Spring naar bijdragen

Onderscheidingsvermogen, is de weg nu smal, lang, breed en/of kort?


Aanbevolen berichten

24 minuten geleden zei Hermanos2:

Mensen als ttc en ook Modestus beantwoorden niet aan de doelstelling van het forum. Dus ik zou er als moderator wel iets van zeggen. Hen aansporen. En atheïsten helemaal eraf. 

Misschien dat we vooraan kunnen beginnen, want het is te helder. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 3,3k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik hoop dat je je alleen op dit forum zo uitdrukt, anders voorzie ik een enkeltje GGZ instelling.   Hoewel, ze hebben in de meeste instellingen ook internet. Kunnen Hopper en/of TTC dit bevestigen?

Spinazie (Spinacia oleracea) is een plant uit de amarantenfamilie (Amaranthaceae). Spinazie is verwant aan onder andere ganzenvoet en melde. Het is een snelgroeiende, eenjarige als bladgroente gebruik

Wat met pincet ontrafeld wordt, gaat met de bezem de prullenmand in.

Posted Images

36 minuten geleden zei Hermanos2:

Mensen als ttc en ook Modestus beantwoorden niet aan de doelstelling van het forum. Dus ik zou er als moderator wel iets van zeggen. Hen aansporen.

En atheïsten helemaal eraf. 


Daar gaat het helemaal niet om. Een christen, zoals Monachos, laat zich gezeggen en heeft berouw van dergelijke taal. Verbeter de wereld begin bij jezelf.   Het enige waar ik om vroeg is dat de betreffende berichten van Monachos worden verwijderd. Meer niet.  Zelf zou ik als ik Monachos was mijn excuses aanbieden aan TTC.  Want tegen iemand zeggen dat hij nutteloos is en derhalve zichzelf door het hoofd zou moeten schieten,  dat gaat alle perken te buiten.  Laat staan het uitschelden en nota bene met het K-woord. Geen enkele atheïst heeft bij mijn weten hier ooit zulk gedrag vertoond.

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Monachos:

"Christelijk forum"... Wat is er eigenlijk christelijk aan? De eensgezindheid? De liefde? O wacht, die zijn er niet. Alleen een zooi imbecielen die vanuit hetzelfde boek het continu oneens zijn met elkaar. Christelijk forum my ass.

Het is een forum met een christelijke achtergrond, maar die is inmiddels niet meer toepasbaar.  
Het is echter geen christelijke geloofsgemeenschap.   
Een JG kan nooit een christelijke geloofsgemeenschap (bege)leiden. 

Ik ben het niet eens met @sjako maar ik denk dat ik hem persoonlijk heel aardig vind.  
Zo heb ik ook een kennis die precies dezelfde denkwijze heeft.  Ik kan het daar toch mee vinden en die persoon ervaart zelfs een klik omdat ik christen ben in een seculiere wereld.

Als je een geloofsgemeenschap zoekt, dan moet je hier niet zijn. Ik vind jouw kritiek niet terecht. 
Dit forum staat n.l. open voor iedereen.  
Wat verwacht je hier dan wel te vinden?  
 

Gaan we samen opwekkingsliederen zingen? Of die van de Zimmers?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Breuk:

Het is een forum met een christelijke achtergrond, maar die is inmiddels niet meer toepasbaar.  
Het is echter geen christelijke geloofsgemeenschap.   
Een JG kan nooit een christelijke geloofsgemeenschap (bege)leiden. 

Ik ben het niet eens met @sjako maar ik denk dat ik hem persoonlijk heel aardig vind.  
Zo heb ik ook een kennis die precies dezelfde denkwijze heeft.  Ik kan het daar toch mee vinden en die persoon ervaart zelfs een klik omdat ik christen ben in een seculiere wereld.

Als je een geloofsgemeenschap zoekt, dan moet je hier niet zijn. Ik vind jouw kritiek niet terecht. 
Dit forum staat n.l. open voor iedereen.  
Wat verwacht je hier dan wel te vinden?  
 

Gaan we samen opwekkingsliederen zingen? Of die van de Zimmers?

 

Alle christelijke kerken/geloofsgemeenschappen zijn wat mij betreft één pot nat.

RK, PKN, JG, etc etc. 

Er zijn geen kerken die dichterbij God staan of een hoger waarheidsgehalte hebben. In de USA zijn een aantal kleinere kerken die ik qua bijbel uitleg heel goed kan aanvoelen. Die volg ik online. 

Maar ook daar valt wat op af te dingen. Hier in Nederland ga ik in ieder geval echt geen kerk bezoeken. Zit ik me alleen maar te ergeren. Vaak genoeg gedaan. 

bewerkt door Hermanos2
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hermanos2:

Die volg ik online.

Dan kun je elkaar ook zo goed in de ogen kijken.
Mensen die alle geloofsgemeenschappen niets vinden, hebben vooral last van hun eigen ego.   
Die kun je in je zak steken.


Kritiek geven is makkelijk, het met elkaar uithouden ondanks onderlinge verschillen is veel lastiger.  
Er is maar 1 belijdenis nodig: Jezus is Heer. Daarom heen vormt zich de geloofsgemeenschap.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Breuk:

Dan kun je elkaar ook zo goed in de ogen kijken.
Mensen die alle geloofsgemeenschappen niets vinden, hebben vooral last van hun eigen ego.   
Die kun je in je zak steken.


Kritiek geven is makkelijk, het met elkaar uithouden ondanks onderlinge verschillen is veel lastiger.  
Er is maar 1 belijdenis nodig: Jezus is Heer. Daarom heen vormt zich de geloofsgemeenschap.

Als je daarmee bedoelt dat Jezus God is dan blijf ik al thuis. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Hermanos2:

Als je daarmee bedoelt dat Jezus God is dan blijf ik al thuis. 

Het hele NT staat vol met die belijdenis: Jezus is Heer (Kurios).   
Dit is een directe verwijzing naar de Godsnaam (Adonai) maar ook het afzetten tegen alle andere Heren (o.a de Kurios in Rome).
 

Jij bent welkom in onze geloofsgemeenschap, maar je kunt m.i. nooit leiding geven.   
Overigens zijn er PKN gemeentes die het helemaal niet boeit wat je zou denken over de relatie tussen God en Jezus, maar dat is een andere discussie. 
 

Link naar bericht
Deel via andere websites
48 minuten geleden zei Hermanos2:

Alle christelijke kerken/geloofsgemeenschappen zijn wat mij betreft één pot nat. RK, PKN, JG, etc etc. Er zijn geen kerken die dichterbij God staan of een hoger waarheidsgehalte hebben. In de USA zijn een aantal kleinere kerken die ik qua bijbel uitleg heel goed kan aanvoelen. Die volg ik online. Maar ook daar valt wat op af te dingen. Hier in Nederland ga ik in ieder geval echt geen kerk bezoeken. Zit ik me alleen maar te ergeren. Vaak genoeg gedaan. 

Hoe piekeren zich verhoudt tot serendipiteit is wellicht een vraag die misschien minder makkelijk te beantwoorden is zonder ook gerichte aandacht te besteden aan het concreet inhoudelijke, net zoals hierbij gepaste ggz-begeleiding geen overbodige luxe lijkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei TTC:

De ontdekking en waardering van de Stoïcijnse logica in de 20e eeuw heeft geleid tot een breder en dieper begrip van de geschiedenis van de logica. Terwijl Aristoteles' systeem lange tijd dominant was, bieden de inzichten van de Stoïcijnen een waardevolle aanvulling en alternatief perspectief, waardoor de rijkdom van de logische traditie in de oudheid beter wordt begrepen.

Stoicisme wil zeggen dat er objectief gezien geen goed of slecht is, maar dat onze subjectieve insteek goed of slecht bepaalt.   Ingewijden weten dat het kenvermogen zonder oordeel is en daarmee vrijgesteld van goed en kwaad.   Waarmee we ook ween dat het kenvermogen geen subjectiviteit kent, logisch want het is het kennen zelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Hopper:

Stoicisme wil zeggen dat er objectief gezien geen goed of slecht is, maar dat onze subjectieve insteek goed of slecht bepaalt.   Ingewijden weten dat het kenvermogen zonder oordeel is en daarmee vrijgesteld van goed en kwaad.   Waarmee we ook ween dat het kenvermogen geen subjectiviteit kent, logisch want het is het kennen zelf.

Dat zeggen ze van een aantal katalysatoren ook, omwille van neutraal. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Flawless victory:

Daar gaat het helemaal niet om. Een christen, zoals Monachos, laat zich gezeggen en heeft berouw van dergelijke taal. Verbeter de wereld begin bij jezelf.   Het enige waar ik om vroeg is dat de betreffende berichten van Monachos worden verwijderd. Meer niet.  Zelf zou ik als ik Monachos was mijn excuses aanbieden aan TTC.  Want tegen iemand zeggen dat hij nutteloos is en derhalve zichzelf door het hoofd zou moeten schieten,  dat gaat alle perken te buiten.  Laat staan het uitschelden en nota bene met het K-woord. Geen enkele atheïst heeft bij mijn weten hier ooit zulk gedrag vertoond.

In alfawetenschappen ligt de nadruk op het begrijpen en analyseren van culturele, historische, en linguïstische verschijnselen, vaak door middel van tekstuele analyse, interpretatie van kunst en literatuur, en het onderzoeken van ideeën en ideologieën die de menselijke cultuur vormgeven.

13 uur geleden zei sjako:

Dat kan ook niet. Maar kan onmogelijk alles lezen 

De wereld, zoals Schopenhauer het zag, is een plaats van constante strijd, niet alleen tussen individuen maar ook binnen elk individu. Omdat iedereen door dezelfde blinde wil wordt aangedreven, is er een onvermijdelijke botsing van verlangens en belangen, wat leidt tot competitie, jaloezie, en conflict.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei TTC:

Dat zeggen ze van een aantal katalysatoren ook, omwille van neutraal. 

Zolang ik mijn auto niet gebruik blijft hij stoïcijns in de garage staan, de katalysator is dan ook stoïcijns.     Pas als de auto 'in actie' is kunnen er dingen gebeuren.     Toch is mijn auto niet onder de indruk van zijn naderende dood, welke ze bij auto's 'sloop' noemen.   Staal zijt gij en tot staal zult gij wederkeren staat er in de gebruiksaanwijzing.    Ik heb Tata in IJmuiden al ingelicht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
38 minuten geleden zei Hopper:

Zolang ik mijn auto niet gebruik blijft hij stoïcijns in de garage staan, de katalysator is dan ook stoïcijns.     Pas als de auto 'in actie' is kunnen er dingen gebeuren.     Toch is mijn auto niet onder de indruk van zijn naderende dood, welke ze bij auto's 'sloop' noemen.   Staal zijt gij en tot staal zult gij wederkeren staat er in de gebruiksaanwijzing.    Ik heb Tata in IJmuiden al ingelicht.

Van executieve functies zegt men soms dat ze zich onder onze motorkap bevinden, maar wellicht is dat metaforisch bedoeld. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Hopper:

Ingewijden weten dat het kenvermogen zonder oordeel is en daarmee vrijgesteld van goed en kwaad.

Filip Raes is internationaal bekend vanwege zijn baanbrekend onderzoek naar piekeren. Hij biedt inzichten aan die iedereen kan gebruiken om zich beter te voelen en een vervullend leven te leiden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 1-8-2024 om 19:43 zei Hopper:

Het lemniscaat staat symbool voor de eeuwigheid 

De grafische voorstelling zoals Filip Raes suggereert laat ons zien hoe hypergevoelig en veranderlijk diverse aspecten kunnen zijn, tegelijk zeggend dat voor het navigerende zelf minieme fluctuaties een wereld van verschil kunnen betekenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
59 minuten geleden zei TTC:

De grafische voorstelling zoals Filip Raes suggereert laat ons zien hoe hypergevoelig en veranderlijk diverse aspecten kunnen zijn, tegelijk zeggend dat voor het navigerende zelf minieme fluctuaties een wereld van verschil kunnen betekenen.

Zoals het boven is, zo is het beneden en zoals het beneden is, is het ook boven.   Dat betekent dat er absolute harmonie kan bestaan tussen God en jou.   Gewoon jezelf voegen naar God, meer wordt er niet gevraagd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Hopper:

Zoals het boven is, zo is het beneden en zoals het beneden is, is het ook boven.   Dat betekent dat er absolute harmonie kan bestaan tussen God en jou.   Gewoon jezelf voegen naar God, meer wordt er niet gevraagd.

Het is allemaal zo simpel, en voor niemand nog hoop wellicht? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei TTC:

Het is allemaal zo simpel, en voor niemand nog hoop wellicht? 

Precies, alleen voor niemand is er nog enige hoop.  Maar dat staat al te lezen in  Korintiërs 6:19-20, we zijn niet van ons zelf, we zijn van God.  Niks nieuws onder de zon dus.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Hopper:

Precies, alleen voor niemand is er nog enige hoop.  Maar dat staat al te lezen in  Korintiërs 6:19-20, we zijn niet van ons zelf, we zijn van God.  Niks nieuws onder de zon dus.

Misschien vergeten we die katalysator, dat zou pas hilarisch zijn.

8 uur geleden zei Hopper:

Toch is mijn auto niet onder de indruk van zijn naderende dood, welke ze bij auto's 'sloop' noemen.

Panaetius is zowel een stoïcijns filosoof als een geslacht van wantsen uit de familie van de kielwantsen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

 

Panaetius is zowel een stoïcijns filosoof als een geslacht van wantsen uit de familie van de kielwantsen.

Panaetius loochende het voortbestaan van de menselijke ziel.   Maar het Evangelie moest nog geschreven worden in zijn tijd, dus het zij hem vergeven.    En wat bedoelde hij eigenlijk met zo een uitspraak hè, men kan het tweeërlei opvatten.  Ik hou het wel op Matt 16;26.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Hopper:

Panaetius loochende het voortbestaan van de menselijke ziel.   Maar het Evangelie moest nog geschreven worden in zijn tijd, dus het zij hem vergeven.    En wat bedoelde hij eigenlijk met zo een uitspraak hè, men kan het tweeërlei opvatten.  Ik hou het wel op Matt 16;26.

Ja, om iedereen voor naakte apen te kunnen verslijten, hebben we de bijbel nodig. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei TTC:

Ja, om iedereen voor naakte apen te kunnen verslijten, hebben we de bijbel nodig. 

Tja, die naakte apen toch.  Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.

Apen verstaan alleen banaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Hopper:

Tja, die naakte apen toch.  Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden. Apen verstaan alleen banaan.

Wellicht heb je het nu over die korte weg, niet over die obstakels van het topic. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Wellicht heb je het nu over die korte weg, niet over die obstakels van het topic. 

De weg is kort, de weg is lang, maar het onderscheidingsvermogen blijft waar het altijd al was.  Maar wie is het dan die de weg bewandeld?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid