TTC 1.570 Geplaatst 5 juli Auteur Rapport Share Geplaatst 5 juli 52 minuten geleden zei Tomega: Thinking is like honey; too much can make things sticky, but just enough makes the world taste nicer. So, I rather don't think it over. Sometimes the smallest things take up the most room in your heart. So, I rather keep the nice things closer. Bespaar me. Drie woorden van jouw poëzie brengt meer diepgang dan deze wereld vatten kan. Getuigenissen legio. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.570 Geplaatst 4 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 4 uur geleden Op 1-7-2023 om 15:29 zei Hopper: Zonder ver te dwalen kun je ook niet thuis komen. Hoe kunnen verschillende kennisvormen elkaar versterken zonder elkaar te reduceren? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
IKBENANDERS 16 Geplaatst 2 uur geleden Rapport Share Geplaatst 2 uur geleden 1 uur geleden zei TTC: Hoe kunnen verschillende kennisvormen elkaar versterken zonder elkaar te reduceren? Dit ben ik tot nu toe alleen tegengekomen in Voorbij de grenzen van de natuurwetenschap van Rudolf Steiner. Hierin spreekt hij over twee kennisvormen: De fenomenologie van Goethe Het zuivere denken zoals besproken in De filosofie van de vrijheid, ook van Rudolf Steiner. Deze zouden bij het natuurwetenschappelijk onderzoek volgens Steiner elkaar moeten versterken zonder elkaar te reduceren. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 841 Geplaatst 2 uur geleden Rapport Share Geplaatst 2 uur geleden 2 uur geleden zei TTC: Hoe kunnen verschillende kennisvormen elkaar versterken zonder elkaar te reduceren? Dat is onmogelijk , want wij kennen slechts ten dele zoals 1 Korinthiërs 13:12 aangeeft. En wat kennen wij dan? Kennisvormen. Maar binnen de liefde des Vaders zal ik kennen, gelijk ook ik gekend ben. Dat is complementair kennen. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
IKBENANDERS 16 Geplaatst 1 uur geleden Rapport Share Geplaatst 1 uur geleden (bewerkt) 1 uur geleden zei Hopper: Dat is onmogelijk. In het nawoord van het boek met voordrachten Voorbij de grenzen van de natuurwetenschap van Rudolf Steiner laat Dick van Romunde aan de hand van een voorbeeld zien tot welke inzichten Steiners weg kan leiden én dat deze samensmelting van wegen wel degelijk mogelijk is. Dick was elektrotechnisch ingenieur en auteur van o.a. het tweedelige werk Materie en straling in ruimte en tijd. Geen dommerik dus. Ik heb je al vaker betrapt op het feit dat je, zonder je ergens goed in te hebben verdiept, iets aanbrengt om iets te kunnen tegenspreken. Dat doe je nu ook. Ik zou je willen vragen om méé te denken i.p.v. tégen te denken. Da’s zo veel constructiever! Dat kan jou ook en ons veel (goeds) brengen. We hebben het recentelijk gehad over een open houding/open mind. Deze houding vereist het onderdrukken van de gedachte ‘dat is onmogelijk’, ‘dat klopt niet’, ‘daar ben ik per definitie tegen’. Ik denk ook niet dat @TTC gevraagd heeft om een antwoord als ‘Maar binnen de liefde des Vaders zal ik kennen, gelijk ook ik gekend ben’. Maar goed, dat is voor jou blijkbaar wel belangrijk geweest om te vermelden. 1 uur geleden bewerkt door IKBENANDERS Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.570 Geplaatst 1 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 1 uur geleden 1 uur geleden zei Hopper: Dat is onmogelijk , want wij kennen slechts ten dele zoals 1 Korinthiërs 13:12 aangeeft. En wat kennen wij dan? Kennisvormen. Maar binnen de liefde des Vaders zal ik kennen, gelijk ook ik gekend ben. Dat is complementair kennen. Een mooi voorbeeld is de orchis militaris zoals een niet nader genoemd forumgenoot toespeelde, rijk aan symboliek. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 841 Geplaatst 1 uur geleden Rapport Share Geplaatst 1 uur geleden 11 minuten geleden zei IKBENANDERS: In het nawoord van het boek met voordrachten Voorbij de grenzen van de natuurwetenschap van Rudolf Steiner laat Dick van Romunde aan de hand van een voorbeeld zien tot welke inzichten Steiners weg kan leiden én dat deze samensmelting van wegen wel degelijk mogelijk is. Dick was elektrotechnisch ingenieur en auteur van o.a. het tweedelige werk Materie en straling in ruimte en tijd. Geen dommerik dus. Ik heb je al vaker betrapt op het feit dat je – zonder je ergens goed in te hebben verdiept – iets aanbrengt om iets te kunnen tegenspreken. Dat doe je nu ook weer. Ik zou je willen vragen om méé te denken i.p.v. tégen te denken. Da’s zo veel constructiever! Dat kan jou en ons veel meer (goeds) brengen. We hebben het recentelijk al eens gehad over een open houding/open mind. Deze houding vereist het onderdrukken van de gedachte ‘dat is onmogelijk’, ‘dat klopt niet’, ‘daar ben ik per definitie tegen’. Ik denk ook niet dat @TTC gevraagd heeft om een antwoord als ‘Maar binnen de liefde des Vaders zal ik kennen, gelijk ook ik gekend ben’. Mijn antwoorden zijn altijd geïnspireerd door de Bijbel. Hopelijk is dat toegestaan op een forum zoals deze. Een elektrotechnisch ingenieur heeft geen verstand van 'kennen', alleen verstand van kennisvormen. Ergo, een elektrotechnisch ingenieur opvoeren als zijnde "geen dommerik" gaat in tegen Matteüs 5:3 (Zalig zijn de armen van geest). Ik heb het niet zo op die slimme mensen. Voorts kan ik opmerken dat een forum er juist voor bedoeld is om elkaar tegen te spreken. Op een forum waar iedereen het eens is kan geen discussie gehouden worden. Waar TTC wel of niet om gevraagd heeft is mij onbekend. Wellicht is het voor TTC raadzaam om al vast van te voren aan te geven welke antwoorden ik moet geven? TTC richtte een opmerking aan mij en ik gaf aan dat zijn stelling onmogelijk is. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
IKBENANDERS 16 Geplaatst 59 minuten geleden Rapport Share Geplaatst 59 minuten geleden (bewerkt) 8 minuten geleden zei Hopper: Waar TTC wel of niet om gevraagd heeft is mij onbekend. … TTC richtte een opmerking aan mij en ik gaf aan dat zijn stelling onmogelijk is. En ik heb aangegeven dat dit wel degelijk mogelijk is . 58 minuten geleden bewerkt door IKBENANDERS Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.570 Geplaatst 55 minuten geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 55 minuten geleden 1 minuut geleden zei IKBENANDERS: En ik heb aangegeven dat dit wel degelijk mogelijk is In de ruis der wereldse beslommeringen sluimeren zaden die pas tot volle bloei kunnen komen wanneer ze ook aandacht krijgen. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
IKBENANDERS 16 Geplaatst 55 minuten geleden Rapport Share Geplaatst 55 minuten geleden 10 minuten geleden zei Hopper: Voorts kan ik opmerken dat een forum er juist voor bedoeld is om elkaar tegen te spreken. Op een forum waar iedereen het eens is kan geen discussie gehouden worden. Vechten leidt nergens toe. Constructief vragen om verduidelijking, twijfels uitspreken en meedenken wel. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 841 Geplaatst 51 minuten geleden Rapport Share Geplaatst 51 minuten geleden 4 minuten geleden zei IKBENANDERS: En ik heb aangegeven dat dit wel degelijk mogelijk is . Husserl introduceerde ooit de fenomenologische reductie, wat wil zeggen dat we onze kennis van de wereld juist reduceren. Dat past ook in de paulinische beschrijving van de geest der wereld. Of zoals Prediker al aangaf: kennis vermeerderen is smart vermeerderen. Fenomenologische reductie maakt de mens 'dom' (arm van geest) en dat is de bedoeling ook. 4 minuten geleden zei IKBENANDERS: Vechten leidt nergens toe. Constructief vragen om verduidelijking, twijfels uitspreken en meedenken wel. Er is wat mij betreft nooit een gevecht geweest, de Bijbel verbiedt twisten. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.570 Geplaatst 50 minuten geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 50 minuten geleden 1 minuut geleden zei IKBENANDERS: Vechten leidt nergens toe. Constructief vragen om verduidelijking, twijfels uitspreken en meedenken wel. Het onderscheid tussen discussie en debat is zelden helder, het is als zoeken naar het volgende priemgetal. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 841 Geplaatst 47 minuten geleden Rapport Share Geplaatst 47 minuten geleden Paulus roept de christenen in 1 Korinthiërs 3:3 op om niet langer te twisten en verdeeldheid te zaaien. Hij spoort hen aan om eensgezind te zijn, dezelfde overtuiging te hebben en één te blijven in Christus. Het is de vleselijke mens die twistziek is...... Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.570 Geplaatst 42 minuten geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 42 minuten geleden 3 minuten geleden zei Hopper: Paulus roept de christenen in 1 Korinthiërs 3:3 op om niet langer te twisten en verdeeldheid te zaaien. Hij spoort hen aan om eensgezind te zijn, dezelfde overtuiging te hebben en één te blijven in Christus. Het is de vleselijke mens die twistziek is...... Roomsauzen kunnen van smaak verschillen, net zoals hogere impulsen gekaapt door tribalisme niet echt blijk geeft van enige doordachtheid. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 841 Geplaatst 28 minuten geleden Rapport Share Geplaatst 28 minuten geleden 13 minuten geleden zei TTC: Roomsauzen kunnen van smaak verschillen, net zoals hogere impulsen gekaapt door tribalisme niet echt blijk geeft van enige doordachtheid. Tribalisme is de natuurlijke mens ten voeten uit, dat is bekend. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.570 Geplaatst 23 minuten geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 23 minuten geleden 4 minuten geleden zei Hopper: Tribalisme is de natuurlijke mens ten voeten uit, dat is bekend. Zeg dat wel, het is als wormgaten trachten dicht te spijkeren, een hachelijke onderneming. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
IKBENANDERS 16 Geplaatst 11 minuten geleden Rapport Share Geplaatst 11 minuten geleden 17 minuten geleden zei Hopper: Husserl introduceerde ooit de fenomenologische reductie, wat wil zeggen dat we onze kennis van de wereld juist reduceren. Dat past ook in de paulinische beschrijving van de geest der wereld. Daar hamert R.S. ook op in Voorbij de grenzen van de natuurwetenschap: Citaat … als we zeggen: vanuit de helder verkregen begrippen vorm ik atomen, moleculen, bewegingen binnen de materie, dat wat achter de verschijnselen van de natuur moet liggen. Dan gebeurt er namelijk iets merkwaardigs … dan gebeurt er dit, dat ik mijn begrippen niet alleen gebruik om voor mezelf een kennissysteem in deze zintuiglijke wereld op te stellen, maar ik stoot door de grens van de zintuiglijke wereld heen en construeer daarachter atomen en dergelijke. … Goethe … wilde blijven staan, strikt bij de grens blijven staan … Goethe [wilde] binnen het fenomenalisme blijven. … Zoals we met betrekking tot de verschijnselen bij de uiterlijke grens moeten blijven staan … zo moeten we ook [in] het innerlijk … terughoudendheid bezitten … [en ons op de krachten richten, die we met onze verbeelding kunnen oproepen, die aan de materiële objecten hun vorm geven]. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten