Spring naar bijdragen

Opleiding theologie Apeldoorn en Utrecht


Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Het is voor mij pure mystiek. Als je dat niet inziet heb je er geen verstand van.

Ach ja, het resultaat is 0,0, dat is dus een keuze van jou omdat alleen maar zo te zien.

Als je er zo negatief over denkt en er niets mee hebt, bemoei je er dan niet mee. Was een discussie tussen mij en Hopper. Ook dat probeer je te verzieken.

Nee hoor, volgens jou wordt er nog steeds alleen maar geloofsonzin verkondigd op dit forum. Is er niet beter op geworden. Maar ja….jij moet toch iets bedenken om je aanwezigheid hier vol te houden.

 

En ja, resultaat is 0,0. Ik heb nog nooit iets gezien waarbij een gelovige stelde: Hé DBI je hebt gelijk, ik verkondig onzin.

Het geloof heeft jou nog stevig in de greep. Al 8 jaar. Maar blijkbaar voel jij je thuis bij zoveel negativiteit.

Maar je bent als iemand die op een wielerforum gaat zitten en dan constant gaat zitten zeuren, drammen en zieken dat dat wielrennen toch helemaal niks is, dat er geen enkele fiets deugt en waarom mensen toch in hemelsnaam gaan fietsen en dat dat allemaal maar onzin is. En dat uiteraard allemaal in het belang van de fietsers doet.

bewerkt door HJW5
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 210
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dat is alleen waar als je het onderscheid dat Paulus maakt tussen natuurlijke en geestelijke mensen voor absolute waarheid aanneemt. Misschien zat Paulus er compleet naast en zijn er alleen 'mensen';

Gelukkig kwam Jezus voor de mensen die buiten de boot vielen. Die afgeserveerd, uitgesloten,  beschimpt, gediscrimineerd, gediskwalificeerd werden door een groep die precies wist hoe God dacht. Jij sn

De mens luistert inderdaad niet. Jezus geeft aan je niet verheven te voelen, Jezus roept op de handen uit de mouwen te steken en je medemens te helpen. Roept op om niet te oordelen, de ander niet de m

2 uur geleden zei HJW5:

Ik vraag op positieve wijze naar mystiek en hoe jij dat ervaart. Vervolgens weet je weer een hoop negativiteit naar voren te brengen. Waarom toch ?

Ik probeer een positief gesprek te krijgen, en krijg met name wat er toch allemaal niet deugt aan anderen.

Waarom toch ? Is negativiteit zo’n wezenlijk onderdeel van je ?

Dat probeer ik nu ook al een jaar of 4: een positief gesprek met je aan te gaan.  Maar steeds wordt het weer onderbroken door een of ander oordeel.   Ik mag niet over politiek schrijven van je, ik mag geen mening hebben, je stelt hoge eisen aan mij.

Over mystiek schrijf ik reeds lang , onder andere op dit forum.

https://credible.nl/topic/33463-de-bedekking-wordt-tenietgedaan-in-christus/

Hier ik heb een poging gedaan, de enige die een serieuze reactie gaf was Sjako.  Men is hier goed in trollen , anderen oordelen en afbranden.   Dit topic gaat over mystiek, de geestelijke mens is het onbedekte gelaat/gezicht.  Dat soort zaken kan geweten  worden, mystiek is niet alleen de liefde van de Vader.

Maar op dit forum heeft mystiek geen hoge notering.  Er is weinig interesse hier, men is meer wettisch ingesteld.   Maar dat zal ik dan ook wel weer niet mogen schrijven van je.   Ik word pas geaccepteerd door jou als ik aan de leiband loop.

Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei HJW5:
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Het is voor mij pure mystiek. Als je dat niet inziet heb je er geen verstand van.

Ach ja, het resultaat is 0,0, dat is dus een keuze van jou omdat alleen maar zo te zien.

Als je er zo negatief over denkt en er niets mee hebt, bemoei je er dan niet mee. Was een discussie tussen mij en Hopper. Ook dat probeer je te verzieken.

Mijn bedoeling was om met mijn reactie te laten zien dat de woorden die jij gebruikt, door iedereen kunnen worden gebruikt, omdat ze in feite betekenisloos zijn.

40 minuten geleden zei HJW5:

Nee hoor, volgens jou wordt er nog steeds alleen maar geloofsonzin verkondigd op dit forum. Is er niet beter op geworden. Maar ja….jij moet toch iets bedenken om je aanwezigheid hier vol te houden.

Ik heb gezegd dat jij onzin uitslaat. Jij bent niet het hele forum.

40 minuten geleden zei HJW5:

En ja, resultaat is 0,0. Ik heb nog nooit iets gezien waarbij een gelovige stelde: Hé DBI je hebt gelijk, ik verkondig onzin.

Nee, daar zijn de meesten te eigenwijs voor. Toch heb ik vaak genoeg bijval van anderen op het forum gekregen, als ik iemand weer eens wees op inconsistenties.

40 minuten geleden zei HJW5:

Maar je bent als iemand die op een wielerforum gaat zitten en dan constant gaat zitten zeuren, drammen en zieken dat dat wielrennen toch helemaal niks is, dat er geen enkele fiets deugt en waarom mensen toch in hemelsnaam gaan fietsen en dat dat allemaal maar onzin is. En dat uiteraard allemaal in het belang van de fietsers doet.

Dit is geen wielerforum maar een geloofsforum.

 

Op 23-9-2024 om 09:12 zei HJW5:

. Het boeit me niet of de drie-eenheid waar is of de erfzonde. Het gaat mij veel meer om de directe ervaring met de Bron. En of het “ik” dan verdwijnt of niet, zie ik dan wel weer.

Ik blijf er bij dat zinnen zoals deze totale onzin zijn. Inhoudelijk zeg je niets.

22 uur geleden zei Hopper:

Van mystiek is geen definitie te geven.

Idem. Je geeft hoofdzakelijk aan wat het niet is. Daar schiet niemand iets mee op, het laat alleen zien dat je het zelf niet eens weet te duiden.
Maar wel klagen als je daar op word gewezen.....

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Hopper:

Dat probeer ik nu ook al een jaar of 4: een positief gesprek met je aan te gaan.  Maar steeds wordt het weer onderbroken door een of ander oordeel.   Ik mag niet over politiek schrijven van je, ik mag geen mening hebben, je stelt hoge eisen aan mij.

Over mystiek schrijf ik reeds lang , onder andere op dit forum.

https://credible.nl/topic/33463-de-bedekking-wordt-tenietgedaan-in-christus/

Hier ik heb een poging gedaan, de enige die een serieuze reactie gaf was Sjako.  Men is hier goed in trollen , anderen oordelen en afbranden.   Dit topic gaat over mystiek, de geestelijke mens is het onbedekte gelaat/gezicht.  Dat soort zaken kan geweten  worden, mystiek is niet alleen de liefde van de Vader.

Maar op dit forum heeft mystiek geen hoge notering.  Er is weinig interesse hier, men is meer wettisch ingesteld.   Maar dat zal ik dan ook wel weer niet mogen schrijven van je.   Ik word pas geaccepteerd door jou als ik aan de leiband loop.

Wat een negativiteit. Ik stel helemaal geen hoge eisen. Het enige wat ik stel is: walk your walk. Doe wat je zegt.

Zeg je Jezus te volgen, doe dat dan ook. Doe dan niet wat je anderen elke keer voor de voeten gooit: cherrypicken en de bijbel laten buikspreken.

En stop eens met je verheven voelen en oordelen. Wees dan ook echt een geestelijk mens, en niet alleen in woorden. Zijn dat hoge eisen?
Accepteer anderen dan eens als zij niet aan jouw leiband lopen.

Natuurlijk heb jij een mening, maar dat is het ook: een mening. Maar je brengt telkens je mening als de enige, absolute waarheid.

Dat je het van anderen ziet als trollen, oordelen en afbranden……dat is dan toch ook dat je nog in het veld van goed en kwaad zit ? En nee, dat is geen jij-bak, dat is een spiegel. Als een “sneer” dat is, dan is “trollen en afbranden”  dat toch ook. Maar je schijnt dat niet door te hebben.

Mystiek heeft hier geen aandacht, dat klopt. Probeer ik te vragen wat dat voor jou betekent, begin je meteen de wettische gelovigen af te branden. Waarom toch ?
Ik was gewoon benieuwd wat het voor jou betekent, een positief gesprek.

Je zit al jaren op diverse fora en hebt met niemand enige verbinding. Dat lijkt me best lastig.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 uur geleden zei Monachos:

Dat is alleen waar als je het onderscheid dat Paulus maakt tussen natuurlijke en geestelijke mensen voor absolute waarheid aanneemt. Misschien zat Paulus er compleet naast en zijn er alleen 'mensen'; niet 'geestelijke' en 'natuurlijke' mensen.

Niet alleen Paulus, eerst en vooral de Here Jezus Zelf maakt dat onderscheid. Jezus sprak bijvoorbeeld “laat de doden hun doden begraven”.  En “En wie zijn kruis niet draagt, en Mij navolgt, die kan Mijn discipel niet zijn.”( Luk. 9:23.) Ieder mens die Jezus heeft aanvaard als zijn of haar persoonlijke verlosser en Hem dus navolgt, weet dat  dit onderscheid waar is.  Wat gekruisigd wordt is de natuurlijke mens. Hij Die het kruis heeft gedragen is Christus Jezus in de mens. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei HJW5:

Natuurlijk heb jij een mening, maar dat is het ook: een mening. Maar je brengt telkens je mening als de enige, absolute waarheid.

Heel juist. Zoek een spiegel op en herhaal het.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Mijn bedoeling was om met mijn reactie te laten zien dat de woorden die jij gebruikt, door iedereen kunnen worden gebruikt, omdat ze in feite betekenisloos zijn.

Ik heb gezegd dat jij onzin uitslaat. Jij bent niet het hele forum.

Nee, daar zijn de meesten te eigenwijs voor. Toch heb ik vaak genoeg bijval van anderen op het forum gekregen, als ik iemand weer eens wees op inconsistenties.

Dit is geen wielerforum maar een geloofsforum.

 

Ik blijf er bij dat zinnen zoals deze totale onzin zijn. Inhoudelijk zeg je niets.

Het is inhoudsloos, de eerste zin. Alleen maar bedoeld om te zeuren. Bemoei je dan gewoon niet met het gesprek.

Je zeurt en dramt over iedereen op dit forum, althans: alle mensen met een geloofsleven. Doe nou niet of je je alleen op mij richt. Probeer voor de verandering eens een keer eerlijk te zijn.

En jij bent niet eigenwijs? Introspectie. Zeker krijg je bijval…..van andere atheïsten, maar dat gaat het niet over. Je krijgt van geen enkele gelovige bijval en zouden ze inzien dat ze onzin verkondigen.

 O ja, metaforen zijn te moeilijk voor je….dat was ik even vergeten.

Als je het onzin vindt, houd dat dan voor jezelf. En bemoei je niet met elke discussie. Het is een beetje ziekelijk.

3 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Heel juist. Zoek een spiegel op en herhaal het.

Ik heb geen enkele interesse in je infantiele gedrag en je gaat me ook nergens voor behoeden. Ga lekker in de zandbak spelen joh. Of word volwassen. Take a pick.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei HJW5:

 

Je zit al jaren op diverse fora en hebt met niemand enige verbinding. Dat lijkt me best lastig.

 

In de mystiek heeft men verbinding met alle geliefden van de Vader.   Dat zijn vreugdevolle ontmoetingen.  (I.r.l. natuurlijk)

Het Koninkrijk Gods komt niet met uiterlijk gelaat, maar het is wel reeds aanwezig.  Maar de natuurlijke mens ziet het niet , het is niet binnen zijn zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei HJW5:

O ja, metaforen zijn te moeilijk voor je….dat was ik even vergeten

 

10 minuten geleden zei HJW5:

Ik heb geen enkele interesse in je infantiele gedrag en je gaat me ook nergens voor behoeden. Ga lekker in de zandbak spelen joh. Of word volwassen. Take a pick.

Mensen die dit soort zinnen gebruiken, diskwalificeren zichzelf.
Weinig mystieks aan hoor.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
44 minuten geleden zei Dat beloof ik:

 

Mensen die dit soort zinnen gebruiken, diskwalificeren zichzelf.
Weinig mystieks aan hoor.

Hebben we dat ook weer geconstateerd. En je wilt je vast niet bemoeien met iemand die zich gediskwalificeerd heeft. Probleem opgelost. En ik heb jouw “behoeding” niet nodig, dus je doel speelt hier niet. Mooi !

En met de term “egocentrische psychose” had jij jezelf als gediskwalificeerd. En in je eigen woorden: mijn zinnen, daar is niets mystieks aan. Maar ja, mystiek is een egocentrische psychose. Waarbij je dus dan vaststelt dat ik geen egocentrische psychose heb. Ach ja…..je leutert maar lekker verder. Je hebt geen idee he, wat een mystieke ervaring is. 

47 minuten geleden zei Hopper:

In de mystiek heeft men verbinding met alle geliefden van de Vader.   Dat zijn vreugdevolle ontmoetingen.  (I.r.l. natuurlijk)

Het Koninkrijk Gods komt niet met uiterlijk gelaat, maar het is wel reeds aanwezig.  Maar de natuurlijke mens ziet het niet , het is niet binnen zijn zien.

In mijn ervaring heeft is de mystiek verbinding met iedereen. De eenheid breekt dan door. Juist voor de mensen die nog niet Thuis zijn kijk je dan met meer compassie en Liefde naar. In Mattheus 9 geeft Jezus aan dat hij niet kwam voor de rechtvaardigen. Extra aandacht dus voor degenen die er nog niet zijn. Iedereen is een geliefde van de Vader, velen weten het echter niet meer.

De herder laat de kudde achter en gaat het 100e schaap ophalen, oog voor de afgedwaalden.

Het Koninkrijk Gods was en is altijd aanwezig. Vraag is of wij er ons op afstemmen. Het gaat idd veel verder dan het menselijke zien via een oog. De natuurlijke mens ziet het niet. Dat is geen reden voor verwijt, maar veel meer: hoe krijgen degenen die het wel zien het zichtbaar voor de anderen.

bewerkt door HJW5
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei HJW5:

 

In mijn ervaring heeft is de mystiek verbinding met iedereen. De eenheid breekt dan door. Juist voor de mensen die nog niet Thuis zijn kijk je dan met meer compassie en Liefde naar. In Mattheus 9 geeft Jezus aan dat hij niet kwam voor de rechtvaardigen. Extra aandacht dus voor degenen die er nog niet zijn. Iedereen is een geliefde van de Vader, velen weten het echter niet meer.

De herder laat de kudde achter en gaat het 100e schaap ophalen, oog voor de afgedwaalden.

Het Koninkrijk Gods was en is altijd aanwezig. Vraag is of wij er ons op afstemmen. Het gaat idd veel verder dan het menselijke zien via een oog. De natuurlijke mens ziet het niet. Dat is geen reden voor verwijt, maar veel meer: hoe krijgen degenen die het wel zien het zichtbaar voor de anderen.

Het Evangelie is er duidelijk over: wie de wereld liefheeft, die heeft de liefde van de Vader niet.   Dan kun je stellen dat iedereen een geliefde van de Vader is, maar het Evangelie spreekt anders en ik beaam dat.   Jezus spreekt ook in de gelijkenis van de zaaier dat iedereen het zaad is, maar bij velen valt het zaad in onvruchtbare grond. 

Dat wil niet zeggen dat we geen oog hebben voor de afgedwaalden, maar het ligt in niemands macht om de afgedwaalden naar de Vader te brengen.  Ieder mens zal dat zelf moeten doen.  Zie bijvoorbeeld hier DBI, in zijn optiek is mystiek een psychose of zoiets.  Dat is geen oordeel mijnerzijds, dat schrijft hij zelf.  Ik kan niets voor hem doen.

Jezus zegt: het Koninkrijk is binnen in u en het is in uw zien.   Veel forumdeelnemers alhier hebben het over een Koninkrijk buiten zichzelf.   En ik kan het Koninkrijk in hen niet aan hen tonen, want het is in hun eigen zien.   Zolang zij het Koninkrijk nog buiten zichzelf zoeken kan ik hen niet helpen.

Ik oordeel hier niemand, maar aan de vruchten herkent men de boom.  Een innerlijk Koninkrijk is heel wat anders dan een uiterlijk Koninkrijk.  Wie ore heeft die hore.   Maar het meeste van het zaad wat gezaaid is, is verworden tot onkruid en volgens Jezus gaat al het onkruid in het vuur geworpen worden.   

Verder is het een openbaar geheim dat mystiek over de liefde gaat.    Wie hier dagelijks genocide toejuicht, daarvan moet ik geloven dat zij in de liefde van de Vader leven?  Ook daar geldt: aan de vrucht (oorlogshitserij) herkent men de boom.  Wie voor het kwaad kiest, die kiest daar zelf voor.   Jezus is heel strikt: wie niet voor Mij is, is tegen Mij.  Ik raad een ieder aan om dat ter harte te nemen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei HJW5:

Ach ja…..je leutert maar lekker verder. Je hebt geen idee he, wat een mystieke ervaring is. 

Zeker wel. De geboorte van mijn kinderen, dat vond ik een mystieke ervaring in de betekenis van 'onverklaarbaar'.

En ik weet ook dat er een andere betekenis is: streven naar de vereniging van de ziel met God. In extremis gebruiken sommige (niet alle!) religieuze mensen de term om in die zin belevenissen te benoemen die in feite  psychoses zijn. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
51 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Zeker wel. De geboorte van mijn kinderen, dat vond ik een mystieke ervaring in de betekenis van 'onverklaarbaar'.

En ik weet ook dat er een andere betekenis is: streven naar de vereniging van de ziel met God. In extremis gebruiken sommige (niet alle!) religieuze mensen de term om in die zin belevenissen te benoemen die in feite  psychoses zijn. 

Je snapt dus niet wat een mystieke ervaring is, je bewijst het nogmaals ten overvloede.

” In feite” ???? Heb je een peer reviewed onderzoek waaruit dit naar voren komt ?

Blijf lekker in de zandbak je rondjes draaien. 

1 uur geleden zei Hopper:

Het Evangelie is er duidelijk over: wie de wereld liefheeft, die heeft de liefde van de Vader niet.   Dan kun je stellen dat iedereen een geliefde van de Vader is, maar het Evangelie spreekt anders en ik beaam dat.   Jezus spreekt ook in de gelijkenis van de zaaier dat iedereen het zaad is, maar bij velen valt het zaad in onvruchtbare grond. 

Dat wil niet zeggen dat we geen oog hebben voor de afgedwaalden, maar het ligt in niemands macht om de afgedwaalden naar de Vader te brengen.  Ieder mens zal dat zelf moeten doen.  Zie bijvoorbeeld hier DBI, in zijn optiek is mystiek een psychose of zoiets.  Dat is geen oordeel mijnerzijds, dat schrijft hij zelf.  Ik kan niets voor hem doen.

Jezus zegt: het Koninkrijk is binnen in u en het is in uw zien.   Veel forumdeelnemers alhier hebben het over een Koninkrijk buiten zichzelf.   En ik kan het Koninkrijk in hen niet aan hen tonen, want het is in hun eigen zien.   Zolang zij het Koninkrijk nog buiten zichzelf zoeken kan ik hen niet helpen.

Ik oordeel hier niemand, maar aan de vruchten herkent men de boom.  Een innerlijk Koninkrijk is heel wat anders dan een uiterlijk Koninkrijk.  Wie ore heeft die hore.   Maar het meeste van het zaad wat gezaaid is, is verworden tot onkruid en volgens Jezus gaat al het onkruid in het vuur geworpen worden.   

Verder is het een openbaar geheim dat mystiek over de liefde gaat.    Wie hier dagelijks genocide toejuicht, daarvan moet ik geloven dat zij in de liefde van de Vader leven?  Ook daar geldt: aan de vrucht (oorlogshitserij) herkent men de boom.  Wie voor het kwaad kiest, die kiest daar zelf voor.   Jezus is heel strikt: wie niet voor Mij is, is tegen Mij.  Ik raad een ieder aan om dat ter harte te nemen. 

Ja, iedereen is geliefd, het Koninkrijk Gods is altijd en overal. Vraag is of wij ons daarop afstemmen. Als je je afkeert, ben je nog steeds geliefd, je doet er alleen niets mee. Bewust, danwel onbewust.


Het evangelie is geschreven door mensen die nog volop in het veld van goed en kwaad zitten. Ik ga daar niet in mee. 
Ik kan niemand (nog niet, en misschien wel nooit) iemand naar het Licht brengen. Jezus geeft aan dat hij de laatsten ophaalt en juist voor de onrechtvaardigen kwam. Het is dus maar net waar je de nadruk op legt.

DBI zal niet de eerste zijn die mee gaat, maar wie weet. Dat hij na al die jaren nog steeds op een forum zit, geeft wel aan dat hij nog steeds erg met het geloof bezig is. 

Liefde kan toch niet anders zijn dan onvoorwaardelijk. Anders is het niet meer dan een kille, zakelijke overeenkomst. 
De weg terug naar Huis zal voor de één langer zijn dan voor de ander. Ik kan dat voor de ander niet bepalen. Gelovigen hier zoeken het Koninkrijk buiten zichzelf, wat inhoudt……dat ze zoeken. Misschien vinden ze het wel sneller dan ik. Het is ze gegund.

Het verhaal van het onkruid lees ik als een innerlijk verhaal. Een deel van mijn gedachten zit ongetwijfeld nog in de duistere kant. Jezus roept op me niet zo druk te maken over negatieve gedachten, maar vooral de goede te koesteren. 
Ik geloof niet in het oordeel en niet in de retoriek van wie niet voor Jezus is, tegen hem is. Duidelijk een uitspraak die nog in het veld van goed en kwaad thuishoort.

 

Voor mij mede een reden om zo langzamerhand Jezus achter mij te laten op mijn weg. Zolang je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. 
Ik wil niet blijven hangen in het geïnspireerd zijn door woorden, het leidt (mij althans) af van de weg naar de directe ervaring.

En die spreekt mij vele malen meer aan dan welk woord dan ook.
 

bewerkt door HJW5
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Zeker wel. De geboorte van mijn kinderen, dat vond ik een mystieke ervaring in de betekenis van 'onverklaarbaar'.

 

Het lijkt erop dat je als atheïst gepromoveerd bent tot agnost.  Volgens het atheïsme is dat kind het resultaat van 100 miljard jaar toeval. Het lichaam van een boreling  bestaat uit 200.000 onderdelen. De atheist zegt: "Gecompliceerd samenstel van toevalligheden".  

Link naar bericht
Deel via andere websites
51 minuten geleden zei HJW5:

 


Het evangelie is geschreven door mensen die nog volop in het veld van goed en kwaad zitten. Ik ga daar niet in mee. 
Ik kan niemand (nog niet, en misschien wel nooit) iemand naar het Licht brengen. Jezus geeft aan dat hij de laatsten ophaalt en juist voor de onrechtvaardigen kwam. Het is dus maar net waar je de nadruk op legt.

DBI zal niet de eerste zijn die mee gaat, maar wie weet. Dat hij na al die jaren nog steeds op een forum zit, geeft wel aan dat hij nog steeds erg met het geloof bezig is. 

Liefde kan toch niet anders zijn dan onvoorwaardelijk. Anders is het niet meer dan een kille, zakelijke overeenkomst. 
De weg terug naar Huis zal voor de één langer zijn dan voor de ander. Ik kan dat voor de ander niet bepalen. Gelovigen hier zoeken het Koninkrijk buiten zichzelf, wat inhoudt……dat ze zoeken. Misschien vinden ze het wel sneller dan ik. Het is ze gegund.

Het verhaal van het onkruid lees ik als een innerlijk verhaal. Een deel van mijn gedachten zit ongetwijfeld nog in de duistere kant. Jezus roept op me niet zo druk te maken over negatieve gedachten, maar vooral de goede te koesteren. 
Ik geloof niet in het oordeel en niet in de retoriek van wie niet voor Jezus is, tegen hem is. Duidelijk een uitspraak die nog in het veld van goed en kwaad thuishoort.

 

Voor mij mede een reden om zo langzamerhand Jezus achter mij te laten op mijn weg. Zolang je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. 
Ik wil niet blijven hangen in het geïnspireerd zijn door woorden, het leidt (mij althans) af van de weg naar de directe ervaring.

En die spreekt mij vele malen meer aan dan welk woord dan ook.
 

Ik ben het op vele punten oneens.   De Evangelisten wisten waarover ze schreven.  Verder blijf ik Jezus volgen in het Licht.  Hier scheiden onze wegen zich.

Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei Hopper:

Ik ben het op vele punten oneens.   De Evangelisten wisten waarover ze schreven.  Verder blijf ik Jezus volgen in het Licht.  Hier scheiden onze wegen zich.

Lees: de evangelisten schrijven dat waar jij in gelooft. Is helemaal prima.

We hoeven het ook niets eens te zijn. Wel opvallend is dat je dan gelijk de wegen laat scheiden, terwijl je bijv over Israël heel lang door blijft gaan.

Het is je keuze.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Zeker wel. De geboorte van mijn kinderen, dat vond ik een mystieke ervaring in de betekenis van 'onverklaarbaar'.

Mooi dat je dat zo zegt en zo hebt mogen ervaren. :)

Citaat

En ik weet ook dat er een andere betekenis is: streven naar de vereniging van de ziel met God. In extremis gebruiken sommige (niet alle!) religieuze mensen de term om in die zin belevenissen te benoemen die in feite  psychoses zijn. 

Psychoses kunnen inderdaad gebruik maken van religieuze beelden om bij de patiënt passende wanen te geven. Toch vormen zij natuurlijk niet de maatstaf voor mystieke ervaringen, zoals je zelf ook al aangeeft. Sowieso gaat mystiek verder dan enkel ervaringen alleen. Het is een geestesgesteldheid die heel je handelen, denken en waarneming bepaalt. Er zijn mystici die soms jarenlang echt helemaal niets ervaren qua spiritualiteit, maar daardoor juist meer diepgang en rijpheid vinden in het geloofsleven.

Mystiek is daardoor zowel heel alledaags als heel groots. Jezelf bekruisigen met wijwater bij het betreden van de kerk is bijvoorbeeld al mystiek, omdat je je daardoor al voorbereid op de ontmoeting met God. En als je dat elke keer doet, gecombineerd met allerlei andere gewoonten op het gebied van gebed, sacrament en naastenliefde, dan wordt het voortdurende contact met God net zo natuurlijk als ademhalen. Je staat er niet altijd bij stil, je voelt niet altijd iets speciaals en je doet veel dingen ook niet altijd even bewust. Maar ondertussen groeit het geloof, de hoop en liefde in heel je wezen.

Je kunt het misschien een beetje vergelijken met het volgen van een opleiding. Soms lijkt het allemaal wat onzinnig, repetitief en heb je het idee dat je al die kennis echt niet gaat onthouden. Maar als je dan uiteindelijk aan het werk gaat, of vaak al tijdens een stage, dan blijk je heel onopgemerkt en vanzelfsprekend van al die kennis gebruik te maken in alles wat je er doet. Terugkijkend besef je dan dat je eigenlijk veel hebt geleerd en die opleiding en alles eromheen je meer gevormd heeft dan je dacht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Hopper:

In de mystiek heeft men verbinding met alle geliefden van de Vader.   Dat zijn vreugdevolle ontmoetingen.  (I.r.l. natuurlijk)

Het Koninkrijk Gods komt niet met uiterlijk gelaat, maar het is wel reeds aanwezig.  Maar de natuurlijke mens ziet het niet , het is niet binnen zijn zien.

Dat is ook sneu. Dat je enkel verbinding voelt met hen die jij "geliefde van de Vader" noemt. En dat je voor de rest je neus ophaalt.. Doet me erg denken aan gnostici die beweerden dat ze beter waren dan de letterknechten. 

En wie zijn dan de geliefden van de Vader? De mensen die dezelfde mening hebben als jij? 

1 uur geleden zei Flawless victory:

Het lijkt erop dat je als atheïst gepromoveerd bent tot agnost.  Volgens het atheïsme is dat kind het resultaat van 100 miljard jaar toeval. Het lichaam van een boreling  bestaat uit 200.000 onderdelen. De atheist zegt: "Gecompliceerd samenstel van toevalligheden".  

neen hoor, volgens een atheist is dat niet het geval. Een atheist is iemand die simpelweg niet in goden gelooft. Voor de rest zegt de term atheist niks.

Wel zal een atheist biologieles hebben gehad en weten waar Adam de mosterd vandaan haalde. En weet hebben van de bloemetjes en de bijtjes. Daarom zal een geboorte van een kind wel mooi en leuk zijn, maar veelal niet een onverklaarbaar wonder. Oorzaak en gevolg. Als de man zijn poten niet kan thuishouden dan kan er een kindje van komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Robert Frans:

Mystiek is daardoor zowel heel alledaags als heel groots. Jezelf bekruisigen met wijwater bij het betreden van de kerk is bijvoorbeeld al mystiek, omdat je je daardoor al voorbereid op de ontmoeting met God. En als je dat elke keer doet, gecombineerd met allerlei andere gewoonten op het gebied van gebed, sacrament en naastenliefde, dan wordt het voortdurende contact met God net zo natuurlijk als ademhalen. Je staat er niet altijd bij stil, je voelt niet altijd iets speciaals en je doet veel dingen ook niet altijd even bewust. Maar ondertussen groeit het geloof, de hoop en liefde in heel je wezen.

De betekenis van 'mystiek' is 'geheimzinnig'.

mystiek [geheimzinnig] {1780-1781} < frans mystique < latijn mysticus [van de mysteriën, verborgen, geheimzinnig] < grieks mustikos [geheim, mystisch], van mustès (vgl. mysterie).

Bron: https://etymologiebank.nl/trefwoord/mystiek

Jij geeft er nu echter een betekenis aan die het compleet tegenovergestelde van 'geheimzinnig' lijkt te zijn.

22 minuten geleden zei Paulus888:

Wel zal een atheist biologieles hebben gehad en weten waar Adam de mosterd vandaan haalde. En weet hebben van de bloemetjes en de bijtjes. Daarom zal een geboorte van een kind wel mooi en leuk zijn, maar veelal niet een onverklaarbaar wonder. Oorzaak en gevolg. Als de man zijn poten niet kan thuishouden dan kan er een kindje van komen.

Ik dacht dat het Abraham was die zich in mosterd had gespecialiseerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Monachos:

De betekenis van 'mystiek' is 'geheimzinnig'.

mystiek [geheimzinnig] {1780-1781} < frans mystique < latijn mysticus [van de mysteriën, verborgen, geheimzinnig] < grieks mustikos [geheim, mystisch], van mustès (vgl. mysterie).

Bron: https://etymologiebank.nl/trefwoord/mystiek

Jij geeft er nu echter een betekenis aan die het compleet tegenovergestelde van 'geheimzinnig' lijkt te zijn.

Ik dacht dat het Abraham was die zich in mosterd had gespecialiseerd.

😁 dat kan ook. Ik haal die kerels altijd door elkaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei HJW5:

Lees: de evangelisten schrijven dat waar jij in gelooft. Is helemaal prima.

We hoeven het ook niets eens te zijn. Wel opvallend is dat je dan gelijk de wegen laat scheiden, terwijl je bijv over Israël heel lang door blijft gaan.

Het is je keuze.

Zie Matteüs 10:34-39

Meent niet, dat Ik gekomen ben om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard. Want Ik ben gekomen om tweedracht te brengen tussen een man en zijn vader en tussen een dochter en haar moeder en tussen een schoondochter en haar schoonmoeder; en iemands huisgenoten zullen zijn vijanden zijn. Wie vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mij niet waardig; en wie zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mij niet waardig; en wie zijn kruis niet opneemt en achter Mij gaat, is Mij niet waardig. Wie zijn leven vindt, zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest om Mijnentwil, zal het vinden.

Wie Jezus volgt krijgt tweedracht tussen veel mensen. Als jij ook Jezus volgt dan trekken we samen op, en anders scheiden onze wegen.   Dit gaat niet over meningen of het ergens ja/nee over eens zijn.   

1 uur geleden zei Paulus888:

En wie zijn dan de geliefden van de Vader? De mensen die dezelfde mening hebben als jij? 

 

Natuurlijk niet.  De geliefden van de Vader zijn zij die buiten het oordeel vallen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Zie Matteüs 10:34-39

Meent niet, dat Ik gekomen ben om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard. Want Ik ben gekomen om tweedracht te brengen tussen een man en zijn vader en tussen een dochter en haar moeder en tussen een schoondochter en haar schoonmoeder; en iemands huisgenoten zullen zijn vijanden zijn. Wie vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mij niet waardig; en wie zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mij niet waardig; en wie zijn kruis niet opneemt en achter Mij gaat, is Mij niet waardig. Wie zijn leven vindt, zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest om Mijnentwil, zal het vinden.

Wie Jezus volgt krijgt tweedracht tussen veel mensen. Als jij ook Jezus volgt dan trekken we samen op, en anders scheiden onze wegen.   Dit gaat niet over meningen of het ergens ja/nee over eens zijn.   

Ik begrijp goed dat je komt met een tekst waarin verdeeldheid een rol speelt, het spreekt jou aan. Mij niet, het is voor mij overduidelijk een tekst die past in het oordelen, het veld van goed en kwaad.

Voorwaardelijke liefde. 
Mystieke ervaringen wijzen veel meer naar eenheid.

En zelf lijkt het mij niet dat liefde voorwaardelijk is. Dan wordt het een kille, zakelijke overeenkomst.

Jouw wegen scheiden dan wel van iedereen hier op het forum en ook bij GG.

Dat is prima. Een ieder gaat een eigen weg met het goddelijke.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei HJW5:

Heb je een peer reviewed onderzoek waaruit dit naar voren komt ?

Wederom: heel goed. Zoek nu een spiegel en herhaal het nog eens.

4 uur geleden zei Flawless victory:

Het lijkt erop dat je als atheïst gepromoveerd bent tot agnost.  Volgens het atheïsme is dat kind het resultaat van 100 miljard jaar toeval

Nee hoor, daar gaat atheïsme niet over. Overigens kozen mijn vrouw en ik voor die kinderen, niks toeval dus.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid