Spring naar bijdragen

Onderscheidingsvermogen, is de weg nu smal, lang, breed en/of kort?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 2,3k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik hoop dat je je alleen op dit forum zo uitdrukt, anders voorzie ik een enkeltje GGZ instelling.   Hoewel, ze hebben in de meeste instellingen ook internet. Kunnen Hopper en/of TTC dit bevestigen?

Spinazie (Spinacia oleracea) is een plant uit de amarantenfamilie (Amaranthaceae). Spinazie is verwant aan onder andere ganzenvoet en melde. Het is een snelgroeiende, eenjarige als bladgroente gebruik

Wat met pincet ontrafeld wordt, gaat met de bezem de prullenmand in.

Posted Images

13 uur geleden zei Fundamenteel:

Zou je beter niet mee bekeren?

Door de diepte in te gaan en fundamentele beginselen vast te stellen, kunnen we niet alleen het specifieke probleem van dit complex beter begrijpen, maar ook bredere inzichten verkrijgen die toepasbaar zijn in verschillende wetenschappelijke en praktische contexten. Het denkexperiment fungeert als een waardevolle case study die de basis legt voor verder onderzoek en toepassing.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei Hopper:

De natuurlijke mens kent alleen de positieve theologie, de natuurlijke mens schept zijn wereldbeeld aan hetgeen hij waarneemt op zintuigelijke wijze.   Geestelijk gezien is de natuurlijke mens een spiegelbeeld van 'de wereld' en daarmee onecht en onwaar.

Met een circulair diagram ben je nog niet zo snel aan de nieuw patatjes, wel krijgen de adagia ‘luctor et emergo’ en ‘festina lente’ steeds meer betekenis

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 29-6-2024 om 10:26 zei Tomega:

Zonder dat denkraam krijgt alles een fantastisch en verbeeldingsrijk karakter, met als resultaat dwaze onzinnigheden. Fantasie en verbeelding zijn wel elementen van alles, maar ook deze begrippen horen te worden afgestemd op de grondtonen tot in waarheid gefundeerde fantasie, en tot wettige verbeelding. 

Serendipiteit is als naar een grotschildering kijken en er tot je eigen verbazing en verwondering plots iets in zien dat je eerder niet zag.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Flawless victory:


Galaten 3:28 gaat daarover maar ook bijvoorbeeld Logion 22 van het Thomasevangelie.


Wanneer je de twee één hebt gemaakt,
wanneer je de binnenkant maakt als de buitenkant
en de buitenkant als de binnenkant
en het bovenste als het onderste,
en wanneer je het mannelijke en het vrouwelijke één maakt,
zodat het mannelijke niet meer mannelijk is
en het vrouwelijke niet vrouwelijk,
dan zul je binnengaan in het koninkrijk.

Net zoals bij het kijken naar een grotschildering, waarbij verschillende mensen verschillende details of betekenissen kunnen zien, kan serendipiteit ons verrassen door ons in staat te stellen nieuwe perspectieven te ontdekken of nieuwe kennis op te doen. Het vraagt soms om een open geest, een zekere mate van toeval en soms zelfs een bereidheid om van het gebaande pad af te wijken om deze onverwachte inzichten te ervaren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Monachos:

1 juli, nieuwe maand! Op naar de volgende 90 pagina's met ijdel gelul! Kwam er maar eens een onverwacht inzicht van 'geen woorden maar daden'.

Het proces waarbij je pas later in het leven dingen begrijpt die je eerder niet kon bevatten of waar je geen interesse in had, is een intrigerend aspect van persoonlijke ontwikkeling. Het benadrukt dat kennis en wijsheid niet altijd lineair worden verworven, maar vaak afhankelijk zijn van persoonlijke ervaringen, rijping en veranderende perspectieven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei TTC:

Serendipiteit is als naar een grotschildering kijken en er tot je eigen verbazing en verwondering plots iets in zien dat je eerder niet zag

Zoals naar Rutte's optreden kijken en dan zien dat hij in wezen zich al veertien jaren als koning van Holland gedraagt. Wat dan onmiddellijk iets zegt van motieven, perspectieven en duiding van zijn optreden in het verleden. Om de diepte zinvol in te gaan, moet je hier axioma's formuleren en principes die gelden als maat en ijking van wat je eerder zus, en nu zo, ziet. Dat is in dit voorbeeld de Grondwet van het koninkrijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei TTC:

Generaliserend kan jij een paradox oplossen, mensen in je omgeving niet.

Dat de zon niet opgaat, maar de aarde neer, geeft een paradox die slechts vraagt om een concreter perspectief en ijkpunten, die door alle beschouwers ook geaccepteerd worden als ijkpunt, om het paradoxale karakter geheel te verliezen. Het oplossen van mensen, werkt dus zodoende via inbreng en geaccepteerd krijgen van gemeenschappelijk ijkpunten. Dat is waarom ik meen ook elk weldenkend zichzelf respecterend mens, graag de waarheid en het recht en de moraal claimt aan zijn zijde te hebben, of althans deze actief te zoeken. Want zonder dat, ben je niet eens partij voor jezelf, laat staan voor je medemens en God. Dat God de waarheid sowieso niet claimt te brengen, is dus bij uitstek een perspectief waarin God geldt als verwerpelijk. Maar God claimt wel waarheid en recht te brengen. Als je dat ziet, krijg je een breder en puntiger perspectief.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Geplaatst (bewerkt)
11 minuten geleden zei Tomega:

Dat de zon niet opgaat, maar de aarde neer, geeft een paradox die slechts vraagt om een concreter perspectief en ijkpunten, die door alle beschouwers ook geaccepteerd worden als ijkpunt, om het paradoxale karakter geheel te verliezen. Het oplossen van mensen, werkt dus zodoende via inbreng en geaccepteerd krijgen van gemeenschappelijk ijkpunten. Dat is waarom ik meen ook elk weldenkend zichzelf respecterend mens, graag de waarheid en het recht en de moraal claimt aan zijn zijde te hebben, of althans deze actief te zoeken. Want zonder dat, ben je niet eens partij voor jezelf, laat staan voor je medemens en God. Dat God de waarheid sowieso niet claimt te brengen, is dus bij uitstek een perspectief waarin God geldt als verwerpelijk. Maar God claimt wel waarheid en recht te brengen. Als je dat ziet, krijg je een breder en puntiger perspectief.

Ondanks, of net dankzij, dat alles samenhangt zijn er paradoxen op verschillende niveaus, en de gezondheid van de volledige spiraal zou afhankelijk zijn van alle niveaus. Knap lastig, omdat het over zeer kleine dingen kan gaan, die bijgevolg ook sneller aan de aandacht kunnen ontsnappen dan dat ze opgemerkt worden. Voor waar en/of onwaar gelden derhalve ook verschillende benaderingen, binnen een dialectiek van bos en bomen allerminst een sinecure om er überhaupt een dialoog in milde overreding over te kunnen voeren. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
Geplaatst (bewerkt)
46 minuten geleden zei Tomega:

Zoals naar Rutte's optreden kijken en dan zien dat hij in wezen zich al veertien jaren als koning van Holland gedraagt. Wat dan onmiddellijk iets zegt van motieven, perspectieven en duiding van zijn optreden in het verleden. 

Heb geen idee of Rutte hetzelfde in die grotschildering ziet, dat is sowieso een subjectief proces en wellicht ook sterk afhankelijk van naar welk beeld gekeken wordt. Het doet echter geen afbreuk aan dieperliggende mechanismen, twee verschillende dingen.

47 minuten geleden zei Tomega:

Om de diepte zinvol in te gaan, moet je hier axioma's formuleren en principes die gelden als maat en ijking van wat je eerder zus, en nu zo, ziet. 

Ja, zo simpel is het eigenlijk, en we kunnen geen rekening houden met elementen die we niet kennen. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
57 minuten geleden zei TTC:

Ondanks, of net dankzij, dat alles samenhangt zijn er paradoxen op verschillende niveaus, en de gezondheid van de volledige spiraal zou afhankelijk zijn van alle niveaus. Knap lastig, omdat het over zeer kleine dingen kan gaan, die bijgevolg ook sneller aan de aandacht kunnen ontsnappen dan dat ze opgemerkt worden. Voor waar en/of onwaar gelden derhalve ook verschillende benaderingen, binnen een dialectiek van bos en bomen allerminst een sinecure om er überhaupt een dialoog in milde overreding over te kunnen voeren.

Wie door het bomen het bos niet ziet, bestelt beter een wachter voor zijn lippen, en wie door te dromen het bos gaat zien, een muilkorf.

55 minuten geleden zei TTC:

Ja, zo simpel is het eigenlijk, en we kunnen geen rekening houden met elementen die we niet kennen.

Eenmaal in eenvoud geënt, is al het meerdere niet complex maar meervoudig. Geen enkel terrein is dan ontoegankelijk, maar wel is het instrumentarium beperkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Tomega:

Wie door het bomen het bos niet ziet, bestelt beter een wachter voor zijn lippen, en wie door te dromen het bos gaat zien, een muilkorf.

Zo heel veel maakt dat niet uit, het is uitkijken naar hoe die botsing zich verder gaat ontplooien. 

1 uur geleden zei Tomega:

Eenmaal in eenvoud geënt, is al het meerdere niet complex maar meervoudig. Geen enkel terrein is dan ontoegankelijk, maar wel is het instrumentarium beperkt.

Het is maar hoe we het bekijken willen, het is volop valuta- en wapenwedloop omdat er niets anders bestaat. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei TTC:

Het is maar hoe we het bekijken willen, het is volop valuta- en wapenwedloop omdat er niets anders bestaat. 

Valutawedloop is onderworpen aan principes van marktwerking, die dwingen om de marktplaats te delen met de naasten, en zich verre te houden van bemarkting bij veraf gelegen naasten, wat het begrip ook zelf al  impliceert. Want je naaste verderweg zoeken, is aan je naaste voorbij gaan.

Wapenwedloop is onderworpen aan principes van vrede, die dwingen om de vrede te zoeken met een goede buur, eerder dan het vrede te bewerken bij een verre vriend. Die logica en dat principe steunt op het zelf ook consequenties moeten trekken in bloed en bodem, en het ook zelf verantwoordelijk blijven voor wat je aan ellende en vernietiging produceert. Overigens ziet de goed verstaander hier ook het principe van marktwerking terug van belang, zoals ook het principe van beter een goede buur terug te zien is in de valutawedloop. Je deelt eerder je bezit en je land met degenen die naast je wonen, dan met bewoners op een ander halfrond. En ook omgekeerd; je doodt eerder een kind van je buurman dan van een verre vijand. En met elkaar is er dus van alles denkbaar, als je maar zuivere principes formuleert die zo strikt zijn dat ze algemene gelding en verbindendheid verdienen, en zo helder dat ze ook algemeen gezag kunnen genieten. Een principe kan dan status van wet krijgen, en worden afgedwongen door het bevoegde gezag, welke laatste term weer principes behoeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Tomega:

Valutawedloop is onderworpen aan principes van marktwerking, die dwingen om de marktplaats te delen met de naasten, en zich verre te houden van bemarkting bij veraf gelegen naasten, wat het begrip ook zelf al  impliceert. Want je naaste verderweg zoeken, is aan je naaste voorbij gaan. Wapenwedloop is onderworpen aan principes van vrede, die dwingen om de vrede te zoeken met een goede buur, eerder dan het vrede te bewerken bij een verre vriend. Die logica en dat principe steunt op het zelf ook consequenties moeten trekken in bloed en bodem, en het ook zelf verantwoordelijk blijven voor wat je aan ellende en vernietiging produceert. Overigens ziet de goed verstaander hier ook het principe van marktwerking terug van belang, zoals ook het principe van beter een goede buur terug te zien is in de valutawedloop. Je deelt eerder je bezit en je land met degenen die naast je wonen, dan met bewoners op een ander halfrond. En ook omgekeerd; je doodt eerder een kind van je buurman dan van een verre vijand. En met elkaar is er dus van alles denkbaar, als je maar zuivere principes formuleert die zo strikt zijn dat ze algemene gelding en verbindendheid verdienen, en zo helder dat ze ook algemeen gezag kunnen genieten. Een principe kan dan status van wet krijgen, en worden afgedwongen door het bevoegde gezag, welke laatste term weer principes behoeft.

Dus al die strijd vertegenwoordigt het spreekwoordelijke duister? Een complex met zoveel variaties dat het nog amper mogelijk is om überhaupt een dialoog in milde overreding te verwachten? Als een kluwen waar we ons uit trachten te bevrijden door in de diepte te duiken? Heel wat, en dan weten we nog steeds niets over fundamentele mechanismen die ten grondslag liggen, wat wellicht introspectie en de bereidheid tot onderzoek vergt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
58 minuten geleden zei TTC:

Zo heel veel maakt dat niet uit, het is uitkijken naar hoe die botsing zich verder gaat ontplooien. 

Elke botsing is in balans door een fluweelzachte landing waarbij het geweld wordt getransformeerd en over meerdere opvangpunten wordt verdeeld.

2 minuten geleden zei TTC:

Dus al die strijd vertegenwoordigt het spreekwoordelijke duister?

Ja, dat kun je wel stellen, denk ik. Om dat hard ze maken zou je iets meer van principes moeten stellen en onderbouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Tomega:

Elke botsing is in balans door een fluweelzachte landing waarbij het geweld wordt getransformeerd en over meerdere opvangpunten wordt verdeeld.

In totaliteit is altijd alles in balans, of we die botsing ook zo zullen ervaren weet ik niet. Ergo, er is een innerlijk weten en de oppervlakkige beleving die ons op deze of gene manier laat ageren, meen ik. 

1 uur geleden zei Tomega:

Ja, dat kun je wel stellen, denk ik. Om dat hard ze maken zou je iets meer van principes moeten stellen en onderbouwen.

Zou dat geen Hegeliaans discours worden, met een rijke schat aan precedenten die we door de regel geschiedenis noemen?

7 uur geleden zei Monachos:

Op naar de volgende 90 pagina's met ijdel gelul!

Kunnen binnen dit inmiddels haast onontwarbare complex verschillende elementen oplichten om er meer voeling mee te krijgen, zonder dat het daarom perse raketwetenschap hoeft te worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 1-7-2023 om 18:49 zei Hopper:

Je bent blijven hangen in de gesprekjes , vermoed ik zo maar.

Heel misschien is het wel zo dat wanneer we complexe materie herleiden tot pseudocode, we finaal uitkomen bij gezegden zoals waarheid komt uit een kindermond.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Heel misschien is het wel zo dat wanneer we complexe materie herleiden tot pseudocode, we finaal uitkomen bij gezegden zoals waarheid komt uit een kindermond.

Over 'waarheid' wordt veel gezegd en geschreven.  Op het moment dat 'waarheid' zich voor deed was ik zelf niet thuis.  Dat is ook merkwaardig vind je niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei TTC:

of we die botsing ook zo zullen ervaren weet ik niet.

Denk niet te snel en te gemakkelijk. De systemen waar jij ook gedachten over hebt, worden niet zozeer gekarakteriseerd als lege ruimte met harde confrontaties, maar eerder als een medium, waarin aan de botsing een communicatief signaal vooraf gaat of geliktijdig optreedt, die we ook als een vorm van demping zouden kunnen classificeren.

2 uur geleden zei TTC:

Zou dat geen Hegeliaans discours worden, met een rijke schat aan precedenten die we door de regel geschiedenis noemen?

Bij de inbreng van principes gelijk gewicht toekennen aan allerlei instrumenten om met polarisaties en denkgeweld principieel geduide meningen te presenteren of juist te torpederen, doet de vraag opkomen of er wel voldoende aandacht is voor wat een principe in principe is. Je vraag gesteld zien, biedt eigenlijk geen andere weg dan deze zuchtend te beamen.

2 uur geleden zei TTC:

Kunnen binnen dit inmiddels haast onontwarbare complex verschillende elementen oplichten om er meer voeling mee te krijgen, zonder dat het daarom perse raketwetenschap hoeft te worden.

Daar heb jij part en deel aan. Als jij dat GPT-chatbottistisch onderstroomsurfgedrag nou eens inruilde voor meer concrete inbreng, dan wordt het minder dispersief en meer gefocust op iets wezenlijks. De weg die je gaat is net zo lang als jij hem zelf maakt, en de weg die jouw bestemming brengt heb je kennelijk nog onvoldoende gevisionaliseerd.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat een omhaal van woorden weer. Het lijkt wel alsof het jullie handicap is: helemaal niets op een eenvoudige, bondige en duidelijke manier kunnen verwoorden. Je kunt namelijk ook gewoon zeggen: 'geen woorden maar daden'. Of 'niet lullen maar poetsen'.

Ga vrijwilligerswerk doen of zo, i.p.v. je hele f*cking leven op een forum door te brengen.

bewerkt door Monachos
Link naar bericht
Deel via andere websites
Geplaatst (bewerkt)
13 minuten geleden zei Tomega:

Denk niet te snel en te gemakkelijk. De systemen waar jij ook gedachten over hebt, worden niet zozeer gekarakteriseerd als lege ruimte met harde confrontaties, maar eerder als een medium, waarin aan de botsing een communicatief signaal vooraf gaat of geliktijdig optreedt, die we ook als een vorm van demping zouden kunnen classificeren.

Wellicht zal het ook wel iets te maken hebben met vereenzelviging en loslaten, afhankelijk van het niveau dat onderwerp wordt binnen deze of gene dialoog. Net zoals wat we precies met 'botsing' zouden kunnen bedoelen. Zo dacht ik aan de evolutionaire context waarin beleidsmatig een bipolariteit zich laat opmerken. Een dominantie die zich laat opmerken als communisme versus kapitalisme, een derde bestaat niet. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Monachos:

Wat een omhaal van woorden weer. Het lijkt wel alsof het jullie handicap is: helemaal niets op een eenvoudige, bondige en duidelijke manier kunnen verwoorden. Je kunt namelijk ook gewoon zeggen: 'geen woorden maar daden'. Of 'niet lullen maar poetsen'.

Waar wat bij wie een handicap is, wordt over het algemeen eerder aan de hand van vaardigheden beoordeeld, dan aan de hand van ergernis over het ontbreken van vaardigheden. Ook in voetbal is een omhaal hopeloos moeilijkdoenerij, en eerder getuigend van een handicap, dan van het verstaan van de kunst om een bal bondig en duidelijk van A naar B te schoppen. Ne t'en fais pas.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Monachos:

Wat een omhaal van woorden weer. Het lijkt wel alsof het jullie handicap is: helemaal niets op een eenvoudige, bondige en duidelijke manier kunnen verwoorden. Je kunt namelijk ook gewoon zeggen: 'geen woorden maar daden'. Of 'niet lullen maar poetsen'.

Meestal wanneer een element ontbreekt, kan je er niets meer van maken. Maar dat stond in het begin al vermeld.

15 minuten geleden zei Tomega:

Bij de inbreng van principes gelijk gewicht toekennen aan allerlei instrumenten om met polarisaties en denkgeweld principieel geduide meningen te presenteren of juist te torpederen, doet de vraag opkomen of er wel voldoende aandacht is voor wat een principe in principe is. Je vraag gesteld zien, biedt eigenlijk geen andere weg dan deze zuchtend te beamen.

Heb je per toeval een bonding overzicht van die onderliggende wetten, wil naargelang auteur nogal eens verschillen.

18 minuten geleden zei Tomega:

Daar heb jij part en deel aan. Als jij dat GPT-chatbottistisch onderstroomsurfgedrag nou eens inruilde voor meer concrete inbreng, dan wordt het minder dispersief en meer gefocust op iets wezenlijks. De weg die je gaat is net zo lang als jij hem zelf maakt, en de weg die jouw bestemming brengt heb je kennelijk nog onvoldoende gevisionaliseerd.

Concreet is hier niet aan de orde, het activeert spontaan de bezemsteel van Hopper en dan is er niets meer van te zien. 

18 minuten geleden zei Monachos:

Ga vrijwilligerswerk doen of zo, i.p.v. je hele f*cking leven op een forum door te brengen.

Carlos Sluzki en Janet Beavin ontwikkelden een typologie voor symmetrische en complementaire communicatie bij een dyade.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Zo dacht ik aan de evolutionaire context waarin beleidsmatig een bipolariteit zich laat opmerken. Een dominantie die zich laat opmerken als communisme versus kapitalisme, een derde bestaat niet. 

Zelfmanagement brengt een balans tussen de opgemerkte extremen in verschijnselen, en de wijze waarop deze invloed hebben op systeemtypische hoedanigheden en processen. Maar principiëler is om te abstraheren van persoonlijke en procestechnische omgevingsaspecten en om in plaats daarvan liever de opgemerkte verschijnselen te onderzoeken op aard en karakter.  Met onderkenning van principes en dominantie van die principes over het denken en het doen; in hoop en verwachting dat alles iets principiëler en gefundeerder wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid