Spring naar bijdragen

Scholen sluiten


Aanbevolen berichten

Het aantal scholen in Nederland zou verminderd moeten worden gezien het feit dat de veiligheid van leerlingen in het geding komt. Het aantal leerkrachten is niet toereikend om orde te handhaven en al lange tijd zijn ook zorgtaken overgedragen aan leraren. Kwaadsprekerij neemt de overhand en de kwaliteit van het onderwijs lijd er onder. Scholen moeten zich weer toelggen op de onderwijsfunctie en leerlingen die niet in staat zijn tot opnemen van de lesstof weigeren opdat de kwalitiet gewaarborgd blijft. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Barnabas:

Het aantal scholen in Nederland zou verminderd moeten worden gezien het feit dat de veiligheid van leerlingen in het geding komt. Het aantal leerkrachten is niet toereikend om orde te handhaven en al lange tijd zijn ook zorgtaken overgedragen aan leraren. Kwaadsprekerij neemt de overhand en de kwaliteit van het onderwijs lijd er onder. Scholen moeten zich weer toelggen op de onderwijsfunctie en leerlingen die niet in staat zijn tot opnemen van de lesstof weigeren opdat de kwalitiet gewaarborgd blijft. 

Als scholen leerlingen gaan weigeren werkt dat separatie in de hand. Kinderen die uit een sociaal zwak milieu komen worden nog verder op achterstand gezet en aangezien we een leerplicht kennen kun je kinderen niet zomaar weg sturen, je zult een alternatief moeten hebben. Welke alternatief heb je in gedachten voor de kinderen die je wilt gaan weigeren ? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Barnabas:

Het aantal scholen in Nederland zou verminderd moeten worden gezien het feit dat de veiligheid van leerlingen in het geding komt. ...

Scholen moeten zich weer toelggen op de onderwijsfunctie en leerlingen die niet in staat zijn tot opnemen van de lesstof weigeren opdat de kwalitiet gewaarborgd blijft. 

Ai ai ai, scholen dichtgooien is zo slecht. Als er iets belangrijk is om in geïnvesteerd te worden zjin het toch wel onze toekomstige generaties. 

Leerlingen die niet in staat zijn tot opnemen van lesstof hebben een verstandelijke beperking. Daarvoor is er een zorgplicht. Met passend onderwijs:  https://www.sien.nl/levensfases/naar-school.html  

Dat is natuurlijk wat anders dan leerlingen die geen verstandelijke beperking hebben op niveau krijgen.  Het grootste probleem is de enorme achterstand van jongens op meisjes. Daar wordt gelukkig meer aandacht aan besteed. Het weigeren van leerlingen is kwalijk en vooral nadelig voor jongens. Die worden nu al vaker geschorst en van school gestuurd. Nog ff en er gaan dan alleen nog meisjes naar school. Lijkt me geen goeie zaak.    https://blogjeugdstudies.sites.uu.nl/2022/12/16/jongens_in_onderwijs/. .

"Waarom jongens achterblijven op school

Al in 2008 wees het CBS op de zorgelijke cijfers over de achterblijvende leerprestaties van jongens. Hoe is het nu met de jongens in het onderwijs? 

De verschillen zijn sinds 2008 alleen maar groter geworden. Jongens lopen in het basisonderwijs eerder vertraging op dan meisjes en zitten vaker op het speciaal onderwijs. Ook worden jongens eerder geschorst en van school gestuurd. Verder verlaten jongens vaker dan meisjes het middelbaar onderwijs zonder startkwalificatie. Meisjes halen ook vaker een havo of vwo-diploma [1].
Op hogescholen en universiteiten zijn vrouwen inmiddels in de meerderheid. Van de beroepsbevolking onder 35 jaar zijn vrouwen hoger opgeleid dan mannen. Deze voorsprong van meisjes is geen Nederlands fenomeen. Ook in andere Europese landen en in de VS is deze trend zichtbaar."

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 24-9-2023 om 09:16 zei Dat beloof ik:

Als scholen leerlingen gaan weigeren werkt dat separatie in de hand. Kinderen die uit een sociaal zwak milieu komen worden nog verder op achterstand gezet en aangezien we een leerplicht kennen kun je kinderen niet zomaar weg sturen, je zult een alternatief moeten hebben. Welke alternatief heb je in gedachten voor de kinderen die je wilt gaan weigeren ? 

Meet waar deze kinderen aan toe zijn. Geef hen geen gedwongen schoolopleiding terwijl menigeen niet in staat is de les te volgen maar zorg voor een voorziening waarbij zij anderen niet lastig vallen en waarbij zij het tekort aan opvoeding in kunnen halen. In de eerste plaats stel ik voor dat we opnieuw het gezinsleven gaan bevorderen en de oplossing in de eersts plaats gaan zoeken bij gezzonden huwelijken. Het is een maatschappelijk probleem em de kinderen van hen die hun kinderen goed verzorgen en dus een schoolopleiding tot een goed einde kunnenrengen lijden onder het wangedrag van hen die hun kinderen verwaarlozen. De overheid zou kunnen beginnen met het waarderen van het christelijke standpunt en kunnen gaan erkennen dat een degelijk christelijk huwelijk waarbij man en vrouw een huwelijk vormen degelijker werkt dan ieder ander huwelijk. Dat geeft stabilitiet voor de kinderen en zaken die een dergelijk huwelijksleven ondersteunen zouden bevordert moeten worden. Wanneer dan deze huwelijken steviger worden gaat daar weer een zegenend werking vanuit tot heil van hen die tekort schieten in het opvoeden van hun kroost. Bevorderen van christelijke initiatieven zoals kinderbijbelklubs,christelijke kinderopvang en scholen uitsluitend voor capabele kinderen.Laar de andere kinderen hun ouders maar flink lastig vallen zodat deze ouders de noodzaak tot bekering voelen en eerder geneigd zijn jeugzorg te accepteren of hun kinderen naar kinderbijbelklubs te laten gaan, waar zij opgevoed zouden kunnen worden.

Het is een algemeen maatschappelijk probleem en daar zal ieder een steentje aan bij moeten dragen, laat ieder die wil zich bekeren en alle beetjes helpen. De Heere kan grote wonderen doen met een kleine bereidheid Hem te volgen, en verder geldt: De vervuiler betaald, oftewel, wie zich niet bekeerd moet zelf in de problemen zitten en er zelf uit zien te komen. Wie het evangelie afwijst is niet welkom.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 24-9-2023 om 09:36 zei Petra.:

Ai ai ai, scholen dichtgooien is zo slecht. Als er iets belangrijk is om in geïnvesteerd te worden zjin het toch wel onze toekomstige generaties. 

Leerlingen die niet in staat zijn tot opnemen van lesstof hebben een verstandelijke beperking. Daarvoor is er een zorgplicht. Met passend onderwijs:  https://www.sien.nl/levensfases/naar-school.html  

Dat is natuurlijk wat anders dan leerlingen die geen verstandelijke beperking hebben op niveau krijgen.  Het grootste probleem is de enorme achterstand van jongens op meisjes. Daar wordt gelukkig meer aandacht aan besteed. Het weigeren van leerlingen is kwalijk en vooral nadelig voor jongens. Die worden nu al vaker geschorst en van school gestuurd. Nog ff en er gaan dan alleen nog meisjes naar school. Lijkt me geen goeie zaak.    https://blogjeugdstudies.sites.uu.nl/2022/12/16/jongens_in_onderwijs/. .

"Waarom jongens achterblijven op school

Al in 2008 wees het CBS op de zorgelijke cijfers over de achterblijvende leerprestaties van jongens. Hoe is het nu met de jongens in het onderwijs? 

De verschillen zijn sinds 2008 alleen maar groter geworden. Jongens lopen in het basisonderwijs eerder vertraging op dan meisjes en zitten vaker op het speciaal onderwijs. Ook worden jongens eerder geschorst en van school gestuurd. Verder verlaten jongens vaker dan meisjes het middelbaar onderwijs zonder startkwalificatie. Meisjes halen ook vaker een havo of vwo-diploma [1].
Op hogescholen en universiteiten zijn vrouwen inmiddels in de meerderheid. Van de beroepsbevolking onder 35 jaar zijn vrouwen hoger opgeleid dan mannen. Deze voorsprong van meisjes is geen Nederlands fenomeen. Ook in andere Europese landen en in de VS is deze trend zichtbaar."

 

Wie de problemen in de maatschappij niet erkent is zo blind als een kwartel. Inmiddels heeft emancipatie wel bewezen dat het de maatschappij helemaal ontwricht. Inmiddels is er gelukkig weer een bekering tot normen en waarden waar de maatschappij wel wat aan heeft. Het CDA bekeert zich onder Bontenbal en hij is de enige die er voor kiest om openlijk gezegd te hebben dat hij zijn christelijke standpuntgen liever heeft dan veel zetels.Dergelijke mannen zoeken we en dergelijke mannen zijn betrouwbaar. Dat komt omdat hij het werkelijk goed meent en zulke mannen hebben we nodig.

Verder is het onzin dat emancipatie ons goeds heeft gebracht. Ga de statistiken na. Jeugpsychiatrie ontspoort.Jeugdzorg ontspoort. Ik meen in Rotterdam vreest de politie het aantal jonge criminelen dat zich bij de huidige volwasenen criminalitiet dreigt te voegen. het rechterlijke systeem kan het niet meer aan. De regering die vol met vrowuen is geraakt maakt de problemen allen maar erger. Groningen wordt niet opgelost. Gevangenissen kunnen het nog nauwelijks aan. Welk nieuws volg jij dat je denkt dat de dames die opgeleid worden het wel zullen maken. Daarbij is het onderwijsniveau aan het zakken omdat de dames het niveau naar beneden halen. De comercie heeft een aanslag gepleegd op het onderwijs waarbij fundamenteel onderwijs niet meer in zwang is dat de basis is voor gezonde wetenschapo die daar op gebouwd is. Er wordt allen maar afbreuk gedaan. Dat dames het beter zouden doen op school, dat neem ik dan maar van je aan, is omdat het systeem inmidels zo vervormd is dat een man geen onderwijs meer mag volgen maar het babietje moet opvoeden. Waar worden mannen gelijkm gesteld in het volgen van onderwisj. Het heke systeem roept allen maar: Homo's, gaan, Dames, de broek aan, meiden: Je kunt het. Geen wonder dat zij vooraan staan. Maar wanneer je voor de mannen  opkomt wordt je zo goed als onmiddelijk voor radicaal, nazi, vrouwenhater of nog erger uitgemaakt. Maar inmiddels begint het hele verhaal tot de maatschappij door te dringen en worden de leugens blootgelegd. Het CDA bekeert zich en ik hoop dat er nog vele zullen volgen. Laten ook de wijze vrouwen opstaan als Deborah en hun kinderen wijsheid bijbrengen en niet geloven wat jij zegt.

Want de vruchten van emancipatie, wat jij leert, heeft tot vrucht alles opgebracht waardoor de maatschappij geteisterd wordt.

bewerkt door Barnabas
duidelijkheid
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Barnabas:

 Wie het evangelie afwijst is niet welkom.

Alha op die manier. En wat ben je van plan met kinderen uit een deugdelijk christelijk gezin die niet mee kunnen komen en die anderen lastig vallen? Die zijn al lid van de kinder Bijbel club, en dan? Of kinderen die wel goed leren, anderen helpen in plaats van lastig vallen, maar die geen christen zijn?

13 uur geleden zei Barnabas:

zaken die een dergelijk huwelijksleven ondersteunen zouden bevordert moeten worden

Zoals weten wanneer je een d of een t schrijft?

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Barnabas:

Dat dames het beter zouden doen op school, dat neem ik dan maar van je aan, is omdat het systeem inmidels zo vervormd is dat een man geen onderwijs meer mag volgen maar het babietje moet opvoeden. 

 Jaahaaaaa,  gooi alle onderzoeken gerust overboord: de verklaring voor de achterstand op school van jongens op meisjes is... dat jongens niet naar school mogen omdat ze druk met babietjes moeten zijn. 😂😂:=

 

Citaat

Want de vruchten van emancipatie, wat jij leert, heeft tot vrucht alles opgebracht waardoor de maatschappij geteisterd word

Whoehahahaha, die goeie ouwe tijd hé, toen je nog gewoon je vrouw de schuld kon geven als ze weer geen jongetje baarde. :*

 

 

13 uur geleden zei Barnabas:

Ga de statistiken na

Nouou, daar had ik al naar gelinkt. Onderzoeken gebaseerd op statistieken dan hè. 

 

Maar hier nog eentje. Van het CBS (Dat is het Centraal Bureau voor Statistiek). 

https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/statistische-trends/2020/opleiding-en-werk-twee-generaties-vrouwen-vergeleken/2-in-het-onderwijs

"Het onderwijsniveau van vrouwen overstijgt dat van mannen".

 

 

 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Barnabas:

Inmiddels heeft emancipatie wel bewezen dat het de maatschappij helemaal ontwricht

Zo is dat. Mannen aan de macht, het enige recht vrouwen is het aanrecht. Laten we eerlijk zijn,  een vrouw heeft toch aan lager onderwijs genoeg, lezen en schrijven en rekenen. Hooguit gevolgd door nog een paar jaar huishoudschool.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Zo is dat. Mannen aan de macht, het enige recht vrouwen is het aanrecht. Laten we eerlijk zijn,  een vrouw heeft toch aan lager onderwijs genoeg, lezen en schrijven en rekenen. Hooguit gevolgd door nog een paar jaar huishoudschool.

Je bent weer op klieren uit. Dag.

2 uur geleden zei Petra.:

 Jaahaaaaa,  gooi alle onderzoeken gerust overboord: de verklaring voor de achterstand op school van jongens op meisjes is... dat jongens niet naar school mogen omdat ze druk met babietjes moeten zijn. 😂😂:=

 

Whoehahahaha, die goeie ouwe tijd hé, toen je nog gewoon je vrouw de schuld kon geven als ze weer geen jongetje baarde. :*

 

 

Nouou, daar had ik al naar gelinkt. Onderzoeken gebaseerd op statistieken dan hè. 

 

Maar hier nog eentje. Van het CBS (Dat is het Centraal Bureau voor Statistiek). 

https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/statistische-trends/2020/opleiding-en-werk-twee-generaties-vrouwen-vergeleken/2-in-het-onderwijs

"Het onderwijsniveau van vrouwen overstijgt dat van mannen".

 

 

 

 

Emancipatie komt reeds decennia op. Leg daarnaast de statistieken over Jeugdzorg etc. De lijn van emancipatie gaat gelijk op met de lijn van geweldpleging en misbruik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Barnabas:
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Zo is dat. Mannen aan de macht, het enige recht vrouwen is het aanrecht. Laten we eerlijk zijn,  een vrouw heeft toch aan lager onderwijs genoeg, lezen en schrijven en rekenen. Hooguit gevolgd door nog een paar jaar huishoudschool.

Je bent weer op klieren uit. Dag.

Ja natuurlijk was dit provocerend bedoeld.
Maar dat is wat jij stelt, verwoord in een korte duidelijke zin. 
In de hoop dat bij jou een lichtje ging branden.
Klinkt het gek?
Het is niet gekker dan 

16 uur geleden zei Barnabas:

Wie het evangelie afwijst is niet welkom

Komt niet vriendelijk over he, zoals ik het schreef over vrouwen?
Inderdaad.
Ik stel dan ook voor om dit soort discriminerende beweringen achterwege te laten.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei Barnabas:

Emancipatie komt reeds decennia op. Leg daarnaast de statistieken over Jeugdzorg etc. De lijn van emancipatie gaat gelijk op met de lijn van geweldpleging en misbruik

In de zomer worden veel ijsjes gegeten. Sla de statistieken er maar op na. Er verdrinken ook meer mensen in de zomer. Dus ijsjes veroorzaken verdrinkingen.
Nee he, Barnabas, dat doen ze niet echt hoor. Het is maar grappig bedoeld.
In de hoop bij jou een lichtje te laten branden.
Je bewering klopt niet.
Het verband ontbreekt namelijk tussen de zaken die je vergelijkt.
Het is een drogargument, 'willekeurige correlatie' genoemd.
Waarom weet ik dat wel en jij niet? 
Misschien iets met de school doe we gevolgd hebben (dan ga ik er maar met gestrekt been in ook en dat doe ik niet vaak).

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Petra.:

 Jaahaaaaa,  gooi alle onderzoeken gerust overboord: de verklaring voor de achterstand op school van jongens op meisjes is... dat jongens niet naar school mogen omdat ze druk met babietjes moeten zijn. 😂😂:=

Ik had weleens begrepen dat die achterstand mogelijk komt omdat inmiddels de meerderheid van de docenten vrouwelijk zijn. Daar is natuurlijk weinig mis mee, maar jongens hebben zo natuurlijk niet echt een veelvoorkomend eigen rolmodel op school. Ook leren jongens anders en hebben zij andere behoeften daartoe dan meisjes en met enkel vrouwelijke docenten heb je weer kans dat ze dat niet altijd begrijpen en de vrouwelijke manier van leren en doen hoger waarderen. Net zoals een mannenwereld minder snel zal begrijpen wat vrouwen nodig hebben om zich daarin thuis te voelen.
Ook de PABO was of is, zo begreep ik, meer op vrouwen gericht. Globaal gesproken willen mannen docent worden om kennis over te dragen en vrouwen om voor kinderen te zorgen. Maar op die opleiding wordt vooral het verzorgende aspect benadrukt; je moet bijvoorbeeld eerst in de onderbouw werken, voordat je naar de bovenbouw kan. Terwijl de bovenbouw juist voor mannen interessanter is. Een splitsing zou hierin denk ik dus heel gewenst zijn, zodat studenten kunnen kiezen welke kant ze op willen.

Sowieso valt in het algemeen op dat het met mannen eigenlijk helemaal niet zo bijzonder goed gaat ten opzichte van vrouwen. Ze belanden vaker in de gevangenis, zijn vaker verslaafd en of dakloos, leven gemiddeld korter, doen het inderdaad minder goed op school, plegen vaker suicide (ook in meer conservatieve samenlevingen) en overlijden vaker door hun werk, omdat veel gevaarlijke banen door veelal mannen worden uitgevoerd. En in veel landen moeten ze verplicht het leger in tijdens hun schooljaren, wat in sommige landen per definitie een traumatische ervaring is. Alleen in het topsegment lijken mannen het beter te doen en veel feministen richten zich vaak daarop. Sommigen menen zelfs met dédain dat mannen die hierover spreken of zich kwetsbaar opstellen aan 'mansplaining' zouden doen of zich aanstellen. Zo kun je het als man natuurlijk nooit goed doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 24-9-2023 om 04:54 zei Barnabas:

Het aantal scholen in Nederland zou verminderd moeten worden gezien het feit dat de veiligheid van leerlingen in het geding komt. Het aantal leerkrachten is niet toereikend om orde te handhaven en al lange tijd zijn ook zorgtaken overgedragen aan leraren. Kwaadsprekerij neemt de overhand en de kwaliteit van het onderwijs lijd er onder. Scholen moeten zich weer toelggen op de onderwijsfunctie en leerlingen die niet in staat zijn tot opnemen van de lesstof weigeren opdat de kwalitiet gewaarborgd blijft. 

Ik ben nog van de oude stempel qua onderwijs en vroeger was niet alles beter.  Zeker niet.   Maar volgens mij was het onderwijs vroeger wel efficiënter.   Op de basisschool (toen nog gewoon lagere school genaamd) werd 'gestampt'.  Nu schijnen de onderwijskrachten zelf nauwelijks nog te kunnen hoofdrekenen.   En schrijven met een kroontjespen is er vast ook niet meer bij.   De jeugd kan sowieso nauwelijks nog met een pen overweg naar het schijnt.   Je raadt het al: al die digitale rommel de klas uit!   Behoudens misschien een paar specifieke uurtjes. 

Het aantal leerkrachten is wel toereikend, maar ze verzinnen  te veel dingen er om heen.  Bij mij op de lagere school gaf de hoofdonderwijzer gewoon 5 dagen les per week. Toen mijn kinderen naar de basis school gingen deed zo'n hoofd van de school zelden onderwijs geven.   Bij mij had iedere klas had gewoon zijn eigen leerkracht en die was zelden of nooit ziek. En van deeltijd werken had nog niemand gehoord.

Wat ik wel hoor is dat de scholen te kort geld hebben en dat de leerkrachten te weinig verdienen.  Tja, vind je het gek als men in deeltijd werkt?

Oh ja, 30 of 40 leerlingen in een klas was ook normaal.   Afhankelijk natuurlijk van het aanbod.   Ik weet niet hoeveel kinderen er tegenwoordig in een klas zitten, maar bij mijn eigen kinderen hoorde ik de leerkrachten al klagen als er 25-30 kinderen in een klas zaten.

Het gaat voorlopig niet meer goed komen vrees ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Robert Frans:

Ik had weleens begrepen dat die achterstand mogelijk komt omdat inmiddels de meerderheid van de docenten vrouwelijk zijn. Daar is natuurlijk weinig mis mee, maar jongens hebben zo natuurlijk niet echt een veelvoorkomend eigen rolmodel op school. Ook leren jongens anders en hebben zij andere behoeften daartoe dan meisjes en met enkel vrouwelijke docenten heb je weer kans dat ze dat niet altijd begrijpen en de vrouwelijke manier van leren en doen hoger waarderen. Net zoals een mannenwereld minder snel zal begrijpen wat vrouwen nodig hebben om zich daarin thuis te voelen.
Ook de PABO was of is, zo begreep ik, meer op vrouwen gericht. Globaal gesproken willen mannen docent worden om kennis over te dragen en vrouwen om voor kinderen te zorgen. Maar op die opleiding wordt vooral het verzorgende aspect benadrukt; je moet bijvoorbeeld eerst in de onderbouw werken, voordat je naar de bovenbouw kan. Terwijl de bovenbouw juist voor mannen interessanter is. Een splitsing zou hierin denk ik dus heel gewenst zijn, zodat studenten kunnen kiezen welke kant ze op willen.

Sowieso valt in het algemeen op dat het met mannen eigenlijk helemaal niet zo bijzonder goed gaat ten opzichte van vrouwen. Ze belanden vaker in de gevangenis, zijn vaker verslaafd en of dakloos, leven gemiddeld korter, doen het inderdaad minder goed op school, plegen vaker suicide (ook in meer conservatieve samenlevingen) en overlijden vaker door hun werk, omdat veel gevaarlijke banen door veelal mannen worden uitgevoerd. En in veel landen moeten ze verplicht het leger in tijdens hun schooljaren, wat in sommige landen per definitie een traumatische ervaring is. Alleen in het topsegment lijken mannen het beter te doen en veel feministen richten zich vaak daarop. Sommigen menen zelfs met dédain dat mannen die hierover spreken of zich kwetsbaar opstellen aan 'mansplaining' zouden doen of zich aanstellen. Zo kun je het als man natuurlijk nooit goed doen.

Ze luisteren toch niet joh.

11 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ja natuurlijk was dit provocerend bedoeld.
Maar dat is wat jij stelt, verwoord in een korte duidelijke zin. 
In de hoop dat bij jou een lichtje ging branden.
Klinkt het gek?
Het is niet gekker dan 

Komt niet vriendelijk over he, zoals ik het schreef over vrouwen?
Inderdaad.
Ik stel dan ook voor om dit soort discriminerende beweringen achterwege te laten.

DBI, je bent een knutselaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

19 uur geleden zei Robert Frans:

Ik had weleens begrepen dat die achterstand mogelijk komt omdat inmiddels de meerderheid van de docenten vrouwelijk zijn. Daar is natuurlijk weinig mis mee, maar jongens hebben zo natuurlijk niet echt een veelvoorkomend eigen rolmodel op school. Ook leren jongens anders en hebben zij andere behoeften daartoe dan meisjes en met enkel vrouwelijke docenten heb je weer kans dat ze dat niet altijd begrijpen en de vrouwelijke manier van leren en doen hoger waarderen. Net zoals een mannenwereld minder snel zal begrijpen wat vrouwen nodig hebben om zich daarin thuis te voelen.
Ook de PABO was of is, zo begreep ik, meer op vrouwen gericht. Globaal gesproken willen mannen docent worden om kennis over te dragen en vrouwen om voor kinderen te zorgen. Maar op die opleiding wordt vooral het verzorgende aspect benadrukt; je moet bijvoorbeeld eerst in de onderbouw werken, voordat je naar de bovenbouw kan. Terwijl de bovenbouw juist voor mannen interessanter is. Een splitsing zou hierin denk ik dus heel gewenst zijn, zodat studenten kunnen kiezen welke kant ze op willen.

Sowieso valt in het algemeen op dat het met mannen eigenlijk helemaal niet zo bijzonder goed gaat ten opzichte van vrouwen. Ze belanden vaker in de gevangenis, zijn vaker verslaafd en of dakloos, leven gemiddeld korter, doen het inderdaad minder goed op school, plegen vaker suicide (ook in meer conservatieve samenlevingen) en overlijden vaker door hun werk, omdat veel gevaarlijke banen door veelal mannen worden uitgevoerd. En in veel landen moeten ze verplicht het leger in tijdens hun schooljaren, wat in sommige landen per definitie een traumatische ervaring is. Alleen in het topsegment lijken mannen het beter te doen en veel feministen richten zich vaak daarop. Sommigen menen zelfs met dédain dat mannen die hierover spreken of zich kwetsbaar opstellen aan 'mansplaining' zouden doen of zich aanstellen. Zo kun je het als man natuurlijk nooit goed doen.

Er is uitgebreid onderzoek gedaan naar waar jij ook eigenlijk naar refereert; de feminisering van het onderwijs.

Maar nee. 

https://blogjeugdstudies.sites.uu.nl/2022/12/16/jongens_in_onderwijs/

https://www.researchgate.net/publication/235963548_De_feminisering_van_het_basisonderwijs_Effecten_van_het_geslacht_van_de_leerkrachten_op_de_prestaties_de_houding_en_het_gedrag_van_de_leerlingen

"Samenvattend kan dus worden geconcludeerd dat er op basis van deze analyse van de PRIMA-data geen effect aangetoond kan worden van het geslacht van de leerkracht op  de prestaties, houdingen en gedrag van leerlingen in het basisonderwijs. Bovendien verschillen deze effecten (of beter gezegd: het ontbreken ervan) niet voor jongens en meisjes, noch voor autochtone en allochtone leerlingen, en evenmin voor kinderen uit lagere en kinderen uit hogere sociaal economische milieus."

 

Wat het verschil tussen jongen en meisjes betreft komt dat in de regel pas in het VO naar voren en lijkt het vooral te maken te hebben met de houding van jongens t.o.v. het onderwijs. (Niet leren, niet je best doen etc. is stoer).  

Wat trouwens de belangrijke indicatoren zijn voor problemen in het onderwijs zijn vooral sociaal economische klasse en het opleidingsniveau van de ouders.  https://www.verwey-jonker.nl/wp-content/uploads/2021/10/220530_factorenoverzicht-gelijke-kansen-WEB.pdf

 

 

 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Petra.:

Wat het verschil tussen jongen en meisjes betreft komt dat in de regel pas in het VO naar voren en lijkt het vooral te maken te hebben met de houding van jongens t.o.v. het onderwijs. (Niet leren, niet je best doen etc. is stoer).

Mannen gebruiken dat echter ook weleens als reden voor het glazen platfond voor vrouwen: ze zouden niet de offers ervoor willen brengen die nodig zijn, ze hebben de capaciteiten niet voor zulke topfuncties, etc. Terwijl het ook mogelijk is dat ze gewoon minder kunnen aarden in een typische mannencultuur en met enkele kleine aanpassingen qua verwachtingen en sfeer vrouwen wel degelijk ook daar kunnen floreren en een unieke, belangrijke bijdrage kunnen leveren.
Zou dat bij het onderwijs voor jongens niet veel anders kunnen zijn? Ik heb namelijk het idee dat jongens wel degelijk ook graag leren, ontdekken en zich ontwikkelen, alleen niet op de wijze zoals hen dat nu veelal wordt aangeboden. Dus door hele dagen vrijwel alleen maar stil te zitten en te luisteren, terwijl jongens op die leeftijd vaak inderdaad nog speelser en 'wilder' zijn dan meisjes. Zouden enkele aanpassingen hierin misschien ook veel kunnen helpen?

Er wordt weleens gezegd dat vrouwen sneller volwassen zouden worden dan mannen. En dat wordt dan als iets goeds gezien, als een maatstaf voor jongens. Maar wie zegt dat dat per se beter is? Waarom zou het vrouwelijke groeipad beter zijn dan het mannelijke?

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Robert Frans:

Mannen gebruiken dat echter ook weleens als reden voor het glazen platfond voor vrouwen: ze zouden niet de offers ervoor willen brengen die nodig zijn, ze hebben de capaciteiten niet voor zulke topfuncties, etc. Terwijl het ook mogelijk is dat ze gewoon minder kunnen aarden in een typische mannencultuur en met enkele kleine aanpassingen qua verwachtingen en sfeer vrouwen wel degelijk ook daar kunnen floreren en een unieke, belangrijke bijdrage kunnen leveren.
Zou dat bij het onderwijs voor jongens niet veel anders kunnen zijn? Ik heb namelijk het idee dat jongens wel degelijk ook graag leren, ontdekken en zich ontwikkelen, alleen niet op de wijze zoals hen dat nu veelal wordt aangeboden. Dus door hele dagen vrijwel alleen maar stil te zitten en te luisteren, terwijl jongens op die leeftijd vaak inderdaad nog speelser en 'wilder' zijn dan meisjes. Zouden enkele aanpassingen hierin misschien ook veel kunnen helpen?

Er wordt weleens gezegd dat vrouwen sneller volwassen zouden worden dan mannen. En dat wordt dan als iets goeds gezien, als een maatstaf voor jongens. Maar wie zegt dat dat per se beter is? Waarom zou het vrouwelijke groeipad beter zijn dan het mannelijke?

Vrouwen krijgen niet de kans om te aarden in een mannencultuur, omdat mannen dat juist afschermen, Het zou voor de top van het bedrijfsleven wel goed zijn als er meer vrouwelijkheid naar binnen zou komen. Dan kan de Bokito cultuur (want dat is het ) misschien eens veranderen. Lees eens het boek over de ABN AMRO cultuur binnen de RvB. Ik kan je uit eigen ervaring ook wel iets vertellen.

Het gaat er dus niet zozeer om dat er meer vrouwen aan de top zitten (je hebt ook vrouwen die de mannencultuur wel degelijk beheersen, maar dan verbeter je niets), maar dat er meer ruimte komt voor wat meer vrouwelijk denken. Meer op samenwerking gericht en minder de mensen om je haan alleen als concurrenten zien.

Je hinkt bij het onderwijs op twee gedachten: stil moeten zitten en veel vrouwelijke docenten. Vroeger moesten de jongens ook stil zitten, terwijl er een mannelijke meester voor de klas stond. Dat ging dan blijkbaar wel goed. Dus of stilzitten dan het probleem is ? Terecht dat er tegenwoordig breder onderwijs plaatsvindt.

Het vrouwelijke groeipad is niet beter en andersom ook. Voor beide moet er ruimte zijn. In het verleden was er weinig ruimte voor de vrouwelijke kant en dat leidt op een gegeven moment tot een tegenreactie. Of die doorgeschoten is, weet ik niet.

Het valt me wel op dat een bepaalde groep mannen het erg lastig vindt en erg graag terug zou willen naar die "goede oude tijd", een fenomeen dat zich in alle tijden afspeelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De partij van de Dieren -waar veel vrouwen aan de macht zijn- leert mij dat vrouwen de Bokito cultuur ook niet vreemd is.    Mannen maken ruzie en doen dat erg luidruchtig.  Maar daarna is het ook weer over.  Bij vrouwen blijven conflicten meer onder de oppervlakte zitten, met gemene uithalen af en toe.

Datzelfde verschijnsel zien we momenteel ook in het basisonderwijs terug waar vrouwen het leeuwendeel vertegenwoordigen.   Mannen willen niet in zo'n cultuur werken, dus het versterkt zichzelf.  Jongens -die toch de helft van de populatie uitmaken- komen zo in een voor hen vreemde cultuur terecht.   Jongens hebben een meester nodig (zo noemden we dat vroeger) die ook daadwerkelijk meester is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
44 minuten geleden zei Hopper:

De partij van de Dieren -waar veel vrouwen aan de macht zijn- leert mij dat vrouwen de Bokito cultuur ook niet vreemd is.    Mannen maken ruzie en doen dat erg luidruchtig.  Maar daarna is het ook weer over.  Bij vrouwen blijven conflicten meer onder de oppervlakte zitten, met gemene uithalen af en toe.

Datzelfde verschijnsel zien we momenteel ook in het basisonderwijs terug waar vrouwen het leeuwendeel vertegenwoordigen.   Mannen willen niet in zo'n cultuur werken, dus het versterkt zichzelf.  Jongens -die toch de helft van de populatie uitmaken- komen zo in een voor hen vreemde cultuur terecht.   Jongens hebben een meester nodig (zo noemden we dat vroeger) die ook daadwerkelijk meester is.

Ik had het dan ook niet zozeer over meer vrouwen aan de top, maar meer vrouwelijkheid. Samenwerken in plaats van concurreren.

Opvallend dat mannen zich weer zo vreselijk druk maken dat jongens een meester nodig hebben.

Maar wat dan met de meisjes als er een meester voor de klas staat ? Heb je bronnen die aantonen dat met meer vrouwen in het onderwijs er deze problemen spelen ? 

Als er een meester voor de klas staat, komt ook de helft van de populatie in een voor hen vreemde cultuur terecht. Meisjes hebben een juf nodig die ook daadwerkelijk juf is.

Dus met een meester voor de klas los je het probleem niet op, je verschuift het probleem.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei HJW4:

Ik had het dan ook niet zozeer over meer vrouwen aan de top, maar meer vrouwelijkheid. Samenwerken in plaats van concurreren.

Opvallend dat mannen zich weer zo vreselijk druk maken dat jongens een meester nodig hebben.

Maar wat dan met de meisjes als er een meester voor de klas staat ? Heb je bronnen die aantonen dat met meer vrouwen in het onderwijs er deze problemen spelen ? 

Als er een meester voor de klas staat, komt ook de helft van de populatie in een voor hen vreemde cultuur terecht. Meisjes hebben een juf nodig die ook daadwerkelijk juf is.

Dus met een meester voor de klas los je het probleem niet op, je verschuift het probleem.

Jongens hebben een mannelijk rolmodel nodig.   Men is het over het algemeen er over eens dat in de thuis situatie een man/vader en een vrouw/moeder gewenst is.  Op school is dat net zo.   Daarnaast is er niks mis met concurrentie in de klas.   Doch, dat ontbreekt er heden ten dage juist aan omdat er vnl vrouwen voor de klas staan.

Onderwijl wordt het steeds duidelijker dat het huidige onderwijssysteem in het voordeel van meisjes uitvalt.  Meisjes scoren beter dan jongens door de bank genomen.   Dit is een vervelende ontwikkeling, omdat jongens die slecht scoren op school gevoeliger zijn voor criminaliteit.   Dan ben je maar net puber en wordt je door 'het systeem' al op achterstand gezet.   Vroeger konden slecht lerende jongens altijd nog handwerk doen, maar in de bouw, de technische beroepen en veel sectoren die vroeger het domein van mannen waren , daar komt het nu meer op de leerprestaties aan.   En daar zijn vrouwen in het voordeel.    Zo langzamerhand is er sprake van een glazen plafond voor mannen.

Uiteraard is de ontwikkeling waar ik hier aan refereer een van de lange termijn. De masculiene maatschappij van vroeger wat niet okay, maar als er geen actie wordt ondernomen gaan we naar het tegendeel: een feminiene maatschappij.  Jongens/mannen die wat vrouwelijk van aanleg zijn zullen daar geen moeite mee hebben.   Maar de rest van de jongens/mannen hebben het nakijken.   En dan moet al die mannelijke agressie toch ergens ontladen worden, zoals we afgelopen weekend zagen in de Arena.

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Hopper:

Jongens hebben een mannelijk rolmodel nodig.   Men is het over het algemeen er over eens dat in de thuis situatie een man/vader en een vrouw/moeder gewenst is.  Op school is dat net zo.   Daarnaast is er niks mis met concurrentie in de klas.   Doch, dat ontbreekt er heden ten dage juist aan omdat er vnl vrouwen voor de klas staan.

Onderwijl wordt het steeds duidelijker dat het huidige onderwijssysteem in het voordeel van meisjes uitvalt.  Meisjes scoren beter dan jongens door de bank genomen.   Dit is een vervelende ontwikkeling, omdat jongens die slecht scoren op school gevoeliger zijn voor criminaliteit.   Dan ben je maar net puber en wordt je door 'het systeem' al op achterstand gezet.   Vroeger konden slecht lerende jongens altijd nog handwerk doen, maar in de bouw, de technische beroepen en veel sectoren die vroeger het domein van mannen waren , daar komt het nu meer op de leerprestaties aan.   En daar zijn vrouwen in het voordeel.    Zo langzamerhand is er sprake van een glazen plafond voor mannen.

Uiteraard is de ontwikkeling waar ik hier aan refereer een van de lange termijn. De masculiene maatschappij van vroeger wat niet okay, maar als er geen actie wordt ondernomen gaan we naar het tegendeel: een feminiene maatschappij.  Jongens/mannen die wat vrouwelijk van aanleg zijn zullen daar geen moeite mee hebben.   Maar de rest van de jongens/mannen hebben het nakijken.   En dan moet al die mannelijke agressie toch ergens ontladen worden, zoals we afgelopen weekend zagen in de Arena.

En zo hebben meisjes een vrouwelijk rolmodel nodig. Zet je een meeste voor de klas, dan hebben de meisjes een probleem, heb je een juf voor de klas, dan hebben de jongens een probleem. Hoe ga je dat oplossen ?

En dat jongens de criminaliteit ingaan als ze uitvallen mag geen reden zijn om dan de meisjes maar af te knijpen, omdat die niet de criminaliteit ingaan bij uitval. Of in ieder geval minder.

De bouw en mannelijke beroepen zijn nog steeds prima voor mannen. Je schetst daar een beeld wat niet bestaat. Opleidingen in de bouw zijn nog steeds gericht op vakvaardigheden, gegeven door met name mannen. Geen enkel probleem dus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei HJW4:

En zo hebben meisjes een vrouwelijk rolmodel nodig. Zet je een meeste voor de klas, dan hebben de meisjes een probleem, heb je een juf voor de klas, dan hebben de jongens een probleem. Hoe ga je dat oplossen ?

 

Precies!  En het vrouwelijk rolmodel is oververtegenwoordigd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei HJW4:

Maar wat dan met de meisjes als er een meester voor de klas staat ? Heb je bronnen die aantonen dat met meer vrouwen in het onderwijs er deze problemen spelen ? 

Ehhh nouououo, ik gaf bronnen waaruit bleek dat dat niet speelde. En ook wat er wel speelde. 

Uiteraard gebaseerd op data en onderzoek, wat natuurlijk lang niet zo spannend is als kletsen uit buikgevoel. 😄

 

Denk ook nog eens aan het euvel van voorheen.. dat meisjes achterliepen in wiskunde/scheikunde. Toen is er niet bedacht of er een meester of meesteres voor de klas moest staan, maar is de lesstof aangepast naar wat meer vrouwelijke interesses. Chemie les over nagellak bv. Et voila... meer en meer meisjes floreerden, en zijn in de bèta vakken inmiddels ook jongens voorbijgestreefd. 

Ik had zelf trouwens op de basisschool meestal een meester, op de middelbare meer gemengd en HBO ook vnl. mannelijke docenten. Kan me niet herinneren dat dat een dingetje was. Wat ik wel weet..ook bij mijn kroost is dat ik dochter alleen maar hoefde te helpen en supporten, maar zoon echt als een tijger aan z'n haren erhoorheen heb gesleurd en daar zo bekaf van was dat ik de vlag uithing toen ik m'n handen d'r vanaf kon trekken: na z'n diploma. Allebei VWO en hij kon nog makkelijker leren ook. Jongetjes zijn heel lastig op school !

 

P.S. overigens... vergis je niet. Want nu klinkt het alsof het allemaal zo rampzalig is tegenwoordig t.o.v. vroegahhhhhh. MAAR... vroeger ging maar 10% van de jeugd naar havo/vwo en hoger onderwijs 6%. Tegenwoordig zitten we al rond de 40 a 50%. In zijn algemeenheid is het gemiddelde onderwijsniveau van jeugd hoger dan vroeger. 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid