Spring naar bijdragen

De structuur van Genesis


Aanbevolen berichten

11 minuten geleden zei GaitJ:

Die teksten worden niet letterlijk genomen, omdat anders het ongeloof naar boven komt. Dan kijkt men liever naar een niet letterlijke lezing van de tekst. 

Zeg je nu, dat als je het niet letterlijk neemt, dat dan je ongeloof naar boven komt?

Arme ik…

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 113
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

De eindredacteuren van Genesis hebben een keuze gemaakt om al die losse verhalen samen te voegen tot 1 compositie. De literaire structuur maakt duidelijk dat het een compositie is.  Blijkbaar vond

Ik hoop dat het wel enige interactie op gaat leveren… Breukelman: “In het eerste hoofddeel (Gen. 5:1-11:26) gaan we eerst in een reeks van tien geslachten – van Adam tot Noach – de zondvloed

Waar leid je uit af dat Noach niet meer met God wandelde door de vloed? In Genesis 9 vervloekt Noach zijn zoon Kanaän, maar looft Noach de Heer, de God van zijn andere zoon Sem. Noach zegt daar ook da

2 minuten geleden zei Breuk:

Zeg je nu, dat als je het niet letterlijk neemt, dat dan je ongeloof naar boven komt?

Arme ik…

Geloof je dat jij een berg kan verzetten ? 

Als Jezus zegt dat jij hetzelfde kunt als hij (Johannes 14 ver 12), geloof je dat dan ? En zo nee, waarom niet ?

Lucas 18 vers 8; zal hij geloof vinden op aarde.

Als het christelijke geloof is wat daar bedoeld werd, dan lijkt me dat het makkelijk vinden is met 2 miljard christenen. 

Het zijn uitdagende en hoopvolle teksten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei GaitJ:

Geloof je dat jij een berg kan verzetten ? 

Als Jezus zegt dat jij hetzelfde kunt als hij (Johannes 14 ver 12), geloof je dat dan ? En zo nee, waarom niet ?

Lucas 18 vers 8; zal hij geloof vinden op aarde.

Als het christelijke geloof is wat daar bedoeld werd, dan lijkt me dat het makkelijk vinden is met 2 miljard christenen. 

Het zijn uitdagende en hoopvolle teksten.

Ik ben niet van de letterlijke en historische uitleg van dit soort teksten. Dus blinden gaan niet letterlijk zien en dus gaan zienden niet letterlijk blind worden.

Sommigen nemen het eerste gedeelte wel letterlijk, maar in dezelfde zin (!) het tweede gedeelte niet.

Nu valt het me wel op dat de bijbelbelt redelijk vlak is, dus wellicht is er wel iets waar van die bergen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Breuk:

Ik ben niet van de letterlijke en historische uitleg van dit soort teksten. Dus blinden gaan niet letterlijk zien en dus gaan zienden niet letterlijk blind worden.

Sommigen nemen het eerste gedeelte wel letterlijk, maar in dezelfde zin (!) het tweede gedeelte niet.

Nu valt het me wel op dat de bijbelbelt redelijk vlak is, dus wellicht is er wel iets waar van die bergen.

Waarom gaan blinden niet letterlijk zien ? Mijn hart zegt dat dat prima kan, mijn verstand heeft er moeite mee. Het botst.

Als Jezus zegt: als gij gelooft de werken die ik doen, zult gij ze ook doen........wat betekenen die woorden dan voor jou ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei GaitJ:

Waarom gaan blinden niet letterlijk zien ? Mijn hart zegt dat dat prima kan, mijn verstand heeft er moeite mee. Het botst.

Als Jezus zegt: als gij gelooft de werken die ik doen, zult gij ze ook doen........wat betekenen die woorden dan voor jou ?

De schrijvers ‘spelen’ met de woorden blind en zien. De echte blinden gaan zien, maar de echte zienden zijn blind. Het is spelen met taal om iets duidelijk te maken. De farizeeërs begrepen het.

Ik denk dat de wonderen ook door ons gedaan kunnen worden: mensen die buitengesloten, onderdrukt, kleingehouden, minacht, verwaarloosd worden, die kunnen wij als ‘gezonde’ mensen helpen om ‘opgewekt’ (opgericht als echt mens) te gaan leven. De dood (en dat is niet zo zeer de fysieke dood (maar die ook)) heeft niet het laatste woord. Maar het start in dit leven en is dus niet iets voor alleen later in de hemel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Breuk:

De schrijvers ‘spelen’ met de woorden blind en zien. De echte blinden gaan zien, maar de echte zienden zijn blind. Het is spelen met taal om iets duidelijk te maken. De farizeeërs begrepen het.

Ik denk dat de wonderen ook door ons gedaan kunnen worden: mensen die buitengesloten, onderdrukt, kleingehouden, minacht, verwaarloosd worden, die kunnen wij als ‘gezonde’ mensen helpen om ‘opgewekt’ (opgericht als echt mens) te gaan leven. De dood (en dat is niet zo zeer de fysieke dood (maar die ook)) heeft niet het laatste woord. Maar het start in dit leven en is dus niet iets voor alleen later in de hemel.

Uiteraard wordt er mee gespeeld en je kan er veel kanten mee op.

Wat jij nu als wonderen omschrijft is eigenlijk normaal menselijk handelen en omkijken naar je medemens. Mensen kunnen wonderbaarlijk veranderen als ze weer gezien worden. Dus daar kan ik me helemaal in vinden. De dood heeft niet het laatste woord, het is een overgang. Hoe het daarna precies gaat, weet ik niet. 

Ja, het start in dit leven. Maar ik denk dat er meer mogelijk is dan we nu denken. Dan is het geen bedreiging meer, maar meer een vooruitzicht. En dan worden het bemoedigende teksten. Je hebt niet gefaald als je het doet, je wordt uitgenodigd om door te stappen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
38 minuten geleden zei GaitJ:

Uiteraard wordt er mee gespeeld en je kan er veel kanten mee op.

Wat jij nu als wonderen omschrijft is eigenlijk normaal menselijk handelen en omkijken naar je medemens. Mensen kunnen wonderbaarlijk veranderen als ze weer gezien worden. Dus daar kan ik me helemaal in vinden. De dood heeft niet het laatste woord, het is een overgang. Hoe het daarna precies gaat, weet ik niet. 

Ja, het start in dit leven. Maar ik denk dat er meer mogelijk is dan we nu denken. Dan is het geen bedreiging meer, maar meer een vooruitzicht. En dan worden het bemoedigende teksten. Je hebt niet gefaald als je het doet, je wordt uitgenodigd om door te stappen. 

Je kunt er m.i. niet vele kanten mee op, maar ik begrijp denk ik wat je bedoelt.
Ik denk dat vaak normaal menselijk handelen is om het niet te doen. We sluiten (soms bewust en soms onbewust) veel mensen uit. We gaan voor de eigen familie, eigen club, eigen kerk, eigen partij, eigen gelijk.
We laten in andere landen voor weinig geld allerlei producten voor ons maken.
We zijn blind ook al denken we alles goed te zien.

Het wonder is dat dit doorbroken wordt en soms juist door mensen waarvan je het niet verwacht. Het kan zo maar een niet of verkeerd religieus persoon (samaritaan) zijn, die het doet. Verder worden de zachtmoedigen, vredestichters, die hongeren, de treurende naar gerechtigheid bemoedigd. 

bewerkt door Breuk
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Breuk:


Ik denk dat vaak normaal menselijk handelen is om het niet te doen. We sluiten (soms bewust en soms onbewust) veel mensen uit. We gaan voor de eigen familie, eigen club, eigen kerk, eigen partij, eigen gelijk.
We laten in andere landen voor weinig geld allerlei producten voor ons maken.
We zijn blind ook al denken we alles goed te zien.

Ik denk niet dat we blind zijn, ik denk dat we wegkijken. Dat is veel kwalijker dan blind zijn.

In de westerse, geïndividualiseerde maatschappijen klopt het beeld wel redelijk wat je schetst. Het kleine kringetje en daarbuiten niets meer. Het is treurig. Ook naar mijzelf toe. 

Citaat

Het wonder is dat dit doorbroken wordt en soms juist door mensen waarvan je het niet verwacht. Het kan zo maar een niet of verkeerd religieus persoon (samaritaan) zijn, die het doet. Verder worden de zachtmoedigen, vredestichters, die hongeren, de treurende naar gerechtigheid bemoedigd. 

Mooi dat je dit een wonder vindt. Bemoedigingen zijn mooi. Ik wil meer.......

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hermanos2:

Geloof je dat de zielen van overledenen naar de hemel gaan? Ik heb er veel over nagedacht maar heb het idee verlaten. Ik kan er niets mee. Ik geloof in een herschepping hier op aarde. 

We gaan het (hopelijk) meemaken, maar ik denk er niet zo over na.
Openbaring heeft er visioenen bij en ik sluit me aan in bij die traditie.  
Hoe een nieuwe hemel en een nieuwe aarde eruit zien, geen idee.

3 minuten geleden zei GaitJ:

Ik denk niet dat we blind zijn, ik denk dat we wegkijken. Dat is veel kwalijker dan blind zijn.

In de westerse, geïndividualiseerde maatschappijen klopt het beeld wel redelijk wat je schetst. Het kleine kringetje en daarbuiten niets meer. Het is treurig. Ook naar mijzelf toe. 

Mooi dat je dit een wonder vindt. Bemoedigingen zijn mooi. Ik wil meer.......

God ook…

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Breuk:

We gaan het (hopelijk) meemaken, maar ik denk er niet zo over na.
Openbaring heeft er visioenen bij en ik sluit me aan in bij die traditie.  
Hoe een nieuwe hemel en een nieuwe aarde eruit zien, geen idee.

Jezus zegt ook: als u blind was…, maar u zegt wij zien…

Johannes 9:39 En Jezus zei: Ik ben tot een oordeel in deze wereld gekomen, opdat zij die niet zien, zien zouden, en die zien, blind zouden worden.
40. En sommigen van de Farizeeën die bij Hem waren, hoorden dit en zeiden tegen Hem: Zijn wij dan soms ook blind?
41. Jezus zei tegen hen: Als u blind was, zou u geen zonde hebben, maar nu u zegt: Wij zien, zo blijft dan uw zonde.

bewerkt door Breuk
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 31-8-2023 om 22:31 zei Hermanos2:

@Breuk

Ik zie dat de website compleet veranderd is. Ik ga die nu niet doorzoeken. Daarom hier even een fragment van Everett Fox. Duurt 12 minuten. 

Aanvulling:

https://wordpress.clarku.edu/efox/resources/audio-clips/

Gevonden! 

Ja mooi. Het filmpje is een goed voorbeeld dat de teksten uitgesproken moeten worden en gehoord. De vertaling (als je geen grondtaal beheerst) is dan enorm belangrijk om die tekststructuren over te brengen.

Dat is wellicht ook de reden dat ik geen buitenlandse theologen lees (in het Engels). Ik kan het best wel verstaan of lezen, maar als het gaat soms om zulke details in de taal, dan hoor en luister ik het liever in het Nederlands.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Hele uitgebreide uitleg over slavernij in de Torah van NBG medewerker en VU theoloog Matthijs de Jong.   
https://www.debijbel.nl/wereld-van-de-bijbel/met-andere-woorden/jaargang-42/slavernij-en-bevrijding-de-exodus-als-tegenverhaal
Interessant is de verbinding met Genesis, maar ook de manier hoe teksten wijzigen in de loop van de tijd (wat hij beweert).  
Exodus als oudste tekst en dan Deuteronomium en daarna Leviticus. 
Zo is het NT ook weer een verdere doordenking van het OT.   Waarom gaat die doordenking dan na het NT niet door, als we nieuwe inzichten krijgen in bepaalde onderwerpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid