Spring naar bijdragen

Scholen sluiten


Aanbevolen berichten

48 minuten geleden zei Petra.:

Ik had zelf trouwens op de basisschool meestal een meester, op de middelbare meer gemengd en HBO ook vnl. mannelijke docenten. Kan me niet herinneren dat dat een dingetje was.

Daarom…..ik heb ook een aantal juffen gehad en ben daar zonder schade doorheen gekomen.

Wat me opvalt is dat mannen (zeer) in het geweer komen als hun mannelijkheid wel eens, in hun ogen, niet voldoende aandacht krijgt. Als vrouwen niet voldoende aandacht krijgen…….dan zijn ze meestal stil.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei HJW4:

Daarom…..ik heb ook een aantal juffen gehad en ben daar zonder schade doorheen gekomen.

Wat me opvalt is dat mannen (zeer) in het geweer komen als hun mannelijkheid wel eens, in hun ogen, niet voldoende aandacht krijgt. Als vrouwen niet voldoende aandacht krijgen…….dan zijn ze meestal stil.

Ik denk dat we moeten oppassen.. want naar mijn weten valt het best wel mee als je kijkt naar loopbanen. Mannen hebben nog steeds een betere loopbaan. (Vooral omdat er meer voltijd gewerkt wordt). De grootste leerachterstanden zitten niet tussen meisjes/jongens maar hebben te maken met armoede en sociaal milieu.  En als er iets belangrijk is dan is het om kansarme kindertjes bij de les te krijgen en te houden. 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei HJW4:

Hoe ga je het oplossen ? Want wat als er een meester voor de klas staat ? 

Ik heb het al aangegeven, er was ooit een tijd dat de verdeling man/vrouw voor de klas meer 50/50 was.   Ik ga het dus helemaal niet oplossen, ik constateer dat het onderwijs in Nederland in rap tempo achteruit holt.   

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei HJW4:

Daarom…..ik heb ook een aantal juffen gehad en ben daar zonder schade doorheen gekomen.

Wat me opvalt is dat mannen (zeer) in het geweer komen als hun mannelijkheid wel eens, in hun ogen, niet voldoende aandacht krijgt. Als vrouwen niet voldoende aandacht krijgen…….dan zijn ze meestal stil.

Andersom toch ook? Ergo: sommige vrouwen hebben zelfs het woord 'mansplaining' uitgevonden om denigrerend daarover te kunnen doen. Het lijkt mij logisch dat men allereerst voor de eigen bevolkingsgroep opkomt en minder snel voor anderen. Queers zullen eerder voor queers opkomen, zwarte mensen voor zwarte mensen, christenen voor christenen, etc. Gelukkig degene die voor alle bevolkingsgroepen weet op te komen, maar het is niet per se verwijtbaar als je dat niet altijd doet.

Vrouwen willen graag begrepen worden. Mannen ook. Vrouwen zijn in veel dingen anders. Mannen ook. Het is mijns inziens daarom goed om echt naar elkaar te blijven luisteren en veel meer mét elkaar te praten in plaats van alleen óver elkaar. Zonder oordeel en met geduld. Door altijd van goede intenties uit te gaan en niet alles wat de ander zegt zo negatief of denigrerend mogelijk te interpreteren. Door ongericht slachtoffergedrag te vermijden, maar misstanden wel duidelijk aan te geven. Door rekening te houden met elkaar en door zich naar elkaar te schikken.

Overigens heb ik geen behoefte om in een conservatieve samenleving met traditionele rollenpatronen te leven. En veel andere mannen ook niet. Ik denk dat ik het daarin niet zou redden, met al die groepsdruk, prestatiedrang en machocultuur onderling. En al helemaal niet als ik er verplicht zou moeten trouwen en een gezin zou moeten stichten met een vrouw die voor mij uitgekozen wordt  (in verschillende culturen is uithuwelijking tweezijdig). Niet weinig mannen plegen uiteindelijk suicide in zulke samenlevingen. Ook zij worden daar dus niet per se gelukkiger van, al lijken zij vaak misschien veel vrijer te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Petra.:

Ik denk dat we moeten oppassen.. want naar mijn weten valt het best wel mee als je kijkt naar loopbanen. Mannen hebben nog steeds een betere loopbaan. (Vooral omdat er meer voltijd gewerkt wordt). De grootste leerachterstanden zitten niet tussen meisjes/jongens maar hebben te maken met armoede en sociaal milieu.  En als er iets belangrijk is dan is het om kansarme kindertjes bij de les te krijgen en te houden. 

Klopt. Laten we ons op de echte problemen richten.

59 minuten geleden zei Hopper:

Ik heb het al aangegeven, er was ooit een tijd dat de verdeling man/vrouw voor de klas meer 50/50 was.   Ik ga het dus helemaal niet oplossen, ik constateer dat het onderwijs in Nederland in rap tempo achteruit holt.   

Zoals gezegd los je dan het probleem niet op, maar verschuif je het probleem. Bij 50/50 hebben dus minder meisjes een juf voor de klas en hebben dus meer meisjes een probleem dan bij de verdeling 75/25 en vice versa.

32 minuten geleden zei Robert Frans:

Andersom toch ook? Ergo: sommige vrouwen hebben zelfs het woord 'mansplaining' uitgevonden om denigrerend daarover te kunnen doen. Het lijkt mij logisch dat men allereerst voor de eigen bevolkingsgroep opkomt en minder snel voor anderen. Queers zullen eerder voor queers opkomen, zwarte mensen voor zwarte mensen, christenen voor christenen, etc. Gelukkig degene die voor alle bevolkingsgroepen weet op te komen, maar het is niet per se verwijtbaar als je dat niet altijd doet.

Vrouwen willen graag begrepen worden. Mannen ook. Vrouwen zijn in veel dingen anders. Mannen ook. Het is mijns inziens daarom goed om echt naar elkaar te blijven luisteren en veel meer mét elkaar te praten in plaats van alleen óver elkaar. Zonder oordeel en met geduld. Door altijd van goede intenties uit te gaan en niet alles wat de ander zegt zo negatief of denigrerend mogelijk te interpreteren. Door ongericht slachtoffergedrag te vermijden, maar misstanden wel duidelijk aan te geven. Door rekening te houden met elkaar en door zich naar elkaar te schikken.

 

Zeker andersom ook. Je hebt gelijk dat het goed is om beide zijden in de gaten te houden, dat lijkt mij de meest faire methode. Of anderen dat niet doen is voor mij dan niet relevant.

Laat de mannen niet in de slachtofferrol kruipen zoals hier nu gebeurt. Kijk naar het geheel en probeer van daaruit de beste oplossing te vinden.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 27-9-2023 om 06:52 zei Petra.:

 

Er is uitgebreid onderzoek gedaan naar waar jij ook eigenlijk naar refereert; de feminisering van het onderwijs.

Maar nee. 

https://blogjeugdstudies.sites.uu.nl/2022/12/16/jongens_in_onderwijs/

https://www.researchgate.net/publication/235963548_De_feminisering_van_het_basisonderwijs_Effecten_van_het_geslacht_van_de_leerkrachten_op_de_prestaties_de_houding_en_het_gedrag_van_de_leerlingen

"Samenvattend kan dus worden geconcludeerd dat er op basis van deze analyse van de PRIMA-data geen effect aangetoond kan worden van het geslacht van de leerkracht op  de prestaties, houdingen en gedrag van leerlingen in het basisonderwijs. Bovendien verschillen deze effecten (of beter gezegd: het ontbreken ervan) niet voor jongens en meisjes, noch voor autochtone en allochtone leerlingen, en evenmin voor kinderen uit lagere en kinderen uit hogere sociaal economische milieus."

 

Wat het verschil tussen jongen en meisjes betreft komt dat in de regel pas in het VO naar voren en lijkt het vooral te maken te hebben met de houding van jongens t.o.v. het onderwijs. (Niet leren, niet je best doen etc. is stoer).  

Wat trouwens de belangrijke indicatoren zijn voor problemen in het onderwijs zijn vooral sociaal economische klasse en het opleidingsniveau van de ouders.  https://www.verwey-jonker.nl/wp-content/uploads/2021/10/220530_factorenoverzicht-gelijke-kansen-WEB.pdf

De verlating van het bijbels denken en de cultuur van naastenliefde wordt duidelijk in het gedrag van onze kinderen. Graag zou ik willen weten wat onderzoeken te melden hebben ten aanzien van de voortdurende (algemeen gebrachte) boodschap van emancipatie, tegenover een groep waarbij een gezonde christelijk leer geleerd werd én in praktijk gebracht. Wat is het effect daarvvan op onze kinderen?

19 uur geleden zei Robert Frans:

Overigens heb ik geen behoefte om in een conservatieve samenleving met traditionele rollenpatronen te leven. En veel andere mannen ook niet. Ik denk dat ik het daarin niet zou redden, met al die groepsdruk, prestatiedrang en machocultuur onderling. En al helemaal niet als ik er verplicht zou moeten trouwen en een gezin zou moeten stichten met een vrouw die voor mij uitgekozen wordt  (in verschillende culturen is uithuwelijking tweezijdig). Niet weinig mannen plegen uiteindelijk suicide in zulke samenlevingen. Ook zij worden daar dus niet per se gelukkiger van, al lijken zij vaak misschien veel vrijer te zijn.

Er is verschil tussen een door regelgeving ingegeven rollenpatroon dat uitgevoerd wordt omdat men er zo over praat en een samenleving waarbij de praktijk van het eerte en tweede gebod gebezigd wordt waardoor ieder mens de kans krijgt zichzelf te zijn/ontdekken. Leugens over een verkeerde idetitiet worden zo automatisch voorkomen/tenietgedaan. Het gaat dus niet om een patroon op basis van regelgeving maar op basis van ware identiteit. En wanneer de bijbel waar is (qua rolpatroon) moet dat er vanzelf uitkomen.

20 uur geleden zei HJW4:

Daarom…..ik heb ook een aantal juffen gehad en ben daar zonder schade doorheen gekomen.

Wat me opvalt is dat mannen (zeer) in het geweer komen als hun mannelijkheid wel eens, in hun ogen, niet voldoende aandacht krijgt. Als vrouwen niet voldoende aandacht krijgen…….dan zijn ze meestal stil.

Dat bevestigd het verschil tussen man en vrouw waarbij de man eerder geneigd is op te komen voor zichzelf en er op uit te gaan/initiatief naar buiten te nemen om hun recht te halen. waarbij vrouwen behoefte hebben aan hetzelfde recht maar weigeren zich naar buiten aggressief op te stellen. Echter in vertrouwde/veilige kring, waarbij zij weten dat zij gespaard blijven, uiten zij zich wel/makkelijker.

bewerkt door Barnabas
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Barnabas:

De verlating van het bijbels denken en de cultuur van naastenliefde wordt duidelijk in het gedrag van onze kinderen. Graag zou ik willen weten wat onderzoeken te melden hebben ten aanzien van de voortdurende (algemeen gebrachte) boodschap van emancipatie, tegenover een groep waarbij een gezonde christelijk leer geleerd werd én in praktijk gebracht. Wat is het effect daarvvan op onze kinderen?

Als je nou die blog helemaal had gelezen.. en die andere stukken van het CBS dan had je kunnen lezen in bronnen (uit data en gedegen onderzoeken) waar de grootste problemen zitten.  Die grootste achterblijvers zit niet in het verschil tussen meisjes/jongens maar in armoede en sociaal milieu. Dat puberende jongens lastiger zijn te handhaven/bij de les te houden is iets van alle tijden. Dat jongens doorgaans meer in het speciaal onderwijs (moeilijk opvoedbaar, moeilijk lerend)terecht komen is bekend. Dat jongens wel wat vaker leerstoornissen, ADHD, Autisme en dergelijke problemen hebben en vaker ongediplomeerd of lager dan meisjes school verlaten, is bekend, maar waarom is niet duidelijk.  Op de basisschool presteren ze ongeveer gelijk, maar in het VO komen de verschillen. Al met al valt het wel mee. Omdat over de band genomen veel meer kinderen hoger onderwijs volgen dan vroeger. De beste graadmeter voor onder je niveau presteren (waar het om gaat bij de term "achterstandsleerlingen")  is nog steeds welvaart en milieu. 

Maar goed.. emancipatie betreft de gelijkheid(waardig)heid tussen meisjes en jongens of vrouwen en mannen. Niks meer en niks minder. Dat is conform de gezonde christelijke leer volgens de meesten, en weer juist niet volgens sommige anderen. Waaronder.. zoals bekend jij.  Emancipatie wordt (zoals je in dat epistel kunt lezen) juist als oplossing gezien. Omdat traditionele stereotypen met jongens en stoerdoenerij niet zo goed samengaat met ijverig je best doen op school. Eigenlijk is emancipatie dus meer de oplossing.  Ik citeer: 

"Zij ontlenen juist status aan het niet hun best doen. Ook passen bepaalde eigenschappen die traditioneel gezien werden als typisch vrouwelijk (ijverig, gehoorzaam, conformerend) beter bij een gemotiveerde houding7. Omdat jongens niet vrouwelijk willen overkomen, gaan ze zich dus tegenovergesteld aan die eigenschappen gedragen.

Traditioneel mannelijke normen zijn onafhankelijkheid en het verbergen van kwetsbaarheid. Jongens mogen geen affectie naar elkaar tonen (“no homo”), ze moeten sterk zijn en alles zelf oplossen. Dit kan leiden tot een conflict tussen de interne wereld van een jongen en wat er maatschappelijk van hem verwacht wordt. Uit onderzoek is ook gebleken dat er een relatie bestaat tussen deze normen voor mannelijkheid en een slechtere mentale gezondheid"

"Bovendien houden de gendernormen van jongens en die van meisjes elkaar in stand. Jongens én meisjes kunnen dan minder bereiken. Het blijkt niet nodig en zelfs nadelig om jongens en meisjes als twee aparte groepen te behandelen. De individuele verschillen tussen jongeren tellen veel zwaarder. Om de talenten van jongeren tot bloei te laten komen, moeten jongens en meisjes samen optrekken op weg naar meer gelijkheid."

.

 

 

 

3 uur geleden zei Barnabas:

Dat bevestigd het verschil tussen man en vrouw

m/z bevestigt. 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 24-9-2023 om 04:54 zei Barnabas:

Het aantal scholen in Nederland zou verminderd moeten worden gezien het feit dat de veiligheid van leerlingen in het geding komt. Het aantal leerkrachten is niet toereikend om orde te handhaven en al lange tijd zijn ook zorgtaken overgedragen aan leraren. Kwaadsprekerij neemt de overhand en de kwaliteit van het onderwijs lijd er onder. Scholen moeten zich weer toelggen op de onderwijsfunctie en leerlingen die niet in staat zijn tot opnemen van de lesstof weigeren opdat de kwalitiet gewaarborgd blijft. 

Er is een enorm leraren tekort. Hoe meer leerlingen je in een klas hebt, hoe moeilijker het is om orde te houden. We hebben al een lerarentekort. Met grotere klassen selecteren we primair op of iemand politieagent kan spelen over grote aantallen. Je kunt je afvragen hoeveel docenten aan zo'n klas lesgeven en hoeveel tijd ze besteden aan orde handhaving.

Ik zal je vertellen, ik heb lesbevoegdheid en ben blij dat ik geen docent ben. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Olorin:

Er is een enorm leraren tekort. Hoe meer leerlingen je in een klas hebt, hoe moeilijker het is om orde te houden. We hebben al een lerarentekort. Met grotere klassen selecteren we primair op of iemand politieagent kan spelen over grote aantallen. Je kunt je afvragen hoeveel docenten aan zo'n klas lesgeven en hoeveel tijd ze besteden aan orde handhaving.

Ik zal je vertellen, ik heb lesbevoegdheid en ben blij dat ik geen docent ben. 

Mijns inziens moet er fundamenteel iets aan de houding in de maatschappij gebeuren waarbij men liefdevoller met elkaar omgaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei Barnabas:

Mijns inziens moet er fundamenteel iets aan de houding in de maatschappij gebeuren waarbij men liefdevoller met elkaar omgaat.

Joh..._:)_ en dat dacht je te doen door... 

Op 24-9-2023 om 04:54 zei Barnabas:

 Scholen moeten zich weer toelggen op de onderwijsfunctie en leerlingen die niet in staat zijn tot opnemen van de lesstof weigeren opdat de kwalitiet gewaarborgd blijft. 

🙃

Op 25-9-2023 om 16:34 zei Barnabas:

... Wie het evangelie afwijst is niet welkom.

Een lesje liefdevol ? 😄

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 25-9-2023 om 16:34 zei Barnabas:

Het is een maatschappelijk probleem em de kinderen van hen die hun kinderen goed verzorgen en dus een schoolopleiding tot een goed einde kunnenrengen lijden onder het wangedrag van hen die hun kinderen verwaarlozen

Verwaarloosde kindertjes mogen niet naar meer school in die liefdevollere maatschappij van jou ? 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kinderen met zeer moeilijke gedrags- en of leerproblemen moet je niet van school afhalen, maar het beste wel naar een speciale school sturen, waar ze in een meer kleinschalige, rustige omgeving met gespecialiseerde docenten en begeleiders kunnen leren en zich ontwikkelen. Ze op een reguliere school toelaten, zoals nu vaak gebeurd, is mijns inziens dan ook geen goed idee. Voor de kinderen zelf is dat vervelend, omdat ze niet de hulp krijgen die ze nodig hebben en ze vaak ook gepest worden. Voor hun klasgenoten is dat vervelend, omdat het lestempo steeds verstoord wordt en het lesniveau voor hen te laag blijft als de docent deze steeds op de te langzaam lerende kinderen aanpast. En voor de docent is het vervelend, omdat hij of zij niet de tijd, energie en deskundigheid heeft om met zulke kinderen om te gaan.

Het ideaal dat alle kinderen op dezelfde school samen zouden moeten leren klinkt theoretisch heel leuk, maar werkt in de praktijk nu eenmaal niet altijd zo. Sommige kinderen hebben extra begeleiding nodig om hun weg te vinden en hen om ideologische redenen die begeleiding onthouden valt mijns inziens onder nalatigheid. Mensen die via speciaal onderwijs leren of die op een speciale werkplaats werken zijn net zo volwaardig deel van de samenleving. Ze hoeven daarvoor niet op een reguliere school of werkplaats actief te zijn, alsof alleen die plaatsen echt de samenleving vormen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kinderen met zeer moeilijke gedrags- en of leerproblemen moet je niet naar een speciale school sturen, maar binnen de reguliere groep gespecialiseerde begeleiding geven.   Vroeger was niet alles okay, toen had je de zogeheten BLO scholen.   Leuk voor een kind, zo'n stigma.   (Kinderen zijn hard onderling)

 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Speciaal_onderwijs

Citaat

Wanneer de indicatie voor het speciaal onderwijs is verleend, kunnen ouders er toch voor kiezen hun kind op de reguliere basisschool, de school voor speciaal basisonderwijs (sbo) of de reguliere middelbare school te houden. 

Uit praktijk ervaring weet ik dat die zogeheten "kinderen met zeer moeilijke gedrags- en of leerproblemen" ook binnen het reguliere onderwijs kunnen functioneren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...
Op 30-9-2023 om 14:33 zei Hopper:

Kinderen met zeer moeilijke gedrags- en of leerproblemen moet je niet naar een speciale school sturen, maar binnen de reguliere groep gespecialiseerde begeleiding geven.   Vroeger was niet alles okay, toen had je de zogeheten BLO scholen.   Leuk voor een kind, zo'n stigma.   (Kinderen zijn hard onderling)

 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Speciaal_onderwijs

Uit praktijk ervaring weet ik dat die zogeheten "kinderen met zeer moeilijke gedrags- en of leerproblemen" ook binnen het reguliere onderwijs kunnen functioneren.

Uit praktijkervaring weet ik dat het best mogelijk is om deze kinderen in het reguliere onderwijs te plaatsen maar dat dat meestal voor zowel de "normale" leerlingen als de kinderen met functiebeperking niet bevorderlijk is, zeker niet zolang er klassen zijn met 30+ leerlingen. Oh en ook voor de lessen en voor de docent is het niet bevorderlijk. De wet op passend onderwijs is leuk bedacht maar is niet passend voor het onderwijs. Er kunnen functioneren betekent namelijk nog niet dat het goed voor je is. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Taam:

Uit praktijkervaring weet ik dat het best mogelijk is om deze kinderen in het reguliere onderwijs te plaatsen maar dat dat meestal voor zowel de "normale" leerlingen als de kinderen met functiebeperking niet bevorderlijk is, zeker niet zolang er klassen zijn met 30+ leerlingen. Oh en ook voor de lessen en voor de docent is het niet bevorderlijk. De wet op passend onderwijs is leuk bedacht maar is niet passend voor het onderwijs. Er kunnen functioneren betekent namelijk nog niet dat het goed voor je is. 

Ik ken een docente die daar geheel anders over dacht.  Ook met 'oog' voor de normale leerlingen.   Uiteraard had deze docente daar wel een opleiding voor gevolgd.   En kreeg deze docente ondersteuning middels een derde.    Waar mensen in staat zijn om samen te werken gebeuren soms wonderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Taam:

Uit praktijkervaring weet ik dat het best mogelijk is om deze kinderen in het reguliere onderwijs te plaatsen maar dat dat meestal voor zowel de "normale" leerlingen als de kinderen met functiebeperking niet bevorderlijk is, zeker niet zolang er klassen zijn met 30+ leerlingen. Oh en ook voor de lessen en voor de docent is het niet bevorderlijk. De wet op passend onderwijs is leuk bedacht maar is niet passend voor het onderwijs. Er kunnen functioneren betekent namelijk nog niet dat het goed voor je is. 

Overdaad schaadt. 

Een enkele is te doen en op te vangen. Maar dat het extra energie en aandacht kost lijkt me duidelijk. Dus als het er teveel worden..dan ontregelt het de boel teveel. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid