Spring naar bijdragen

Openingsceremonie Olympische spelen bespot Jezus Christus en christendom


Aanbevolen berichten

5 uur geleden zei Robert Frans:

Fair enough, maar dan nog blijf ik erbij dat het christenen niet te verwijten valt dat zij er een parodie inzagen van iets wat voor hen heel belangrijk is

Daar ben ik het mee eens. Ik heb dat verwijt niet gezien, maar idd. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 135
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Er werd helemaal niet met het christendon gespot.  Er werd een tableau vivant (een levend schilderij) getoond van 'Het Feest van de Goden' van Jan van Bijlert uit 1635 (bewaard in het museum in D

Ter overweging. Elon Musk, Geert Wilders en een heel assortiment  stemmingmakers uit de hele wereld staan op hun strot om een klein onderdeel van het Olympisch openingsfestijn in Parijs. Zij denk

Als God niet met Zich laat spotten kunnen we het dus ook aan God Zelf overlaten. In plaats van te reageren op een manier die neerkomt op 'God, wij reageren wel even bekrompen en verontwaardigd en bele

23 uur geleden zei sjako:

de ruiter die naar mijn mening een spottende afbeelding van Christus werderkomst was is  walgelijk

Ja, dan kun je overal wel wat zien. Maar dat ligt dan m.i. meer aan lange tenen dan aan wat anders.  Ik heb nog geen moslims gehoord die vinden dat dit lijkt op Mohammed die op een gevleugeld paard naar de hemel gaat. Terwijl het daar meer op leek.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ter overweging.

Elon Musk, Geert Wilders en een heel assortiment  stemmingmakers uit de hele wereld staan op hun strot om een klein onderdeel van het Olympisch openingsfestijn in Parijs. Zij denken namelijk dat daar Jezus Christus bespot werd. Wie het programma heeft bekeken, weet  beter: het ging om Bacchus of Dionysos, de god van de wijn, de roes en de geestelijke vervoering uit de klassieke oudheid. Dat blijkt uit zijn naaktheid die slechts door guirlandes van bloemen op essentiële punten wordt bedekt. Bloemen omkransen ook zijn voorhoofd en hij heeft een baard. Wie moeilijkheden zoekt, komt echter tot een andere conclusie: dit is Christus met zijn doornenkroon. Hier wordt de Verlosser in de maling genomen.. En dan hebben de figuranten zich net zo gepositioneerd als Jezus en zijn discipelen op het Laatste Avondmaal van Leonardo da Vinci. En het zijn – o gruwel -  ook nog eens allemaal queers en drag queens.

Deze persoonsverwisseling van bovennatuurlijke wezens leidt tot grootschalig en publiek schuimbekken onder de  stervelingen. De benepenen aller landen tonen zich tot in het diepst van hun ziel gekwetst door wat zij aanzien voor blasfemie en bespotting van hun God..  Zelfs Don Ceder, Kamerlid voor de ChristenUnie, die toch beter zou moeten weten, doet een duit in dit zakje.

De ophef rond de Bacchus van Olympia brengt een van de grootste schandalen uit de annalen van de Nederlandse televisie in herinnering.

Op 4 januari 1964 namen de makers van het satirische tv programma Zo is het toevallig ook nog eens een keer hun eigen medium op de hak. Er was maar één net – Nederland 2 stond nog in de startblokken – en er prijkte een toestel in meer dan de helft van de Nederlandse huiskamers. Miljoenen kijkers zagen het programma onder wie ik en mijn ouders. Aan Zo is het deden bekende persoonlijkheden mee zoals de gevierde presentatrice Mies Bouwman en de schrijver Gerard Reve maar ditmaal werd het programma geopend door de student Peter Lohr. Hij deed een soort gebed dat erg deed  denken aan bijbelverzen, bijvoorbeeld het begin van het Johannesevangelie ¨In den beginnen was het woord¨. Het kwam erop neer dat de televisie de nieuwe God van Nederland was . Iedereen lag daar in aanbidding voor neer  en gaf zich niet langer over aan zondige activiteiten zoals lezen of praten. ¨Nou nou¨, zei mijn vader, ¨Daar krijgen ze nog wat over te horen¨. Verder deed hij er het zwijgen toe.

In de dagen daarna ontving de verantwoordelijke omroep, de VARA, postzakken vol veelal anonieme scheldbrieven. Ondanks het feit dat zij geen rol speelde in het item was Mies Bouwman vanwege haar bekendheid als tv-persoonlijkheid de gebeten hond: zij ontving aan de lopende band pakketten met ontlasting – nog eens wat anders dan het ene in de recente post van Wilders – en moest met haar man onderduiken.

De media stookten het vuurtje massaal op. In de Tweede Kamer eiste men maatregelen tegen de makers en de VARA. Na een aantal dagen echter kwamen tal van dominees en priesters tot de overtuiging dat die goddeloze programmamakers misschien toch wel een punt hadden. Zo kon je van de kansel ineens horen dat we inderdaad verslingerd dreigden te raken aan de afgod van de televisie en dat  het vereerde beeld ons het zicht op het aloude Woord ontnam. Uiteraard eindigde menige predikant met een ¨En zo, beminde gelovigen, zo is het toevallig óók nog eens een keer.

Gaandeweg sloeg de stemming om.

En nu – zestig jaar na dato – zijn we weer terug bij af. Dankzij Wilders en consorten.

Het zal – mogen we hopen – opnieuw goed aflopen. Bijvoorbeeld als men zich realiseert wat de voor Jezus aangeziene god Dionysos – gespeeld door Philippe Katerine - eigenlijk zingt. Het lied heet Tout nu, geheel naakt. Daarin komt onder meer de zin voor: ¨« On interdit de montrer des fesses mais pas des massacres » ¨Billen tonen is verboden maar bloedbaden niet.

De ware Jezus uit de evangeliën verkeerde zelf graag in kringen van bohemiens, Aussenseiter, en mensen die op welke manier dan ook net als hij buiten de lijntjes kleurden. Na die veertig dagen vasten in de woestijn was het bij de Verlosser altijd goed van eten en drinken. Hij hield van een feestje en op de bruiloft van Kana veranderde hij water in wijn, niet omgekeerd. De beurs rinkelde altijd en hij droeg een kostbaar gewaad. Aan de fatsoendelijkheid had Jezus een hekel. Hij wantrouwde de keurigheid en de mensen die met opgetrokken neusjes aan onaangepast gedrag voorbij gingen. Hij had de gewraakte scènes van vrijdagavond vast een mooie vertoning gevonden. Iets dat uiteindelijk tot nadenken stemt.. En met Wilders zou hij wel raad weten: een witgepleisterd graf, glanzend van buiten, vol rotternis van binnen.

Bron: https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/jezus-zou-zich-doodschamen-voor-geert-wilders

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Monachos:

Ter overweging.

[...]

De ware Jezus uit de evangeliën verkeerde zelf graag in kringen van bohemiens, Aussenseiter, en mensen die op welke manier dan ook net als hij buiten de lijntjes kleurden. Na die veertig dagen vasten in de woestijn was het bij de Verlosser altijd goed van eten en drinken. Hij hield van een feestje en op de bruiloft van Kana veranderde hij water in wijn, niet omgekeerd. De beurs rinkelde altijd en hij droeg een kostbaar gewaad. Aan de fatsoendelijkheid had Jezus een hekel. Hij wantrouwde de keurigheid en de mensen die met opgetrokken neusjes aan onaangepast gedrag voorbij gingen. Hij had de gewraakte scènes van vrijdagavond vast een mooie vertoning gevonden. Iets dat uiteindelijk tot nadenken stemt.. En met Wilders zou hij wel raad weten: een witgepleisterd graf, glanzend van buiten, vol rotternis van binnen.

Bron: https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/jezus-zou-zich-doodschamen-voor-geert-wilders

Het is altijd wat tricky om je eigen argumenten een dergelijke bijbelse lading te willen geven. We weten namelijk niet wat Jezus wel of niet ervan zou vinden, omdat er geen vergelijkbare situatie in het Evangelie staat. We weten echter wel wat voor Hem in elk geval heel belangrijk is. De eucharistie, ofwel het heilig avondmaal, stelde Hij in aan de vooravond van zijn lijden en sterven in, met alleen zijn twaalf apostelen aan tafel. Op het laatste moment voor zijn dood met zijn meest hechte vrienden dus. Daar deze maaltijd zijn lijden en dood gedenkt is het maar de vraag of Hij werkelijk parodieën daarover op prijs stelt. Zouden wij zulke parodieën van onze Dodenherdenking zonder meer op prijs stellen? En zouden queers het accepteren als wij als niet-queers hun belangrijkste feestdagen of omgangsvormen zouden parodiëren?

Ik denk dat we dus heel voorzichtig moeten zijn met het zomaar zeggen dat Jezus zoiets 'vast wel heel mooi' zou vinden. Dan zou in het Evangelie ook een voorbeeld moeten staan van hoe Jezus bijvoorbeeld een parodie op de tempeldienst uitgevoerd door hoeren en tollenaars goedkeurend aanziet. Maar zo'n voorbeeld is er niet. De enige opvallende actie in de tempel van Hem is de tempelreiniging. En in het OT zie je hoe God juist behoorlijk streng de offerdienst regelt, terwijl Paulus in de eerste brief aan de Korintiërs waarschuwt voor het onwaardig deelnemen aan de eucharistie (vgl. 1 Korinthe 11,27-28). Dat pleit niet erg voor het zonder meer goedkeuren van parodieën erop.

Binnen de katholieke kerk en de christelijke wereld in het algemeen wordt in elk geval veelal negatief hierop gereageerd. In eerdere posts hier heb ik al aangetoond dat de verwijzing naar Leonardo da Vinci en het laatste avondmaal eveneens zeer legitiem gemaakt kan worden en door de organisatie zelf ook wordt gemaakt. Een symbool kan nu eenmaal meerdere betekenissen en verwijzingen hebben. Als we geloven dat Christus ook door zijn kerk of zijn gemeente spreekt en niet alleen door onze eigen voorkeuren, dan moeten we hierin denk ik wel een belangrijk teken zien. Ook als de parodie jou niet stoorde, is het goed om je broeders en zusters er niet mee voor het hoofd te stoten. Als zij zich er wél aan stoorden, staan ze minimaal net zo goed in hun recht.

En dat oordeel over Wilders is absoluut niet aan de schrijver om te vellen. Daar vergeet hij echt even zijn plaats.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Flawless victory:

Het was wel degelijk spotten met het christendom.  Op 19 minuut 37 wordt getoond dat die dikke in het midden heeft geschreven “Oh yes, it is the New Gay Testament

Daarbij gaat hij er van uit dat die op de plaats van Jezus zit in haar laatste Avondmaal. Maar deze scène stelde niet het laatste Avondmaal voor. Zodra de smurf tevoorschijn kwam werd er bij gezegd dat dit Dionysos moest voorstellen. Er is dus helemaal geen link met Da Vinci"s laatste Avondmaal. Het ging om Van Bijlert's Feest der Goden.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 28-7-2024 om 21:42 zei Flawless victory:

Dat is helemaal niks voor Dr. Taylor Marshall.   Maar vertel eens, hoe past het gouden kalf dan in het plaatje? Ze spotten wel degelijk met het christendom.   Niet dat mij dat verder boeit maar het behoort gewoon tot de actualiteit van een perverse openingsceremonie.

Dat is een volwassen stier.  Een kalf heeft geen grote hoorns, zoals een stier die wel heeft. Er was dus geen gouden kalf bij de openings plechtigheid. En die stier staat daar al een eeuw, op de plek van de ceremonie op het place de Trocadero.  Het is trouwens een beeld van een stier en een hert,  waarbij de christenen die zich geschoffeerd voelen natuurlijk alleen plaatjes gebruiken waarop je hert het niet kunt zien.  Het beeld heet Taureau et Daim en is van Paul Jove. https://www.tripadvisor.fr/LocationPhotoDirectLink-g187147-d14154459-i321763425-Sculptures_Taureau_et_Daim-Paris_Ile_de_France.html

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Monachos:

Billen tonen is verboden maar bloedbaden niet.

Dat was idd ook mijn gedachte. 

Was er oorlog? 
Is er iemand vermoord? 
In elkaar geslagen? 
Gewond geraakt? 
Vloog het bloed in het rond? 
Iemand verkracht? 
Iemand aangerand? 
Iemand Beschadigd? 

Is er iemand IETS ... WAT DAN OOK.. AANGEDAAN WAT DIEGENE NIET WILDE ???????? 

OH NEEEEEEEEEE

Het was een Feest vertoning.   

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het zou mij niet verbazen als hier uiteindelijk het volgende achter blijkt te zitten.

Tijdens de opening werd door de commentator verteld dat er werd verwezen naar het franse gebruik om met elkaar te spotten. Hoe dit precies werd gezegd weet ik niet meer.
Daar heeft men in Frankrijk uiteraard al genoeg mee te stellen gehad (zie Charlie Hebdo / Mohammed cartoons).
Ik vermoed dat men in de opening een aantal elementen heeft ingebracht, die zijn gebaseerd op niet-christelijke zaken, maar waarvan men eigenlijk wel wist, dat christenen er aanstoot aan zouden nemen.
Dat kun je tevoren beredeneren, want veel gelovigen gaan er vanuit dat er niet met hun geloof mag worden gespot. En naar die spot werd nu juist in de opening verwezen....
Wetende dat gelovigen vaak aanstoot nemen aan (wat zij zien als) bespotten van hun geloof, kun je dus wachten op reacties.

ik vermoed dat dit de achtergrond is van het gebruiken van
- de stier, die overduidelijk geen kalf is maar wat door christenen wel zo werd gezien.
- het schilderij 'Feest der Goden' wat door christenen werd verward met het bij hen veel bekendere 'Laatste Avondmaal'.

De organisatie was na afloop opvallend snel met het maken van excuses aan groepen die zich beledigd voelden. Wat op zich niet nodig was, want er werd niemand beledigd.
Wel is nogmaals de feitelijke achtergrond uitgelegd: het is geen kalf maar een stier met een hertje en het is niet het Laatste Avondmaal. 

Dan rest nu nog één vraag: gaan de christenen die zich onterecht beledigd voelden en de organisatie beschuldigden, achteraf ook hun excuses maken voor deze onterechte beschuldigingen?  Ik denk dat ik het wel weet. Of dat nu de opzet is geweest, dat gaan we niet weten. 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites

Het merkwaardige is dat Jezus ook werd bespot tijdens de kruisiging en dat hij dat verdroeg omdat de Vader dat vroeg.  Gelovigen, van wie je zou denken dat ze Jezus volgen, kunnen dat niet opbrengen......

En dat terwijl niet eens dat bekende schilderij werd uitgebeeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Het zou mij niet verbazen als hier uiteindelijk het volgende achter blijkt te zitten.

Tijdens de opening werd door de commentator verteld dat er werd verwezen naar het franse gebruik om met elkaar te spotten. Hoe dit precies werd gezegd weet ik niet meer.
Daar heeft men in Frankrijk uiteraard al genoeg mee te stellen gehad (zie Charlie Hebdo / Mohammed cartoons).
Ik vermoed dat men in de opening een aantal elementen heeft ingebracht, die zijn gebaseerd op niet-christelijke zaken, maar waarvan men eigenlijk wel wist, dat christenen er aanstoot aan zouden nemen.

[...]

De organisatie was na afloop opvallend snel met het maken van excuses aan groepen die zich beledigd voelden. Wat op zich niet nodig was, want er werd niemand beledigd.
Wel is nogmaals de feitelijke achtergrond uitgelegd: het is geen kalf maar een stier met een hertje en het is niet het Laatste Avondmaal. 

Dan rest nu nog één vraag: gaan de christenen die zich onterecht beledigd voelden en de organisatie beschuldigden, achteraf ook hun excuses maken voor deze onterechte beschuldigingen?  Ik denk dat ik het wel weet. Of dat nu de opzet is geweest, dat gaan we niet weten. 

Als je echter eerst schrijft dat de organisatie eigenlijk al wist dat christenen zich eraan zouden ergeren en vervolgens dat christenen zich onterecht eraan ergerden, spreek je jezelf dan niet een beetje tegen? En als de organisatie zelf al excuses aanbood en daarmee dus de gegeven betekenis wel degelijk erkende, legitimeert zij dan niet daarmee alsnog de ergernis?

Zoals ik al zei: een symbool kan meerdere betekenislagen hebben en je kunt symbolen met elkaar combineren. Kijk alleen al naar de discussie over Zwarte Piet hier. Over deze figuur zijn ellenlange epistels geschreven die elkaar volstrekt tegenspreken over de afkomst van de zwarte kleur. Waarbij elke verklaring even waar kan zijn, omdat de bedenker Jan Schenkman heel goed verschillende achtergronden met elkaar gecombineerd kan hebben. Maar toch heeft de racistische verklaring de overhand gekregen, omwille van de zwarte gemeenschap, en hebben we nu roetveegpieten. Ook prima. Zo kan de betreffende tablau vivant prima gezien worden als combinatie tussen Da Vinci en dat Feest. Je kunt het christenen dan niet verwijten als zij dat meteen doorhebben, zeker als de organisatie hen daarin erkend.

Wat betreft spot ligt het ook wat ingewikkelder. Want niet elke bevolkingsgroep kan zonder meer bespot worden. Er zijn allerlei ongeschreven, constant veranderende en ook niet altijd consistente regels die bepalen welke bevolkingsgroep bespot zou mogen worden en welke niet. Niet elke bevolkingsgroep is even gelijk, zeg maar. Zou deze ceremonie op dezelfde indirecte wijze moslims, queers of zwarten hebben bespot, bewust of onbewust, dan zou de controverse denk ik nog vele malen groter zijn geweest. Ook verschilt het enorm per cultuur wat als humor geaccepteerd wordt en wat niet, zodat je als internationaal evenement daar rekening mee te houden hebt. De Olympische Spelen vertegenwoordigen niet alleen Frankrijk en niet alleen het westen, maar de hele wereld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Geplaatst (bewerkt)
2 uur geleden zei Hopper:

Het merkwaardige is dat Jezus ook werd bespot tijdens de kruisiging en dat hij dat verdroeg omdat de Vader dat vroeg.  Gelovigen, van wie je zou denken dat ze Jezus volgen, kunnen dat niet opbrengen......

En dat terwijl niet eens dat bekende schilderij werd uitgebeeld.


Het gaat er dan ook niet om dat christenen worden bespot maar dat er met Jezus wordt gespot. En dat zullen we moeten verdragen maar de andere wang toekeren betekent niet dat we er niets van mogen of zouden moeten zeggen.  
 

Mattheüs 5: 13-16

Gij zijt het zout der aarde; indien nu het zout smakeloos wordt, waarmede zal het gezouten worden? Het deugt nergens meer toe, dan om buiten geworpen, en van de mensen vertreden te worden.

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Flawless victory:


Het gaat er dan ook niet om dat christenen worden bespot maar dat er met Jezus wordt gespot. En dat zullen we moeten verdragen maar de andere wang toekeren betekent niet dat we er niets van mogen of zouden moeten zeggen.  
 

Mattheüs 5: 13-16

Gij zijt het zout der aarde; indien nu het zout smakeloos wordt, waarmede zal het gezouten worden? Het deugt nergens meer toe, dan om buiten geworpen, en van de mensen vertreden te worden.

Het sop is de kool niet waard zeggen ze dan.    Daarnaast riekt het naar selectieve verontwaardiging.    De vele misdaden welke het Poetin regime begaat in samenwerking met de Russisch orthodoxe kerk, daar hoor ik christenen dan weer geen stennis over maken.  Wat de indruk wekt dat christenen wel tegen 'anderen' ageren, maar de eigen gelederen sluiten.

https://kro-ncrv.nl/kirill-poetin-is-een-echte-christen

In feite beweert de geestelijk leider van een van de grotere kerken dat een gezochte oorlogsmisdadiger een echte christen is.  Een geheel ander onderwerp , toch heeft het een raakvlak.

Op 21 februari 2012 traden drie leden van de feministische punk-band Pussy Riot op tijdens een kerkdienst in de Christus Verlosserkathedraal in Moskou. Dit was bedoeld als protestactie tegen de herverkiezing van president Poetin en de verwevenheid van de seculiere Russische staat en de Russisch-orthodoxe Kerk. Bij de performance sloegen ze kruisen en probeerden een lied ten gehore te brengen ("O heilige Godbarende (Maria), verdrijf Poetin"). Uiteindelijk werd een aantal van hen gearresteerd en volgde een rechtszaak vanwege "hooliganisme" (in dit geval religieuze haat). Patriarch Kirill was niet te spreken over pogingen van derden om hun "heiligschennend" optreden te vergoelijken. Pas enige tijd later zou de kerk pleiten voor genade.  (Bron wiki)

Aan deze kwestie kun je zien waar selectieve verontwaardiging toe kan leiden: een door en door corrupte kerk!    Selectieve verontwaardiging  en dan is het fluisteren van Satan nooit ver weg.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 28-7-2024 om 18:32 zei Hermanos2:

Ik zie echt geen 666. Ik zie wel een ugly fat chick op de plaats van Jezus. 

Waarom vond je het eigenlijk belangrijk om haar lelijk en dik te noemen? Als zij slank en in jouw ogen knap was geweest, had je dan over een 'beautiful, slim chick' gesproken? Was de act in jouw ogen dan minder erg geweest?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 28-7-2024 om 17:14 zei Flawless victory:

maar voor zover ik heb gelezen vermelden die niets over een cyberattack.

We worden klaargestoomd voor een grote cyber attack, die al is voorspeld begin 2023 door onze grote "vrienden" van het WEF. Die zou dit jaar moeten gaan gebeuren. Das gek, covid stak z'n lelijke hoofd op in 2020 en in 2024 hebben we zowel Disease-X (krijgen ze alsnog slecht van de grond) als een cyber attack. Was er misschien iets bijzonders aan de hand in de jaren 2020 en 2024? Ah natuurlijk, verkiezingen in America, wat een toeval toch weer heeft er natuurlijk h e l e m a a l  n i k s mee te maken. Gelukkig hebben ze de oplossing ook al klaar, de CBDC oftewel Centrale Bank Digital Currency (Centrale Bank Digitale Valuta) een wonder van techniek. Ze kunnen deze namelijk programmeren zodat "ze" kunnen bepalen wat je koopt en belangrijker wat je n i e t kunt kopen. Wacht even doet dat niet ergens aan denken?

Op. 13:16, 17 "En het maakt, dat het aan allen, kleinen en groten, en rijken en armen, en vrijen en dienstknechten, een merkteken geve aan hun rechterhand of aan hun voorhoofden. 17 En dat niemand mag kopen of verkopen, dan die dat merkteken heeft, of den naam van het beest, of het getal zijns naams."

(Zover is het nog niet, maar het is wel frappant de gelijkenis, kijk eens goed naar het WEF logo, en zie of je 666 in kunt vinden)

Gelukkig zijn dat allemaal maar "complottheorieën", dus we kunnen rustig blijven slapen en dromen van meelworm brood met kakkerlak saus. Dezelfde grote "vrienden" van de WEF zijn daar al een hele tijd mee bezig. Allemaal voor het milieu natuurlijk, och die wappies toch.

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Robert Frans:

Als je echter eerst schrijft dat de organisatie eigenlijk al wist dat christenen zich eraan zouden ergeren en vervolgens dat christenen zich onterecht eraan ergerden, spreek je jezelf dan niet een beetje tegen?

Dat dek ik niet, en de reden omschreef ik daar al:

5 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ik vermoed dat men in de opening een aantal elementen heeft ingebracht, die zijn gebaseerd op niet-christelijke zaken, maar waarvan men eigenlijk wel wist, dat christenen er aanstoot aan zouden nemen.
Dat kun je tevoren beredeneren, want veel gelovigen gaan er vanuit dat er niet met hun geloof mag worden gespot.

 

 

2 uur geleden zei Robert Frans:

Zoals ik al zei: een symbool kan meerdere betekenislagen hebben en je kunt symbolen met elkaar combineren. Kijk alleen al naar de discussie over Zwarte Piet hier. Over deze figuur zijn ellenlange epistels geschreven die elkaar volstrekt tegenspreken over de afkomst van de zwarte kleur. Waarbij elke verklaring even waar kan zijn, omdat de bedenker Jan Schenkman heel goed verschillende achtergronden met elkaar gecombineerd kan hebben. Maar toch heeft de racistische verklaring de overhand gekregen, omwille van de zwarte gemeenschap, en hebben we nu roetveegpieten. Ook prima. Zo kan de betreffende tablau vivant prima gezien worden als combinatie tussen Da Vinci en dat Feest. Je kunt het christenen dan niet verwijten als zij dat meteen doorhebben, zeker als de organisatie hen daarin erkend.

Met dat verschil, dat er in deze achteraf niet hoefde te worden gespeculeerd over elkaar tegensprekende verklaringen omdat de makers er duidelijk uitleg bij gaven: Het is het schilderij 'Feest der Goden' en het is geen kalf. Hier is dus geen sprake van meerdere lagen, alleen van enkele (niet alle) christenen die de zaak anders uitleggen dan dat ze was bedoeld. 

 

2 uur geleden zei Robert Frans:

Wat betreft spot ligt het ook wat ingewikkelder. Want niet elke bevolkingsgroep kan zonder meer bespot worden.

De ceremonie was georganiseerd door Fransen en daar heeft men door het laïcisme hier een andere kijk op. Godsdienst is daar een privéaangelegenheid van burger, en aan geen enkele godsdienst wordt een speciale positie toegekend. 

 

2 uur geleden zei Robert Frans:

De Olympische Spelen vertegenwoordigen niet alleen Frankrijk en niet alleen het westen, maar de hele wereld.

Maar nu is Frankrijk de organisator dus mogen zij er invulling aan geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Geplaatst (bewerkt)
55 minuten geleden zei Aristarkos:

We worden klaargestoomd voor een grote cyber attack, die al is voorspeld begin 2023 door onze grote "vrienden" van het WEF. Die zou dit jaar moeten gaan gebeuren. Das gek, covid stak z'n lelijke hoofd op in 2020 en in 2024 hebben we zowel Disease-X (krijgen ze alsnog slecht van de grond) als een cyber attack. Was er misschien iets bijzonders aan de hand in de jaren 2020 en 2024? Ah natuurlijk, verkiezingen in America, wat een toeval toch weer heeft er natuurlijk h e l e m a a l  n i k s mee te maken. Gelukkig hebben ze de oplossing ook al klaar, de CBDC oftewel Centrale Bank Digital Currency (Centrale Bank Digitale Valuta) een wonder van techniek. Ze kunnen deze namelijk programmeren zodat "ze" kunnen bepalen wat je koopt en belangrijker wat je n i e t kunt kopen. Wacht even doet dat niet ergens aan denken?

Op. 13:16, 17 "En het maakt, dat het aan allen, kleinen en groten, en rijken en armen, en vrijen en dienstknechten, een merkteken geve aan hun rechterhand of aan hun voorhoofden. 17 En dat niemand mag kopen of verkopen, dan die dat merkteken heeft, of den naam van het beest, of het getal zijns naams."

(Zover is het nog niet, maar het is wel frappant de gelijkenis, kijk eens goed naar het WEF logo, en zie of je 666 in kunt vinden)

Gelukkig zijn dat allemaal maar "complottheorieën", dus we kunnen rustig blijven slapen en dromen van meelworm brood met kakkerlak saus. Dezelfde grote "vrienden" van de WEF zijn daar al een hele tijd mee bezig. Allemaal voor het milieu natuurlijk, och die wappies toch.

Aristarkos


Dat verklaart waarschijnlijk waarom ik bij de ING niet meer online (iDeal bijvoorbeeld)  kon betalen zonder eerst mijn e-mailadres op te geven in mijn persoonlijke gegevens.  Ze dwingen je om je e-mailadres (en je telefoonnummer) op te geven. Walgelijk.

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Monachos:

De ware Jezus uit de evangeliën verkeerde zelf graag in kringen van bohemiens, Aussenseiter, en mensen die op welke manier dan ook net als hij buiten de lijntjes kleurden.

Omdat die mensen hulp nodig hadden. Een gezond persoon heeft geen dokter nodig.

7 uur geleden zei Dat beloof ik:

En die stier staat daar al een eeuw,

En jij denkt dat die plek per ongeluk is gekozen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Flawless victory:

Dat verklaart waarschijnlijk waarom ik bij de ING niet meer online (iDeal bijvoorbeeld)  kon betalen zonder eerst mijn e-mailadres op te geven in mijn persoonlijke gegevens.  Ze dwingen je om je e-mailadres (en je telefoonnummer) op te geven. Walgelijk.

"Ze" willen alles vanuit een centraal punt regelen. Vandaar hun natte droom van de CBDC, je kunt straks geen wind laten zonder dat je er co2 belasting over moet betalen. 2024 word nog een heel bijzonder jaar voor veel mensen, eigenlijk bijna iedereen.

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Het is het schilderij 'Feest der Goden' en het is geen kalf. Hier is dus geen sprake van meerdere lagen, alleen van enkele (niet alle) christenen die de zaak anders uitleggen dan dat ze was bedoeld. 

Volgens de organisatie niet, dus dit is een smoes om hun lelijke gezicht te redden. Ik weet niet of het waar is maar Samsung zou zich hebben teruggetrokken als sponsor.

1 uur geleden zei Hopper:

De vele misdaden welke het Poetin regime begaat in samenwerking met de Russisch orthodoxe kerk, daar hoor ik christenen dan weer geen stennis over maken.

Daar heb je mij vast wel eens over gehoord. Hoererij door de Hoer van Babylon.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei sjako:

Volgens de organisatie niet, dus dit is een smoes om hun lelijke gezicht te redden. Ik weet niet of het waar is maar Samsung zou zich hebben teruggetrokken als sponsor.


Het is helaas niet waar dat Samsung zich heeft teruggetrokken.  https://www.sportskeeda.com/pop-culture/fact-check-did-samsung-drop-1-billion-advertising-campaign-the-olympics-last-supper-backlash-viral-post-debunked
 

Het grote geld loopt blindelings achter de satanisten aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei sjako:

 

Daar heb je mij vast wel eens over gehoord. Hoererij door de Hoer van Babylon.

Misschien dat de JG dan de uitzondering is in de christelijke wereld.   Maar mijn punt is dat corrupte (kerk)leiders hun misdaden kunnen begaan als ze selectieve verontwaardiging kunnen uitlokken.    Een eeuwenoud recept: een vijand aanwijzen waar je tegen te keer kunt gaan zodat je zelf in dienst van Satan je werk kunt doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei Aristarkos:

"Ze" willen alles vanuit een centraal punt regelen. Vandaar hun natte droom van de CBDC, je kunt straks geen wind laten zonder dat je er co2 belasting over moet betalen. 2024 word nog een heel bijzonder jaar voor veel mensen, eigenlijk bijna iedereen.

Aristarkos


Misschien zei Trump daarom wel dat er over vier jaar niet meer gestemd hoeft te worden. Dat “ze” dan “alles gefikst” hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid