Spring naar bijdragen

Het Israëlisch volk is een creatie van het Zionisme.


Aanbevolen berichten

https://www.nrc.nl/nieuws/2023/12/27/israelische-historicus-shlomo-sand-voor-het-eerst-in-mijn-leven-heb-ik-de-hoop-verloren-dat-het-hier-goed-komt-a4185308

Shlomo Sand (77), emeritus hoogleraar aan de Universiteit van Tel Aviv, is een internationaal bekende en controversiële Israëlische historicus. Met zijn ouders, overlevenden van de Holocaust, emigreerde hij in 1948 naar Jaffa. Hij diende als soldaat in de oorlog van 1967. Als historicus ontpopte Sand zich tot linkse criticus van het regeringsbeleid en van de zionistische geschiedschrijving van het land. In zijn boeken The Invention of the Jewish People (2009) en The Invention of the Land of Israel (2012) keerde hij zich tegen de ‘mythe’ van een Joodse natie die, met verdrijving van het volk, door de Romeinen was vernietigd en met de stichting van de staat Israël zou zijn hersteld.

Volgens Sand zijn dat constructies zonder historische basis, zoals veel andere moderne naties die ook kennen. Het Jodendom is voor hem niet een etnische of nationale identiteit maar een religieuze, een die zich vanuit het Midden-Oosten verspreidde. Pas met het zionisme van de late negentiende eeuw ontstond in zijn ogen een Joods volk dat zich als natie ging definiëren. 

„Wat ik in mijn werk heb willen laten zien is dat het een mythe is dat er al duizenden jaren een ‘Joods volk’ heeft bestaan, in moderne zin. Je hebt nu Amerikanen die proberen te bewijzen dat alle Joden genetisch verwant zijn. Dat is belachelijk. Dat Joden biologisch gezien een apart volk zouden zijn, is een antisemitisch idee. Joden zijn monotheïsten die in God geloven, dat gold voor mijn overgrootvader en mijn grootvader. Ze geloofden in één God, maar niet in Jezus Christus.”

„Het zionisme is een product van de negentiende eeuw, net als heel veel andere nationalismen. Of denkt u soms dat de mensen die drieduizend jaar geleden in uw gebied woonden zich beschouwden als een ‘Nederlands volk’? Feit is dat het zionisme een Israëlisch volk heeft gecreëerd, met cultuur, literatuur en een band met het land. Mijn probleem met het zionisme is altijd geweest dat het religie omzette in nationaliteit. Ik geloof daar niet in. Maar ik geloof wél in een Israëlische nationale identiteit.”

 

--------------------------

 

Wat Shlomo Sand feitelijk beweert is dat het huidige Israëlische volk wat wij 'Joden' noemen niets van doen heeft met het volk wat in Bijbelse tijden in Palestina woonden.   Het 'Joodse volk' is een creatie van het Zionisme en is een mengeling van religie en nationalisme.    Er is geen Bijbels/historische basis voor het huidige Israëlische volk.   Natuurlijk mag een mens wat anders geloven, maar dat is dan gebaseerd op een mythe.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

In dit verhaal mis ik wat hij dan bedoelt met 

 

Wat hij poogt duidelijk te maken is dat er wel zoiets is als een Israëlische identiteit, maar dat dat geen voortzetting is van een Israëlische identiteit van 4000 jaar geleden.  In de diaspora zijn de oorspronkelijke Joden verloren gegaan c.q. vermengd met andere volkeren.

In de Zionistische mythologie is het huidige Israel een rechtstreekse voortzetting van het Joodse volk dat bij Abraham begint, 2000 jaar voor Christus.  En dat is onwaar volgens deze historicus, die notabene zelf Joods is.  Hij vindt die opvatting zelfs antisemitisch.

Het oorspronkelijke Joodse volk bestaat niet meer, hetgeen niks bijzonders is, bijvoorbeeld de Hittieten bestaan ook niet meer, ze zijn opgegaan in andere volkeren.    Waar ooit de Hittieten woonden, wonen nu Turken.  Maar de huidige Turken zijn ook weer een mengvolk.

Het probleem waar we tegen aan kijken is nationalisme vermengd met religie.    Nationalisme is sowieso gebaseerd op mythologie.  

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Hopper:

Wat hij poogt duidelijk te maken is dat er wel zoiets is als een Israëlische identiteit, maar dat dat geen voortzetting is van een Israëlische identiteit van 4000 jaar geleden.  In de diaspora zijn de oorspronkelijke Joden verloren gegaan c.q. vermengd met andere volkeren.

In de Zionistische mythologie is het huidige Israel een rechtstreekse voortzetting van het Joodse volk dat bij Abraham begint, 2000 jaar voor Christus.  En dat is onwaar volgens deze historicus, die notabene zelf Joods is.  Hij vindt die opvatting zelfs antisemitisch.

Het oorspronkelijke Joodse volk bestaat niet meer, hetgeen niks bijzonders is, bijvoorbeeld de Hittieten bestaan ook niet meer, ze zijn opgegaan in andere volkeren.    Waar ooit de Hittieten woonden, wonen nu Turken.  Maar de huidige Turken zijn ook weer een mengvolk.

Het probleem waar we tegen aan kijken is nationalisme vermengd met religie.    Nationalisme is sowieso gebaseerd op mythologie.  

Mijn vraag was niet wat hij er niet mee bedoelt, maar wat hij er wel mee bedoelt, wat dit identiteit dan wel in houdt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Hopper:

 

Wat Shlomo Sand feitelijk beweert is dat het huidige Israëlische volk wat wij 'Joden' noemen niets van doen heeft met het volk wat in Bijbelse tijden in Palestina woonden.   Het 'Joodse volk' is een creatie van het Zionisme en is een mengeling van religie en nationalisme.    Er is geen Bijbels/historische basis voor het huidige Israëlische volk.   Natuurlijk mag een mens wat anders geloven, maar dat is dan gebaseerd op een mythe.


Ach wat Shoomo Sand vindt is niet zo belangrijk.  God heeft met het Joodse volk Zijn Plan. Op 14 mei 1948 deed God Zijn profetie in vervulling gaan.
 

Jesaja 66:8-9
Wie heeft ooit zoiets gehoord? Wie heeft iets dergelijks gezien? Zou een land geboren kunnen worden op één dag? Zou een volk geboren kunnen worden in één keer? Maar Sion heeft nauwelijks weeën gekregen, of zij heeft haar zonen al gebaard. Zou Ík ontsluiting geven en niet doen baren? zegt de HEERE. Of zou Ik, Die doe baren, toesluiten? zegt uw God.

 

Overigens ontzettend leuk en mooi en ontzagwekkend is wat er van de week gebeurde. Ik weet niet meer in welk land het was, maar in ieder geval: er stond een islamitische geestelijke te prediken door een microfoon op een podium. Het podium stond vol met mensen. De imam riep dat God zegt dat alle Joden moeten worden uitgeroeid en hij zei erbij “als dit niet klopt moge de grond onder mijn voeten verdwijnen”. Toen hij die zin had uitgesproken stortte het hele podium in en stortte hij en alle mensen op dat podium neer.  De video stond op het Telegramkanaal van Amir.

 

Het is tot nog toe de omringende landen die Israël aanvielen niet gelukt Israël van de kaart te vegen en dat gaat ze ook niet lukken.

“Het uitroepen van de staat Israël was voor de omliggende Arabische landen het teken om Israël binnen te vallen met hun legers. Egypte, Transjordanië, Irak, Syrië en Libanon vielen Israël binnen. "De hele wereld was er zeker van dat er binnen tien dagen, op z'n hoogst twee weken, geen levende ziel in Israël zou zijn overgebleven," schreef Ben-Goerion in zijn dagboek. De pasgeboren staat had geen artillerie, tanks of gevechtsvliegtuigen, maar primitieve en een groot tekort aan wapens.

Waar de Arabische vijand niet op gerekend had, was het geheime wapen van de Joden: Ein brera: het Joodse volk had geen andere keus. Er was geen ander alternatief om te vechten voor hun behoud. Maar boven alles had (en heeft Gods oogappel nog steeds) de hulp van de hemelse legermachten die voor haar strijdt. Al 75 jaar lang!

"Wie niet in wonderen geloofd, is geen realist."David Ben-Goerion “

 

 https://www.christenenvoorisrael.nl/artikelen/de-geboorte-van-de-staat-israel

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Flawless victory:


Ach wat Shoomo Sand vindt is niet zo belangrijk.  God heeft met het Joodse volk Zijn Plan. Op 14 mei 1948 deed God Zijn profetie in vervulling gaan.
 

 

Dat is het punt van Shoomo Sand, het Joodse volk is niet het Joodse volk uit de Bijbel.  Verder doet uiteraard niemands mening er toe in dit aspect, een historicus stelt feiten vast.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Hopper:

Dat is het punt van Shoomo Sand, het Joodse volk is niet het Joodse volk uit de Bijbel.  Verder doet uiteraard niemands mening er toe in dit aspect, een historicus stelt feiten vast.

Voordat de staat Israël in 1948 werd uitgeroepen leefden er al een miljoen Joden in wat nu Israël heet.  Het Joodse volk is voor zover ik weet het enige volk dat over de wereld is verstrooid geweest en toch in al die duizenden jaren zijn eigen religie en taal heeft behouden. In zoverre is het wel degelijk het Joodse volk uit de Bijbel. Alle andere volkeren die werden verdreven en grotendeels vermoord zijn wel van de aardbodem verdwenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Flawless victory:

Voordat de staat Israël in 1948 werd uitgeroepen leefden er al een miljoen Joden in wat nu Israël heet.  Het Joodse volk is voor zover ik weet het enige volk dat over de wereld is verstrooid geweest en toch in al die duizenden jaren zijn eigen religie en taal heeft behouden. In zoverre is het wel degelijk het Joodse volk uit de Bijbel. Alle andere volkeren die werden verdreven en grotendeels vermoord zijn wel van de aardbodem verdwenen.

Religie: ja.  Taal: nee.   Veel Joden spraken Jiddisch wat een middeleeuws-Duits dialect is zonder verwantschap met het Hebreeuws.  Dat de toenmalige Joden over de wereld verstrooid zijn geweest, dat wordt niet betwist.  Hetgeen wat er betwist wordt is dat er een direct verband is tussen het verstrooide volk en de huidige Joden/Israëliërs.   

Waar komen we in terecht?  Enerzijds nationalistisch-religieuze Joden in het huidige Israel.  En anderzijds een theologie van met name protestantse kerken betreffende 'de terugkeer' van het Joodse volk in Israel.  (Nu moet ik zomaar even aan Breuk denken.)   De vraag is dus of er een verband is met 'Gods volk' en de huidige inwoners van Israel.  Volgens deze historicus dus niet.  Wat niet uitsluit dat er Joden kunnen zijn met een rechtstreekse verbinding met 'Gods volk' , maar dat kun je net zo goed van de Palestijnen beweren.

2 uur geleden zei Flawless victory:

@Hopper Wel met je eens dat het een hele lastige kwestie is. Ik vond net dit artikel: https://www.crescas.nl/columns/webcolumnbouman/yvgoz/Wet-op-terugkeer/. Wat een ingewikkeld gedoe.

Precies dat bedoel ik.  Er wordt nauwgezet geformuleerd wie een 'echte Jood' is en wie niet.   Dat Zionisme vind ik geen gezonde zaak.  Daarnaast werden er (als voorbeeld) jaren terug Ethiopische Joden toegelaten.   Die waren net zo zwart als Ethiopiërs.  Een verloren stam of zo?!?  Kortom, we zitten volledig in fabeltjesland met het Zionisme.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Hopper:

Religie: ja.  Taal: nee.  

Jawel. De voertaal in Israël is gewoon Hebreeuws. De taal is dus behouden gebleven.   Daarnaast is het linguïstisch wel een mengelmoes.  Doch 90 % van de Joden spreekt Hebreeuws.
 

“Description

The Israeli population is linguistically and culturally diverse. 

Hebrew is the country's official language, and almost the entire population speaks it either as native speakers or proficiently as a second language. Its standard form, known as Modern Hebrew, is the main medium of life in Israel.

Arabic is used mainly by Israel's Arab minority which comprises about one-fifth of the population. Arabic has a special status under Israeli law.

Russian is spoken by about 20% of the Israeli population, mainly by the large immigrant population from the former Soviet Union.

English is a known foreign language by a significant proportion of the Israeli population as English is used widely in official logos and road signs alongside Hebrew and Arabic.

In addition, the 19th edition of Ethnologue lists 36 languages and dialects spoken through Israel.

According to a 2011 Government Social Survey of Israelis over 20 years of age report their native language as:

Hebrew 49%

Arabic 18%

Russian 15%

Yiddish 2%

French 2%

English 2%

1.6% Spanish

10% other languages (including Romanian, German and Amharic, which were not offered as answers by the survey). This study also noted that 90% of Israeli Jews and over 60% of Israeli Arabs have a good understanding of Hebrew. [1] “

https://www.familysearch.org/en/wiki/Israel_Languages#:~:text=The Israeli population is linguistically,medium of life in Israel.

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 27-12-2023 om 18:58 zei Hopper:

Wat hij poogt duidelijk te maken is dat er wel zoiets is als een Israëlische identiteit, maar dat dat geen voortzetting is van een Israëlische identiteit van 4000 jaar geleden.  In de diaspora zijn de oorspronkelijke Joden verloren gegaan c.q. vermengd met andere volkeren.

In de Zionistische mythologie is het huidige Israel een rechtstreekse voortzetting van het Joodse volk dat bij Abraham begint, 2000 jaar voor Christus.  En dat is onwaar volgens deze historicus, die notabene zelf Joods is.  Hij vindt die opvatting zelfs antisemitisch.

Het oorspronkelijke Joodse volk bestaat niet meer, hetgeen niks bijzonders is, bijvoorbeeld de Hittieten bestaan ook niet meer, ze zijn opgegaan in andere volkeren.    Waar ooit de Hittieten woonden, wonen nu Turken.  Maar de huidige Turken zijn ook weer een mengvolk.

Het probleem waar we tegen aan kijken is nationalisme vermengd met religie.    Nationalisme is sowieso gebaseerd op mythologie.  

Dat is geen mythologie maar gewoon bijbels de nakomelingen van Abraham komen uit Sarah (Isaac) en Hagar (Ismael). Verder komt iedereen allemaal uit Noah.

Als huidig Israël de staat uit de profeten is moet je G-d maar vertrouwen als Hij zegt “en Ik zal ze terughalen”. En er is geen valse staat voor de echte staat komt in de profeten. Wel in het NT. 

bewerkt door leren_schoen
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Flawless victory:

Jawel. De voertaal in Israël is gewoon Hebreeuws. De taal is dus behouden gebleven.   Daarnaast is het linguïstisch wel een mengelmoes.  Doch 90 % van de Joden spreekt Hebreeuws.
 

Nee, de voertaal is niet gewoon behouden gebleven en in Israël spreekt men niet 'gewoon' Hebreeuws zoals in de Bijbelse teksten maar een versie die modern Hebreeuws of Ivriet wordt genoemd. Het Bijbelse Hebreeuws is eeuwenlang een dode taal geweest. Men gaat ervan uit dat ongeveer in de 4e eeuw n.Chr., een eeuw na het verschijnen van de Misjna, klassiek Hebreeuws geen gesproken omgangstaal meer was. De taal werd verder gebruikt als liturgische taal en taal van de joodse geleerden.

Het Hebreeuws is niet van deze tijd

"In het boek Hebreeuws als mythe stelt taalwetenschapper Ghil’ad Zuckermann voor om de benaming Hebreeuws af te schaffen en de taal van de Israëliërs voortaan Israëlisch te noemen. De taal die Israëliërs spreken staat namelijk ver af van de taal van hun bijbelse voorouders.

Het Hebreeuws van nu is een heel andere taal dan het Hebreeuws uit de bijbel. Zowel de grammatica als de woorden zijn enorm veranderd, zo zegt de 35-jarige professor in de Taalwetenschap Ghil’ad Zuckermann, 

 

Modern Hebreeuws

Het Hebreeuws is begin vorige eeuw nieuw leven ingeblazen door Eliezer Ben Jehoeda (1858-1922). Daarvoor was het Hebreeuws meer een dode dan een levende taal: het werd alleen in de liturgie gebruikt en diende slechts voor een kleine groep joden als lingua franca."

 

Hebreeuws: een dode taal die een nieuw leven kreeg. Hoe is dat gelukt?

 

Wikisage Hebreeuws

"Rabbijn Shmuel HaLevi Wosner uit Bnei Brak, een van de grootste chassidische rabbijnen, zei: „Zij hebben de heilige taal vernietigd, vervuild en verminkt met de uitvinding van ’Modern Hebreeuws.’ Het is bekend wat de rabbijnen van de Talmoed zeiden: dat iedereen die Hebreeuws spreekt, in de hemel zal komen. Dit geldt vanzelfsprekend niet voor ’Modern Hebreeuws’.”[6]

De krant Yated Ne‘eman publiceerde een aantal analyses van de strijd tussen de charedische joden en de voorstanders van het zionistisch Hebreeuws.[4] Een bekende kijk op modern Hebreeuws is dat de makers ervan (zoals Eliëzer Ben Jehoeda[7]) hun taal wilden gebruiken als fundament voor een seculiere cultuur, die de traditionele religieuze wereld moest vervangen, waarvan de traditionele taal van wijsheid, het rabbijns Hebreeuws, een centraal onderdeel was.[8]

De taalkundige Ghil’ad Zuckermann wijst erop dat de voorstelling dat modern Hebreeuws dezelfde taal is als het bijbelse Hebreeuws, een mythe is, die aanleiding geeft tot misverstanden bij het lezen van het Bijbelse Hebreeuws."

 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Flawless victory:

Jawel. De voertaal in Israël is gewoon Hebreeuws. De taal is dus behouden gebleven.   Daarnaast is het linguïstisch wel een mengelmoes.  Doch 90 % van de Joden spreekt Hebreeuws.
 

Gerestaureerd Hebreeuws, zie de reactie van Petra.   Je kunt de oude Romeinen ook tot leven brengen door een x aantal mensen Latijns te leren spreken, maar dat heeft dan niks meer met de Romeinen aan het begin van de jaartelling van doen.

4 uur geleden zei leren_schoen:

Dat is geen mythologie maar gewoon bijbels de nakomelingen van Abraham komen uit Sarah (Isaac) en Hagar (Ismael). Verder komt iedereen allemaal uit Noah.

Als huidig Israël de staat uit de profeten is moet je G-d maar vertrouwen als Hij zegt “en Ik zal ze terughalen”. En er is geen valse staat voor de echte staat komt in de profeten. Wel in het NT. 

Het is niet God die 'ze' heeft terug gehaald, maar het zijn de Zionisten die 'ze' hebben gerestaureerd.  Iedereen kan zich nakomeling van de antieke Joden noemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Hopper:

 Enerzijds nationalistisch-religieuze Joden in het huidige Israel.  En anderzijds een theologie van met name protestantse kerken betreffende 'de terugkeer' van het Joodse volk in Israel.  (Nu moet ik zomaar even aan Breuk denken.)

Israël is opgericht als seculiere staat. Het orthodoxe Jodendom is klein, invloedrijk en groeiend.
https://www.globaltalk.nl/landen/israel

Anti zionisme kan zomaar omslaan in anti judaisme las ik pas, het ligt altijd op de loer.
Ik ben ook wel benieuwd naar jouw definitie van de theologie van de protestantse kerken.

Dat de bijbel een Joods boek is en Jezus een Jood die leefde volgens de TeNaCh,  
daarop zal ik jouw Jezus versie niet snel kunnen betrappen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Breuk:

 

Dat de bijbel een Joods boek is en Jezus een Jood die leefde volgens de TeNaCh,  
daarop zal ik jouw Jezus versie niet snel kunnen betrappen. 

Er is geen 'mijn' Jezus versie, ik volg de leer van Jezus.  En daarbij doet het er niet toe of Jezus een Jood of een Griek was, de levende Vader is beschikbaar voor ieder mens.   De dode Vader (die beschreven staat) is een ongeopenbaarde Vader.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Hopper:

Er is geen 'mijn' Jezus versie, ik volg de leer van Jezus.  En daarbij doet het er niet toe of Jezus een Jood of een Griek was, de levende Vader is beschikbaar voor ieder mens.   De dode Vader (die beschreven staat) is een ongeopenbaarde Vader.

Wat een dogmatisme. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Petra.:

Nee, de voertaal is niet gewoon behouden gebleven en in Israël spreekt men niet 'gewoon' Hebreeuws zoals in de Bijbelse teksten maar een versie die modern Hebreeuws of Ivriet wordt genoemd. Het Bijbelse Hebreeuws is eeuwenlang een dode taal geweest. Men gaat ervan uit dat ongeveer in de 4e eeuw n.Chr., een eeuw na het verschijnen van de Misjna, klassiek Hebreeuws geen gesproken omgangstaal meer was. De taal werd verder gebruikt als liturgische taal en taal van de joodse geleerden.

Het Hebreeuws is niet van deze tijd

"In het boek Hebreeuws als mythe stelt taalwetenschapper Ghil’ad Zuckermann voor om de benaming Hebreeuws af te schaffen en de taal van de Israëliërs voortaan Israëlisch te noemen. De taal die Israëliërs spreken staat namelijk ver af van de taal van hun bijbelse voorouders.

Het Hebreeuws van nu is een heel andere taal dan het Hebreeuws uit de bijbel. Zowel de grammatica als de woorden zijn enorm veranderd, zo zegt de 35-jarige professor in de Taalwetenschap Ghil’ad Zuckermann, 

 

Modern Hebreeuws

Het Hebreeuws is begin vorige eeuw nieuw leven ingeblazen door Eliezer Ben Jehoeda (1858-1922). Daarvoor was het Hebreeuws meer een dode dan een levende taal: het werd alleen in de liturgie gebruikt en diende slechts voor een kleine groep joden als lingua franca."

 

Hebreeuws: een dode taal die een nieuw leven kreeg. Hoe is dat gelukt?

 

Wikisage Hebreeuws

"Rabbijn Shmuel HaLevi Wosner uit Bnei Brak, een van de grootste chassidische rabbijnen, zei: „Zij hebben de heilige taal vernietigd, vervuild en verminkt met de uitvinding van ’Modern Hebreeuws.’ Het is bekend wat de rabbijnen van de Talmoed zeiden: dat iedereen die Hebreeuws spreekt, in de hemel zal komen. Dit geldt vanzelfsprekend niet voor ’Modern Hebreeuws’.”[6]

De krant Yated Ne‘eman publiceerde een aantal analyses van de strijd tussen de charedische joden en de voorstanders van het zionistisch Hebreeuws.[4] Een bekende kijk op modern Hebreeuws is dat de makers ervan (zoals Eliëzer Ben Jehoeda[7]) hun taal wilden gebruiken als fundament voor een seculiere cultuur, die de traditionele religieuze wereld moest vervangen, waarvan de traditionele taal van wijsheid, het rabbijns Hebreeuws, een centraal onderdeel was.[8]

De taalkundige Ghil’ad Zuckermann wijst erop dat de voorstelling dat modern Hebreeuws dezelfde taal is als het bijbelse Hebreeuws, een mythe is, die aanleiding geeft tot misverstanden bij het lezen van het Bijbelse Hebreeuws."

 

 


Het feit dat het Hebreeuws een ontwikkeling heeft doorgemaakt laat juist zien dat het nooit een dode taal is geweest maar altijd levend is gebleven. Anders had het ook geen ontwikkeling door kunnen maken zoals andere moderne talen ook hebben gedaan.  Het Oudnederlands van tweeduizend jaar geleden - toen was het nog Oergermaans waaruit het Oudnederfrankisch is voortgekomen en van daaruit het Oud-Nederlands -  is ook een heel andere taal met ook een heel andere grammatica  dan die wij nu kennen. Er is in Israël aldoor een Joods overblijfsel blijven wonen.  Voordat de staat Israël in ‘48 werd uitgeroepen leefden er al een miljoen Joden in Israël. Die spraken Hebreeuws.

 

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Hopper:

De levende Vader is volstrekt vrij van dogma......het zijn juist de dogma's die tussen jou een de levende Vader in staan.  Maar we gaan off topic, zoals gewoonlijk.  Terug naar het onderwerp.

En dat is de door jou benoemde theologie van de protestantse kerken m.b.t. dit onderwerp (terugkeer naar Israël).
Indien je iets beweert, zal je het ook moeten onderbouwen.  Ik wacht het met geduld af.

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei Breuk:

En dat is de door jou benoemde theologie van de protestantse kerken m.b.t. dit onderwerp (terugkeer naar Israël).
Indien je iets beweert, zal je het ook moeten onderbouwen.  Ik wacht het met geduld af.

Onderbouwing is hier niet verplicht en heeft weinig toegevoegde waarde. Je kunt alles "onderbouwen". Voor iedere bewering is wel een linkje te vinden. Laat iedereen hier maar zijn mening geven. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Hermanos2:

Onderbouwing is hier niet verplicht en heeft weinig toegevoegde waarde. Je kunt alles "onderbouwen". Voor iedere bewering is wel een linkje te vinden. Laat iedereen hier maar zijn mening geven. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen. 

Hopper beweert iets over de protestantse kerken (ik ben zelf lid van de protestantse kerk in Nederland (en hij noemde mij expliciet)).

Niet vreemd dus om toelichting te vragen, en ik wacht het rustig af (of is het de bekende klok en klepel).

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Breuk:

Hopper beweert iets over de protestantse kerken (ik ben zelf lid van de protestantse kerk in Nederland (en hij noemde mij expliciet)).

Niet vreemd dus om toelichting te vragen, en ik wacht het rustig af (of is het de bekende klok en klepel).

Denk je werkelijk een bevredigende toelichting te krijgen? Heb ik op Credible vrijwel nooit meegemaakt. Van mij hoeft dat ook niet (meer). Het is een hangplek voor oudere jongens geworden die hun mening geven. Gelukkig pik ik nog steeds interessante zaken op. Wordt wel steeds minder omdat het zo'n piepklein forum is. 10 meningen? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Breuk:

En dat is de door jou benoemde theologie van de protestantse kerken m.b.t. dit onderwerp (terugkeer naar Israël).
Indien je iets beweert, zal je het ook moeten onderbouwen.  Ik wacht het met geduld af.

Er is een groep gelovigen die een obsessie heeft met Israel en de terugkeer van het Joodse volk.  Degene die in dit topic iets beweert is een historicus van notabene Joodse afkomst.

39 minuten geleden zei Breuk:

Hopper beweert iets over de protestantse kerken (ik ben zelf lid van de protestantse kerk in Nederland (en hij noemde mij expliciet)).

Niet vreemd dus om toelichting te vragen, en ik wacht het rustig af (of is het de bekende klok en klepel).

https://nl.wikipedia.org/wiki/Israëltheologie

Ik probeer jou een beetje in theologische zin te plaatsen.  Je preoccupatie met Israel is mij niet ontgaan.

Citaat

Israëltheologie is een benaming van het geheel van theologische opvattingen binnen met name de protestantse kerken over het Joodse volk, het land Israël, de Joodse staat en het jodendom. De shoah en de oprichting van de staat Israël, heeft er toe geleid dat in veel protestantse kerken de de Israëltheologie opnieuw is doordacht en vaak tot wijzigingen in het denken heeft geleid.

Je bent meer geïnteresseerd in Israel dan in 'de weg naar binnen'.  (Het volgen van Jezus). 

Ik ben hier ook om de verschillende christelijke stromingen te volgen en te begrijpen.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Hopper:

Er is een groep gelovigen die een obsessie heeft met Israel en de terugkeer van het Joodse volk.  Degene die in dit topic iets beweert is een historicus van notabene Joodse afkomst.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Israëltheologie

Ik probeer jou een beetje in theologische zin te plaatsen.  Je preoccupatie met Israel is mij niet ontgaan.

Je bent meer geïnteresseerd in Israel dan in 'de weg naar binnen'.  (Het volgen van Jezus). 

Ik ben hier ook om de verschillende christelijke stromingen te volgen en te begrijpen.

En daar staat dit:
In Nederland bleek tijdens een synodezitting van de PKN in 2007 verschil van inzicht te bestaan over de in deze kerk gebezigde formule van de "onopgeefbare band met Israël". Er blijken met name verschillende interpretaties rond te gaan, in hoeverre hiermee religie, volk, land, maar ook de staat Israël worden bedoeld, alsmede over de verhouding tussen het Oude en het Nieuwe verbond en de uniciteit van Jezus Christus.Sabeel, Kairos Palestina en verscheidene predikanten onder wie Henri Veldhuis spelen een belangrijke rol bij het aandacht vragen binnen de PKN voor de situatie van Palestijnse christenen en een kritische evaluatie van de Israëltheologie. Daartegenover staat bijvoorbeeld de Gereformeerde Bond die binnen de PKN zit.

Binnen de PKN is Kerk en Israël de centrale instantie die de relaties met het Jodendom verzorgt. Ze beschouwt op de eigen website "de relatie met Israël" als "een essentieel element van de eigen identiteit en belijden". Dat dit nadere uitleg behoeft, spreekt uit deze toelichting: "Met de naam Israël wordt bedoeld: het Israël dat wij ontmoeten in de Bijbel en van daaruit in de geschiedenis tot op vandaag. Hier liggen de wortels van ons geloof. Dat is dus meer dan een historische bepaling".

============

Het gaat erom te erkennen dat de bijbel een Joods boek is en het kan ook niet anders dan vanuit die optiek gelezen worden.  
Dat velen liever hun eigen variant maken is ouder dan de weg naar Rome.  
Jouw innerlijke weg is een eigen versie van het Christendom en heeft met de Joodse Jezus niet zo veel te doen.  
Het staat je vrij, ga alleen niet verkondigen dat jouw versie, de bijbelse versie is.  
Vele mensen koppelen hun visie aan Jezus, blijkbaar om het wat gewicht te geven.
 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid