Spring naar bijdragen

Onderscheidingsvermogen, is de weg nu smal, lang, breed en/of kort?


Aanbevolen berichten

Op 3-8-2024 om 19:51 zei Monachos:

Fuck off William! Don't interrupt TTC's understandable efforts!

Gezandstraald door een niet-aflatende stroom van conflicterende informatie waarin we op zoek mochten gaan naar het innerlijke kind dat zich geen raad weet met systemen waarin dure termen basale logicakwesties buiten het aandachtsveld brengen, niet meer, niet minder. Voor wat de kracht van eenvoud en kleine dingen betreft, voor wat liefde en verbondenheid vermag, pijnlijk, hoopvol, bedachtzaam.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 4,6k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Spinazie (Spinacia oleracea) is een plant uit de amarantenfamilie (Amaranthaceae). Spinazie is verwant aan onder andere ganzenvoet en melde. Het is een snelgroeiende, eenjarige als bladgroente gebruik

Ik hoop dat je je alleen op dit forum zo uitdrukt, anders voorzie ik een enkeltje GGZ instelling.   Hoewel, ze hebben in de meeste instellingen ook internet. Kunnen Hopper en/of TTC dit bevestigen?

Wat met pincet ontrafeld wordt, gaat met de bezem de prullenmand in.

Posted Images

5 uur geleden zei TTC:

Veel valt te onderscheiden, het staat hier gepast. 

Het onderscheidingsvermogen onderscheidt de dingen terwijl het zichzelf vrijwaart van denkinhoud. Elke oorzaak bewerkt in zijn effect een gelijkenis met zichzelf.   Waarmee het onderscheidingsvermogen dichter bij de Eerste oorzaak staat dan de denkinhoud.   Daarmee is tevens bewezen dat God en daarmee het Zijn (Ik Ben die Ik ben) niet gedacht kan worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Hopper:

Het onderscheidingsvermogen onderscheidt de dingen terwijl het zichzelf vrijwaart van denkinhoud. Elke oorzaak bewerkt in zijn effect een gelijkenis met zichzelf.   Waarmee het onderscheidingsvermogen dichter bij de Eerste oorzaak staat dan de denkinhoud.   Daarmee is tevens bewezen dat God en daarmee het Zijn (Ik Ben die Ik ben) niet gedacht kan worden.

In de uitdrukking 'partij A was geen maat voor partij B' wordt meestal geïmpliceerd dat partij A de zwakkere van de twee was. Met andere woorden, partij A zou de verliezer zijn, omdat ze niet op hetzelfde niveau stonden als partij B, die dus sterker of superieur was.

7 uur geleden zei Monachos:

Maar blijkbaar wél getypt.

Een goede manier om een idee op een zijspoor te zetten, is door het te vermengen met een ander idee.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Hopper:

Het onderscheidingsvermogen onderscheidt de dingen terwijl het zichzelf vrijwaart van denkinhoud.

Het Geheime Boek van Johannes, dat een belangrijk gnostisch geschrift is, biedt een diepgaande uitleg van de pleroma en de verschillende entiteiten en krachten die daarin aanwezig zijn. Het benadrukt de kosmische orde en de relatie tussen de goddelijke en aardse werelden.

Op 9-8-2024 om 20:29 zei Hopper:

Het ontkennende deel behoort niet tot de hersenen.

Gekkenwerk wordt het misschien pas wanneer we de bollenkubus van Hoekveld aanvullen met bollen waarin bollen zitten, wat eenvoud vermag.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Hopper:

En ideeën zijn weer denkinhoud.

Voor deze week als benchmark Filip Raes genomen om de oefening aan te vatten. Alweer bijzonder hoe een vereenvoudigde visualisatie zoveel meer herbergt dan we bij aanvang quasi onmogelijk kunnen vermoeden. Door de hypergevoeligheid van een aantal kwesties is bedachtzaamheid echter geen achteloos advies, wat subjectief dan weer kan verschillen om zoveel redenen dat het amper mogelijk wordt om er gepaste hulp voor te vinden. Kortom, het goede en het slechte nieuws in een haast pietluttig notendopje, ondanks alle deskundig beschikbare informatie veel vaker ook onbeholpen en machteloos.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 3-8-2024 om 20:35 zei Monachos:

Met mij gaat het redelijk goed. Bij jou vraag ik me regelmatig af: wanneer verlost iemand dat zinloze verhaal uit zijn lijden? Je doet maar wat hè? En niemand heeft er wat aan. Mag je af en toe ook van de afdeling af of vinden ze dat geen goed idee?

Van die innerlijke gelaagdheid begrijp ik tot dusver enkel vaag en mistig dat het ook tot enige verwarring kan leiden, en hoe dat binnen een therapeutische setting bejegend wordt wellicht ook sterk afhankelijk van de (h)erkenning van die lagen. Dit lijkt me een zeer gevoelig proces, met mogelijks allerhande misvattingen om redenen die pas achteraf als tragisch absurd gepercipieerd kunnen worden. Nee, het is werkelijk geen kattenpis, toch blijven we lachen en hopen op beterschap.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei TTC:

Voor deze week als benchmark Filip Raes genomen om de oefening aan te vatten. Alweer bijzonder hoe een vereenvoudigde visualisatie zoveel meer herbergt dan we bij aanvang quasi onmogelijk kunnen vermoeden. Door de hypergevoeligheid van een aantal kwesties is bedachtzaamheid echter geen achteloos advies, wat subjectief dan weer kan verschillen om zoveel redenen dat het amper mogelijk wordt om er gepaste hulp voor te vinden. Kortom, het goede en het slechte nieuws in een haast pietluttig notendopje, ondanks alle deskundig beschikbare informatie veel vaker ook onbeholpen en machteloos.

Levinas noemt het onderscheidingsvermogen "de stilte van de oneindige ruimte" hetgeen schrikwekkend is omdat het aan geen enkele voorstelling voldoet.   Maar alleen het levenloze gewaar worden van de gewaarwording kan geestelijk onderscheiden.   Doch de levenloze gewaarwording is niet daadwerkelijk levenloos indien het verbonden is met de Vader.  Het is alleen ogenschijnlijk zo, waarom het de mens afschrikt.   Daarmee staat het zintuigelijk onderscheiden haaks op het geestelijk onderscheiden, want zintuigelijk onderscheiden dat schrikt ons niet af.  Daar zijn we mee vertrouwd in onze natuurlijke staat welke geboren is uit een vrouw.

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Hopper:

Levinas noemt het onderscheidingsvermogen "de stilte van de oneindige ruimte" hetgeen schrikwekkend is omdat het aan geen enkele voorstelling voldoet.   Maar alleen het levenloze gewaar worden van de gewaarwording kan geestelijk onderscheiden.   Doch de levenloze gewaarwording is niet daadwerkelijk levenloos indien het verbonden is met de Vader.  Het is alleen ogenschijnlijk zo, waarom het de mens afschrikt.   Daarmee staat het zintuigelijk onderscheiden haaks op het geestelijk onderscheiden, want zintuigelijk onderscheiden dat schrikt ons niet af.  Daar zijn we mee vertrouwd in onze natuurlijke staat welke geboren is uit een vrouw.

Het element van utopische gespletenheid aangevuld met de irrationaliteit zoals gekend binnen de speltheorie maakt het schijnbaar toch iets minder leeg, vooral voor wie nog altijd geen idee heeft waar dit topic precies over handelt. Maar Hopper weet het wel, met als enig doel alle hoop te ontnemen binnen Gods schepping. Wonderbaarlijk is het, zelfs haast ongeloofwaardig dat zoiets banaals niet eens opgemerkt wordt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei TTC:

Het element van utopische gespletenheid aangevuld met de irrationaliteit zoals gekend binnen de speltheorie maakt het schijnbaar toch iets minder leeg, vooral voor wie nog altijd geen idee heeft waar dit topic precies over handelt. Maar Hopper weet het wel, met als enig doel alle hoop te ontnemen binnen Gods schepping. Wonderbaarlijk is het, zelfs haast ongeloofwaardig dat zoiets banaals niet eens opgemerkt wordt. 

Volgens Simone Weil kan de verhouding tussen ik en zelf hersteld worden door het ik op te geven.   Het zelf blijkt dan synoniem te zijn aan het onderscheidingsvermogen welke in staat is om zich te verstaan met de Heilige Geest.   Het is me allemaal wat he?   Want ons lichaam is een tempel van de Heilige Geest.  De Heilige Geest woont in ons.   Volgens Paulus in ieder geval en die zal het wel weten, denk je ook niet?  Onze lichamen zijn leden van Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei Hopper:

Volgens Simone Weil kan de verhouding tussen ik en zelf hersteld worden door het ik op te geven.   Het zelf blijkt dan synoniem te zijn aan het onderscheidingsvermogen welke in staat is om zich te verstaan met de Heilige Geest.   Het is me allemaal wat he?   Want ons lichaam is een tempel van de Heilige Geest.  De Heilige Geest woont in ons.   Volgens Paulus in ieder geval en die zal het wel weten, denk je ook niet?  Onze lichamen zijn leden van Christus.

Dat kerken leeglopen is niet zo moeilijk om te begrijpen, zelfs tot twee tellen lukt niet meer. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens absurdisten proberen mensen sinds mensenheugenis de betekenis van het heelal te ontrafelen en logica in haar bestaan te ontdekken, maar is ieder onderzoek ernaar tevergeefs. De wereld is immers irrationeel en niet vatbaar voor menselijke logica. Het onderzoek naar de essentiële (existentiële) vragen van het bestaan leidt traditioneel tot twee mogelijke uitkomsten: de conclusie is dat het leven geen betekenis heeft, of men probeert op een kunstmatige manier (zoals via godsdienst) het vacuüm op te vullen. Mensen die tot dit besef komen staan voor een zware filosofische vraag: „Moeten we het leven serieus nemen, of zouden we net zo goed zelfmoord kunnen plegen?“ Omdat mensen het instinct hebben geen gewelddadige dood te willen, kiest men meestal voor de eerste optie, waaruit volgens absurdisten de drang naar een religieuze levensinvulling is te verklaren.

Camus stelt een derde keuzemogelijkheid voor: vrede hebben met het idee dat het leven geen werkelijke betekenis heeft en doorleven. Mensen die voor deze derde optie kiezen zijn volgens Camus absurde helden. In De mythe van Sisyphus beschrijft hij drie voorbeelden van mensen met deze levensinstelling: de Veroveraar, de Toneelspeler en Don Juan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Monachos:

Volgens absurdisten proberen mensen sinds mensenheugenis de betekenis van het heelal te ontrafelen en logica in haar bestaan te ontdekken, maar is ieder onderzoek ernaar tevergeefs. De wereld is immers irrationeel en niet vatbaar voor menselijke logica. Het onderzoek naar de essentiële (existentiële) vragen van het bestaan leidt traditioneel tot twee mogelijke uitkomsten: de conclusie is dat het leven geen betekenis heeft, of men probeert op een kunstmatige manier (zoals via godsdienst) het vacuüm op te vullen. Mensen die tot dit besef komen staan voor een zware filosofische vraag: „Moeten we het leven serieus nemen, of zouden we net zo goed zelfmoord kunnen plegen?“ Omdat mensen het instinct hebben geen gewelddadige dood te willen, kiest men meestal voor de eerste optie, waaruit volgens absurdisten de drang naar een religieuze levensinvulling is te verklaren. Camus stelt een derde keuzemogelijkheid voor: vrede hebben met het idee dat het leven geen werkelijke betekenis heeft en doorleven. Mensen die voor deze derde optie kiezen zijn volgens Camus absurde helden. In De mythe van Sisyphus beschrijft hij drie voorbeelden van mensen met deze levensinstelling: de Veroveraar, de Toneelspeler en Don Juan.

Stel eens een simpele vraag over alledaagse dingen, en het gaat door het dolle heen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Dat kerken leeglopen is niet zo moeilijk om te begrijpen, zelfs tot twee tellen lukt niet meer. 

 

Ook in mijn jeugd liepen de kerken al leeg, nadat ze eerst vol waren gelopen.   Meneer pastoor stelde een overnachting in de kerk niet op prijs is zo mijn gedachte.  Maar er naar gevraagd heb ik nooit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Hopper:

Ook in mijn jeugd liepen de kerken al leeg, nadat ze eerst vol waren gelopen.   Meneer pastoor stelde een overnachting in de kerk niet op prijs is zo mijn gedachte.  Maar er naar gevraagd heb ik nooit.

Misschien een beetje naast de kwestie, straks proberen we het nog eens. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei TTC:

Misschien een beetje naast de kwestie, straks proberen we het nog eens. 

Laatst was er nog weer een kerk verkocht, de pastorie bleek in trek, daar zal een woonbestemming op.   Maar wat hebben leeglopend kerken eigenlijk met het onderscheidingsvermogen van doen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hopper:

Laatst was er nog weer een kerk verkocht, de pastorie bleek in trek, daar zal een woonbestemming op.   Maar wat hebben leeglopend kerken eigenlijk met het onderscheidingsvermogen van doen?

Misschien dat we het later nog eens proberen, onderscheidingsvermogen bestaat niet zoals je zei. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei TTC:

Misschien dat we het later nog eens proberen, onderscheidingsvermogen bestaat niet zoals je zei. 

Geen enkele wetenschapper die ooit (geestelijk) onderscheidingsvermogen heeft weten te onderscheiden.  (Wat schrijf ik nou toch weer?  Hoe kun je onderscheidingsvermogen onderscheiden?)

Wacht...ik weet het al!   Door je van niemand te onderscheiden natuurlijk. Staat gewoon in de Bijbel.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Hopper:

Geen enkele wetenschapper die ooit (geestelijk) onderscheidingsvermogen heeft weten te onderscheiden.  (Wat schrijf ik nou toch weer?  Hoe kun je onderscheidingsvermogen onderscheiden?) Wacht...ik weet het al!   Door je van niemand te onderscheiden natuurlijk. Staat gewoon in de Bijbel.

Het contrast tussen hoe accuraat een en ander beschreven staat en de bijtijds als hakbijl ervaren destructie, maakt elke dialoog in milde overreding onmogelijk. Kortom, we mogen dankbaar zijn dat we nog terecht kunnen bij zorg- en hulpverleners wiens nobele taak redelijk onderschat wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 1-8-2024 om 19:26 zei Hopper:

Voor een wormgat in je appel hoef je niet in therapie.  

Het idee is dat wanneer iemand informatie wordt voorgeschoteld, deze persoon in een bepaald niveau van uitwerking terecht komt. In deze context betekent dat de moeite die iemand neemt om het bericht of boodschap te evalueren, onthouden en accepteren of afwijzen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 29-6-2023 om 20:54 zei Hopper:

Verduistering is het goede of het kwaad nastreven.

Misschien kan je het eens proberen, maar denken dat je met een plumeau dat soort obstakels zomaar kan wegvegen is een illusie. Het zegt daarom niet dat ze strikt theoretisch niet oplosbaar zijn, op basis van redelijke argumentatie twee verschillende dingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 1-8-2024 om 19:26 zei Hopper:

Gewoon het aangetaste gedeelte er afsnijden en weggooien.

Als nietsvermoedende leken kunnen we onmogelijk zomaar op de hoogte zijn van een reeks spitsvondigheden die dat wat irrationeel is rationeel doet lijken, zelfs op een manier ingezet wordt dat je aan jezelf kan beginnen twijfelen. Wellicht dan ook niet zonder reden dat binnen de geesteswetenschappen aandacht zo'n prominente plaats inneemt. Logischerwijs komt dit onder de voorwaarde van de aandacht zelf, idealiter niet verzandend in een moeras van conflicterende referentiekaders waardoor we het bos door de bomen niet meer kunnen zien. En denken dat het iets nieuws onder de zon is, is op basis van de vele benchmarks een haast schromelijke of nog niet eerder doordachte misvatting.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid