Spring naar bijdragen

Onderscheidingsvermogen, is de weg nu smal, lang, breed en/of kort?


Aanbevolen berichten

2 minuten geleden zei Breuk:

Nazareth is niet in beeld Mattheüs 2:1 Toen nu Jezus geboren was in Bethlehem, in Judea, in de dagen van koning Herodes, zie, wijzen uit het oosten kwamen in Jeruzalem aan, Na de vlucht gaat het gezin terug! naar Judea (met een mooie Exodus verwijzing, dat Egypte). 21. Hij stond dan op, nam het Kind en Zijn moeder met zich mee, en kwam in het land Israël. 22. Toen hij echter hoorde dat Archelaüs in Judea koning was in de plaats van zijn vader Herodes, was hij bevreesd daarheen te gaan. Maar nadat hij door een aanwijzing van God in een droom gewaarschuwd was, vertrok hij naar het gebied van Galilea. Ze gaan niet naar hun 1ste of 2de huisje in Nazareth, nee men ging er wonen. Als je de verhalen los leest, dan valt je dit op. De meeste kerstverhalen combineren Mattheus en Lucas. 23. En toen hij daar gekomen was, ging hij wonen in een stad die Nazareth heette, opdat vervuld werd wat door de profeten gezegd is: dat Hij Nazarener genoemd zal worden.

Volgend rondje?

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 3,3k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik hoop dat je je alleen op dit forum zo uitdrukt, anders voorzie ik een enkeltje GGZ instelling.   Hoewel, ze hebben in de meeste instellingen ook internet. Kunnen Hopper en/of TTC dit bevestigen?

Spinazie (Spinacia oleracea) is een plant uit de amarantenfamilie (Amaranthaceae). Spinazie is verwant aan onder andere ganzenvoet en melde. Het is een snelgroeiende, eenjarige als bladgroente gebruik

Wat met pincet ontrafeld wordt, gaat met de bezem de prullenmand in.

Posted Images

4 minuten geleden zei Monachos:

Volgens mij was het Nazarethlehem.

Buiten de 2 verschillende geboorteverhalen van Mattheus en Lucas is er geen enkele verwijzing naar Bethlehem. 
Waarom neemt Johannes het niet op in zijn verhaal omdat

a. het is historisch juist.   
b. Johannes kende de evangeliën van Mattheus en Lucas.

???

Johannes 1:47 En Nathanaël zei tegen hem: Kan uit Nazareth iets goeds komen? Filippus zei tegen hem: Kom en zie.    
Johannes 7:41 Anderen zeiden: Híj is de Christus. En weer anderen zeiden: De Christus komt toch niet uit Galilea?
42. Zegt de Schrift niet dat de Christus komt uit het geslacht van David en uit het dorp Bethlehem, waar David was?
52. Zij antwoordden en zeiden tegen hem: Bent u soms ook uit Galilea? Onderzoek en zie dat in Galilea geen profeet is opgestaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Breuk:

Buiten de 2 verschillende geboorteverhalen van Mattheus en Lucas is er geen enkele verwijzing naar Bethlehem. 
Waarom neemt Johannes het niet op in zijn verhaal omdat

a. het is historisch juist.   
b. Johannes kende de evangeliën van Mattheus en Lucas.

???

Johannes 1:47 En Nathanaël zei tegen hem: Kan uit Nazareth iets goeds komen? Filippus zei tegen hem: Kom en zie.    
Johannes 7:41 Anderen zeiden: Híj is de Christus. En weer anderen zeiden: De Christus komt toch niet uit Galilea?
42. Zegt de Schrift niet dat de Christus komt uit het geslacht van David en uit het dorp Bethlehem, waar David was?
52. Zij antwoordden en zeiden tegen hem: Bent u soms ook uit Galilea? Onderzoek en zie dat in Galilea geen profeet is opgestaan.

Het was een woordgrapje. 'Nazarethlehem' bestaat namelijk helemaal niet maar is 'Nazareth' en het grootste gedeelte van 'Bethlehem' aan elkaar geplakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Monachos:

Het was een woordgrapje. 'Nazarethlehem' bestaat namelijk helemaal niet maar is 'Nazareth' en het grootste gedeelte van 'Bethlehem' aan elkaar geplakt.

Ja dat heb ik ook wel door, maar
ik maak geen grapjes in deze serieuze hobbybeoefening: amateurtheoloog uitkomend in de 4de klasse.  
Het is hard werken voor een hobby…😉

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Breuk:

Nazareth is niet in beeld

Mattheüs 2:1 Toen nu Jezus geboren was in Bethlehem, in Judea, in de dagen van koning Herodes, zie, wijzen uit het oosten kwamen in Jeruzalem aan,

Na de vlucht gaat het gezin terug! naar Judea (met een mooie Exodus verwijzing, dat Egypte).

 

Je leest een Exodus verwijzing waar er geen is. Maria en Jozef vluchten naar Egypte toe. Mozes en de Hebreeën vluchtten eruit weg. 

En de wijzen kwamen niet naar de stal met de pasgeboren Jezus. Onze kerststal onder de kerstboom is bijbels niet correct. De wijzen kwamen later, naar het jonge kind. 

Christenen hebben zoveel troep erbij gefantaseerd dat je de Schrift nauwelijks nog herkend. Triest. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Monachos oordeelt over Hopper: je bent geen geestelijk mens.    Maar het is de natuurlijke mens die oordeelt en zich onderscheidt van anderen.   Met alleen zijn oordelende uitspraak  al onderscheidt Monachos zich van Hopper. 

Waar hebben we het over?  Het gaat over identiteit.  De mens meet zich een identiteit aan om zich te kunnen onderscheiden van 'de ander'.    Monachos meent dat 'de geestelijke mens' zich onderscheidt van de natuurlijke mens.    Maar dat doet de geestelijke mens nu juist niet!

Er zijn:

1.   Mensen die onderscheid maken, zij zijn natuurlijke mensen.  Want in de natuur is het normaal om onderscheid te maken.  Anders zou je je eigen vrouw niet eens meer herkennen.  (De eerste Adam)

2.  Mensen die zich van niemand onderscheiden.   Zij zijn geestelijke mensen, zij die vanuit de Geest zijn geboren zijn allen identiek in de zijns-wijze.  (De laatste Adam)

Resumerend: natuurlijke mensen die uit een vrouw zijn geboren verschillen van elkander.   Geestelijke mensen die uit Geest zijn geboren verschillen van niemand.   Logisch, ze zijn uit dezelfde Geest geboren.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Flawless victory:

Dan heeft Hopper toch gelijk dat hij van niemand onderscheiden wordt….

Sinds mensenheugnis worden verschillende sferen onderscheiden, dat is het punt helemaal niet.

17 minuten geleden zei Hopper:

Monachos oordeelt over Hopper: je bent geen geestelijk mens.    Maar het is de natuurlijke mens die oordeelt en zich onderscheidt van anderen.   Met alleen zijn oordelende uitspraak  al onderscheidt Monachos zich van Hopper. 

Waar hebben we het over?  Het gaat over identiteit.  De mens meet zich een identiteit aan om zich te kunnen onderscheiden van 'de ander'.    Monachos meent dat 'de geestelijke mens' zich onderscheidt van de natuurlijke mens.    Maar dat doet de geestelijke mens nu juist niet!

Er zijn:

1.   Mensen die onderscheid maken, zij zijn natuurlijke mensen.  Want in de natuur is het normaal om onderscheid te maken.  Anders zou je je eigen vrouw niet eens meer herkennen.  (De eerste Adam)

2.  Mensen die zich van niemand onderscheiden.   Zij zijn geestelijke mensen, zij die vanuit de Geest zijn geboren zijn allen identiek in de zijns-wijze.  (De laatste Adam)

Resumerend: natuurlijke mensen die uit een vrouw zijn geboren verschillen van elkander.   Geestelijke mensen die uit Geest zijn geboren verschillen van niemand.   Logisch, ze zijn uit dezelfde Geest geboren.

Onwaarschijnlijk, en het blijft maar doorgaan, alsof er geen boek geschereven werd.

1 uur geleden zei Monachos:

De luchtigheid, humor en het relativeringsvermogen van gelovigen spreekt me elke keer weer aan.

We mogen van geluk spreken dat ook dat niet meer mag, zelfs het onderscheid is niet nodig.

37 minuten geleden zei Flawless victory:

Dan heeft Hopper toch gelijk dat hij van niemand onderscheiden wordt….

De vraag of we de oplossingen in de theorie al kennen, maar deze nog niet hebben gerealiseerd in de praktijk, leidt tot overpeinzingen over de toegankelijkheid en toepassing van kennis. Het kan betekenen dat ons bewustzijn en onze middelen nog niet adequaat zijn afgestemd om die theoretische kennis effectief te benutten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Hopper:

Monachos oordeelt over Hopper: je bent geen geestelijk mens.    Maar het is de natuurlijke mens die oordeelt en zich onderscheidt van anderen.   Met alleen zijn oordelende uitspraak  al onderscheidt Monachos zich van Hopper. 

Waar hebben we het over?  Het gaat over identiteit.  De mens meet zich een identiteit aan om zich te kunnen onderscheiden van 'de ander'.    Monachos meent dat 'de geestelijke mens' zich onderscheidt van de natuurlijke mens.    Maar dat doet de geestelijke mens nu juist niet!

Er zijn:

1.   Mensen die onderscheid maken, zij zijn natuurlijke mensen.  Want in de natuur is het normaal om onderscheid te maken.  Anders zou je je eigen vrouw niet eens meer herkennen.  (De eerste Adam)

2.  Mensen die zich van niemand onderscheiden.   Zij zijn geestelijke mensen, zij die vanuit de Geest zijn geboren zijn allen identiek in de zijns-wijze.  (De laatste Adam)

Resumerend: natuurlijke mensen die uit een vrouw zijn geboren verschillen van elkander.   Geestelijke mensen die uit Geest zijn geboren verschillen van niemand.   Logisch, ze zijn uit dezelfde Geest geboren.

Ik zal je even helpen/corrigeren:

Natuurlijke mensen die uit een vrouw zijn geboren verschillen van elkander.  Geestelijke mensen die uit de Geest zijn geboren verschillen van niemand niet van elkander. Logisch, ze zijn uit dezelfde Geest geboren.

Jij typte onderstaande woorden. Daarin maak jij onderscheid tussen 1. natuurlijke mensen en 2. geestelijke mensen:

26 minuten geleden zei Hopper:

Er zijn:

1.   Mensen die onderscheid maken, zij zijn natuurlijke mensen.  Want in de natuur is het normaal om onderscheid te maken.  Anders zou je je eigen vrouw niet eens meer herkennen.  (De eerste Adam)

2.  Mensen die zich van niemand onderscheiden.   Zij zijn geestelijke mensen, zij die vanuit de Geest zijn geboren zijn allen identiek in de zijns-wijze.  (De laatste Adam)

Bij 1. typte je 'Mensen die onderscheid maken, zij zijn natuurlijke mensen' en hierdoor ben je dus volgens je eigen 'definitie' een natuurlijk mens, omdat je onderscheid maakt tussen 1. en 2. Maar volgens mij zie je het zelf niet. Weer die blinde vlek hè?

Als jij jezelf alleen als een geestelijk mens beschouwt en niet als een natuurlijk mens, spreek je jezelf dus tegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Monachos:

Bij 1. typte je 'Mensen die onderscheid maken, zij zijn natuurlijke mensen' en hierdoor ben je dus volgens je eigen 'definitie' een natuurlijk mens, omdat je onderscheid maakt tussen 1. en 2. Maar volgens mij zie je het zelf niet. Weer die blinde vlek hè? Als jij jezelf alleen als een geestelijk mens beschouwt en niet als een natuurlijk mens, spreek je jezelf dus tegen.

Andere drijfveren spelen mee, maar dat mag niet gezegd worden.

1 uur geleden zei Hopper:

Monachos oordeelt over Hopper: je bent geen geestelijk mens.

Uiteindelijk moet alles blijven draaien om de spirituele narcist. Die heeft de wijsheid in pacht, die spreekt als enige met jouw engelen of gidsen, die staat in verbinding met de hoogste waarheid en weet als beste wat goed is voor jou.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Monachos:

Het was een woordgrapje. 'Nazarethlehem' bestaat namelijk helemaal niet maar is 'Nazareth' en het grootste gedeelte van 'Bethlehem' aan elkaar geplakt.

Het zal je toch maar overkomen dat wanneer er een belletje begint te rinkelen, je luttele seconden later een slagboom op je kop krijgt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei TTC:

 

Uiteindelijk moet alles blijven draaien om de spirituele narcist. Die heeft de wijsheid in pacht, die spreekt als enige met jouw engelen of gidsen, die staat in verbinding met de hoogste waarheid en weet als beste wat goed is voor jou.

Ik heb geen engelen of gidsen, je buikspreekt weer voor mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Monachos:

De luchtigheid, humor en het relativeringsvermogen van gelovigen spreekt me elke keer weer aan.

Interessant om zien is hoe binnen een veelheid aan variaties en interpretaties een universele stimulus toch intact kan blijven, zelfs doorheen de tijd geschoven kan worden. Het goede en het slechte nieuws, ondanks tijdloos beschikbaar zegt het omwille van nu net de vele opties en aspiraties niet dat er ook ontvankelijkheid voor gevonden kan worden, als een domper op de feestvreugde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 31-8-2024 om 22:52 zei Hopper:

Zoals het oog ontvankelijk is voor kleuren en het oor ontvankelijk is voor geluiden, is de menselijke ziel ontvankelijk voor de dingen des geestes Gods.   Dat valt niet te onderzoeken, dat is het gaan van de Weg.

Mindfulness raakt thema's aan zoals de aard van het bewustzijn, de voortdurende verandering van perceptie en de wisselwerking tussen lichaam en geest. Gegeven de complexiteit die kwantumfysica, filosofie en psychologie kunnen toevoegen aan het begrip van wie we zijn en hoe we de wereld ervaren, wordt het duidelijk dat mindfulness een multidimensionaal pad is dat iemand kan helpen diepgaande inzichten te ontwikkelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Hermanos2:

Je leest een Exodus verwijzing waar er geen is. Maria en Jozef vluchten naar Egypte toe. Mozes en de Hebreeën vluchtten eruit weg. 

En de wijzen kwamen niet naar de stal met de pasgeboren Jezus. Onze kerststal onder de kerstboom is bijbels niet correct. De wijzen kwamen later, naar het jonge kind. 

Christenen hebben zoveel troep erbij gefantaseerd dat je de Schrift nauwelijks nog herkend. Triest. 

Je weet blijkbaar niet meer hoe de Hebreeën in Egypte zijn gekomen. Jezus, zoon van Jozef?  
Jozef als zoon van Jakob.

Moet je een kijken wie de vader is van de vader van Jezus. 
Mattheüs 1:15 Eliud verwekte Eleazar, Eleazar verwekte Matthan, Matthan verwekte Jakob;
16. Jakob verwekte Jozef, de man van Maria, uit wie geboren is Jezus, Die Christus genoemd wordt.
Het is een literaire verwijzing.

En dan zegt Lucas iets heel anders: 

Lukas 3:23 En Hij, Jezus, was ongeveer dertig jaar toen Hij Zijn dienstwerk begon. Hij was, naar men dacht, de Zoon van Jozef, de zoon van Heli

Zie je hoe men verbinding belangrijk vindt dan historische geschiedschrijving.  Wanneer valt dat kwartje eens op dit forum.

Jij combineert Mattheus en Lucas want er staat niet dat de wijzen later kwamen.    
Wie fantaseert hier nu ? Troebele (troep- ele) exegese. Maar ja dat komt breed voor.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Breuk:

En dan zegt Lucas iets heel anders.

Het labyrint van het denken is een krachtige metafoor, omdat het de unieke aard van ieders zoektocht naar inzicht benadrukt. Elk individu navigeert door een persoonlijke, soms ingewikkelde route van ideeën, overtuigingen, ervaringen, en interpretaties. Net zoals in een labyrint kan het pad kronkelen, doodlopen of juist onverwacht tot nieuwe openingen leiden. Het proces van denken, leren en bewustwording is veel vaker echter niet lineair, en er is geen universele route die voor iedereen hetzelfde werkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Breuk:

Je weet blijkbaar niet meer hoe de Hebreeën in Egypte zijn gekomen. Jezus, zoon van Jozef?  
Jozef als zoon van Jakob.

Moet je een kijken wie de vader is van de vader van Jezus. 
Mattheüs 1:15 Eliud verwekte Eleazar, Eleazar verwekte Matthan, Matthan verwekte Jakob;
16. Jakob verwekte Jozef, de man van Maria, uit wie geboren is Jezus, Die Christus genoemd wordt.
Het is een literaire verwijzing.

En dan zegt Lucas iets heel anders: 

Lukas 3:23 En Hij, Jezus, was ongeveer dertig jaar toen Hij Zijn dienstwerk begon. Hij was, naar men dacht, de Zoon van Jozef, de zoon van Heli

Zie je hoe men verbinding belangrijk vindt dan historische geschiedschrijving.  Wanneer valt dat kwartje eens op dit forum.

Jij combineert Mattheus en Lucas want er staat niet dat de wijzen later kwamen.    
Wie fantaseert hier nu ? Troebele (troep- ele) exegese. Maar ja dat komt breed voor.

Nou, die troebele exegese dat ben je lekker zelf. 

Er staat dat Herodus alle mannelijke kinderen vanaf 2 jaar liet doden. Dat lijken me geen babies meer. Dus die kerststal mag bij het grof vuil. 

En het feit dat Jozef en Maria naar Egypte vluchtten is niks literairs maar gewoon logisch omdat die weg verliep volgens de korstste en veiligste handelsroute. Koop een bijbelse atlas. 

En ik kan het helaas niet nalaten om even in te haken op Ragas met zijn boekje en zijn show. Het is erg jammer dat Van Nieuwpoort hem de bijbel heeft leren lezen en verzuimd heeft om hemzelf de bijbel te laten ontdekken. Weer een Miskotte liefhebber erbij. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Hermanos2:

Nou, die troebele exegese dat ben je lekker zelf. Er staat dat Herodus alle mannelijke kinderen vanaf 2 jaar liet doden. Dat lijken me geen babies meer. Dus die kerststal mag bij het grof vuil. En het feit dat Jozef en Maria naar Egypte vluchtten is niks literairs maar gewoon logisch omdat die weg verliep volgens de korstste en veiligste handelsroute. Koop een bijbelse atlas. En ik kan het helaas niet nalaten om even in te haken op Ragas met zijn boekje en zijn show. Het is erg jammer dat Van Nieuwpoort hem de bijbel heeft leren lezen en verzuimd heeft om hemzelf de bijbel te laten ontdekken. Weer een Miskotte liefhebber erbij. 

Het is erg moeilijk, zoniet onmogelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid