Spring naar bijdragen

Psalmen voor Nu


Wat vinden jullie van Psalmen voor Nu  

  1. 1. Wat vinden jullie van Psalmen voor Nu

    • Ik vind het onzin. Psalmen horen een zekere rust uit te stralen, die krijg je niet met popmuziek
      8
    • Een goed initiatief, maar in kerken zal het niet worden gebruikt
      19
    • We moeten deze psalmen zeker in kerken gaan gebruiken.
      23


Aanbevolen berichten

Quote:
Op donderdag 28 september 2006 22:28:11 schreef Gorthaur het volgende:

[...]

En dan te bedenken dat veel van die opwekkingsliedjes gewoon letterlijk psalmen zijn, en waar dat niet het geval is vaak of delen van psalmen, of andere bijbelteksten zijn.

En dan te bedenken dat ook veel van die opwekkingliedjes dat niet zijn.

Geef mijn maar lekker Psalmen, tenminste echt iets bijbels yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 84
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op vrijdag 29 september 2006 11:45:46 schreef Gorthaur het volgende:

[...]

Vooral niet op in gaan, maar gewoon kinderachtig mijn zin omdraaien.
flower.gif

Hij geeft aan dat veel opwekkingsliedjes géén letterlijke bijbelteksten en psalmen zijn. En daar moet ik hem gelijk in geven, zeker de laatste opwekkingsliederen zijn meestal geen letterlijke bijbeltekst/psalm. Dat betekent imo niet dat ze daarom niet goed zouden zijn. Het is voor mij wel een reden dat ik meer van psalmen houd, dan van opwekking.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 29 september 2006 11:45:46 schreef Gorthaur het volgende:

[...]

Vooral niet op in gaan, maar gewoon kinderachtig mijn zin omdraaien.
flower.gif

Beste Gorthaur,

Sorry dat ik kinderachtig was volgens jou toen ik je woorden gebruikte om ze in mijn woorden om te draaien. Het is heel leuk en fijn dat er bij opwekking ook teksten worden gebruikt die uit de bijbel komen, daar ben ik echt blij mee.

Ik stoor mij persoonlijk nogal vaak aan het feit dat er, met name in nummers van opwekking, nogal veel theologie en dogma's in verwerkt zit. Bijvoorbeeld omtrent de 3-eenheid. Dat zijn voor mij nummers die ik nu niet op cd hoeft te hebben, laat staan uit mijn hoofd zou willen kennen.

Psalmen daarentegen zijn vrij van kerkelijke leren, en 1000% door God geinspireerd. Iets dat je van opwekkingsnummers niet kan zeggen (hiermee zeg ik niet dat het niet zou kunnen).

Muziek is iets waarmee je God kan eren, en dat vind God ook fijn. Hij vind het heerlijk om door middel van liederen geeerd te worden. Daarom denk ik dat het project "Psalmen voor nu" een goed project is. Er staan niet uitsluitend popnummers op, maar ook hele rustige nummers. Er is veel afwisseling in muziekstijl.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Hi

Renaldo, helemaal met je eens. De psalmen kennen naast lofprijzing ook de klacht naar God, de verlatenheid, het onrecht en de hoop op God.

Opwekking daarentegen is bijna altijd blij, overwinning en volheid. Daar wordt ik de laatste tijd niet goed van. Het lijkt wel alsof er in nederland onder jongeren alleen nog maar ruimte is voor de alles overwinnende "genade" in de lijn van pastor prince. Geloof maar op de juiste manier en alles komt altijd in orde.

Gelukkig zijn er nu de psalmen voor nu. Behalve de veel betere muziek, ook nog eens de volle breedte van het leven met God. Niet enkel overwinning. Wat een diepe opluchting!!!

Samengevoegde post 29-9-2006 14:28:57:

En wat gebeurt er in opwekking? Daar worden alleen de fijne psalmteksten gebruikt... uit de context in onze consumptieve maatschappij.... jammer

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb in juli mogen meewerken aan de gezangencd van Kees Kraayenoord. (ik was een van de koorleden)

En ik moet zeggen: kom maar door met je psalmen en liederen in nieuwe stijl.

Het dak eraf als het gaat om de verpakking, maar er is tegelijkertijd geen enkele concessie gedaan aan de inhoud, tekst en boodschap.

Oftewel, ik vind dat kerken dit moeten gaan gebruiken. Als het de kerk om de leer gaat en om de inhoud, is er dus geen enkel argument om dat niet te doen.

Samengevoegde post 29-9-2006 15:59:16:

Quote:
Op vrijdag 29 september 2006 14:26:51 schreef ntwright het volgende:

Hi

Renaldo, helemaal met je eens. De psalmen kennen naast lofprijzing ook de klacht naar God, de verlatenheid, het onrecht en de hoop op God.

Opwekking daarentegen is bijna altijd blij, overwinning en volheid. Daar wordt ik de laatste tijd niet goed van. Het lijkt wel alsof er in nederland onder jongeren alleen nog maar ruimte is voor de alles overwinnende "genade" in de lijn van pastor prince. Geloof maar op de juiste manier en alles komt altijd in orde.

Gelukkig zijn er nu de psalmen voor nu. Behalve de veel betere muziek, ook nog eens de volle breedte van het leven met God. Niet enkel overwinning. Wat een diepe opluchting!!!

Samengevoegde post 29-9-2006 14:28:57:

En wat gebeurt er in opwekking? Daar worden alleen de fijne psalmteksten gebruikt... uit de context in onze consumptieve maatschappij.... jammer

Daar ben ik het trouwens niet mee eens.

opwekking heeft niet voor niets die naam.

het heeft een bepaalde insteek en een bepaald doel.

En voor dat doel heeft opwekking een best uitgebalanceerde selectie. Ik vind het op die manier benaderen van opwekking nogal conservatief, eenzijdig en kortzichtig...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op vrijdag 29 september 2006 15:55:31 schreef Mattijs het volgende:

Daar ben ik het trouwens niet mee eens.

opwekking heeft niet voor niets die naam.

het heeft een bepaalde insteek en een bepaald doel.

En voor dat doel heeft opwekking een best uitgebalanceerde selectie. Ik vind het op die manier benaderen van opwekking nogal conservatief, eenzijdig en kortzichtig...

Klopt.

Volgens mij was opwekking ook aanvankelijk niet bedoeld als de enige ware muziekbundel. Maar gewoon als een bundel erbij. Aanvullend, niet vervangend.

Toch gebeurde het uiteindelijk wel. Dat viel opwekking zelf ook op, vandaar dat de nummers de laatste tijden wel een stuk diverser geworden. Ik geef toe, er mag nog wel meer gebeuren. Maar het is al een stuk breder geworden.

Maar niemand dwingt trouwens alleen en uitsluitend de opwekkingsbundel te gebruiken hoor. Of alleen maar die cd's op te zetten oid.

Het lijkt wel of alles of/of moet zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

wh00t, een mix met verschillende fragmenten van cd 3 staat op de site van PvN; link

de kaarten voor de concerttour kunnen weer besteld worden >> unitedlive.nl. Ik zal aanwezig zijn in Tivoli, Utrecht. Vorig jaar was 't echt vreselijk tof! party.gif

en CD 3; Liefde, brood en slaap' komt in februari big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 29 september 2006 15:55:31 schreef Mattijs het volgende:

Oftewel, ik vind dat kerken dit moeten gaan gebruiken. Als het de kerk om de leer gaat en om de inhoud, is er dus geen enkel argument om dat niet te doen.

Dit is ook een leuk geintje trouwens: kerken verplichten Psalmen voor Nu te zingen. Uiteraard wel middels een beetje gewetenschantage, want als je écht voor de leer en de inhoud gaat, dan zing je dit wel... Gewoon verplichten mag namelijk niet, dus dan maar via het geweten.

Nou, ik kan wel wat argumenten noemen tégen Psalmen voor Nu in de kerk:

De teksten kunnen niet aansluiten bij de andere liturgische teksten in de eredienst.

De melodieën kunnen niet beantwoorden aan de stijl of de sfeer die sommige kerken in hun erediensten nastreven.

De teksten zijn in het Nederlands, terwijl sommige kerken graag Latijn of een andere taal (Hebreeuws misschien wel) spreken in de erediensten.

Om een extreem voorbeeld te geven: in een onvervalste katholieke Tridentijnse Mis zullen deze Psalmen absoluut niet passen. Woon er eens een bij op zondag om 12.00 in de St. Agnes in Amsterdam, en je weet metéén wat ik bedoel.

Laat kerken dus lekker zelf bepalen of ze die psalmen willen zingen of niet. Voor mij hoeft dat niet zo per se, ik ga wel voor het heerlijk katholieke sacrale in Latijn, Gregoriaans en wierook (hoewel ik niet tegen Psalmen voor Nu ben hoor). knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het probleem vind ik dat er ergens way back in 18nogwat een berijming is gemaakt voor de psalmen en dat het een soort heiligschennis lijkt te zijn als je daar wat van zegt. Natuurlijk, er zijn genoeg mensen voor wie de psalmen prachtig zijn zoals ze zijn, maar alleen de teksten staan in de Bijbel, niet de melodie.

Ik ben blij dat tenminste iemand het initiatief heeft genomen om het te proberen. En dat het dan niet altijd even mooi lukt, achja, dat is jammer. Er zitten ook mooie nummers tussen! thumbsup.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het echt een heel mooi project. De teksten komen juist door de nieuwe verteling en professionele arangementen dubbel zo hard binnen. vooral nummer 10 van de tweede cd vind ik ERG mooi:

Hoop op God

Als een hert dat naar het water

van een frisse beek verlangt

heb ik dorst naar U, o God.

Ik heb dorst naar God, de levende God.

Wanneer mag ik komen en God zien?

O mijn tong is zout van tranen

die ik huil bij dag en nacht,

want ze zeuren met hun vraag

iederen dag, het bonkt in mijn hoofd:

Waar is nou die God waar jij op wacht?

Hieraan dwing ik mij te denken,

dit houd ik mezelf steeds voor:

hoe ik ging naar 't huis van God:

blijde muziek, een godgewijd lied,

en een massa volk in feestgewoel.

Wat ben je neerslachtig, mijn hart,

en wat sla je onrustig in mij...

Hoop op God, want weer zal ik Hem loven

Hij is de Heer, Hij maakt vrij.

God, ik blijf maar moed verliezen,

houd mezelf weer beelden voor;

de vallei van de Jordaan;

Hermon, de berg, en heuvels vol groen:

zie die frisse beekjes daar ontstaan!

Het geweld van heel veel water

beukt op heel veel water in.

Heel de donder van Uw vloed

raast om mij heen, o God, help me toch,

zie hoe ik verdrink daar binnenin.

Wat ben je neerslachtig, mijn hart,

en wat sla je onrustig in mij...

Hoop op God, want weer zal ik Hem loven

Hij is de Heer, Hij maakt vrij.

Overdag is God de trouwe,

's nachts omringt mij nog Zijn lied.

Ik vraag Hem, mijn God en rots:

ziet U mij niet? God, kijk toch hoe ik

stuk ga aan hun haat en hun spot.

Doodssteek van mijn tegenstanders:

sarren met mijn eigen kracht.

Want ze zeuren met hun vraag.

iedere dag, het bonkt in mijn hoofd:

Waar is nou die God waar jij op wacht?

Wat ben je neerslachtig, mijn hart,

en wat sla je onrustig in mij...

Hoop op God, want weer zal ik Hem loven

Hij is de Heer, Hij maakt vrij.

Doe mij recht, God, voer mijn rechtszaak,

red mij van dit leugenvolk,

geef een vluchtweg naar U toe.

Jaagt U mij weg? God, kijk toch hoe ik

stuk ga aan hun haat en aan hun spot.

Stuur uw licht, God, en uw waarheid,

breng mij naar Uw heilig huis.

Laat mij naar Uw altaar gaan

en dan naar U, daar waar ik voor U

jubelend mijn lied zing, God, mijn God!

Wat ben je neerslachtig, mijn hart,

en wat sla je onrustig in mij...

Hoop op God, want weer zal ik Hem loven

Hij is de Heer, Hij maakt vrij.

* Joëlle zegt: even wat entertjes weggehaaldsmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 04 januari 2007 19:21:26 schreef Joëlle het volgende:

wh00t, een mix met verschillende fragmenten van cd 3 staat op de site van PvN;

de kaarten voor de concerttour kunnen weer besteld worden >> unitedlive.nl. Ik zal aanwezig zijn in Tivoli, Utrecht. Vorig jaar was 't echt vreselijk tof!
party.gif

en CD 3;
Liefde, brood en slaap'
komt in februari
big-smile.gif

Koel!!! Ik kan haast niet wachten!

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Mr. Emilio:

psalm 42-43 vind ik ook erg mooi ja! Met ons gezin hebben we sommigen van de psalmen gecovert en dit is er eentje van. Ik ken 'm door en door en hij blijft gewoon mooi! Psalm 121, 84 en 57 zijn ook erg mooi overigens. en 150 vind ik heerlijk vrolijk uitgevoerd op de cd. CD3 belooft ook erg mooi en leuk te worden dus... party.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zozo, allemaal? Dan kunnen ze aardig wat cdtjes vullen.

Ik vind het een goed initiatief, maar ik denk dat de uitwerking beter had gekund. Bijvoorbeeld qua zang. Ik heb één cd van m'n zus op de computer gezet, maar kan er niet van genieten, er wordt zoveel vals gezongen... dat vind ik jammer.

Maar alsnog: leuk initiatief!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 05 januari 2007 00:44:18 schreef -eva- het volgende:

Zozo, allemaal? Dan kunnen ze aardig wat cdtjes vullen.

Ik vind het een goed initiatief, maar ik denk dat de uitwerking beter had gekund. Bijvoorbeeld qua zang. Ik heb één cd van m'n zus op de computer gezet, maar kan er niet van genieten, er wordt zoveel vals gezongen... dat vind ik jammer.

Maar alsnog: leuk initiatief!

Namen en rugnummers please...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
  • 2 months later...

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid