Spring naar bijdragen

Tovenarij: God of de duivel.

Aanbevolen berichten

Ik zag laatst een filmpje voorbij komen over tovenarij.
Daarbij werd iemand voorgehouden dat God niet van tovenarij houdt, en dat het iets van de duivel is.

Die discussie is niet nieuw, al heel lang wordt toveren of hekserij door de kerk in verband gelegd met de duivel.

Ik vraag me af: op grond waarvan? 
In de bijbel lezen we over het veranderen van mensen in zoutpilaren, het scheiden van een zee zodat een heel volk er doorheen kan lopen, profetieën, bevruchting door een engel, opstanding uit de dood, vermenigvuldiging van broden en vissen etc etc.
Allemaal toverij door God, maar nergens kan ik zo gauw een voorbeeld vinden waarbij de duivel zich bedient van tovenarij.

Kan iemand mij zeggen waar dit beeld dat tovenarij duivels is, dan vandaan komt? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Daarbij werd iemand voorgehouden dat God niet van tovenarij houdt, en dat het iets van de duivel is.

[...]

Kan iemand mij zeggen waar dit beeld dat tovenarij duivels is, dan vandaan komt? 

Omdat het als potentieel heel gevaarlijk wordt gezien. Bij klassieke magie probeer je de natuurwetten te manipuleren voor eigen doeleinden, die goed of kwaad kunnen zijn. De kijk op magie is in de kerkgeschiedenis nogal complex: zo werd het geloof in heksen door de katholieke kerk altijd afgewezen, maar was het eveneens niet goedgekeurde boek De Heksenhamer ook onder katholieke geestelijken toch populair, met alle gevolgen van dien. In sommige tijden werd onderscheid gemaakt tussen goede magiërs en slechte, in andere tijden werden allebei de vormen als duivels gezien.

De door jou genoemde tekenen van God worden niet als magie gezien, omdat je ze niet zelf naar eigen wens kunt toepassen middels spreuken of rituelen. Ze worden als soevereine handelingen van God gezien, door mensen die Hij daarvoor uitkiest. Ook de eucharistie, waarin door het eucharistisch gebed brood en wijn in het Lichaam respectievelijk Bloed van Christus veranderen, is altijd een initiatief van God zelf, waar de priester gehoor aan geeft. Zelf proberen zulke tekenen te bewerkstelligen, of dat nu echt mogelijk is of niet, wordt daarom als zonde gezien, als een valse imitatie van Gods werk.
Een belangrijk nieuwtestamentisch verhaal hieromtrent is dat over Simon de Tovenaar, in Handelingen 8. Daar vraagt hij Petrus en Johannes of hij de macht om de Geest uit te delen kan kopen, al ware het een magische handeling. Petrus wijst hem daarop streng terecht, waarop hij tot inkeer komt. Hier komt ook de term simonie vandaan, iets waar de kerk in haar geschiedenis nogal eens mee te dealen had binnen haar gelederen.

Als je moderne boeken over magie leest, van Harry Potter tot Het Nachtcircus, dan zie je ook de gevaren ervan omschreven. De boodschap is altijd duidelijk: als je niet weet wat je doet, kan het in het ergste geval je leven kosten, of in elk geval enorm veel onherstelbare schade aanrichten bij jezelf of je naasten. Sommige christenen vandaag de dag geloven dat magie echt bedreven kan worden en je daarmee inlaat met kwade krachten die je zo van God proberen af te houden. Meestal trachten zij met geweldloze gebeden en rituelen de macht van de magie te bedwingen. Anderen zien het als bedrog of als zinsbegoocheling en alleen daarom al niet van God afkomstig. God kan het dus om twee redenen verboden hebben: omdat het bestaat, of omdat het juist níét bestaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is altijd zinnig om je ergens in te verdiepen.    Zaken als tovenarij afdoen omdat het 'gevaarlijk' is klinkt erg kinderachtig.     Zo heb ik zelf ooit een sjamaan bezocht.    Ik raad het niemand aan, maar ik spreek nu wel uit eigen ervaring/ondervinding.    Onderzoek alles en behoud het goede zegt  Paulus in de eerste brief aan de Tessalonicenzen 5.   Dan weet je tenminste waar je over spreekt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Robert Frans:

Omdat het als potentieel heel gevaarlijk wordt gezien. Bij klassieke magie probeer je de natuurwetten te manipuleren voor eigen doeleinden, die goed of kwaad kunnen zijn. De kijk op magie is in de kerkgeschiedenis nogal complex: zo werd het geloof in heksen door de katholieke kerk altijd afgewezen, maar was het eveneens niet goedgekeurde boek De Heksenhamer ook onder katholieke geestelijken toch populair, met alle gevolgen van dien. In sommige tijden werd onderscheid gemaakt tussen goede magiërs en slechte, in andere tijden werden allebei de vormen als duivels gezien.

De door jou genoemde tekenen van God worden niet als magie gezien, omdat je ze niet zelf naar eigen wens kunt toepassen middels spreuken of rituelen. Ze worden als soevereine handelingen van God gezien, door mensen die Hij daarvoor uitkiest. Ook de eucharistie, waarin door het eucharistisch gebed brood en wijn in het Lichaam respectievelijk Bloed van Christus veranderen, is altijd een initiatief van God zelf, waar de priester gehoor aan geeft. Zelf proberen zulke tekenen te bewerkstelligen, of dat nu echt mogelijk is of niet, wordt daarom als zonde gezien, als een valse imitatie van Gods werk.
Een belangrijk nieuwtestamentisch verhaal hieromtrent is dat over Simon de Tovenaar, in Handelingen 8. Daar vraagt hij Petrus en Johannes of hij de macht om de Geest uit te delen kan kopen, al ware het een magische handeling. Petrus wijst hem daarop streng terecht, waarop hij tot inkeer komt. Hier komt ook de term simonie vandaan, iets waar de kerk in haar geschiedenis nogal eens mee te dealen had binnen haar gelederen.

Als je moderne boeken over magie leest, van Harry Potter tot Het Nachtcircus, dan zie je ook de gevaren ervan omschreven. De boodschap is altijd duidelijk: als je niet weet wat je doet, kan het in het ergste geval je leven kosten, of in elk geval enorm veel onherstelbare schade aanrichten bij jezelf of je naasten. Sommige christenen vandaag de dag geloven dat magie echt bedreven kan worden en je daarmee inlaat met kwade krachten die je zo van God proberen af te houden. Meestal trachten zij met geweldloze gebeden en rituelen de macht van de magie te bedwingen. Anderen zien het als bedrog of als zinsbegoocheling en alleen daarom al niet van God afkomstig. God kan het dus om twee redenen verboden hebben: omdat het bestaat, of omdat het juist níét bestaat.

Dank voor je duidelijke uiteenzetting!
Zit ik toch nog met het gegeven dat de 'manipulatie van natuurwetten' zoals jij dat mooi omschrijft, in de Bijbel alleen door God wordt gedaan. Niet door duivel/satan toch? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dank voor je duidelijke uiteenzetting!
Zit ik toch nog met het gegeven dat de 'manipulatie van natuurwetten' zoals jij dat mooi omschrijft, in de Bijbel alleen door God wordt gedaan. Niet door duivel/satan toch? 

Voor zover ik begrijp niet. Alleen God kan scheppen en direct ingrijpen in de natuur op het hoogste niveau. Maar engelen kunnen wel invloed uitoefenen op onze geest, hebben een onvoorstelbare mensenkennis na honderdduizenden jaren studie op de eerste rang en de satan is nu eenmaal ook een engel, net als zijn demonen. Zij kunnen ons ertoe verleiden om magie te beoefenen en zo buiten God om te proberen wonderen te bewerkstelligen. Of magie nu echt bestaat of niet, maakt voor hen dan nog niet eens uit. Zolang het ons maar van God afhoudt, die het ons verbiedt. Eventuele gevaarlijke effecten, of die nu magisch of enkel psychisch zijn, kunnen zelfs nog een averechts effect hebben, als ze het slachtoffer ertoe bewegen zich alsnog weer naar God te wenden voor redding.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Robert Frans:

Zolang het ons maar van God afhoudt, die het ons verbiedt. Eventuele gevaarlijke effecten

De new age en haar ufologie gaan al heel diep in het occulte waar velen aan tovenarij doen door zich als medium op te stellen. Waarna sommigen werkelijk "contactees" worden of geloven het te worden. Maar de rode draad in hun verhalen/getuigenissen laten wel zien dat we met "iets" te maken hebben.

Tovenarij begint al bij pendelen, kaartleggen, kundalini, yoga, ...

Vanaf mensen met kundalini beginnen zijn ze een vogel voor de kat. Dat deurtje laat je best toe. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Petra.:

De enige Bijbelse toverij die ik zie wordt idd. gedaan door God en profeten doen toekomstvoorspellingen.

Ik zie nergens de duivel toveren. En bij Job bv. is het de duivel die het bedenkt, maar God die het uitvoert. 

Gebedsgenezers beloven ook toverij. 

Wat deden die magiërs in Egypte dan als God Zijn geboden openbaarde via Mozes? 

En dan niet de tien geboden, maar het gebod aan Egypte om Zijn volk te bevrijden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Fundamenteel:

Wat deden die magiërs in Egypte dan als God Zijn geboden openbaarde via Mozes? 

En dan niet de tien geboden, maar het gebod aan Egypte om Zijn volk te bevrijden.

Dat was toch toen God het hart van de Farao verhardde. Wat je idd ook toverij kunt noemen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Petra.:

De enige Bijbelse toverij die ik zie wordt idd. gedaan door God en profeten doen toekomstvoorspellingen.

Ik zie nergens de duivel toveren. En bij Job bv. is het de duivel die het bedenkt, maar God die het uitvoert. 

De Egyptische magiërs weten echter de eerste paar plagen na te bootsen. En in het door mij al gerefeerde Handelingen 8 weet Simon de Tovenaar ook met magische kunsten veel indruk te maken op zijn volgelingen. In 1 Samuël 28 wordt een dode opgeroepen, namelijk Saul.

In deze post hier leg ik tevens uit wat het verschil is tussen magie en een teken van God. En hoewel de duivel zelf niet tovert, kan hij wel mensen ertoe verleiden zich met magie bezig te houden. Of magie nu echt is of niet, maakt voor hem niet uit, zolang het je maar van God afhoudt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
58 minuten geleden zei Petra.:

Dat was toch toen God het hart van de Farao verhardde. Wat je idd ook toverij kunt noemen. 

Neenee, zij deden aan effectieve tovenarij door de werken van God te imiteren.

De duivel doet wel degelijk aan tovenarij en heeft vele media: zeer veel. Het overspoelt alle geesten. De schermtijd van de gemiddelde westerling neemt een derde van zijn leven in, zo niet meer. En daar worden mensen gebombardeerd met ideologie, opgejut, gevormd en in koor gesynched. Als tovenarij kan dat ook wel tellen vind ik dan. Want het gebeuren op internet vereist superbreinen waarvoor ze supercomputers ontwierpen. Ze kunnen ieder hart (dat verslaafd scrolled) nu verharden, verzachten, ... Althans proberen dat te doen en succesvol bij de meeste zijn. 

In wat voor tijd leef ik eigenlijk?

48 minuten geleden zei Robert Frans:

De Egyptische magiërs weten echter de eerste paar plagen na te bootsen. En in het door mij al gerefeerde Handelingen 8 weet Simon de Tovenaar ook met magische kunsten veel indruk te maken op zijn volgelingen. In 1 Samuël 28 wordt een dode opgeroepen, namelijk Saul.

In deze post hier leg ik tevens uit wat het verschil is tussen magie en een teken van God. En hoewel de duivel zelf niet tovert, kan hij wel mensen ertoe verleiden zich met magie bezig te houden. Of magie nu echt is of niet, maakt voor hem niet uit, zolang het je maar van God afhoudt.

En waar Mozes zijn staaf in een slang verandert, daar doen de magiërs het ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Galaten 5:20 schaart spiritisme onder werken van het vlees:

afgoderij, spiritisme, vijandschap, ruzie, jaloezie, woede-uitbarstingen, meningsverschillen, verdeeldheid, sekten,

Openbaring 21:8 Maar de lafaards, degenen zonder geloof, degenen die onrein en walgelijk zijn, de moordenaars, de seksueel immorele mensen, degenen die aan spiritisme doen, de afgodenaanbidders en alle leugenaars: hun deel is in het meer dat met vuur en zwavel brandt. Dat betekent de tweede dood.’

Dus het lijkt me toch echt duivels 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Galaten 5:20 schaart spiritisme onder werken van het vlees:

afgoderij, spiritisme, vijandschap, ruzie, jaloezie, woede-uitbarstingen, meningsverschillen, verdeeldheid, sekten,

Openbaring 21:8 Maar de lafaards, degenen zonder geloof, degenen die onrein en walgelijk zijn, de moordenaars, de seksueel immorele mensen, degenen die aan spiritisme doen, de afgodenaanbidders en alle leugenaars: hun deel is in het meer dat met vuur en zwavel brandt. Dat betekent de tweede dood.’

Dus het lijkt me toch echt duivels 

De mens moet de keuken betreden om de hitte van de keuken te kennen.     Van een afstandje roepen dat het 'echt duivels' is, is niet meer dan een gedachte/overtuiging.

Overigens, woede uitbarstingen zijn gewoon een kenmerk van het ego,  en meningsverschillen zijn sowieso geen probleem.  Sekten, daar blijft een verstandig mens van weg.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...
Op 2-9-2024 om 08:05 zei Petra.:

de magiers in Egypte deden dit ook.. En in Exodus of Leviticus staat dat je kan zien welke profeet echt van God is en welke niet. Namelijk "komt een voorspelling uit dan is het van God" komt de profetie niet uit dan komt die niet van God..Wat voor mij altijd een rare redenering is overigens. Ik snap niet dat mensen anno 2024 daar nog in geloven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Paulus888:

. Ik snap niet dat mensen anno 2024 daar nog in geloven.

Omdat er wel degelijk meer is dan de versie die we meegedeeld krijgen. 

Veel meer... 

Het geestelijke is onzichtbaar, uw wifi ook. Het onzichtbare vormt het zichtbare. Maar de mens is uit zijn oorspronkelijke natuur gehaald en sommige mensen "trainen" hun geest om te kijken wat er achter de sluier van deze "realiteit" te zien is. Maar dat is overwoekerd door boze krachten, die zich helaas als goed kunnen voordoen. Daarom dat de Bijbel het expliciet verbiedt. 

We kunnen wel bidden en mediteren op zaken. Maar uzelf echt openstellen en verbinden met deze aarde of krachten, zou ik toch niet doen. De link is geen verzoek het zelf te doen, maar hoe gekend het fenomeen is. En mensen die daar voorbij gaan en zich met de principaliteiten daarna bezighouden, doen zeer zekerlijk aan tovenarij. Een hele jeugd is er in verleid met thema's, films, betoverd speelgoed en snoep tijdens halloween. 

https://www.thewayofmeditation.com.au/signs-kundalini-activation

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 28-8-2024 om 17:09 zei Dat beloof ik:

Arthur C. Clarke heeft het al gezegd 

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Ik kan mij een serie herinneren met daarin ene Catweazle die vanuit de middeleeuwen in de moderne tijd was beland en het aandoen van een lamp al als tovenarij beschouwde.

Je zou de vraag kunnen stellen of en wat de tovenarij is waar God problemen mee heeft. Zou het niet van de schrijvers afkomstig kunnen zijn ?

bewerkt door Mullog
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
Op 21-9-2024 om 10:32 zei Mullog:

Arthur C. Clarke heeft het al gezegd 

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Ik kan mij een serie herinneren met daarin ene Catweazle die vanuit de middeleeuwen in de moderne tijd was beland en het aandoen van een lamp al als tovenarij beschouwde.

Je zou de vraag kunnen stellen of en wat de tovenarij is waar God problemen mee heeft. Zou het niet van de schrijvers afkomstig kunnen zijn ?

Pharmakeia is het Grieks woord er vaak voor. 

Link naar bericht
Deel via andere websites