Spring naar bijdragen

Was Jezus onrein bij Zijn geboorte?


Aanbevolen berichten

In Lucas staat "de tijd van hun onreinheid voorbij was"  

Kennelijk waren zij onrein.  Maar wie? Jezus, Maria en Jozef ? Maar waarom dan? 

 

 

 

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/LUK.2/Lucas-2/

21  Toen er acht dagen verstreken waren en Hij besneden zou worden, kreeg Hij de naam Jezus, die de engel had genoemd nog voordat Hij in de schoot van zijn moeder was ontvangen.

De toewijding van Jezus in de tempel

22 Toen de tijd van hun onreinheid volgens de wet van Mozes ten einde was, brachten ze Hem naar Jeruzalem om Hem aan de Heer aan te bieden, 23 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Petra.:

In Lucas staat "de tijd van hun onreinheid voorbij was"  

Kennelijk waren zij onrein.  Maar wie? Jezus, Maria en Jozef ? Maar waarom dan?

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/LUK.2/Lucas-2/

21  Toen er acht dagen verstreken waren en Hij besneden zou worden, kreeg Hij de naam Jezus, die de engel had genoemd nog voordat Hij in de schoot van zijn moeder was ontvangen.

De toewijding van Jezus in de tempel

22 Toen de tijd van hun onreinheid volgens de wet van Mozes ten einde was, brachten ze Hem naar Jeruzalem om Hem aan de Heer aan te bieden, 23

Het gaat hier om rituele onreinheid. Een vrouw was standaard veertig dagen onrein na een bevalling, waarna met een offer de onreinheid opgeheven moest worden. Het betekende niet dat je had gezondigd of zo, maar enkel dat je de tempel niet inmocht en enigszins afgezonderd moest leven. Onrein werd je ook onder meer na menstruatie, een zaadlozing, het eten van onrein voedsel, het aanraken van een lijk en bij bepaalde huidziekten. Ook spullen en zelfs huizen konden onrein worden. Soldaten moesten na een veldslag zich ook ritueel laten reinigen. De reinheidswetten lijken vooral ook gericht op het voorkomen van mogelijk besmettingsgevaar en om het aanhouden van enige hygiëne en gezondheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Robert Frans:

De reinheidswetten lijken vooral ook gericht op het voorkomen van mogelijk besmettingsgevaar en om het aanhouden van enige hygiëne en gezondheid.

Dan zou chemische reiniging het gebod wegnemen. Maar het gaat om de plaats van de mens, en de afstand tot God en het heilige, onbesmette. Dat dat doorwerkt in hygiëne en gezondheid is een logische afgeleide en gevolg en meer overdrachtelijk als zegen. Schoenen uit is ook een gezindheid tot heiliging.

Het toedichten van motieven en doelen, is een breed bestaand verschijnsel om de wet en de norm te ondergraven of geheel terzijde te stellen. En wat als motief of doel wordt benoemd, blijkt vaak vanuit een concreet motief en doel te worden gedaan. Er wordt ingelegd en ingelezen om zelf iets daar tegenover te kunnen leggen of lezen.

Dus terug naar de kern: de mens is vlees en in de dood, en die behoeft voortdurende heiliging en reiniging van denken en doen bij elke stap naar God en bij elke actie in de overdrachtelijke tempel.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...
Op 7-1-2024 om 10:24 zei Petra.:

In Lucas staat "de tijd van hun onreinheid voorbij was"  

Kennelijk waren zij onrein.  Maar wie? Jezus, Maria en Jozef ? Maar waarom dan? 

(Luk 2:22, Staenvertaling) 'En als de dagen harer reiniging vervuld waren, naar de wet van Mozes, brachten zij Hem te Jeruzalem, opdat zij Hem den Heere voorstelden'

"harer reiniging" dat gaat over Maria, de Heer Jezus Christus is rein en Heilig geboren.

 

bewerkt door Jahu
Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei Jahu:

(Luk 2:22, Staenvertaling) 'En als de dagen harer reiniging vervuld waren, naar de wet van Mozes, brachten zij Hem te Jeruzalem, opdat zij Hem den Heere voorstelden'

"harer reiniging" dat gaat over Maria, de Heer Jezus Christus is rein en Heilig geboren.

 

Waarom liet Jezus zich dan dopen? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
38 minuten geleden zei Jahu:

(Luk 2:22, Staenvertaling) 'En als de dagen harer reiniging vervuld waren, naar de wet van Mozes, brachten zij Hem te Jeruzalem, opdat zij Hem den Heere voorstelden'

"harer reiniging" dat gaat over Maria, de Heer Jezus Christus is rein en Heilig geboren.

 

De Statenvertalers wisten heel goed dat er meervoud stond en hebben dat bewust verdraaid:

De Statenvertalers hebben in hun keuze willens en wetens de edities van de Geneefse reformator Theodorus Beza gevolgd. Deze kende de tekst met het meervoud, en hoewel hij ook wist dat dat de normale tekst was, besloot hij in te grijpen, vooral omdat hij anders een tegenstrijdigheid in de bijbel zou moeten toegeven. In zijn eigen woorden:
‘De meeste handschriften hebben “van hen”, … maar ik zie niet hoe dat kan kloppen, want de reinigingswet betreft alleen de moeder.’
Beza verwees hierbij naar Leviticus 12, waar inderdaad alleen sprake is van onreinheid van de moeder na de bevalling. Hij voegde er nog aan toe:
‘Waarschijnlijk is de ware tekst gecorrumpeerd door mensen die afbreuk wilden doen aan de heiligheid van Maria.’

https://www.pthu.nl/bijbelblog/2023/01/wie-werden-onrein-door-jezus-geboorte/

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites

We worden allemaal rein geboren. 

Wanneer gij u niet bekeert en wordt als de kinderen, zult gij het Koninkrijk der hemelen voorzeker niet binnengaan.

Dit was het waarachtige Licht, Hetwelk verlicht een ieder mens, komende in de wereld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Hopper:

We worden allemaal rein geboren. 

Maar alleen de Heer Jezus Christus is de Eniggeboren God. Vandaar ook dat de Geest 'gelijk een duif' op Hem kwam, en permanent op Hem kon blijven.

bewerkt door Jahu
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Jahu:

Dat klopt Hopper, het vers dat ik citeerde betreft Joh.1:18.

Dan citeer je niet goed, in SV staat het volgende:  Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, Die in den schoot des Vaders is, Die heeft Hem ons verklaard.

 

Er staat eniggeboren Zoon, niet eniggeboren God

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Hopper:

Er staat eniggeboren Zoon, niet eniggeboren God

Ik citeerde wel Joh.1:18, maar niet uit de Statenvertaling!

(BSB) No one has ever seen God, but the one and only Son, who is Himself God and  is at the Father’s side, has made Him known.

(WV) Niemand heeft God ooit gezien, maar de eniggeboren God, die rust aan het hart van de Vader, Hij heeft Hem doen kennen.

(EBV) Niemand heeft ooit GOD gezien. De eniggeboren GOD, die aan de boezem van zijn Vader is, die heeft Hem bekendgemaakt. 

“‭Geen mens heeft ooit God gezien. De eniggeboren God, die in de boezem van zijn Vader is, heeft hem verklaard.” (Peshitta_NL)

(En dan nog de Nederlandse: NBV21, NBV en GNB. Ook kan ik u nog tal van Engelse vertalingen geven die 'Eniggeboren God' hebben, maar dat lijkt mij niet nodig, toch?)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
47 minuten geleden zei Jahu:

Ik citeerde wel Joh.1:18, maar niet uit de Statenvertaling!

(BSB) No one has ever seen God, but the one and only Son, who is Himself God and  is at the Father’s side, has made Him known.

(WV) Niemand heeft God ooit gezien, maar de eniggeboren God, die rust aan het hart van de Vader, Hij heeft Hem doen kennen.

(EBV) Niemand heeft ooit GOD gezien. De eniggeboren GOD, die aan de boezem van zijn Vader is, die heeft Hem bekendgemaakt. 

“‭Geen mens heeft ooit God gezien. De eniggeboren God, die in de boezem van zijn Vader is, heeft hem verklaard.” (Peshitta_NL)

(En dan nog de Nederlandse: NBV21, NBV en GNB. Ook kan ik u nog tal van Engelse vertalingen geven die 'Eniggeboren God' hebben, maar dat lijkt mij niet nodig, toch?)

 

NBV 21 wordt door mij niet geaccepteerd.  Net zo min als anderstalige versies, die zijn voor anderstaligen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hermanos2:

Waarom liet Jezus zich dan dopen? 

Vooral bij Mattheus zie je dat hij het evangelie daarin verwerkt:

Mattheüs 3:7 Toen hij velen van de Farizeeën en Sadduceeën op zijn doop zag afkomen, zei hij tegen hen: Adderengebroed! Wie heeft u laten weten dat u moet vluchten voor de komende toorn?
13. Toen kwam Jezus van Galilea naar de Jordaan, naar Johannes, om door hem gedoopt te worden.
14. Maar Johannes wilde Hem hiervan weerhouden en zei: Ik heb het nodig door U gedoopt te worden, en komt U naar mij?
15. Maar Jezus antwoordde hem en zei: Laat het nu gebeuren, want op deze wijze past het ons alle gerechtigheid te vervullen. Toen liet hij het Hem toe.

Jezus neemt de plek in van de mens die geoordeeld wordt en ondergaat hierbij dus zelf het oordeel.

 

Dit zegt Johannes de doper:

Mattheüs 3:10 De bijl ligt zelfs al aan de wortel van de bomen; elke boom dan die geen goede vrucht voortbrengt, wordt omgehakt en in het vuur geworpen.
11. Ik doop u wel met water tot bekering, maar Hij Die na mij komt, is sterker dan ik; ik ben het niet waard Hem Zijn sandalen na te dragen. Hij zal u dopen met de Heilige Geest en met vuur.
12. Zijn wan is in Zijn hand en Hij zal Zijn dorsvloer grondig reinigen en Zijn tarwe in de schuur verzamelen en Hij zal het kaf met onuitblusbaar vuur verbranden.

Dit doet Jezus
13. Toen kwam Jezus van Galilea naar de Jordaan, naar Johannes, om door hem gedoopt te worden.

15. Maar Jezus antwoordde hem en zei: Laat het nu gebeuren, want op deze wijze past het ons alle gerechtigheid te vervullen. Toen liet hij het Hem toe.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Breuk:

Vooral bij Mattheus zie je dat hij het evangelie daarin verwerkt:

Mattheüs 3:7 Toen hij velen van de Farizeeën en Sadduceeën op zijn doop zag afkomen, zei hij tegen hen: Adderengebroed! Wie heeft u laten weten dat u moet vluchten voor de komende toorn?
13. Toen kwam Jezus van Galilea naar de Jordaan, naar Johannes, om door hem gedoopt te worden.
14. Maar Johannes wilde Hem hiervan weerhouden en zei: Ik heb het nodig door U gedoopt te worden, en komt U naar mij?
15. Maar Jezus antwoordde hem en zei: Laat het nu gebeuren, want op deze wijze past het ons alle gerechtigheid te vervullen. Toen liet hij het Hem toe.

Jezus neemt de plek in van de mens die geoordeeld wordt en ondergaat hierbij dus zelf het oordeel.

 

Dit zegt Johannes de doper:

Mattheüs 3:10 De bijl ligt zelfs al aan de wortel van de bomen; elke boom dan die geen goede vrucht voortbrengt, wordt omgehakt en in het vuur geworpen.
11. Ik doop u wel met water tot bekering, maar Hij Die na mij komt, is sterker dan ik; ik ben het niet waard Hem Zijn sandalen na te dragen. Hij zal u dopen met de Heilige Geest en met vuur.
12. Zijn wan is in Zijn hand en Hij zal Zijn dorsvloer grondig reinigen en Zijn tarwe in de schuur verzamelen en Hij zal het kaf met onuitblusbaar vuur verbranden.

Dit doet Jezus
13. Toen kwam Jezus van Galilea naar de Jordaan, naar Johannes, om door hem gedoopt te worden.

15. Maar Jezus antwoordde hem en zei: Laat het nu gebeuren, want op deze wijze past het ons alle gerechtigheid te vervullen. Toen liet hij het Hem toe.

Ik begrijp niet waar je antwoord staat? 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid