Spring naar bijdragen

Wat versta je onder liefde of agape?


Aanbevolen berichten

N.a.v. : 

3 uur geleden zei Fundamenteel:
7 uur geleden zei Zijde:

Goedemorgen,

Ik lees een tijdje mee en zie ook uw bijdragen. De bijbel roept op uw vijanden lief te hebben.

Mag ik u vragen hoe u dat in uw leven vorm geeft ?

Ik zou ze niet lief hebben als ik ze een leugen zou voorhouden. 

Agape is niet gelijk aan wat meeste bij liefde voorhouden. En wat ze haten is dat men er van uit gaat dat ze niet zondigen en het beter denken te weten dan Christus en Zijn apostelen. Ze cherrypicken naar believen en vertalen naar eigen goed dunken. Meermaals gebleken. 

Onder hoeveel nicknames ga je nog komen Leon? 

 

 

2 uur geleden zei Hermanos2:
2 uur geleden zei Zijde:

Ik begrijp dat u hier met name ook kijkt naar anderen. 
Ik ben echter oprecht geïnteresseerd in hoe u de Schrift hierin volgt en deze vorm geeft. Wat verstaat u echter onder liefde of agape. 
Hoe gaat u (liefde/agape) om met mensen die u hierboven beschrijft ?
U laat blijken de Schrift te willen volgen en dat is een loffelijk streven.

U denkt dat ik Leon ben ?
Schrijft/schreef hij hier ook ?
Ik zie namelijk gedurende de laatste periode geen bijdragen van deze persoon.

Wat maakt u ervan ?

Expand  

Zeker! Als je God hebt leren kennen en je blijft Hem hardnekkig afwijzen in gesproken woord en gedachte. En als je moeite doet anderen hierin mee te trekken, nou dan hoef je niet op genade te rekenen. Tenzij je oprecht berouw toont. 

 

 

Mijn gedachte: 

 

 

2 uur geleden zei Hermanos2:

Zeker! Als je God hebt leren kennen en je blijft Hem hardnekkig afwijzen in gesproken woord en gedachte. En als je moeite doet anderen hierin mee te trekken, nou dan hoef je niet op genade te rekenen. Tenzij je oprecht berouw toont. 

De vraag in kwestie is imo nou juist wanneer je God afwijst.

Volgens de ene is dat juist als je blijft zaniken over hoe verkeerd homoseksualiteit is, ipv gewoon alle mensen Liefdevol te omarmen. En volgens de ander wijs je God af als je dat doet. 

Twee totaal tegenstrijdige overtuigingen, die beiden claimen God juist niet hardnekkig af te wijzen maar te volgen. 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 172
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jij onderscheidt je van veel mensen. Misschien eerst zelf eens geen onderscheid meer maken, maakt je verhaal sterker. Nu spreek je jezelf constant tegen.  

Agape is onvoorwaardelijke liefde. In de eerste zaak is dat duidelijk niet het geval.

Wat opvalt is dat jij zelf constant oordeelt over anderen en je verheven opstelt. Neemt constant anderen de maat, je zit blijkbaar nog volop in de strijd met alles en iedereen, je gaat elke strij

Hoe men in de liefde van de Vader kan leven staat gewoon beschreven in de Bijbel.    Verder is uiteraard de richtlijnen van Jezus volgen ook helpend.    Wat anderen dan volgen of vinden gaat je vanzelf steeds minder interesseren. 

Johannes 2:15-16 

Hebt de wereld niet lief en hetgeen in de wereld is. Indien iemand de wereld liefheeft, de liefde des Vaders is niet in hem. Want al wat in de wereld is: de begeerte des vlezes, de begeerte der ogen en een hovaardig leven, is niet uit de Vader, maar uit de wereld.

Wie de wereld niet lief heeft en hetgeen in de wereld is, die gaat zich ook niet druk maken over homoseksualiteit.  Zo eenvoudig is dat.  Al die strijders tegen LHBTQXYZ zijn nog volop met de wereld bezig en heteroseksualiteit lief te hebben.  Dat uiten ze door andersgeaarden te verketteren.   Die strijders tegen LHBTQXYZ leven dus niet in de liefde van de Vader.   Ergo, het Evangelie interesseert ze feitelijk niet.   Waarschijnlijk zijn ze alleen bezig met in het hiernamaals komen.   En menen ze dat de Vader het Zelf niet af kan.  (Of zoiets, ik begrijp ze ook niet)

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Petra.:

 

De vraag in kwestie is imo nou juist wanneer je God afwijst.

Volgens de ene is dat juist als je blijft zaniken over hoe verkeerd homoseksualiteit is, ipv gewoon alle mensen Liefdevol te omarmen. En volgens de ander wijs je God af als je dat doet. 

 


Lieden die zichzelf christelijk noemen  - in mijn ogen zijn het schijnchristenen die nog helemaal niets hebben ondervonden en begrepen van de werking van Gods genade-  die homoseksuelen figuurlijk (bijvoorbeeld door ze aan een kruisverhoor te onderwerpen via een achterommetje, en door ze verbaal onder dwang te zetten om te belijden dat homoseksualiteit een zonde is) het mes op de keel zetten om hun seksualiteit af te zweren voordat ze zich christen mogen noemen,  die vertrouwen niet op God maar op hun eigen religie.  Zij zijn niet in staat om God de Ruimte te geven om met ieder individu Zijn Weg te gaan op Zijn manier en Zijn tijd.  

En het zijn Farizeeërs,  want homoseksualiteit is geen grotere zonde dan vreemdgaan, of seks buiten het huwelijk, of twistziekte  of lust, jaloezie, onmatigheid, woede, etcetera.    Deze Farizeeërs trachten homoseksuelen vooraf te dwingen hun seksualiteit als zonde te belijden, maar ze gaan niet de kerk af of de rest van de mensen wel hun hoogmoed, hebzucht, lust, jaloezie, onmatigheid, woede en gemakzucht hebben afgezworen voordat ze zich christen mogen noemen.  Ze doen net alsof homoseksualiteit een grotere zonde zou zijn dan de overige zonden. Jezus heeft niet voor niets gezegd, “wie zonder zonde is werpe de eerste steen”.

Figuren die homoseksuelen de weg willen versperren tot het christendom, die eisen dat homoseksuelen eerst hun seksualiteit afzweren voordat deze zich christen mogen noemen,  zijn als de wetgeleerden in Lukas‬ ‭11‬:‭52‬-‭54‬ ‭HSV‬‬

Wee u, wetgeleerden, want u hebt de sleutel van de kennis weggenomen. Zelf bent u niet binnengegaan en u hebt hen die binnengingen, tegengehouden. Toen Hij deze dingen tegen hen zei, begonnen de schriftgeleerden en Farizeeën hevig tegen Hem tekeer te gaan en dwongen zij Hem Zich over veel dingen uit te spreken: zij spanden strikken voor Hem om iets uit Zijn mond op te vangen, opdat zij Hem zouden kunnen beschuldigen.’
‭‭
En deze figuren gedragen zich ook nog vaak letterlijk als die wetgeleerden en trachten inderdaad strikken te spannen om iets uit je mond op te vangen waarvan ze je dan beschuldigen kunnen.  
 

Ik heb iemand gekend die uit een streng gereformeerd gezin kwam en op zijn 15e zelfmoord heeft gepleegd, hoogstwaarschijnlijk omdat hij homoseksueel was. Dat laatste is niet met zekerheid te zeggen omdat het taboe was, maar iedereen die hem gekend heeft had zo zijn vermoedens.   En al deze lieden, die gefocussed zijn op andermans seksualiteit, en die niet nalaten overal deze obsessie te spuien , hebben NIETS van Jezus begrepen. Nul komma nul. Het zijn gestoorde idioten,  het zijn intens zieke geesten   - namelijk  homofoob, volslagen obsessief en eigengereid-  die zichzelf christen noemen maar in feite niet weten waar ze het over hebben. 

En als deze zieke figuren die als pitbulls achter homo’s aan zitten,  bij de hemelpoort komen dan zal hen worden gevraagd wat ze met hun leven hebben gedaan.  En dan is het ineens geen hogere wiskunde meer wat liefde betekent, dan blijkt dat het net zo simpel was als Jezus het onderwees, en dan zien ze in een klap hun hele leven aan zich voorbij trekken en zullen ze over zichzelf oordelen. 

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Petra.:

De vraag in kwestie is imo nou juist wanneer je God afwijst.

Volgens de ene is dat juist als je blijft zaniken over hoe verkeerd homoseksualiteit is, ipv gewoon alle mensen Liefdevol te omarmen. En volgens de ander wijs je God af als je dat doet. 

Twee totaal tegenstrijdige overtuigingen, die beiden claimen God juist niet hardnekkig af te wijzen maar te volgen.

Een meisje heeft haar zusje geslagen tijdens een ruzie en wordt voor straf naar haar kamer gestuurd. En ze mag pas weer beneden komen als ze tegen haar sorry heeft gezegd. Ze heeft dus de keuze: de hele dag eenzaam op haar kamer blijven mokken, of naar beneden gaan, spijt betuigen en weer deel kunnen uitmaken van de warme gezelligheid daar. Ze moet dus kiezen tussen trots blijven en daardoor alleen, of zijn trots even inslikken en daardoor weer samen spelen. Wanneer ze het laatste doet, zal de ruzie uitgepraat kunnen worden, zal haar zusjes wellicht uit haarzelf óók excuses aanbieden en is alles weer koek en ei. Veel beter dus dan maar in dat gemok blijven hangen. Wat zal het meisje gaan doen?

Volwassen mensen kennen dit ook. Alleen geven zij hun gemok mooiere namen, zoals rancune, rechtvaardigheidsgevoel, eigenwaarde, noem maar op. Maar het komt allemaal op hetzelfde neer. Ook volwassenen verkiezen niet zelden de kilte van hun toorn boven de warmte van de vergeving. Zij willen zich niet vernederen voor de ander, zij willen niet hun trots inslikken, zij willen niet zomaar de eerste stap zetten. Zij wijzen dus het goede af, zij keren het de rug toe. En als je dat maar vaak genoeg doet, dan zul je erdoor verteerd raken. Liever richten zij zich zelfs nog op de zonden van anderen, die veel erger zouden zijn, zodat ze zich er nog goed door kunnen blijven voelen.

Je staat voor Gods troon. Van Hem uit gaat een onvoorstelbaar Licht, dat je tot in je botten voelt branden. Je schrikt, want dat verwachtte je niet. Maar het Licht doet iets wat je helemaal niet wil: het toont je waarin je hebt gefaald, hoeveel onrechtvaardigheid er nodig was voor jouw leefwijze, waarin je gezondigd hebt. Het Licht wil je daarvan genezen door al dat kwaad, al dat duister in je te weg te branden. Maar laat je dat toe? Vertrouw je erop dat God je helemaal niet wil vernietigen, zoals je zondige geest in paniek maar blijft beweren, maar je juist wil laten worden wie je werkelijk bent? Of vlucht je liever weg in het duister, dat zo veilig lijkt, maar waar je eenzaam en verbitterd zult achterblijven?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Agape is oa niet liegen om geliefd te worden door anderen. 

Het is niet alles wat politiek correct is aanvaarden en bevestigen om erbij te horen of de ander niet te kwetsen. 

Het is uzelf laten kruisigen ter dienste van de Waarheid. Als de zonde benoemen 1 meer kan helpen dan voor te liegen dat het geen zondeb is, dan is eerlijk zijn agape: zelfs als je weet dat ze boos worden. Het is ongeveinsd. 

Jezus redde Magdalena, maar erkende wel haar zonde. 

9 uur geleden zei Flawless victory:

Figuren die homoseksuelen de weg willen versperren tot het christendom, die eisen dat homoseksuelen eerst hun seksualiteit afzweren voordat deze zich christen mogen noemen,  zijn als de wetgeleerden in Lukas‬ ‭11‬:‭52‬-‭54‬ ‭HSV‬‬

Wij eisen dat niet. 

Wij zegenen gewoon zo geen huwelijken. 

Leer eens neen aanvaarden? 

14 uur geleden zei Petra.:

Volgens de ene is dat juist als je blijft zaniken over hoe verkeerd homoseksualiteit is, ipv gewoon alle mensen Liefdevol te omarmen. En volgens de ander wijs je God af als je dat doet. 

Je hebt toch geen liefde voor God als je de gevallen mens en niet de Nieuwe enabeld? 

Liefde voor de mens en daarom diens mens gevallen status aanvaarden is geen agape. 

De mens zijn idee van liefde is zelfs gestoord. Zie naar drama's waar plots geen acceptatie van "liefde" meer volgt.! = agape. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je zou kunnen stellen dat Agape vertrekt vanuit een vaderlijke liefde zonder compromis met de wereld/leugens. 

Agape is onvoorwaardelijk vanuit een liefde voor God. Teveel, ik ook vaak, vertrekken vanuit een liefde voor de wereld. We worden liever door de wereld aanvaard dan bespot zoals de Zoon. Zelfs Petrus had er last van voor de haan kraaide, en die leefde nabij Hem. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Fundamenteel:

Agape is oa niet liegen om geliefd te worden door anderen. 

Het is niet alles wat politiek correct is aanvaarden en bevestigen om erbij te horen of de ander niet te kwetsen. 

Het is uzelf laten kruisigen ter dienste van de Waarheid. Als de zonde benoemen 1 meer kan helpen dan voor te liegen dat het geen zondeb is, dan is eerlijk zijn agape: zelfs als je Je hebt toch geen liefde voor God als je de gevallen mens en niet de Nieuwe enabeld? 

Ik reageer in dit topic.

Ik lees daarbuiten zich vaak veroordeeld hebt gevoeld.

En lees wat u onder agape verstaat. En lees ook de term “vaccinazi”.

Maar hoe geeft u uw liefde voor de vijand vorm ?

1 uur geleden zei Fundamenteel:

Je zou kunnen stellen dat Agape vertrekt vanuit een vaderlijke liefde zonder compromis met de wereld/leugens. 

Agape is onvoorwaardelijk vanuit een liefde voor God. Teveel, ik ook vaak, vertrekken vanuit een liefde voor de wereld. We worden liever door de wereld aanvaard dan bespot zoals de Zoon. Zelfs Petrus had er last van voor de haan kraaide, en die leefde nabij Hem. 

Is liefde wederzijds ? Onvoorwaardelijke liefde voor God is mooi, zou het andersom ook onvoorwaardelijk kunnen zijn ?
Wat zijn uw gedachten daarover ?

1 uur geleden zei Fundamenteel:

Of zie hoe men hier triggered als men hun liefde voor de zonde niet bevestigt.

Zelf lees ik de bijbel vooral om mijzelf te onderzoeken en minder om andere mensen te confronteren.

Voor mij is dat een belangrijke boodschap.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Zijde:

Ik reageer in dit topic.

Ik lees daarbuiten zich vaak veroordeeld hebt gevoeld.

En lees wat u onder agape verstaat. En lees ook de term “vaccinazi”.

Maar hoe geeft u uw liefde voor de vijand vorm ?

Is liefde wederzijds ? Onvoorwaardelijke liefde voor God is mooi, zou het andersom ook onvoorwaardelijk kunnen zijn ?
Wat zijn uw gedachten daarover ?

Zelf lees ik de bijbel vooral om mijzelf te onderzoeken en minder om andere mensen te confronteren.

Voor mij is dat een belangrijke boodschap.

Ja ik ben ook maar een mens he :)

Vaccinazi is een term voor mensen die anderen stigmatiseerden omdat ze bepaalde vaccins weigerden.

Moet liefde wederzijds zijn dan wanneer ze toch onvoorwaardelijk is? En wat is liefde als je moet liegen om geliefd te worden? Daarom word ik liever gehaat voor wie ik echt ben. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Robert Frans:

Zij wijzen dus het goede af, zij keren het de rug toe. En als je dat maar vaak genoeg doet, dan zul je erdoor verteerd raken. Liever richten zij zich zelfs nog op de zonden van anderen, die veel erger zouden zijn, zodat ze zich er nog goed door kunnen blijven voelen.

Je staat voor Gods troon. Van Hem uit gaat een onvoorstelbaar Licht, dat je tot in je botten voelt branden. Je schrikt, want dat verwachtte je niet. Maar het Licht doet iets wat je helemaal niet wil: het toont je waarin je hebt gefaald, hoeveel onrechtvaardigheid er nodig was voor jouw leefwijze, waarin je gezondigd hebt. Het Licht wil je daarvan genezen door al dat kwaad, al dat duister in je te weg te branden. Maar laat je dat toe? Vertrouw je erop dat God je helemaal niet wil vernietigen, zoals je zondige geest in paniek maar blijft beweren, maar je juist wil laten worden wie je werkelijk bent? Of vlucht je liever weg in het duister, dat zo veilig lijkt, maar waar je eenzaam en verbitterd zult achterblijven?

Hallo RF, ben een poosje weggeweest, maar zie jouw bijdrage.

Allereerst valt de hoeveelheid negatieve woorden op:

afwijzen, verteren, schrikken, falen, onrechtvaardig, zondigen, kwaad, duister, paniek, vluchten in duister, eenzaam, verbitterd.

Je zult erop wijzen dat er ook positieve woorden staan, maar de negatieve zijn ver in de meerderheid.

Ik besef dat ik niet je hele stuk citeer. Ik zie het als een verwachting van jouw kant hoe het zal gaan.

Als ik echter kijk naar ervaringen die het dichtst bij de ervaring van liefde komen (BDE’s), dan komt er een heel ander zicht naar boven.

Ik heb er in het verleden tientallen gelezen en ze waren indrukwekkend.

Mijn favoriete is die van Linda Stewart.

Van al die verhalen heb ik er nog nooit één gehoord dat iemand zei: ik heb die liefde ervaren, maar ik vond het maar niks.

Het is overweldigend en doordringend. Vertrouw op die Liefde.

7 minuten geleden zei Fundamenteel:


 

 

bewerkt door HJW5
Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ja ik ben ook maar een mens he :)

Vaccinazi is een term voor mensen die anderen stigmatiseerden omdat ze bepaalde vaccins weigerden.

Moet liefde wederzijds zijn dan wanneer ze toch onvoorwaardelijk is? En wat is liefde als je moet liegen om geliefd te worden? Daarom word ik liever gehaat voor wie ik echt ben. 

Het is prima dat u mens bent.

Maar waarom stigmatiseert u mensen die anderen stigmatiseren ? Is dat volgens de Schrift.

Ik volg uw gedachten over liefde en dan maar gehaat worden.

Maar hoe geeft u in uw persoonlijke leven aan aan het liefhebben van de vijand ?

Wat betekent die Schrifttekst voor u.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Zijde:

Het is prima dat u mens bent.

Maar waarom stigmatiseert u mensen die anderen stigmatiseren ? Is dat volgens de Schrift.

Ik volg uw gedachten over liefde en dan maar gehaat worden.

Maar hoe geeft u in uw persoonlijke leven aan aan het liefhebben van de vijand ?

Wat betekent die Schrifttekst voor u.

Wel ik erken daarin mijn fouten. Stel je voor dat ik nu boos zou worden en zou gaan beweren dat je haat verspreidt terwijl uw intentie wellicht oprecht goed bedoeld is. 

In het liefhebben van mijn vijand word ik beter. We zien mensen te vaak ten onrechte als onze vijand. Terwijl net degene die ons het liefste hebben datgene zeggen wat we vaak niet willen horen. Dat wij bv allemaal zondaars zijn, ook de homoseksueel. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei HJW5:

Hallo RF, ben een poosje weggeweest, maar zie jouw bijdrage.

Allereerst valt de hoeveelheid negatieve woorden op:

afwijzen, verteren, schrikken, falen, onrechtvaardig, zondigen, kwaad, duister, paniek, vluchten in duister, eenzaam, verbitterd.

Je zult erop wijzen dat er ook positieve woorden staan, maar de negatieve zijn ver in de meerderheid.

Het was als antwoord bedoeld op de vraag van @Petra hoe men God afwijst. Dus schrijf ik inderdaad hoe men dat doet. Dat het daardoor een wat negatief verhaal wordt is logisch, omdat men dan immers de bron van alle goedheid afwijst. Ik vond het belangrijk om het zo te schrijven, omdat sommigen hier vooral leken te schrijven hoe ánderen God zouden afwijzen. Maar God wel of niet afwijzen gaat dieper dan alleen een bepaalde zonde wel of niet doen. Het is iets wat ons allemaal aangaat, mijzelf incluis.

Het spreekt voor zich dat als je God niet afwijst, als je zijn liefde en barmhartigheid ten volle omarmt, zijn Licht voor jou als een heldere bron van genezing zal zijn en je daarmee God kan aanschouwen van aangezicht tot aangezicht. Zelfs als het dan misschien nog even pijn zou doen, net zoals zonlicht pijn doet na tientallen jaren duisternis, zul je je daarin toch verheugen, omdat je weet dat het Gods liefde is die jou aanraakt. Op een ander forum schreef ik eens onderstaande over de hemelse vereniging met God:

'God is niet alleen goed, maar ook de bron van alle goedheid, vreugde, vrede en geluk. Dat alles is een reflectie en eigenschap van Gods wezen. De warmte van een jarenlange vriendschap, de vervoering door een ontroerend muziekstuk, de ontlading tijdens een vrijpartij, de geborgenheid van een hechte familie, de schoonheid van de natuur, de bulderende lach na een bevrijdende grap, de verstilling tijdens een meditatiesessie, het vergeten van de tijd tijdens het uitoefenen van je favoriete hobby, dat alles komt uit God voort.

In de hemel ben je met God verenigd. Dat is de essentie van de hemel. Dus ben je ook verenigd met alle goedheid, vreugde, vrede en geluk. Je ontvangt ze totaal, volmaakt, ongeremd en wordt er volledig mee vervuld. Zonder lijden, zonder droefheid, zonder kwaad, zonder verveling. En daardoor oneindig veel malen intenser en werkelijker dan hier op aarde. Het is ook steeds méér van Hem ontvangen, omdat Hij eindeloos groot is, zodat elke keer dat je denkt dat je nu het absolute hoogtepunt hebt bereikt, er altijd weer een hogere top is, met nog meer glorie, schoonheid, vrede, liefde en licht. Als een muziekstuk dat opbouwt tot een groots, oneindig crescendo en zo steeds meer jou vervult en alles doet vergeten.'

En die vereniging kan al hier op aarde beginnen. Want wie zich met God laat verzoenen en verenigen, is al in het eeuwig leven opgenomen. En net zoals het daglicht de natuur in al haar kleuren en schoonheid toont, zo toont Gods Licht jou in al jouw unieke kleuren en jouw schoonheid. In het duister zien we allemaal er hetzelfde uit, nauwelijks nog van elkaar te onderscheiden, maar juist in het licht worden we allemaal uniek, divers, mooi.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Fundamenteel:

Wel ik erken daarin mijn fouten. Stel je voor dat ik nu boos zou worden en zou gaan beweren dat je haat verspreidt terwijl uw intentie wellicht oprecht goed bedoeld is. 

In het liefhebben van mijn vijand word ik beter. We zien mensen te vaak ten onrechte als onze vijand. Terwijl net degene die ons het liefste hebben datgene zeggen wat we vaak niet willen horen. Dat wij bv allemaal zondaars zijn, ook de homoseksueel. 

Mijn bedoelingen zijn oprecht, en in mijn optiek heb ik niet gesteld dat u niet zou deugen of dat u faalt.

Ik zag uw woordkeuze en houding richting een aantal medemensen en vroeg me daarbij af hoe u in zulke situaties omgaat met de Schrift. Ik haat u dan ook in het geheel niet.

Ik twijfel niet aanduw intenties, zoals ik ook niet twijfelde aan mensen die vaccinaties propageerden.

Daarom zal ik u geen onwelvoeglijke taal toevoegen, en ook zal ik de vaccinatie propageerders geen nazi’s noemen.

Jezus stelt in Mattheus 7 dat we eerst de balk in onze eigen ogen mogen verwijderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Robert Frans:

Het was als antwoord bedoeld op de vraag van @Petra hoe men God afwijst. Dus schrijf ik inderdaad hoe men dat doet. Dat het daardoor een wat negatief verhaal wordt is logisch, omdat men dan immers de bron van alle goedheid afwijst. Ik vond het belangrijk om het zo te schrijven, omdat sommigen hier vooral leken te schrijven hoe ánderen God zouden afwijzen. Maar God wel of niet afwijzen gaat dieper dan alleen een bepaalde zonde wel of niet doen. Het is iets wat ons allemaal aangaat, mijzelf incluis.

Het spreekt voor zich dat als je God niet afwijst, als je zijn liefde en barmhartigheid ten volle omarmt, zijn Licht voor jou als een heldere bron van genezing zal zijn en je daarmee God kan aanschouwen van aangezicht tot aangezicht. Zelfs als het dan misschien nog even pijn zou doen, net zoals zonlicht pijn doet na tientallen jaren duisternis, zul je je daarin toch verheugen, omdat je weet dat het Gods liefde is die jou aanraakt. Op een ander forum schreef ik eens onderstaande over de hemelse vereniging met God:

'God is niet alleen goed, maar ook de bron van alle goedheid, vreugde, vrede en geluk. Dat alles is een reflectie en eigenschap van Gods wezen. De warmte van een jarenlange vriendschap, de vervoering door een ontroerend muziekstuk, de ontlading tijdens een vrijpartij, de geborgenheid van een hechte familie, de schoonheid van de natuur, de bulderende lach na een bevrijdende grap, de verstilling tijdens een meditatiesessie, het vergeten van de tijd tijdens het uitoefenen van je favoriete hobby, dat alles komt uit God voort.

In de hemel ben je met God verenigd. Dat is de essentie van de hemel. Dus ben je ook verenigd met alle goedheid, vreugde, vrede en geluk. Je ontvangt ze totaal, volmaakt, ongeremd en wordt er volledig mee vervuld. Zonder lijden, zonder droefheid, zonder kwaad, zonder verveling. En daardoor oneindig veel malen intenser en werkelijker dan hier op aarde. Het is ook steeds méér van Hem ontvangen, omdat Hij eindeloos groot is, zodat elke keer dat je denkt dat je nu het absolute hoogtepunt hebt bereikt, er altijd weer een hogere top is, met nog meer glorie, schoonheid, vrede, liefde en licht. Als een muziekstuk dat opbouwt tot een groots, oneindig crescendo en zo steeds meer jou vervult en alles doet vergeten.'

En die vereniging kan al hier op aarde beginnen. Want wie zich met God laat verzoenen en verenigen, is al in het eeuwig leven opgenomen. En net zoals het daglicht de natuur in al haar kleuren en schoonheid toont, zo toont Gods Licht jou in al jouw unieke kleuren en jouw schoonheid. In het duister zien we allemaal er hetzelfde uit, nauwelijks nog van elkaar te onderscheiden, maar juist in het licht worden we allemaal uniek, divers, mooi.

Hallo RF,

hoe hier mensen het goddelijke afwijzen kan beschreven worden. Dat klopt.

Hoe het na dit leven gaat is een andere zaak. Dat weten jij en ik niet. Dus de beschrijving die je geeft komt uit jouw persoonlijke koker en komt dan ook overeen met jouw overtuigingen.

Ik kan alleen aangeven dat ik bij BDE’s iets geheel anders lees. Mensen ervaren een overweldigende liefde en zoals Linda Stewart schreef: I was made aware of my purity.

Het is levensveranderend. Niemand die die goddelijke Liefde heeft meegemaakt, wist die af. Integendeel.

Mensen wijzen het goddelijke niet af, mensen zijn zich niet meer bewust van het goddelijke en wat het inhoudt. Oplossing ligt dus in het herstel van dat weer weten.

Ik noem dat altijd: naar Huis gaan.

Ik kan in dit aardse leven God afwijzen, maar God wijst mij niet af.

Hoever ik ook weg zou rennen. Die Liefde is onvoorwaardelijk. Ik kwets het goddelijke niet door weg te rennen, ik doe alleen mijzelf tekort.

Het goddelijke wacht op onze thuiskomst en dan is het leed geleden. En ja, daar kun je in dit leven mee beginnen. 

En bij terugkomst is er geen pijn, maar feest (verloren zoon).

 

Je beschrijft in de voor jou kenmerkende poëtische taal over de vereniging en dat is mooi om te lezen. 
Jij wilt je verzoenen, in jouw overtuiging is dat een noodzakelijke stap. Ik wil gewoon huiswaarts keren en geloof niet in een oordeel en dus ook niet in een noodzakelijke verzoening. Het eindresultaat is in beide gevallen gelijk, alleen de weg er naar toe verschilt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Zijde:

Mijn bedoelingen zijn oprecht, en in mijn optiek heb ik niet gesteld dat u niet zou deugen of dat u faalt.

Ik zag uw woordkeuze en houding richting een aantal medemensen en vroeg me daarbij af hoe u in zulke situaties omgaat met de Schrift. Ik haat u dan ook in het geheel niet.

Ik twijfel niet aanduw intenties, zoals ik ook niet twijfelde aan mensen die vaccinaties propageerden.

Daarom zal ik u geen onwelvoeglijke taal toevoegen, en ook zal ik de vaccinatie propageerders geen nazi’s noemen.

Jezus stelt in Mattheus 7 dat we eerst de balk in onze eigen ogen mogen verwijderen.

Heb ik ooit gevraagd mij bij te voegen? :)

Als ik de waarheid in pacht had, had ik de Bijbel nooit nodig gehad. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei HJW5:

Hallo RF,

hoe hier mensen het goddelijke afwijzen kan beschreven worden. Dat klopt.

Hoe het na dit leven gaat is een andere zaak. Dat weten jij en ik niet. Dus de beschrijving die je geeft komt uit jouw persoonlijke koker en komt dan ook overeen met jouw overtuigingen.

Ik kan alleen aangeven dat ik bij BDE’s iets geheel anders lees. Mensen ervaren een overweldigende liefde en zoals Linda Stewart schreef: I was made aware of my purity.

Ik weet dat jij anders in bepaalde dingen staat dan ik. Ik verlaat mij echter niet op BDE's, hoewel er hier en daar ook BDE's zijn waarin mensen juist de hel zouden hebben bezocht. Maar ook BDE's waarin mensen hun leven aan zich voorbij zagen flitsen en een vorm van diepe berouw voelden, voordat een hemelse vrede ze overspoelde. Vagevuur en hemel dus eigenlijk. Kortom, er zijn verschillende soorten BDE's, die meestal gewoon aansluiten op wat je al gelooft, maar waarvan ik niet geloof dat ze werkelijk mensen het hiernamaals laten bezoeken.

Voor kennis over onder meer het hiernamaals zijn we mijns inziens afhankelijk van openbaring. Ik geloof dat Jezus ons daarin de meest betrouwbare openbaring geeft, omdat zijn openbaring mijns inziens ook het meest aansluit op hoe wij het leven ervaren. Spijt, berouw en verzoening zijn dan ook geen negatieve emoties, omdat ze genezing brengen als ze je naar God leiden. Men kan om goede redenen somber zijn en om slechte redenen verheugd.

De verloren zoon had spijt van zijn beslissing weg te gaan, zag zijn ellende en besloot daarom om terug te keren. Zijn wroeging stuurde hem in de armen van zijn vader. En inderdaad, de vader stond hem al op te wachten en sloot hem liefdevol en zonder enig verwijt meer in de armen. Gelukkig zij die altijd al liefdevol met de Vader leefden, maar als mensen doen we dat nu eenmaal niet altijd. Dus is het mooi dat God ons alle kans geeft steeds weer opnieuw te beginnen en ons weer te verzoenen met Hem en elkaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei HJW5:

 

Ik kan alleen aangeven dat ik bij BDE’s iets geheel anders lees. Mensen ervaren een overweldigende liefde en zoals Linda Stewart schreef: I was made aware of my purity.

Het is levensveranderend. Niemand die die goddelijke Liefde heeft meegemaakt, wist die af. Integendeel.

 


Zo is dat. Uit de NDE (de Engelse term voor BDE) blijkt dan ook  de waarheid die Jezus de Christus Zelf onderwees, namelijk dat het puur om de liefde gaat in het geleefde leven.  En homobashers zullen waarschijnlijk flink op hun neus kijken. “Wat heb je gedaan met je leven?” “Ik heb overal verkondigd dat homoseksualiteit zonde is”.  In de levensschouw die in de NDE plaatsvindt ervaart men de eigen daden zowel vanuit zichzelf als vanuit de positie van de ander, dus de gevoelens en emoties die men de ander heeft aangedaan. Men oordeelt daarbij zelf, dat gaat volautomatisch omdat een stukje van  Christus in ieder mens aanwezig is, ongeacht geloof, want alles is in Hem en door Hem en tot Hem geschapen.

 

24 minuten geleden zei Robert Frans:

Ik geloof dat Jezus ons daarin de meest betrouwbare openbaring geeft,


Precies en veel mensen die een BDE hadden hebben Openbaring van Jezus hoogst Persoonlijk meegemaakt.  En dat waren lang niet altijd mensen die christen waren, dus het is niet zo dat je meemaakt wat je gelooft. Er zijn bijvoorbeeld Joden die Christus Jezus ontmoetten in het hiernamaals, maar ook ongelovigen.   Bij Ritchie (“Terugkeer uit de dood”) met de mededeling “Sta op, je bent in de Tegenwoordigheid van DE Zoon van God”.   Een van de kenmerken van een authentieke BDE is dat men daarna getransformeerd is.  Zo leerde Ritchie Christus te zien in de mensen met wie hij te maken kreeg in zijn leven daarna.  Voordat hij als twintigjarige soldaat voor tien minuten stierf aan een dubbele longontsteking (hij was al afgelegd in het veldhospitaal) was hij vooral gericht geweest op aardse zaken zoals rijkdom. Na zijn onmoeting met Christus gaat hij zich inzetten voor zijn medemensen als psychiater die mensen helpt te leren liefhebben, persoonlijke relaties te helen.  Het boek van Ritchie zou wat mij betreft verplichte literatuur moeten zijn voor elk mens op de middelbare school.   Het is geregeld uitverkocht en het duurt dan lang voordat het opnieuw gedrukt wordt. Momenteel weer leverbaar. https://www.bol.com/nl/nl/p/terugkeer-uit-de-dood/1001004006199748/?bltgh=h9hUwANtU8HoUCLWjQhL-A.2_11.12.ProductTitle

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Robert Frans:

Ik weet dat jij anders in bepaalde dingen staat dan ik. Ik verlaat mij echter niet op BDE's, hoewel er hier en daar ook BDE's zijn waarin mensen juist de hel zouden hebben bezocht. Maar ook BDE's waarin mensen hun leven aan zich voorbij zagen flitsen en een vorm van diepe berouw voelden, voordat een hemelse vrede ze overspoelde. Vagevuur en hemel dus eigenlijk. Kortom, er zijn verschillende soorten BDE's, die meestal gewoon aansluiten op wat je al gelooft, maar waarvan ik niet geloof dat ze werkelijk mensen het hiernamaals laten bezoeken.

Voor kennis over onder meer het hiernamaals zijn we mijns inziens afhankelijk van openbaring. Ik geloof dat Jezus ons daarin de meest betrouwbare openbaring geeft, omdat zijn openbaring mijns inziens ook het meest aansluit op hoe wij het leven ervaren. Spijt, berouw en verzoening zijn dan ook geen negatieve emoties, omdat ze genezing brengen als ze je naar God leiden. Men kan om goede redenen somber zijn en om slechte redenen verheugd.

De verloren zoon had spijt van zijn beslissing weg te gaan, zag zijn ellende en besloot daarom om terug te keren. Zijn wroeging stuurde hem in de armen van zijn vader. En inderdaad, de vader stond hem al op te wachten en sloot hem liefdevol en zonder enig verwijt meer in de armen. Gelukkig zij die altijd al liefdevol met de Vader leefden, maar als mensen doen we dat nu eenmaal niet altijd. Dus is het mooi dat God ons alle kans geeft steeds weer opnieuw te beginnen en ons weer te verzoenen met Hem en elkaar.

En zo maakt iedereen zijn/haar keuze is wat hij/zij geloofwaardig acht. Spijt, berouw en verzoening zijn zaken die jou persoonlijk aanspreken en dus leef je daarnaar. 
Zelf spreken mij het vertrouwen en de mogelijkheden meer aan: als gij gelooft de werken die ik doe…..daar spreekt vertrouwen uit.

Zo gaat iedereen het eigen pad. Jij hebt behoefte om genezen te worden en dus is dat onderdeel van jouw pad. Genezing speelt, spiritueel gezien, geen rol op mijn pad. En dus komt het er ook niet op voor.

De verloren zoon werd zonder enig verwijt in de armen gesloten. Hoefde niet genezen te worden, niet verzoend te worden en er was geen offer nodig om Thuis te kunnen komen.

De zoon was juist weggerend. Het werd hem niet verweten, sterker nog: hij kreeg zijn erfdeel mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites

En lieden die twistziek zijn komen in het hiernamaals in een domein terecht waar alle anderen ook twistziek zijn.  En lieden die in dit leven graag vechten komen in het hiernamaals terecht in een domein waar de mensen elkaar voortdurend verrot slaan. En dat gaat maar door.  Dat komt omdat dat de domeinen zijn waarop ze afstemming hebben.  Jezus Christus en Zijn engelen zijn óók daar aanwezig, maar niemand kan hen zien, omdat ze gefocussed zijn op zichzelf, de duisternis.    Sommige mensen zouden dat hel noemen, maar voor de mensen die dat ondervinden is dat niet zo, omdat zoals ik al schreef, alles wat je denkt direct door iedereen geweten wordt.  Daarom zal iemand die hogere cq liefdevollere gedachten heeft zich daar niet thuisvoelen maar mensen die veel duisternis in zich dragen wel.   “Birds of a feather flock together” geldt daar.  

10 minuten geleden zei HJW5:

 

De verloren zoon werd zonder enig verwijt in de armen gesloten. Hoefde niet genezen te worden, niet verzoend te worden en er was geen offer nodig om Thuis te kunnen komen.

 

Maar er was wel geloof als een mosterdzaadje nodig dat de Vader hem een baantje zou geven onder zijn dienstknechten, anders was hij niet naar huis teruggekeerd. 

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Flawless victory:


Zo is dat. Uit de NDE (de Engelse term voor BDE) blijkt dan ook  de waarheid die Jezus de Christus Zelf onderwees, namelijk dat het puur om de liefde gaat in het geleefde leven.  En homobashers zullen waarschijnlijk flink op hun neus kijken. “Wat heb je gedaan met je leven?” “Ik heb overal verkondigd dat homoseksualiteit zonde is”.  In de levensschouw die in de NDE plaatsvindt ervaart men de eigen daden zowel vanuit zichzelf als vanuit de positie van de ander, dus de gevoelens en emoties die men de ander heeft aangedaan. Men oordeelt daarbij zelf, dat gaat volautomatisch omdat een stukje van  Christus in ieder mens aanwezig is, ongeacht geloof, want alles is in Hem en door Hem en tot Hem geschapen.

 


Precies en veel mensen die een BDE hadden hebben Openbaring van Jezus hoogst Persoonlijk meegemaakt.  En dat waren lang niet altijd mensen die christen waren, dus het is niet zo dat je meemaakt wat je gelooft. Er zijn bijvoorbeeld Joden die Christus Jezus ontmoetten in het hiernamaals, maar ook ongelovigen.   Bij Ritchie (“Terugkeer uit de dood”) met de mededeling “Sta op, je bent in de Tegenwoordigheid van DE Zoon van God”.   Een van de kenmerken van een authentieke BDE is dat men daarna getransformeerd is.  Zo leerde Ritchie Christus te zien in de mensen met wie hij te maken kreeg in zijn leven daarna.  Voordat hij als twintigjarige soldaat voor tien minuten stierf aan een dubbele longontsteking (hij was al afgelegd in het veldhospitaal) was hij vooral gericht geweest op aardse zaken zoals rijkdom. Na zijn onmoeting met Christus gaat hij zich inzetten voor zijn medemensen als psychiater die mensen helpt te leren liefhebben, persoonlijke relaties te helen.  Het boek van Ritchie zou wat mij betreft verplichte literatuur moeten zijn voor elk mens op de middelbare school.   Het is geregeld uitverkocht en het duurt dan lang voordat het opnieuw gedrukt wordt. Momenteel weer leverbaar. https://www.bol.com/nl/nl/p/terugkeer-uit-de-dood/1001004006199748/?bltgh=h9hUwANtU8HoUCLWjQhL-A.2_11.12.ProductTitle

Zo zijn er ook BDE’s van boeddhisten die Boeddha zien en van Hindoes die Krishna zien.

Ook BDE’s verschillen.

Punt wat ik met name wilde maken is dat als mensen daarin de onvoorwaardelijke Liefde ervaren, dat niemand die afwijst.  Iemand die ervoor wegrent of het duister in wil.

Die Liefde is allestransformerend. Zelf ben ik dan ook niet zo van de theoretische fijnslijperij, maar is het doel: hoe weer verbinden met die Liefde.

En dat is niet van religie afhankelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Flawless victory:

En lieden die twistziek zijn komen in het hiernamaals in een domein terecht waar alle anderen ook twistziek zijn.  En lieden die in dit leven graag vechten komen in het hiernamaals terecht in een domein waar de mensen elkaar voortdurend verrot slaan. En dat gaat maar door.  Dat komt omdat dat de domeinen zijn waarop ze afstemming hebben.  Jezus Christus en Zijn engelen zijn óók daar aanwezig, maar niemand kan hen zien, omdat ze gefocussed zijn op zichzelf.    Sommige mensen zouden dat hel noemen, maar voor de mensen die dat ondervinden is dat niet zo, omdat zoals ik al schreef, alles wat je denkt direct door iedereen geweten wordt.  Daarom zal iemand die hogere cq liefdevollere gedachten heeft zich daar niet thuisvoelen maar mensen die veel duisternis in zich dragen wel.   “Birds of a feather flock together” geldt daar.  

Ik zie dat je in het Walhalla gelooft? 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Walhalla_(mythologie)

Citaat

Volgens de Vikingen was het Walhalla het rijk van de god Odin. De Vikingen geloofden dat de helden (einherjar) van Odin dagelijks in de strijd sneuvelen om 's avonds door Odins krijgsmaagden, de Walkuren, van het slagveld naar het Walhalla te worden gebracht. Hier werden ze onthaald op varkensvlees (de everzwijnen Andrimner, Särimner en Eldrimner) en honingwijn. Elke ochtend keerden de strijders terug naar de strijd om opnieuw gedood te worden.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei HJW5:

Zo zijn er ook BDE’s van boeddhisten die Boeddha zien en van Hindoes die Krishna zien.

Ook BDE’s verschillen.

Punt wat ik met name wilde maken is dat als mensen daarin de onvoorwaardelijke Liefde ervaren, dat niemand die afwijst.  Iemand die ervoor wegrent of het duister in wil.

Die Liefde is allestransformerend. Zelf ben ik dan ook niet zo van de theoretische fijnslijperij, maar is het doel: hoe weer verbinden met die Liefde.

En dat is niet van religie afhankelijk.

Er zijn ook mensen die de hel ervaarden met een BDE. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid