Spring naar bijdragen

Asteroïde Bennu


Aanbevolen berichten

42 minuten geleden zei Hermanos2:

Proficiat. Afgelopen weekend is de duurste stofzuigerzak uit de geschiedenis van de mensheid geland op aarde. Wat een verkwisting. Expeditie duurt voort. Mag een miljardje kosten. 

Ik neem aan dat je dit bedoelt?
Het is toch schitterend dat de mensheid zaken zo kan fine-tunen dat we hier toe in staat zijn.
Tenslotte is Bennu onderdeel van de ongestuurde kosmos om ons heen, en weten we uit de baan die we als mensen hebben berekend dat hij over 150 jaar ons wel eens zou kunnen raken. Moeten we natuurlijk wel zien te voorkomen.

 

De kosten zijn tevoren begroot en vastgelegd (ca 1,2 miljard) dus dat gaat niet over 'mag een miljardje meer of minder kosten':
https://www.planetary.org/space-policy/cost-of-osiris-rex#:~:text=The OSIRIS-REx mission is,to cost approximately %24283 million. 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan me herinneren dat in de jaren 60-70 veel mensen mopperden dat die ruimtevaart zo veel geld kostte.  Wat had je er allemaal aan?   Boeren zagen al helemaal niet het nut er van in.   Nu, een halve eeuw later worden alle boerentrekkers bestuurd met GPS.......

De moraal?  De mens is een dom en kortzichtig wezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hopper:

Ik kan me herinneren dat in de jaren 60-70 veel mensen mopperden dat die ruimtevaart zo veel geld kostte.  Wat had je er allemaal aan?   Boeren zagen al helemaal niet het nut er van in.   Nu, een halve eeuw later worden alle boerentrekkers bestuurd met GPS.......

De moraal?  De mens is een dom en kortzichtig wezen.

Ho, maar wacht even. Ik maak verschil tussen zinvol en niet zinvol. Dankzij ruimtevaart is men erin geslaagd om heupprothesen te maken met een perfect ronde kop. Dat is heel zinvol geweest. Maar dat nu 4 landen miljarden investeren in een race om als eerste weer een mens op de maan te zetten....? 

Schaamteloze verkwisting. Puur show off. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Hermanos2:

Ho, maar wacht even. Ik maak verschil tussen zinvol en niet zinvol. Dankzij ruimtevaart is men erin geslaagd om heupprothesen te maken met een perfect ronde kop. Dat is heel zinvol geweest. Maar dat nu 4 landen miljarden investeren in een race om als eerste weer een mens op de maan te zetten....? 

Schaamteloze verkwisting. Puur show off. 

Men wil verder het zonnestelsel in (o.a. Mars) en de maan als hub gebruiken om zodoende brandstof te besparen.  Of dat zinvol is?  Ik weet dat niet.  Wie weet wordt er over een halve eeuw overal in het zonnestelsel aardmetalen of andere zaken gehaald.  Of dat zinvol is?  Ik weet dat niet.

Meestal weet je pas of iets zinvol is als je langere tijd verder bent.   Aardmetalen hadden lange tijd weinig belangstelling, maar nu we afhankelijk worden van een dictatuur (China) voor aardmetalen is dat minder prettig.   Maar ja, we willen weer wel die energiewende.  En de oceaanbodem verwoesten voor aardmetalen lijkt me ook al geen goed idee.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik had 'n interview gelezen met de Jezuïet die een van de eerste onderzoekers is van de teruggekomen 'stof' omdat ie zelf een meter heet gemaakt die aan de bijzondere eisen voldoet. 

ff zoeken...... hoe dat ook al weer heet........ ... 

porositeitsmeter. 

 

Het leuke vond ik dat ie zei

"Macke vindt het niet raar om als Jezuïet werkzaam te zijn in dit soort onderzoek. Een conflict tussen wetenschap en geloof is er volgens hem niet. Hij stelt dat Genesis ‘geen receptenboek voor de schepping’ is, maar een verhaal dat fundamentele waarheden illustreert. Zijn onderzoek aan het materiaal van Bennu moet licht werpen op de oorsprong van asteroïden. Macke stelt dat geloof en wetenschap twee nauw verbonden onderdelen van zijn leven zijn ‘Ik denk niet dat ik een compleet persoon zou zijn als ik maar één van beide deed’, vertelt hij."

Ennehhh. dat ook de gitarist van Queen (Brian May )ook astrofysicus is en heeft bijgedragen..was ook een nieuwtje voor mij. 

https://geloofenwetenschap.nl/jezuiet-staat-klaar-om-materiaal-van-astroide-te-onderzoeken/

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
48 minuten geleden zei Hermanos2:

Ho, maar wacht even. Ik maak verschil tussen zinvol en niet zinvol. Dankzij ruimtevaart is men erin geslaagd om heupprothesen te maken met een perfect ronde kop. Dat is heel zinvol geweest.

Ik zou willen dat we allemaal meer als astronauten werden opgevoed en onderwezen. Dus als buitengewoon zelfredzame, creatieve, nieuwsgierige, dappere, zelfverzekerde, sociale, stabiele en ecologische mensen. Ken je de film The Martian (aanrader!)? Daarin weet een astronaut op realistische wijze lange tijd op Mars te overleven. Op Mars. Met zulke mensen krijg je een postapocalyptische samenleving wel opgebouwd. Elke astronaut is een technicus, bioloog, timmerman, survivalist, bemiddelaar, medicus, ontdekkingsreiziger, sociaal dier, leider, volger en creatief denker in één.

Ik zou willen dat ieder mens verplicht kon worden om minimaal één keer in de ruimte rond te zweven en naar de aarde te kijken. Niet alleen vanwege het absoluut gelukzalige gevoel dat zo'n ruimtewandeling geeft en de absolute schoonheid van dat uitzicht, blijkens vele getuigenissen van astronauten. Maar ook omdat het je in één ogenblik laat beseffen hoe mooi en ontzettend kwetsbaar de aarde is en dat we echt alleen die aarde hebben om op te leven. Vrijwel elke astronaut die in de ruimte is geweest, is ecologisch van aard geworden. Zo'n ruimtewandeling blijkt je leven en je kijk op de wereld echt op de kop te zetten. Je zou prima nog kunnen stellen dat God inderdaad echt ook letterlijk boven in de hemel is en daar een ervaring geeft die wij hier beneden vaak node moeten missen.

Fundamentele wetenschap, waar ruimtevaart grotendeels onder valt, heeft altijd met dezelfde kritiek te maken als kunst en cultuur. Het zou geldverspilling zijn, het levert geen direct toepasbare vondsten op, het gaat ten koste van andere problemen, noem maar op. Maar toch horen wetenschap, kunst en cultuur net zo goed tot het hart van de mensheid als de onverzettelijke wil om te overleven. Bouwden we vroeger imponerende kathedralen die duizenden gebeden meegaan, nu bouwen we imponerende raketten die duizenden lichtjaren meegaan. De mens onderscheid zich juist doordat ze níét enkel met overleven bezig is. En dat moet je niet willen temmen, als dat al mogelijk zou zijn. Ook de zonde dáárin moet niet het laatste woord krijgen, moet niet de gelegenheid krijgen onze menselijkheid hierin te onderdrukken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Robert Frans:

Ik zou willen dat ieder mens verplicht kon worden om minimaal één keer in de ruimte rond te zweven en naar de aarde te kijken.

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA, ik wil het ik wil het ik wil het

 

Maar goed.. dat is een wensdroom. In reality heb ik 's gelezen in een interview met een astronaut.. dat ie naar de aarde keek en zo'n enorm ontzag kreeg voor die prachtige blauwe bol. En toen zei hij dat eigenlijk iedere wereldleider dat zou moeten ervaren, omdat ze dan met meer respect met onze aardkloot zouden om willen gaan.  Niet omdat het stemmen wint, of populair is, of whatever..maar omdat je dan echt dat ontzag diep van binnen voelt. 

 

N.B. ow ja. Zoiets schreef jij ook, maar dan beter. 💐

Ik had al gereageerd voor ik verder had gelezen. 😄

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Robert Frans:

 

Ik zou willen dat ieder mens verplicht kon worden om minimaal één keer in de ruimte rond te zweven en naar de aarde te kijken. Niet alleen vanwege het absoluut gelukzalige gevoel dat zo'n ruimtewandeling geeft en de absolute schoonheid van dat uitzicht, blijkens vele getuigenissen van astronauten. Maar ook omdat het je in één ogenblik laat beseffen hoe mooi en ontzettend kwetsbaar de aarde is en dat we echt alleen die aarde hebben om op te leven. 

En ook de wereldleiders, met name de oorlogszuchtige types. Het eerste wat namelijk verdwijnt als je de ruimte ingaat…..zijn de landsgrenzen.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hermanos2:

Ho, maar wacht even. Ik maak verschil tussen zinvol en niet zinvol. Dankzij ruimtevaart is men erin geslaagd om heupprothesen te maken met een perfect ronde kop. Dat is heel zinvol geweest. Maar dat nu 4 landen miljarden investeren in een race om als eerste weer een mens op de maan te zetten....? 

Schaamteloze verkwisting. Puur show off. 

Er is geen verband tussen Bennu en een landing op de maan. Kennelijk is @Hermanos2 weer eens ergens tegen aan het schoppen en zet hij iedereen met wie hij het niet eens is op negeren. 

@Robert Frans, dat is mooi geschreven. De meesten zullen dit niet van mij verwachten, maar dit vind ik één van de grote symbolische momenten uit de bemande ruimtevaart.
De bemanning van Apollo 8 leest voor uit Genesis 1.
 

 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites

https://nl.wikipedia.org/wiki/Pale_Blue_Dot

 

Pale Blue Dot is een foto genomen door de ruimtesonde Voyager 1 van de aarde op een recordafstand van 40 AU (6 miljard kilometer). 

 

Vanaf die afstand is ons planeetje niks meer.  0,12 pixels op die foto.    En tot dusver zijn alle andere planeten onleefbaar.    Venus is een kokende hel. (Bestaat de hel dan toch?) met een op hol geslagen broeikaseffect.   En Mars is onleefbaar terwijl er ooit wel water was en wsl een atmosfeer.  Maar Mars is te klein om een atmosfeer vast te houden.  Kortom, we zitten vast aan de blue dot van 0,12 pixels.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Robert Frans:

Ik zou willen dat we allemaal meer als astronauten werden opgevoed en onderwezen. Dus als buitengewoon zelfredzame, creatieve, nieuwsgierige, dappere, zelfverzekerde, sociale, stabiele en ecologische mensen. Ken je de film The Martian (aanrader!)? Daarin weet een astronaut op realistische wijze lange tijd op Mars te overleven. Op Mars. Met zulke mensen krijg je een postapocalyptische samenleving wel opgebouwd. Elke astronaut is een technicus, bioloog, timmerman, survivalist, bemiddelaar, medicus, ontdekkingsreiziger, sociaal dier, leider, volger en creatief denker in één.

Ik zou willen dat ieder mens verplicht kon worden om minimaal één keer in de ruimte rond te zweven en naar de aarde te kijken. Niet alleen vanwege het absoluut gelukzalige gevoel dat zo'n ruimtewandeling geeft en de absolute schoonheid van dat uitzicht, blijkens vele getuigenissen van astronauten. Maar ook omdat het je in één ogenblik laat beseffen hoe mooi en ontzettend kwetsbaar de aarde is en dat we echt alleen die aarde hebben om op te leven. Vrijwel elke astronaut die in de ruimte is geweest, is ecologisch van aard geworden. Zo'n ruimtewandeling blijkt je leven en je kijk op de wereld echt op de kop te zetten. Je zou prima nog kunnen stellen dat God inderdaad echt ook letterlijk boven in de hemel is en daar een ervaring geeft die wij hier beneden vaak node moeten missen.

Fundamentele wetenschap, waar ruimtevaart grotendeels onder valt, heeft altijd met dezelfde kritiek te maken als kunst en cultuur. Het zou geldverspilling zijn, het levert geen direct toepasbare vondsten op, het gaat ten koste van andere problemen, noem maar op. Maar toch horen wetenschap, kunst en cultuur net zo goed tot het hart van de mensheid als de onverzettelijke wil om te overleven. Bouwden we vroeger imponerende kathedralen die duizenden gebeden meegaan, nu bouwen we imponerende raketten die duizenden lichtjaren meegaan. De mens onderscheid zich juist doordat ze níét enkel met overleven bezig is. En dat moet je niet willen temmen, als dat al mogelijk zou zijn. Ook de zonde dáárin moet niet het laatste woord krijgen, moet niet de gelegenheid krijgen onze menselijkheid hierin te onderdrukken.

The Martian is geweldig. Ik ben sowieso Matt Damon fan. Voor mij geen straf om op Mars te zitten met disco muziek. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid