gelijk te worden. 8. En in gedaante als een mens bevonden, heeft Hij Zichzelf vernederd en is gehoorzaam geworden, tot de dood, ja, tot de kruisdood. 9. Daarom heeft God Hem ook bovenmate verhoogd en heeft Hem een Naam geschonken boven alle naam, 10. opdat in de Naam van Jezus zich zou buigen elke knie van hen die in de hemel, en die op de aarde, en die onder de aarde zijn, 11. en elke tong zou belijden dat Jezus Christus de Heere is, tot heerlijkheid van God de Vader. NB over eniggeboren In de klassieke christelijke theologie, vooral binnen de trinitarische leer, is “eniggeboren” vaak verstaan als: Christus is de enige Zoon van God die van eeuwigheid voortkomt uit de Vader (zie ook de Geloofsbelijdenis van Nicea: “geboren, niet geschapen”). Hij is dus wezenlijk anders dan gelovigen die ook kinderen van God worden genoemd, maar door aanneming (door geloof, Johannes 1:12), niet door geboorte uit de Vader. Moderne vertalingen Veel moderne bijbelvertalingen kiezen ervoor om “eniggeboren” anders weer te geven: NBV21: “Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven…” HSV: “Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft…” Willibrordvertaling (1995): “Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven…” Sommige vertalingen kiezen dus voor “enig” i.p.v. “eniggeboren”, om de nadruk te leggen op het unieke karakter van de Zoon, niet op het biologische aspect van geboorte. 4 uur geleden bewerkt door Breuk Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 824 Geplaatst 2 uur geleden Rapport Share Geplaatst 2 uur geleden 2 uur geleden zei Breuk: Het viel me ook op hoe Johannes 17 de geloofsbelijdenis is van de drie eenheid. Ik heb ook het idee dat jij het niet snapt, want je haalt steeds die teksten aan en ontkent ze daarna weer. Ik probeer te achterhalen waarom jij Jezus niet als God de Zoon kan zien en dus de eenheid weer gaat ontkennen. Bij jou moet God in een goddelijke hoge sfeer blijven, waar je naar toe moet groeien en dat met geheime, mystieke, geestelijke kennis? Dat is juist wat de drie eenheid niet zegt. God wordt mens en daalt juist af in onze wereld. Johannes 3:16 Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. 17. Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden. Waar ik tegen protesteer is God als 3 entiteiten/personen. Dan wordt God opgedeeld en dat is hetgeen ik verwerp. Discussie over de drie-eenheid is prima, maar dat is zoals dit bericht al aangeeft: een afleiding. Een afleiding welke jij terecht noemt en ik niet. Waar ik naar toe wil is dat het Evangelie dermate kostbaar is dat je er geen dogma op moet loslaten. God als 3 entiteiten/personen is een dogma, ingevoerd door menselijk handelen. Je doet daarmee een uitspraak over God Zelf, zonder instemming van God. Terwijl het primair Jezus was die ons God heeft verklaard. Neem bv 1 Johannes 4:8, daar staat dat God liefde is. Hoe pas je dat dan weer in , in die drie-eenheid? Is de Vader die liefde? De Zoon? Of toch de Heilige Geest? En lees dan eens 1 Johannes 4:7. Wat staat daar? Een ieder die liefheeft is uit God geboren en kent God! God is kenbaar, staat gewoon in 1 Johannes 4. Wat zou je dan God nog opdelen volgens een besluit van een concilie van eeuwen terug? De discussie die ik hier lees is een discussie tussen verschillende denkbeelden, maar de essentie van wat Jezus had mede te delen staat gewoon geschreven in het Evangelie. En lees vers 9 dan eens, wij gewone mensen kunnen leven middels de Zoon. En dan de vele "IK ben" uitspraken van Jezus. Allemaal in het Johannes Evangelie: ‘Ik ben het brood des levens’ (6:35) ‘Ik ben het licht van de wereld’ (8:12) ‘Ik ben de deur der schapen’ (10:7) ‘Ik ben de goede herder’ (10:11) ‘Ik ben de opstanding en het leven’ (11:25) ‘Ik ben de weg, de waarheid en het leven’ (14:6) ‘Ik ben de ware wijnstok’ (15:1) Een brood, een deur, het licht der wereld (enz) dat is toch geen persoon of entiteit? De kern volgens mij van de Zoon is de Zoon vinden in je eigen leven. Bij het beeld van 3 personen, heb ik het beeld van 3 personen op zo'n kringverjaardag waar ze aan de koffie zitten. Het is God die het Woord spreekt "in het begin", zo staat het geschreven. Aan het Woord (de Zoon) zit dus een begin. En dat is hetgeen ons aangaat, wij kunnen dat begin oppakken. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten