Spring naar bijdragen

Weten wat te doen en het niet doen...


Aanbevolen berichten

Geplaatst (bewerkt)

Soms worstelen we met een zonde als mensen, en dan weten we wel wat goed voor ons, maar kiezen we toch te zondigen. 

Of dan proberen we er wel iets aan te doen, maar word je er alleen maar meer moe van en nog erger, moedeloos. 

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Fundamenteel:

Soms worstelen we met een zonde als mensen, en dan weten we wel wat goed voor ons, maar kiezen we toch te zondigen. 

 

Geen last van hier.  Dat is een van de belangrijkste verschillen tussen intellectueel en zaligmakend geloof.  Als je met God in het reine wilt komen dan zul je je zonden persoonlijk  - niks “we”!! - bij Hem moeten belijden en stoppen met zondigen. Dat is geen hogere wiskunde. Dat is heel simpel. Het zwaard van Christus snijdt dwars door je ziel. Het is bitter en het is zoet. Het is bitter omdat alles waar je aan gehecht was maar wat niet in je leven thuishoort wordt weggesneden. En het is zoet omdat je er een veel grotere vervulling van liefde door genade voor in de plaats terugontvangt. Dit laatste kun je echter niet ontvangen uit berekening. Enkel door onvoorwaardelijke overgave, wat de uitkomst ook moge zijn. A leap of faith.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Flawless victory:

Geen last van hier.  Dat is een van de belangrijkste verschillen tussen intellectueel en zaligmakend geloof.  Als je met God in het reine wilt komen dan zul je je zonden persoonlijk  - niks “we”!! - bij Hem moeten belijden en stoppen met zondigen. Dat is geen hogere wiskunde. Dat is heel simpel. Het zwaard van Christus snijdt dwars door je ziel. Het is bitter en het is zoet. Het is bitter omdat alles waar je aan gehecht was maar wat niet in je leven thuishoort wordt weggesneden. En het is zoet omdat je er een veel grotere vervulling van liefde door genade voor in de plaats terugontvangt. Dit laatste kun je echter niet ontvangen uit berekening. Enkel door onvoorwaardelijke overgave, wat de uitkomst ook moge zijn. A leap of faith.

Ja ge zijt supérieur en loopt over van liefde en wijsheid terwijl je nooit ergens schuldig aan bent. Natuurlijk dat. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Flawless victory:

Geen last van hier.

Van jezelf is het natuurlijk moeilijker om waar te nemen. En wat je dan denkt bij de ander te zien, is radicaal verkeerd. 

Als de zonde uit uw leven gesneden is, noem ik dat idioot en spiritueel dood: want je bent echt wel lukewarm hoor FV. Betekende gesensibiliseerd aan vele zondes omdat je anders de Vader als een gruwelijk monster moet visualiseren.

Maar dat zal mijn domheid dan zijn mensen fout te lezen? :) Het was echter wel naïef van mij te geloven dat je nog voor rede vatbaar was, maar uw manipulatief narcisme werd gewoon beter in het spel spelen. Patroonherkenning.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Flawless victory:

Geen last van hier.  Dat is een van de belangrijkste verschillen tussen intellectueel en zaligmakend geloof.  Als je met God in het reine wilt komen dan zul je je zonden persoonlijk  - niks “we”!! - bij Hem moeten belijden en stoppen met zondigen. Dat is geen hogere wiskunde. Dat is heel simpel. Het zwaard van Christus snijdt dwars door je ziel. Het is bitter en het is zoet. Het is bitter omdat alles waar je aan gehecht was maar wat niet in je leven thuishoort wordt weggesneden. En het is zoet omdat je er een veel grotere vervulling van liefde door genade voor in de plaats terugontvangt. Dit laatste kun je echter niet ontvangen uit berekening. Enkel door onvoorwaardelijke overgave, wat de uitkomst ook moge zijn. A leap of faith.

Soren Kierkegaard is een praatjesmaker die de kwestie graag naar eigen hand mag zetten en daarmee enkel een subjectieve leerstelling de wereld in heeft geholpen.

Een radicale sprong in het onbekende is iets anders dan het christelijke geloof. Een "radicale sprong in het onbekende" verwijst naar een moment waarop iemand, zonder enige garantie of zekerheid, zich overgeeft aan iets wat onbekend, onzeker, of onbewijsbaar is. Bij een dergelijke sprong ontbreekt de zekerheid van het resultaat. Leap of faith heeft geen theologische basis. Terwijl theologie zich bezighoudt met de systematische studie van goddelijke waarheden en religieuze doctrines, zoals in het christendom, verwijst de leap of faith naar een persoonlijk, subjectief proces dat niet gebaseerd is op rationeel bewijs of gevestigde doctrines. 

Leap of faith is niets meer dan een filosofisch concept waar je alle kanten mee op kunt, behalve de goede.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Figulus:

 

 

Een radicale sprong in het onbekende is iets anders dan het christelijke geloof. 

 

 


Ook jij hebt er kennelijk niets van begrepen. Valt me van je tegen want je leek mij een persoon die in tegenstelling tot je vriend Fundamenteel wel zijn kruis heeft opgepakt en Hem volgt.   Een mens kan daarbij geen voorwaarden vooraf stellen, en kan dus niet uit berekening handelen, want de uitkomst van het Proces van geloofsopbouw  dan in werking treedt, is van te voren onbekend.  God bedrijft namelijk geen ruilhandel.   Wie zijn leven geeft aan Jezus Christus en Hem volgt maakt een onvoorwaardelijke radicale verandering door en kan geen twee Heren dien en dus niet van twee walletjes eten, zoals je vriend Fundamenteel doet en dan net doet alsof dat heel gewoon is en algemeen gebruik onder Christenen.

Je kruis oppakken en Hem volgen vergt een leap of faith. Daarbij geeft men alles op voor Hem zonder van te voren te weten of en zo ja wat men ervoor terugkrijgt. Dit proces kan niet uit berekening worden aangegaan, want dan neemt men alsnog niet het kruis op.

10 uur geleden zei Fundamenteel:

 

Maar dat zal mijn domheid dan zijn mensen fout te lezen?


Het is de zonde in een onbekeerd hart dat blind maakt.

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Flawless victory:


Ook jij hebt er kennelijk niets van begrepen. Valt me van je tegen want je leek mij een persoon die in tegenstelling tot je vriend Fundamenteel wel zijn kruis heeft opgepakt en Hem volgt.   Een mens kan daarbij geen voorwaarden vooraf stellen, en kan dus niet uit berekening handelen, want de uitkomst van het Proces van geloofsopbouw  dan in werking treedt, is van te voren onbekend.  God bedrijft namelijk geen ruilhandel.   Wie zijn leven geeft aan Jezus Christus en Hem volgt maakt een onvoorwaardelijke radicale verandering door en kan geen twee Heren dien en dus niet van twee walletjes eten, zoals je vriend Fundamenteel doet en dan net doet alsof dat heel gewoon is en algemeen gebruik onder Christenen.

Je kruis oppakken en Hem volgen vergt een leap of faith. Daarbij geeft men alles op voor Hem zonder van te voren te weten of en zo ja wat men ervoor terugkrijgt. Dit proces kan niet uit berekening worden aangegaan, want dan neemt men alsnog niet het kruis op.


Het is de zonde in een onbekeerd hart dat blind maakt.

Waar blijft uw bekering dan in plaats van altijd in hetzelfde twistzieke patroon terug te keren? 

Hopper en jij toetsen uw bekering aan wereld af, niet op Hem. Anders zou je uw bekering nooit vergelijken met anderen.

Geloof is geen aaneensprokkeling van politieke correcte meningen en dan triggeren omdat mensen niet willen volgen. ;)

Van welke 2 walletjes eet ik? Ik ben hetero he. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 21-10-2024 om 00:01 zei Fundamenteel:

... waarom doen mensen dat? Telkens dezelfde fouten? 

Omdat ze opgesloten zijn in een cirkel.  Mensen zijn  onwetend omdat ze fouten maken en zondig zijn.  Mensen maken fouten en zijn zondig omdat ze  onwetend zijn.   Op dit forum zijn tal van voorbeelden te vinden.  Maar ik ga ze niet benoemen, want dan komen ze als een duveltje uit een doosje er op af om tegen te spreken.   Waarmee ze weer in de gesloten cirkel zijn.

Een van hen ben jij, die geef ik dan wel prijs.    Dan kun jij nu gaan reageren dat ik degene ben die onwetend is.   Zodat je mij op de splinter kan wijzen en je je eigen balk kunt laten zitten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Hopper:

Omdat ze opgesloten zijn in een cirkel.  Mensen zijn  onwetend omdat ze fouten maken en zondig zijn.  Mensen maken fouten en zijn zondig omdat ze  onwetend zijn.   Op dit forum zijn tal van voorbeelden te vinden.  Maar ik ga ze niet benoemen, want dan komen ze als een duveltje uit een doosje er op af om tegen te spreken.   Waarmee ze weer in de gesloten cirkel zijn.

Een van hen ben jij, die geef ik dan wel prijs.    Dan kun jij nu gaan reageren dat ik degene ben die onwetend is.   Zodat je mij op de splinter kan wijzen en je je eigen balk kunt laten zitten.

Hopper de zondeloze, geen fout in zijn vel,
Hij preekt over deugd, maar doet het toch wel.
Met handen zo schoon, wast hij stil zijn gezicht,
Zijn spiegelbeeld fluistert: "Ach, niemand die ’t ziet."

bewerkt door Figulus
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Hopper:

Ik kijk wel uit, ik ga je niet voeren.   Je bent onverbeterlijk, maar ik koester niet de wens dat jij je verbeterd.

Je gaat niets onderbouwen en dus verder subjectief lullen? 

Heb je het dan over mijn geloof dat homoseksualiteit een zonde is? Is het niet eerder een ander die dat haat en hun triggeren daarop die haat bekend maakt? Of hoe enkele leden obsessief blijven struikelen in ad hominems en zich dan superieur aan mij durven wanen. Lol toch. Gelukkig ben ik een nederig mens. 😇

Link naar bericht
Deel via andere websites
53 minuten geleden zei Fundamenteel:

 

Heb je het dan over mijn geloof dat homoseksualiteit een zonde is? 

Nou, misschien kun je de vraag van dit topic aan jezelf stellen:

Op 21-10-2024 om 00:01 zei Fundamenteel:

... waarom doen mensen dat? Telkens dezelfde fouten? 

Dus waarom doe je dat, telkens dezelfde fout maken over homoseksualiteit. En ziedaar het antwoord: omdat mensen denken het bij het rechte eind te hebben en weigeren te overwegen dat ze het verkeerd hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Nou, misschien kun je de vraag van dit topic aan jezelf stellen:

Dus waarom doe je dat, telkens dezelfde fout maken over homoseksualiteit. En ziedaar het antwoord: omdat mensen denken het bij het rechte eind te hebben en weigeren te overwegen dat ze het verkeerd hebben.

Even heel eerlijk zijn, wie heeft dan gelijk? Staat er in de Bijbel dat homoseksualiteit een zonde is, ja of neen? 

En zo weet ik door de Bijbel toch ook waar mijn zondes liggen? 

Waarom zo lauw met die simpele Bijbelse waarheden omgaan? 

Dus als de Bijbel (en niet de ander of ik) gelijk heeft, dan weten wij wat zonde is. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Nou, misschien kun je de vraag van dit topic aan jezelf stellen:

Dus waarom doe je dat, telkens dezelfde fout maken over homoseksualiteit. En ziedaar het antwoord: omdat mensen denken het bij het rechte eind te hebben en weigeren te overwegen dat ze het verkeerd hebben.

En daar heb jij geen last van ? Denken het bij het rechte eind te hebben en niet overwegen het verkeerd te hebben ?

1 uur geleden zei Hopper:

Omdat ze opgesloten zijn in een cirkel.  Mensen zijn  onwetend omdat ze fouten maken en zondig zijn.  Mensen maken fouten en zijn zondig omdat ze  onwetend zijn.   Op dit forum zijn tal van voorbeelden te vinden.  Maar ik ga ze niet benoemen, want dan komen ze als een duveltje uit een doosje er op af om tegen te spreken.   Waarmee ze weer in de gesloten cirkel zijn.

Een van hen ben jij, die geef ik dan wel prijs.    Dan kun jij nu gaan reageren dat ik degene ben die onwetend is.   Zodat je mij op de splinter kan wijzen en je je eigen balk kunt laten zitten.

En wat doe je met jouw balken ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 21-10-2024 om 00:12 zei Fundamenteel:

Soms worstelen we met een zonde als mensen, en dan weten we wel wat goed voor ons, maar kiezen we toch te zondigen. 

Of dan proberen we er wel iets aan te doen, maar word je er alleen maar meer moe van en nog erger, moedeloos. 

Omdat we verslaafd zijn. We willen best het goede doen, maar willen niet teveel ervoor opofferen en al helemaal niet onze trots en onze zogenaamde autonomie. Terwijl het alles of niets is, omdat goed en kwaad elkaar absoluut niet verdragen. Bekering is daarom een levenslang proces, waarbij net als bij afkicken terugvallen vrijwel onvermijdelijk zijn. Maar voor God nooit onvergeeflijk, omdat Hij weet welke weg wij gaan en met ons meeloopt, of ons een stuk op de weg draagt.

Soms maken we het onszelf echter ook onnodig moeilijk. Dan proberen we het in ons eentje te doen, terwijl God niet voor niets een gemeenschap van gelovigen heeft verwekt. Dan bidden we niet elke dag, terwijl gebed nu juist zo'n belangrijk medicijn is. Dan vergeven we anderen hun zonden tegen ons niet, waardoor we blijven haten. Dan vermijden we verkeerde situaties, activiteiten en vrienden niet, waardoor we in verleidingen komen. Dan laten we bitterheid en cynisme toe in onze geest, terwijl God liefde en vreugde is.

Een heilige zijn is het gemakkelijkste en het meest bevrijdende wat er is. Een heilige wórden, daar ligt de moeilijkheid. Dat vraagt een stap in vertrouwen die heel je wezen aangaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Fundamenteel:

Ik ben hetero he. 

 

2 uur geleden zei Fundamenteel:

Heb je het dan over mijn geloof dat homoseksualiteit een zonde is?


Je gebruikt je obsessie met homoseksualiteit zoals gewoonlijk weer om jezelf achter te verschuilen. Maar jij gaat naar de hoeren, wat je dan een “open relatie” noemt. Een trouwe monogame homoseksueel zou wel eens dichter bij God kunnen zijn dan een heteroseksueel die het met een hoer doet en er prat op gaat dat hij hetero is. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hopper:

Ik wist dat je daar vroeg of laat mee zou komen, wijzen naar een ander is je favoriete tijdsbesteding.

En jouw balken ?

Wijzen naar de natuurmens, de bredeweggers, Poetin, gelovigen, Netanyahu, Wilders.

De lijst is eindeloos.

Jij besteedt er heel wat tijd aan, op 2 fora.

Zelfreflectie ?

38 minuten geleden zei Hopper:

Prostituee bezoek is zondig.  Maar ook homo's bezoeken natuurlijk prostituees. 

Het is alleen zondig als je nog in het veld van goed en kwaad zit.

Geestelijke mensen zijn dat ontstegen.

20 uur geleden zei Flawless victory:

Wie zijn leven geeft aan Jezus Christus en Hem volgt maakt een onvoorwaardelijke radicale verandering door en kan geen twee Heren dien en dus niet van twee walletjes eten, zoals je vriend Fundamenteel doet en dan net doet alsof dat heel gewoon is en algemeen gebruik onder Christenen.

Klopt. Een radicale verandering. Hij zal zijn vijanden liefhebben, bidden voor wie hen vervolgen.

Toch zie ik jou telkens tekeer gaan tegen Hamas/Hezbollah en je lijkt je zelfs te verheugen in de dood van hen.

Daarmee eet jij dus ook van twee walletjes.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei HJW5:

En jouw balken ?

Wijzen naar de natuurmens, de bredeweggers, Poetin, gelovigen, Netanyahu, Wilders.

De lijst is eindeloos.

Jij besteedt er heel wat tijd aan, op 2 fora.

Zelfreflectie ?

Het is alleen zondig als je nog in het veld van goed en kwaad zit.

Geestelijke mensen zijn dat ontstegen.

Klopt. Een radicale verandering. Hij zal zijn vijanden liefhebben, bidden voor wie hen vervolgen.

Toch zie ik jou telkens tekeer gaan tegen Hamas/Hezbollah en je lijkt je zelfs te verheugen in de dood van hen.

Daarmee eet jij dus ook van twee walletjes.


Ik beschrijf wat de Bijbel leert over de oorlogen die de wereld in deze tijd voert tegen Israël en doe verslag van de actualiteit in het Midden Oosten en hoe uitkomt wat de Schrift beschrijft dat er gebeuren zal met de vijanden van Christus die ook vijanden van Israël zijn.  Van de radicale verandering waar ik het over heb heb jij als ongelovige geen weet. Dat is een innerlijke aangelegenheid van hen die in Christus Jezus zijn. ‘De geestelijke mens beoordeelt wel alle dingen, zelf echter wordt hij door niemand beoordeeld. Want wie heeft de gedachten van de Heere gekend, dat hij Hem zal onderrichten? Maar wij hebben de gedachten van Christus. ‭‭1 Korinthe‬ ‭2‬:‭15‬-‭16‬ ‭HSV‬‬.  De wind waait waarheen hij wil. Je hoort hem wel, maar je weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat. Zo is het ook als iemand door de Geest van God nieuw leven krijgt.‭‭Johannes‬ ‭3‬:‭8‬ ‭HTB‬‬
 

Wat Hamas betreft  Jesaja‬ ‭5‬:‭20‬ ‭HSV‬‬. Wee hun die het kwade goed noemen en het goede kwaad; die duisternis voorstellen als licht, en licht als duisternis; die bitter voorstellen als zoet en zoet als bitter.
‭‭

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Flawless victory:


Ik beschrijf wat de Bijbel leert over de oorlogen die de wereld in deze tijd voert tegen Israël en doe verslag van de actualiteit in het Midden Oosten en hoe uitkomt wat de Schrift beschrijft dat er gebeuren zal met de vijanden van Christus die ook vijanden van Israël zijn.  Van de radicale verandering waar ik het over heb heb jij als ongelovige geen weet. Dat is een innerlijke aangelegenheid van hen die in Christus Jezus zijn. ‘De geestelijke mens beoordeelt wel alle dingen, zelf echter wordt hij door niemand beoordeeld. Want wie heeft de gedachten van de Heere gekend, dat hij Hem zal onderrichten? Maar wij hebben de gedachten van Christus. ‭‭1 Korinthe‬ ‭2‬:‭15‬-‭16‬ ‭HSV‬‬
 

Jij leest over de oorlogen, en over vijanden. Dat is wat je hart blijkbaar bezig houdt. Het doden van de vijanden. De oorlogen.

Jezus leert echter heel wat anders:

Toen hij aan het kruis hing, zei hij niet: dood de vijanden, lever de strijd. Hij zei: Vader, vergeef het hun, want ze weten niet wat ze doen.

Hij leert om lief te hebben: God, jezelf, je naaste en je vijand. Hij leert om zachtmoedig te zijn, de andere wang toe te keren. Er resten geloof, hoop en liefde en daarvan is de liefde het belangrijkste.

Ik zie het in je bijdragen niet terug. Je hart ligt er blijkbaar niet. Dat ligt, volgens je bijdragen, bij doden en strijd en oorlog.

En dat is dan ook wat jij uit de bijbel haalt. De liefde laat je liggen.

bewerkt door HJW5
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei HJW5:

 

Ik zie het in je bijdragen niet terug.

 

 


Dat had ik reeds opgemerkt. De Kern ontgaat je als ongelovige. Je bericht is een bericht aan jezelf voor in de toekomst. Ik hoop dat je het op tijd (her)leest en dan Jezus zult navolgen.

Wanneer je tot de ontdekking komt dat de Verloren Zoon zich wel degelijk eerst verootmoedigd heeft voor hij terug kon keren tot de Vader.

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid