TTC 1.564 Geplaatst 11 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 11 uur geleden Op 1-7-2023 om 17:19 zei Hopper: Alleen het 'denken' kan hulpvragen bedenken. Konden we dat denken maar eens een halt toeroepen, dan zouden de hulpvragen ook verstommen. Eerder paradoxaal om zeggen is dat net dankzij een aantal epistemologische obstakels zijwegen mogelijk gemaakt worden, waarna de weg terug laagdrempelig als een hoge muur kan doen voorkomen. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Tomega 319 Geplaatst 10 uur geleden Rapport Share Geplaatst 10 uur geleden 2 uur geleden zei TTC: Tot aan de wet van de uitgesloten derde kon ik nog volgen, sindsdien ben ik het spoor bijster. Vreemd. Lijkt me een focus- en disciplineprobleem. Want juist die wet heeft kracht van gewijsde over al het andere. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.564 Geplaatst 9 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 9 uur geleden 1 uur geleden zei Tomega: Vreemd. Lijkt me een focus- en disciplineprobleem. Want juist die wet heeft kracht van gewijsde over al het andere. Ja, het is bizar genoeg ook wat a priori gegeven is, derhalve ook nooit weg. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Tomega 319 Geplaatst 8 uur geleden Rapport Share Geplaatst 8 uur geleden 35 minuten geleden zei TTC: Ja, het is bizar genoeg ook wat a priori gegeven is, derhalve ook nooit weg. Alle spoken, van denkbeeldige spoken, en onbegrepen inflatiespoken, tit bikkelharde spookrijders, hebben gemeenschappelijk, dat hun vermeend bestaan, veel onzekerheid en paniekgedrag geeft, terwijl in al die gevallen het rationele nuchtere normgedrag vereist om van stap tot stap te bezien wat toch de onderliggende stimulus en de achterliggende veroorzaker kan zijn. Wie er in gelooft als kracht en onafwendbare macht, wordt meer pnzeker en meer ontdaan door meer licht op de zaak. Want zijn geloof in het ongerijmde wordt bevestigd tot zijn eigen kleinheid en onmacht. En zijn kennis wordt hem zonder waarde, en zijn dom geloof groeit. En wie niet gelooft wat niet ook wordt bewezen, die gaat op onderzoek uit en zijn geloof in het gerijmde wordt bevestigd, en hij groeit in kennis en wijsheid van wat van de aarde is, en ook van wat in de hemelen is. Want aarde en hemelen zijn gemaakt naar dezelfde wetten, die op gelijke wijze op aarde en hemelen ingrijpen, maar natuurlijk wel elk naar hun eugen aard en specifieke hoedanigheid. Dom geleuter over dat alles heengooien, lijk je te beschouwen als het beoefenen van een soortement schone kunst. Maar voor mij is het als een konijn dat verlangend spreekt over zijn plek op de kersttafel, waar zulke heerlijke sla en granberries en andere verse groente en fruit zo voor het grijpen ligt. Vraag jezelf liever af, waar je staat, om vanaf daar zorgvuldig je pad te kiezen. En als dat al is wat je doet, dan bewijzen mijn woorden, dat je mij kwijt bent. En als dat dan is wat je beoogt, dan gefeliciteerd, het is je gelukt. En zolang ik jouw vragen en ook jouw antwoorden geef, ben ik waarschijnlijk een beter bot dan jij. Bizar allemaal inderdaad, je hebt weer helemaal gelijk. Het zegt alleen niks. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.564 Geplaatst 7 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 7 uur geleden 16 minuten geleden zei Tomega: Alle spoken, van denkbeeldige spoken, en onbegrepen inflatiespoken, tit bikkelharde spookrijders, hebben gemeenschappelijk, dat hun vermeend bestaan, veel onzekerheid en paniekgedrag geeft, terwijl in al die gevallen het rationele nuchtere normgedrag vereist om van stap tot stap te bezien wat toch de onderliggende stimulus en de achterliggende veroorzaker kan zijn. Wie er in gelooft als kracht en onafwendbare macht, wordt meer pnzeker en meer ontdaan door meer licht op de zaak. Want zijn geloof in het ongerijmde wordt bevestigd tot zijn eigen kleinheid en onmacht. En zijn kennis wordt hem zonder waarde, en zijn dom geloof groeit. En wie niet gelooft wat niet ook wordt bewezen, die gaat op onderzoek uit en zijn geloof in het gerijmde wordt bevestigd, en hij groeit in kennis en wijsheid van wat van de aarde is, en ook van wat in de hemelen is. Want aarde en hemelen zijn gemaakt naar dezelfde wetten, die op gelijke wijze op aarde en hemelen ingrijpen, maar natuurlijk wel elk naar hun eugen aard en specifieke hoedanigheid. Dom geleuter over dat alles heengooien, lijk je te beschouwen als het beoefenen van een soortement schone kunst. Maar voor mij is het als een konijn dat verlangend spreekt over zijn plek op de kersttafel, waar zulke heerlijke sla en granberries en andere verse groente en fruit zo voor het grijpen ligt. Vraag jezelf liever af, waar je staat, om vanaf daar zorgvuldig je pad te kiezen. En als dat al is wat je doet, dan bewijzen mijn woorden, dat je mij kwijt bent. En als dat dan is wat je beoogt, dan gefeliciteerd, het is je gelukt. En zolang ik jouw vragen en ook jouw antwoorden geef, ben ik waarschijnlijk een beter bot dan jij. Bizar allemaal inderdaad, je hebt weer helemaal gelijk. Het zegt alleen niks. De Middernachtbibliotheek van Matt Haig is een roman uit 2020 die draait rond een filosofisch en existentieel thema, de keuzes die we in ons leven maken, en de spijt of het verlangen dat ermee gepaard kan gaan. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten