Spring naar bijdragen

Onderscheidingsvermogen, is de weg nu smal, lang, breed en/of kort?


Aanbevolen berichten

1 minuut geleden zei Hopper:

Zeker.  We hebben nooit iets gemeenschappelijks gedeeld.   Maar zo op zijn tijd bemoei ik me even met je.

Hilarisch, onderhand kolder dat past binnen zonnewielen die overigens door niemand bedacht zijn geweest. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 3,6k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik hoop dat je je alleen op dit forum zo uitdrukt, anders voorzie ik een enkeltje GGZ instelling.   Hoewel, ze hebben in de meeste instellingen ook internet. Kunnen Hopper en/of TTC dit bevestigen?

Spinazie (Spinacia oleracea) is een plant uit de amarantenfamilie (Amaranthaceae). Spinazie is verwant aan onder andere ganzenvoet en melde. Het is een snelgroeiende, eenjarige als bladgroente gebruik

Het is genieten om elk topic te verstoren om zodoende inhoudelijke aspecten te kunnen verdonkeremanen, het is nooit anders geweest. 

Posted Images

4 uur geleden zei Hopper:

Maar wat dan?

De facetoogmetafoor herinnert ons eraan dat we altijd slechts een deel van de werkelijkheid ervaren, maar dat we, door bewuste inspanning en zelfreflectie, in staat zijn om ons gezichtsveld te verruimen en meer volledigheid te ontdekken in het leven. Wat aanvankelijk ongemakkelijk of ontnuchterend kan zijn, kan uiteindelijk leiden tot grotere verwondering en inzicht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Geplaatst (bewerkt)
Op 23-9-2024 om 17:31 zei Monachos:

Alleen door degenen die zich niet vastklampen aan wat voor gedachte of Bijbelvers dan ook.

Alweer stof tot denken, om te laten bezinken. Het blijft fascineren, want vroeg of laat komen we misschien tot totaal iets anders dan wat we trachten te begrijpen, als een niet meer dan toevallig neveneffect.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 23-9-2024 om 19:12 zei Monachos:

Wat is jouw taak in het leven? Heb je er één?

In ACT wordt de nadruk gelegd op het leren omgaan met de onvermijdelijkheid van pijn en lijden, terwijl cliënten worden aangemoedigd om hun gedrag af te stemmen op hun kernwaarden. Het gebruiken van metaforen zoals de zoektocht naar parels, of de complexiteit van het morele kompas, helpt mensen om deze abstracte processen toegankelijker en hanteerbaarder te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 23-9-2024 om 18:32 zei Monachos:

Jij bent iemand die zich vastklampt aan ideeën van anderen. 

Wat Spiral Dynamics zo uniek maakt, is dat het geen hiërarchisch model is dat stelt dat hogere niveaus 'beter' zijn, maar eerder een evolutionair model waarin elk niveau zijn eigen rol en functie heeft in de menselijke ontwikkeling. Elk niveau of 'meme' vertegenwoordigt een uniek wereldbeeld dat onder specifieke omstandigheden een passende respons vormt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Geplaatst (bewerkt)
Op 26-9-2024 om 19:40 zei Hopper:

Zal ik nog over Narcissus beginnen?  Of moet dat een andere keer?

Wanneer de rups verpopt en zich ontwikkelt tot een vlinder, ondergaat hij een volledige metamorfose, waarbij de anatomie drastisch verandert, inclusief de ogen. De eenvoudige stemmata van de rups worden dan vervangen door de complexe facetogen van de volwassen vlinder, die bestaan uit duizenden individuele ommatidia,. Dit zijn kleine lenzen die elk een deel van het zichtveld dekken.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 28-9-2024 om 12:36 zei Hopper:

Ik zou het graag mijn dierbaren leren en onderwijzen, maar dat is onmogelijk.

Wanneer we de complexiteit en precisie van natuurlijke processen zoals DNA, de metamorfose van de vlinder, en de samenhang van al het leven beschouwen, lijkt het haast onvermijdelijk om te speculeren over een vorm van intelligentie of een diep onderliggende orde die dit alles stuurt. Het feit dat DNA, een ogenschijnlijk simpel molecuul, in staat is om zulke verfijnde, gedetailleerde en perfect gecoördineerde processen te bewerkstelligen, roept inderdaad vragen op over wat erachter schuilt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei TTC:

Wanneer de rups verpopt en zich ontwikkelt tot een vlinder, ondergaat hij een volledige metamorfose, waarbij de anatomie drastisch verandert, inclusief de ogen. De eenvoudige stemmata van de rups worden dan vervangen door de complexe facetogen van de volwassen vlinder, die bestaan uit duizenden individuele ommatidia,. Dit zijn kleine lenzen die elk een deel van het zichtveld dekken.

Een houding van eigen willen is bij uitstek een houding waarin de mens geen rust kan vinden.   Het eigen willen wil het onderste uit de kan halen in het leven, waardoor de mens gericht blijft op de wereld en haar geneugten.   Zoals Jezus ons leert dienen we ons naar binnen te richten en de wereld niet lief te hebben.  In de grondhouding zoals Jezus die leert blijft de mens in een voortdurend louter vernemen van de dingen uit de wereld .   In die grondhouding komen de zielenkrachten vrij.   De mens denkt dat zijn denkvermogen het intellect is, maar dat is niet zo.  Een belangrijk deel van het intellect is het 'voelen'.    Als je iets 'aan voelt' dan verneem je ook iets, maar niet iets uit de wereld tegenover je.   Alleen de ziel kan een klinkende , receptieve ruimte zijn .   Moeilijker gaat het niet worden.   Dat wat we vernemen noemen gaat vanzelf, i.t.t. het denkvermogen wat enige inspanning vereist.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Hopper:

Een houding van eigen willen is bij uitstek een houding waarin de mens geen rust kan vinden.   Het eigen willen wil het onderste uit de kan halen in het leven, waardoor de mens gericht blijft op de wereld en haar geneugten.   Zoals Jezus ons leert dienen we ons naar binnen te richten en de wereld niet lief te hebben.  In de grondhouding zoals Jezus die leert blijft de mens in een voortdurend louter vernemen van de dingen uit de wereld .   In die grondhouding komen de zielenkrachten vrij.   De mens denkt dat zijn denkvermogen het intellect is, maar dat is niet zo.  Een belangrijk deel van het intellect is het 'voelen'.    Als je iets 'aan voelt' dan verneem je ook iets, maar niet iets uit de wereld tegenover je.   Alleen de ziel kan een klinkende , receptieve ruimte zijn .   Moeilijker gaat het niet worden.   Dat wat we vernemen noemen gaat vanzelf, i.t.t. het denkvermogen wat enige inspanning vereist.

Dus, hoewel een vlinder een ogenschijnlijk fragiel en licht wezen is, wordt het in wezen gestuurd door dezelfde fundamentele biologische principes die ook voor mensen en andere dieren gelden. DNA ligt aan de basis van alle erfelijke informatie, zowel bij complexere organismen als bij insecten zoals de vlinder.

4 uur geleden zei Hopper:

Dat wat we vernemen noemen gaat vanzelf, i.t.t. het denkvermogen wat enige inspanning vereist.

Ja, non-lineaire katalysatoren doen op zichzelf niets, we kunnen ze echter wel op een flagrante manier missen. 

Op 29-9-2024 om 10:38 zei Hopper:

Als de geestelijke mens zich ontwikkeld in de natuurlijke mens dan is dat juist geen spanning maar ontspanning.  Jij hebt het duidelijk over wat anders.   

Vanwege zijn rol in het beloningssysteem is dopamine nauw verbonden met verslavingen. Activiteiten die een overmatige afgifte van dopamine veroorzaken, zoals het gebruik van drugs, kunnen leiden tot ongezonde gewoonten en verslavend gedrag, omdat de hersenen dit plezierige gevoel blijven nastreven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 30-6-2023 om 13:43 zei Hopper:

Voorlopig zijn de enige wormgaten te vinden in een appel. 

Adenosine werkt als een biologische klok die aangeeft wanneer het tijd is om te slapen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 1-7-2023 om 13:06 zei Hopper:

De paradox van de heelheid is dat je de veelheid dient te verlaten.

De geest zelf (gedachten, emoties, bewustzijn) bestaat niet letterlijk uit chemische elementen zoals zuurstof of koolstof. Hoewel de hersenen die de geest 'dragen' deze elementen bevatten, is de geest eerder een emergent fenomeen dat voortkomt uit de complexe interactie van neuronen en biochemische processen. In filosofische termen wordt dit vaak aangeduid als een emergente eigenschap van materiële processen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Geplaatst (bewerkt)
Op 1-7-2023 om 08:45 zei Hopper:

In het eeuwig nu is zelfs het begrip geduld niet van toepassing.

Met ingesloten of ten grondslag het zonnewiel en de absolute nul hebben we al heel wat, op fundamenteel niveau dan toch. In ieder geval, bekeken vanuit het individuele zelf dat zolang er hechting is met het lichaam en het aardse bestaan er nog steeds gewoon is, betekent dit een 'radicale' perceptieverschuiving. Of, naargelang hoe het zelf dit proces doorloopt, totale verwarring omdat alle percepties ook door elkaar heen kunnen gehaald worden, eerder een pathologische expressie van hetzelfde fenomeen. Kortom, op de keper beschouwd is het simpel, in de alledaagse ervaring mogelijks misschien een nachtmerrie die niet uitnodigt om deze, naargelang de positie waarin we verkeren, onbekende terreinen diepgaander te verkennen. Sterker, zonder aandacht of interesse is het niet eens een te overwegen optie, we hebben er dan begrijpelijk ook geen voeling mee, of het wordt zelfs belachelijk gevonden.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 1-7-2023 om 17:19 zei Hopper:

Konden we dat denken maar eens een halt toeroepen, dan zouden de hulpvragen ook verstommen.

Dabrowski's ideeën over meerlagigheid, persoonlijkheid, mentale gezondheid, ontwikkelingspotentieel, overprikkelbaarheden en dynamismen komen samen in de vijf ontwikkelingsniveaus die de Positieve Desintegratie Theorie (PDT) beschrijft. Deze niveaus dienen meer als houvast dan dat ze letterlijk van toepassing zijn op ieder individueel ontwikkelingstraject.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 2-7-2023 om 01:48 zei Barnabas:

Je bewijst steeds dat je geen inzicht hebt. Hoelang moet ik jou nog verdragen?

Tot op heden had ik van ambivert nog nooit gehoord, maar ik vermoed dat het een mengeling is van introvert en extravert.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Prof. Mark Goodacre is een sympathieke Engelse nieuwtestamenticus die in deze video het verschil benoemt tussen de 2 geboorteverhalen in Lukas en Mattheus. 
Het start vanaf 17:48 maar beluister gerust de hele video.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goodacre is interessant o.a. omdat hij niet denkt er een bron Q bestaat.  
Hij schrijft nu een boek om aan te tonen dat de schrijver van Johannes de synoptische evangeliën kent. Hier een presentatie daarover:

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei Breuk:

Goodacre is interessant o.a. omdat hij niet denkt er een bron Q bestaat.

De letter 'Q' komt van de eerste letter van het Duitse woord voor bron, Quelle.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei TTC:

De geest zelf (gedachten, emoties, bewustzijn) bestaat niet letterlijk uit chemische elementen zoals zuurstof of koolstof. Hoewel de hersenen die de geest 'dragen' deze elementen bevatten, is de geest eerder een emergent fenomeen dat voortkomt uit de complexe interactie van neuronen en biochemische processen. In filosofische termen wordt dit vaak aangeduid als een emergente eigenschap van materiële processen.

Zoals het licht het duister veronderstelt, veronderstelt het niets iets.   Dat is geen retorisch trucje, het licht schijnt immers in de duisternis.  Leegte is de tegenstelling van volte.  Let nu goed op, de mens vult de leegte met zichzelf.   Wie zichzelf ledigt van zichzelf schept zelf de ruimte voor God.   God kan dan niet anders meer dan de lege ruimte vullen met de volheid Gods.   Dat is de Godsgeboorte in de ziel.  De ziel blijkt de lege ruimte te zijn waar God werkzaam kan zijn. 

Maar ja, die brug des doods hè?  Wie geeft nu zichzelf op voor God?  Wie durft dat aan?   Antwoord: niemand.   Iedereen heeft de mond vol van God, maar puntje bij paaltje was Jezus de enige die wist te sterven voor God.  En God had hem verlaten.    Verlatenheid is het kernwoord voor de Godsgeboorte in de ziel.    God baart Zichzelf alleen in verlatenheid.  En zoals iedere vrouw weet: baren is geen pretje. 

P.S.  De geest is geen bewustzijn.   De geest is geen gedachten.   De geest zijn niet de emoties. Het geest-zelf is ontvankelijkheid.   En mogelijkheid.   Maar bij de meeste mensen blijft het geest-zelf verborgen omdat ze zichzelf niet begrijpen.   Zoals Jezus al zei: zalig zijn de armen van geest.   Waarmee Jezus poogde duidelijk te maken dat ons denkvermogen het probleem is.   Het denkvermogen waarmee de mens zichzelf denkt!  Dat verzin je toch niet?   Mensen willen met alle geweld gelijkvormig zijn aan de wereld.  Mijn buurman is een vorm, dus ik ook!   Zoiets dan.    Altijd lachen met die natuurlijke mensen.   Kijken alleen met de oogjes naar buiten en zo ontgaat hen de grootste schat welke ze zelf met zich meedragen.  Kijk eens op dit forum hoe men elkaar tracht af te troeven.  Is het niet vermakelijk?   

Mijn vorm is de grootste!  Maar het niets zien ze over het hoofd.....  Lang leven het nietsisme.   Geef de anderen maar het ietsisme. 

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Paulus888:

Dat klopt. Dat zei mijn Wikipediapagina ook. 

Ja, daarom, net zoals DNA uit zuurstof en andere elementen bestaat. 

6 uur geleden zei Hopper:

Zoals het licht het duister veronderstelt, veronderstelt het niets iets.   Dat is geen retorisch trucje, het licht schijnt immers in de duisternis.  Leegte is de tegenstelling van volte.  Let nu goed op, de mens vult de leegte met zichzelf.   Wie zichzelf ledigt van zichzelf schept zelf de ruimte voor God.   God kan dan niet anders meer dan de lege ruimte vullen met de volheid Gods.   Dat is de Godsgeboorte in de ziel.  De ziel blijkt de lege ruimte te zijn waar God werkzaam kan zijn. Maar ja, die brug des doods hè?  Wie geeft nu zichzelf op voor God?  Wie durft dat aan?   Antwoord: niemand.   Iedereen heeft de mond vol van God, maar puntje bij paaltje was Jezus de enige die wist te sterven voor God.  En God had hem verlaten.    Verlatenheid is het kernwoord voor de Godsgeboorte in de ziel.    God baart Zichzelf alleen in verlatenheid.  En zoals iedere vrouw weet: baren is geen pretje. P.S.  De geest is geen bewustzijn.   De geest is geen gedachten.   De geest zijn niet de emoties. Het geest-zelf is ontvankelijkheid.   En mogelijkheid.   Maar bij de meeste mensen blijft het geest-zelf verborgen omdat ze zichzelf niet begrijpen.   Zoals Jezus al zei: zalig zijn de armen van geest.   Waarmee Jezus poogde duidelijk te maken dat ons denkvermogen het probleem is.   Het denkvermogen waarmee de mens zichzelf denkt!  Dat verzin je toch niet?   Mensen willen met alle geweld gelijkvormig zijn aan de wereld.  Mijn buurman is een vorm, dus ik ook!   Zoiets dan.    Altijd lachen met die natuurlijke mensen.   Kijken alleen met de oogjes naar buiten en zo ontgaat hen de grootste schat welke ze zelf met zich meedragen.  Kijk eens op dit forum hoe men elkaar tracht af te troeven.  Is het niet vermakelijk?  Mijn vorm is de grootste!  Maar het niets zien ze over het hoofd.....  Lang leven het nietsisme.   Geef de anderen maar het ietsisme. 

Ja, je wil het ook altijd over de brug des doods hebben, waar heb je angst van?

6 uur geleden zei Hopper:

Lang leven het nietsisme.   Geef de anderen maar het ietsisme. 

Ambiverten bevinden zich in het midden van het spectrum tussen introversie en extraversie, en ze kunnen afhankelijk van de situatie schakelen tussen beide stijlen. Deze flexibiliteit stelt hen in staat om in verschillende contexten effectief te functioneren, zowel in stille, introspectieve omgevingen als in dynamische, sociale situaties.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Hopper:

En zoals iedere vrouw weet: baren is geen pretje. 

Leuk bedacht, de integratie van non-lineaire katalysatoren zou dan vrouwelijk zijn? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Hopper:

Zoals het licht het duister veronderstelt, veronderstelt het niets iets.   Dat is geen retorisch trucje, het licht schijnt immers in de duisternis.  Leegte is de tegenstelling van volte.

Jim van Os bespreekt in z'n boek over trauma zes verschillende soorten trauma. Opmerkelijk is, vind ik, secundair trauma, dit zou ontstaan door getuige te zijn van trauma van anderen. In hoeverre kunnen we dan, in een wereld vol lijden, niet getraumatiseerd worden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid