Spring naar bijdragen

Onderscheidingsvermogen, is de weg nu smal, lang, breed en/of kort?


Aanbevolen berichten

17 minuten geleden zei Monachos:

 

Het lijkt een beetje op die obstakels die we doorheen deze processen kunnen ontmoeten, het past perfect om beter te kunnen leren begrijpen waar het nu precies over gaat. Kortom, dankbaarheid gepast, voor wie begrijpen wil.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 2,2k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik hoop dat je je alleen op dit forum zo uitdrukt, anders voorzie ik een enkeltje GGZ instelling.   Hoewel, ze hebben in de meeste instellingen ook internet. Kunnen Hopper en/of TTC dit bevestigen?

Spinazie (Spinacia oleracea) is een plant uit de amarantenfamilie (Amaranthaceae). Spinazie is verwant aan onder andere ganzenvoet en melde. Het is een snelgroeiende, eenjarige als bladgroente gebruik

Wat met pincet ontrafeld wordt, gaat met de bezem de prullenmand in.

Posted Images

3 uur geleden zei TTC:

Ja, exact, het gaat van complex naar simpel middels een weg van aandacht en onderzoek, met wisselend resultaat omwille van een reeks obstakels die we als een bijtijds harde leerschool onderweg ontmoeten. Ergo, die obstakels kunnen in geestelijke zin gedetecteerd en overstegen worden, ze verdwijnen niet binnen het complexe dat volgens courante geplogenheden onderhouden wordt. En van het simpele kan op basis van redelijke argumentatie gesteld worden dat het 'eeuwig' is, het gezegde 'het simpele in het complexe' op legitieme wijze bekrachtigend. 

Met de notie dat het simpele in context van de zo geformuleerde eeuwigheden meerdere eigenwaarden gaat vormen, die een soort denkraam vormen en een veredelde status gaan krijgen, zoals "waar" en "zuiver" en "logisch" en "dwingend" en "wettig". Zonder dat denkraam krijgt alles een fantastisch en verbeeldingsrijk karakter, met als resultaat dwaze onzinnigheden. Fantasie en verbeelding zijn wel elementen van alles, maar ook deze begrippen horen te worden afgestemd op de grondtonen tot in waarheid gefundeerde fantasie, en tot wettige verbeelding. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Tomega:

Met de notie dat het simpele in context van de zo geformuleerde eeuwigheden meerdere eigenwaarden gaat vormen, die een soort denkraam vormen en een veredelde status gaan krijgen, zoals "waar" en "zuiver" en "logisch" en "dwingend" en "wettig". Zonder dat denkraam krijgt alles een fantastisch en verbeeldingsrijk karakter, met als resultaat dwaze onzinnigheden. Fantasie en verbeelding zijn wel elementen van alles, maar ook deze begrippen horen te worden afgestemd op de grondtonen tot in waarheid gefundeerde fantasie, en tot wettige verbeelding. 

Ja, finaal eindigen we misschien met een aantal kernwoorden die naargelang het zoekende zelf vordert op verschillende manieren kunnen geïnterpreteerd worden, gekaderd binnen omgevingsfactoren of subjectieve 'rugzakjes' die niet laten vermoeden dat het ooit mogelijk wordt om hierin enige consensus te realiseren. Het verandert echter niets aan die kernwoorden die ten grondslag liggen, door niemand bedacht inherent aan het leven voor wie beschouwen wil. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 1-7-2023 om 19:10 zei Hopper:

Uit eerbied voor het getal nul heeft dit getal lang niet bestaan.

Allerminst makkelijk, zeker gezien het aantal misverstanden en perceptiekwesties die zich tijdens dergelijke processen kunnen laten opmerken, en dat in hoeverre er überhaupt al interesse voor bestaat. In zekere zin bekrachtigt het de kwetsbaarheid van zij die er enigszins als het ware van nature meer affectie mee hebben, meen ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei TTC:

Allerminst makkelijk, zeker gezien het aantal misverstanden en perceptiekwesties die zich tijdens dergelijke processen kunnen laten opmerken, en dat in hoeverre er überhaupt al interesse voor bestaat. In zekere zin bekrachtigt het de kwetsbaarheid van zij die er enigszins als het ware van nature meer affectie mee hebben, meen ik.

Zo begrijpen mensen niet dat 'niets' niet 'niets' is, maar 'niet iets'.   Dat komt omdat mensen alleen wel-iets kennen.  En omdat mensen op boeren lijken: wat de boer niet kent dat is er niet volgens de boer.   Maar 'niets' is er wel degelijk.  Ergo: 'niets' is wezenlijker dan 'iets'.

Dat wist ik vroeger ook allemaal niet.   Toen geloofde ik dat er alleen maar 'iets' bestaat.  En we weten wat Jezus zei: U geschiede naar uw geloof.   Ik hoefde dus alleen maar het geloof in 'iets' op te geven.  Dat bleek achteraf ook nog eens de smalle weg te zijn.  En nu weet ik ook dat het onderscheidingsvermogen 'niets' is.

(Om maar weer eens een keer on topic te reageren, jullie maken er een zootje van.)

Wacht, ik zie nu opeens dat je het 'ietsisme' aanhangt.  Jij bent dus de verkeerde om over 'niet-iets' van gedachten te wisselen.  Ik hang dus juist het 'nietsisme' aan.  Vandaar dat we al weer jarenlang langs elkaar heen schrijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Zo begrijpen mensen niet dat 'niets' niet 'niets' is, maar 'niet iets'.   Dat komt omdat mensen alleen wel-iets kennen.  En omdat mensen op boeren lijken: wat de boer niet kent dat is er niet volgens de boer.   Maar 'niets' is er wel degelijk.  Ergo: 'niets' is wezenlijker dan 'iets'. Dat wist ik vroeger ook allemaal niet.   Toen geloofde ik dat er alleen maar 'iets' bestaat.  En we weten wat Jezus zei: U geschiede naar uw geloof.   Ik hoefde dus alleen maar het geloof in 'iets' op te geven.  Dat bleek achteraf ook nog eens de smalle weg te zijn.  En nu weet ik ook dat het onderscheidingsvermogen 'niets' is. (Om maar weer eens een keer on topic te reageren, jullie maken er een zootje van.) Wacht, ik zie nu opeens dat je het 'ietsisme' aanhangt.  Jij bent dus de verkeerde om over 'niet-iets' van gedachten te wisselen.  Ik hang dus juist het 'nietsisme' aan.  Vandaar dat we al weer jarenlang langs elkaar heen schrijven.

Is het nu een lange of korte weg? Het onwaarschijnlijke eerst wellicht? 

1 uur geleden zei Monachos:

 

Het pragmatische concept van waarheid stelt dat een ervaring waar is als deze helpt een probleem op te lossen of een situatie te beheersen. Ware ervaringen en overtuigingen zijn die welke positieve consequenties hebben. Dit concept is mensgericht en stelt dat iets waar is omdat het waarde heeft voor iemand. Pragmatisten bekritiseren het correspondentieconcept omdat het weinig relevantie heeft voor het dagelijks leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei TTC:

Het pragmatische concept van waarheid stelt dat een ervaring waar is als deze helpt een probleem op te lossen of een situatie te beheersen. Ware ervaringen en overtuigingen zijn die welke positieve consequenties hebben. Dit concept is mensgericht en stelt dat iets waar is omdat het waarde heeft voor iemand. Pragmatisten bekritiseren het correspondentieconcept omdat het weinig relevantie heeft voor het dagelijks leven.

Appeltaart met slagroom.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Monachos:

Appeltaart met slagroom.

Het coherentieconcept van waarheid benadrukt subjectieve waarheid. Hierbij wordt de vraag naar objectieve waarheid opgeschort en wordt de consistentie van een uitspraak binnen een groter systeem van betekenis als maatstaf genomen. Een uitspraak is waar als deze in harmonie is met andere aanvaarde uitspraken. Dit concept wordt vaak toegepast in de hermeneutiek en fenomenologie, waar introspectie en innerlijke ervaringen centraal staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Het coherentieconcept van waarheid benadrukt subjectieve waarheid. Hierbij wordt de vraag naar objectieve waarheid opgeschort en wordt de consistentie van een uitspraak binnen een groter systeem van betekenis als maatstaf genomen. Een uitspraak is waar als deze in harmonie is met andere aanvaarde uitspraken. Dit concept wordt vaak toegepast in de hermeneutiek en fenomenologie, waar introspectie en innerlijke ervaringen centraal staan.

Donuts.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Monachos:

Donuts.

Het meest algemeen aanvaarde concept is het correspondentieconcept van waarheid. Hierin wordt gesteld dat een uitspraak waar is als deze overeenkomt met een feitelijke stand van zaken in de werkelijkheid. Dit concept impliceert objectiviteit: een theorie is alleen waar als ze zo min mogelijk subjectief is. Wetenschap en rechtspraak baseren zich vaak op dit concept, omdat het de meest objectieve benadering biedt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Monachos:

 

Om alle mythen en hun interacties diepgaand te integreren, moet men niet alleen de verhaallijnen begrijpen maar ook de onderliggende symboliek, culturele context, en de filosofische en religieuze implicaties. Dit vereist uitgebreide studie en interpretatie, vaak met behulp van een multidisciplinaire benadering die literatuur, geschiedenis, archeologie, en vergelijkende religie omvat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Monachos:

Paprika chips.

Kruisvergelijkingen in abstractie veranderen niet ongeacht het niveau waarop ze betrekking hebben, dit maakt van het nul-perspectief een constante die binnen een realiteit in beweging niet of nauwelijks aandacht geniet. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei TTC:

Is het nu een lange of korte weg? Het onwaarschijnlijke eerst wellicht? 

Hoe kostbaar is deze weg?   De mens sjokt langs een weg van verbeeldingen en illusies.  Nooit komt hij op het idee om de weg te verlaten.   Om gestorven dood te gaan is genade.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Hopper:

Om maar weer eens een keer on topic te reageren, jullie maken er een zootje van.

Het mystieke huwelijk symboliseert de eenwording van het mannelijke en vrouwelijke principe binnen de psyche van een individu. Het gaat niet alleen om het samensmelten van deze tegenstellingen, maar ook om het bereiken van innerlijke harmonie en heelheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 20-6-2024 om 07:51 zei Breuk:

Teksten die bedoeld zijn om mensen op te richten, worden misbruikt om mensen weg te zetten, als mensen die het nog niet snappen of de juiste geestelijke staat nog niet hebben bereikt. 

De strijd en angst die voortkomen uit onbegrip of conflicten tussen verschillende tradities zijn helaas een realiteit. Creatieve metaforen en empathische benaderingen kunnen nuttig zijn om deze complexe dynamieken te benaderen en te verzachten. Maar zoals je terecht opmerkt, zelfs als we een zekere mate van begrip ontwikkelen, blijft het uitdagend om vreedzaam en inclusief te blijven in onze benadering, vooral gezien de diepgewortelde overtuigingen en emoties die vaak betrokken zijn bij spirituele identiteit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei TTC:

Het mystieke huwelijk symboliseert de eenwording van het mannelijke en vrouwelijke principe binnen de psyche van een individu. Het gaat niet alleen om het samensmelten van deze tegenstellingen, maar ook om het bereiken van innerlijke harmonie en heelheid.

De geestelijke mens is mannelijk noch vrouwelijk, mannen en vrouwen onderscheiden zich immers van elkaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hopper:

De geestelijke mens is mannelijk noch vrouwelijk, mannen en vrouwen onderscheiden zich immers van elkaar.

Het is toch allemaal niet zomaar wat, kunnen veel vaker ondergewaardeerde zorg- en hulpverleners dan ook slechts dankbaar zijn om ons bij dergelijke processen te helpen. Want zelf, als nietige ikjes binnen dit haast onontwarbare kluwen, beschikken we niet over de nodige expertise en kunde om dat op eigen kracht te realiseren. Verre van zelfs, het is mild uitgedrukt om tureluurs van te worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid