Spring naar bijdragen

Psalmen voor Nu


Wat vinden jullie van Psalmen voor Nu  

  1. 1. Wat vinden jullie van Psalmen voor Nu

    • Ik vind het onzin. Psalmen horen een zekere rust uit te stralen, die krijg je niet met popmuziek
      8
    • Een goed initiatief, maar in kerken zal het niet worden gebruikt
      19
    • We moeten deze psalmen zeker in kerken gaan gebruiken.
      23


Aanbevolen berichten

mmm, vrij uiteenlopende reacties op deze cd. Maar toch wel goed om te merken dat de positieve reacties overheersen. Zelf ben ik er namelijk ook ontzettend postief over. Ik vind de psalmen altijd al iets extra's gehad hebben en dat vind ik goed tot uitdrukking komen in de composities. Mede door goede melodielijnen en goede zangers/zangeressen.

De opmerking aan het begin van dit topic dat de cd niet goed opgenomen zou zijn kan ik echter totaal niet plaatsen. Ik heb die cd echt al 20x gehoord en zelf zit ik ook een beetje in die muziekwereld, maar een huilende baby, of slechte opnames ... ??? Nou het zal wel aan mij liggen, maar ik heb daar helemaal niets van gemerkt.

Tot slot hoop ik dat deze psalmen zo snel mogelijk de nu bestaande berijming gaat vervangen, want die psalmen zijn af en toe echt onmogelijk te begrijpen. (ik zing nog elke week oude berijming). Maar of dat reeel is, ik denk het niet. cry.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 84
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

  • 3 months later...

Ik vind ze opzich best mooi, heb een paar weken een cd in huis gehad die ik grijs gedraait heb. Maar de muziek vind ik niet echt super hoor, het klinkt vrij makkelijk en easy en niet vernieuwend. Maarjah... hoe ze het ook gemaakt zouden hebben, er zou altijd wel kritiek op zijn gekomen.

Ik zelf vind de friese versie van psalm 21 heel mooi. Verder mochten ze van mij wel nog dichter bij de tekst zijn. En liefst de grondtekst, en niet de nbv zoals nu. Alleen bij dingen die ze niet snapten hebben ze naar het hebreeuws gekeken.

Maar ik vind het wel een goed initiatief, en zeker beter dan opwekking (ik hou niet zo van de opwekkingteksten en het teveel aan herhaling knipoog_dicht.gif). Ook vond ik het mooi dat ze nu echt hele psalmen hadden gedaan, en het niet losse coupletten hadden ingedeeld. Alhoewel dat als nadeel heeft dat psalm 22 erg lang wordt (ook erg mooi trouwens!).

Link naar bericht
Deel via andere websites

De laatste optie.

Pop/rock whatever. Jongeren moeten zich thuis kunnen voelen bij de muziek.

En nog steeds één van mijn favo nummers:

'Why should the devil have all the good music...?'

Ik weet nog dat ik het Onze Vader in een nieuw jasje hoorde... Ik viel bijna stijl achterover.

Hoe mooi!!!

Btw... De jonge generatie christenen is de toekomst voor de kerk, dus we gaan het vanzelf wel zien...!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op maandag 02 mei 2005 01:55:12 schreef RobertF het volgende:

Ben benieuwd hoelang deze manier van zingen het gaat volhouden. Tot nu toe hebben alleen o.a. het Gregoriaanse reciteren en de Geneefse melodie het eeuwenlang volgehouden.

A solis ortu usque ad occasom,

laudabile nomen Domini.

[en de rest]

Ehm.. ik zing eigenlijk nooit gregoriaanse gezangen, en waarschijnlijk ben ik neit de enige. Dus echt volgehouden hebben ze het niet puh2.gif

Verder heb ik wel een aantal liederen gehoord van psalmen van nu en ik was er niet wildenthousiast van. Het idee vind ik top! Vooral als ze echte teksten uit de bijbel halen. Kies bijv. een tekst uit nbv of nbg en zet dat op muziek! je onthoud het zoveel beter dan als je het gewoon moet opzeggen! smile.gif (miss een idee voor de cathegismus smile.gif )

ff een opdrachtje: maak af: 'Welzalig de man die niet wandelt' (psalm 1)

Alhoewel de melodie bij bovenstaande misschien niet echt modern is, is het bij mij wel hét voorbeeld van een goede psalm die op muziek is gezet. Het is toch heerlijk als je de bijbel kan openslaan en daaruit kan zingen! Ik weet dat er nog meer psalmen zijn die je zo kunt zingen uit de nbg. Ik weet zelf alleen psalm 1, maar er zijn er nog meer..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Ehm.. ik zing eigenlijk nooit gregoriaanse gezangen, en waarschijnlijk ben ik neit de enige. Dus echt volgehouden hebben ze het niet
puh2.gif

Sjaloom krokeledokus,

In de rooms-katholieke kerk wordt het Gregoriaans echter nog wel degelijk gezongen, ook hier in Nederland (hoewel misschien in mindere mate). En dan spreken we toch ook niet over een bepaald kleine kerk... knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb net even de twee download-nummers geluisterd.

Ik denk niet dat ik de CD ga kopen, want ik ben er niet zo weg van... Het eerste wat ik dacht toen ik het hoorde was: Opwekkingsnummers! EO-jongerendag! Daar is op zich niets mis mee, maar er zijn zat jonge mensen (zoals ik) die daar helemaal niet zo weg van zijn! Het is een bepaalde 'scene' die daar naar luistert, maar er zijn ook mensen die daar niks mee hebben.

Het initatief vind ik zeker goed, maar de uitvoering doet me niet zoveel. Ik vind het niet zo erg origineel en bovendien vind ik de tekst niet zo goed naar voren komen, het pakt me niet. Natuurlijk kan ik geen oordeel vellen aan de hand van twee nummers, maar m.i. had het toch beter, professioneler en vooral muzikaler gekund.

Niet dat ik het helemaal niets vind hoor, de teksten bijvoorbeeld vind ik leuk, maar ik wil nu eenmaal zeuren. knipoog_dicht.gif

Wie zingen er trouwens allemaal?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Ok. dát zijn dus Gregoriaanse liederen
puh2.gif

Sjaloom krokeledokus,

Nu zijn echter niet alle gezangen in de RKK Gregoriaans. Gregoriaans is het eenstemmige, maatloze en gedragen monnikkengezang. Voor een grote selecte Gregoriaanse gezangen kun je op deze pagina kijken. Zo krijg je een goed gehoor van wat het is (en het is natuurlijk gewoon bijzonder mooi knipoog_dicht.gif).

Als ik zou moeten kiezen tussen Gregoriaans en de Psalmen van Nu, dan heeft Gregoriaans bij mij toch wel de voorkeur.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 8 months later...

ik heb afgelopen zomer de psalmen van nu ontdekt bij de new wine conferentie.

Hierdoor zijn de psalmen voor mij veel dichterbij gekomen want ik heb helemaal niks met de psalmen die in de kerk gezongen worden.

De teksten van psalmen van nu zijn veel directer persoonlijker en veel makkelijker te begrijpen dan die in de liedbundels.

Ik kan mij herkennen in een persoon die eerder zei dat je bij Psalm 1 de tekst zo kunt invullen als je zingt: Welzalig de man die niet wandelt....

Dat heb ik niet de Psalmen uit de traditionele kerk.

Dat heb ik wel met Psalmen van nu.

En dat is precies ook de bedoeling van de schrijvers en componisten van de PvN.

Ik kan niet meer stemmen maar ik vind dat de Psalmen van nu in de kerk gezongen zouden moeten worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik speel in een soort niet-heel-actief-kerk-jongeren-bandje, aangezien wij heel af-en-toe in een dienst spelen en verder niet zelf gaan oefenen... Ik zou wel willen, maar niet iedereen is daar zo actief in. Maar dat wat we spelen bestaat voor minstens 40% uit PvN muziek... nu heeft mijn inleiding al wel duidelijk gemaakt dat ons niveau niet erg hoog ligt en dat zegt indirect ook wat over PvN. Het is leuke muziek, makkelijk te spelen en te zingen en tegelijkertijd zijn het eigenlijk toch psalmen, waarop de argumenten tegen bijv. opwekkingsliederen dus niet slaan. Het staat niet sterk genoeg om de hele kerk over te kunnen nemen, maar het is zeker wel een goed project met leuke muziek!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

Echt een geweldig project, die Psalmen voor Nu. De bijbel heeft ons niet voor niets liederen gegeven. Persoonlijk vind ik ze beter dan de Opwekkingliedjes, vooral omdat in Psalmen geen dogma's en een hoop theologie verwerkt zit, en puur door God geinspireerd zijn.

Ik moet wel zeggen dat ik er eerst heel eventjes aan moest wennen, maar nu kan ik niet wachten tot de nieuwe weer uitkomt. Ik ben er helemaal gek van smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Volgens mij is het verkeerd om met al die poespas te werken. God werkt eenvoudig en niet door al die vreemde moderne ideen. Ik denk dat de bedoeling waarvoor de psalmen gemaakt zijn vervagen. Je gaat meer leten ofdat de beat er wel goed in zit als dat je luisterd naar de tekst. DIt is slechts mijn mening

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op donderdag 28 september 2006 17:58:14 schreef Renaldo het volgende:

Echt een geweldig project, die Psalmen voor Nu. De bijbel heeft ons niet voor niets liederen gegeven. Persoonlijk vind ik ze beter dan de Opwekkingliedjes, vooral omdat in Psalmen
geen
dogma's en een hoop theologie verwerkt zit, en puur door God geinspireerd zijn.

En dan te bedenken dat veel van die opwekkingsliedjes gewoon letterlijk psalmen zijn, en waar dat niet het geval is vaak of delen van psalmen, of andere bijbelteksten zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid