Spring naar bijdragen

Verschillen tussen Mozes (oude wetten) en Jezus (nieuwe wetten)


Aanbevolen berichten

N.a.v. andere topics (ander topic) waar dit off topic is, heb ik maar weer een nieuwe gemaakt. 😇

 @Hermanos2 O.e.a. reden kon ik niet onze citaten hiernaartoe kopiëren dus heb het zo gedaan.

image.png.a5e9b01c9ccef1a57594e193e6636ac5.pngimage.png.3fefef4afe408eda7d2dd40aec9d2f9a.png

Hermanos Jezus heeft helemaal niets aan de wet veranderd. Hij heeft ons de wet voorgedaan. 

 

Petra: In Mattheus 5:38-  zegt ie toch letterlijk... jullie hebben gehoord dat gezegd werd (Mozes'wetten) en dit zeg IK (Jezus) erover.  En daarbij maakt ie niet een beetje verandering.. het is compleet tegenovergesteld. 

Jezus: Wie zonder zonde is werpe de eerste steen. Mozes: Oog om oog .".Nadat Mozes dit tegen de Israëlieten had gezegd, werd de godslasteraar buiten het kamp gebracht en gestenigd. Zo voerden de Israëlieten uit wat de HEER Mozes had opgedragen."

 

JEZUS: 

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/MAT.5/Matteus-5/

"Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: “Een oog voor een oog en een tand voor een tand.” 39   Dit zeg Ik daarover: verzet je niet tegen wie kwaad doet, maar keer degene die je op de rechterwang slaat, ook de linkerwang toe. 40 Als iemand een proces tegen je wil voeren en je onderkleed van je wil afnemen, sta hem dan ook je bovenkleed af. 41 En als iemand je dwingt één mijl met hem mee te gaan, loop er dan twee met hem op. 42  Als iemand iets van je vraagt, geef het hem, en keer je niet af van wie geld van je wil lenen.

43  Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: “Je moet je naaste liefhebben en je vijand haten.” 44  Dit zeg Ik daarover: heb je vijanden lief en bid voor wie jullie vervolgen  ; 45 alleen dan zijn jullie werkelijk kinderen van je Vader in de hemel."

 

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/JHN.8/Johannes-8/

5  Mozes draagt ons in de wet op zulke vrouwen te stenigen. Wat vindt U daarvan?’ 7  Toen ze bleven aandringen, richtte Hij zich op en zei: ‘Wie van jullie zonder zonde is, laat die als eerste een steen naar haar werpen.’

 

 

MOZES:

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/EXO.21/?hl=EXO.21.24

"...dan geldt: een leven voor een leven, 24  een oog voor een oog, een tand voor een tand, een hand voor een hand, een voet voor een voet, 25 een brandwond voor een brandwond, een kneuzing voor een kneuzing, een striem voor een striem."

 

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/LEV.24/?hl=LEV.24.19-LEV.24.20

"19-20  Wanneer iemand letsel toebrengt aan een ander, moet hem hetzelfde letsel worden toegebracht: een breuk voor een breuk, een oog voor een oog, een tand voor een tand. Wat hij de ander heeft aangedaan zal ook hem aangedaan worden. 21 Dus wie een stuk vee doodt moet het vergoeden en wie een mens doodt moet ter dood gebracht worden. 22 Vreemdelingen en geboren Israëlieten moeten volgens dezelfde norm worden berecht. Ik ben de HEER, jullie God.”’

23 Nadat Mozes dit tegen de Israëlieten had gezegd, werd de godslasteraar buiten het kamp gebracht en gestenigd. Zo voerden de Israëlieten uit wat de HEER Mozes had opgedragen."

 

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/DEU.19/?hl=DEU.19.21

Heb geen medelijden en eis een leven voor een leven, een oog voor een oog, een tand voor een tand, een hand voor een hand, een voet voor een voet.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Petra.:

N.a.v. andere topics (ander topic) waar dit off topic is, heb ik maar weer een nieuwe gemaakt. 😇

 @Hermanos2 O.e.a. reden kon ik niet onze citaten hiernaartoe kopiëren dus heb het zo gedaan.

image.png.a5e9b01c9ccef1a57594e193e6636ac5.pngimage.png.3fefef4afe408eda7d2dd40aec9d2f9a.png

Hermanos Jezus heeft helemaal niets aan de wet veranderd. Hij heeft ons de wet voorgedaan. 

 

Petra: In Mattheus 5:38-  zegt ie toch letterlijk... jullie hebben gehoord dat gezegd werd (Mozes'wetten) en dit zeg IK (Jezus) erover.  En daarbij maakt ie niet een beetje verandering.. het is compleet tegenovergesteld. 

Jezus: Wie zonder zonde is werpe de eerste steen. Mozes: Oog om oog .".Nadat Mozes dit tegen de Israëlieten had gezegd, werd de godslasteraar buiten het kamp gebracht en gestenigd. Zo voerden de Israëlieten uit wat de HEER Mozes had opgedragen."

 

JEZUS: 

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/MAT.5/Matteus-5/

"Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: “Een oog voor een oog en een tand voor een tand.” 39   Dit zeg Ik daarover: verzet je niet tegen wie kwaad doet, maar keer degene die je op de rechterwang slaat, ook de linkerwang toe. 40 Als iemand een proces tegen je wil voeren en je onderkleed van je wil afnemen, sta hem dan ook je bovenkleed af. 41 En als iemand je dwingt één mijl met hem mee te gaan, loop er dan twee met hem op. 42  Als iemand iets van je vraagt, geef het hem, en keer je niet af van wie geld van je wil lenen.

43  Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: “Je moet je naaste liefhebben en je vijand haten.” 44  Dit zeg Ik daarover: heb je vijanden lief en bid voor wie jullie vervolgen  ; 45 alleen dan zijn jullie werkelijk kinderen van je Vader in de hemel."

 

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/JHN.8/Johannes-8/

5  Mozes draagt ons in de wet op zulke vrouwen te stenigen. Wat vindt U daarvan?’ 7  Toen ze bleven aandringen, richtte Hij zich op en zei: ‘Wie van jullie zonder zonde is, laat die als eerste een steen naar haar werpen.’

 

 

MOZES:

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/EXO.21/?hl=EXO.21.24

"...dan geldt: een leven voor een leven, 24  een oog voor een oog, een tand voor een tand, een hand voor een hand, een voet voor een voet, 25 een brandwond voor een brandwond, een kneuzing voor een kneuzing, een striem voor een striem."

 

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/LEV.24/?hl=LEV.24.19-LEV.24.20

"19-20  Wanneer iemand letsel toebrengt aan een ander, moet hem hetzelfde letsel worden toegebracht: een breuk voor een breuk, een oog voor een oog, een tand voor een tand. Wat hij de ander heeft aangedaan zal ook hem aangedaan worden. 21 Dus wie een stuk vee doodt moet het vergoeden en wie een mens doodt moet ter dood gebracht worden. 22 Vreemdelingen en geboren Israëlieten moeten volgens dezelfde norm worden berecht. Ik ben de HEER, jullie God.”’

23 Nadat Mozes dit tegen de Israëlieten had gezegd, werd de godslasteraar buiten het kamp gebracht en gestenigd. Zo voerden de Israëlieten uit wat de HEER Mozes had opgedragen."

 

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/DEU.19/?hl=DEU.19.21

Heb geen medelijden en eis een leven voor een leven, een oog voor een oog, een tand voor een tand, een hand voor een hand, een voet voor een voet.

 

 

Dankjewel voor de moeite. Maar ook hier staat het weer bol van de losse verzen. Wie leest nog wel eens de complete bijbel? Wie is er in staat om de rode draad uit te leggen? Waar komen we vandaan en waar gaan we naartoe? Ik heb een paar bijbels zonder nummering. Fijn, één kolom per pagina. Ik had nooit gedacht dat deze leeservaring zoveel verschil maakt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Petra.:

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/JHN.8/Johannes-8/

5  Mozes draagt ons in de wet op zulke vrouwen te stenigen. Wat vindt U daarvan?’ 7  Toen ze bleven aandringen, richtte Hij zich op en zei: ‘Wie van jullie zonder zonde is, laat die als eerste een steen naar haar werpen.’

Vreemd stuk tekst. In feite zegt dit alleen iets over degene die stenigt, niet over de straf die de vrouw moet krijgen.
Uiteindelijk gaan alle farizeeën weg: Toen ze dat hoorden gingen ze weg, een voor een, de oudsten het eerst, en ze lieten Hem alleen, met de vrouw die in het midden stond. 
Jezus veroordeelt de vrouw niet en laat haar gaan.
Maar dan komt het vreemdste. De tekst gaat dan verder: Jezus nam opnieuw het woord. Hij zei: ‘Ik ben het licht voor de wereld. Wie Mij volgt loopt nooit meer in de duisternis, maar heeft licht dat leven geeft.’ 13  De farizeeën wierpen tegen: ‘Uw getuigenis is niet betrouwbaar, want U getuigt over uzelf.
Ja, hallo, die waren toch net allemaal weg gegaan ?
Dat kan dus niet.

Het interessant is dat Jezus (voor zover ik kan herinneren) het zelf nooit heeft gehad over 'nieuwe wetten'.
In het NT staat  de uitspraak dat hij geen letter wil veranderen aan de wetten. 
De tekst die vaak wordt aangehaald als basis voor 'nieuwe wetten' is Hebreeën 9:

 En daarom is Hij de Middelaar des nieuwen testaments, opdat, de dood daartussen gekomen zijnde, tot verzoening der overtredingen, die onder het eerste testament waren, degenen, die geroepen zijn, de beloftenis der eeuwige erve ontvangen zouden.

Maar die tekst heeft het specifiek over dode mensen die onder het eerste testament (de oude wetten) vielen. Dat betreft dus alleen Joden.

  

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 31-12-2023 om 10:41 zei Hermanos2:

Dankjewel voor de moeite. Maar ook hier staat het weer bol van de losse verzen. Wie leest nog wel eens de complete bijbel?

Ik kan toch  moeilijk de hele bijbel citeren. 😅

Dus natuurlijk zijn het losse verzen, maar ze zijn wel samenhangend. 

Waar het om gaat is dat Jezus (volgens die bijbelteksten) zegt.. dit is de wet van Mozes die u kent, en dit zeg Ik daarover. Waarna Jezus iets heel anders zegt. 

 

Maar in Mattheus 23:  

"1  Daarna richtte Jezus zich tot de menigte en tot zijn leerlingen 2 en zei: ‘De schriftgeleerden en de farizeeën hebben plaatsgenomen op de stoel van Mozes. 3  Houd je dus aan alles wat ze jullie zeggen en handel daarnaar; "

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 31-12-2023 om 12:56 zei Dat beloof ik:

Vreemd stuk tekst. In feite zegt dit alleen iets over degene die stenigt, niet over de straf die de vrouw moet krijgen.
Uiteindelijk gaan alle farizeeën weg: Toen ze dat hoorden gingen ze weg, een voor een, de oudsten het eerst, en ze lieten Hem alleen, met de vrouw die in het midden stond. 
Jezus veroordeelt de vrouw niet en laat haar gaan.
Maar dan komt het vreemdste. De tekst gaat dan verder: Jezus nam opnieuw het woord. Hij zei: ‘Ik ben het licht voor de wereld. Wie Mij volgt loopt nooit meer in de duisternis, maar heeft licht dat leven geeft.’ 13  De farizeeën wierpen tegen: ‘Uw getuigenis is niet betrouwbaar, want U getuigt over uzelf.
Ja, hallo, die waren toch net allemaal weg gegaan ?
Dat kan dus niet.

Hahaha, krijg nou wat. Dat was me niet eens opgevallen. Misschien waren ze daarna weer allemaal teruggekomen. 

Nu lees ik het nog eens.. en zie ook dat Jezus tegen de Farizeeën zegt:   "44 Uw vader is de duivel, en u doet maar al te graag wat uw vader wil" 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Petra.:

Hahaha, krijg nou wat. Dat was me niet eens opgevallen. Misschien waren ze daarna weer allemaal teruggekomen. 

Nu lees ik het nog eens.. en zie ook dat Jezus tegen de Farizeeën zegt:   "44 Uw vader is de duivel, en u doet maar al te graag wat uw vader wil" 

 

Is dit niet gewoon een nieuw stuk tekst.  Het lijkt niet logisch om het in de tijd te verbinden met het vorige verhaal.
Johannes 8:12 Jezus dan sprak opnieuw tot hen en zei: Ik ben het Licht der wereld; wie Mij volgt, zal beslist niet in de duisternis wandelen, maar zal het licht van het leven hebben.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dierenoffers (en graan e.d.) is ook een opvallend verschil. 

Onder Mozes wetten werden er aan de lopende band dieren vermoord omdat ze geofferd moesten worden.  

 “Zonder het vergieten van bloed vindt er geen vergeving plaats” (Hebreeën 9:22). 

 

Dat is door Jezus ook veranderd. 

https://bijbel.eo.nl/bijbelse-achtergrond/de-offers

"Offeren zoals in de wet van Mozes is voorgeschreven is dus niet meer nodig"

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Petra.:

Dierenoffers (en graan e.d.) is ook een opvallend verschil. 

Onder Mozes wetten werden er aan de lopende band dieren vermoord omdat ze geofferd moesten worden.  

 “Zonder het vergieten van bloed vindt er geen vergeving plaats” (Hebreeën 9:22). 

 

Dat is door Jezus ook veranderd. 

https://bijbel.eo.nl/bijbelse-achtergrond/de-offers

"Offeren zoals in de wet van Mozes is voorgeschreven is dus niet meer nodig"

Dat dit door Jezus zou zijn veranderd vind ik altijd een wat rare bewering.
Zijn offer moet worden geaccepteerd voor vergeving.
Maar...... dat offer was dus wel dat zijn bloed werd vergoten.
Hoe kan dat ooit betekenen dat vergeving niet kan plaats vinden zonder vergieten van bloed?
Tot op de dag van vandaag wordt van elke christen verwacht dat hij dat bloed vergieten van Jezus accepteert!

Jezus zei dat hij niet zou veranderen aan de oude wetten. Volgens die wetten is er geen kruisiging nodig om zonden te vergeven.
Het werkt heel simpel:
(Jona 3:10) En God zag hun werken, dat zij zich bekeerden van hun bozen weg; en het berouwde God over het kwaad, dat Hij gesproken had hun te zullen doen, en Hij deed het niet.
Kijk, dat is nog eens wat anders dan iemand martelen, kruisigen en dan stellen dat bloed vergieten niet nodig is.

 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat dit door Jezus zou zijn veranderd vind ik altijd een wat rare bewering.
Zijn offer moet worden geaccepteerd voor vergeving.
Maar...... dat offer was dus wel dat zijn bloed werd vergoten.
Hoe kan dat ooit betekenen dat vergeving niet kan plaats vinden zonder vergieten van bloed?
Tot op de dag van vandaag wordt van elke christen verwacht dat hij dat bloed vergieten van Jezus accepteert!

Jezus zei dat hij niet zou veranderen aan de oude wetten. Volgens die wetten is er geen kruisiging nodig om zonden te vergeven.
Het werkt heel simpel:
(Jona 3:10) En God zag hun werken, dat zij zich bekeerden van hun bozen weg; en het berouwde God over het kwaad, dat Hij gesproken had hun te zullen doen, en Hij deed het niet.
Kijk, dat is nog eens wat anders dan iemand martelen, kruisigen en dan stellen dat bloed vergieten niet nodig is.

 

Ja, nou ja... ik vind al die (imo onnodige) dierenmishandeling echt vreselijk. Dus ..ik vind.. het al enorme winst dat dat dan dankzij Jezus' offer niet meer hoeft. 

In die oude wetten.. worden er ook veel dierenoffers gevraagd. Waarom Jona 3:10 (die ik overigens niet kende, Thanks! ) dan weer klinkt alsof het helemaal nooit nodig was... snap ik dan weer niet.  Waarom staat de Bijbel dan bol met offereisen ? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Petra.:

Ja, nou ja... ik vind al die (imo onnodige) dierenmishandeling echt vreselijk. Dus ..ik vind.. het al enorme winst dat dat dan dankzij Jezus' offer niet meer hoeft. 

In die oude wetten.. worden er ook veel dierenoffers gevraagd. Waarom Jona 3:10 (die ik overigens niet kende, Thanks! ) dan weer klinkt alsof het helemaal nooit nodig was... snap ik dan weer niet.  Waarom staat de Bijbel dan bol met offereisen ? 

Binnen het Jodendom heeft Jezus niets kunnen veranderen aan het offeren. Dat ging door en is gestopt nadat de plaats waar men offerde, de tempel, werd vernietigd. Dat had dus niets met Jezus te maken.

Binnen het christendom heeft Jezus ook niets veranderd aan het offeren, want dat bestond niet voor hem.

Wat er wel is gebeurd is dat bij aanvang van het christendom het offeren als gebruik niet is overgenomen uit het Jodendom.

De Bijbel staat vol met offer eisen omdat de boeken mensenwerk zijn, steeds andere mensen in andere tijden met andere  gebruiken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Dat beloof ik:

Binnen het Jodendom heeft Jezus niets kunnen veranderen aan het offeren. Dat ging door en is gestopt nadat de plaats waar men offerde, de tempel, werd vernietigd. Dat had dus niets met Jezus te maken.

Binnen het christendom heeft Jezus ook niets veranderd aan het offeren, want dat bestond niet voor hem.

Wat er wel is gebeurd is dat bij aanvang van het christendom het offeren als gebruik niet is overgenomen uit het Jodendom.

De Bijbel staat vol met offer eisen omdat de boeken mensenwerk zijn, steeds andere mensen in andere tijden met andere  gebruiken.

In het hele NT worden er geen dieren meer geofferd toch ? 

Dus ik snap eigenlijk niet waar de idee vandaan komt dat Jezus' offer daarvoor in de plaats is gekomen. Het was toch al niet meer gebruikelijk tijdens zijn leven of gebeurde het nog wel en hield het pas na zijn dood op? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Petra.:

In het hele NT worden er geen dieren meer geofferd toch ? 

Dus ik snap eigenlijk niet waar de idee vandaan komt dat Jezus' offer daarvoor in de plaats is gekomen. Het was toch al niet meer gebruikelijk tijdens zijn leven of gebeurde het nog wel en hield het pas na zijn dood op? 

Als je het NT naast het OT legt, dan lijkt dat zo inderdaad. Maar het jodendom hield niet op te bestaan he.... Die gingen gewoon door met offeren in de tempel, daar heeft Jezus niets aan veranderd. Jezus dood heeft er dus niet voor gezorgd dat er ook maar één lammetje minder werd geofferd. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is een te makkelijke gedachte dat Jezus oog om oog heeft afgeschaft lees maar: Matteüs 26:52 en dat is in overeenkomst met: oog om oog en wie bloed vergiet zal ook zijn bloed vergiet worden (gen 9:6) 

Dierenoffers werden al minder tijdens de tweede tempel. Hier heeft Jezus niks aan veranderd.

Mbt wie zonder zonde is werpt de eerste steen daar gaat het niet over afschaffing. Eerder dat de generatie hier al meer zondig was. En dat je dan zondaren gaat krijgen die andere zondaren stenigen als iemand betrapt zou worden.

Dan kan je alsnog beargumenteren het beter is alsnog te stenigen. Want de Tora zegt op Zichzelf dit alsnog te doen. Want er staat “als die betrapt wordt” kan je opmaken dat zelfs op Sinaï dus zondaren konden zijn die niet betrapt waren door de gemeenschap. (Los van dat de Heer dit wel weet) al om al de Torat zegt dit wel te doen, los van Jezus die er geen zin in had om dat hoogstwaarschijnlijk grotendeels gemeenschap zondig was.

bewerkt door leren_schoen
Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei leren_schoen:

Het is een te makkelijke gedachte dat Jezus oog om oog heeft afgeschaft lees maar: Matteüs 26:52 en dat is in overeenkomst met: oog om oog en wie bloed vergiet zal ook zijn bloed vergiet worden (gen 9:6) 

Dierenoffers werden al minder tijdens de tweede tempel. Hier heeft Jezus niks aan veranderd.

 

Het is niet mijn gedachte, of een gedachte.  Het staat er letterlijk. Ook Matteüs.  In 26:52 zegt ie dan ook niet.. nu moet er van jou ook een oor worden afgesneden. Nope! 

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/MAT.5/Matteus-5/

"Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: “Een oog voor een oog en een tand voor een tand.” 39   Dit zeg Ik daarover: verzet je niet tegen wie kwaad doet, maar keer degene die je op de rechterwang slaat, ook de linkerwang toe. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Petra.:

 

Het is niet mijn gedachte, of een gedachte.  Het staat er letterlijk. Ook Matteüs.  In 26:52 zegt ie dan ook niet.. nu moet er van jou ook een oor worden afgesneden. Nope! 

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/MAT.5/Matteus-5/

"Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: “Een oog voor een oog en een tand voor een tand.” 39   Dit zeg Ik daarover: verzet je niet tegen wie kwaad doet, maar keer degene die je op de rechterwang slaat, ook de linkerwang toe. 

Ja als je dat doet cijfer je jezelf weg voor gelukzaligheid in de hemel. Je verliest werelds en wint hemels. Het is geen verkeerde les. Maar tegelijkertijd blijft de Tora doorbestaan. 

Kortom het geeft een (kwade) staat of individu geen vrijheid in criminaliteit. Jezus heeft dit niet afgeschaft of het kwaad (bij deze) goedgekeurd. Alleen dat je jezelf alsnog gelukzaligheid kan brengen door er boven te lopen. Te omzeilen door jezelf weg te cijferen. Of kwade vergeven zodoende jezelf vergiffenis toe te werken.

Beter kan ik het zo uitleggen. Je zelf niet verzetten tegen het kwaad is geen wet op zich, het is een gebod van Jezus aan zijn volgelingen voor hun eigen voordeel. De wet is nog steeds van toepassing. 

Kortom wat rechtstaten voor wetgevingen aannemen blijft seculair of zelfs kan het crimineel zijn in de werkelijkheid. Zelfs eigenlijk het christendom kan crimineel zijn op grote schaal en het recht van mensen ontnemen als geboden (van Jezus) voor individuelen toegepast worden op de rechtsstaat. 

En dat is het ook. De seculaire rechtsstaat pleit regelmatig criminelen vrij of beloont ze zelfs.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat Jezus gedaan heeft was slimheid. Zijn woorden (geboden aan zijn volgelingen en leerlingen voor wie ze na kan leven) zijn er op ingesteld boven de Tora (wetgeving van de Heer) te lopen. Om jezelf zaligheid toe te werken. Maar nergens is de Tora afgeschaft dus. Zo kun je misschien begrijpen waarom hij zelf zegt niks veranderd aan de Tora. En waarom veel theocraten graag toch een theocratische rechtsstaat willen en waarom sommige landen liever Sharia toepassen. Doch het gevaar blijft altijd corruptie en omzeilingen van de wetgeving en rechters. Een theocratische staat kan alleen werken met zware straffen op corruptie. 

En dat is natuurlijk ook inbegrepen in de Tora. (Oa Deut 27:25, Ex 23) 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 31-12-2023 om 10:26 zei Petra.:

N.a.v. andere topics (ander topic) waar dit off topic is, heb ik maar weer een nieuwe gemaakt. 😇

 @Hermanos2 O.e.a. reden kon ik niet onze citaten hiernaartoe kopiëren dus heb het zo gedaan.

image.png.a5e9b01c9ccef1a57594e193e6636ac5.pngimage.png.3fefef4afe408eda7d2dd40aec9d2f9a.png

Hermanos Jezus heeft helemaal niets aan de wet veranderd. Hij heeft ons de wet voorgedaan. 

 

Petra: In Mattheus 5:38-  zegt ie toch letterlijk... jullie hebben gehoord dat gezegd werd (Mozes'wetten) en dit zeg IK (Jezus) erover.  En daarbij maakt ie niet een beetje verandering.. het is compleet tegenovergesteld. 

Jezus: Wie zonder zonde is werpe de eerste steen. Mozes: Oog om oog .".Nadat Mozes dit tegen de Israëlieten had gezegd, werd de godslasteraar buiten het kamp gebracht en gestenigd. Zo voerden de Israëlieten uit wat de HEER Mozes had opgedragen."

 

JEZUS: 

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/MAT.5/Matteus-5/

"Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: “Een oog voor een oog en een tand voor een tand.” 39   Dit zeg Ik daarover: verzet je niet tegen wie kwaad doet, maar keer degene die je op de rechterwang slaat, ook de linkerwang toe. 40 Als iemand een proces tegen je wil voeren en je onderkleed van je wil afnemen, sta hem dan ook je bovenkleed af. 41 En als iemand je dwingt één mijl met hem mee te gaan, loop er dan twee met hem op. 42  Als iemand iets van je vraagt, geef het hem, en keer je niet af van wie geld van je wil lenen.

43  Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: “Je moet je naaste liefhebben en je vijand haten.” 44  Dit zeg Ik daarover: heb je vijanden lief en bid voor wie jullie vervolgen  ; 45 alleen dan zijn jullie werkelijk kinderen van je Vader in de hemel."

 

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/JHN.8/Johannes-8/

5  Mozes draagt ons in de wet op zulke vrouwen te stenigen. Wat vindt U daarvan?’ 7  Toen ze bleven aandringen, richtte Hij zich op en zei: ‘Wie van jullie zonder zonde is, laat die als eerste een steen naar haar werpen.’

 

 

MOZES:

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/EXO.21/?hl=EXO.21.24

"...dan geldt: een leven voor een leven, 24  een oog voor een oog, een tand voor een tand, een hand voor een hand, een voet voor een voet, 25 een brandwond voor een brandwond, een kneuzing voor een kneuzing, een striem voor een striem."

 

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/LEV.24/?hl=LEV.24.19-LEV.24.20

"19-20  Wanneer iemand letsel toebrengt aan een ander, moet hem hetzelfde letsel worden toegebracht: een breuk voor een breuk, een oog voor een oog, een tand voor een tand. Wat hij de ander heeft aangedaan zal ook hem aangedaan worden. 21 Dus wie een stuk vee doodt moet het vergoeden en wie een mens doodt moet ter dood gebracht worden. 22 Vreemdelingen en geboren Israëlieten moeten volgens dezelfde norm worden berecht. Ik ben de HEER, jullie God.”’

23 Nadat Mozes dit tegen de Israëlieten had gezegd, werd de godslasteraar buiten het kamp gebracht en gestenigd. Zo voerden de Israëlieten uit wat de HEER Mozes had opgedragen."

 

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/DEU.19/?hl=DEU.19.21

Heb geen medelijden en eis een leven voor een leven, een oog voor een oog, een tand voor een tand, een hand voor een hand, een voet voor een voet.

 

 

Mozes was een normale mens; hij was wijze, slimme leider voor het volk van Israël in het begin was hij geweldig en ook moordenaar; hij heeft bv; de opdracht gegeven alle mensen die knielen voor de Gouden kalf te doden; daarna is hij door God veranderd tot zachtmoedige mens; op gegeven moment wil het volk hem stenen; hij werd door God geroepen en hij praat ook met God, Jezus was niet normale mens hij praat niet met God, alleen een keer toen hij aan het kruis was, want hij beschouwt zichzelf als God of gelijk aan God; hij laat dat zien door tegen de mensen zegen: je zonden werd/is vergeven; zijn leven op aarde was kort, vaak was hij door jood bedreigt; ze willen hem doden; toch ging hij verder, en weet dat hij moest sterven; daarom kies hij 12 discipelen. Hij ging om met heidenen en veel vrouwen volgen hem; wat vond jezus van de wet van Mozes; ik denk dat het afgewezen heeft. In Mat 19:8-9 staat; omdat jullie hart van steen is, daarom heeft Mozes toegestaan van je vrouw te scheiden; dus de wet van Mozes was niet compleet;

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei fyg:

Mozes was een normale mens; hij was wijze, slimme leider voor het volk van Israël in het begin was hij geweldig en ook moordenaar; hij heeft bv; de opdracht gegeven alle mensen die knielen voor de Gouden kalf te doden; daarna is hij door God veranderd tot zachtmoedige mens; op gegeven moment wil het volk hem stenen; hij werd door God geroepen en hij praat ook met God, Jezus was niet normale mens hij praat niet met God, alleen een keer toen hij aan het kruis was, want hij beschouwt zichzelf als God of gelijk aan God; hij laat dat zien door tegen de mensen zegen: je zonden werd/is vergeven; zijn leven op aarde was kort, vaak was hij door jood bedreigt; ze willen hem doden; toch ging hij verder, en weet dat hij moest sterven; daarom kies hij 12 discipelen. Hij ging om met heidenen en veel vrouwen volgen hem; wat vond jezus van de wet van Mozes; ik denk dat het afgewezen heeft. In Mat 19:8-9 staat; omdat jullie hart van steen is, daarom heeft Mozes toegestaan van je vrouw te scheiden; dus de wet van Mozes was niet compleet;

Je hebt echt geen idee wat er in de Bijbel staat he?. Er staat bijvoorbeeld dat Jezus geen letter aan die wet wilde veranderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Dat beloof ik:
11 uur geleden zei fyg:

In Mat 19:8-9 staat; omdat jullie hart van steen is, daarom heeft Mozes toegestaan van je vrouw te scheiden; dus de wet van Mozes was niet compleet;

Je hebt echt geen idee wat er in de Bijbel staat he?. Er staat bijvoorbeeld dat Jezus geen letter aan die wet wilde veranderen.

Maar dat deed ie wel. Ik heb ook deze erbij gepakt. Hij legt zelfs uit waarom. 

 

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/MAT.19/Matteus-19/

  8 Toen vroegen ze Hem: ‘Waarom heeft Mozes dan voorgeschreven haar een scheidingsbrief te geven en haar zo te verstoten?’ 8 Hij antwoordde: ‘Omdat u halsstarrig bent, daarom heeft Mozes u toegestaan uw vrouw te verstoten. Maar dat is niet vanaf het begin zo geweest. 9  Ik zeg u dit: een man die om een andere reden dan ontucht zijn vrouw verstoot en met een ander trouwt, pleegt overspel.’ 

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Petra.:

Maar dat deed ie wel. Ik heb ook deze erbij gepakt. Hij legt zelfs uit waarom. 

 

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/MAT.19/Matteus-19/

  8 Toen vroegen ze Hem: ‘Waarom heeft Mozes dan voorgeschreven haar een scheidingsbrief te geven en haar zo te verstoten?’ 8 Hij antwoordde: ‘Omdat u halsstarrig bent, daarom heeft Mozes u toegestaan uw vrouw te verstoten. Maar dat is niet vanaf het begin zo geweest. 9  Ik zeg u dit: een man die om een andere reden dan ontucht zijn vrouw verstoot en met een ander trouwt, pleegt overspel.’ 

Zeker, het was het 3éb zeggen en het ander doen. Maar Ik doelde eigenlijk op deze regel van @fyg :

 

11 uur geleden zei fyg:

wat vond jezus van de wet van Mozes; ik denk dat het afgewezen heeft.

 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 5-1-2024 om 23:52 zei Dat beloof ik:

Je hebt echt geen idee wat er in de Bijbel staat he?. Er staat bijvoorbeeld dat Jezus geen letter aan die wet wilde veranderen.

Let op je woorden?

Ik weet wat er op de bijbel staat; maar iedereen heeft zijn eigen interpretatie daarvan. 

Mat 5:21-22

U hebt gehoord dat tegen de ouden gezegd is: U zult niet doden; en: Wie doodt, zal door de rechtbank schuldig bevonden worden. 22 Maar Ik zeg u: Al wie ten onrechte boos is op zijn broeder, zal schuldig bevonden worden door de rechtbank. En al wie tegen zijn broeder zegt: Raka! zal schuldig bevonden worden door de Raad; maar al wie zegt: Dwaas! die zal schuldig bevonden worden tot het helse vuur. Mat 5:31-32 Er is ook gezegd: Wie zijn vrouw verstoot, moet haar een echtscheidingsbrief geven. 32 Maar Ik zeg u dat wie zijn vrouw verstoot om een andere reden dan hoererij, maakt dat zij overspel pleegt; en wie met de verstotene trouwt, pleegt ook overspel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 5-1-2024 om 23:52 zei Dat beloof ik:

ik denk dat het afgewezen heeft. In Mat 19:8-9 staat; omdat jullie hart van steen is,
daarom heeft Mozes toegestaan van je vrouw te scheiden; dus de wet van Mozes was niet compleet;

Ook een goede wet, doet niets als de moraal slecht is.
En ook een halve wet is meer dan genoeg, waar de moraal hoog is.
Dat is ook waarom er staat: de wet is daartoe gekomen,
namelijk om de zonde te vermeerderen.

In dit geval is scheidbrief gekomen om de liefdeloosheid te vermeerderen.
Want deze werd vanaf toen gefaciliteerd in de wet. Wettig, maar zeer liefdeloos.
En dat kon amper anders, want zonder scheidbrief, zijn die vrouwen paria's zonder wet,
waardoor ze totaal uit het volk geraakten en bij God vandaan.
Het is dus vanwege de hardheid tegenover de vrouwen,
dat Mozes hun scheidbrieven ging geven.
Maar dat was niet zo bedoeld geweest.
Bedoeld was één man, één vrouw,
tot God ze weer scheidt.
dat is liefde voor God,
niet voor de mens.
Daar heet het:
volharding.

Volharding is wel liefde voor de mens,
maar niemand houdt zich daaraan,
want ze noemen begeerte liefde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei Tomega:

Bedoeld was één man, één vrouw,
tot God ze weer scheidt.

Als dat in de wet van Mozes staat dan hebben al die Bijbelse voorvaderen dat overtreden. David, Salomo, Abraham Isaak, Noach.. hadden allemaal een polyamoreuze levensstijl. En Mozes was zelf ook met meer dan één vrouw getrouwd. Kennelijk begreep ie Gods bedoeling zelf ook niet altijd zo goed. 

 

Ik lees trouwens net  (Lucas 2:24) dat bij Jezus' geboorte twee duiven geofferd moesten worden, volgens de wet van Mozes. 

Dat is toch ook afgeschaft, mag ik hopen. 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Petra.:

Als dat in de wet van Mozes staat dan hebben al die Bijbelse voorvaderen dat overtreden. David, Salomo, Abraham Isaak, Noach.. hadden allemaal een polyamoreuze levensstijl. En Mozes was zelf ook met meer dan één vrouw getrouwd. Kennelijk begreep ie Gods bedoeling zelf ook niet altijd zo goed. 

Mensen zijn van nature polygaam. Niet naar de moraal, die nog altijd wordt beheerst door de prins op het witte paard, en de prinses die wordt gewonnen. Maar wel naar het vlees, dat de begeerte volgt, en niet zo gevoelig is voor een geestelijke band en eenheid, die juist in de geest niet altijd wordt ervaren of gedeeld. Het begrip dat jij heir gebruikt, is van een heel andere aard en strekking en gaat meer over het loslaten van moraal en verstand, om zowel lichaam als ziel over te geven aan de emotie van het seksuele van het moment. In die context is de moraal juist om te abstraheren van een enkel mens met een enkele ziel en een enkele verbinding. Dat is het niveau van tempelprostitutie en flower-power naar de wijze van de honden op straat.

De polyamoureusheid of beter gezegd de liefde van deze generatie is net zo lang en net zo diep en net zo duurzaam, als de emotie van het moment, dat vooral beheerst wordt door begeerte. Zodat zelfs een term als one-night stand gewoon kan bestaan, omdat immers de liefde wordt geassocieerd niet met een person en een levensverbinding, maar met de begeerde seks van dat moment. dat een dag later weer totaal anders kan zijn van aard en richting. Daar is dus helemaal geen enkele duurzaamheid in gevoel of in denken of in begeerte. Tenzij die begeerte levenslang is, maar dat komt zelden voor van twee kanten tegelijk. De polygamie die in de bijbel voor kwam is van een heel andere orde. De bijvrouwen werden erkent als vrouw, zodat er ook een verbinding is en een plicht en een persoonlijke relatie, tot de dood er op volgt. Dit is een soort van relatie die te vergelijke is met de sterke dieren van het veld, die zich een eigen groep van wijfjes verzamelen. 

En inderdaad de bijbelse voorvaderen overtraden dat gebod.
Abraham gaf een voorbeeld met Hagar, aangezet niet door zijn begeerte, maar door de begeerte van zijn vrouw.
Mozes was slechts met één vrouw getrouwd, en dat was Zipporah.
Jozef was slechts met één vrouw getrouwd, en daarom werd hij in de gevangenis geworpen.
Noach was slechts met één vrouw getrouwd, en hij werd door God voor rechtvaardige gehouden.
Isaäk was uitsluitend met Rebecca getrouwd.
Jacob wilde trouwen met Rachel, en werd bedrogen door haar vader met Lea.
En daar gaat heel de trein uit de rails, als die beiden een kinderoorlog beginnen waarbij elk van hen een slavin inzet.
David in zijn woeste bestaan en zijn kinderen en koningen naderhand, waren met de voorbeelden van de heiligen, totaal het spoor kwijt.
Maar de moraal van God bleef gelijk, en dat zie je ook in de Joodse samenleving weer gespiegeld en blijven terugkomen.
Dat was al bij David, die de vrouw van de Turk Uria toch echt alleen voor altijd voor zichzelf wilde hebben,
en geen winst zag in, of genoegen nam met, een one-night stand of overspel.

Wat zei je nu ook al weer precies over al die aardsvaderen? Dat David een aartsvader was?
Of dat de aartsvaders gedreven werden door hun wil om meer vrouwen te hebben?
Kun je dat even toelichten? Volgens mij zijn het - zeg ik even treiterig tegen jou,
die wat uit de losse pols roept over en tegen het gezag van de aartsvaderen -
de vrouwen die de boel weer eens komen verzieken.. :D :+ 

2 uur geleden zei Petra.:

Ik lees trouwens net  (Lucas 2:24) dat bij Jezus' geboorte twee duiven geofferd moesten worden, volgens de wet van Mozes. 

Dat is toch ook afgeschaft, mag ik hopen. 

Om den drommel niet!! Dat zeggen getuigt van zeer vleselijk denken! Want wie de spiegel van de wet geestelijk leest, en wie door de heilige Geest geestelijk denkt, die ziet hier gewoon staan dat er een brandoffer en een reinigingsoffer gebracht moet worden.

Christus is brandoffer (overdrachtelijk, omdat ik het zoenoffer er bij in betrek)
en het sterven van de oude mens in de dood van Christus is het brandoffer
van de mens, en de wedergeboorte is het reinigingsoffer.

De wet van Mozes blijft dus geheel in tact en wel letterlijk, Maar nu geestelijk verstaan.
In principe zit dat offer in elke keer dat jet het gebed "Onze Vader" bidt.
Daarin onderwerp je je, daarin verzoen je je, erken je je schuld,
en daarin doe je een beroep op vergeving en verlossing 
van de schuld van dat moment.

Dat concept is lastig dat ik zegt letterlijk, maar geestelijk verstaan.
Maar dat is niet wezenlijk anders dan Jezus die spreekt over de Wet van Mozes,
en dan komt tot een strengere moraal dan Mozes,
terwijl hij bevrijdt van de vloek van de wet.
Dat is niet aan iedereen om te kunnen vatten,
maar wel voor wie aanneemt als een kind,
wat de Geest zegt. Het staat geschreven.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid