bila 6 Geplaatst 13 september Rapport Share Geplaatst 13 september (bewerkt) Hallo 🙂 In 2 Samuel 21 vers 7 '- 9 staat iets wat ik iets wat ik niet snap. Er staat dat David Mefiboset spaarde, vanwege het verbond dat Jonatan en David met elkaar hadden. Maar in vers 8 en 9 staat dat David Mefiboset toch uitleverde aan de Gibeonieten. Hoe zit dit? En in 2 Samuel 24 staat dat God aan David de opdracht gaf om een volkstelling te houden. David geeft deze opdracht door aan Joab die het utivoert. Als Joab terug komt van de telling heeft David erg veel spijt. Waarom heeft David spijt? En waarom is God boos? Is dat omdat hijzelf de telling niet heeft uitgevoerd? Dankjewel voor het lezen van mijn vragen 13 september bewerkt door bila typfout Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hermanos2 549 Geplaatst 13 september Rapport Share Geplaatst 13 september 1 uur geleden zei bila: Hallo 🙂 In 2 Samuel 21 vers 7 '- 9 staat iets wat ik iets wat ik niet snap. Er staat dat David Mefiboset spaarde, vanwege het verbond dat Jonatan en David met elkaar hadden. Maar in vers 8 en 9 staat dat David Mefiboset toch uitleverde aan de Gibeonieten. Hoe zit dit? En in 2 Samuel 24 staat dat God aan David de opdracht gaf om een volkstelling te houden. David geeft deze opdracht door aan Joab die het utivoert. Als Joab terug komt van de telling heeft David erg veel spijt. Waarom heeft David spijt? En waarom is God boos? Is dat omdat hijzelf de telling niet heeft uitgevoerd? Dankjewel voor het lezen van mijn vragen Ik heb die passage twee weken geleden nog gelezen. Er zijn twee personen die Mefibosheth heten. Eentje is de kreupele zoon van Jonathan. Hij wordt gespaard zoals afgesproken. De ander is de zoon van Saul. Die wordt uitgeleverd en opgehangen. Ik hoop dat dit zo klopt want ik heb mijn notities niet bij de hand. Die telling, dat heb ik niet paraat. Misschien vanavond. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
bila 6 Geplaatst 13 september Auteur Rapport Share Geplaatst 13 september 8 uur geleden zei Hermanos2: Ik heb die passage twee weken geleden nog gelezen. Er zijn twee personen die Mefibosheth heten. Eentje is de kreupele zoon van Jonathan. Hij wordt gespaard zoals afgesproken. De ander is de zoon van Saul. Die wordt uitgeleverd en opgehangen. Ik hoop dat dit zo klopt want ik heb mijn notities niet bij de hand. Die telling, dat heb ik niet paraat. Misschien vanavond. Aha. Ik snap het! Dankjewel voor je antwoord! Wat 2 Samuel 24 betreft denk ik dat David te hoogmoedig was omdat hij alle strijdbare mannen heeft geteld en daardoor denkt dat hij een overwinning kan behalen. Maar hij vergeet dat het God is die David de overwinning bezorgt. Dat is tenminste wat ik op google gevonden heb. Hermanos2 reageerde hierop 1 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Dat beloof ik 990 Geplaatst 17 september Rapport Share Geplaatst 17 september (bewerkt) Op 13-9-2024 om 12:18 zei bila: En in 2 Samuel 24 staat dat God aan David de opdracht gaf om een volkstelling te houden. David geeft deze opdracht door aan Joab die het utivoert. Als Joab terug komt van de telling heeft David erg veel spijt. Waarom heeft David spijt? En waarom is God boos? Is dat omdat hijzelf de telling niet heeft uitgevoerd? Het probleem met de volkstelling is dat er 2 lezingen over te vinden zijn. - Satan keerde zich tegen Israël en zette David ertoe aan in Israël een volkstelling te houden. 1 Kronieken 21 vers 1 - God keerde zich tegen Israël. Hij zette David tegen het volk op met de woorden: ‘Ga in Israël en Juda een volkstelling houden. 2 Samuel 24 vers 1 Ja, dat is dus een tegenstelling in de Bijbel (wie deed het nou?), maar op zich wel verklaarbaar: De tekst uit Samuel is eeuwen ouder dan de tekst uit Kronieken, die pas in de 3e of 4e eeuw voor het jaar 0 werd geschreven. Het idee van de Joden over hun God is in de tijd veranderd, waarschijnlijk heeft men tijdens Kronieken gedacht dat God nooit uit zichzelf zoiets zou doen, en toen Satan de schuld gegeven. Het idee van Satan was toen nieuw, in deze tekst wordt het pas voor het eerst genoemd. Het ontstond tijdens de ballingschap, waarschijnlijk onder het idee, zoals al eerder genoemd, dat God niet van de slechte dingen de schuld moest krijgen. 17 september bewerkt door Dat beloof ik Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aristarkos 190 Geplaatst 17 september Rapport Share Geplaatst 17 september 7 minuten geleden zei Dat beloof ik: Het probleem met de volkstelling is dat er 2 lezingen over te vinden zijn. - Satan keerde zich tegen Israël en zette David ertoe aan in Israël een volkstelling te houden. 1 Kronieken 21 vers 1 - God keerde zich tegen Israël. Hij zette David tegen het volk op met de woorden: ‘Ga in Israël en Juda een volkstelling houden. 2 Samuel 24 vers 1 Ja, dat is dus een tegenstelling in de Bijbel (wie deed het nou?), maar op zich wel verklaarbaar: De tekst uit Samuel is eeuwen ouder dan de tekst uit Kronieken, die pas in de 3e of 4e eeuw voor het jaar 0 werd geschreven. Het idee van de Joden over hun God is in de tijd veranderd, waarschijnlijk heeft men tijdens Kronieken gedacht dat God nooit uit zichzelf zoiets zou doen, en toen Satan de schuld gegeven. Het idee van Satan was toen nieuw, in deze tekst wordt het pas voor het eerst genoemd. Het ontstond tijdens de ballingschap, waarschijnlijk onder het idee, zoals al eerder genoemd, dat God niet van de slechte dingen de schuld moest krijgen. Er is een derde lezing, Satan is niet perse een eigen naam, het betekend "tegenstander". Het is een vreemde lezing dat "Satan" zich tegen Israël keerde, hij is nooit voor Israël geweest. In 1 Kron. staat niet het bepaalde lidwoord, er staat dus gewoon satan en niet "de Satan" zoals is in de andere verzen wanneer het over de Satan gaat, zie b.v. Job 1:6 en Zach. 3:1. In 2 Sam. is de Here dus de "tegenstander" van David, die de volkstelling deed uit hoogmoed. Vandaar dat David zegt in 1 Kron. 21:8 "Toen zeide David tot God: Ik heb zeer gezondigd", hoe kan dit als God wilde dat hij de telling deed? Aristarkos Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Dat beloof ik 990 Geplaatst 17 september Rapport Share Geplaatst 17 september 47 minuten geleden zei Aristarkos: Er is een derde lezing, Satan is niet perse een eigen naam, het betekend "tegenstander". Het is een vreemde lezing dat "Satan" zich tegen Israël keerde, hij is nooit voor Israël geweest. In 1 Kron. staat niet het bepaalde lidwoord, er staat dus gewoon satan en niet "de Satan" zoals is in de andere verzen wanneer het over de Satan gaat, zie b.v. Job 1:6 en Zach. 3:1. In 2 Sam. is de Here dus de "tegenstander" van David, die de volkstelling deed uit hoogmoed. Vandaar dat David zegt in 1 Kron. 21:8 "Toen zeide David tot God: Ik heb zeer gezondigd", hoe kan dit als God wilde dat hij de telling deed? Aristarkos Er kan wel meer niet in dat verhaal ...70.000 doden door de pest omdat David fout was, en David overkomt niets.... Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
bila 6 Geplaatst 24 september Auteur Rapport Share Geplaatst 24 september Op 17-9-2024 om 18:32 zei Dat beloof ik: Het probleem met de volkstelling is dat er 2 lezingen over te vinden zijn. - Satan keerde zich tegen Israël en zette David ertoe aan in Israël een volkstelling te houden. 1 Kronieken 21 vers 1 - God keerde zich tegen Israël. Hij zette David tegen het volk op met de woorden: ‘Ga in Israël en Juda een volkstelling houden. 2 Samuel 24 vers 1 Ja, dat is dus een tegenstelling in de Bijbel (wie deed het nou?), maar op zich wel verklaarbaar: De tekst uit Samuel is eeuwen ouder dan de tekst uit Kronieken, die pas in de 3e of 4e eeuw voor het jaar 0 werd geschreven. Het idee van de Joden over hun God is in de tijd veranderd, waarschijnlijk heeft men tijdens Kronieken gedacht dat God nooit uit zichzelf zoiets zou doen, en toen Satan de schuld gegeven. Het idee van Satan was toen nieuw, in deze tekst wordt het pas voor het eerst genoemd. Het ontstond tijdens de ballingschap, waarschijnlijk onder het idee, zoals al eerder genoemd, dat God niet van de slechte dingen de schuld moest krijgen. Dankjewel voor je antwoord. Maar wat is er dan precies verkeerd aan een volkstelling? Dat snap ik niet. Godvroeg immers zelf aan David om dat te doen. Op 17-9-2024 om 19:49 zei Dat beloof ik: Er kan wel meer niet in dat verhaal ...70.000 doden door de pest omdat David fout was, en David overkomt niets.... Waarom vind je dat raar? God kan toch alles? Die kan er voor zorgen dat er duizenden mensen overlijden aan de pest en David sparen. Ik vind dat niet raar. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Paulus888 51 Geplaatst 24 september Rapport Share Geplaatst 24 september 5 minuten geleden zei bila: Waarom vind je dat raar? God kan toch alles? Die kan er voor zorgen dat er duizenden mensen overlijden aan de pest en David sparen. Ik vind dat niet raar. dan zou God ook een rond vierkantje kunnen scheppen. Of iets scheppen dat zo zwaar is dat God zelf het niet kan oppakken. Echt, als je uitgaat van "God kan alles" dan is dat niet verheven boven het kinderlijke "mijn vader is de sterkste man van de wereld!" van een peuter. Dat beloof ik en Hopper reageerden hierop 2 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
bila 6 Geplaatst 24 september Auteur Rapport Share Geplaatst 24 september Zojuist zei Paulus888: dan zou God ook een rond vierkantje kunnen scheppen. Of iets scheppen dat zo zwaar is dat God zelf het niet kan oppakken. Echt, als je uitgaat van "God kan alles" dan is dat niet verheven boven het kinderlijke "mijn vader is de sterkste man van de wereld!" van een peuter. Ik ga er van uit dat God alles kan. Dat is wat ik geloof. Jezus kon ( met hulp van God ) met vijf broden en twee vissen een hele menigte voeden. Jezus kon uit de dood opstaan, over water lopen en blinden en manken weer laten zien en laten lopen. Dat is wat ik geloof. In dat licht gezien is het niet zo vreemd dat David niet besmet raakte met de pest. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Dannyr 37 Geplaatst 23 oktober Rapport Share Geplaatst 23 oktober (bewerkt) Op 24-9-2024 om 22:53 zei Paulus888: Echt, als je uitgaat van "God kan alles" dan is dat niet verheven boven het kinderlijke "mijn vader is de sterkste man van de wereld!" van een peuter. Jezus zei het volgende hierover: Math 18:2-5‘En Jezus riep een kind bij Zich en zette dat in hun midden. En Hij zei: Voorwaar, Ik zeg u: Als u zich niet verandert en wordt als de kinderen, zult u het Koninkrijk der hemelen beslist niet binnengaan. Wie zich dan zal vernederen als dit kind, die is de belangrijkste in het Koninkrijk der hemelen. En wie zo'n kind ontvangt in Mijn Naam, die ontvangt Mij.’ Mattheüs 18:2-5 HSV https://bible.com/bible/1990/mat.18.2-5.HSV 23 oktober bewerkt door Dannyr Flawless victory en Hopper reageerden hierop 2 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Paulus888 51 Geplaatst 23 oktober Rapport Share Geplaatst 23 oktober 3 uur geleden zei Dannyr: Jezus zei het volgende hierover: Math 18:2-5‘En Jezus riep een kind bij Zich en zette dat in hun midden. En Hij zei: Voorwaar, Ik zeg u: Als u zich niet verandert en wordt als de kinderen, zult u het Koninkrijk der hemelen beslist niet binnengaan. Wie zich dan zal vernederen als dit kind, die is de belangrijkste in het Koninkrijk der hemelen. En wie zo'n kind ontvangt in Mijn Naam, die ontvangt Mij.’ Mattheüs 18:2-5 HSV https://bible.com/bible/1990/mat.18.2-5.HSV Leuk dat die man dat zei. Maar heeft niks te maken met het kinderlijke waar ik het over heb.. Kinderen geloven ook in sinterklaas. En dat niveau is ongeveer gelijk aan "Mijn God is de beste en hij kan alles!".. Trouwens, dit is wel een opmerking voor een sektarisch denkend persoon. Zou Jezus een sekte hebben willen starten? "Geloof mij maar, anders kom je niet in het koninkrijk der hemelen".. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 813 Geplaatst 23 oktober Rapport Share Geplaatst 23 oktober (bewerkt) 27 minuten geleden zei Paulus888: Leuk dat die man dat zei. Maar heeft niks te maken met het kinderlijke waar ik het over heb.. Kinderen geloven ook in sinterklaas. En dat niveau is ongeveer gelijk aan "Mijn God is de beste en hij kan alles!".. Trouwens, dit is wel een opmerking voor een sektarisch denkend persoon. Zou Jezus een sekte hebben willen starten? "Geloof mij maar, anders kom je niet in het koninkrijk der hemelen".. Het Koninkrijk God is een sekte, mensen die niet veranderen en als de kinderen worden komen er niet in. Jezus zegt ook dingen als: "wie niet voor mij, is tegen mij". Een klein beetje Jezus doen zoals veel gelovigen doen, is dus niet voldoende. Jezus is extremistisch, want zijn als de kinderen is eenvoud. En eenvoud is te ingewikkeld voor de denkende mens. Daarom zegt Jezus ook: Zalig zijn de armen van geest. Om Jezus te volgen moet een mens arm van geest worden. In Matteüs 10:34-39 wordt het nog erger, Meent niet, dat Ik gekomen ben om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard. Want Ik ben gekomen om tweedracht te brengen tussen een man en zijn vader en tussen een dochter en haar moeder en tussen een schoondochter en haar schoonmoeder; en iemands huisgenoten zullen zijn vijanden zijn. Wie vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mij niet waardig; en wie zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mij niet waardig; en wie zijn kruis niet opneemt en achter Mij gaat, is Mij niet waardig. Wie zijn leven vindt, zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest om Mijnentwil, zal het vinden. Wat hier staat is dat je bereid moet zijn om iedereen en alles wat je lief is op te geven voor Jezus en je leven verliezen. 23 oktober bewerkt door Hopper Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
sjako 699 Geplaatst 25 oktober Rapport Share Geplaatst 25 oktober Op 23-10-2024 om 23:42 zei Hopper: Het Koninkrijk God is een sekte, mensen die niet veranderen en als de kinderen worden komen er niet in. Dus de Bijbel waar jij je wijsheid op baseert is afkomstig van een sekte? Het Koninkrijk van God is juist de centrale leerstelling van de Bijbel. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 813 Geplaatst 25 oktober Rapport Share Geplaatst 25 oktober 19 minuten geleden zei sjako: Dus de Bijbel waar jij je wijsheid op baseert is afkomstig van een sekte? Het Koninkrijk van God is juist de centrale leerstelling van de Bijbel. Een sekte is een groep mensen, die volledig in het teken staat van de ideeën en opvattingen van één persoon (de sekteleider). Het Koninkrijk Gods is daarmee sektarisch, wie niet de opvattingen van Jezus deelt komt er niet in . Dat het Koninkrijk Gods de centrale leerstelling is daarover verschillen we niet van mening. Waar we wel over van mening verschillen is het 'waar' van Het Koninkrijk Gods. Jij houdt je vast aan een Koninkrijk in de toekomst. Ik volg Jezus waarin hij zegt dat het Koninkrijk niet met uiterlijk gelaat komt (SV) , daarin verschilt de SV radicaal met de NWV. Ondanks dat we dezelfde woorden gebruiken, heb ik het over iets geheel anders dan jij. Mattheüs 13:19 verteld (in de SV althans) dat de mens het Woord des Koninkrijks kan verstaan. Waar kan dat 'verstaan' anders zijn dan innerlijk? Ik heb het Woord des Koninkrijks verstaan en ik volg de sekteleider: Jezus. Jezus wil dat ik verander, veranderen in mijn denken, in mijn gemoed, want voor de oude mens die ik was (degene die uit een vrouw is geboren) is geen plaats in het Koninkrijk. Het zelf dient ontledigt te zijn bij Jezus. (De zelfverloochening). Iedereen die als zichzelf het Koninkrijk in wil die heeft pech. De zelflediging is het -wederom- zijn als de kinderen. Immers: de kinderen hebben nog geen zelf/ego. Het zelf/ego is de persoon met het uiterlijke gelaat. Dat klopt ook wel, want alleen met ongedekten aangezichte kunnen we de heerlijkheid des Heeren als in een spiegel aanschouwen. (2 Korinthiërs 3:18). De mens dient zelf te sterven, waar veel gelovigen er van uit gaan dat Jezus dat voor hen heeft gedaan. Als de natuurlijke mens is gestorven kan de geestelijke mens (die met het ongedekte aangezicht) weder opstaan. De oude mens moet nu eenmaal eerst dood voordat het nieuwe kan intreden. Dan zal het je ook duidelijk zijn dat het gelijkvormige aan deze wereld nog in de ban is van het boze. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aristarkos 190 Geplaatst 25 oktober Rapport Share Geplaatst 25 oktober 3 uur geleden zei Hopper: 4 uur geleden zei sjako: Dus de Bijbel waar jij je wijsheid op baseert is afkomstig van een sekte? Het Koninkrijk van God is juist de centrale leerstelling van de Bijbel. Een sekte is een groep mensen, die volledig in het teken staat van de ideeën en opvattingen van één persoon (de sekteleider). Het Koninkrijk Gods is daarmee sektarisch, wie niet de opvattingen van Jezus deelt komt er niet in . Het is jammer dat niet word gezien dat er over twee verschillende dingen word gepraat. Het Koninkrijk der Hemelen en het Koninkrijk Gods. Zowat alle "kerken" maken zich schuldig aan de "alles-is-hetzelfde" theologie. Alle door de Heilige Geest aangegeven verschillen worden in een theologische gehaktmolen gegooid en wat daar aan de andere kant uitkomt is "eenheidsworst" m.a.w. alles is hetzelfde. Hieronder geef ik het verschil tussen beide aan. Het Koninkrijk der hemelen: 1 Het heeft Messias tot Koning. 2 Het is van de hemelen, d.i. wordt opgericht van uit de hemelen door de komst van zijn Koning uit de hemelen. 3 Het is politiek, middellijk van aard, de heerschappij van een koninkrijk over alle andere koninkrijken en berust op recht en gerechtigheid. 4 Het is Israëlitisch van aard, Israël is het Centrale orgaan der wereldheerschappij. 5 Het is het bijzondere onderwerp der O.T. profetieën. 6 Het is beperkt in duur en is nog toekomstig; in David en Salomo's dagen is het voorafgeschaduwd. 7 Het is nabij geweest in de Persoon des Konings, is verworpen (in de Evangeliën), aangeboden opnieuw na de opstanding (in Handelingen), andermaal verworpen, en zal opgericht worden in de toekomst (Openbaring). Het Koninkrijk Gods: 1 Het Koninkrijk Gods heeft God tot Heerser. 2 Het omspant hemelen en aarde. 3 Het is ethisch (zedelijk) onmiddellijk, geestelijk van aard, berust op de heerschappij van Gods Geest in Zijn schepselen, dus op liefde. 4 Het omvat alle geschapen wezens in de hemelen en op de aarde (engelen, overheden, machten en anderen). Abrahams geestelijk zaad, dus geloofsrechtvaardigen. 5 Het is niet uitsluitend het onderwerp van het O.T., maar loopt, evenwel meer verborgen, de hele H.S. door. 6 Het begon bij de schepping, omvat alle eeuwen (aionen) en bedelingen en blijft altijd bestaan. 7 Het wordt in Zijn Openbaring telkens nog tegengestaan, maar het welbehagen Gods gaat toch gelukkiglijk voort. Einddoel: God alles in allen. Aristarkos Flawless victory reageerde hierop 1 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Dat beloof ik 990 Geplaatst 25 oktober Rapport Share Geplaatst 25 oktober (bewerkt) Op 24-9-2024 om 22:45 zei bila: Waarom vind je dat raar? God kan toch alles? Die kan er voor zorgen dat er duizenden mensen overlijden aan de pest en David sparen. Ik vind dat niet raar In dat geval snap ik je vragen niet: Op 13-9-2024 om 12:18 zei bila: Waarom heeft David spijt? En waarom is God boos? Is dat omdat hijzelf de telling niet heeft uitgevoerd? Want dan had je vraag moeten zijn waarom God om een volkstelling vraagt, als hij toch alles kan is dat niet nodig toch? Het vreemde is ook nog dat God David hier straft voor de volkstelling, terwijl elders in de Bijbel (1 Koningen 15:5) staat dat hij hierin geen fout beging : Citaat "Omdat David gedaan had wat recht was in de ogen des HEEREN, en niet geweken was van alles, wat Hij hem geboden had, al de dagen zijns levens, dan alleen in de zaak van Uria, den Hethiet" Dus daarin wordt de volkstelling NIET als fout gerekend, terwijl in 2 Samuel24 precies het tegenovergestelde staat..... 25 oktober bewerkt door Dat beloof ik Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 813 Geplaatst 25 oktober Rapport Share Geplaatst 25 oktober Over het Koninkrijk der hemelen wordt gesproken in o.a. Matteüs 13 Ik zal even citeren: 47 Wederom is het Koninkrijk der hemelen gelijk aan een net, geworpen in de zee, en dat allerlei soorten van vissen samenbrengt; 48 Hetwelk, wanneer het vol geworden is, de vissers aan den oever optrekken, en nederzittende, lezen het goede uit in hun vaten, maar het kwade werpen zij weg. Wat we uit de tekst kunnen opmaken in de vergelijking is dat het Koninkrijk der hemelen allerlei soorten vissen samenbrengt. De goede worden geselecteerd , de kwade worden weggeworpen. Ook Mattheüs 22 spreekt over het Koninkrijk der hemelen. Ik zal wederom citeren: 2 Het Koninkrijk der hemelen is gelijk een zeker koning, die zijn zoon een bruiloft bereid had; 11 En als de koning ingegaan was, om de aanzittende gasten te overzien, zag hij aldaar een mens, niet gekleed zijnde met een bruiloftskleed; 12 En zeide tot hem: Vriend! hoe zijt gij hier ingekomen, geen bruiloftskleed aan hebbende? En hij verstomde. 13 Toen zeide de koning tot de dienaars: Bindt zijn handen en voeten, neemt hem weg, en werpt hem uit in de buitenste duisternis; daar zal zijn wening en knersing der tanden. 14 Want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren. Ook hier geldt: in het Koninkrijk der hemelen zijn mensen mét bruiloftskleed en mensen zonder bruiloftskleed. Die laatsten worden uitgeworpen. Het Koninkrijk Gods is een beetje tricky, in verband met het "Zijn als de kinderen" spreekt Matteüs over het Koninkrijk der hemelen in Matt 19. (In de SV). Doch Marcus spreekt zich anders uit. Marcus 10:15. Voorwaar zeg Ik u: Zo wie het Koninkrijk Gods niet ontvangt, gelijk een kindeken, die zal in hetzelve geenszins ingaan. Wie Marcus 10:15 begrijpt, begrijpt wat het Koninkrijk Gods is. Die mens is reeds 'hetzelve' ingegaan. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
sjako 699 Geplaatst 27 oktober Rapport Share Geplaatst 27 oktober Op 25-10-2024 om 13:04 zei Hopper: Een sekte is een groep mensen, die volledig in het teken staat van de ideeën en opvattingen van één persoon (de sekteleider). Het Koninkrijk Gods is daarmee sektarisch, wie niet de opvattingen van Jezus deelt komt er niet in . Hier heb je het echt bij het verkeerde eind. Het Koninkrijk van God is als een rode lijn door de hele Bijbel heen. Jezus was zeker niet de eerste die het er over had. Daniël, Jesaja, eigenlijk elke profeet heeft het er eigenlijk over. Op 25-10-2024 om 17:02 zei Aristarkos: Het Koninkrijk der Hemelen en het Koninkrijk Gods. Daar zit zeker verschil tussen. Het Koninkrijk der Hemelen is wat het zegt: een hemelse regering met koning Jezus aan het hoofd. Samen met de 144.000 is het een Messiaans Koninkrijk. Je kan het zien als een overgangsregering totdat het Koninkrijk wordt overgedragen aan God zodat de situatie weer is zoals de bedoeling was van het allerbegin. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Dat beloof ik 990 Geplaatst 27 oktober Rapport Share Geplaatst 27 oktober (bewerkt) 1 uur geleden zei sjako: Hier heb je het echt bij het verkeerde eind. Het Koninkrijk van God is als een rode lijn door de hele Bijbel heen. Jezus was zeker niet de eerste die het er over had. Daniël, Jesaja, eigenlijk elke profeet heeft het er eigenlijk over Al die profeten die zeggen een droom te hebben gehad. Lees daarvoor een Jeremia 23: 25-27. Daar wordt de vloer aangeveegd met droom profeten. 25Luister naar de droom die God mij vannacht gaf,” zeggen zij. En vervolgens beginnen zij in mijn naam te liegen. 26 Hoelang zullen die leugenachtige profeten nog doorgaan die alleen maar hun eigen verzinsels verkondigen. 27 Door het vertellen van deze verzonnen dromen, proberen zij mijn volk Mij te laten vergeten, net zoals hun voorouders Mij vergaten door de verering van de afgodsbeelden van Baäl. 27 oktober bewerkt door Dat beloof ik Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Monachos 507 Geplaatst 27 oktober Rapport Share Geplaatst 27 oktober 34 minuten geleden zei sjako: Op 25-10-2024 om 17:02 zei Aristarkos: Het Koninkrijk der Hemelen en het Koninkrijk Gods. Daar zit zeker verschil tussen. Het Koninkrijk der Hemelen is wat het zegt: een hemelse regering met koning Jezus aan het hoofd. Samen met de 144.000 is het een Messiaans Koninkrijk. Je kan het zien als een overgangsregering totdat het Koninkrijk wordt overgedragen aan God zodat de situatie weer is zoals de bedoeling was van het allerbegin. Citaat: Hoewel sommige mensen geloven dat met “het koninkrijk van God” en “het koninkrijk van de hemel” verschillende dingen worden bedoeld, is het duidelijk dat beide benamingen naar hetzelfde verwijzen. De term “koninkrijk van God” komt 68 keer voor in 10 verschillende boeken van het Nieuwe Testament, terwijl “koninkrijk van de hemel” slechts 32 keer genoemd wordt, en alleen in het Evangelie van Matteüs. Gezien het feit dat Matteüs de enige is die de term gebruikt en gelet op het Joodse karakter van zijn Evangelie, hebben sommige geleerden de conclusie getrokken dat Matteüs schreef over het duizendjarige koninkrijk en dat de andere schrijvers van het Nieuwe Testament verwezen naar het universele koninkrijk. Maar wanneer je het gebruik van de term nader bestudeert, zie je dat die uitleg niet juist is. Zo gebruikt Christus afwisselend de termen “koninkrijk van de hemel” en “koninkrijk van God”. “Jezus wendde Zich tot Zijn leerlingen: ‘Ik verzeker jullie: slechts met grote moeite zal een rijke het koninkrijk van de hemel binnengaan’” (Matteüs 19:23). In het eerstvolgende vers zegt Christus al: “Ik zeg het jullie nog eens: het is gemakkelijker voor een kameel om door het oog van een naald te gaan dan voor een rijke om het koninkrijk van God binnen te gaan” (vers 24). Jezus maakt geen onderscheid tussen de twee termen, maar lijkt ze als hetzelfde te beschouwen. Markus en Lukas gebruiken vaak “koninkrijk van God” waar Matteüs in overeenkomstige vertellingen over dezelfde gelijkenis “koninkrijk van de hemel” gebruikt. Vergelijk Matteüs 11:11-12 met Lukas 7:28; Matteüs 13:11 met Markus 4:11 en Lukas 8:10; Matteüs 13:24 met Markus 4:26; Matteüs 13:31 met Markus 4:30 en Lukas 13:18; Matteüs 13:33 met Lukas 13:20; Matteüs 18:3 met Markus 10:14 en Lukas 18:16; en Matteüs 22:2 met Lukas 13:29. In elk van deze voorbeelden gebruikte Matteüs de term “koninkrijk van de hemel” terwijl Markus en/of Lukas “koninkrijk van God” gebruikten. Het gaat duidelijk om hetzelfde. Bron: https://www.gotquestions.org/Nederlands/verschil-koninkrijk-God-hemel.html Dat beloof ik reageerde hierop 1 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 813 Geplaatst 27 oktober Rapport Share Geplaatst 27 oktober 1 uur geleden zei sjako: Hier heb je het echt bij het verkeerde eind. Het Koninkrijk van God is als een rode lijn door de hele Bijbel heen. Jezus was zeker niet de eerste die het er over had. Daniël, Jesaja, eigenlijk elke profeet heeft het er eigenlijk over. Ik schreef: "wie niet de opvattingen van Jezus deelt komt er niet in". Ik schreef niet dat die opvattingen niet golden voordat Jezus ten tonele verscheen. Integendeel, de opvattingen zoals Jezus die heeft medegedeeld gelden reeds vanaf "In den beginne". Flawless victory reageerde hierop 1 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aristarkos 190 Geplaatst 27 oktober Rapport Share Geplaatst 27 oktober 1 uur geleden zei Monachos: Hoewel sommige mensen geloven dat met “het koninkrijk van God” en “het koninkrijk van de hemel” verschillende dingen worden bedoeld, is het duidelijk dat beide benamingen naar hetzelfde verwijzen. Dat ligt er maar aan, als je alleen kijkt naar de overeenkomsten en niet naar de verschillen lijkt het zo te zijn, echter we worden erop gewezen te letten op de dingen die verschillen in Fil 1:10 "Opdat gij beproeft de dingen die verschillen, opdat gij oprecht zijt, en zonder aanstoot te geven, tot den dag van Christus;". De alles-is-hetzelfde theologie doet dat niet. Aristarkos Flawless victory reageerde hierop 1 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Monachos 507 Geplaatst 27 oktober Rapport Share Geplaatst 27 oktober 4 minuten geleden zei Aristarkos: Dat ligt er maar aan, als je alleen kijkt naar de overeenkomsten en niet naar de verschillen lijkt het zo te zijn, echter we worden erop gewezen te letten op de dingen die verschillen in Fil 1:10 "Opdat gij beproeft de dingen die verschillen, opdat gij oprecht zijt, en zonder aanstoot te geven, tot den dag van Christus;". De alles-is-hetzelfde theologie doet dat niet. Aristarkos Mattheüs 4: 17 Van toen aan heeft Jezus begonnen te prediken en te zeggen: Bekeert u, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen. Marcus 1: 15 En zeggende: De tijd is vervuld en het Koninkrijk Gods nabijgekomen; bekeert u en gelooft het Evangelie. Als het verschillende koninkrijken zou betreffen, heeft Jezus dan twee verschillende preken gehouden? Eentje over het Koninkrijk der hemelen en eentje over het Koninkrijk Gods? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aristarkos 190 Geplaatst 27 oktober Rapport Share Geplaatst 27 oktober 4 minuten geleden zei Monachos: Mattheüs 4: 17 Van toen aan heeft Jezus begonnen te prediken en te zeggen: Bekeert u, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen. Marcus 1: 15 En zeggende: De tijd is vervuld en het Koninkrijk Gods nabijgekomen; bekeert u en gelooft het Evangelie. Als het verschillende koninkrijken zou betreffen, heeft Jezus dan twee verschillende preken gehouden? Eentje over het Koninkrijk der hemelen en eentje over het Koninkrijk Gods? Dat zijn de overeenkomsten en zoals ik al zei, de alles-is-hetzelfde theologie ziet de verschillen niet (wil ze niet zien). Ik heb het verschil hierboven duidelijk aangeven en nog zie je het niet dat is duidelijk. Aristarkos Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Flawless victory 605 Geplaatst 27 oktober Rapport Share Geplaatst 27 oktober (bewerkt) 7 minuten geleden zei Monachos: Mattheüs 4: 17 Van toen aan heeft Jezus begonnen te prediken en te zeggen: Bekeert u, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen. Marcus 1: 15 En zeggende: De tijd is vervuld en het Koninkrijk Gods nabijgekomen; bekeert u en gelooft het Evangelie. Als het verschillende koninkrijken zou betreffen, heeft Jezus dan twee verschillende preken gehouden? Eentje over het Koninkrijk der hemelen en eentje over het Koninkrijk Gods? Mattheüs is geschreven voor de Joden (Koninkrijk der hemelen). Marcus is bestemd voor de lauwe kerk (potentieel cq latent Koninkrijk van God). En Lukas is geschreven voor de Gemeente (de Bruid). Daarom spreekt Mattheus van Koninkrijk der hemelen en Marcus en Lukas van Koninkrijk Gods. 27 oktober bewerkt door Flawless victory Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten