Spring naar bijdragen

Onderscheidingsvermogen, is de weg nu smal, lang, breed en/of kort?


Aanbevolen berichten

1 minuut geleden zei TTC:

Je doet dat, geef ik toe, wel supersnel. Maar nu weten we nog niet wat je allemaal gezien hebt, als geestelijke mens uiteraard. 

Mahavairocana is het zelf wat het Zelf betreedt en waarin het Zelf het zelf betreedt.   Wie het juiste vers er bij plaatst gaat door voor de koelkast.  Spoiler: zoek niet bij de synoptische Evangeliën. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 8,5k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik hoop dat je je alleen op dit forum zo uitdrukt, anders voorzie ik een enkeltje GGZ instelling.   Hoewel, ze hebben in de meeste instellingen ook internet. Kunnen Hopper en/of TTC dit bevestigen?

Spinazie (Spinacia oleracea) is een plant uit de amarantenfamilie (Amaranthaceae). Spinazie is verwant aan onder andere ganzenvoet en melde. Het is een snelgroeiende, eenjarige als bladgroente gebruik

Wat met pincet ontrafeld wordt, gaat met de bezem de prullenmand in.

Posted Images

9 minuten geleden zei Hopper:

Mahavairocana is het zelf wat het Zelf betreedt en waarin het Zelf het zelf betreedt.   Wie het juiste vers er bij plaatst gaat door voor de koelkast.  Spoiler: zoek niet bij de synoptische Evangeliën. 

Gaat het je een beetje, moeilijke vraag misschien?

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Hopper:

Wie blijft hangen in het vele mist het Ene, wie blijft hangen in het Ene mist het vele. 

Man man, hebben we dat niet al eerder gehoord? Binnen het kader van horizonversmeling is het aantal niches van die orde dat het haast onmogelijk wordt om enige consensus te vinden. Dit geldt met stip wanneer non-lineaire attractoren binnen het speelveld gebracht worden, deze veranderen op zich niet wanneer ze inherent deel uitmaken van wat we legitiem het alledaagse denken kunnen noemen. In vaktermen wordt het met nogal wat dure woorden beschreven, in die zin werken metaforen veel makkelijker omdat ze beter aansluiten bij de menselijke intuïtie, wat normale mensentaal betreft. Maar sowieso, het is allemaal nonsens, het impliceert immers relevante kennis om er überhaupt enig oordeel over te kunnen vellen, niet meer, niet minder. Tja, veel mist, chapeau!

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei TTC:

Man man, hebben we dat niet al eerder gehoord? Binnen het kader van horizonversmeling is het aantal niches van die orde dat het haast onmogelijk wordt om enige consensus te vinden. Dit geldt met stip wanneer non-lineaire attractoren binnen het speelveld gebracht worden, deze veranderen op zich niet wanneer ze inherent deel uitmaken van wat we legitiem het alledaagse denken kunnen noemen. In vaktermen wordt het met nogal wat dure woorden beschreven, in die zin werken metaforen veel makkelijker omdat ze beter aansluiten bij de menselijke intuïtie, wat normale mensentaal betreft. Maar sowieso, het is allemaal nonsens, het impliceert immers relevante kennis om er überhaupt enig oordeel over te kunnen vellen, niet meer, niet minder. Tja, veel mist, chapeau!

Als het Ene in de spiegel zou zien, wat zou het Ene dan zien?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Niets, anders zou je weer vooraan kunnen beginnen. En wat zie je wanneer mensen je iets vertellen, ook niets?

Wat als de waarnemer zelf zich niet in de tijd zou bevinden maar wel in de tijd zou waarnemen?  Dan zou de waarnemer overal waarnemen en zich toch nergens bevinden.  Geinig hé.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Hopper:

Wat als de waarnemer zelf zich niet in de tijd zou bevinden maar wel in de tijd zou waarnemen?  Dan zou de waarnemer overal waarnemen en zich toch nergens bevinden.  Geinig hé.

Het is nooit netjes om met je medemens te lachen, maar je maakt het ons wel verdomd moeilijk. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Het is nooit netjes om met je medemens te lachen, maar je maakt het ons wel verdomd moeilijk. 

Het visnet bestaat omwille van de vis, en als de vis gevangen is, dan kun je het net vergeten. De konijnenstrik bestaat omwille van het konijn, en als het konijn gevangen is, dan kun je de strik vergeten. Woorden bestaan vanwege hun betekenis, en als je de betekenis begrepen hebt, dan kun je de woorden vergeten. Waar vind ik iemand die alle woorden is vergeten, zodat ik een woordje met hem kan spreken?

(Die heb ik niet van mijzelf, maar gecopy-past)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Hopper:

Het visnet bestaat omwille van de vis, en als de vis gevangen is, dan kun je het net vergeten. De konijnenstrik bestaat omwille van het konijn, en als het konijn gevangen is, dan kun je de strik vergeten. Woorden bestaan vanwege hun betekenis, en als je de betekenis begrepen hebt, dan kun je de woorden vergeten. Waar vind ik iemand die alle woorden is vergeten, zodat ik een woordje met hem kan spreken? (Die heb ik niet van mijzelf, maar gecopy-past)

Contingentie hebben we nog niet gehad, dat zijn we wellicht per abuis vergeten. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Het is allemaal wat, het doet gelukkig geen afbreuk aan wat je niet ziet. 

De dingen die je ziet zijn tijdelijk , dat wat niet gezien wordt is eeuwig.  

Die heb ik van Paulus.

Zij die het weten, spreken niet/ Zij die spreken, weten het niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hopper:

Het visnet bestaat omwille van de vis, en als de vis gevangen is, dan kun je het net vergeten. De konijnenstrik bestaat omwille van het konijn, en als het konijn gevangen is, dan kun je de strik vergeten. Woorden bestaan vanwege hun betekenis, en als je de betekenis begrepen hebt, dan kun je de woorden vergeten. Waar vind ik iemand die alle woorden is vergeten, zodat ik een woordje met hem kan spreken?

Het visnet bestaat omwille van de vis, en als de vis gevangen is, dan beheers je blijkbaar het visnet. De konijnenstrik bestaat omwille van het konijn, en als het konijn gevangen is, dan beheers je blijkbaar de strik. Een woord bestaat vanwege zijn betekenis, en als je de betekenis begrepen hebt, dan beheers je blijkbaar de zin van het woord. Waar vind ik iemand die alle woorden beheerst, zodat ik in zijn woorden de zin kan zien?

Tragisch is wel dat het net een val en een vangst kan zijn als ik zelf geen zin heb om te sterven.

Daarom zin ik op een enkel woord dat mij in net en val en sterven, begeleidt en versterkt en de toekomst doet beërven. Wie Weet Welk Woord?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 23-6-2026 om 17:15 zei Hopper:

Er is een verticale lijn en er is een horizontale lijn.  En die komen samen in het hart van het kruis.    Hoeveel  symboliek wil een mens nog meer?  Dat hoef ik toch niet uit te leggen?  Zelfkennis verwerft een mens niet door napraten

De tijd is horizontaal en de afstand vertikaal. Want traagheid meet afstand per tijd. Toch is er nooit contact als nooit iets botst. Nooit is er een kruis als er nooit iets in de weg geplaatst wordt. Nooit is er een uitwisseling als er nooit een botsing is. Het hart van het kruis is dus altijd een botsing met een andere orde tot uitwisseling van de essentialia in beide orden. Twee maal een beweging, een botsing, en tweemaal een veranderde beweging. Hoeveel wetenschap wil je nog meer, dan de relativiteitstheorie van God zelf? God bestaat niet, is zeggen dat botsingen niet bestaan. Botsingen bestaan, is zeggen dat God bestaat. Dat is waarom de wereld de botsing als enige vorm van bestaande kracht niet kan en niet wil erkennen. Wat apert onzinnig  is. 

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
50 minuten geleden zei Tomega:

De tijd is horizontaal en de afstand vertikaal. Want traagheid meet afstand per tijd. Toch is er nooit contact als nooit iets botst. Nooit is er een kruis als er nooit iets in de weg geplaatst wordt. Nooit is er een uitwisseling als er nooit een botsing is. Het hart van het kruis is dus altijd een botsing met een andere orde tot uitwisseling van de essentialia in beide orden. Twee maal een beweging, een botsing, en tweemaal een veranderde beweging. Hoeveel wetenschap wil je nog meer, dan de relativiteitstheorie van God zelf? God bestaat niet, is zeggen dat botsingen niet bestaan. Botsingen bestaan, is zeggen dat God bestaat. Dat is waarom de wereld de botsing als enige vorm van bestaande kracht niet kan en niet wil erkennen. Wat apert onzinnig  is. 

De tijd is horizontaal, de eeuwigheid is verticaal, in het hart (het snijpunt van het kruis)  ontmoeten zij elkaar.  Daarom moeten wij  ons kruis dragen en achter Hem aankomen.   Want op de plaats van het snijpunt schijnt het licht.   Daar 'vonkt' de ziel.  Daar is de minnaar bevrijd van zijn afhankelijkheid van de Geliefde. De ontbinding van het eigen ik maakt de liefde des Vaders vrij.

Tijd en ruimte moeten doorsneden worden, dat kan alleen met het zwaard uit Mattheüs 10:34-39.

De tijd vliedt en Christus staat stil.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid