Spring naar bijdragen

Dehumanisatie; Ontmenselijking voor de gelegenheid


Aanbevolen berichten

https://vermeylenfonds.be/blog/waarom-doen-mensen-wat-ze-doen

Waarom doen mensen wat ze doen?

Een gesprek met *Christophe Busch.

 

Wat is ontmenselijking precies, welke mechanismen treden in werking wanneer men personen niet meer als mens gaat zien? 

“Heel interessant in dat verband is het Goldhagen- Browningdebat uit de jaren 90. Goldhagen poneerde dat anti-semitisme één van de definiërende aspecten van de Duitse samenleving was en dat Duitse soldaten daarom zeer gewillig waren om Joden te doden. Volgens Browning ging het dan weer om groepsdruk die gewone mannen deed afglijden naar onmenselijk gedrag. Die discussie is ongemeen interessant en uiteraard onmogelijk te beslechten: het zijn immers verschillende op elkaar inwerkende factoren die tot deze gruweldaden hebben geleid. Het is sowieso een complex samenspel.

Wat wij in terrorisme-  en holocauststudies proberen te doen is modellen en typologieën ontwikkelen die een - uiteraard reductionistische – verklaring zijn voor ontmenselijk en ontmenselijkend gedrag. Zo zien we dat radicalisering en ontmenselijking twee versterkende mechanismen zijn.

Het definiëren van de ander als “niet zoals jou” is de kern (Otherisation naar Kathleen Taylor). Dehumanisatie en infrahumanisatie  zijn twee zijden van één medaille. Infrahumanisatie is het proces waarbij je je eigen “volk” als superieur gaat beschouwen.

En dat zie je nu ook gebeuren. We zijn niet superieur maar we hebben wel een democratie, dat is een superieur systeem; er  is een godsdienst die achterlijk is, we zijn geen racisten MAAR… en het gebeurt heel indirect en voor je het weet zit je in eenzelfde logica."

 

 

*Wikipedia: "Busch is een licentiaat criminologie aan de Universiteit Gent (1999) en master in de Holocaust and Genocide Studies aan de Universiteit van Amsterdam (2007). Busch werkte 12 jaar in de forensische psychiatrie"

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 69
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Imo is beschaving wat anders dan respect opbrengen/afdwingen voor gelijkgezinden, daar is geen kunst aan. Daarom gaat het juist om hoe je omgaat gaat met alle niet-gelijkgezinden wat een beschaving ke

Wat je blijkbaar ontgaat is dat je met deze bijdrage actief bijdraagt aan de dehumanisering van Russen. Je boodschap komt er feitelijk op neer dat "wij" betere mensen  zijn dan Russen. Sta hier eens b

Goed artikel!  Collectief denken is inderdaad levensgevaarlijk, vooral ook omdat verreweg de meeste mensen geneigd zijn zich bij de heersende groep aan te sluiten. De Bijbel zegt ons niet voor niets:

1 uur geleden zei Petra.:

https://vermeylenfonds.be/blog/waarom-doen-mensen-wat-ze-doen

Waarom doen mensen wat ze doen?

Een gesprek met *Christophe Busch.

 

Wat is ontmenselijking precies, welke mechanismen treden in werking wanneer men personen niet meer als mens gaat zien? 

“Heel interessant in dat verband is het Goldhagen- Browningdebat uit de jaren 90. Goldhagen poneerde dat anti-semitisme één van de definiërende aspecten van de Duitse samenleving was en dat Duitse soldaten daarom zeer gewillig waren om Joden te doden. Volgens Browning ging het dan weer om groepsdruk die gewone mannen deed afglijden naar onmenselijk gedrag. Die discussie is ongemeen interessant en uiteraard onmogelijk te beslechten: het zijn immers verschillende op elkaar inwerkende factoren die tot deze gruweldaden hebben geleid. Het is sowieso een complex samenspel.

Wat wij in terrorisme-  en holocauststudies proberen te doen is modellen en typologieën ontwikkelen die een - uiteraard reductionistische – verklaring zijn voor ontmenselijk en ontmenselijkend gedrag. Zo zien we dat radicalisering en ontmenselijking twee versterkende mechanismen zijn.

Het definiëren van de ander als “niet zoals jou” is de kern (Otherisation naar Kathleen Taylor). Dehumanisatie en infrahumanisatie  zijn twee zijden van één medaille. Infrahumanisatie is het proces waarbij je je eigen “volk” als superieur gaat beschouwen.

En dat zie je nu ook gebeuren. We zijn niet superieur maar we hebben wel een democratie, dat is een superieur systeem; er  is een godsdienst die achterlijk is, we zijn geen racisten MAAR… en het gebeurt heel indirect en voor je het weet zit je in eenzelfde logica."

 

 

*Wikipedia: "Busch is een licentiaat criminologie aan de Universiteit Gent (1999) en master in de Holocaust and Genocide Studies aan de Universiteit van Amsterdam (2007). Busch werkte 12 jaar in de forensische psychiatrie"

En die technieken werden identiek op mensen zonder mondmaskers en ongevaccineerden toegepast. Gelukkig was er een fanatiek verzet en heeft de reden boven de waan gewonnen. Maar de volgende chantage zal door voedsel (geënsceneerde hongersnood) gebeuren. Daarom dat ze nu de boeren kapot jennen met de stikstof hoax.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 months later...
  • 1 month later...
Op 28-2-2023 om 09:08 zei Petra.:

Voorheen stoorde ik me aan de negatieve beeldvorming die vluchtelingen dehumaniseert, opeens waren het geen mensen meer maar asieltuig en hadden we asielchaos en een asielplaag e.d. alsof het om ongedierte ging waar we vanaf moesten. Ook het reduceren van menselijke wezens tot machines of wandelende algoritmes is imo een levensgevaarlijke vorm van ontmenselijking. Idem met termen om lHBITQ+ en vrouwen te denigreren/demoniseren, later kwamen daar de termen voor religekkies, complotgekkies en de thans zo vaak gebezigde term wappie bij.  Uiteraard ben ik niet volledig in mijn opsomming, maar waar het mij om gaat is dat ik (mild gezegd) nooit zo gecharmeerd ben geweest van groepsoptredens/collectief machtsvertoon. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
54 minuten geleden zei Petra.:

 

Ik had uw post geliked. Je kan echter niet ontkennen dat ik al een hele tijd geleden besloten heb de politiek te laten varen. Laat 1 miljoen zelfs miljarden vluchtelingen binnen van mijn part.

Maar degene die ons met alle problemen opzadelden en zich constant als de goeie profileren (in de media edm), zijn pertinent schuldig aan wanbeleid. Ik zal hardcore principes wel blijven verdedigen, terwijl de achterdeur ontwerpen. Enkele jaren obsessief voluit gaan en dat hier allemaal verlaten. Althans proberen.

Verzet tegen de wereld is zinloos maar daarom hoef ik er niet in mee te lopen.

 

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 4-9-2023 om 08:25 zei Fundamenteel:

Verzet tegen de wereld is zinloos maar daarom hoef ik er niet in mee te lopen.

Ik denk niet dat verzet zinloos is. 

Ik zie Jezus wel zo'n beetje als het boegbeeld van verzet tegen de elite/gevestigde orde, weg uit de ontmenselijking, weg uit de wettische Farizeeërse regelarij, en terug naar de (mede)menselijkheid.  

De vroege christenen waren ook vooral de mensen van het gewone volk, de lagere sociale orde, outcasts. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Petra.:

Ik denk niet dat verzet zinloos is. 

Ik zie Jezus wel zo'n beetje als het boegbeeld van verzet tegen de elite/gevestigde orde, weg uit de ontmenselijking, weg uit de wettische Farizeeërse regelarij, en terug naar de (mede)menselijkheid.  

De vroege christenen waren ook vooral de mensen van het gewone volk, de lagere sociale orde, outcasts. 

Je kan alleen maar de eigen grenzen verdedigen?  Daarbuiten strijden is zinloos denk ik. De mensen kunnen enkel de waarheid krijgen en dan kiezen wat ze ermee doen.

Vrijheid is wat we doen met wat ons aangedaan wordt - Sartre

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Fundamenteel:

Je kan alleen maar de eigen grenzen verdedigen?  Daarbuiten strijden is zinloos denk ik. De mensen kunnen enkel de waarheid krijgen en dan kiezen wat ze ermee doen.

Vrijheid is wat we doen met wat ons aangedaan wordt - Sartre

Ik zie dat toch anders. Er is al een hoop verbeterd in de afgelopen jaren, eeuwen. Er is een tijd geweest dat je als plebs nada zip rechten had. Burgerrechten en stemrechten waren voor de hogere dames en heren. Slavernij was doodgewoon. Studeren was ook niet voor het gewone volk weggelegd. 

En moet je nu eens kijken.. in NL (en België) heeft iedereen burgerrechten. We hebben de gelijke rechten voor elk mens zelfs vastgelegd in een VN verdrag. Je hebt de vrijheid om eigen keuzes te maken. Of dat nou voor studie of werk of religie of whatever is.

Daar is allemaal hard voor gestreden. Studeren/stemrecht/arbeidsrecht/keuzerecht voor vrouwen hebben zelfs veel van mijn voorzusters hun leven voor gegeven. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Petra.:

Ik zie dat toch anders. Er is al een hoop verbeterd in de afgelopen jaren, eeuwen. Er is een tijd geweest dat je als plebs nada zip rechten had. Burgerrechten en stemrechten waren voor de hogere dames en heren. Slavernij was doodgewoon. Studeren was ook niet voor het gewone volk weggelegd. 

En moet je nu eens kijken.. in NL (en België) heeft iedereen burgerrechten. We hebben de gelijke rechten voor elk mens zelfs vastgelegd in een VN verdrag. Je hebt de vrijheid om eigen keuzes te maken. Of dat nou voor studie of werk of religie of whatever is.

Daar is allemaal hard voor gestreden. Studeren/stemrecht/arbeidsrecht/keuzerecht voor vrouwen hebben zelfs veel van mijn voorzusters hun leven voor gegeven. 

 

En nu strijden we om dat allemaal te behouden?

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Petra.:

Vind jij het belangrijk om dat te behouden ? 

Ik vind het zeer belangrijk een standpunt genomen en verdedigd te hebben als zicht naartoe de toekomst ja. Als kind haatte ik mijn ouders ook voor veel, nu zeg ik hen regelmatig hoe dankbaar ik ben en het nu pas begrijp.

Mijn vader stond geen bromfiets toe, sloeg mijn hele rap collectie kapot en kon me achter het behang plakken, dat was nodig toen en hij deed gewoon zijn taak als vader.

Als 100 mensen liegen rond mijn kinderen, dan ga ik daar nooit in meelopen. Ik heb met corona ook hemel en aarde bewogen om hen dat vaccin te sparen en ben zelfs bijna voor een rechter gedaagd. Als ik mijn tanden ergens in zet en ik zeg dat ik kom, ben ik daar een half uur op voorhand de details aan het overlopen.

Het is een soort roeping om waakzaam te blijven. Ik heb ook andere ervaringen met overheden dan de doorsnee kiezer. Ze zijn doorspekt van het kwade en voeren een show op, psychopaten in schaapsklederen die ons massaal kapot verdelen om verdienmodellen te runnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In het nieuws:
Explosieve groei aantal meldingen seksueel wangedrag in de sport: ‘Groeiend besef dat sommige zaken echt niet oké zijn’

Het aantal meldingen over wangedrag binnen de sport groeit flink. Het gaat dan met name over seksueel grensoverschrijdend gedrag op sportclubs. De keren dat aan de bel wordt getrokken, stijgt explosief, zo blijkt uit het aantal meldingen dat het Centrum Veilige Sport Nederland (CVSN) van NOC*NSF hierover krijgt.

 

Kinderen worden bedreigd door hele andere dingen dan die hier op het forum benoemd worden. Er wordt weggekeken van de echte problemen.  
Kinderen groeien ook thuis op in onveilige situaties.  
Problemen worden verborgen door te wijzen naar de overheid of andere instanties.  
(Niet dat de overheid geen grote problemen veroorzaakt.)

Kinderen gaan mee in het gedrag van hun ouders, ze kunnen zich niet verplaatsen in kwetsbare groepen of minderheden.  Zo worden ze de daders van de toekomst.  
Gelukkig is het niet allemaal zo zwart wit en groeien de meeste kinderen uit tot verantwoordelijke mensen die hun plek in de maatschappij vinden.


 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er wordt niet weggekeken. Maar dat boven halen waar ze over andere zaken spreken, is gewoon zélf wegkijken he. Slachtoffers gebruiken om andere thema's onbespreekbaar te maken is zelfs laag bij de grond.

Waar was uw verontwaardiging bij dat verkracht meisje op toilet? Ik ga niet selectief verontwaardigd doen op iedere whatabout van links, weldra is dan niets nog bespreekbaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Breuk:

Kinderen worden bedreigd door hele andere dingen dan die hier op het forum benoemd worden. Er wordt weggekeken van de echte problemen.  
Kinderen groeien ook thuis op in onveilige situaties.  

Nou, ik heb het toch best wat keren benoemd. 

 

13 uur geleden zei Breuk:

Kinderen gaan mee in het gedrag van hun ouders, ze kunnen zich niet verplaatsen in kwetsbare groepen of minderheden.  Zo worden ze de daders van de toekomst.  
Gelukkig is het niet allemaal zo zwart wit en groeien de meeste kinderen uit tot verantwoordelijke mensen die hun plek in de maatschappij vinden.

Gelukkig wordt er op scholen aandacht aan besteed. 

 

13 uur geleden zei Breuk:

Explosieve groei aantal meldingen seksueel wangedrag in de sport: ‘Groeiend besef dat sommige zaken echt niet oké zijn’

Het aantal meldingen over wangedrag binnen de sport groeit flink. Het gaat dan met name over seksueel grensoverschrijdend gedrag op sportclubs. De keren dat aan de bel wordt getrokken, stijgt explosief, zo blijkt uit het aantal meldingen dat het Centrum Veilige Sport Nederland (CVSN) van NOC*NSF hierover krijgt.

Goddank heeft de #me too beweging het serieus nemen van deze narigheid wel stevig op de kaart gezet. 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 28-2-2023 om 09:08 zei Petra.:

Imo is beschaving wat anders dan respect opbrengen/afdwingen voor gelijkgezinden, daar is geen kunst aan. Daarom gaat het juist om hoe je omgaat gaat met alle niet-gelijkgezinden wat een beschaving kenmerkt; dat is imo (levens)Kunst met de grote K.

Sommigen denken dat ervaringswerkers altijd met geheime dingen bezig zijn, en het is gewoon een plasboek om te evalueren hoe je blaas het doet onder verhoogde spanning.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 months later...

Bij DWDD en de NPO is toch echt wel iets aan de hand geweest, getuige dit artikel

 

Fysieke intimidatie en seksisme DWDD komt veel voor bij NPO: medewerkers getuige of doelwit misstanden

NIEUWS

 Bij het televisieprogramma De Wereld Draait Door is sprake geweest van seksuele relaties in ongelijkwaardige machtsverhoudingen, fysieke intimidatie en in sommige gevallen fysiek geweld. Ook bij de bredere publieke omroep is grensoverschrijdend gedrag geconstateerd.

Dat blijkt uit Niets gezien, niets gehoord, niets gedaan, het rapport van de commissie-Van Rijn, die ruim een jaar lang onderzoek deed. Dat deed de commissie niet alleen naar de omstandigheden bij DWDD, maar ook naar de bredere publieke omroep.

Ruim 2.500 mensen hebben een vragenlijst van de commissie ingevuld. Met meer dan tweehonderd personen heeft de commissie ook gesproken. Driekwart van die ruim tweehonderd mensen, zegt slachtoffer of getuige geweest te zijn van grensoverschrijdend gedrag. Medewerkers van de NPO zijn onder meer bij hun keel gegrepen, tegen de grond geduwd en in het gezicht gespuugd.

https://www.nd.nl/cultuur/media/1210732/commissie-van-rijn-driekwart-npo-medewerkers-getuige-van-gren?utm_source=Middagnieuwsbrief (dagelijks%2C standaard voor nieuwe geregistreerden)&utm_medium=email

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid