Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 118
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik weet dat je een tijdje erg met het boeddhisme bezig bent geweest en volgens mij heb je Jezus een boeddhistisch sausje gegeven. Maar Jezus is geen Boeddha!!! Jezus predikte geen lijdzaam onderg

Ik ben gewoon zweverig daarover. Jezus kan alleen in alle mensenlevens een rol hebben als het geen fysieke persoon is. De voorstelling van Jezus als fysieke persoon hoort bij de voorstellingen van God

Vreselijk gezwam. 

6 uur geleden zei HJW4:

Dus hij heeft al voor je gestaan en gevraagd wat je hebt gedaan ?
Wat zag hij bij jou ?

Ik was vooral angstig en schuldig, na zijn bezoek heb ik iets meer gemoedsrust en vertrouwen. Ik weet niet of ik helemaal geaccepteerd ben, maar ik ben bereid het smalle pad te gaan. Mogelijk verlies van veilige baan, en leven in armoede, het is aan Hem.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Noel2:

Ik was vooral angstig en schuldig, na zijn bezoek heb ik iets meer gemoedsrust en vertrouwen. Ik weet niet of ik helemaal geaccepteerd ben, maar ik ben bereid het smalle pad te gaan. Mogelijk verlies van veilige baan, en leven in armoede, het is aan Hem.

Interessant. Mooi dat het bezoek iets heeft gegeven. Hoe zag het bezoek eruit. Kwam hij fysiek langs ?

Je bent volledig geaccepteerd, altijd al geweest. De Liefde is onvoorwaardelijk. Ik wens je veel moois op het smalle pad.

bewerkt door HJW4
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei HJW4:

Interessant. Mooi dat het bezoek iets heeft gegeven. Hoe zag het bezoek eruit. Kwam hij fysiek langs ?

Je bent volledig geaccepteerd, altijd al geweest. De Liefde is onvoorwaardelijk. Ik wens je veel moois op het smalle pad.

Voor mij is Jezus een geestelijke entiteit, die in de leegte in het hart indaalt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hermanos2:

Boah, sorry hoor, maar kan het iets minder zweverig? 

Ik ben gewoon zweverig daarover. Jezus kan alleen in alle mensenlevens een rol hebben als het geen fysieke persoon is. De voorstelling van Jezus als fysieke persoon hoort bij de voorstellingen van God als man met baard. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Noel2:

Ik ben gewoon zweverig daarover. Jezus kan alleen in alle mensenlevens een rol hebben als het geen fysieke persoon is. De voorstelling van Jezus als fysieke persoon hoort bij de voorstellingen van God als man met baard. 

Jezus is geen fysiek persoon meer. Hij is nu weer de geest, elohim, die hij was in zijn voormenselijk bestaan. Alles wat de mens vervullen kan is God (geest). Bijbelteksten geven aan dat de hoeveelheid geest belangrijk is. God kan geest geven, kan ook méér geven. God kan ook geest wegnemen en verdelen over anderen. Geest is interessant spul. Begerenswaardig. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Hermanos2:

Jezus is geen fysiek persoon meer. Hij is nu weer de geest, elohim, die hij was in zijn voormenselijk bestaan. Alles wat de mens vervullen kan is God (geest). Bijbelteksten geven aan dat de hoeveelheid geest belangrijk is. God kan geest geven, kan ook méér geven. God kan ook geest wegnemen en verdelen over anderen. Geest is interessant spul. Begerenswaardig. 

Ja, zo kan je het zien/voelen

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei Hermanos2:

Jezus is geen fysiek persoon meer. Hij is nu weer de geest, elohim, die hij was in zijn voormenselijk bestaan. Alles wat de mens vervullen kan is God (geest). Bijbelteksten geven aan dat de hoeveelheid geest belangrijk is. God kan geest geven, kan ook méér geven. God kan ook geest wegnemen en verdelen over anderen. Geest is interessant spul. Begerenswaardig. 

Oei. Begeerte? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei Noel2:

Voor mij is Jezus een geestelijke entiteit, die in de leegte in het hart indaalt.

Het gaat mij persoonlijk niet om de persoon Jezus maar om het bewustzijn waar hij deel van uit is gaan maken, ik ben geen volger (meer) van hem, maar zoek wat hij heeft gezocht.

Dat bewustzijn vult alle leegtes, en verdrijft elke duisternis. Waar Licht is…..

Het gaat op mijn pad dan ook niet om boekenwijsheid, maar om de directe ervaring.

bewerkt door HJW4
Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei Hermanos2:

Ik heb niet de indruk dat Jezus zoekende was. Hij kwam met een aanbod. 

Dat kan dat je die indruk hebt. Voor mij is Jezus degene die het Christusbewustzijn heeft gevonden en (deels) heeft laten zien wat dat inhoudt.

Wat mij betreft heeft hij het niet voor ons gedaan, maar heeft hij het ons voorgedaan.

En het doen van een aanbod (wel meer dan één) komt daarbij en is onderdeel van het geheel.

Aanbiedingen ?
- als je Thuis komt zal er feest zijn (verloren zoon)

 - kom als je vermoeid en belast bent en je zal rust vinden

 - als je gelooft de werken die hij doet, zul jij ze ook doen en grotere

En zo zijn er wel meer.

Het heeft zeer geïnspireerd om op weg te gaan.

bewerkt door HJW4
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei HJW4:

Het gaat mij persoonlijk niet om de persoon Jezus maar om het bewustzijn waar hij deel van uit is gaan maken, ik ben geen volger (meer) van hem, maar zoek wat hij heeft gezocht.

Dat bewustzijn vult alle leegtes, en verdrijft elke duisternis. Waar Licht is…..

Het gaat op mijn pad dan ook niet om boekenwijsheid, maar om de directe ervaring.

Bewustzijn vult helemaal geen leegte.   Je hebt geen flauw idee wat bewustzijn voor betekenis heeft.  Bewustzijn is de relatie tussen subject en object.

Hegel:

Het subject wordt zich van zichzelf bewust als het object niet iets vreemds is dat tegenover hem staat, maar geest zoals hijzelf. Dankzij dat besef moet het subject niet langer de afhankelijkheid of onzelfstandigheid van het object bevestigen, om zijn eigen zelfstandigheid te bevestigen.

30 minuten geleden zei HJW4:

Dat kan dat je die indruk hebt. Voor mij is Jezus degene die het Christusbewustzijn heeft gevonden en (deels) heeft laten zien wat dat inhoudt.

 

Jezus is het vlees geworden Woord.   Dit is zelfverzonnen onbijbelse weergave.  (En dan zeg ik het netjes)

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Hopper:

Bewustzijn vult helemaal geen leegte.   Je hebt geen flauw idee wat bewustzijn voor betekenis heeft.  Bewustzijn is de relatie tussen subject en object.

Hegel:

Het subject wordt zich van zichzelf bewust als het object niet iets vreemds is dat tegenover hem staat, maar geest zoals hijzelf. 

Jezus is het vlees geworden Woord.   Dit is zelfverzonnen onbijbelse weergave.  (En dan zeg ik het netjes)

Oei….wat een oordelen weer. Iets voor een natuurmens ?
Wat Hegel vindt, laat ik bij Hegel. Hij heeft recht op zijn mening en gedachten.

Je kunt er maar niet mee overweg, dat mensen je weerwoord geven en aantonen dat je je woorden niet naleeft. En dan geef je dit soort zure reacties.

Lees de splinter en de balk en ga dan eerst aan de slag met eigen onbijbelse gedachten, dat is waar Jezus je toe oproept.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei HJW4:

Het gaat mij persoonlijk niet om de persoon Jezus maar om het bewustzijn waar hij deel van uit is gaan maken, ik ben geen volger (meer) van hem, maar zoek wat hij heeft gezocht.

Dat bewustzijn vult alle leegtes, en verdrijft elke duisternis. Waar Licht is…..

Het gaat op mijn pad dan ook niet om boekenwijsheid, maar om de directe ervaring.

Wat de ervaring brengt is een grote bewondering voor Jezus dubbele natuur. Deze dubbele natuur, als we het accepteren, wordt ook ons deel. Als we Jezus volgen leggen we, uiteindelijk, de menselijke natuur af. Dat is niet om in een hiernamaals te komen. Het menselijk leven is dan voorbij. Er is dan een einde van angst, strijd, oordeel, maar feitelijk stopt het daar ook. Wat rest zijn anderen die dan nog menselijk zijn. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Noel2:

Wat de ervaring brengt is een grote bewondering voor Jezus dubbele natuur. Deze dubbele natuur, als we het accepteren, wordt ook ons deel. Als we Jezus volgen leggen we, uiteindelijk, de menselijke natuur af. Dat is niet om in een hiernamaals te komen. Het menselijk leven is dan voorbij. Er is dan een einde van angst, strijd, oordeel, maar feitelijk stopt het daar ook. Wat rest zijn anderen die dan nog menselijk zijn. 

Geheel de menselijke natuur afleggen is niet mogelijk , de natuurmens is -kort samengevat- de zintuigelijk waarnemende en reflectief denkende mens.   (Ik bedoel hier: niet mogelijk voor de fysieke dood)

Toch is afleggen geen verkeerde woordkeuze, doch het is meer een verzaken.   In deze verzaking ontdekt de mens de wereld van de geest.  Binnen de ethiek van de geest kan de mens een besef van God krijgen.  Waar de natuurmens slechts een idee van God heeft.

Handelt de mens volgens de ethiek welke de geest voortbrengt, dan kan het Woord gaan spreken.   Op dat moment treedt de verdubbeling in werking.  Wat uiteindelijk kan resulteren in daadwerkelijke religiositeit.  In deze religiositeit is paradoxaal steeds minder sprake van 'geloof'.  Het is de goedheid van de Vader zelf welke de eigen geest in Zich opneemt.

Religie in deze betekenis betekent 'herverbonden zijn'.   Waar de natuurmens slechts verbondenheid kent met de zintuigelijke wereld kent de geestelijke mens ook een andere realiteit.   Maar voor de geestelijke mens blijft uiteraard het zintuigelijk waarnemen gewoon in stand.  Doch de aard van de natuurmens is voor de geestelijke mens geen leidraad meer, dat spreekt voor zich.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Noel2:

Wat de ervaring brengt is een grote bewondering voor Jezus dubbele natuur. Deze dubbele natuur, als we het accepteren, wordt ook ons deel. Als we Jezus volgen leggen we, uiteindelijk, de menselijke natuur af. Dat is niet om in een hiernamaals te komen. Het menselijk leven is dan voorbij. Er is dan een einde van angst, strijd, oordeel, maar feitelijk stopt het daar ook. Wat rest zijn anderen die dan nog menselijk zijn. 

Mooi van de dubbele natuur……het enige verschil is dat ik denk dat het altijd ons deel is geweest. Maar beide wegen leiden naar hetzelfde. Een einde aan het lijden…..het is onvermijdelijk.
Strijden tegen het lijden heeft weinig zin. Het is idd een kwestie van voorbij het menselijke komen. Dan is het leed geleden. 
Wat stopt er dan ? Besta je dan niet meer ? 

5 minuten geleden zei Hopper:

Religie in deze betekenis betekent 'herverbonden zijn'.   Waar de natuurmens slechts verbondenheid kent met de zintuigelijke wereld kent de geestelijke mens ook een andere realiteit.   Maar voor de geestelijke mens blijft uiteraard het zintuigelijk waarnemen gewoon in stand.  Doch de aard van de natuurmens is voor de geestelijke mens geen leidraad meer, dat spreekt voor zich.

Dat eindeloze gedram over natuurmensen wordt wel eentonig. En het constante jezelf verheffen (wie zichzelf verhoogt, die zal vernederd worden. Er staat je heel wat vernedering te wachten volgens de bijbel) kennen we nu ook wel.

Heb je ook een ander deuntje, anders dan deze kras op de plaat ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei HJW4:

Wat stopt er dan ? Besta je dan niet meer ? 

Dan komen we op de vraag wat bestaan is. Dan denk ik altijd aan dualiteit. Bestaan tegenover niet bestaan. Als je nergens meer tegenover staat, kan geen bestaan heten. Het is moeilijk te vatten in woorden, want die maken onderscheid.

De koan: toon me uw gezicht van voor uw geboorte, dat gezicht heb je dan terug. Alsof er niets gebeurd is.

 

16 minuten geleden zei Hopper:

Toch is afleggen geen verkeerde woordkeuze, doch het is meer een verzaken.   In deze verzaking ontdekt de mens de wereld van de geest.  Binnen de ethiek van de geest kan de mens een besef van God krijgen.  Waar de natuurmens slechts een idee van God heeft.

Handelt de mens volgens de ethiek welke de geest voortbrengt, dan kan het Woord gaan spreken.   Op dat moment treedt de verdubbeling in werking.  Wat uiteindelijk kan resulteren in daadwerkelijke religiositeit.  In deze religiositeit is paradoxaal steeds minder sprake van 'geloof'.  Het is de goedheid van de Vader zelf welke de eigen geest in Zich opneemt.

Verzaken is nog actief. Er lijkt meer iets te zijn van laten, na-laten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Noel2:

Dan komen we op de vraag wat bestaan is. Dan denk ik altijd aan dualiteit. Bestaan tegenover niet bestaan. Als je nergens meer tegenover staat, kan geen bestaan heten. Het is moeilijk te vatten in woorden, want die maken onderscheid.

De koan: toon me uw gezicht van voor uw geboorte, dat gezicht heb je dan terug. Alsof er niets gebeurd is.

We weten het niet. Ik ga maar gewoon op weg naar Huis en dan zal ik vanzelf wel zien. Ik heb er vertrouwen in.

Je noemt een mooi Koan……die spreekt me wel aan. Terugkeer, ik geloof dan ook in een hiervoormaals. Hoewel dat tegenstrijdig is, want uiteindelijk geloof ik niet in lineaire tijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei HJW4:

We weten het niet. Ik ga maar gewoon op weg naar Huis en dan zal ik vanzelf wel zien. Ik heb er vertrouwen in.

Je noemt een mooi Koan……die spreekt me wel aan. Terugkeer, ik geloof dan ook in een hiervoormaals. Hoewel dat tegenstrijdig is, want uiteindelijk geloof ik niet in lineaire tijd.

Het moment “er is niets gebeurd” is ook tijdsloos.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid