Spring naar bijdragen

Mattheus 25:46 is het afsnijding, pijn of straf

Aanbevolen berichten

1 minuut geleden zei Dannyr:

Wellicht vooringenomenheid. Want het is helemaal niet aantrekkelijk om in een land als China aan te geven dat je Christen bent.Het is veel makkelijker om daar geen christen te zijn dan omgekeerd.

ik heb het dan ook over het hiernamaals, niet over het huidige leven..

"als je gelooft en je sterft dan zal je eeuwig leven".... Is dat geen worst die mensen word voorgehouden?

Net zoals "als je nu braaf leeft dan zal je reincarneren als mens die rijk is en slim"..

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 705
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

3. Het is een verhaal dat is ontstaan in de tijd dat Israël nog was opgedeeld in het koninkrijk Israel en het koninkrijk Juda. Daar was veel concurrentie over wie nu precies was geloofde. Vandaar ook

Met een diepe zucht haalde Paulus zijn pijp tevoorschijn – een nieuwe gewoonte sinds hij ontdekte dat kaboutermoraliteit weinig helpt tegen existentiële twijfel. “Weet je,” mompelde hij tegen een voor

Het is niet algemeen bekend en erkend, maar de miljoenen joden werden systematisch samengedreven en als schapen naar de slachtbanken gedreven in Europa, het thuisland van de christenen. Er was geen oo

@Paulus888 Met verschillende atheïsten en agnosten heb ik zowel hier als in de echte wereld goede, diepgaande gesprekken en discussies gehad over levensbeschouwing en moraal. Niet per se om elkaar te overtuigen, maar om van elkaar te leren en elkaar te begrijpen. Meestal beseffen we wel dat we het in sommige dingen nooit eens zullen worden, maar dat dat een vriendschappelijke, respectvolle omgang met elkaar niet in de weg hoeft te staan. En vaak hebben we meer gemeen met elkaar dan we aanvankelijk dachten. De meer 'atheïstische kijk' op de Bijbel bijvoorbeeld hang ik ook grotendeels aan. Ik verbind er alleen op levensbeschouwelijk gebied wel andere conclusies aan. Met logica en ook met de wetenschappelijke feiten kun je qua interpretatie immers verschillende kanten op. Het zijn gereedschappen, geen uitkomsten.

Ik zie jou niet als dom, of als kwaadwillend. Ik denk dat jij ook oprecht naar waarheid en goedheid zoekt en daarnaar probeer te leven. Maar ik denk ook dat je niet de interesse wil opbrengen om theologisch meer de diepte in te gaan als het gaat om de Bijbel, de heilspedagogie en de kerk. Daar zie ik ook geen enkel bezwaar in. Een ieder heeft de eigen interesses. Zo vind ik wijn bijvoorbeeld niets en komt al dat gepraat daarover met haar eigen jargon op mij soms wat overdreven over. Maar ik weet zeker dat als ik mij daarin verdiep, het allemaal wel duidelijker wordt. Alleen heb ik die interesse niet, dus verdiep ik mij daar niet in en ga ik ook niet daarover in discussie met wijnliefhebbers. Laat staan dat ik hen om hun interesse ga veroordelen.

Je toon tegen mij is hier vrij denigrerend en vol veronderstellingen en oordelen. Ongetwijfeld zal ik daarvan wel iets verdiend hebben; ik heb niet de illusie dat ik iedereen weet aan te spreken. Maar gecombineerd met je desinteresse meer te leren over wat ik nu echt geloof, omdat je mij schijnbaar al door en door kent, houdt voor mij de discussie dan wel op. Je bent duidelijk tevreden met je opvattingen en wil niet weten van inconsistenties daarin, zoals bij het vraagstuk over de universele moraal. Wie ben ik om daar dan nog iets aan af te doen? Er zullen vast gelovigen zijn die zich meer en beter willen en kunnen vastbijten in jouw stellingen en daarvoor meer energie, geduld en kennis hebben dan ik. En zo niet, dan is dat ook prima.

Link naar bericht
Deel via andere websites
43 minuten geleden zei Paulus888:

ik heb het dan ook over het hiernamaals, niet over het huidige leven..

"als je gelooft en je sterft dan zal je eeuwig leven".... Is dat geen worst die mensen word voorgehouden?

Net zoals "als je nu braaf leeft dan zal je reincarneren als mens die rijk is en slim"..

Niet een worst voorhouden in mijn beleving als christen. Maar de essentie waar je voor leeft. Op aarde hebben we als we geluk hebben gemiddeld 80 jaar. Dus als het waar is wat Jezus zegt over het eeuwige leven dan is dat niet alleen een worst maar veel meer dan dat.

Iedereen zal eeuwig leven maar de 1 met God de ander altijd afgescheiden van God. ( dat is wat ik Geloof op basis wat ik in de bijbel lees)

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Dannyr:

Niet een worst voorhouden in mijn beleving als christen. Maar de essentie waar je voor leeft. Op aarde hebben we als we geluk hebben gemiddeld 80 jaar. Dus als het waar is wat Jezus zegt over het eeuwige leven dan is dat niet alleen een worst maar veel meer dan dat.

Iedereen zal eeuwig leven maar de 1 met God de ander altijd afgescheiden van God. ( dat is wat ik Geloof op basis wat ik in de bijbel lees)

Nogmaals, dat is jouw geloof ja.. Je zegt het zelf "ALS het waar is wat Jezus zegt"...

Maar wat ALS het niet zo is? Heb je ooit enig bewijs gekregen voor een leven na de dood?

Dus juist dan is het een worst voorhouden..

Serieus, als je dit niet begrijpt 😁

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Paulus888:

Nogmaals, dat is jouw geloof ja.. Je zegt het zelf "ALS het waar is wat Jezus zegt"...

Maar wat ALS het niet zo is? Heb je ooit enig bewijs gekregen voor een leven na de dood?

Dus juist dan is het een worst voorhouden..

Serieus, als je dit niet begrijpt 😁

Ik begrijp je zeer goed. Ik formuleerde mijn zinnen juist op deze manier omdat ik begrijp dat ik als gelovige hier anders in sta dan iemand die niet gelovig of anders gelovig of misschien agnost is( zo goed ken ik je niet)

Maar welk bewijs zoek je dan? Een foto vh hiernamaals oid????

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Robert Frans:

@Paulus888 Met verschillende atheïsten en agnosten heb ik zowel hier als in de echte wereld goede, diepgaande gesprekken en discussies gehad over levensbeschouwing en moraal. Niet per se om elkaar te overtuigen, maar om van elkaar te leren en elkaar te begrijpen. Meestal beseffen we wel dat we het in sommige dingen nooit eens zullen worden, maar dat dat een vriendschappelijke, respectvolle omgang met elkaar niet in de weg hoeft te staan. En vaak hebben we meer gemeen met elkaar dan we aanvankelijk dachten. De meer 'atheïstische kijk' op de Bijbel bijvoorbeeld hang ik ook grotendeels aan. Ik verbind er alleen op levensbeschouwelijk gebied wel andere conclusies aan. Met logica en ook met de wetenschappelijke feiten kun je qua interpretatie immers verschillende kanten op. Het zijn gereedschappen, geen uitkomsten.

En dat is dus precies wat ik tegen heb op jou. Die "atheistische kijk".. Want je hebt al voor jezelf besloten dat God liefde is. En dus noem je alles wat het tegenspreekt door mensen geschreven.. Maar probeer het eens verder te bekijken. Misschien is dat wat goed is in de Bijbel ook wel mensenwerk?

Dus hoezo denk je dan dat de Bijbel spreekt over God? En dan ook nog wel over de Enige Echte?

Dan ben je gewoon "intellectueel lui" bezig.

25 minuten geleden zei Robert Frans:

k zie jou niet als dom, of als kwaadwillend. Ik denk dat jij ook oprecht naar waarheid en goedheid zoekt en daarnaar probeer te leven. Maar ik denk ook dat je niet de interesse wil opbrengen om theologisch meer de diepte in te gaan als het gaat om de Bijbel, de heilspedagogie en de kerk. Daar zie ik ook geen enkel bezwaar in. Een ieder heeft de eigen interesses. Zo vind ik wijn bijvoorbeeld niets en komt al dat gepraat daarover met haar eigen jargon op mij soms wat overdreven over. Maar ik weet zeker dat als ik mij daarin verdiep, het allemaal wel duidelijker wordt. Alleen heb ik die interesse niet, dus verdiep ik mij daar niet in en ga ik ook niet daarover in discussie met wijnliefhebbers. Laat staan dat ik hen om hun interesse ga veroordelen.

Met dit schrijven doe je alsof ik mij niet interesseer voor theologie of voor spiritualiteit. Maar dat is bezijden de waarheid. Want in tegenstelling tot veel gelovigen die atheist worden heb ik wel een pad afgelegd van "echt christendom, naar esoterisch christendom, naar esoterische religies in het algemeen, naar spiritualiteit en uiteindelijk naar niks meer gelovend..

En toen ik gelovig was ben ik enorm diep de Bijbel ingegaan. Ik wist alles, won alle Bijbelquisjes etc. De dominee noemde mij iemand die niet graag sprak maar als ik sprak zei ik wel dingen waarvan hij zei "zo kan je er ook naar kijken"..

Dus doe niet alsof ik mij er niet voor interesseer. Enkel omdat ik niet meega in de bijbelse verhalen en in diens wereldbeeld..

Je hebt het over heilspedagogie. Maar het probleem met de Bijbel is dat ze iets hebben verzonnen (We zijn allemaal in zonden gevallen en verdienen niks anders dan de dood) en de oplossing geven (geloof in Jezus en je zal gered worden!).

Dus als je in het eerste niet gelooft dan heb je het tweede niet nodig.

En een God die in het OT laat huishouden en zelf huishoudt zoals de BijbelGod doet, hoeft mij niet te vergeven hoor. Dat kan Hij vergeten. Een beetje alsof je aan Saddam Hoessein vergeving gaat vragen.

Daarom geloof ik eerder de mensen die stellen dat Jezus een andere God kwam aanbieden als Vader.

32 minuten geleden zei Robert Frans:

Je toon tegen mij is hier vrij denigrerend en vol veronderstellingen en oordelen. Ongetwijfeld zal ik daarvan wel iets verdiend hebben; ik heb niet de illusie dat ik iedereen weet aan te spreken. Maar gecombineerd met je desinteresse meer te leren over wat ik nu echt geloof, omdat je mij schijnbaar al door en door kent, houdt voor mij de discussie dan wel op.

oei oei, nou vergeef me...

33 minuten geleden zei Robert Frans:

Je bent duidelijk tevreden met je opvattingen en wil niet weten van inconsistenties daarin, zoals bij het vraagstuk over de universele moraal.

Je hebt het geprobeerd maar ik trap er niet in.. Het feit dat er geen universele moraal is wil niet zeggen dat er helemaal geen moraal is.. Dat snappen jij en je geloofsgenoten niet..

En vooral niet dat mocht er wel een universele moraal zijn dat dit niet jouw moraal is die we in de Bijbel zien.. Misschien heeft de Bijbel het wel verkeerd?

34 minuten geleden zei Robert Frans:

Wie ben ik om daar dan nog iets aan af te doen? Er zullen vast gelovigen zijn die zich meer en beter willen en kunnen vastbijten in jouw stellingen en daarvoor meer energie, geduld en kennis hebben dan ik. En zo niet, dan is dat ook prima.

Dat gaat niemand hier lukken vrees ik.. Jullie zijn allemaal te veel in het eigen gelijk gaan geloven en kunnen niet in andermans schoenen staan (in die van de atheisten of andersgelovigen).

7 minuten geleden zei Dannyr:

Ik begrijp je zeer goed. Ik formuleerde mijn zinnen juist op deze manier omdat ik begrijp dat ik als gelovige hier anders in sta dan iemand die niet gelovig of anders gelovig of misschien agnost is( zo goed ken ik je niet)

Maar welk bewijs zoek je dan? Een foto vh hiernamaals oid????

Dat iemand terugkwam uit de dood...

Ik heb veel gelezen over BDE en BLE en dergelijke, dat zou een bewijs kunnen zijn. Maar dat bewijst de Hemel en hel van de Bijbel niet. Aangezien ook ongelovigen hemelse ervaringen ervoeren.

Voor de rest gaat het mij ook om logica. Ik zie de logica niet zo goed, in 80 jaar op Aarde leven en dan eeuwig in de hemel of eeuwig in de hel. Je kan, naar mijn idee, in 80 jaar niks doen om de eeuwige hel te verdienen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites