Spring naar bijdragen

Hoe bewijs je de openbaring van God en de autoriteit van de bijbel


Aanbevolen berichten

16 minuten geleden zei Hetairos:

De duisternis "komt tot bewustzijn? Van zichzelf?" Alweer zo'n poging om te verhelderen? Het tegendeel is waar: je 'schept' chaos en verwarring.

Wat gezegd wil worden vinden we terug in relevante studiewerken, het oneigenlijk en ongepast gebruik van diverse uitspraken schept echter - haast per traditie - onnodig verwarring en chaos. Tot bewustwording komen vergt echter de bereidheid tot introspectie, wat vooral te maken heeft met het in alle sereniteit in vraag stellen van conform ingeburgerde geplogenheden. Maar dat op zichzelf leidt tot nogal wat wrevel, veel vaker omdat we hier technisch niet altijd de vinger kunnen op leggen, of zelfs niet eens geloven kunnen/willen. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 775
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het simpele feit dat je God “de levende Vader” noemt is al een beeld, een godsbeeld. 

@Monachos heeft helemaal gelijk. De uitspraak van de Heer Jezus was gericht aan de 'overspelige vrouw' in Joh.8:11  'Ga heen, en zondig niet meer.'  En al zou het zo zijn dat deze twee vrouwen de

Besef je dat je op anderen overkomt als iemand die alleen maar wartaal uitslaat TTC?

Posted Images

53 minuten geleden zei Hetairos:

Ik heb geen flauw idee wat je bedoelt met "bent u gekend?": Door wie? Door wat? Je vraagt aan mij in feite een onderscheid te formuleren tussen: "gekend zijn" en "niet gekend zijn". Dat onderscheid kan ik onmogelijk overwegen, dus schrijf je als de wind waarvan ik niet weet in welke richting die blaast. In feite zijn jouw redenaties als wervelwinden; die nemen je een tijdje mee en laten je dan, op dezelfde plek!, in stukken vallen. Gelukkig weten deze destructieve winden (oprispingen ;) ) inmiddels te herkennen.

Je bent dus niet 'gekend'. 

54 minuten geleden zei Hetairos:

 

Het is inmiddels wel duidelijk dat "het niet jouw bedoeling is om te verhelderen". Maar om die instelling te vergelijken met die van Jezus, als Hij zich tot zijn tijdgenoten richt, is ronduit misleidend. Dat sommigen de essentie van wat Jezus sprak, misten heeft een andere reden. Het is overigens dezelfde reden, waarom jij de essentie van de gelijkenissen mist en dus ook niet kán verhelderen, al zou je dat willen.

Jezus richt zich middels het Evangelie tot u.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Hetairos:

De duisternis "komt tot bewustzijn? Van zichzelf?" Alweer zo'n poging om te verhelderen? Het tegendeel is waar: je 'schept' chaos en verwarring.

Als ik even niet let op wat jij allemaal schrijft, begrijp ik uit wat de Bijbel mij duidelijk maakt, dat mensen zich in een informatie-duisternis kunnen bevinden. Sommigen van die mensen, verlangen echter naar een uitweg uit die informatie-duisternis.

Anders gezegd: ze willen iets weten (iets dat ze blijkbaar in - en dankzij de duisternis niet te weten (kunnen) komen). Het licht is informatie (de Logos, het woord van God). Die informatie kan enkel maar van buiten de duisternis komen. Daarnaast moet het informatie zijn waaraan niets meer kan worden toegevoegd. Het licht (de bron van waaruit de informatie komt. moet dat ongedeeld en volkomen zijn (dus puur, levend water bevatten), zodat informatie zich kan onderscheiden van elk andere vorm van informatie, die in de duisternis wordt geproduceerd.

Het Licht (De Logos, het Woord) is geen informatie.   Het is de duisternis welke u verleidt met informatie.   U heeft overduidelijk zich een beeld gevormd van 'God' hetgeen nadrukkelijk door God zelf verboden is.

Het is de Logos zelf welke geen gedeeldheid in zich draagt.  Het is de Logos zelve (Zoals beschreven in Joh 1) die in uw (persoonlijke) duisternis schijnt.   Lees de gelijkenis van de zaaier. (o.a.  Matteüs13:3-8)    Het Woord is in u gezaaid Hetairos, maar u geeft het geen voeding, u volgt een of andere dwaaleer waardoor het zaad door de vogels wordt opgegeten, in dorre grond valt, in de doornen terecht komt.   Keert terug op uw schreden verzoek ik u.  

U heeft overduidelijk geen enkele notie van het Licht, u zit vast in 'de letteren'......

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Hopper:

Het Licht (De Logos, het Woord) is geen informatie.   Het is de duisternis welke u verleidt met informatie.   U heeft overduidelijk zich een beeld gevormd van 'God' hetgeen nadrukkelijk door God zelf verboden is. Het is de Logos zelf welke geen gedeeldheid in zich draagt.  Het is de Logos zelve (Zoals beschreven in Joh 1) die in uw (persoonlijke) duisternis schijnt.   Lees de gelijkenis van de zaaier. (o.a.  Matteüs13:3-8)    Het Woord is in u gezaaid Hetairos, maar u geeft het geen voeding, u volgt een of andere dwaaleer waardoor het zaad door de vogels wordt opgegeten, in dorre grond valt, in de doornen terecht komt.   Keert terug op uw schreden verzoek ik u.  U heeft overduidelijk geen enkele notie van het Licht, u zit vast in 'de letteren'......

Stoppen zal het niet doen, elke vorm van nuancering of enige verwijzing naar star dualistische obstakels zullen wellicht gerekend worden tot domeinen die niet bestaan. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Stoppen zal het niet doen, elke vorm van nuancering of enige verwijzing naar star dualistische obstakels zullen wellicht gerekend worden tot domeinen die niet bestaan. 

De mens zit vast in een wereld van informatie waarin de ene informatie boven de andere wordt gesteld.  Kennis van goed en kwaad heet dat in de Bijbel.

Overigens zie ik dat Hetairos mij foutief citeert.  Ik schreef: dat het onbewuste tot bewustzijn van zichzelf komt door zich bewust te zijn van de duisternis. 

Hetairos repliceert het anders, dat de duisternis tot bewustzijn van zichzelf komt.    Wat Hetairos kennelijk niet begrijpt is dat hij zelf (als natuurlijke mens) de duisternis is.   De natuurlijke mens is zich bewust van de duisternis, niet van het Licht.   Het is de duisternis wat 'iets anders' is.  

De onvolprezen  Evangelist Johannes schrijft het reeds: de duisternis heeft zichzelf niet begrepen.  (Of niet in zijn macht gekregen).    Wie niet beseft dat hij zelf de duisternis is heeft een probleem, de deur van het bruidsvertrek blijft dicht!

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Hopper:

De mens zit vast in een wereld van informatie waarin de ene informatie boven de andere wordt gesteld.  Kennis van goed en kwaad heet dat in de Bijbel. Overigens zie ik dat Hetairos mij foutief citeert.  Ik schreef: dat het onbewuste tot bewustzijn van zichzelf komt door zich bewust te zijn van de duisternis. Hetairos repliceert het anders, dat de duisternis tot bewustzijn van zichzelf komt.    Wat Hetairos kennelijk niet begrijpt is dat hij zelf (als natuurlijke mens) de duisternis is.   De natuurlijke mens is zich bewust van de duisternis, niet van het Licht.   Het is de duisternis wat 'iets anders' is.  De onvolprezen  Evangelist Johannes schrijft het reeds: de duisternis heeft zichzelf niet begrepen.  (Of niet in zijn macht gekregen).    Wie niet beseft dat hij zelf de duisternis is heeft een probleem, de deur van het bruidsvertrek blijft dicht!

Het is een drama dat z'n hoogtepunt kent wanneer straks de wereld nog eens in elkaar stuikt, en je zal goedwillend al het mogelijke gedaan hebben om alles onder de mat te vegen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Hopper:

De onvolprezen  Evangelist Johannes schrijft het reeds: de duisternis heeft zichzelf niet begrepen.

Nee dat schreef Johannes niet. Je hebt een foute conclusie getrokken op basis van het verouderde woord 'hetzelve' in de Statenvertaling.

Johannes 1 SV:

5 En het Licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft hetzelve niet begrepen.

De term 'hetzelve' slaat hier op 'het Licht'. Jij beweert dat 'hetzelve' gelijkstaat aan 'zichzelf' maar dat is fout.

In de eerdere verzen slaat 'Hetzelve' op 'het Woord':

1 In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.

2 Dit was in den beginne bij God.

3 Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt, dat gemaakt is.

4 In Hetzelve was het Leven, en het Leven was het Licht der mensen.

HSV:

1 In het begin was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God.

2 Dit was in het begin bij God.

3 Alle dingen zijn door het Woord gemaakt, en zonder dit Woord is geen ding gemaakt dat gemaakt is.

4 In het Woord was het leven en het leven was het licht van de mensen.

5 En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet begrepen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
43 minuten geleden zei Hopper:

Overigens zie ik dat Hetairos mij foutief citeert.  Ik schreef: dat het onbewuste tot bewustzijn van zichzelf komt door zich bewust te zijn van de duisternis. 

Terug naar de basis kan ook zonder toeters en bellen. Het is maar wat jij nodig hebt en hoe je er aan werkt. Als jij zorg wil en geholpen wil worden ben je aan het goede adres. Naast ons avondprogramma en ons voltijdse dagbehandeling hebben we nu ons nieuw pakket.

Link naar bericht
Deel via andere websites
38 minuten geleden zei Hopper:

Overigens zie ik dat Hetairos mij foutief citeert.  Ik schreef: dat het onbewuste tot bewustzijn van zichzelf komt door zich bewust te zijn van de duisternis. 

Je hebt gelijk; Door jouw onbegrijpelijke argumentatie heb ik me inderdaad op het verkeerde been laten zetten.

Dat doet overigens niets af van de inhoud van wat ik schrijf.

Ter informatie: ik schrijf reacties op jouw berichten niet om jou van een antwoord te voorzien, maar puur om de mee-lezers een alternatieve mening mee te geven. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Monachos:

Nee dat schreef Johannes niet. Je hebt een foute conclusie getrokken op basis van het verouderde woord 'hetzelve' in de Statenvertaling.

Johannes 1 SV:

5 En het Licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft hetzelve niet begrepen.

De term 'hetzelve' slaat hier op 'het Licht'. Jij beweert dat 'hetzelve' gelijkstaat aan 'zichzelf' maar dat is fout.

In de eerdere verzen slaat 'Hetzelve' op 'het Woord':

1 In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.

2 Dit was in den beginne bij God.

3 Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt, dat gemaakt is.

4 In Hetzelve was het Leven, en het Leven was het Licht der mensen.

HSV:

1 In het begin was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God.

2 Dit was in het begin bij God.

3 Alle dingen zijn door het Woord gemaakt, en zonder dit Woord is geen ding gemaakt dat gemaakt is.

4 In het Woord was het leven en het leven was het licht van de mensen.

5 En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet begrepen.

Nog even ter vergelijking Johannes 1 volgens Hopper:

1 In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.

2 Dit was in den beginne bij God.

3 Alle dingen zijn door zichzelf gemaakt, en zonder zichzelf is geen ding gemaakt, dat gemaakt is.

4 In zichzelf was het Leven, en het Leven was het Licht der mensen.

5 En het Licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft zichzelf niet begrepen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Hetairos:

Ter informatie: ik schrijf reacties op jouw berichten niet om jou van een antwoord te voorzien, maar puur om de mee-lezers een alternatieve mening mee te geven. 

Een doorbraak naar het nieuwe paradigma wordt doorgaans afgedwongen doordat bepaalde nieuwe wetenschappelijke inzichten steeds opnieuw en door steeds meer wetenschappers proefondervindelijk worden gestaafd. De nieuwe proefondervindelijke kennis kan niet langer vanuit het oude paradigma worden verklaard en lijkt daarmee niet zelden zelfs in volledige tegenspraak te zijn. Meestal blijkt pas achteraf, wanneer de aanhangers van het oude, niet langer voldoende wetenschappelijke wereldbeeld hun invloed en macht hebben verloren, dat er sprake was van een conceptuele revolutie.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Het Licht (De Logos, het Woord) is geen informatie.   Het is de duisternis welke u verleidt met informatie.   U heeft overduidelijk zich een beeld gevormd van 'God' hetgeen nadrukkelijk door God zelf verboden is.

 

Ieder mens heeft een godsbeeld. Ook jij. Dat is niet waar het gebod in Genesis 4 over gaat.  Het is jou reeds meerdere malen uitgelegd dat het gebod in Genesis 4:6 een gebod is dat in de context staat van de Kanaänitische afgodendienst.   

 

 

11 minuten geleden zei Monachos:

Nog even ter vergelijking Johannes 1 volgens Hopper:

1 In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.

2 Dit was in den beginne bij God.

3 Alle dingen zijn door zichzelf gemaakt, en zonder zichzelf is geen ding gemaakt, dat gemaakt is.

4 In zichzelf was het Leven, en het Leven was het Licht der mensen.

5 En het Licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft zichzelf niet begrepen.

 
Heel verhelderend @Monachos. 👍
 

Het slaat werkelijk helemaal nergens op wat Hopper ervan maakt.

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Flawless victory:

Ieder mens heeft een godsbeeld. Ook jij. Dat is niet waar het gebod in Genesis 4 over gaat.  Het is jou reeds meerdere malen uitgelegd dat het gebod in Genesis 4:6 een gebod is dat in de context staat van de Kanaänitische afgodendienst. 

Voor mensen die zich op een Olijfberg begeven, kan het redelijk glibberig worden. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei TTC:

Een doorbraak naar het nieuwe paradigma wordt doorgaans afgedwongen doordat bepaalde nieuwe wetenschappelijke inzichten steeds opnieuw en door steeds meer wetenschappers proefondervindelijk worden gestaafd. De nieuwe proefondervindelijke kennis kan niet langer vanuit het oude paradigma worden verklaard en lijkt daarmee niet zelden zelfs in volledige tegenspraak te zijn. Meestal blijkt pas achteraf, wanneer de aanhangers van het oude, niet langer voldoende wetenschappelijke wereldbeeld hun invloed en macht hebben verloren, dat er sprake was van een conceptuele revolutie.

Je bent de eerste twee zinnen:

Een paradigmaverschuiving (of revolutie in de wetenschap), is volgens Thomas Kuhn een ontwikkeling in de wetenschap die leidt tot een dramatisch ander beeld van de werkelijkheid. Vaak ontstaat bij zo'n ontwikkeling een grote tegenstelling tussen de voor- en tegenstanders van het nieuwe paradigma. 

en de laatste zin:

De Nederlandse natuurkundige Hendrik Kramers was eerder dan Kuhn al met soortgelijke ideeën gekomen.

uit die eerste alinea van het betreffende artikel https://nl.wikipedia.org/wiki/Paradigmaverschuiving vergeten te plakken. Valt me toch weer een beetje tegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Hetairos:

Je hebt gelijk; Door jouw onbegrijpelijke argumentatie heb ik me inderdaad op het verkeerde been laten zetten.

Dat doet overigens niets af van de inhoud van wat ik schrijf.

Ter informatie: ik schrijf reacties op jouw berichten niet om jou van een antwoord te voorzien, maar puur om de mee-lezers een alternatieve mening mee te geven. 

Zoiets vermoedde ik al, het Licht is voor jou slechts een mening.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Hopper speciaal voor jou een lijst met alle vermeldingen van het woord 'hetzelve' in de Statenvertaling: 

https://statenvertaling.nl/zoektekst.php?qw=hetzelve&qm=1&qd=1&qa=1&it=0#start

Nu hoef je alleen nog maar overal 'hetzelve' te vervangen door 'zichzelf'. Want je wil natuurlijk wel consequent zijn!

Ik heb alvast een beginnetje voor je gemaakt:

Gen. 43:21 Het is nu geschied als wij in de herberg gekomen waren en wij onze zakken opendeden, zie, zo was ieders mans geld in den mond van zijn zak, ons geld in zijn gewicht; en wij hebben zichzelf wedergebracht in onze hand.

Gen. 47:21 En het volk aangaande, dat zette hij over in de steden, van het ene uiterste der pale van Egypte tot het andere uiterste van zichzelf.

Ex. 1:10 Komt aan, laat ons wijselijk tegen zichzelf handelen, opdat het niet vermenigvuldige en het geschiede, als er enige krijg voorvalt, dat het zich ook niet vervoege tot onze vijanden en tegen ons strijde en uit het land optrekke.

Ex. 2:6 Toen zij het opendeed, zo zag zij dat knechtje; en zie, het jonksken weende; en zij werd met barmhartigheid bewogen over zichzelf en zij zeide: Dit is een van de knechtjes der Hebreeën.

Ex. 3:20 Want Ik zal Mijn hand uitstrekken en Egypte slaan met al Mijn wonderen, die Ik in het midden van zichzelf doen zal; daarna zo zal hij ulieden laten vertrekken.

Ex. 10:26 En ons vee zal ook met ons gaan, er zal niet een klauw achterblijven; want van zichzelf zullen wij nemen om den HEERE onzen God te dienen; want wij weten niet waarmede wij den HEERE onzen God dienen zullen, totdat wij daar komen.

Ex. 15:25 Hij dan riep tot den HEERE, en de HEERE wees hem een hout; dat wierp hij in dat water; toen werd het water zoet. Aldaar stelde Hij het volk een inzetting en recht, en aldaar verzocht Hij zichzelf,

Ex. 20:26 Gij zult ook niet met trappen tot Mijn altaar opklimmen, opdat uw schaamte voor zichzelf niet ontdekt worde.

Ex. 22:25 Indien gij Mijn volk dat bij u arm is, geld leent, zo zult gij tegen zichzelf niet zijn als een woekeraar; gij zult op zichzelf geen woeker leggen.

Ex. 27:2 En gij zult zijn hoornen maken op zijn vier hoeken; uit zichzelf zullen zijn hoornen zijn, en gij zult het met koper overtrekken.

Ex. 29:36 Gij zult ook des daags een var des zondoffers bereiden tot de verzoeningen, en gij zult het altaar ontzondigen, mits doende de verzoening over zichzelf; en gij zult het zalven om het te heiligen.

Ex. 30:2 Een el zal zijn lengte zijn en een el zijn breedte (vierkant zal het zijn), maar twee ellen deszelfs hoogte; uit zichzelf zullen zijn hoornen zijn.

Ex. 30:9 Gij zult geen vreemd reukwerk op zichzelf aansteken, noch brandoffer noch spijsoffer; gij zult ook geen drankoffer daarop gieten.

Ex. 30:36 En gij zult van zichzelf heel klein pulver stoten, en gij zult daarvan leggen voor de getuigenis in de tent der samenkomst, waarheen Ik tot u komen zal; het zal ulieden heiligheid der heiligheden zijn.

Ex. 32:5 Als Aäron dat zag, zo bouwde hij een altaar voor zichzelf; en Aäron riep uit, en zeide: Morgen zal den HEERE een feest zijn.

Ex. 32:8 En zij zijn haast afgeweken van den weg dien Ik hun geboden had, zij hebben zich een gegoten kalf gemaakt, en zij hebben zich voor zichzelf gebogen en hebben het offerande gedaan en gezegd: Dit zijn uw goden, Israël, die u uit Egypteland opgevoerd hebben.

Ex. 32:21 En Mozes zeide tot Aäron: Wat heeft u dit volk gedaan, dat gij zulk een grote zonde over zichzelf gebracht hebt?

Ex. 34:15 Opdat gij misschien geen verbond maakt met den inwoner van zichzelf land; en zij hun goden niet nahoereren, noch hun goden offeranden doen, en hij u nodigende, gij van hun offerande eet,

Ex. 37:25 En hij maakte het reukaltaar van sittimhout; een el was zijn lengte en een el zijn breedte, vierkant, maar twee ellen zijn hoogte; uit zichzelf waren zijn hoornen.

Ex. 38:2 En hij maakte deszelfs hoornen op zijn vier hoeken; uit zichzelf waren zijn hoornen; en hij overtrok het met koper.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Monachos:

Je bent de eerste twee zinnen:

Een paradigmaverschuiving (of revolutie in de wetenschap), is volgens Thomas Kuhn een ontwikkeling in de wetenschap die leidt tot een dramatisch ander beeld van de werkelijkheid. Vaak ontstaat bij zo'n ontwikkeling een grote tegenstelling tussen de voor- en tegenstanders van het nieuwe paradigma. 

en de laatste zin:

De Nederlandse natuurkundige Hendrik Kramers was eerder dan Kuhn al met soortgelijke ideeën gekomen.

uit die eerste alinea van het betreffende artikel https://nl.wikipedia.org/wiki/Paradigmaverschuiving vergeten te plakken. Valt me toch weer een beetje tegen.

Zolang het inhoudelijk niet begrepen wordt, zit je nog goed.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou vooruit @Hopper, ook nog een beginnetje voor je gemaakt in het NT:

Matth. 2:11 En in het huis gekomen zijnde, vonden zij het Kindeken met Maria, Zijn moeder, en nedervallende hebben zij zichzelf aangebeden. En hun schatten opengedaan hebbende, brachten zij Hem geschenken: goud en wierook en mirre.

Matth. 2:13 Toen zij nu vertrokken waren, zie, de engel des Heeren verschijnt Jozef in den droom, zeggende: Sta op, en neem tot u het Kindeken en Zijn moeder, en vlied in Egypte, en wees aldaar, totdat ik het u zeggen zal; want Herodes zal het Kindeken zoeken om zichzelf te doden.

Matth. 7:25 En er is slagregen nedergevallen, en de waterstromen zijn gekomen, en de winden hebben gewaaid en zijn tegen zichzelf huis aangevallen, en het is niet gevallen, want het was op de steenrots gegrond.

Matth. 7:27 En de slagregen is nedergevallen, en de waterstromen zijn gekomen, en de winden hebben gewaaid en zijn tegen zichzelf huis aangeslagen, en het is gevallen, en zijn val was groot.

Matth. 10:12 En als gij in het huis gaat, zo groet zichzelf.

Matth. 11:12 En van de dagen van Johannes den Doper tot nu toe, wordt het Koninkrijk der hemelen geweld aangedaan, en de geweldigers nemen zichzelf met geweld.

Matth. 12:11 En Hij zeide tot hen: Wat mens zal er zijn onder u, die één schaap heeft, en zo datzelve op een sabbatdag in een gracht valt, die zichzelf niet zal aangrijpen en uitheffen?

Matth. 12:36 Maar Ik zeg u, dat van elk ijdel woord hetwelk de mensen zullen gesproken hebben, zij van zichzelf zullen rekenschap geven in den dag des oordeels.

Matth. 12:41 De mannen van Ninevé zullen opstaan in het oordeel met dit geslacht en zullen zichzelf veroordelen; want zij hebben zich bekeerd op de prediking van Jona; en zie, meer dan Jona is hier.

Matth. 12:42 De koningin van het zuiden zal opstaan in het oordeel met dit geslacht en zichzelf veroordelen; want zij is gekomen van de einden der aarde, om te horen de wijsheid van Sálomo; en zie, meer dan Sálomo is hier.

Matth. 13:7 En een ander deel viel in de doornen; en de doornen wiesen op en verstikten zichzelf.

Matth. 13:29 Maar hij zeide: Neen, opdat gij het onkruid vergaderende, ook mogelijk met zichzelf de tarwe niet uittrekt.

Matth. 13:30 Laat ze beide tezamen opwassen tot den oogst, en in den tijd van den oogst zal ik tot de maaiers zeggen: Vergadert eerst het onkruid en bindt het in bussels, om zichzelf te verbranden; maar brengt de tarwe tezamen in mijn schuur.

Matth. 13:39 En de vijand die zichzelf gezaaid heeft, is de duivel; en de oogst is de voleinding der wereld; en de maaiers zijn de engelen.

Matth. 14:12 En zijn discipelen kwamen en namen het lichaam weg en begroeven zichzelf; en gingen en boodschapten het Jezus.

Matth. 18:13 En indien het geschiedt dat hij zichzelf vindt, voorwaar Ik zeg u, dat hij zich meer verblijdt over zichzelf, dan over de negen en negentig, die niet afgedwaald zijn geweest.

Matth. 23:20 Daarom, wie zweert bij het altaar, die zweert bij zichzelf en bij al wat daarop is.

Matth. 27:44 En zichzelf verweten Hem ook de moordenaars die met Hem gekruisigd waren.

Matth. 27:59 En Jozef het lichaam nemende, wond zichzelf in een zuiver fijn lijnwaad,

Matth. 28:8 En haastelijk uitgaande van het graf met vreze en grote blijdschap, liepen zij heen om zichzelf Zijn discipelen te boodschappen.

bewerkt door Monachos
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Monachos:

Nou vooruit @Hopper, ook nog een beginnetje voor je gemaakt in het NT:

Matth. 2:11 En in het huis gekomen zijnde, vonden zij het Kindeken met Maria, Zijn moeder, en nedervallende hebben zij zichzelf aangebeden. En hun schatten opengedaan hebbende, brachten zij Hem geschenken: goud en wierook en mirre.

Matth. 2:13 Toen zij nu vertrokken waren, zie, de engel des Heeren verschijnt Jozef in den droom, zeggende: Sta op, en neem tot u het Kindeken en Zijn moeder, en vlied in Egypte, en wees aldaar, totdat ik het u zeggen zal; want Herodes zal het Kindeken zoeken om zichzelf te doden.

Matth. 7:25 En er is slagregen nedergevallen, en de waterstromen zijn gekomen, en de winden hebben gewaaid en zijn tegen zichzelf huis aangevallen, en het is niet gevallen, want het was op de steenrots gegrond.

Matth. 7:27 En de slagregen is nedergevallen, en de waterstromen zijn gekomen, en de winden hebben gewaaid en zijn tegen zichzelf huis aangeslagen, en het is gevallen, en zijn val was groot.

Matth. 10:12 En als gij in het huis gaat, zo groet zichzelf.

Matth. 11:12 En van de dagen van Johannes den Doper tot nu toe, wordt het Koninkrijk der hemelen geweld aangedaan, en de geweldigers nemen zichzelf met geweld.

Matth. 12:11 En Hij zeide tot hen: Wat mens zal er zijn onder u, die één schaap heeft, en zo datzelve op een sabbatdag in een gracht valt, die zichzelf niet zal aangrijpen en uitheffen?

Matth. 12:36 Maar Ik zeg u, dat van elk ijdel woord hetwelk de mensen zullen gesproken hebben, zij van zichzelf zullen rekenschap geven in den dag des oordeels.

Matth. 12:41 De mannen van Ninevé zullen opstaan in het oordeel met dit geslacht en zullen zichzelf veroordelen; want zij hebben zich bekeerd op de prediking van Jona; en zie, meer dan Jona is hier.

Matth. 12:42 De koningin van het zuiden zal opstaan in het oordeel met dit geslacht en zichzelf veroordelen; want zij is gekomen van de einden der aarde, om te horen de wijsheid van Sálomo; en zie, meer dan Sálomo is hier.

Matth. 13:7 En een ander deel viel in de doornen; en de doornen wiesen op en verstikten zichzelf.

Matth. 13:29 Maar hij zeide: Neen, opdat gij het onkruid vergaderende, ook mogelijk met zichzelf de tarwe niet uittrekt.

Matth. 13:30 Laat ze beide tezamen opwassen tot den oogst, en in den tijd van den oogst zal ik tot de maaiers zeggen: Vergadert eerst het onkruid en bindt het in bussels, om zichzelf te verbranden; maar brengt de tarwe tezamen in mijn schuur.

Matth. 13:39 En de vijand die zichzelf gezaaid heeft, is de duivel; en de oogst is de voleinding der wereld; en de maaiers zijn de engelen.

Matth. 14:12 En zijn discipelen kwamen en namen het lichaam weg en begroeven zichzelf; en gingen en boodschapten het Jezus.

Matth. 18:13 En indien het geschiedt dat hij zichzelf vindt, voorwaar Ik zeg u, dat hij zich meer verblijdt over zichzelf, dan over de negen en negentig, die niet afgedwaald zijn geweest.

Matth. 23:20 Daarom, wie zweert bij het altaar, die zweert bij zichzelf en bij al wat daarop is.

Matth. 27:44 En zichzelf verweten Hem ook de moordenaars die met Hem gekruisigd waren.

Matth. 27:59 En Jozef het lichaam nemende, wond zichzelf in een zuiver fijn lijnwaad,

Matth. 28:8 En haastelijk uitgaande van het graf met vreze en grote blijdschap, liepen zij heen om zichzelf Zijn discipelen te boodschappen.

Ga je hem nu nadoen ook, het werd net een beetje helder.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei TTC:

Ga je hem nu nadoen ook, het werd net een beetje helder.

Het Licht wordt alleen helder in de duisternis.  Dat weet een kind al die 's-nachts met zijn zaklamp schijnt.  Maar men doet de kwestie liever af met ingewikkelde praat, ze zijn niet 'als de kinderen'.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hopper:

Het Licht wordt alleen helder in de duisternis.  Dat weet een kind al die 's-nachts met zijn zaklamp schijnt.  Maar men doet de kwestie liever af met ingewikkelde praat, ze zijn niet 'als de kinderen'.

Het wordt een beetje hilarisch, alsof je met een weesgegroetje een bolide vol paradoxen zou kunnen ontmantelen misschien? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei TTC:

Het wordt een beetje hilarisch, alsof je met een weesgegroetje een bolide vol paradoxen zou kunnen ontmantelen misschien? 

De Weg is smal, de doorgang nauw.    Wat zei Jezus ook al weer?  Oh ja, ontdoe u van de begeerte der ogen, wellicht komt er dan wat licht in de ogen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Hopper:

De Weg is smal, de doorgang nauw.    Wat zei Jezus ook al weer?  Oh ja, ontdoe u van de begeerte der ogen, wellicht komt er dan wat licht in de ogen?

Onwaarschijnlijk, de teloorgang van het christendom mag wel duidelijk zijn, het zijn nietsontziende houthakkers geworden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Onwaarschijnlijk, de teloorgang van het christendom mag wel duidelijk zijn, het zijn nietsontziende houthakkers geworden.

In het Koninkrijk Gods weet men van het christendom niets af.   Alleen zij die geboren zijn uit water en Geest gaan het Koninkrijk Gods binnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid