Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

2 uur geleden zei Hermanos2:

Als je de hele brief in één ruk leest dan zie je ook dat christenen dat hoofdstuk over liefde niet eruit moeten lepelen. Ik wil de bruiloften niet tellen waar die tekst voorgelezen werd. Volkomen uit de context getrokken.

Voor de goede orde: ik ga je niet proberen te overtuigen van een andere mening. Ik leg slechts mijn gedachten naast de jouwe.

Ik lees naast 1 kor 13 ook de tekst in Mattheus 22:

37 Jezus zei tegen hem: U zult de Heere, uw God, liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel en met heel uw verstand.

38 Dit is het eerste en het grote gebod.

39 En het tweede, hieraan gelijk, is: U zult uw naaste liefhebben als uzelf.

40 Aan deze twee geboden hangt heel de Wet, en de Profeten.

Staat ook in Marcus 12 vers 30-31

Romeinen 13:9

Galaten 5:14

Efeze 5:2

1 Thessalonicenzen 4:9

Jacobus 2:9

Daarmee is denk ik het hoofdstuk van 1 Kor 13 niet uit zijn verband getrokken, maar wordt het juist prima geplaatst.

De bijbel stelt het dus op meerdere plekken.

bewerkt door HJW2
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 182
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

- Alle personen behoren tot het bestaande.  (Het geschapene) - Dus kun je de persoon Jezus nooit ontvangen.   Jezus en het Woord is niet hetzelfde.  Jezus is (was) het geschapene, levend in de ti

Niemand kan zich dat voorstellen, omdat Gods wezen onbevattelijk voor ons os. Daarom zijn we afhankelijk van Gods openbaring, die ons leert dat Hij van alle eeuwigheid af aan drie Personen is. Alledri

Ja, dat begrijp ik. Maar als ik de tekst lees, dan begrijp ik dat de Heilige Geest de vorm van een duif aannam en zich in die hoedanigheid aan velen ter plekke openbaarde. De Geest kan de vorm aa

16 minuten geleden zei HJW2:

Voor de goede orde: ik ga je niet proberen te overtuigen van een andere mening. Ik leg slechts mijn gedachten naast de jouwe.

Ik lees naast 1 kor 13 ook de tekst in Mattheus 22:

37 Jezus zei tegen hem: U zult de Heere, uw God, liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel en met heel uw verstand.

38 Dit is het eerste en het grote gebod.

39 En het tweede, hieraan gelijk, is: U zult uw naaste liefhebben als uzelf.

40 Aan deze twee geboden hangt heel de Wet, en de Profeten.

Staat ook in Marcus 12 vers 30-31

Romeinen 13:9

Galaten 5:14

Efeze 5:2

1 Thessalonicenzen 4:9

Jacobus 2:9

Daarmee is denk ik het hoofdstuk van 1 Kor 13 niet uit zijn verband getrokken, maar wordt het juist prima geplaatst.

De bijbel stelt het dus op meerdere plekken.

Is prima op deze manier. We leggen gewoon onze meningen naast elkaar.

Als een gemeenschap van atheïsten desgevraagd God ontkent dan heeft hun onderlinge liefde geen eeuwigheidswaarde. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Hermanos2:

Als een gemeenschap van atheïsten desgevraagd God ontkent dan heeft hun onderlinge liefde geen eeuwigheidswaarde. 

Volgens de bijbel is dat anders. Neem Mattheus 7:

Niet hij die roept Here, Here, maar hij die doet de wil mijns vaders.

In Mattheus 25 31-46 legt Jezus het in detail uit:

heb je de hongerigen gevoed, de dorstigen gelaafd, de vreemdeling gehuisvest. Alles wat je aan de geringsten hebt gedaan, hebt ge aan mij gedaan.

Ik zou aan iets dat je voor Jezus hebt gedaan, toch wel eeuwigheidswaarde willen toekennen.

Volgens de bijbel (mijn interpretatie) is een atheïst die zich inzet voor zijn/haar medemens dichter bij Gods liefde dan de christen die dat niet doet.

 

Neem het verhaal van de Barmhartige Samaritaan (Lucas 10 vers 25-37

De priester (gelovige) en Leviet (gelovige) gaan aan het slachtoffer voorbij. De Samaritaan (niet-gelovige) helpt het slachtoffer.

Volgens Jezus snapt die laatste het dus.

14 uur geleden zei Hermanos2:

Ik lees in Johannes. If you love me you will keep my commandments……. A new commandment I give to you, that you love one another……

Zelf geloof ik niet in de 10 geboden, zelf geloof ik in de 10 beloftes.

Naarmate je dichter bij Thuis komt, heb je helemaal geen behoefte meer om te liegen, te moorden, te begeren wat van een ander is. De behoefte is weg, en daarmee is de "wet" overbodig geworden.

Je hebt geen behoefte meer om jezelf voorbij te rennen (houd de sabbat).

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

https://thijmgenootschap.nl/sites/thijmgenootschap.nl/files/artikelen/t86-2-6-carlos-steel-de-rangorde-in-de-liefde.pdf

 

Citaat

In de westerse traditie is de christelijke leer over de liefde (caritas) dikwijls verdedigd met het argument dat ze niet in tegenspraak is met de liefde (amor) uit hartstocht of uit vriendschap, maar integendeel deze tot een hogere vervol- making brengt. In zijn Daden van liefde reageert Kierke- gaard tegen dit gangbaar discours over de liefde waarbij men in feite tot een flauw aftreksel komt dat noch aan de hartstocht noch aan de christelijke liefde of naastenliefde recht doet. Volgens hem is het veel eerlijker om duidelijk en scherp de naastenliefde, waartoe we verplicht worden door een goddelijk gebod, te onderscheiden van de passio- nele liefde, waarover de dichters sinds Homerus spreken. Ondanks hun gemeenschappelijke naam, gaat het om totaal andere fenomenen. De passionele liefde, en ook de vriendschap, of de liefde voor kinderen of ouders, kortom elke liefde die berust op een vorm van natuurlijke inclinatie of genegenheid, vindt haar hoogste uitdrukking juist hier- in dat ze uniek is. Ik hou van deze vrouw en niet van een andere, en ik vind deze vrouw uniek. Als ik dat niet zou vinden, hou ik niet echt van haar. Ik hou van deze kinderen, die mijn kinderen zijn, op een totaal andere wijze dan van alle andere kinderen. Ik hou van deze particuliere vriend. De christelijke naastenliefde leert ons daarentegen alle mensen lief te hebben, allen evenzeer als mens onvoor- waardelijk lief te hebben. Dit is radicaal tegengesteld aan de passionele liefde, waarin men onvoorwaardelijk van één iemand, een bepaalde vrouw, vriend, enz. houdt. 

De passionele liefde (amor) is een uitwisseling tussen 2 partners. Ik geef iets en krijg er iets voor terug.  Of die andere partner een huwelijkspartner, een kind of een vriend is doet er niet toe.  

Daadwerkelijke caritas is liefde uitstorten in de ander zonder te verliezen.  Het is geen uitwisseling, maar schenken.

Citaat

Vandaar dat vanuit dit christelijke standpunt de natuurlijke liefde eigenlijk ook altijd een vorm is van zelfliefde, zelfzucht: ik hou van de ander als een ander zelf, ik vind me zelf terug in mijn vrienden en in mijn kinderen.

Klopt, in amor vind ik mijzelf terug in bv een vriend.  Het is in het geheel geen opoffering om mij te verpozen met vrienden.

Citaat

De christelijke liefde zou daarentegen een totale zelfverloochening vereisen. Daarom worden we ook verplicht de naaste lief te hebben, terwijl het voor de dichter en romanticus een gruwel zou zijn te beweren dat we verplicht worden van iemand te houden. Volgens Kierkegaard heeft het christendom ‘alle uit hartstocht en menselijke genegenheid geboren liefde en vriendschap van de troon gestoten om aan de liefde vanuit de geest tot de naaste, die in ernst en waarheid, in haar kern tederder, trouwer en oprechter is dan de trouw van de beroemdste vriendschap de eerste plaats toe te kennen’.

Caritas vraagt zelfverloochening.

De ziel vergoddelijkt wanneer zij zichzelf transformeert van amor naar caritas.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Hopper:

De ziel vergoddelijkt wanneer zij zichzelf transformeert van amor naar caritas.

Voor alles een tijd en een plaats. Op je ouwe dag je ziel transformeren lijkt me dikke prima. Jongere mensen, fijn vol in de amor ook. Er moeten nou eenmaal wel kindertjes worden verwekt wil de mensheid niet uitsterven. 😃💘

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
Op 28-8-2023 om 08:06 zei Petra.:

Voor alles een tijd en een plaats. Op je ouwe dag je ziel transformeren lijkt me dikke prima. Jongere mensen, fijn vol in de amor ook. Er moeten nou eenmaal wel kindertjes worden verwekt wil de mensheid niet uitsterven. 😃💘

Er zijn twee vormen van sexuele uiting vna liefde zoals @Hopper al aangeeft. Aan de ene kant Amor die vrije sex vertegenwoordigt, het engeltje met het boogje die zogenaamd een pijl door je hart schiet en aan de andere kant de zuivere en reine liefde van God die in Hooglied beschreven wordt.

Zie Hooglied en zie Spreuken 7;21-23 voor de ware identiteit van Amor, waarin een vrouw op jacht is naar jonge mannen om gemeenschap met hen te hebben. Een onreine hoer. Het beschrijft hoe een pijl op de lever afgeschoten wordt.

Spreuken 7;21: Zij haalde hem over door haar grote overredingskracht, zij verleidde hem door het gevlei van haar lippen. Meteen ging hij achter haar aan, zoals een rund ter slachting gaat en zoals een dwaas in een enkelboei als straf, totdat een pijl zijn lever splijt, zoals een vogel zich haast naar een strik, en niet weet dat het tegen zijn leven gericht is.

 

 

bewerkt door Barnabas
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid