Spring naar bijdragen

Onderscheidingsvermogen, is de weg nu smal, lang, breed en/of kort?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 4,2k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik hoop dat je je alleen op dit forum zo uitdrukt, anders voorzie ik een enkeltje GGZ instelling.   Hoewel, ze hebben in de meeste instellingen ook internet. Kunnen Hopper en/of TTC dit bevestigen?

Spinazie (Spinacia oleracea) is een plant uit de amarantenfamilie (Amaranthaceae). Spinazie is verwant aan onder andere ganzenvoet en melde. Het is een snelgroeiende, eenjarige als bladgroente gebruik

Wat met pincet ontrafeld wordt, gaat met de bezem de prullenmand in.

Posted Images

8 minuten geleden zei Flawless victory:

Ieder mens zoekt ten diepste erkenning van God. Maar de meeste mensen verwarren deze innerlijke drijfveer met het zoeken van erkenning van mensen. En settelen daarvoor. 

Hopper beweert:

1 uur geleden zei Hopper:

De zoeker zal nooit vinden.

Een 'zoeker' zoekt per definitie iets. Mijn vraag aan Hopper is daarom: wat zoekt deze zoeker dan?

Jezus zocht en vond het verloren schaap. Daarmee is meteen de zin 'de zoeker zal nooit vinden' ontkracht. Maar misschien willen sommigen schapen niet gevonden worden?

~

De gelijkenis van het verloren schaap is een van de bekendste gelijkenissen van Jezus uit het Nieuwe Testament. Het verhaal staat in Lucas 15:4-7. De beeldspraak die Jezus gebruikte is een retorische vraag gevolgd door een gelijkenis die het impliciete antwoord in verhalende vorm voortzet.

Jezus vroeg zijn toehoorders wie van hen die een schaap zou zijn verloren de andere negenennegentig niet zou achterlaten om dat schaap te zoeken. Als hij het gevonden heeft, legt hij het vreugdevol op zijn schouders en gaat naar huis. Dan roept hij zijn vrienden en buren bij elkaar en zegt: "Deel in mijn vreugde, want ik heb het schaap gevonden dat verloren was."

Deze passage is het eerste deel van een trilogie over verlossing die Jezus vertelt nadat de farizeeën en schriftgeleerden hem beschuldigen van het ontvangen van en eten met zondaars. De gelijkenis van het verloren schaap wordt gevolgd door de gelijkenis van de verloren munt en de gelijkenis van de verloren zoon. De gelijkenis van het verloren schaap deelt thema's van verlies, zoeken en vreugde met de gelijkenis van de verloren munt. Het verloren schaap of de verloren munt stelt een verloren mens voor.

Zoals in de gelijkenis van de Goede Herder (Johannes 10:11,14) is Jezus de herder, waardoor hij zichzelf identificeert met het beeld van God als een herder die op zoek is naar verdwaalde schapen in Ezechiël 34:11-16. De Amerikaanse nieuwtestamenticus Joel B. Green schrijft dat "deze gelijkenissen fundamenteel over God gaan, ... hun doel is om de aard van de goddelijke reactie op het herstel van de verlorenen bloot te leggen."[1] De blijdschap van de herder met zijn vrienden vertegenwoordigt Gods blijdschap met de engelen. Het beeld van God die zich verheugt over het herstel van verloren zondaars staat in contrast met de kritiek van de religieuze leiders die aanleiding gaven tot de gelijkenis.

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Gelijkenis_van_het_verloren_schaap

Ezechiël 34:

16 De verlorene zal Ik zoeken en de afgedwaalde terughalen; de gewonde zal Ik verbinden en de zieke versterken, maar de vette en krachtige zal Ik verdelgen. Ik zal ze weiden zoals het behoort.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Monachos:

Een 'zoeker' zoekt per definitie iets. Mijn vraag aan Hopper is daarom: wat zoekt deze zoeker dan?

Hopper gaat zo op in z'n negaties dat hij z'n onderscheidingsvermogen heeft buitenspel gezet, en nu kan hij niet meer terug zonder door de mand te vallen. En het wordt alleen maar erger omdat hij dat zelf niet ziet, wat een geestelijke mens vermag. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Monachos:

Wat zoekt deze zoeker eigenlijk?

Dat weet de zoeker niet.

2 uur geleden zei TTC:

Stel je voor, we zijn nog niet eens aan de eerste vraag geraakt, telkens opnieuw blaast het fenomeen zich op. 

Noumenon (van het Grieks νοούμενον, "wat wordt gedacht") is een term die binnen de filosofie wordt gebruikt om dingen of gebeurtenissen te benoemen die alleen in de geest bestaan, onafhankelijk van de zintuigen. Het verwijst naar een onkenbare, niet te beschrijven werkelijkheid die op de een of andere manier 'achter' de wereld van geobserveerde verschijnselen ligt. (wiki)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Hopper gaat zo op in z'n negaties dat hij z'n onderscheidingsvermogen heeft buitenspel gezet, en nu kan hij niet meer terug zonder door de mand te vallen. En het wordt alleen maar erger omdat hij dat zelf niet ziet, wat een geestelijke mens vermag. 

Het onderscheidingsvermogen zelf is negatie.   Zonder mand.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Hopper:

Het onderscheidingsvermogen zelf is negatie.   Zonder mand.

Het idee dat tijd, als we het stilzetten, ons toegang kan geven tot iets dat boven tijd of zelfs buiten onze rationele ervaring ligt, maakt ruimte voor een oneindige potentie, een plek waar materiële en abstracte werelden elkaar ontmoeten. Net zoals Malevich's "Black Square" zowel een einde als een nieuw begin markeerde, kan de ervaring van tijdloosheid een soort kosmische nul zijn – het punt waar alles begint en eindigt, maar ook de plek waar alles mogelijk is.

5 minuten geleden zei Hopper:

Noumenon (van het Grieks νοούμενον, "wat wordt gedacht") is een term die binnen de filosofie wordt gebruikt om dingen of gebeurtenissen te benoemen die alleen in de geest bestaan, onafhankelijk van de zintuigen. Het verwijst naar een onkenbare, niet te beschrijven werkelijkheid die op de een of andere manier 'achter' de wereld van geobserveerde verschijnselen ligt. (wiki)

Het is werkelijk ziekelijk gesteld met de geestelijke mens, het gaat immers over boerenlogica op een basaal niveau. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei TTC:

Het idee dat tijd, als we het stilzetten, ons toegang kan geven tot iets dat boven tijd of zelfs buiten onze rationele ervaring ligt, maakt ruimte voor een oneindige potentie, een plek waar materiële en abstracte werelden elkaar ontmoeten. Net zoals Malevich's "Black Square" zowel een einde als een nieuw begin markeerde, kan de ervaring van tijdloosheid een soort kosmische nul zijn – het punt waar alles begint en eindigt, maar ook de plek waar alles mogelijk is.

Wil de mens de zielenvermogens kennen dan is het zaak om te beseffen dat affectie het denken draagt in plaats van andersom.   Voordat de mens meester is over zijn eigen gedachten dient de mens dus eerst zijn affectie te controleren.   Eenvoudige basiskennis voor beginners.    Dat heeft met het tijdloze nog helemaal niks van doen.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Hopper:

Wil de mens de ziekenvermogens kennen dan is het zaak om te beseffen dat affectie het denken draagt in plaats van andersom.   Voordat de mens meester is over zijn eigen gedachten dient de mens dus eerst zijn affectie te controleren.   Eenvoudige basiskennis voor beginners.    Dat heeft met het tijdloze nog helemaal niks van doen.

Blaas de olifant even op, en begin dan over een tandenstoker. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Hoe zeg je, grapje? 

Een houding van eigen willen  is een houding waarbij de mens geen rust kan vinden,  is de houding niet-willen dan is er  berusting in de dingen.  Zoals Jezus ons leert: Niet mijn wil geschiedde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Monachos:

Je maakt onderscheid tussen een olifant en een muis. Dat is iets anders dan zowel de olifant als de muis te ontkennen.

 De geestelijke mens onderscheidt wel alle olifanten en muizen, maar hij zelf wordt van niemand onderscheiden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Hopper:

 De geestelijke mens onderscheidt wel alle olifanten en muizen, maar hij zelf wordt van niemand onderscheiden. 

O ja je mantra'tje. Ik dacht al waar blijft 'ie? Voorlopig onderscheid jij je nog steeds van iedereen maar je ziet het zelf niet.

bewerkt door Monachos
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Monachos:

O ja je mantra'tje. Ik dacht al waar blijft 'ie? Voorlopig onderscheid jij je nog steeds van iedereen maar je ziet het zelf niet.

Als de eigen wil is verdwenen is wat er resteert het vernemen, maar dat blijft dan wel mijn vernemen. Zo kan de mens zelfs het vernemen vernemen,  wat dan weer geen onderscheiden is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Hopper:

Een houding van eigen willen  is een houding waarbij de mens geen rust kan vinden,  is de houding niet-willen dan is er  berusting in de dingen.  Zoals Jezus ons leert: Niet mijn wil geschiedde.

Wat nog allemaal, straks kunnen bananen spreken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Hopper:

Als de eigen wil is verdwenen is wat er resteert het vernemen, maar dat blijft dan wel mijn vernemen. Zo kan de mens zelfs het vernemen vernemen,  wat dan weer geen onderscheiden is.

Jouw eigen wil is niet verdwenen. Ik maak onderscheid tussen wat je beweert en wat je daadwerkelijk laat zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Hopper:

Zonder eigen wil resteert een handelen zonder waarom.   Maar een handelaar in bananen weet dat wellicht niet?

Het wordt absurder met de minuut, zolang het maar niet on topic hoeft te zijn. Maar goed, uitermate leerzaam is het. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei TTC:

Het wordt absurder met de minuut, zolang het maar niet on topic hoeft te zijn. Maar goed, uitermate leerzaam is het. 

De werkelijkheid is dermate absurd dat het verleidelijk is om weer op te gaan in de schijnwerkelijkheid  van de wereld.

4 minuten geleden zei Monachos:

Jouw eigen wil is niet verdwenen. 

Heb jij dan mijn eigen wil gevonden ergens?  Je mag hem houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Monachos:

Je demonstreert je eigen wil met elke reactie die je plaatst.

Binnen een zekere bandbreedte lukt het ons om geaard en aanwezig te zijn, ons flexibel op te stellen, geïnteresseerd te zijn en te leren. Echter, als de indrukken, sensaties of prikkels ons stresssysteem triggeren, ontstaat een hyperarousal en pieken we uit de window of tolerance met geagiteerde, angstige, hyperalerte vecht – en/of vluchtreacties. Ook kan het gebeuren dat we in een staat van hypoarousal terechtkomen waarbij we dichtklappen, gevoelloos worden, bevriezen of ons terugtrekken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid